Daniele Amfitheatrof (1901-1983): muziek.
Er zijn 41 films gevonden.

Major Dundee

1965 | Western, Drama

Verenigde Staten 1965. Western van Sam Peckinpah. Met o.a. Charlton Heston, Richard Harris, Jim Hutton, James Coburn en Michael Anderson jr.

In 1864 woedt de Amerikaanse Burgeroorlog in volle hevigheid. Een groepje Apache-Indianen roeit het hele Fort Benlin uit, ontvoeren drie kinderen en vluchten naar Mexicaans grondgebied. Tegen de zin van zijn meerderen in wil majoor Heston achter hen aan gaan. Hij selecteert enkele Zuidelijke gevangenen en zet de achtervolging in. Typische Peckinpah-western met enkele bloedige gevechten. De spanning groeit ook binnen de groep achtervolgers. De ontwikkeling van de personages laat te wensen over, maar dat is volgens de regisseur te wijten aan de hermontage die buiten zijn medeweten gebeurde. Peckinpah schreef het scenario samen met Harry Julian Fink en Oscar Saul. Knap gefilmd door Sam Leavitt. Gedraaid in Panavision.

Heller in Pink Tights

1960 | Western

Verenigde Staten 1960. Western van George Cukor. Met o.a. Sophia Loren, Anthony Quinn, Margaret O'Brien, Steve Forrest en Eileen Heckart.

Quinn is in deze vreemde western de baas van een showgezelschap, waarvan Loren de grote ster is. Ze trekken door het westen, achtervolgd door schuldeisers. Romantiek is er ook: Quinn is verliefd op Loren maar krijgt concurrentie van de revolverschutter Forrest. Indianen komen er ook nog aan te pas. Helaas konden de westernfans er geen soep van koken en dus flopte de film gigantisch. Alleen voor de Loren-fans. Echtgenoot Carlo Ponti produceerde met Marcello Girosi. Walter Bernstein schreef zijn scenario naar het boek Heller With A Gun van westernschrijver Louis L'Amour.

Edge of Eternity

1959 | Misdaad, Thriller, Western

Verenigde Staten 1959. Misdaad van Don Siegel. Met o.a. Cornel Wilde, Victoria Shaw, Mickey Shaughnessy, Edgar Buchanan en Rian Garrick.

Deputy-sheriff Wilde volgt moordenaars naar de Grand Canyon. Dat eindigt in een schietpartij vanuit transportcontainers die aan kabels van een mijn boven het ravijn hangen. Scenario van Richard Collins en Knut Swenson. Gedraaid in CinemaScope.

The Unholy Wife

1957 | Misdaad

Verenigde Staten 1957. Misdaad van John Farrow. Met o.a. Rod Steiger, Diana Dors, Tom Tryon, Beulah Bondi en Marie Windsor.

Party-girl Dors is erin geslaagd de rijke wijnboer Steiger aan de haak te slaan. Ze trouwt, maar niet lang daarna wordt ze verliefd op rodeo-cowboy Tryon. Ze wil haar man doden, maar door een vergissing wordt diens beste vriend het slachtoffer. Voor deze misdaad ontloopt ze haar straf. Dan wordt ze beschuldigd van een moord die ze niet gepleegd heeft. Goed vertolkte, maar slordig gemaakte imitatie van DOUBLE INDEMNITY, geschreven door Jonathan Latimer, naar een verhaal van William Durkee. De film moest Dors' doorbraak worden in de States, wat niet lukte. De camera was in handen van Lucien Ballard.

Spanish Affair

1957 | Romantiek

Spanje 1957. Romantiek van Don Siegel. Met o.a. Richard Kiley, Carmen Sevilla, Jose Guardiola en Jesus Tordesillas.

De Amerikaanse architect Kiley heeft de supervisie over de bouw van een hotel in Madrid. Tot zijn verbazing krijgt hij te horen dat zijn plannen te ambitieus gevonden worden door zijn drie bazen. Hij wil zijn project echter verdedigen, waarop hij besluit persoonlijk naar Bilbao, Barcelona en Segovia te trekken. Omdat hij geen woord Spaans spreekt, laat hij zich vergezellen door de mooie Sevilla. Deze werd echter reeds als kind beloofd aan zigeuner Guardiola, die het niet neemt dat zijn verloofde met die Amerikaan het land rondtrekt. Siegel had duidelijk zin in een reisje door Spanje, dus nam hij maar gelijk een film op, ook al past deze op geen enkele manier in de rest van zijn œuvre. Richard Collins schreef het dunne draadje dat als scenario dienst moest doen. Sam Leavitt schoot er prachtige beelden bij. Gedraaid in Vista Vision.

The Mountain

1956 | Avonturenfilm, Drama

Verenigde Staten 1956. Avonturenfilm van Edward Dmytryk. Met o.a. Spencer Tracy, Robert Wagner, Claire Trevor, William Demarest en Richard Arlen.

Een ietwat bombastisch verhaal over de gebroeders Tracy en Wagner die een bergwand beklimmen om een wrak te bereiken; Een reddingsactie waarvoor elk z'n eigen redenen heeft.

The Last Hunt

1956 | Western

Verenigde Staten 1956. Western van Richard Brooks. Met o.a. Robert Taylor, Stewart Granger, Lloyd Nolan, Debra Paget en Russ Tamblyn.

In deze grimmige western besluit een voormalige bizonjager (Granger) rond 1880 opnieuw op pad te gaan met ene Charlie (Taylor), die even graag bizons als Indianen neerschiet. Goed geacteerde, weinig romantische film ageert tegen de zinloze, massale slachting van de dieren waarvan er anderhalve eeuw geleden tientallen miljoenen rondliepen en enkele decennia later nog maar enkele tienduizenden. Maar tijdens de opnamen, die onder meer plaats vonden in de beeldschone Badlands in South Dakota, werden ironisch genoeg de dieren echt gedood - door overheidsvertegenwoordigers die de bizonpopulatie reguleerden.

Hell's Island

1955 | Mysterie, Misdaad, Film noir

Verenigde Staten 1955. Mysterie van Phil Karlson. Met o.a. John Payne, Mary Murphy, Francis L. Sullivan, Eduardo Noriega en Arnold Moss.

Een obscuur werkje van Karlson over advocaat Mike Cormack (Payne), die geconfronteerd wordt met zijn ex-verloofde, Janet Martin (Murphy). Zij blijkt betrokken te zijn bij diefstal van een kostbare edelsteen en een serie enge moorden. Op de soundtrack is 'muziek uit voorraad' te horen van o.a. Franz Waxman en Victor Young zonder dat zij op de credits staan vermeld. Het scenario is van Maxwell Shane, producenten William H. Pine en William C. Thomas naar een verhaal van Martin Goldsmith en Jack Leonard. Ook regisseur Karlson schaafde aan het scenario, maar hij staat in die hoedanigheid niet op de aftiteling. Het camerawerk is van Lionel Lindon. In 1962 opnieuw uitgekomen als SOUTH SEA FURY.

The Naked Jungle

1954 | Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1954. Avonturenfilm van Byron Haskin. Met o.a. Charlton Heston, Eleanor Parker, Abraham Sofaer en William Conrad.

Een uitgekiend jungle-avontuur in Zuid-Amerika waar Heston en echtgenote Parker hun plantage omringd zien door horden vraatzuchtige rode mieren.

Human Desire

1954 | Drama

Verenigde Staten 1954. Drama van Fritz Lang. Met o.a. Glenn Ford, Gloria Grahame, Broderick Crawford, Edgar Buchanan en Kathleen Case.

Treinmachinist Jeff Warren (Ford) raakt, na zijn terugkeer uit Korea, in de netten verstrikt van Vicky Buckley (Grahame) die haar man Carl Buckley (Crawford) uit de weg wil ruimen. Gebaseerd op het boek La bête humaine van Emile Zola dat in 1938 al door Jean Renoir werd verfilmd. Het scenario is van Alfred Hayes. Het camerawerk is van Burnett Guffey.

The Devil's Canyon

1953 | Western

Verenigde Staten 1953. Western van Alfred L. Werker. Met o.a. Virginia Mayo, Dale Robertson, Stephen McNally, Arthur Hunnicutt en Robert Keith.

Fraaie western met Reynolds als voormalig wetsdienaar die in de gevangenis belandt na een dubbele moord. Daar treft hij de licht ontvlambare Jessie Gorman, broer van zijn slachtoffers, en diens vriendin Abby. Zij voelt wel wat voor beide heren. Testosteron, kogels en ontsnappingspogingen zwepen de spanning verder op. Eén van de eerste 'natural vison 3D' films in een lange rij 'deepies' die de Hollywoodcrisis, als gevolg van de toenemende tv-competitie, moesten bezweren.

The Big Heat

1953 | Film noir, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1953. Film noir van Fritz Lang. Met o.a. Glenn Ford, Gloria Grahame, Lee Marvin, Jocelyn Brando en Carolyn Jones.

The Big Heat stamt uit Langs Amerikaanse tijd en is een pracht van een film noir. Sfeervol, knap geconstrueerd, en voorzien van een prima cast, die wordt aangevoerd door Glenn Ford als Detective Sergeant Dave Bannion. Hij onderzoekt de moord op een collega, die door de maffia lijkt te zijn gepleegd. Maar dan komt hij op het spoor van corruptie binnen het politieapparaat, wat hem door zijn collega's natuurlijk niet in dank wordt afgenomen. In de beroemdste scène uit de film gooit aartsboef Vince Stone (Marvin) hete koffie in het gezicht van gangsterliefje Debby (Grahame).

Scandal at Scourie

1953 | Drama

Verenigde Staten 1953. Drama van Jean Negulesco. Met o.a. Greer Garson, Walter Pidgeon, Donna Corcoran, Agnes Moorehead en Arthur Shields.

Een lauwe Garson-Pidgeon-productie, spelend in Canada, over een protestants echtpaar dat de gemeente shockeert door een katholiek kind te adopteren. Scenario van Norman Corwin, Leonard Spiegelgass en Karl Tunberg naar een verhaal van Mary McSherry. Camerawerk van Robert Planck.

Salome

1953 |

Verenigde Staten 1953. William Dieterle. Met o.a. Rita Hayworth, Stewart Granger, Charles Laughton, Judith Anderson en Cedric Hardwicke.

De sterren van de rolbezetting worstelen met het scenario dat zonder dat het de bedoeling was, grappig is. Het gaat over het bijbelse drama waarin de roemruchte danseres zichzelf opoffert om het leven van Johannes de Doper te sparen; tenminste, volgens deze Hollywood-versie. Het scenario is van Harry Kleiner en Jesse Lasky Jr. Het camerawerk is van Charles Lang.

The Painted Hills

1951 | Familiefilm, Western, Avonturenfilm, Drama

Verenigde Staten 1951. Familiefilm van Harold F. Kress. Met o.a. Paul Kelly, Art Smith, Gary Gray, Bruce Cowling en Ann Doran.

Lassie's baas heeft een goudader ontdekt, maar zijn partner vermoordt hem uit hebzucht. De trouwe hond wreekt zijn meester. Een fraai gefilmd Lassie-verhaal, dat zich afspeelt in het Wilde Westen anno 1870.

The Desert Fox

1951 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1951. Oorlogsfilm van Henry Hathaway. Met o.a. James Mason, Cedric Hardwicke, Jessica Tandy, Luther Adler en Leo G. Carroll.

Winston Churchill noemde veldmaarschalk Erwin Rommel in 1942 'een groot generaal', vanwege diens vermeend ordelijke overwinningen in Noord-Afrika. Het waren dergelijke uitspraken die Rommel (de woestijnvos) bij de nazi's én bij de geallieerden op een voetstuk plaatsten, en die het mogelijk maakten dat productiemaatschappij Fox slechts zes jaar na het einde van WO II deze Rommel-ode uitbracht. James Mason speelde de nazi als een onkreukbare strateeg, een man die niets moest hebben van z'n baas Hitler. Protesten tegen de film waren wijdverbreid, in de VS en in Europa, vanwege de verheerlijking van de topnazi.

Angels in the Outfield

1951 | Komedie, Sportfilm, Fantasy, Drama

Verenigde Staten 1951. Komedie van Clarence Brown. Met o.a. Paul Douglas, Janet Leigh, Keenan Wynn en Donna Corcoran.

Een nog altijd zeer vermakelijke komedie waarin hemelse krachten een weesjongen helpen zodat zijn honkbalteam de 'Pittsburgh Pirates' de overwinning kan behalen en hij de held wordt.

The Devil's Doorway

1950 | Western

Verenigde Staten 1950. Western van Anthony Mann. Met o.a. Robert Taylor, Louis Calhern, Paula Raymond, Marshall Thompson en Edgar Buchanan.

In deze sobere, indrukwekkende film speelt Taylor een afgestudeerde Indiaan die in de Burgeroorlog wegens moed is onderscheiden. Hij keert terug naar zijn ranch en krijgt daar te maken met Calhern die hem, gebruik makend van een maas in de wet, van zijn land wil verjagen, omdat hij Indiaan is. Uiteindelijk valt het leger aan en bij de verdediging van zijn bezit sterft hij. Het was Manns eerste western, en een goede. Taylor is goed in het verhaal van Guy Trosper die zich daarbij zou hebben laten leiden door de lotgevallen van Chief Joseph van de Nez Percé-Indianen. John Alton was de voortreffelijke cameraman. In de bioscopen werd de film een flop.

The Damned Don't Cry

1950 | Misdaad

Verenigde Staten 1950. Misdaad van Vincent Sherman. Met o.a. Joan Crawford, David Brian, Steve Cochran, Kent Smith en Richard Egan.

Na de dood van haar kind, verlaat Crawford haar man, omdat ze hem verantwoordelijk acht voor het ongeluk. Via Smith, een corrupte boekhouder, komt ze terecht in gangsterkringen. Ze wordt de minnares van racket-boss Brian. Hij stuurt haar af op zijn assistent Cochran, die hij niet vertrouwt. Crawford wordt verliefd op hem. Een gangstermelodrama met enkele uitstekende vertolkingen. Het scenario (van Harold Medford, naar de roman [KL]Case History[KLE] van Gertrud Walker) schiet ernstig tekort en werd duidelijk in elkaar geflanst na het succes van FLAMINGO ROAD (1949). Ted McCord was verantwoordelijk voor de fotografie en Daniele Amfitheatrof componeerde een functionele score.

Storm Warning

1950 | Drama

Verenigde Staten 1950. Drama van Stuart Heisler. Met o.a. Ginger Rogers, Ronald Reagan, Doris Day en Steve Cochran.

Rogers is onwillekeurig getuige van een Ku Klux Klanmoord in deze verhitte tragedie waarin Day haar eerste dramatische rol heeft als Rogers jongere getrouwde zus.

Devil's Doorway

1950 | Western

Verenigde Staten 1950. Western van Anthony Mann. Met o.a. Marshall Thompson, Paula Raymond, Robert Taylor en Louis Calhern.

Rogers is onwillekeurig getuige van een Ku Klux Klanmoord in deze verhitte tragedie waarin Day haar eerste dramatische rol heeft als Rogers jongere getrouwde zus.

The Fan

1949 | Komedie

Verenigde Staten 1949. Komedie van Otto Preminger. Met o.a. Jeanne Crain, Madeleine Carroll, George Sanders en Richard Greene.

Oscar Wilde's ironisatie van de uiterlijke schijn in zijn Lady Windemere's Fan over echtelijke indiscretie en de manier waarop je in het Victoriaanse Engeland kon stijgen in maatschappelijk aanzien, verliest veel van haar geestigheid in deze filmversie. Remake van een zwijgende film uit 1925. Het scenario is van Dorothy Parker en Walter Reisch. Het camerawerk is van Jospeh LaSalle.

Letter from an Unknown Woman

1948 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1948. Romantiek van Max Ophüls. Met o.a. Joan Fontaine, Mady Christians, Marcel Journet, Art Smith en Louis Jourdan.

Wenen, rond 1900. De vijftienjarige Lisa (Fontaine) gaat een relatie aan met haar tien jaar oudere buurman, de concertpianist Stefan (Jourdan). Korte tijd zijn ze gelukkig, maar dan gaat Stefan op tournee. Terwijl Lisa voor hem slechts een herinnering blijft, is zij zwanger en krijgt een zoon. Aangrijpend liefdesdrama, met uitstekende vertolking van Fontaine en knappe reconstructie van historisch Wenen, dankzij de decors van Alexander Golitzen. Howard Koch baseerde zijn scenario op een roman van Stefan Zweig. Regisseur Ophüls weet de meeste clichés van het genre handig te omzeilen.

The senator was indiscreet

1947 | Drama

Verenigde Staten 1947. Drama van George S. Kaufman. Met o.a. Peter Lind Hayes, Ella Raines en William Powell.

Wenen, rond 1900. De vijftienjarige Lisa (Fontaine) gaat een relatie aan met haar tien jaar oudere buurman, de concertpianist Stefan (Jourdan). Korte tijd zijn ze gelukkig, maar dan gaat Stefan op tournee. Terwijl Lisa voor hem slechts een herinnering blijft, is zij zwanger en krijgt een zoon. Aangrijpend liefdesdrama, met uitstekende vertolking van Fontaine en knappe reconstructie van historisch Wenen, dankzij de decors van Alexander Golitzen. Howard Koch baseerde zijn scenario op een roman van Stefan Zweig. Regisseur Ophüls weet de meeste clichés van het genre handig te omzeilen.

The Lost Moment

1947 | Drama

Verenigde Staten 1947. Drama van Martin Gabel. Met o.a. Robert Cummings, Susan Hayward, Agnes Moorehead, Joan Lorring en Eduardo Ciannelli.

'The Aspen papers' van Henry James, door scenarioschrijver Leonardo Bercovici gereduceerd tot een eigenzinnig drama. Amerikaanse uitgever annex literatuurcriticus Lewis Venable (Cummings) gaat in Venetië op zoek naar brieven van een op mysterieuze wijze verdwenen dichter. Venable belandt in het spookachtige huis van de ontvanger van de brieven, een 105-jarige blinde vrouw (een imposant en overdadig geschminkte Agnes Moorehead) en raakt onder de indruk van haar mooie nichtje, dat ernstig in de war is. Bij tijden spannend drama, dat James' proza goed weet te verbeelden.

Smash-Up, the Story of a Woman

1947 | Drama

Verenigde Staten 1947. Drama van Stuart Heisler. Met o.a. Susan Hayward, Lee Bowman, Marsha Hunt, Eddie Albert en Carl Esmond.

Nachtclubzangeres Hayward geeft haar carrière op, omdat ze gaat trouwen met componist Bowman. Korte tijd later wordt deze een populaire radioster en in haar afzondering grijpt Hayward naar de fles. Ze dreigt uiteindelijk aan de alcohol ten onder te gaan. Sterk verouderd melodrama dat duidelijk inspeelde op het succes van THE LOST WEEKEND, echter zonder hetzelfde radeloze realisme te bereiken. Hayward verpersoonlijkt op schitterende wijze deze kwetsbare, wankele vrouw. Door haar acteerprestatie is de film toch nog de moeite waard is. John Howard Lawson baseerde zijn scenario op een verhaal van Dorothy Parker en Frank Cavett. In beeld gebracht door Stanley Cortez. Ook bekend als A WOMAN DESTROYED.

Ivy

1947 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1947. Misdaad van Sam Wood. Met o.a. Joan Fontaine, Patric Knowles, Herbert Marshall, Richard Ney en Cedric Hardwicke.

Een gemiddeld drama over een moordenares die verstrikt raakt in haar eigen, ogenschijnlijk volmaakte plannen. De goede rollen geven de film de nodige pep.

The Virginian

1946 | Western

Verenigde Staten 1946. Western van Stuart Gilmore. Met o.a. Joel McCrea, Brian Donlevy, Sonny Tufts, Barbara Britton en Fay Bainter.

Deze routinewestern is de vierde en laatste versie van Owen Wisters roman, bewerkt door Frances Goodrich en Albert Hackett. Het verhaal is hetzelfde als dat van de versie uit 1929. McCrea is de Virginian, Tufts is Steve die door Trampas (Donlevy) tot veediefstal wordt aangezet en Molly is Britton. Het enige verschil: cameraman Harry Hallenberger nam de film in kleur op, maar daar stond een zwakker scenario tegenover. De tv-serie moest de naam verder levend houden. Die serie liep van 1962-1970 en werd met een jaar verlengd, tot 1971, onder de titel THE MEN FROM SHILOH.

Temptation

1946 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1946. Drama van Irving Pichel. Met o.a. Merle Oberon, George Brent, Paul Lukas, Charles Korvin en Lenore Ulric.

Oberon trouwt als vrouw-met-een-verleden met archeoloog Brent en wordt vervolgens verliefd op de gewetenloze Korvin. Niets bijzonders, maar goed geregisseerd.

Song of the South

1946 | Familiefilm, Animatie, Drama, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1946. Familiefilm van Wilfred Jackson en Harve Foster. Met o.a. Ruth Warrick, James Baskett, Bobby Driscoll, Luana Patten en Lucile Watson.

Een eenzaam, onbegrepen jongetje op een plantage in het zuiden van Amerika vindt troost in de verhalen die oom Remus vertelt. Het verhaal dient als raamwerk voor drie Disney-tekenfilms met in de hoofdrollen Brer Rabbit, Brer Fox en Brer Bear. Deze mix van animatie en gespeelde scènes was anno 1946 een bescheiden hit en werd in de decennia die volgden maar liefst vijf keer opnieuw uitgebracht. Inmiddels wordt de film niet meer vertoond wegens racistische elementen.

Miss Susie Slagle's

1945 | Drama

Verenigde Staten 1945. Drama van John Berry. Met o.a. Veronica Lake, Sonny Tufts, Joan Caulfield, Lillian Gish en Ray Collins.

Een weinig enerverend verhaal over een pension voor artsen en verpleegsters, dat speelt rond de eeuwwisseling.

Guest Wife

1945 | Komedie

Verenigde Staten 1945. Komedie van Sam Wood. Met o.a. Claudette Colbert, Don Ameche, Dick Foran, Charles Dingle en Grant Mitchell.

Regisseur Wood stond erom bekend zijn acteurs voor een scène steevast de strijdkreet 'Go out there and sell 'em a load of clams' mee te geven. En dat twintig keer. Het zorgde er vaak voor dat gepamperde sterren als Colbert (die altijd slechts één kant van haar gezicht wenste te tonen) murw werden en dan plots hun ware kunnen toonden. In de situatiekomedie Guest wife moet Mary (Colbert) van een vriend (Ameche) zijn echtgenote spelen, omdat hij anders zijn baan verliest. Het levert voorspelbare taferelen op, die menigmaal toch scherp en grappig zijn.

I'll Be Seeing You

1944 | Drama

Verenigde Staten 1944. Drama van William Dieterle. Met o.a. Ginger Rogers, Joseph Cotten, Shirley Temple, Spring Byington en Tom Tully.

Overdreven David Selznick-sentiment. Rogers is een veroordeelde die met verlof naar huis mag en soldaat Cotten ontmoet die in de war is. Ze worden verliefd.

Days of Glory

1944 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1944. Oorlogsfilm van Jacques Tourneur. Met o.a. Gregory Peck, Alan Reed, Maria Palmer, Lowell Gilmore en Tamara Toumanova.

Oprechte, maar zich moeizaam voortslepende actiefilm in WO II met de Russen die tegen de vijandelijke nazi's vechten. Peck in zijn debuutrol.

Lost Angel

1943 | Drama, Familiefilm

Verenigde Staten 1943. Drama van Roy Rowland. Met o.a. Margaret O'Brien, James Craig, Marsha Hunt, Philip Merivale en Henry O'Neill.

O'Brien doet het goed als een voorlijk kind dat door geleerden wordt opgeleid tot iemand van geniale kwaliteiten, maar de simpele geneugten des levens leert kennen als ze bij journalist Craig intrekt. Scenario van Isabel Lennart. Camerawerk van Robert Surtees.

Lassie Come Home

1943 | Familiefilm, Drama, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1943. Familiefilm van Fred M. Wilcox. Met o.a. Roddy McDowall, Donald Crisp, Dame May Whitty, Nigel Bruce en Elizabeth Taylor.

Joe Carraclough woont met zijn ouders en zijn hond Lassie in een klein stadje in Yorkshire. Lassie en Joe zijn onafscheidelijk. Op een dag moet Joe's vader de hond verkopen, maar Lassie keert toch terug naar de Carracloughs. Daarom neemt haar nieuwe baasje haar mee naar Schotland. Maar zelfs daar loopt zij weg.

Dr. Gillespie's Criminal Case

1943 | Misdaad, Mysterie, Drama

Verenigde Staten 1943. Misdaad van Willis Goldbeck. Met o.a. Lionel Barrymore, Van Johnson, Donna Reed, Keye Luke en John Craven.

Dr. Leonard Gillespie (Barrmore) probeert een man, die wegens moord is veroordeeld te helpen om zijn onschuld te bewijzen. Deze film uit de reeks is ongewoon serieus en hielp niet alleen Johnson als Dr. Randall 'Red' Adams en Reed als Marcia Bradburn om naam te maken als acteurs, maar bezorgde de jonge O'Brien als Margaret ook een van haar eerste rollen. Het scenario is van Lawrence P. Bachmann, Martin Berkeley en Harry Ruskin. Het camerawerk is van Norbert Brodine. Mono, Western Electric Sound System. Zie ook 'Dr. Kildare'-serie.

Aerial Gunner

1943 | Drama, Oorlogsfilm, Actiefilm, Romantiek

Verenigde Staten 1943. Drama van William H. Pine en William Pine. Met o.a. Richard Arlen, Chester Morris, Lita Ward, Jimmy Lydon en Keith Richards.

Standaard WO II actie- en propagandafilm, waarin voormalige rivalen `Jon` Davis (Arlen) en `Foxy` (Morris) het tegen elkaar opnemen tijdens hun basistraining en om beurten strijden om de liefde van Peggy Lunt (Ward). Nog enigszins gered door enkele energieke vechtscènes. Het scenario is van Maxwell Shane naar een verhaal van Jack. F. Dailey. Het camerawerk is van Fred Jackman, Jr. Regisseur Pine was een der producenten. Mono.

The Get-Away

1941 | Drama, Actiefilm

Verenigde Staten 1941. Drama van Edward Buzzell. Met o.a. Robert Sterling, Dan Dailey, Donna Reed, Charles Winninger en Harry O'Neill.

Een clichématige gevangenisfilm, een soort remake van PUBLIC HERO NO. 1. Een politieman, die in de gevangenis is beland, sluit vriendschap met een oproerkraaier om uit te kunnen breken. Het scenario is van Wells Root en W.R. Burnett. Het camerawerk is van Sidney Wagner.

Dr. Jekyll and Mr. Hyde

1941 | Horror, Thriller, Drama

Verenigde Staten 1941. Horror van Victor Fleming. Met o.a. Spencer Tracy, Ingrid Bergman, Lana Turner, Donald Crisp en Ian Hunter.

Wat regisseur Rouben Mamoulian tien jaar eerder lukte, daar sloeg Gone with the Wind-maker Fleming de plank mis: zijn versie van Robert L. Stevensons Victoriaanse horrorverhaal over een door ambitie en chemicaliën gespleten persoonlijkheid is griezelig noch meeslepend. Tracy doet zijn best als de Londense wetenschapper die zichzelf fataal als proefkonijn inzet om z'n gevaarlijke brouwseltje te testen. Maar Bergman en Turner ruilden in de castingfase onfortuinlijk van rol en de perverse ondertoon uit de roman werd discreet gekuist. Rest ons een luxueus melodrama met sfeerdecors en bijpassende fotografie van de Rus Joseph Ruttenberg (1889-1983).

La signora di tutti

1934 | Drama, Romantiek, Fantasy

Italië 1934. Drama van Max Ophüls. Met o.a. Isa Miranda, Memo Benassi, Nelly Corradi, Tatiana Pawlova en Lamberto Picasso.

Gaby Doriot (Miranda), een filmster, herinnert zich in het ziekenhuis na haar zelfmoordpoging met welke intriges ze carri[KA2]ere heeft gemaakt, haar verantwoordelijkheid voor de dood van de vrouw van haar minnaar, het verspelen van haar kansen op een duurzame liefde. De regievondsten versieren een voor de vooroorlogse Italiaanse cinema ongewoon pessimistisch drama, waarbij het buitensporige opera-achtige acteren van de andere spelers werkzaam contrasteert met het ingetogen spel van Miranda die hier haar sterdebuut maakte en prompt een Europees idool werd. Genomineerd voor de Mussolini (!) bokaal op het filmfestival van Veneti[KA3]e. Het scenario is van Curt Alexander, Hans Wilhelm en regisseur Oph[KA3]uls naar de roman van Salvatore Gotta. Het liedje `Io sono nel cuore di Tutti` is van Ruggero Larchi (die niet op de aftiteling staat en Daniel Dax (die in werkelijkheid Daniele Amfitheatrof heet). Het camerawerk is van Ubaldo Arata.