Pedro Costa

1959 Regisseur, Acteur, Scenarist, Producer, Cameraman

Pedro Costa (1959) is regisseur, acteur, scenarist, producer en cameraman.
Er zijn 15 films gevonden.

Cavalo Dinheiro

2014 | Documentaire

Portugal 2014. Documentaire van Pedro Costa.

Juventude em Marcha

2006 | Drama

Portugal 2006. Drama van Pedro Costa. Met o.a. Beatriz Duarte, Vanda Duarte, Ventura en Isabel Cardoso.

'Een streng en origineel meesterwerk,' zegt het Filmfestival Rotterdam, waar de 2,5 uur lange film in 2007 draaide. 'Zelfs op het festival van Cannes, het mekka van de kunstzinnige film, liep de zaal leeg,' waarschuwt echter cinema.nl. Juventude em marcha is zeker niet voor de kijker met de korte aandachtsspanne. Cineast Costa filmt zijn spelers lang en statisch, met dikwijls kale muren als achtergrond. Hoofdpersoon in dit murwmakende drama met documentaire trekken is de oude Kaapverdiaan Ventura, die telkens weer een liefdesbrief citeert aan de vrouw die hem in de steek liet, en die gedwongen wordt zijn wijk Fontaínhas in Lissabon te verlaten.

Mis estimadas victimas

2004 | Thriller

Spanje 2004. Thriller van Pedro Costa. Met o.a. María Botto, Antonio Hortelano en Fernando Guillen Cuervo.

'Een streng en origineel meesterwerk,' zegt het Filmfestival Rotterdam, waar de 2,5 uur lange film in 2007 draaide. 'Zelfs op het festival van Cannes, het mekka van de kunstzinnige film, liep de zaal leeg,' waarschuwt echter cinema.nl. Juventude em marcha is zeker niet voor de kijker met de korte aandachtsspanne. Cineast Costa filmt zijn spelers lang en statisch, met dikwijls kale muren als achtergrond. Hoofdpersoon in dit murwmakende drama met documentaire trekken is de oude Kaapverdiaan Ventura, die telkens weer een liefdesbrief citeert aan de vrouw die hem in de steek liet, en die gedwongen wordt zijn wijk Fontaínhas in Lissabon te verlaten.

Acosada

2003 |

Spanje 2003. Pedro Costa. Met o.a. Cristina Plazas, Juan Gea, Diana Peñalver, Cristina Plazas en Juan Gea.

'Een streng en origineel meesterwerk,' zegt het Filmfestival Rotterdam, waar de 2,5 uur lange film in 2007 draaide. 'Zelfs op het festival van Cannes, het mekka van de kunstzinnige film, liep de zaal leeg,' waarschuwt echter cinema.nl. Juventude em marcha is zeker niet voor de kijker met de korte aandachtsspanne. Cineast Costa filmt zijn spelers lang en statisch, met dikwijls kale muren als achtergrond. Hoofdpersoon in dit murwmakende drama met documentaire trekken is de oude Kaapverdiaan Ventura, die telkens weer een liefdesbrief citeert aan de vrouw die hem in de steek liet, en die gedwongen wordt zijn wijk Fontaínhas in Lissabon te verlaten.

Mi hijo Arturo

2002 |

Spanje 2002. Pedro Costa. Met o.a. Dorleta Urretabizkaia, Bruno Bergonzini en Elena Irureta.

'Een streng en origineel meesterwerk,' zegt het Filmfestival Rotterdam, waar de 2,5 uur lange film in 2007 draaide. 'Zelfs op het festival van Cannes, het mekka van de kunstzinnige film, liep de zaal leeg,' waarschuwt echter cinema.nl. Juventude em marcha is zeker niet voor de kijker met de korte aandachtsspanne. Cineast Costa filmt zijn spelers lang en statisch, met dikwijls kale muren als achtergrond. Hoofdpersoon in dit murwmakende drama met documentaire trekken is de oude Kaapverdiaan Ventura, die telkens weer een liefdesbrief citeert aan de vrouw die hem in de steek liet, en die gedwongen wordt zijn wijk Fontaínhas in Lissabon te verlaten.

Lazos de sangre

2002 |

Spanje 2002. Pedro Costa. Met o.a. Ma Jose Alonso, Cynthia Martin en Jorge Monje.

'Een streng en origineel meesterwerk,' zegt het Filmfestival Rotterdam, waar de 2,5 uur lange film in 2007 draaide. 'Zelfs op het festival van Cannes, het mekka van de kunstzinnige film, liep de zaal leeg,' waarschuwt echter cinema.nl. Juventude em marcha is zeker niet voor de kijker met de korte aandachtsspanne. Cineast Costa filmt zijn spelers lang en statisch, met dikwijls kale muren als achtergrond. Hoofdpersoon in dit murwmakende drama met documentaire trekken is de oude Kaapverdiaan Ventura, die telkens weer een liefdesbrief citeert aan de vrouw die hem in de steek liet, en die gedwongen wordt zijn wijk Fontaínhas in Lissabon te verlaten.

No quarto da Vanda

2000 |

Zwitserland/Duitsland/Portugal 2000. Pedro Costa. Met o.a. Paulo Nunes, Antonio Semedo Moreno, Lena Duarte, Zita Duarte en Vanda Duarte.

'Een streng en origineel meesterwerk,' zegt het Filmfestival Rotterdam, waar de 2,5 uur lange film in 2007 draaide. 'Zelfs op het festival van Cannes, het mekka van de kunstzinnige film, liep de zaal leeg,' waarschuwt echter cinema.nl. Juventude em marcha is zeker niet voor de kijker met de korte aandachtsspanne. Cineast Costa filmt zijn spelers lang en statisch, met dikwijls kale muren als achtergrond. Hoofdpersoon in dit murwmakende drama met documentaire trekken is de oude Kaapverdiaan Ventura, die telkens weer een liefdesbrief citeert aan de vrouw die hem in de steek liet, en die gedwongen wordt zijn wijk Fontaínhas in Lissabon te verlaten.

Ossos

1998 | Drama

Frankrijk/Portugal/Denemarken 1998. Drama van Pedro Costa. Met o.a. Vanda Duarte, Nuno Vaz, Maria Lipkina, Isabel Ruth en Inès Medeiros.

Ossos ('botten') is een minimalistisch drama dat zich afspeelt in de creoolse achterbuurt Estrella d'Africa in Lissabon. Tina is in het ziekenhuis bevallen van een baby, komt thuis en zet ogenblikkelijk het gas aan. Tina's vriendje, ook nog een tiener, redt het kind, wikkelt het in een vuilniszak en gaat de straat op om ermee te bedelen. Hij biedt het kind ook te koop aan. Wanneer dat niet lukt, laat hij het kind eerst achter bij een verpleegster, later bij een jonge prostituée. Tina en haar beste vriendin Clotilde ondernemen ondertussen pogingen om het kind terug te krijgen. De baby zal overleven. Costa laat zijn acteurs nauwelijks emoties tonen. Hun gezichten zijn strak, hun bewegingen langzaam en vermoeid. Het zijn mensen die lamgeslagen zijn in een wereld waarin de enige echt vrolijke - of in ieder geval warm-menselijke - noot moet komen van de vriendschap tussen Tina en Clotilde. Maar het gevoel dat Costa op zijn eigenzinnige wijze weet op te roepen, is sterk en overtuigend en zorgt ervoor dat de toeschouwer de wanhoop recht in de ogen kijkt. Dat is mede te danken aan de donkere fotografie van Machuel en de ontregelend vasthoudende montage van Bastide.

La buena estrella

1997 | Romantiek

Spanje 1997. Romantiek van Ricardo Franco. Met o.a. Antonio Resines, Elvira Mínguez, Ramón Barea, Clara Sanchis en Jordi Mollà.

Rafael (Resines) die inmiddels in de middelbare leeftijd is, verloor in zijn jeugd door een ongeluk op het werk zijn zaadballen. Hij heeft leren berusten in een solitair bestaan als man zonder attributen. Als hij op weg is naar zijn werk, neemt hij Marina (Verd[KA1]u) in bescherming en voorkomt dat zij wordt afgetuigd door Daniel (Mollá). Hij biedt haar onderdak aan. Marina is zwanger van Daniel, die op een abortus aandrong. Daniel belandt in de gevangenis. Tussen Rafael en Marina groeit een tedere band. Enkele jaren later is Daniel weer vrij man. In een kommervolle toestand komt hij aan de deur bij Rafael. Hij mag blijven en met zijn drieën proberen ze er het beste van te maken. Het portret van een drietal uit de marge dat elkaar het hoofd boven water houdt in een maatschappij die hen eerder uitkotst dan begrijpen wil. De personages krijgen de nodige diepte, dankzij het goed uitgewerkte scenario van regisseur Franco en Ángeles González-Sinde, en het subtiele spel van de hoofdrollen. Toch doet de stijl waarin Franco werkt, te veel aan een tv-film denken en worden de emotionele momenten iets te dik in de verf gezet om echt boeiend te zijn op het grote scherm. Het camerawerk is van Tote Trenas. Meervoudig bekroond, vooral in eigen land en een eervolle vermelding op het festival van Cannes. Dolby Stereo.

Una casa en las afueras

1994 | Thriller

Spanje 1994. Thriller van Pedro Costa. Met o.a. Juan Echanove, Tania Henche, Lydia Bosch, Asuncion Balaguer en Susi Sánchez.

Suarez, een alleenstaande moeder, ontmoet op een computerbeurs Echanove, een mysterieuze kerel die gepassioneerd is door bits en bytes. Ze worden op elkaar verliefd en korte tijd later trekt ze met haar dochtertje bij de man in diens groot huis in de buitenwijk in. Het verwachte geluk verandert echter in een nachtmerrie wanneer Suarez de ware identiteit achterhaalt van Echanove. Deze ontdekking brengt het leven van haar en haar dochtertje in gevaar. Een psychologische thriller die efficiënt gebruik maakt van de geïsoleerde gesloten lokatie. Het kat en muisspel tussen de drie personages zorgt voor heel wat spanning. Het goed opgebouwde scenario van Jose Angel Esteban en Carlos Lopez zou gebaseerd zijn op ware gebeurtenissen. Federico Ribes zette alles op pellicule. Dolby Stereo.

Casa de lava

1994 | Thriller, Drama

Portugal 1994. Thriller van Pedro Costa. Met o.a. Inès De Medeiros, Isaach de Bankolé, Edith Scob, Pedro Hestnes en Raul Andrade.

Sprookjesachtig verhaal over een vrouw die een halfdode man tracht te redden. Het verhaal begint in Portugal, bij het ziekbed van de man (Bankol[KA1]e), slachtoffer van een bedrijfsongeval. Hij ligt in een diep coma en er zijn geen papieren of familieleden. Een anonieme cheque maakt terugkeer naar zijn vaderland, het Kaapverdische eiland Fogo, mogelijk. De dienstdoende verpleegster in het ziekenhuis, Mariana (Medeiros), besluit hem te vergezellen naar Fogo, waar niemand op hem wacht. Zoeken is riskant en bijna onmogelijk. Nadat er zes dagen en zes nachten is gewaakt bij zijn bed komt de man bij, omdat hij iemand heeft gevonden die van hem houdt. Deze schitterend gefilmde fabel in een vulkanische omgeving grenst aan een droom. De mens woont het liefst in zijn eigen land; elders verkommert hij. Hij is als een vulkaan die op gezette tijden uit zijn lethargie komt.

O sangue

1989 | Familiefilm, Drama

Portugal 1989. Familiefilm van Pedro Costa. Met o.a. Pedro Hestnes Ferreira, Ines Medeiros, Nuno Ferreira, Luis Miguel Cintra en Isabel de Castro.

Een zeventien-jarige jongen en zijn jongere broertje uit de Portugese provincie hebben geen moeder meer omdat die aan een nare ziekte is overleden. Op een kwade dag is ook hun ernstig zieke vader verdwenen en zetten schuldeisers de oudste jongen onder zware druk. Een weinig sympathieke oom haalt zijn broertje weg en hij heeft alleen nog maar een vriendin, die zich zijn lot aantrekt en zich om hem bekommert. Samen proberen ze er het beste van te maken en worden ze enigszins herenigd als het jongere broertje terugkomt. Een mooi gefotografeerde (cameraman Martin Schäfer stierf helaas vlak voor de première) debuutfilm van Costa.

Redondela

1987 | Thriller

Spanje 1987. Thriller van Pedro Costa. Met o.a. Patrick Newell, Carlos Velat, Fernando Guillén, Carlos Larrañaga en Fernando Guillen.

In 1972 probeert een advocaat in de stad Vigo een geval van bedrijfscorruptie uit te zoeken. De weinige getuigen waarover hij beschikt sterven op verdachte wijze. Gebaseerd op enkele werkelijke gebeurtenissen. De film werd niet meer dan een soort historisch document, degelijk gemaakt, maar uitermate pamfletachtig. Het scenario is van Manolo Marinero. Het camerawerk is van Juan Amorós.

El Caso Almería

1984 | Drama

Spanje 1984. Drama van Pedro Costa. Met o.a. Agustín González, Fernando Guillén, Antonio Banderas, Manuel Alexandre en Margarita Calahorra.

Drie jongelui op weg naar Almeria worden door de plaatselijke Guardia Civil voor terroristen aangezien, en dat heeft tragische gevolgen. Het is de eerste bioscoopfilm van deze regisseur. Hij roert een waar gebeurd voorval aan dat kort vóór de opnamen plaatsvond en dat veel maatschappelijke beroering teweeg heeft gebracht.

La huella del crimen

-1 |

Spanje. Chumy Chumez. Met o.a. Fernando Guillen, Victoria Abril, Terele Pavez, M. Merinero en Pedro Costa.

Drie jongelui op weg naar Almeria worden door de plaatselijke Guardia Civil voor terroristen aangezien, en dat heeft tragische gevolgen. Het is de eerste bioscoopfilm van deze regisseur. Hij roert een waar gebeurd voorval aan dat kort vóór de opnamen plaatsvond en dat veel maatschappelijke beroering teweeg heeft gebracht.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Pedro Costa op televisie komt.

Reageer