Busby Berkeley: regie en muziek.
Er zijn 25 films gevonden.

Take Me Out to the Ball Game

1949 | Musical, Komedie, Sportfilm

Verenigde Staten 1949. Musical van Busby Berkeley. Met o.a. Frank Sinatra, Esther Williams, Gene Kelly, Betty Garrett en Edward Arnold.

Een gekunstelde, maar kleurrijke musical die rond 1900 speelt, met Sinatra en Kelly die zich aansluiten bij een baseballteam. 'O'Brien to Ryan to Goldberg' en Kelly's 'The Hat My Father Wore on St. Patrick's Day' zijn muzikale hoogtepunten. Scenario van Harry Tugend. Camerawerk van George Folsey. Ook bekend als EVERYBODY'S CHEERING.

Cinderella Jones

1946 | Komedie

Verenigde Staten 1946. Komedie van Busby Berkeley. Met o.a. Joan Leslie, Robert Alda, S.Z. Sakall, Edward Everett Horton en Ruth Donnelly.

Zotte film over een meisje dat met een geleerde man moet trouwen om zo de erfenis te kunnen krijgen; goeie rolbezetting komt niet tot haar recht door het triviale scenario.

The Gang's All Here

1943 | Musical, Komedie

Verenigde Staten 1943. Musical van Busby Berkeley. Met o.a. Alice Faye, Carmen Miranda, James Ellison, Charlotte Greenwood en Eugene Pallette.

Slordige musical uit WO II, vreselijk om aan te zien, maar wel grappig. Miranda is in goede vorm met 'The Lady in the Tutti Frutti Hat', een paar klungelige choreografieën van Berkeley, en Benny Goodman die zingt!

For Me and My Gal

1942 | Musical, Romantiek

Verenigde Staten 1942. Musical van Busby Berkeley. Met o.a. Judy Garland, Gene Kelly, George Murphy, Mártha Eggerth en Stephen McNally.

Voormalig tienerster Garland (The Wizard of Oz) was al een Hollywood-routinier, maar danser Kelly maakte zijn sprankelende filmdebuut in dit muzikale drama over twee vaudeville artiesten wier carrières en romantische plannen ruw worden verstoord door de Eerste Wereldoorlog. Een stuk ingetogener dan de grootse choreografieën die regisseur Berkeley eerder met bijvoorbeeld 42nd Street had gemaakt, is dit een patriottisch drama waarin een aanvankelijk sceptische artiest zich kan ontpoppen als oorlogsheld. Uitstekende liedjes en dansnummers: de muziek werd genomineerd voor een Oscar.

Born to Sing

1941 | Musical

Verenigde Staten 1941. Musical van Busby Berkeley. Met o.a. Virginia Weidler, Leo Gorcey, Ray McDonald, Rags Ragland en Douglas McPhail.

Een ex-veroordeelde maakt liedjes, die geschikt worden beoordeeld voor een musical. Maar helaas worden ze gestolen en de gedupeerde krijgt ook nog eens afpersing op z'n conto geschoven. Enige goede dansnummers in Berkeley-stijl; het acteren van de kinderen is echter niet best.

Babes on Broadway

1941 | Komedie, Muziek

Verenigde Staten 1941. Komedie van Busby Berkeley. Met o.a. Mickey Rooney, Judy Garland, Fay Bainter, Virginia Weidler en Richard Quine.

Deze film is gemaakt om geld in te zamelen voor minder bedeelde kinderen en is een wervelende show rond het duo Mickey en Judy dat alles doet van imitaties van Carmen Miranda en Bernhardt tot minstrel-nummers, ondanks een dun plot. Opvallend is Judy's 'F.D.R.Jones'. De moeite waard vanwege de songs.

Strike Up the Band

1940 | Musical

Verenigde Staten 1940. Musical van Busby Berkeley. Met o.a. Mickey Rooney, Judy Garland, Paul Whiteman, June Preisser en William Tracy.

Rooney is slagwerker in de drumband van de high-school. Hij weet van de schooldirecteur gedaan te krijgen om op een schoolfeest eens echte muziek te mogen maken. Hij laat zijn vriendin Garland zingen. Ze hebben een reuze succes en daarom willen ze meedoen aan een populair radioconcours, de Paul Whiteman Show, maar het geld voor de reis ontbreekt. Als ze het reisgeld bij elkaar gescharreld hebben, wordt een lid van de band ernstig ziek en moet terstond in Chicago geopereerd worden. Rooney biedt aan een vliegticket te betalen met het vergaarde reisgeld. De vader van een leerling blijkt een belangrijke functie te hebben bij de spoorwegen, en de zaak is gered. Judy Garland zingt 'Our Love Affair' en voert 'Nell of New Rochelle' en 'Do The Conga' op.

Forty Little Mothers

1940 | Komedie

Verenigde Staten 1940. Komedie van Busby Berkeley. Met o.a. Eddie Cantor, Judith Anderson, Ralph Morgan, Rita Johnson en Bonita Granville.

Tweederangs Cantor als weerbarstige schoolmeester. Veronica Lake is een van de moeders.

They Made Me a Criminal

1939 | Drama, Misdaad

Verenigde Staten 1939. Drama van Busby Berkeley. Met o.a. John Garfield, Claude Rains, Gloria Dickson, May Robson en Billy Halop.

Bokskampioen Garfield raakt betrokken bij een gevecht, waarbij een journalist de dood vindt. Uit angst voor de moordenaar aangezien te worden, vlucht Garfield de stad uit. Hij vindt een onderkomen in een afgelegen ranch in de woestijn, bestierd door twee vrouwen en een groepje jeugdige misdadigers. Garfield wordt verliefd op één van de vrouwen en besluit voor hen geld bij elkaar te boksen. Deze keer geen musical voor Berkeley, maar een sterk drama van een jonge bokser op de vlucht voor zichzelf. De aanwezigheid van de Dead End Kids is een aantrekkingskracht op zichzelf. Knap opgebouwd scenario van Sig Herzig, naar een verhaal van Bertram Millhauser en Beulah Marie Dix, in 1933 reeds verfilmd als THE LIFE OF JIMMY DOLAN. Goed camerawerk van James Wong Howe.

Babes in Arms

1939 | Musical, Komedie, Western

Verenigde Staten 1939. Musical van Busby Berkeley. Met o.a. Mickey Rooney, Judy Garland, Charles Winninger, Guy Kibbee en June Preisser.

Gebaseerd op een Broadway-musical van Rodgers en Hart. Twee aanstormende musicalartiesten grijpen in moeilijke tijden hun kansen. Tijdens een auditie zingen ze een vrolijk geluimd 'Good morning' en zijn meteen goed voor een (karig) engagement. Nu mogen ze dromen over een carrière: hij als componist en producer, zij als 'big star'. Babes in Arms, de eerste musical die Berkeley voor MGM maakte, was meteen een hit. Zijn sterren, Judy Garland en Mickey Rooney, mochten nog een paar keer opdraven. In 1940 maakten ze samen Strike up the Band. Een jaar later volgde Babes on Broadway. Niet allemaal even goed, soms een beetje oubollig, maar nog steeds het bekijken waard.

Men Are Such Fools

1938 | Komedie

Verenigde Staten 1938. Komedie van Busby Berkeley. Met o.a. Wayne Morris, Priscilla Lane, Hugh Herbert, Humphrey Bogart en Penny Singleton.

De 'idioten' uit de titel zijn natuurlijk de producenten die deze routineuze familieklucht hebben durven brengen, waarin Bogart verspild is en komiek Herbert een hoofdrol speelt. Singleton verwierf later roem met haar titelrol in de 'Blondie'- filmserie van Columbia van eind jaren '30 tot eind jaren '40. Een ordinaire lopende band-film die beneden Berkeleys normale niveau ligt.

Garden of the Moon

1938 | Komedie, Muziek, Drama

Verenigde Staten 1938. Komedie van Busby Berkeley. Met o.a. Pat O'Brien, John Payne, Margaret Lindsay, Johnnie Davis en Melville Cooper.

Nachtclubeigenaar John Quinn (O'Brien) en bandleider Don Vincente (Payne) hebben een langlopende vijandschap; het verhaal is een aardig excuus om een groot aantal nummers van Berkeley te kunnen verwerken oa: 'Girlfriend Of The Whirling Dervish', 'Love Is Where You Find It' en de titelsong. Het scenario is van Jerry Wald en Richard MacAuley naar een verhaal van V.H. Bedford Jones. Het camerawerk is van Tony Gaudio.

The Go-Getter

1937 | Komedie

Verenigde Staten 1937. Komedie van Busby Berkeley. Met o.a. George Brent, Anita Louise, Charles Winninger, Gordon Oliver en Minerva Urecal.

Nadat Brent een been verloren heeft, is hij, dankzij een plotseling dieptepunt in de carrière van zijn vader, in staat te bewijzen dat een man met één been gelijkwaardig is aan een man met twee benen. Veel bekende gezichten in een alledaags produkt. In 1933 al zwijgend uitgebracht.

Hollywood Hotel

1937 | Komedie, Muziek

Verenigde Staten 1937. Komedie van Busby Berkeley. Met o.a. Dick Powell, Rosemary Lane, Lola Lane, Hugh Herbert en Glenda Farrell.

Een flinterdunne plot met Powell die een talentenjacht in Hollywood wint, maar het sterrendom maar zo-zo vindt. Een en ander wordt opgevrolijkt door liedjes van Johnny Mercer en Richard Whiting, waaronder `Hooray For Hollywood` en nummers van Benny Goodman met zijn band (`Sing, Sing, Sing`) en zijn kwartet (met Gene Krupa, Lionel Hampton, Teddy Wilson). Reagan heeft een klein rolletje als radiocommentator.

Stage Struck

1936 | Musical

Verenigde Staten 1936. Musical van Busby Berkeley. Met o.a. Dick Powell, Joan Blondell, Warren William, Frank McHugh en Jeanne Madden.

Deze musical over de verwikkelingen achter de coulissen heeft een muf wegwerpverhaal en de vrolijke spelers houden hem nauwelijks in leven, ondanks de echt goede nummers. Hoogtepunt is het dwaze 'The Body Is Beautiful' van The Yacht Club Boys. Hoofdrolspeelster Madden bleef hierna onbekend.

I Live for Love

1935 | Komedie, Musical

Verenigde Staten 1935. Komedie van Busby Berkeley. Met o.a. Dolores Del Rio Katz, Everett Marshall, Guy Kibbee, Allen Jenkins en Hobart Cavanaugh.

Een niemendalletje, deze lichte musical over een temperamentvolle Zuidamerikaanse actrice (Del Rio) en haar verhouding met haar nieuwe tegenspeler (Marshall). Berkeley heeft beter werk gemaakt. Geen groots opgezette nummers, alleen door Del Rio is de film best het aanzien waard. Beste song van 1935: A Man Must Shave.

Gold diggers of 1935

1935 | Musical, Muziek, Komedie

Verenigde Staten 1935. Musical van George Amy en Busby Berkeley. Met o.a. Gloria Stuart, Alice Brady, Adolphe Menjou, Glenda Farrell en Dick Powell.

Een niemendalletje, deze lichte musical over een temperamentvolle Zuidamerikaanse actrice (Del Rio) en haar verhouding met haar nieuwe tegenspeler (Marshall). Berkeley heeft beter werk gemaakt. Geen groots opgezette nummers, alleen door Del Rio is de film best het aanzien waard. Beste song van 1935: A Man Must Shave.

Gold Diggers of 1935

1935 | Musical, Komedie

Verenigde Staten 1935. Musical van Busby Berkeley. Met o.a. Dick Powell, Adolphe Menjou, Gloria Stuart, Alice Brady en Glenda Farrell.

Deze film, de opvolger van GOLD DIGGERS OF 1933, is alleen in de uitgebreide muzikale gedeelten genietbaar. Dit is niet in de laatste plaats te danken aan de feilloze choreografie van regisseur Berkeley. Het nietszeggende scenario van Manuel Seff, Peter Milne en Robert Lord handelt over een rijke dame die in haar landhuis een Broadway-show wil laten opvoeren, maar het slachtoffer wordt van een bedrieger. Het verhaaltje is totaal ondergeschikt gemaakt aan de muzikale nummers, met wederom songs van Harry Warren en Al Dubin, w.o. het met een Oscar bekroonde 'The Lullaby Of Broadway'. Powell voelt zich weer helemaal in zijn nopjes, deze maal met als partner Wini Shaw. Berkeley's verbeeldingskracht kent duidelijk geen grenzen. Schitterend camerawerk van George Barnes. Gevolgd door GOLD DIGGERS OF 1937.

Bright Lights

1935 | Komedie, Muziek

Verenigde Staten 1935. Komedie van Busby Berkeley. Met o.a. Joe E. Brown, Ann Dvorak, Patricia Ellis, William Gargan en Joseph Cawthorn.

Van-krantenjongen-tot-miljonair-showbusinessverhaal over een man en een vrouw die in een echtscheiding liggen, terwijl ze veel succes krijgen. Vermakelijk, maar vol met clichés. Het scenario is van Bert Kalmar en Harry Ruby naar een verhaal van Lois Leeson. Het camerawerk is van Sid Hickox.

Wonder Bar

1934 | Musical, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1934. Musical van Busby Berkeley en Lloyd Bacon. Met o.a. Al Jolson, Kay Francis, Dolores Del Rio, Dick Powell en Ricardo Cortez.

Een vreemd en soms erg smakeloos muzikaal drama dat zich afspeelt in een Parijse nachtclub, met moord, romantiek en een ongelooflijk muzikaal nummer: 'Goin' to Heaven on a Mule', dat bij tv-uitzending zeker wordt gecoupeerd. Het scenario is van Earl Baldwin. Het camerawerk is van Sol Polito.

Fashions

1934 | Komedie

Verenigde Staten 1934. Komedie van William Dieterle. Met o.a. William Powell, Bette Davis, Verree Teasdale, Reginald Owen en Frank McHugh.

Triviale, maar hoogst vermakelijke stoeipartij, waarin de oplichter Powell en de ontwerpster Davis het opnemen tegen de Parijse modewereld. Goede acteurs die soepel aansluiten bij het spel van de parmantige Powell. Busby Berkeley's 'Spin a Little Web of Dreams' is bijzonder grappig. Scenario van F. Hugh Herbert en Carl Erickson. Camerawerk van William Rees. Oorspronkelijke titel: FASHIONS OF 1934.

Dames

1934 | Musical

Verenigde Staten 1934. Musical van Ray Enright. Met o.a. Joan Blondell, Dick Powell, Ruby Keeler, Zasu Pitts en Hugh Herbert.

Een Amerikaanse miljardair wil het morele verval van zijn land bestrijden. Samen met zijn neef richt hij een vereniging op ter Bescherming van de Amerikaanse zeden. Op de treinreis naar de eerste vergadering van de vereniging ontmoet de neef echter het knappe chorus-girl Blondell, die uitgerekend deel uitmaakt van de cast van de show die zijn oom wil stopzetten. Een mager scenario wordt goed gemaakt door de onvergetelijke choreografie van Busby Berkeley die al zijn fantasie inzet om van nummers als o.a. 'I Only Have Eyes For You' een feest voor oog en oor te maken. Delmer Daves schreef het niet veel ter zake doende scenario. De dansnummers werden magistraal gefilmd door Sid Hickox, George Barnes en Sol Polito.

She Had to Say Yes

1933 | Musical, Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1933. Musical van George Amy en Busby Berkeley. Met o.a. Loretta Young, Lyle Talbot, Regis Toomey, Winnie Lightner en Hugh Herbert.

Amy en Berkeley werkten met elkaar als resp. scenarioschrijver en choreograaf. Ze besloten gezamenlijk een muzikale komedie te regisseren met Young in de hoofdrol. Het is een flauw verhaaltje over verkoopleider Tommy Nelson (Toomey), die zijn baas aanpraat vlotte typistes in te zetten bij de verkoop als de zaken slecht gaan. Wanneer Tommy`s verloofde Florence (Young) te intiem met nieuwe zakenrelatie Daniel Drew (Talbot) omgaat vindt hij zijn idee minder briljant en leuk. Weinig geslaagde film, die algauw in de vergetelheid dook. Ook hier geldt weer: schoenmaker houd je bij je leest. Rian James en Don Mullaly schreven het scenario naar een verhaal van John Francis Larkin. Arthur Todd stond achter de camera. De muziek is van Leo F. Forbstein. Hierna werkten Amy en Berkeley niet meer samen als regisseurs.

Forty-Second Street

1933 | Musical

Verenigde Staten 1933. Musical van Lloyd Bacon. Met o.a. Warner Baxter, Ruby Keeler, George Brent, Bebe Daniels en Dick Powell.

Voor producent Baxter is deze kans een nieuw muziekspektakel op Broadway te brengen waarschijnlijk ook zijn laatste. Tijdens de grote depressie is hij alles kwijtgeraakt, dus nu is het erop of eronder. Tot overmaat van ramp verstuikt zijn vedette Daniels haar enkel. Het werkeloze chorus-meisje Keeler zal echter redding brengen.

Whoopee

1930 | Musical

Verenigde Staten 1930. Musical van Thornton Freeland. Met o.a. Eddie Cantor, Eleanor Hunt, Paul Gregory, John Rutherford en Ethel Shutta.

Een antieke musical die opgevrolijkt wordt door Cantors rol als een zwartgallige figuur, en door Busby Berkeley's aanstekelijke muzikale nummers. Cantor zingt 'Making Whoopee' en 'My Baby Just Cares For Me'. Het meisje dat het eerste refrein zingt in het titelliedje is de nog erg jonge Betty Grable.