Hoot Gibson: cast.
Er zijn 110 films gevonden.

The West that Never Was

1986 | Documentaire, Western

Verenigde Staten 1986. Documentaire van Tony Thomas. Met o.a. Tom Mix, William S. Hart, Yakima Canutt, Ken Maynard en Hoot Gibson.

Een interessante documentaire over 45 jaar western- filmcultuur. Een herbelevenis van bijna een uur. Verplichte kost voor alle genreliefhebbers. De commentaarstem in de originele versie is van Tony Thomas en Matthias Ponnier.

The Horse Soldiers

1959 | Western, Historische film

Verenigde Staten 1959. Western van John Ford. Met o.a. John Wayne, William Holden, Constance Towers, Althea Gibson en Hoot Gibson.

Ford is 65 jaar wanneer hij The Horse Soldiers maakt, en in de nadagen van zijn imposante carrière (125 films), van vooral westerns als Stagecoach, Drums Along the Mohawk, Wagonmaster en Rio Grande. The Horse Soldiers, een door kenners als een wat mindere Ford beschouwde film handelt over een werkelijke - doch tamelijk obscure - gebeurtenis uit de Amerikaanse Burgeroorlog. Een groep ruiters onder leiding van kolonel Wayne begeeft zich diep in vijandelijk (Zuidelijk) gebied om daar een spoorlijn op te blazen. Holden is een pacifistische dokter die tegenwicht biedt aan het macho-personage van Wayne. De groots opgezette actiescènes zijn schitterend in beeld gebracht.

The Marshal's Daughter

1953 | Western

Verenigde Staten 1953. Western van William Berke. Met o.a. Hoot Gibson, Laurie Anders, Harry Lauter, Ken Murray en Robert Bray.

De terugkeer van Gibson, maar niet glorieus. Het is een vermoeiende western waarin alles draait om Anders die bandieten overhoop schiet. Echte westernfans zullen het leuk vinden Hoot weer eens te zien. Gastrollen waren er voor Preston Foster en de beide serie-westernsterren Jimmy Wakely en Johnny Mack Brown, die in 1949 en 1952 al afscheid genomen hadden van hun series. Ford, broer van John Ford en sinds 1912 actief in films, stierf een half jaar na het uitkomen van deze film, zijn laatste western.

Westward Bound

1944 | Western

Verenigde Staten 1944. Western van Robert Emmett Tansey. Met o.a. Ken Maynard, Hoot Gibson, Bob Steele, Betty Miles en John Bridges.

Schurken willen ranchers van hun land verdrijven. Maar dat mislukt - daar zorgen de drie helden van deze film wel voor. Zie verder: Trail Blazers-serie.

Trigger Law

1944 | Western

Verenigde Staten 1944. Western van Vernon Keays. Met o.a. Hoot Gibson, Bob Steele, Beatrice Gray, Ralph Lewis en Edward Cassidy.

In de laatste aflevering van hun westernserie gaan de beide helden op jacht naar de moordenaars van Steeles vader. Zie verder: Trail Blazers-serie.

The Utah Kid

1944 | Western

Verenigde Staten 1944. Western van Vernon Keays. Met o.a. Hoot Gibson, Bob Steele, Beatrice Gray, Evelyn Eaton en Ralph Lewis.

Dit is een uiterst magere aflevering uit deze westernserie. Er werd veel gebruik gemaakt van al eerder gemaakte opnamen van rodeo's. Volgens een flauw scenario moet het duo het tegen oplichters opnemen. Zie verder: Trail Blazers-serie.

Sonora Stagecoach

1944 | Western

Verenigde Staten 1944. Western van Robert Emmett Tansey. Met o.a. Hoot Gibson, Bob Steele, Chief Thundercloud, Rocky Camron en Betty Miles.

De helden komen in actie als een onschuldige man terecht moet staan. Gibson en Steele brengen hem naar Sonora en weten ondertussen de ware daders tot een bekentenis te dwingen. Zie verder: Trail Blazers-serie.

Outlaw Trail

1944 | Western

Verenigde Staten 1944. Western van Robert Emmett Tansey. Met o.a. Hoot Gibson, Bob Steele, Chief Thunder Cloud, Jennifer Holt en Cy Kendall.

Kendall is baas over de stad, en hij verrijkt zich steeds meer. Aan zijn tirannieke heerschappij wordt vakkundig een einde gemaakt in een goede aflevering van deze westernserie. Zie verder: Trail Blazers-serie.

Marked Trails

1944 | Western

Verenigde Staten 1944. Western van John P. McCarthy. Met o.a. Hoot Gibson, Bob Steele, Veda Ann Borg, Ralph Lewis en Mauritz Hugo.

Een vrouw, Borg, is in deze film de bendeleider, en dat was nog niet zo vaak voorgekomen in een western. Gibson en Steele zijn haar tegenstanders in een oliezwendel. Zie verder: Trail Blazers-serie.

Arizona Whirlwind

1944 | Western

Verenigde Staten 1944. Western van Robert Emmett Tansey. Met o.a. Ken Maynard, Hoot Gibson, Bob Steele, Ian Keith en Myrna Dell.

De helden krijgen in deze western, de laatste in deze serie waarin Maynard meespeelt, te maken met diamantsmokkelaars. Zie verder: Trail Blazers-serie.

Wild Horse Stampede

1943 | Western

Verenigde Staten 1943. Western van Alan James. Met o.a. Ken Maynard, Hoot Gibson, Bob Baker, Betty Miles en Ian Keith.

Paardendieven slaan toe en zetten ook Indianen op tegen blanken die aan de aanleg van een spoorlijn werken. Een slecht begin van deze westernserie. Zie verder: Trail Blazers-serie.

The Law Rides Again

1943 | Western

Verenigde Staten 1943. Western van Alan James. Met o.a. Ken Maynard, Hoot Gibson, Betty Miles, Jack LaRue en Chief Thunder Cloud.

Blanken willen een Indianenopstand teweegbrengen, maar het heldenduo voorkomt dat. Zie ook: 'Trail Blazers'-serie.

Death Valley Rangers

1943 | Western

Verenigde Staten 1943. Western van Robert Emmett Tansey. Met o.a. Ken Maynard, Hoot Gibson, Bob Steele, Linda Brent en Kenneth Harlan.

Er worden goudtransporten overvallen in deze seriewestern. Steele weet in de bende te infiltreren en, met hulp van zijn vrienden, die bende op te rollen. In deze goede aflevering uit de serie waren bijrollen weggelegd voor drie ex-hoofdrolspelers uit westerns: Allen, Ferguson en West. Zie verder: Trail Blazers-serie.

Blazing Guns

1943 | Western

Verenigde Staten 1943. Western van Robert Emmett Tansey. Met o.a. Ken Maynard, Hoot Gibson, Kay Forrester, LeRoy Mason en Roy Brent.

De helden, Maynard en Gibson krijgen opdracht van de gouveneur om een stad van gespuis te ontdoen. Zie verder: Trail Blazers-serie.

The Painted Stallion

1937 | Western

Verenigde Staten 1937. Western van William Witney, Ray Taylor en Alan James. Met o.a. Ray Corrigan, Hoot Gibson, Sammy McKim, Hal Taliaferro en Jack Perrin.

Serial in twaalf hoofdstukken. Een uitstekende Republic- western-serial. Het verhaal speelt zich af rond 1820. Corrigan wil een handelsverdrag tot stand brengen met de nieuwe Mexicaanse gouverneur van Texas, zodat de Amerikanen vrij kunnen handelen in Texas. De oude gouverneur, Mason, wil dat verhinderen. Met geweld, want daar zorgt Renaldo wel voor. Het verdrag komt toch tot stand door het ingrijpen van een Indiaanse godin (Thayer). De jonge McKim speelt Kit Carson, Perrin is Davey Crockett en Taliaferro (alias Wally Wales) is Jim Bowie. William Nobles en Edgar Lyons zorgden voor het goede camerawerk.

The Riding Avenger

1936 | Western

Verenigde Staten 1936. Western van Harry Fraser. Met o.a. Hoot Gibson, Ruth Mix, Buzz Barton, June Gale en Stanley Blystone.

Na de moord op een rancher door een bende veedieven sluit Gibson zich bij de bende aan, teneinde iedereen te leren kennen en de bende op te rollen. Laat niemand zich vergissen: Mix en Barton waren de vaste partners van Rex Bell, een jaar eerder in een serie van vier westerns. Mix was de dochter van Tom Mix, en de ex-jongensster Barton was nog heel actief in westerns bezig.

The Last Outlaw

1936 | Western

Verenigde Staten 1936. Western van Christy Cabanne. Met o.a. Harry Carey, Hoot Gibson, Tom Tyler, Henry B. Walthall en Margaret Callahan.

Het is jammer dat deze film niet optimaal is, anders zou het een bijzondere western zijn geweest. Drie befaamde westernacteurs, die toch allen hun eigen series hadden, speelden samen in één super-western. Carey is de ex-bandiet die zijn straf uitgezeten heeft. Als hij terugkeert naar zijn dochter stelt hij vast dat het stadje van destijds nu een fikse stad is, en dat het leven in die jaren danig is veranderd. Gibson, die door Carey overspeeld wordt, zit achter de hand van Careys dochter, Callahan, aan en Tyler speelt een gangster. Walthall, ex-sheriff, heeft naast Carey de beste rol. John Twist en Jack Townley baseerden hun scenario op een verhaal van John Ford en E. Murray Campbell, dat in 1919 door Ford al verfilmd was als 20- minuten-western met Carey. Ford wilde na de oorlog nogmaals met Carey een verfilming maken. Door Careys overlijden vond die niet plaats. Scott, die hier al zong, kreeg door deze film zijn eigen westernserie.

Lucky Terror

1936 | Western

Verenigde Staten 1936. Western van Alan James. Met o.a. Hoot Gibson, Lona Andre, Charles Hill, George Chesebro en Bob McKenzie.

James schreef zelf het uiterst oppervlakkige scenario naar een verhaal van Roger Allman. Hij wist er als regisseur niets van te maken. Langdradig, tot ver na het midden actieloos. Een goudmijn én de poging van bandieten die in bezit te krijgen staan centraal. Zelfs Hoot weet er niets van te brouwen.

Feud of the West

1936 | Western

Verenigde Staten 1936. Western van Harry Fraser. Met o.a. Hoot Gibson, Joan Barclay, Buzz Barton, Reed Howes en Robert Kortman.

Het begint als een rodeo-western, maar dan ontpopt deze film zich als een goede actiewestern met Hoot in een uitstekende rol als held, en met Howes als de sinistere outlaw.

Cavalcade of the West

1936 | Western

Verenigde Staten 1936. Western van Harry Fraser. Met o.a. Hoot Gibson, Rex Lease, Marion Shilling, Adam Goodman en Nina Guilbert.

Voor het beschikbare budget was dit verhaal te hoog gegrepen; Fraser kon zich dus niet uitleven met het scenario van Norman Houston. De Pony Express-dagen leven weer op: Hoot zorgt ervoor dat de post er door komt. Verder wordt er een pioniersfamilie door bandieten overvallen, en wordt er een jongen ontvoerd. De film maakt dan een sprong in de tijd: we zien de uiteindelijke hereniging van het gezin.

Swifty

1935 | Western

Verenigde Staten 1935. Western van Alan James. Met o.a. Hoot Gibson, June Gale, George 'Gabby' Hayes, Ralph Lewis en Wally Wales.

In deze goede, actierijke western wordt Gibson vals beschuldigd van de moord op een rancher. Hij weet de ware dader te ontmaskeren en Gale te helpen met haar moeilijkheden. Bennett Cohen schreef het scenario naar het verhaal Tracks van Stephen Payne. Het was de eerste van een serie van zes westerns die Gibson zou maken voor Diversion en producent Walter Futter. Verschillende regisseurs en cameramensen, zoals Art Reed, Ted McCord en Paul Ivano, werden ingeschakeld gedurende de serie.

Sunset Range

1935 | Western

Verenigde Staten 1935. Western van Ray McCarey. Met o.a. Hoot Gibson, Mary Doran, James C. Eagles, Walter McGrail en John Elliott.

Een matige western met weinig actie en geen spanning; hier of daar wat humor, maar dat is alles. Doran komt naar het westen omdat haar broer een ranch voor haar gekocht heeft. Zij weet niet dat haar broer lid is van een bende; hij wil er weg, maar wordt gedwongen te blijven. De ranch is alleen maar een dekmantel voor de bende. Als Gibson er achter komt en het meisje in gevaar is, komt hij met zijn vrienden in actie. Paul Schofield schreef het te lange scenario, Gilbert Warrenton was de cameraman en George Sherman de assistent-regisseur die vanaf 1937 als regisseur dozijnen westerns zou maken.

Rainbow's End

1935 | Western

Verenigde Staten 1935. Western van Norman Spencer. Met o.a. Hoot Gibson, June Gale, Buddy Roosevelt, Oscar Apfel en Warner Richmond.

Aardige western met een goede rol van Hoot als voorman op de ranch van Gale. Het meisje heeft vele problemen, want haar buurman, Apfel - die tevens de vader is van Gibson wil haar land erbij hebben en zijn voorman Richmond deinst voor niets terug om dat doel te bereiken. Rollo Ward schreef het script en Gilbert Warrenton nam het op. Gale was in die tijd de levenspartner van Hoot. Die had al drie huwelijken achter de rug en wilde eigenlijk niet met haar trouwen. Na enkele jaren gingen ze toch uit elkaar, en Gibson zou in 1940 voor de vierde en laatste maal in het huwelijk treden.

Powdersmoke Range

1935 | Western

Verenigde Staten 1935. Western van Wallace Fox. Met o.a. Harry Carey, Hoot Gibson, Guin 'Big Boy' Williams, Bob Steele en Tom Tyler.

Afgeladen met westernsterren van toen en uit de jaren twintig wist deze film heel wat westernfans naar de bioscoop te trekken. Het scenario zat echter nogal onduidelijk in elkaar. Gebruikt werden de karakters van William Colt MacDonald, 'The Three Mesquiteers', die samen met Steele hun ranch verdedigen tegen Hardy en zijn mannen. Tyler speelt hier één van diens revolverhelden. De regie is matig en daardoor komen de fans wat het verhaal aangaat niet aan hun trekken. Nu is het echter een legendarische film geworden die door duizenden op 8mm films gekocht wordt, want waarschijnlijk is er geen tweede western te vinden met zoveel helden uit het genre. Zie: Three Mesquiteers-serie.

Frontier Justice

1935 | Western

Verenigde Staten 1935. Western van Robert McGowan. Met o.a. Hoot Gibson, Jane Barnes, Richard Cramer, Franklyn Farnum en Lloyd Ingraham.

Schaaphouders en veehouders staan in deze onderhoudende western tegenover elkaar. Het gaat om het verkrijgen van waterrechten. Maar in dit geval zijn het de schapenbezitters die de boeven zijn: meestal is het andersom. Hoot moet er op zijn gebruikelijke, ietwat luchtige wijze weer uitkomen. De film kent daarnaast een goede muzikale background, iets wat in die tijd voor een serie-western vrij ongewoon was.

The Fighting Parson

1933 | Western

Verenigde Staten 1933. Western van Harry Fraser. Met o.a. Hoot Gibson, Marceline Day, Robert Frazer, Stanley Blystone en Skeeter Bill Robbins.

De laatste van een serie van elf westerns die Hoot Gibson maakte voor Allied Pictures en producent Max Hoffman Jr. Pas in 1935 zou Hoot weer filmen. In deze aflevering wordt hij in een western-stadje waar hij aankomt aangezien voor een dominee. Fraser schreef een zwak scenario maar de actie vergoedt veel, Hoot geeft een fijne rol weg en het camerawerk van Harry Munson is eveneens goed.

The Dude Bandit

1933 | Western

Verenigde Staten 1933. Western van George Melford. Met o.a. Hoot Gibson, Gloria Shea, Skeeter Bill Robbins, Hooper Atchley en Neal Hart.

Uitstekende western met Gibson, waarin deze ingrijpt tegen hen die proberen ranchers van hun land te verjagen. Een bekend thema, ditmaal naar een scenario van Jack Natteford, door Melford met vaart gebracht, en met uitstekend camerawerk van Harry Neumann en Tom Galligan. Het was nog de tijd dat Hoot en Ken Maynard tot de bekendste filmsterren behoorden. Neal Hart en Fred Gilman waren western-sterren uit de jaren twintig.

The Local Bad Man

1932 | Western

Verenigde Staten 1932. Western van Otto Brower. Met o.a. Hoot Gibson, Sally Blane, Hooper Atchley, Edward Peil en Edward Hearn.

In deze goede western wisselen actie en humor elkaar goed af. Philip White bewerkte het verhaal van Peter B.Kyne, All For Love. Een man wordt door twee bankiers beschuldigd van een overval op een geldtransport, terwijl ze zélf de centjes hebben gehouden. Tom Galligan en Harry Neumann waren Hoots vaste cameramensen in deze serie, die door M.H. Hoffman Jr. geproduceerd werd.

The Gay Buckaroo

1932 | Western

Verenigde Staten 1932. Western van Phil Rosen. Met o.a. Hoot Gibson, Merna Kennedy, Roy D'Arcy, Edward Peil sr en Charles King.

Matte, langdradige aflevering uit de Gibson-reeks van Allied Pictures. Het draaiboek van Philip White (naar een verhaal van Lee Brown) toont Hoot als rancher die het aan de stok krijgt met de schurk D'Arcy, die voor moord niet terugdeinst. De handeling is echter zo uitgesponnen dat de aandacht niet meer wordt vastgehouden. Harry Neumann moest het allemaal op film vastleggen.

The Cowboy Counsellor

1932 | Western

Verenigde Staten 1932. Western van George Melford. Met o.a. Hoot Gibson, Sheila Mannors, Skeeter Bill Robbins, Bobby Nelson en Fred Gilman.

Goede western, met humor en een fijne rol van Gibson in deze door Jack Natteford geschreven film. Gilman - ex-western-ster uit de jaren twintig - wordt via de schurk Rutherford ervan beschuldigd een postkoets overvallen te hebben. Hoot is de cowboy-advocaat en die gaat er tegenaan. Ten slotte is Gilman ook de broer van zijn meisje Mannors. Tom Galligan en Harry Neumann waren verantwoordelijk voor de beelden.

The Boiling Point

1932 | Western

Verenigde Staten 1932. Western van George Melford. Met o.a. Hoot Gibson, Helen Foster, George 'Gabby' Hayes, Skeeter Bill Robbins en Lafe McKee.

Donald Lee schreef een goed scenario, waarin Hoot Gibson de wildebras is die door zijn oom, beu van het alsmaar schade te moeten betalen, naar een ranch gezonden wordt onder de bedreiging die nimmer te zullen erven als hij zich niet eindelijk inhoudt. Hij doet dat zo goed, dat Foster hem een lafaard vindt; die mening verandert als hij ingrijpt bij een bankoverval door zijn rivaal in de romantiek. Veel actie, en goed camerawerk van Harry Neumann en Tom Galligan. Wilbur McGaugh was assistent-regisseur.

Spirit of the West

1932 | Western

Verenigde Staten 1932. Western van Otto Brower. Met o.a. Hoot Gibson, Doris Hill, Hooper Atchley, Alan Bridge en Lafe McKee.

Een humoristische western met spanning, waarin Gibson een rodeo-ster is die zijn broer te hulp komt. Deze is voorman op een ranch waarvan de eigenaar onlangs is overleden; diens dochter Hill wordt ernstig bedreigd door Hooper Atchley en Alan Bridge. Philip White bewerkte het verhaal van Jack Natteford; het camerawerk was bij Harry Neumann en Tom Galligan in goede handen.

A Man's Land

1932 | Western

Verenigde Staten 1932. Western van Phil Rosen. Met o.a. Hoot Gibson, Marion Shilling, Skeeter Bill Robbins, Al Bridge en Charles King.

Een goede western, waarin zowel voorman Hoot Gibson, als de uit het oosten komende Marion Shilling ieder 50 % van een ranch erven. De bekende situatie van de ervaren cowboy en het eigenwijze meisje dat van toeten noch blazen weet. Hoot speelt zijn rol met humor. Adele Buffington schreef, Tom Galligan en Harry Neuman namen op en Wilbur McGaugh was hier nog assistent- regisseur.

Wild Horse

1931 | Western

Verenigde Staten 1931. Western van Richard Thorpe en Sidney Algier. Met o.a. Hoot Gibson, Alberta Vaughn, Stepin Fetchit, Neal Hart en Edmund Cobb.

Gibson zelf noemde deze western later zijn favoriete film, maar het is geen bijzonder goede. Het verhaal van Peter B.Kyne werd bewerkt door Jack Natteford. Het draait om Gibsons paard Mutt, en het vangen van het dier, met Fetchit voor wat komische noten. Ernest Miller was de cameraman en de film werd later opnieuw uitgebracht als SILVER DEVIL. Opgemerkt zij nog dat Mutt niet het vaste paard van Gibson was. Als een van de weinige cowboy-idolen had Hoot geen vast paard. Hij bereed er in zijn lange carrière verscheidene: geen van hen werd een begrip.

Hard Hombre

1931 | Western

Verenigde Staten 1931. Western van Otto Brower. Met o.a. Hoot Gibson, Lina Basquette, Mathilda Comont, Jesse Arnold en G.Raymond Nye.

Deze geslaagde westernkomedie werd door Jack Natteford geschreven. Hoot komt zijn moeder te hulp. Hij heeft een hekel aan vechten, maar dat wil niet zeggen dat hij zijn mannetje niet staat; de schurken komen er in een uur achter dat Hoot een geduchte tegenstander is. Harry Neumann, die de laatste jaren bij Universal Hoots vaste cameraman was, werd dat voor diens Allied-westerns ook weer, soms in combinatie met Tom Galligan.

Clearing the Range

1931 | Western

Verenigde Staten 1931. Western van Otto Brower. Met o.a. Hoot Gibson, Sally Eilers, Hooper Atchley, George Mendoza en Robert Homans.

Dit was de eerste van elf westerns die Hoot zou maken voor Allied Pictures en producent Max Hoffman Jr, nadat hij Universal had verlaten. Deze eersteling is goed. Hoot is op zoek naar de moordenaar van zijn broer. Geen origineel thema, geschreven door Jack Cunningham en bewerkt door Jack Natteford, maar wel goed en met spanning en humor gebracht. Ernest Miller deed het camerawerk en Hoot verfilmde het verhaal in 1933 opnieuw, als THE DUDE BANDIT.

Trigger Tricks

1930 | Western

Verenigde Staten 1930. Western van B.Reeves Eason. Met o.a. Hoot Gibson, Sally Eilers, Robert Homans, Jack Richardson en Monty Montague.

Eason schreef zelf het verhaal van deze western. Gibson wreekt de moord op zijn broer en krijgt steun van Eilers. Samen bevechten ze de moordenaar Homans en zijn bende. Er zitten een paar originele, leuke dingen in en ex-westernster Hart (niet te verwarren met William S.) speelt de rol van de sheriff.

Trailin' Trouble

1930 | Western

Verenigde Staten 1930. Western van Arthur Rosson. Met o.a. Hoot Gibson, Margaret Quimby, Pete Morrison, Olive Young en William McCall.

Gibson en Morrison knokken om Quimby, en Morrison wil, op gemene wijze, Gibson in haar ogen als onbetrouwbaar afschilderen door hem de schuld te geven van diefstal. In het verhaal van Rosson komt alles ten slotte goed. Morrison was zelf, enige jaren eerder, een westernidool. Hij speelde o.a. de hoofdrol in een serie korte 20m durende westerns, waarin Gibson bijrollen speelde: THE FIGHTING BROTHERS, (regie: John Ford), BY INDIAN POST (regie: John Ford), THE RUSTLERS, GUN LAW, THE GUN PACKER (regie: John Ford) en KINGDOM COME - alle uit 1919.

The Mounted Stranger

1930 | Western

Verenigde Staten 1930. Western van Arthur Rosson. Met o.a. Hoot Gibson, Buddy Hunter, Milton Brown, Fred Burns en James Corey.

Dit is een herverfilming van RIDIN` KID FROM POWDER RIVER uit 1924, eveneens met Hoot in de hoofdrol. Rosson bewerkte zelf het verhaal van Henry Herbert Knibbs. Hoot maakt als jochie (Hunter) de moord op zijn vader door Burns mee. Eenmaal volwassen wil hij wraak nemen: hij neemt het op tegen Burns en diens bende. In een bijrolletje speelt de actrice Billington, de weduwe van westernster Lester Cuneo die in 1925 op dramatische wijze zelfmoord pleegde. Het was Hoots eerste geheel sprekende film; nadien zou hij niet anders maken. Hij was tevens de producent van deze film.

The Concentration Kid

1930 | Western

Verenigde Staten 1930. Western van Arthur Rosson. Met o.a. Hoot Gibson, Kathryn Crawford, Duke R. Lee, James Mason en Robert E. Homans.

In deze aardige western-komedie wordt Hoot verliefd op de zangeres Crawford. Die wordt ontvoerd door een bende veedieven die zich van Hoots vee meester heeft gemaakt. Kortom: Hoot moet in actie komen om vee en meisje terug te winnen. Harold Tarshis en Charles Gordon Saxton schreven het verhaal. Harry Neumann was al jaren Hoots vaste cameraman, en was dat ook nu, bij zijn laatste Universal western. De succesvolle samenwerking tussen de studio en Hoot, die zo'n vijftien jaar had geduurd, was ten einde. Hoot zette zijn carrière voort bij Allied Pictures; hij was toen al tien jaar een idool.

Spurs

1930 | Western

Verenigde Staten 1930. Western van B.Reeves Eason. Met o.a. Hoot Gibson, Helen Wright, Robert Homans, Frank Clark en Buddy Hunter.

In deze goede western vol actie is Gibson op zijn best. Hij en zijn vriend Holmes gaan op zoek naar de moordenaar van de vader van de jeugdige Hunter. Dat blijkt Gibsons eigen voorman te zijn. De jongen en Holmes vallen in handen van de bende, maar Gibson is de reddende engel. Eason wist inmiddels dat de westernfans graag actie zagen. Hij schreef zelf het scenario, en dat gaf hem voldoende mogelijkheden om een goede western te maken, met prima camerawerk van Harry Neumann.

Roaring Ranch

1930 | Western

Verenigde Staten 1930. Western van B. Reeves Eason. Met o.a. Hoot Gibson, Sally Eilers, Wheeler Oakman, Bobby Nelson en Frank Clark.

In deze typische Gibson-western is de held geïnteresseerd in Eilers, maar dat is Oakman ook. Deze laatste ontdekt dat op Gibsons ranch olie te vinden is en hij probeert met alle middelen de Hooter van zijn land te verjagen. Intussen ontfermt deze zich over de jonge Nelson. Eason schreef het verhaal, dat later ook zou dienen als basis voor de Ken Maynard-western HEIR TO TROUBLE. Harry Neumann stond achter de camera.

The Winged Horseman

1929 | Western

Verenigde Staten 1929. Western van Arthur Rosson. Met o.a. Hoot Gibson, Mary Elder, Charles Schaeffer, Allan Forrest en Herbert Prior.

Het is al vaker gezegd: in de oude westerns kon alles. Zo wordt in deze film de ranch van Schaeffer met een vliegtuig gebombardeerd! Texas Ranger Gibson komt per motorfiets aan om de zaak te onderzoeken. De voorman, Forrest, is de schurk en hij ontvoert de dochter, Elder, van de rancher per vliegtuig. Gibson gaat er in een tweede vliegtuig achteraan. De beiden vechten het verder in de lucht uit. Dat kon allemaal - en het was nog dolle pret ook. Raymond Schrock schreef het scenario.

The Long Long Trail

1929 | Western

Verenigde Staten 1929. Western van Arthur Rosson. Met o.a. Hoot Gibson, Sally Eilers, Kathryn McGuire, James Mason en Archie Ricks.

Dit was de eerste Gibson-western met geluid, en dat nog slechts ten dele. Het was de herverfilming van THE RAMBLIN' KID, waar Hoot enkele jaren eerder in speelde. Het gebeurt zelden dat één acteur tweemaal dezelfde rol speelt. Het meisje, Eilers, wordt door Hoot gered, maar in werkelijkheid was zij de financiële ondergang van Hoot. Hij trouwde haar in 1930 maar zij liet hem al na drie jaar in de steek nadat zij bij Fox als actrice succes kreeg. Voor haar had Hoot zijn vorige vrouw laten vallen, en het belangrijkste deel van zijn inkomen.

The Lariat Kid

1929 | Western

Verenigde Staten 1929. Western van B.Reeves Eason. Met o.a. Hoot Gibson, Ann Christy, Cap Anderson, Mary Foy en Walter Brennan.

Na enkele zwakke westernkomedies was dit eindelijk weer een echte actie-western van Hoot. Hij is een hulpsheriff die op jacht is naar de moordenaar van zijn vader. Dat blijkt Ford te zijn, die Christy ontvoert. Hoot maakt met hem en zijn bende korte metten. Buckleigh Fritz Oxford leverde het actierijke verhaal, dat door Jacques Jaccard en Sylvia Bernstein Seid werd bewerkt. Harry Neumann stond achter de camera.

Smilin' Guns

1929 | Western

Verenigde Staten 1929. Western van Henry MacRae. Met o.a. Hoot Gibson, Blanche Mehaffey, Virginia Pearson, Robert Graves en Leo White.

Cowboy Gibson is weer eens helemaal verliefd, ditmaal op Mehaffey. Maar ja, je moet wel even iets presteren voor zo`n meisje haar jawoord geeft. Geen nood, in het scenario van George Morgan (naar een verhaal van Shannon Fife) is voorzien in wat tuig dat het zowel op Mehaffey als op de juwelen van haar moeder heeft voorzien.

Points West

1929 | Western

Verenigde Staten 1929. Western van Arthur Rosson. Met o.a. Hoot Gibson, Alberta Vaughn, Frank Campeau, Jack Raymond en Martha Franklin.

Gibson zit achter de moordenaar van zijn vader aan, Campeau. Simpel gegeven - redelijk uitgewerkt. Rowland Brown bewerkte het boek van B.M. Bower en Harry Neumann zorgde voor het geroutineerde en technisch goede camerawerk. Maar voor Gibson begonnen zware tijden. In 1927 was hij met veel negatieve publiciteit gescheiden van zijn tweede vrouw Helen Johnson. In 1930 trouwde hij met Sally Eilers, de aanleiding van zijn vorige scheiding. De fans begonnen te twijfelen aan hun idool terwijl hij nog bij Universal aan zijn tweede driejarige contract vastzat voor een garantiebedrag van 1 miljoen dollar! De helft moest hij aan Johnson betalen (ook de helft van al zijn bezittingen) én een kapitaal aan zijn dochter Lois. Het was het begin van het einde.

King of the Rodeo

1929 | Western

Verenigde Staten 1929. Western van Henry MacRae. Met o.a. Hoot Gibson, Kathryn Crawford, Slim Summerville, Charles French en Monty Montague.

Montague, de schurk, gaat er met de centen van een rodeo vandoor. Hoot, de held, neemt hem te pakken en wint daarmee de hand van het meisje. Niet meer dan aardig en routineus. Het was de eerste uit de Gibson-western-serie bij Universal, die ook door Hoot werd geproduceerd. B.M.Bower leverde het verhaal. Hij viel terug op zijn personage Chip of the Flying U.

Courtin' Wildcats

1929 | Western

Verenigde Staten 1929. Western van Jerome Storm. Met o.a. Hoot Gibson, Eugenia Gilbert, Harry Todd, Joseph Girard en Monty Montague.

Hoot en Gilbert spelen beiden in een Wild West Show; zij is Calamity Jane, en ze heeft een hekel aan mannen sinds een man haar en haar vader van hun kapitaal wist te beroven. Op een dag ziet ze de schurk en schiet ze. Hoot helpt haar de politie voor te blijven en dan beseft ze dat ze van Hoot houdt. Gebruikelijke stijl van de Hooter in dit verder luchtige verhaal van Dudley McKenna, gebaseerd op COURTIN' CALAMITY van William Dudley Pelley. Harry Neumann was de vaste cameraman. Het was de tweede en laatste film van Hoot die deels stom en deels sprekend was.

Burning the Wind

1929 | Western

Verenigde Staten 1929. Western van Henry MacRae en Herbert Blache. Met o.a. Hoot Gibson, Virginia Brown Faire, Cesare Gravina, Boris Karlof en Pee Wee Holmes.

Twee oude vrienden willen hun kinderen tot trouwen aanzetten. Hoot en Faire moeten in 'de val' lopen, hetgeen ze ook doen. De zaak wordt gecompliceerd als Faire door kidnappers ontvoerd wordt, maar Hoot is er inmiddels om haar te redden. Pure routine, ondanks de twee regisseurs. Ook cameraman Harry Neumann had versterking: Ray Ramsey.

The Wild West Show

1928 | Western

Verenigde Staten 1928. Western van Del Andrews. Met o.a. Hoot Gibson, Dorothy Gulliver, Allan Forrest, Gale Henry en Monte Montague.

Twee cowboys willen allebei hetzelfde meisje hebben. Gibsons rivaal gebruikt vieze methodes door een postkoets te overvallen en de schuld in Gibsons schoenen te schuiven. De Gibson-reeks begon echt routinewerk te worden. Andrews en St.Elmo Boyce schreven het verhaal, dat door Isadore Bernstein werd bewerkt tot een script.

The Rawhide Kid

1928 | Western

Verenigde Staten 1928. Western van Del Andrews. Met o.a. Hoot Gibson, Georgia Hale, Frank Hagney, William H. Strauss en Harry Todd.

Hagney speelt een grote man uit de stad, en Gibson is een knappe lastpost. Vooral bij paardenrennen, want dan weet hij het kampioenspaard van Hagney te verslaan. Tot Hagney Gibsons paard bij een kaartspel wint. Hij weigert het paard terug te kopen als Gibson weer geld heeft. Gibson steelt dan het paard. De beslissende dag komt: Hagney heeft zijn totale kapitaal ingezet op zijn paard, en hij geeft zijn mannen opdracht ervoor te zorgen dat Gibson niet aan de wedstrijd kan deel nemen. Peter B. Kyne leverde het verhaal en Isadore Bernstein bewerkte het.

The Flyin' Cowboy

1928 | Western

Verenigde Staten 1928. Western van B.Reeves Eason. Met o.a. Hoot Gibson, Olive Hasbrouck, Harry Todd, William Norton Bailey en Buddy Phillips.

Per parachute komt Hoot aan op een ranch waar een tweetal gangsters de gasten van hun juwelen beroven. Matig spannend, het elan was er een beetje uit. De western begon ietwat in de problemen te komen door grote technische veranderingen in de film (geluid) en Universal begon haar interesse te verliezen. Arthur Statter schreef het magere verhaal en Harry Neumann deed het routine-camerawerk.

The Danger Rider

1928 | Western

Verenigde Staten 1928. Western van Henry MacRae. Met o.a. Hoot Gibson, Eugenia Gilbert, Reeves Eason, Monty Montague en King Zany.

In deze flauwe western leurt Hoot achter Gilbert aan. Die heeft een tehuis voor bandieten die hun leven willen beteren en Hoot geeft zich ook voor een bestaande bandiet uit - hetgeen misloopt als de bandiet met die naam écht boven water komt. Arthur Statter bewerkte een verhaaltje van Wynn James. Harry Neumann deed het camerawerk voor Hoot Gibson; hij deed dat vrijwel altijd.

Riding For Fame

1928 | Western

Verenigde Staten 1928. Western van B.Reeves Eason. Met o.a. Hoot Gibson, Ethlyne Clair, Charles K. French, George Summerville en Allan Forrest.

Gibson is van beroep paardentemmer, en hij moet op de ranch van French een aantal wilde paarden temmen die verkocht zijn aan Forrest. Deze betaalt de paarden, maar laat vervolgens French bestelen. Gibson krijgt de schuld. Arthur Statter kon kennelijk geen originele verhalen meer vinden want Gibson was in zijn laatste films voortdurend in de weer zijn onschuld te bewijzen; alsof westerns geen andere thema's kennen.

Clearing the Trail

1928 | Western

Verenigde Staten 1928. Western van B. Reeves Eason. Met o.a. Hoot Gibson, Dorothy Gulliver, Fred Gilman, Cap Anderson en Philo McCullough.

Hoot helpt broer Gilman de schurk Anderson te bevechten. Die wil de ranch van hun gestorven vader in handen krijgen. John Natteford bewerkte het verhaal van Charles Maigne, en Harry Neumann deed het camerawerk van deze goede western. Gilman speelde eindelijk eens in een hoofdfilm, na al vanaf 1923 in korte, 20m durende westerns te hebben gespeeld voor Universal. In 26/27 maakte hij zelfs een serie met William Wyler als regisseur (zie: LAZY LIGHTNING). In de periode 27/28 maakte Fred de Texas Ranger-serie, korte actierijke westerns zoals THE LAW RIDER (uit 1927), AMBUSCADE en UNEXPECTED HERO uit '28. Na van 1923 tot 1928 de hoofdrol in vele korte westerns gespeeld te hebben, speelde hij door de jaren dertig heen bijrollen in westerns. Daarna speelde hij hele kleine rolletjes, zoals in 1950 in ANNIE GET YOUR GUN en in SEA OF GRASS uit 1947.

A Trick of Hearts

1928 | Western

Verenigde Staten 1928. Western van B.Reeves Eason. Met o.a. Hoot Gibson, Georgia Hale, Heinie Conklin, Joe Rickson en Rosa Gore.

In deze western krijgt Gibson het aan de stok met een serie bandieten in een stadje waar een vrouw tot sheriff is gekozen. Arthur Statter bewerkte een verhaal van Henry Irving Dodge - maar het is allemaal niet erg boeiend. Harry Neumann stond achter de camera.

The Silent Rider

1927 | Western

Verenigde Staten 1927. Western van Lynn Reynolds. Met o.a. Hoot Gibson, Blanche Mehaffey, Ethan Laidlaw, Otis Harlan en Wendell Phillips Franklin.

Het leven op de ranch gaat zijn gangetje voor cowboy Gibson, tot er een meisje komt om in de keuken mee te helpen. Maar ze verklaart alleen roodharige mannen te kunnen liefhebben, dus dat is verven geblazen. Wat ze niet vertelt is dat ze al is getrouwd met een schurk en daar komt Gibson achter. Humor, actie en een stukje dramatiek wisselen elkaar af in het scenario van Joseph Poland naar het verhaal The Red-Headed Husband van Katherine Newlin Burt.

The Prairie King

1927 | Western

Verenigde Staten 1927. Western van B.Reeves Eason. Met o.a. Hoot Gibson, Barbara Worth, Albert Prisco, Charles Sellon en Rosa Gore.

Het bekende westernverhaal: een mijn wordt door de eigenaar aan drie mensen nagelaten. Zij kennen elkaar niet. Prisco, de schurk, wil alles inpikken, Worth, de tweede, krijgt bescherming van Gibson. Natuurlijk bijt de schurk in het gras en gaan de andere twee trouwen. Frank Howard Clark bewerkte William Wallace Cooks verhaal.

The Denver Dude

1927 | Western

Verenigde Staten 1927. Western van B. Reeves Eason. Met o.a. Hoot Gibson, Blanche Mehaffey, Robert McKim, George Summerville en Glenn Tryon.

Een geldloper komt niet aan met de centen van Truesdell. Hoot gaat erachteraan, weet het geld te vinden en maakt korte metten met de outlaws. Carl Krusada en William Lester bewerkten Earle Snells routine-verhaal. Harry Neumann deed het camerawerk.

Painted Ponies

1927 | Western

Verenigde Staten 1927. Western van B.Reeves Eason. Met o.a. Hoot Gibson, William Dunn, Charles Sellon, Otto Hoffman en Ethlyne Clair.

Als rodeorijder Gibson in een stadje komt waar een wedstrijd gehouden wordt, komt hij in aanraking met Clair en haar invalide vader Sellon. Maar ook met de plaatselijke schurk, Dunn, die van Hoot een fikse afstraffing krijgt. Uit wraak schiet hij Sellon neer en geeft hij Hoot de schuld. John Harold Hamlin schreef het verhaal dat door Arthur Statter werd bewerkt.

Hey! Hey! Cowboy

1927 | Western

Verenigde Staten 1927. Western van Lynn Reynolds. Met o.a. Hoot Gibson, Nick Cogley, Kathleen Key, Wheeler Oakman en Clark Comstock.

Reynolds schreef zelf het verhaal over twee bevriende ranchers, Cogley en Comstock, die plotseling elkaars vijanden worden. Hoot gaat de zaak onderzoeken en ontmaskert Oakman als de schoft die de ruzie heeft veroorzaakt. Een routine-western, maar zoals alle Gibson-films goed gemaakt en technisch goed afgewerkt. Harry Neumann was de cameraman.

Galopping Fury

1927 | Western

Verenigde Staten 1927. Western van B.Reeves Eason. Met o.a. Hoot Gibson, Otis Harlan, Sally Rand, Frank Beal en Pee Wee Holmes.

Hoot is de voorman op de ranch van Harlan. Bij een vergiftiging schijnt een bepaald soort modder wonderen te doen want hij knapt snel op. Beal heeft interesse en wil de ranch in bezit krijgen. Hoot maakt hem duidelijk dat hij de slag nog niet heeft gewonnen. Tidy Toreador van Peter B.Kyne werd bewerkt door Arthur Statter. Harry Neumann was de vaste cameraman in de ploeg van Hoot.

A Hero on Horseback

1927 | Western

Verenigde Staten 1927. Western van Del Andrews. Met o.a. Hoot Gibson, Ethlyne Clair, Edwards Davis, Edward Hearn en Dan Mason.

Rancher Davis is tegen een verhouding van cowboy Hoot met zijn dochter Clair. Als Hoots vriend Mason een goudader ontdekt, kopen de twee een bankier uit, en Hoot neemt Clair als secretaresse. Dat zint kassier Hearn niet, want die acht zich verloofd met Clair. Hij besteelt de bank, Hoot krijgt de schuld en dan naderen we de climax van het boek Bread Upon the Waters van Peter N.Kyne dat door Arthur Statter en Mary Alice Scully werd bewerkt. Harry Neumann deed het camerawerk.

The Texas Streak

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van Lynn Reynolds. Met o.a. Hoot Gibson, Blanche Mehaffey, Alan Roscoe, James Marcus en Jack Curtis.

Gibson en een paar vrienden zijn figuranten bij filmopnames. Plotseling raakt hij betrokken bij een ranchoorlog over waterrechten. Hij wordt zelfs van moord beschuldigd. Hij komt in actie met als resultaat dat hij zijn onschuld bewijst, de ranchoorlog tot een einde brengt, het meisje krijgt én dat hij de filmmaatschappij meedeelt films te willen maken als ster. Reynolds schreef zelf het verhaal. Tussen deze western en THE MAN IN THE SADDLE maakte Gibson een 20m durende western THE SHOOT 'EM UP KID die hij zelf regisseerde. Universal had hem hierom gevraagd om zijn naam als trekker voor de zogenaamde Mustang- serie te kunnen gebruiken, een serie van korte westerns met diverse acteurs die hun naam nog moesten vestigen in de hoofdrollen.

The Phantom Bullet

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van Clifford S. Smith. Met o.a. Hoot Gibson, Eileen Percy, Allan Forrest, Pat Harmon en Nelson McDowell.

Op zijn ranch in Texas wordt Hoots vader vermoord. Hoot keert terug naar huis om de moord op te helderen en de dader te ontmaskeren. Curtis Benton bewerkte het boek Click of the Triangle van Oscar J.Friend. Hoot lost de moord op door een foto te nemen waardoor de dader te zien is - de voorman van de ranch. Harry Neumann stond achter de camera.

The Man In the Saddle

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van Clifford S. Smith. Met o.a. Hoot Gibson, Charles Mailes, Clark Comstock, Fay Wray en Sally Long.

Er worden kampeerders overvallen op het grondgebied van een ranch. De rancher schrijft zijn oude vriend en vraagt hem om hulp. Hij krijgt diens zoon, Hoot, die de daders weet te ontmaskeren. Karloff speelde een bandiet. Eddie Linden deed het camerawerk en Charles Logue schreef het scenario.

The Flaming Frontier

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van Edward Sedgwick. Met o.a. Hoot Gibson, Anne Cornwall, Dustin Farnum, Ward Crane en Kathleen Key.

Westernepos rond Sitting Bull (Johnson) en zijn strijd tegen generaal Custer (Farnum) bij Little Big Horn. Hoot is pony express-man die op voorspraak van een senator op de militaire academie komt, verliefd wordt op de dochter van de senator en diens zoon in bescherming neemt door de schuld op zich te nemen wanneer deze in een schandaal dreigt te raken. Hij wordt van de academie afgestuurd, vervoegt zich bij Custer en wordt Custer om hulp gezonden. In deze uitstekende western werkten Sedgwick en Raymond Schrick weer samen aan het verhaal. Edward Montague en Charles Kenyon bewerkten het. Virgil Miller keerde terug naar Hoots westerns als cameraman.

The Buckaroo Kid

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van Lynn Reynolds. Met o.a. Hoot Gibson, Ethel Shannon, Burr McIntosh, Harry Todd en James Gordon.

Voor de tweede maal speelde jongensster House de jonge Gibson. Als weesjochie wordt hij door rancher Gordon opgenomen. Hij wordt, eenmaal ouder, diens voorman. Gordon vraagt hem de schatrijke McIntosh te willen helpen op diens ranch maar tussen hen beiden botert het niet, vooral niet als Hoot op zijn dochter Shannon verliefd wordt. Reynolds schreef zelf en Harry Neumann zorgde voor de beelden. Het verhaal is gebaseerd op Peter B. Kyne's Oh, Promise Me.

The Arizona Sweepstakes

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van Clifford S. Smith. Met o.a. Hoot Gibson, Helen Lynch, Philo McCullough, George Ovey en Emmett King.

Cowboy Hoot verlaat Arizona om eens een kijkje te nemen in San Francisco. Prompt wordt hij van moord beschuldigd, maar hij weet veilig naar Arizona terug te keren. Hij heeft dan gezelschap van de drie kinderen van Ovey, die wel door de politie werd opgepakt. Daarnaast zijn er nog wat problemen rond de ranch van het meisje dat Hoot liefheeft. Een onderhoudende western met humor is het resultaat. Isadore Bernstein bewerkte het verhaal van Charles Logue. Harry Neumann deed nog steeds het camerawerk voor Gibsons westernreeks.

Chip of the Flying U

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van Lynn Reynolds. Met o.a. Hoot Gibson, Virginia Brown Faire, Philo McCullough, Nora Cecil en De Witt Jennings.

Dit is de derde verfilming van het verhaal van B.M.Bower (de verfilming met Johnny Mack Brown in 1939 had nog weinig met het origineel te maken) bewerkt door Reynolds en Harry Dittmar. Hoot houdt van Faire, maar hij moet eerst haar aandacht zien te trekken. Het huwelijk moet hij uiteindelijk met straffe hand doorvoeren. Prettige romantische westernkomedie, door Harry Neumann in beeld gebracht. De eerste verfilming stamt uit 1914. Producent Selig, maakte toen een 20m durende western met Tom Mix, Wheeler Oakman, Bessie Eyton, Frank Clark, Kathleen Williams en Fred Huntley onder regie van Colin Campbell. De tweede heette GALLOPING DEVILS (zie daar)

The Taming of the West

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van Arthur Rosson. Met o.a. Hoot Gibson, Marceline Day, Morgan Brown, Edwin Booth Tilton en Herbert Prior.

Gibsons vader zendt zijn zoon naar het Wilde Westen in de hoop dat hij daar man wordt. Dat gebeurt, en Gibson weet al spoedig bij de glimlachende cowboys respect af te dwingen. Vervolgens brengt hij zelfs een aantal problemen tot een oplossing. Raymond Schrock bewerkte het boek The Range Dwellers van Bertha Sinclair Muzzy. Het was de eerste film sinds lange tijd zonder cameraman Virgil Miller; Harry Neumann nam het van hem over.

The Saddle Hawk

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van Edward Sedgwick. Met o.a. Hoot Gibson, Marion Nixon, G.Raymond Nye, Josie Sedgwick en Charles K. French.

Vaart en actie genoeg in deze western. Gibson en Nixon komen naar de ranch van haar vader maar onderweg weet de schurk Nye het meisje te ontvoeren naar de vijand van haar vader. Gibson moet haar veilig uit handen van het gespuis krijgen. Sedgwick en Raymond Schrock schreven en Virgil Miller nam op - het betekende voorlopig het einde van de samenwerking tussen Gibson en Sedgwick.

The Hurricane Kid

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van Edward Sedgwick. Met o.a. Hoot Gibson, Marion Nixon, William Steele, Arthur Machley en Violet La Plante.

Hoot en Steele vechten om Nixon. Iets minder dan de gemiddelde Gibson-westerns. Will Lambert leverde het verhaaltje waar Richard Schayer iets van moest maken. Virgil Miller was nog steeds de cameraman. Lambert was eigenlijk, naar verluidt, Lambert Hillyer.

The Calgary Stampede

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van Herbert Blache. Met o.a. Hoot Gibson, Virginia Brown Faire, Clark Comstock, Ynez Seabury en Jim Corey.

Raymond Schrock, Donald Lee en Richard Schayer schreven deze western over een rodeo-cowboy, Hoot, die naar Canada gaat, daar verliefd wordt op Faire om vervolgens beschuldigd te worden van de moord op haar vader. De ware dader, Corey, wordt ontmaskerd. Harry Neumann was de cameraman. Faire was in 1920 al eens Hoots tegenspeelster geweest in een paar van zijn korte 20m durende westerns n.l. RUNNIN' STRAIGHT, MASKED en RANSOM.

Spook Ranch

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van Edward Laemmle. Met o.a. Hoot Gibson, Ed Cowles, Tote Du Crow, Helen Ferguson en Robert McKim.

Sheriff Rice maakt Gibson hulpsheriff en geeft hem de opdracht een spookhuis nader te onderzoeken. Hij komt er al spoedig achter dat McKim de bandiet is die misbruik van de gelegenheid maakt: hij wil een goudschat in handen krijgen. Edward Sedgwick (tot kort daarvoor Hoots vaste regisseur) en Raymond Schrock schreven het verhaal, dat door Schrock daarna bewerkt werd. Harry Neumann stond achter de camera.

Let 'er Buck

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van Edward Sedgwick. Met o.a. Hoot Gibson, Marion Nixon, Charles K. French, G.Raymond Nye en William Steele.

Romantiek speelt in Hoots westerns altijd een belangrijke rol. Het draait meestal om een meisje, en deze western is daarop geen uitzondering. Nixon is het meisje waar cowboy Hoot van droomt, maar neef Nye daagt hem uit tot een duel. Die doet dan alsof hij is neergeschoten, zodat Hoot de benen neemt. Als er een rodeo plaatsvindt, ontmoet iedereen elkaar weer. Sedgwick en Raymond Schrock schreven het script en Virgil Miller deed het camerawerk.

The Sawdust Trail

1924 | Western

Verenigde Staten 1924. Western van Edward Sedgwick. Met o.a. Hoot Gibson, Josie Sedgwick, David Torrence, Charles K. French en Harry Todd.

Carl Laemmle, directeur van Universal, was een gelukkig mens. Gibson bracht miljoenen op met zijn films. In 1924 kreeg Gibson - die toch al 14.500 dollar per week verdiende - een garantiecontract voor de komende drie jaar voor 1 miljoen dollar! Het geeft iets van de grote populariteit weer die Gibson in de jaren twintig had. Hier is hij lid van een Wild West Show, evenals Sedgwick (een zus overigens van de regisseur). Zij wordt door hem gered uit handen van een stel schurken. William Dudley Pelley leverde het verhaal dat door Richard Schayer werd bewerkt.

The Ridin' Kid From Powder River

1924 | Western

Verenigde Staten 1924. Western van Edward Sedgwick. Met o.a. Hoot Gibson, Gladys Hulette, Gertrude Astor, Tully Marshall en Walter Long.

Gibson wreekt zich na jaren op de moordenaar van zijn pleegvader. Hij verstopt zich voor de sheriff op de ranch van bandiet Marshall en wordt verliefd op diens dochter Hulette. Dat brengt hem in botsing met Long en kost hem bijna het leven. Humes, later zelf een ster bij Universal, speelt voor bandiet The Scorpion en jongensster House (geb. in 1913) speelt hier voor de 10-jarige Gibson. Hij zou in 1927, eveneens bij Universal, een eigen serie korte westerns van 20m elk krijgen en daarmee de bijnaam krijgen The Boy Wonder of Universal Westerns. Die films waren THE RIDING WHIRLWIND, RED WARNING, BUCKSKIN DAYS, allen uit 1927 en uit 1928 WINGED HOOFS, SON OF THE FRONTIER, THE UNTAMED, THE FIGHTING KID en THE DANGER TRAIL. Grootste succes was de non-western-serial THE FINAL RECKONING.

Ride For Your Life

1924 | Western

Verenigde Staten 1924. Western van Edward Sedgwick. Met o.a. Hoot Gibson, Laura La Plante, Harry Todd, Robert McKim en Howard Truesdell.

De schurk in deze western, McKim, maakt Gibson zijn ranch en spaarcentjes afhandig. Maar hij weet beide terug te krijgen en daarnaast ook nog een levensgezellin te vinden in La Plante, die hem al in een half dozijn films het ja-woord gegeven had. Humes, de bandiet die La Plante bedreigt, wordt door Gibson neergeschoten. Korte tijd later kreeg hij van Universal zijn eigen serie kortewesterns om dan te promoveren naar volwaardige westerns waarin hij de held was.

Hook and Ladder

1924 | Western

Verenigde Staten 1924. Western van Edward Sedgwick. Met o.a. Hoot Gibson, Mildred June, Frank Beal, Edwards Davis en Philo McCullough.

Ook in het Wilde Westen was brandweer nodig. Hoot, een brandweerman, wordt verliefd op de dochter van zijn baas en als hij die ook nog eens uit het vuur redt is alles koek en ei. Sedgwick en Raymond Schrock schreven het verhaal en Richard Schayer bewerkte het. Dat was het vaste team rond Hoot. Cameraman was Virgil Miller.

Hit and Run

1924 | Komedie

Verenigde Staten 1924. Komedie van Edward Sedgwick. Met o.a. Hoot Gibson, Marion Harlan, Cyril Ring, Harold Goodwin en De Witt Jennings.

Dit is geen western, want Hoot speelt een honkbalster die verliefd wordt op Harlan. Ze worden ontvoerd door gokkers die niet willen dat zijn club wint. Licht amusement, door Sedgwick en Raymond Schrock geschreven en door Virgil Miller in beeld gebracht.

Forty-Horse Hawkins

1924 | Western

Verenigde Staten 1924. Western van Edward Sedgwick. Met o.a. Hoot Gibson, Anne Cornwall, Richard Tucker, Helen Holmes en Jack Gordon Edwards.

Verliefde cowboys kunnen soms te ver gaan. In dit geval is Hoot zó verliefd op actrice Cornwall dat hij haar en haar gezelschap achterna reist naar New York. Daar weet hij de première van een nieuw stuk te redden en haar hart te winnen. Lichte komedie, zoals dat van Hoot werd verwacht. Vaste ploeg was weer bezig: Sedgwick en Raymond Schrock schreven en Virgil Miller was de cameraman.

Broadway Or Bust

1924 | Western, Komedie

Verenigde Staten 1924. Western van Edward Sedgwick. Met o.a. Hoot Gibson, Ruth Dwyer, King Zany, Gertrude Astor en Stanhope Wheatcroft.

Het hart van rancher Gibson breekt wanneer zijn teer beminde Dwyer een fortuin erft in het oosten en naar New York verdwijnt. Hoot en partner stuiten tot hun geluk op een radiumvoorraad en weten hun ranch goed te verkopen. Ze gaan ook naar New York en spelen daar de rijke heren. Hoot redt Dwyer uit de klauwen van Malatesta en weet dat zij eeuwig de zijne is. Dorothy Yost bewerkte het gegeven van Sedgwick en Raymond Schrock.

The Thrill Chaser

1923 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1923. Avonturenfilm van Edward Sedgwick. Met o.a. Hoot Gibson, James Neill, Billie Dove, William E. Lawrence en Bob Reeves.

Cowboy Gibson werkt als figurant in films en valt op bij een Arabische prins die Hollywood bezoekt. Hij gaat mee naar Arabië om daar zowel verliefd te worden op een prinses als betrokken te raken in een strijd tussen twee partijen. Heerlijke nonsens, maar leuk. Sedgwick en Raymond Schrock lieten hun verhaal door Richard Schayer bewerken. Virgil Miller was nog steeds de cameraman bij de Gibson-ploeg.

The Ramblin' Kid

1923 | Western

Verenigde Staten 1923. Western van Edward Sedgwick. Met o.a. Hoot Gibson, Laura La Plante, Harold Goodwin, William Welsh en W.T. McCulley.

Voor de zoveelste maal in 1923 valt Gibson in deze film op La Plante. Hij weet haar bewondering af te dwingen door een rodeo te winnen ondanks de tegenwerking van de schurk Nye. Het verhaaltje is helemaal niet geweldig, maar het wordt leuk gebracht. Gibson kreeg inmiddels de beste technische faciliteiten waarover Universal beschikte, zodat elk produkt er verzorgd uitzag. Universal had met Gibson haar grote moneymaker, en met óók Jack Hoxie en Art Acord op westerngebied was Fox de maatschappij voor het genre. Er werd geld verdiend aan westerns. Richard Schayer bewerkte het verhaal van Earl Wayland Bowman en Gibson zou het in 1929 nogmaals verfilmen als THE LONG, LONG TRAIL.

The Gentleman from America

1923 | Komedie, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1923. Komedie van Edward Sedgwick. Met o.a. Hoot Gibson, Tom O'Brien, Louise Lorraine, Carmen Philips en Frank Leigh.

Dit is een van de weinige uitstapjes die Hoot maakte naast de westerns. Hij en O'Brien zijn twee soldatenmaatjes in WO I die in Spanje terechtkomen. Daar stelt Hoot vast dat Lorraine tegen haar wil moet trouwen; hij ontvoert haar. Raymond Schrock leverde het verhaal en George Hull bewerkte het. Virgil Miller deed het camerawerk. Het zij opgemerkt dat Hoot ook in werkelijkheid gediend heeft in Frankrijk gedurende WO I. Hij zat in het tankkorps en werd diverse malen wegens dapperheid onderscheiden. Toen hij in 1919 de dienst verliet was hij van soldaat opgeklommen tot sergeant.

Single Handed

1923 | Western

Verenigde Staten 1923. Western van Edward Sedgwick. Met o.a. Hoot Gibson, Elinor Field, Percy Challenger, William Steele en Philip Sleeman.

Gibson raakt tegen zijn wil verzeild in een kaartspel. Hij moet vluchten en raakt dan betrokken bij Fields probleem. Ze moet een stuk van een kaart vinden waarop een schat staat. Die heeft achteraf niets te betekenen, maar dat weten de schurken niet vooraf. Gibson overhandigt het gespuis aan de sheriff. George Hull bewerkte Sedgwicks verhaal. Wright was de regisseur van vier korte 20m westerns met Gibson in de hoofdrol: WOLF TRACKS, MASKED, THIEVES' CLOTHES en THE BRONCHO KID, alle uit 1920.

Shootin' For Love

1923 | Western

Verenigde Staten 1923. Western van Edward Sedgwick. Met o.a. Hoot Gibson, Laura La Plante, Alfred Allen, William Welsh en William Steele.

Gibson keert terug uit WO I. Hij heeft daar een afschuw van wapens gekregen. Zijn vader, een rancher, accepteert de instelling van zijn zoon niet en houdt hem voor een lafaard. Hij moet zijn mening herzien op het moment dat tussen hem en zijn buurman een ernstig conflict uitbreekt over waterrechten. Ray Schrock en Albert Kenyon schreven het script en Virgil Miller was de cameraman.

Out Of Luck

1923 | Drama

Verenigde Staten 1923. Drama van Edward Sedgwick. Met o.a. Hoot Gibson, Laura La Plante, Howard Truesdell, Elinor Hancock en De Witt Jennings.

Cowboy Hoot denkt iemand vermoord te hebben en neemt daarom dienst bij de marine. Als hij erachter komt dat er niets aan de hand is kan hij de dienst niet meer verlaten. Zijn positie is niet best tot hij de kapitein redt, en dat later nog eens overdoet. Diens nicht is dan zijn vaste partner voor het leven. George Hull en Raymond Schrock bewerkten Sedgwicks verhaal. Virgil Miller deed het camerawerk.

Kindled Courage

1923 | Western

Verenigde Staten 1923. Western van William Worthington. Met o.a. Hoot Gibson, Beatrice Burnham, Harold Goodwin, Harry Tenbrook en James Gordon Russell.

Hoot wordt gezien als een lafaard en door omstandigheden wordt hij hulpsheriff. In die functie wordt hij op een outlaw afgestuurd. Dan weet Hoot zijn angst definitief te overwinnen. Aardig, maar eenvoudig. Raymond Schrock bewerkte het verhaal van Leete Renick Brown. Virgil Miller stond achter de camera.

Double Dealing

1923 | Western

Verenigde Staten 1923. Western van Henry Lehrman. Met o.a. Hoot Gibson, Helen Ferguson, Betty Francisco, Eddie Gribbon en Gertrude Claire.

Matige film, [KA1]onder het gebruikelijke niveau van `The Hooter` (zoals hij algemeen genoemd wordt). In deze film heeft hij geen goede neus voor zaken tót een clever meisje, Ferguson, hem uit de nood helpt. Hij weet dan met wie hij zijn leven moet slijten. George Hull bewerkte een verhaaltje van Lehrman zelf, de man die de eerste vier Charlie Chaplin-films regisseerde en die al sinds 1909 in het vak zat.

Dead Game

1923 | Western

Verenigde Staten 1923. Western van Edward Sedgwick. Met o.a. Hoot Gibson, Robert McKim, Harry Carter, Laura La Plante en William Welsh.

Sedgwick schreef deze western zelf. Hoot houdt de postkoets aan om La Plante, zijn geliefde, te ontvoeren omdat zij gedwongen wordt met schurk McKim te trouwen. Die slaagt erin haar weer terug te vinden maar Hoot komt op tijd om het huwelijk te voorkomen. Charles Kaufman was de cameraman. Sedgwick was een broer van de actrices Josie en Eileen. Hij leefde van 1892 tot 1953 en begon als acteur in 1915. In 1921 maakte hij zijn regiedebuut. Hij werd [KA1]overbekend door zijn komedies (o.a. met Buster Keaton) uit de jaren dertig, na een lange reeks westerns met o.a. Hoot en Tom Mix.

Blinky

1923 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1923. Komedie van Edward Sedgwick. Met o.a. Hoot Gibson, Esther Ralston, Mathilde Brundage, De Witt Jennings en Elinor Field.

Hoot is de zoon van een ruwe kolonel, maar hij wordt door zijn medesoldaten niet voor vol aangezien omdat hij padvinder was. Hun mening verandert als hij de dochter van een majoor uit handen van haar ontvoerders redt. Sedgwick bewerkte het verhaal van Gene Markey.

Trimmed

1922 | Western

Verenigde Staten 1922. Western van Harry Pollard. Met o.a. Hoot Gibson, Patsy Ruth Miller, Alfred Hollingsworth, Fred Kohler en Otto Hoffman.

Gibson wordt tot sheriff gekozen op aansporing van de plaatselijke politieke baas, Hoffman. Die neemt aan dat Gibson makkelijk te manipuleren is. Als deze eenmaal achter zijn vieze zaakjes komt, blijkt de man zich ernstig vergist te hebben. Het verhaal Trimmed and Burning van Hapsburg Liebe werd bewerkt door Arthur Statter en Wallace Clifton. Men moet Pollard niet verwarren met de komiek 'Snub', die ook Harry heette. De regisseur was aanvankelijk ook acteur maar sinds 1914 was hij als regisseur werkzaam. Hij leefde van 1883 tot 1934. De befaamde cameraman Sol Polito werkte bij deze film voor het eerst met Gibson samen.

The Lone Hand

1922 | Western

Verenigde Staten 1922. Western van B.Reeves Eason. Met o.a. Hoot Gibson, Marjorie Daw, Helen Holmes, Hayden Stevenson en Jack Pratt.

Hoot speelt weer eens de redder in nood. Als men probeert Daw en haar vader een mijn te ontfutselen komt Hoot in actie om het recht te laten zegevieren. A.P. Younger bewerkte het verhaal Laramie Ladd van Ralph Cummins. Vurgil Miller nam het allemaal op.

The Loaded Door

1922 | Western

Verenigde Staten 1922. Western van Harry Pollard. Met o.a. Hoot Gibson, Gertrude Olmstead, Bill Ryno, Eddie Sutherland en Noble Johnson.

Hoot neemt het in deze onderhoudende western op tegen de narcotica-smokkelaar Harris en de veedief Johnson. Hij redt het leven van Olmstead. George Hively bewerkte het verhaal [KL]Cherub of Seven Bar[KLE] van Ralph Cummings. Cameraman was Sol Polito (1892-1960), die vooral in de jaren dertig en veertig befaamd zou worden bij Warner Bros.

The Galloping Kid

1922 | Western

Verenigde Staten 1922. Western van Nat Ross. Met o.a. Hoot Gibson, Edna Murphy, Lionel Belmore, Leon Bary en Jack Walters.

In deze bescheiden westernkomedie moet Hoot op Murphy passen. Hij komt erachter dat haar minnaar, Bary, in smerige zaakjes verwikkeld is. William Henry Hamby leverde het verhaaltje dat door A.P. Younger en Arthur Statter werd bewerkt. Arthur Reeves deed het camerawerk.

The Bearcat

1922 | Western

Verenigde Staten 1922. Western van Edward Sedgwick. Met o.a. Hoot Gibson, Lillian Rich, Charles French, Joe Harris en Alfred Hollingsworth.

Hoot is de Bearcat, een zwervende cowboy die in een stadje aankomt. Hij wordt maatjes met de sheriff, French, en redt Rich het leven. Dat levert hem een baan op op de ranch van Rich's vader. Rich blijkt verloofd te zijn met een studiegenoot van haar broer. Die blijkt echter problemen te hebben: hij wordt gechanteerd door een meisje met wie hij een korte verhouding heeft gehad. Hoot moet alles oplossen. George Hively schreef het script naar een verhaal van Frank Buckley, en Charles Kaufman stond achter de camera.

Step On It!

1922 | Western

Verenigde Staten 1922. Western van Jack Conway. Met o.a. Hoot Gibson, Edith Yorke, Frank Lanning, Barbara Bedford en Vic Potel.

Cowboy Gibson contra paardendieven. En natuurlijk is er wat romantiek met Bedford. Het probleem daarbij is dat zij ervan verdacht wordt de leidster van de bende te zijn. Gibson begon zijn definitieve stijl van acteren te vinden. Hij werd hét antwoord van Universal op Tom Mix en Buck Jones van Fox. Gibson was geen kopie: hij was een soort humorist die op losse wijze zijn rollen speelde. De meeste van zijn westerns geven daarom een knipoog. Arthur Stratter schreef het script naar het verhaal The Land of the Lost van Ryley Cooper. Charles Kaufman deed het camerawerk.

Ridin' Wild

1922 | Western

Verenigde Staten 1922. Western van Nat Ross. Met o.a. Hoot Gibson, Edna Murphy, Wade Boteler, Jack Walker en Otto Hoffman.

Gibson is door zijn moeder grootgebracht met deze levensfilosofie: geen geweld gebruiken en vriendelijk zijn voor iedereen. Voor een man als Boteler is dat al moeilijk op te brengen, maar Gibson laat zich nog uitlachen ook. Tót er een moord plaatsvindt waarvoor zijn broer de schuld krijgt. Dan laat hij zijn tanden zien. Roy Myers en Edward Lowe Jr schreven het script en Virgil Miller deed het camerawerk.

Headin' West

1922 | Western

Verenigde Staten 1922. Western van William J. Craft. Met o.a. Hoot Gibson, Gertrude Short, Charles Le Moyne, Jim Corey en Leo White.

In westerns van vroeger was alles mogelijk. Deze speelt vlak na WO I. Hoot keert terug uit het leger en laat zich per parachute in het Wilde Westen droppen. Daar raakt hij betrokken bij de snode plannen van een ranchvoorman, die het bezit van een afwezige erfgenaam in wil pikken. De man blijkt tot een veedievenbende te behoren en Hoot kan de mouwen opstropen om schoon schip te maken. Harvey Gates schreef het script en Alfred Lathem nam op.

The Fire Eater

1921 | Western

Verenigde Staten 1921. Western van B.Reeves Eason. Met o.a. Hoot Gibson, Louise Lorraine, Walter Perry, Tom Lingham en Fred Lancaster.

Hoot en vriend Perry zijn woudopzichters. Ze krijgen het aan de stok met mensen die illegaal bomen omhakken. Hoot redt het leven van Lorraine en wordt verliefd op haar, maar zijn tegenstanders willen hem een moord in de schoenen schuiven. Harvey Gates baseerde zijn scenario op het verhaal The Badge of Fighting Hearts van Ralph Cummings. Cameraman was Alfred Lathem.

Sure Fire

1921 | Western

Verenigde Staten 1921. Western van John Ford. Met o.a. Hoot Gibson, Molly Malone, Breezy Eason Jr, Harry Carter en Fritzi Brunette.

Het duo Ford en Gibson leverde opnieuw een goede western af. Gibson ligt overhoop met Malone die vindt dat hij eens enige ambitie moet ontplooien. Hij raakt betrokken bij de relatie tussen haar zuster en een vent uit het oosten; er verdwijnt geld en Gibson krijgt de schuld. Malone komt daarbij in ernstig gevaar en dan bewijst Gibson wie hij is. George Hull bewerkte het verhaal van Eugene Manlove Rhodes en Virgil Miller was Fords cameraman.

Red Courage

1921 | Western

Verenigde Staten 1921. Western van B.Reeves Eason. Met o.a. Hoot Gibson, Joel Day, Molly Malone, Joe Girard en William Merrill McCormick.

Gibson en zijn vriend Day worden tot sheriff en burgemeester gekozen in een westernstad. Dat zint de vorige ambtsbekleders niet. Daarnaast komt Malone in diverse problemen, zoals een moordzaak die opgelost moet worden. Kortom: Gibson heeft het druk in deze aimabele western, die door Harvey Gates geschreven werd naar het boek The Sheriff of Cinnabar van Peter B.Kyne. Virgil Miller stond achter de camera. Breezy Eason had Gibson ook in een half dozijn van zijn korte westerns geregisseerd.

Action

1921 | Western

Verenigde Staten 1921. Western van John Ford. Met o.a. Hoot Gibson, Francis Ford, J.Farrell MacDonald, Buck Connors en Clara Horton.

Met deze film begon de ster-status van Hoot. Hij werd in 1892 geboren als Edmund Richard Gibson. Hij maakte zijn filmdebuut in een 10-minuten durende western THE TWO BROTHERS in 1910. Hij speelde bijrollen in dozijnen korte westerns met Harry Carey (waardoor hij ook Ford leerde kennen), Pete Morrison en Jack Perrin. Universal gaf hem in 1919 de hoofdrol in een serie korte westerns. De eerste was THE CROW en werd door Breezy Eason geregisseerd. In totaal maakte hij 68 20m durende westerns tot 1921: daarvan regisseerde Hoot er zelf acht. Met ACTION vond Universal de tijd rijp zijn grote carrière te starten. Hij werd hun grootste moneymaker van de jaren twintig, en verdiende zelf 14.500 dollar per week! In deze grote western komen hij en zijn kameraden Horton te hulp die een ranch en een mijn heeft geërfd waarop schurk Daly zijn oog heeft laten vallen. Harvey Gates schreef het script en Jack Brown deed het camerawerk.

A Woman in the Web

1918 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1918. Avonturenfilm van Paul C. Hurst en David Smith. Met o.a. Hedda Nova, J. Frank Glendon, Otto Lederer, Hoot Gibson en Robert Bradbury.

Serial in vijftien hoofdstukken. De Russische revolutie breekt uit en juist dan keert Nova terug uit Amerika waar ze op de Russische ambassade werkte en bekend stond als voorstandster van het tsaristische bewind. Gelukkig is Glendon mee gekomen. Hij houdt veel van haar, zodat ze samen de ellende kunnen doorstaan. Albert Smith en Cyrus Townsend Brady schreven deze serial voor Vitagraph.

The Voice on the Wire

1917 | Misdaad

Verenigde Staten 1917. Misdaad van Stuart Paton. Met o.a. Neva Gerber, Ben Wilson, Francis McDonald, Ernest Shields en Joseph Girard.

Serial in vijftien hoofdstukken. Detective Wilson bestrijdt de Black Seven, een geheime organisatie die de misdaad bedrijft. Wilson was co-regisseur voor een deel van de serial die voor Universal geproduceerd werd en door J. Grubb Alexander werd geschreven naar een roman van Eustace Hale Ball.

A Knight of the Range

1916 | Western

Verenigde Staten 1916. Western van Jacques Jaccard. Met o.a. Harry Carey, Olive Golden, Peggy Coudray, Hoot Gibson en William Canfield.

De held Carey heeft in deze western de achttienjarige Golden als tegenspeelster. In 1920 zouden zij in het huwelijk treden, na elkaar bij deze opnamen te hebben leren kennen. Ze bleven bij elkaar tot Harry's dood! Zijn weduwe bleef ook daarna in westerns spelen, vooral met vriend John Wayne, in fraaie rollen zoals in THE SEARCHERS of als een ietwat oplichterige ezelverkoopster in NIGHT PASSAGE. Harry Carey schreef zelf het scenario.

The Hazards of Helen

1914 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1914. Avonturenfilm van J.P. McGowan en James Davis. Met o.a. Helen Holmes, Helen Gibson, Robyn Adair, Ethel Clisbee en Tom Trent.

Serial in honderdnegentien hoofdstukken. Deze vreemde serial bracht Kalem over een periode van drie jaar op de markt. In feite was ieder hoofdstuk van ca. 10m een afgesloten geheel. Nog vreemder was dat zowel Holmes en Gibson allebei hetzelfde personage speelden. McGowan - met Holmes getrouwd in die tijd - regisseerde de hoofdstukken met Holmes, en Davis deed dat met Gibson. Maar hoe vreemd ook, de serial werd een groot succes en vooral Holmes werd gedurende enige tijd vreselijk populair. Ze was de enige concurrente van Pearl White, die in de beroemde serial THE PERILS OF PAULINE speelde. De westernsterren Hoxie en Gibson waren nog ver van hun stercarrière vandaan. Hoxie heette hier nog Hart Hoxie.