Saturnin Fabre: cast.
Er zijn 34 films gevonden.

Escalier de service

1954 | Komedie

Frankrijk 1954. Komedie van Carlo Rim. Met o.a. Alfred Adam, Junie Astor, Mischa Auer, Estella Blain en Etchika Choureau.

Een dienstmeisje heeft een nieuwe betrekking in een gezin van bohémiens en vertelt haar rampzalige ervaringen in haar eerdere dienstverbanden. Ze werkte bij een overspannen advocaat, bij de beul, bij een amoureuze vader en zoon en bij een stel toneelspelers. Een topbezetting in deze episodische komedie die in de beste momenten een absurdistische parodie wordt, maar soms ook al te voorspelbare boulevardkluchtigheden vertoont.

L'ennemi public no. 1

1953 | Komedie, Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1953. Komedie van Henri Verneuil. Met o.a. Fernandel, Zsa Zsa Gabor, Nicole Maurey, David Opatoshu en Paolo Stoppa.

Een bijziende Amerikaan neemt per ongeluk de regenjas met de revolver van een door de politie gezochte gangster mee en wordt ook door een getuigenis van een vrouwelijke gangster belast. Met animo en zelfs tamelijk spectaculair gemaakte gangsterparodie werd in New York opgenomen, met kleurrijke bijrollen naast een goed op dreef zijnde Fernandel. Gabor is al lachwekkend zonder dat ze daar haar best voor behoeft te doen. Scenario van Michel Audiard en Jean Manse, naar een idee van Max Favalelli. Camerawerk van Armand Thirard.

Carnaval

1953 | Komedie

Frankrijk 1953. Komedie van Henri Verneuil. Met o.a. Fernandel, Jacqueline Pagnol, Pauline Carton, Renée S. Passeur en Mireille Perrey.

Tijdens echtelijke ruzie onthult vrouw dat ze een minnaar heeft. Echtgenoot vertelt dit verontwaardigd door de hele stad, waardoor iedereen zich ermee gaat bemoeien tot burgerlijke en kerkelijke autoriteiten toe. Nogal bittere satirische komedie die vooral gedragen wordt door dialogen van Marcel Pagnol en spel van Fernandel. Pagnol schreef het scenario naar het toneelstuk van Emile Mazaud Dardamelle. De fotografie is van André Germain.

La fête à Henriette

1952 | Komedie

Frankrijk 1952. Komedie van Julien Duvivier. Met o.a. Dany Robin, Michel Auclair, Hildegard Knef, Michel Roux en Louis Seigner.

Regisseur, producent en secretaresse werken aan filmscenario over gelieven die tijdens veertiende juli-feestdag onder bekoring raken van circusartiste en jonge gangster. Simpel verhaaltje kreeg sierlijke vormgeving en ironisch commentaar in het overleg van de filmmakers die hun inspiratie betwijfelen. Opnieuw gefilmd als PARIS WHEN IT SIZZLES. Scenario van de regisseur en Henri Jeanson. Roger Hubert stond achter de camera.

Miquette et sa mère

1950 | Drama

Frankrijk 1950. Drama van Henri-Georges Clouzot. Met o.a. Danièle Delorme, Bourvil, Saturnin Fabre, Louis Jouvet en Mireille Perrey.

Voor Clouzot (Les diaboliques, Le corbeau) ongewoon lichte kost, deze bewerking van het boulevardstuk uit 1906 door Robert de Flers en Gaston Arman de Cavaillet. Het frisse provinciemeiske Miquette (Delorme) helpt in de tabakszaak van haar moeder, Madame Grandier, maar droomt ervan om op de theaterbühne te schitteren. Gechaperonneerd door markies De La Tour Mirande (Fabre) vertrekt ze naar Parijs. Amoureuze verwikkelingen en verwisselingen alom in deze nogal vooroorlogs aandoende komedie. Louis Jouvet vertolkt de ouder wordende acteur Monchablon. In 1934 al verfilmd door Henri Diamant-Berger.

Le mariage de mademoiselle Beulemans

1950 | Komedie

België​/​​Frankrijk 1950. Komedie van André Cerf. Met o.a. Saturnin Fabre, Pierre Larquey, Christian Alers, Francine Vendel en Elise Bernard.

Een eenvoudige en luchtige bewerking van het stuk van Franz Fonson en Fernand Wicheler, dat op zijn beurt gebaseerd was op een roman van L[KA1]eopold Courouble. Het is niet meer dan, weliswaar gewetensvol, verfilmd theater. Hoewel de acteurs hun best hebben gedaan, konden ze het belegen stuk (dat destijds veel succes had) niet opkrikken.

La Dame de chez Maxim's

1950 | Komedie

Frankrijk 1950. Komedie van Marcel Aboulker. Met o.a. Arlette Poirier en Saturnin Fabre.

Vierde adaptatie tot nu toe van het meesterwerk van Georges Feydeau (1899), regelmatig opnieuw gebracht door theaters in de hele wereld, nu al bijna een eeuw lang. Emile Chautard maakte de eerste, Franse versie (1912) die als verloren gegaan wordt beschouwd, terwijl de beide versies daarna niet Frans zijn, te weten een van Amleto Palermi (1919) en een van Alexandre Korda (1933). Robert Beauvais werkte mee aan deze vierde bewerking. De titel geeft de inhoud in grote lijnen al aan want `Maxim`s` is een historisch monument, en een alom bekende locatie voor nachtelijke spektakels. De film vertelt over de gecompliceerde liefdes van de jonge heer Crevette (Poirier), niet een echt werelds type, op de toon van een satirische komedie. De handeling is gesitueerd rond 1900. Een pittig tempo, terwijl de onweerstaanbare Fabre als generaal Petypon de Gr[KA2]ele (Pokdalig) niet mag worden gemist. Leuk om naar te kijken. Deze voortijdig, na slechts vijf films (1905-1952) overleden filmer moet herontdekt worden.

Clochemerle

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van Pierre Chenal. Met o.a. Armontel, Mady Berry, Jean Brochard, Jean-Roger Caussimon en Saturnin Fabre.

De installatie van een pissoir tegenover de dorpskerk leidt tot twisten tussen 'klerikalen' en 'progressieven' die zo hoog oplopen dat het leger er zich mee moet bemoeien. De kolderieke dorpsschetsen van Gabriel Chevalier kregen een, vanwege de onbenullig afgeschilderde geestelijkheid, destijds controversiële verfilming waarvan de scherpte inmiddels grotendeels verloren is gegaan, zodat alleen de sjeuïge mannetjesmakerij van een reeks karakterspelers is overgebleven.

La veuve et l'innocent

1948 | Komedie

Frankrijk 1948. Komedie van André Cerf. Met o.a. Jean Tissier, Sophie Desmarets, Raymond Bussièrs, Jean Desailly en Saturnin Fabre.

Een misdaad-komedie waarin de guillotine gestolen is, zodat een onschuldig ter dood veroordeelde niet geëxecuteerd kan worden. Een stelletje dat op huwelijksreis is, heeft die valbijl bij zich. De komische situaties, de gevatheden en de reeks goede bijrollen waarop de Franse cinema toen nog het patent bezat, vormen de essentie van de film. De maker is in hoofdzaak een scenario- en dialoogschrijver en neemt slechts zo nu en dan achter de camera plaats.

Docteur Laënnec

1948 | Biografie

Frankrijk 1948. Biografie van Maurice Cloche. Met o.a. Pierre Blanchar, Jany Holt, Mireille Perrey, Saturnin Fabre en Jeannine Viennot.

De strijd van een Parijse arts tegen de onmogelijkheid om longziekten te diagnostiseren resulteert in zijn uitvinding van de stethoscoop. De medische stand reageert op zijn methodes met argwanend onbegrip, tot hij zelf geveld wordt door de ziekte die hij probeerde te bestrijden. Op het saaie af, sobere filmbiografie, die niet overtuigender wordt door het opgelegd nobele acteren van Pierre Blanchar.

Si jeunesse savait

1947 | Fantasy, Komedie

Frankrijk 1947. Fantasy van André Cerf. Met o.a. Jules Berry, Suzet Maïs, Saturnin Fabre, Jean Tissier en Paul Azaïs.

Een dramatische komedie met een afgezaagde fantasie als thema. De genius zit gevangen in een fles, komt vrij en verleent zijn weldoener de mogelijkheid zijn leven opnieuw te beginnen. Uiteenlopende maar weinig originele en weinig interessante verwikkelingen. In de filmische aanpak is dan ook alleen aandacht aan de acteurs besteed. Zij zijn het die in werkelijkheid de film maken en zeker geldt dat ook voor de bijzonder goede bijrollen, kenmerkend voor de Franse film van destijds.

Ploum ploum tra la la

1947 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1947. Komedie van Robert Hennion. Met o.a. Georges Milton, Saturnin Fabre, Édouard Delmont, Paulette Dubost en Suzanne Dantës.

Een zoetsappige, houterige komedie vol persoonsverwisselingen, in elkaar gezet door een obscuur type van hetzelfde kaliber als George Milton, toendertijd een vedette. Dat is er nu nog nauwelijks aan af te zien.

On demande un ménage

1946 | Komedie

Frankrijk 1946. Komedie van Maurice Cam. Met o.a. Saturnin Fabre, Jean Tissier, Robert Dhéry, Denise Grey en Marguerite Deval.

Een middelmatige bewerking voor het witte doek van deze muffe komedie vol misverstanden van Jean de Létraz. De jacht op de schat bij een zonderling kind maakt het nog wat ingewikkelder. Alleen het optreden van de acteurs Tissier en vooral Fabre redt deze film van de ondergang.

Les portes de la nuit

1946 | Drama

Frankrijk 1946. Drama van Marcel Carné. Met o.a. Yves Montand, Nathalie Nattier, Serge Reggiani, Pierre Brasseur en Saturnin Fabre.

Vlak na WO II beleeft een voormalig verzetsman (Montand) een gedenkwaardige nacht dankzij een rendez-vous met een droomvrouw (Nattier) én een ontmoeting met een voormalig verrader (Reggiani). De gangmaker is een zwerver die zichzelf voorstelt als Het Lot. Les portes de la nuit is het melodramatische, soms surrealistische voortbrengsel van de zevende samenwerking tussen regisseur Carné en scenarist/poëet/schrijver Jacques Prévert, vlak na hun meesterwerk Les enfants du Paradis. Les portes flopte, het publiek was niet ontvankelijk voor een verfijnde ontleding van de gespleten Franse naoorlogse maatschappij. Inmiddels overheerst ontzag.

Jeux de Femmes

1946 | Komedie

Frankrijk 1946. Komedie van Maurice Cloche. Met o.a. Hélène Perdrière, Mila Parély, Jacques Dumesnil, Saturnin Fabre en Alfred Pasquali.

Een onschuldige komedie die zich afspeelt in het wereldje van een huwelijksbureau. Een onbelangrijke film van de produktieve vakman Maurice Cloche.

Christine se marie

1946 | Komedie

Frankrijk 1946. Komedie van René Le Hénaff. Met o.a. Monique Rolland, Jean Murat, Saturnin Fabre, Huguette Duflos en Andrée Guize.

De in 1903 geboren Le Henaff had tot 1950 een korte carri[KA2]ere als regisseur. Als montageman was hij echter zeer begaafd (QUAI DES BRUMES, A NOUS LA LIBERTE, LE JOUR SE LEVE, om maar enkele bekende films te noemen). Als regisseur beperkte hij zich tot kluchtige komedies die hij naar behoren, maar zonder enige oorspronkelijkheid regisseerde. En dit is dan zo'n film naar een scenario van Alex Joffé en Jean Sacha: Christine trouwt drie maal onder een andere naam, maar met haar vierde aanbidder trouwt ze onder haar eigen naam. Heel aardig en onschuldig. Ook bekend als ÇA DEVAIT ARRIVER.

Un Ami viendra ce soir

1945 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1945. Oorlogsfilm van Raymond Bernard. Met o.a. Madeleine Sologne, Yvette Andreyor, Cécilia Paroldi, Lily Mounet en Michel Simon.

Een vreemd sanatorium in de Alpen tijdens de Duitse bezetting: het dient als hoofdkwartier van het Verzet terwijl spionnen, door de nazi's betaald, zich onder de demente patiënten bevinden. De sfeer is zo gespannen dat men niet goed de een van de ander kan onderscheiden tijdens de gewelddadige gebeurtenissen. Deze film lijdt onder zijn lengte maar bevat een aantal verstikkende scènes in een claustrofobische sfeer met bovendien uitzonderlijke intense acteerstaaltjes.

Lunégarde

1945 |

Frankrijk 1945. Marc Allégret. Met o.a. Gaby Morlay, Jean Tissier, Giselle Pascal, Gérard Landry en Saturnin Fabre.

Een graaf, die door zijn vrouw is verlaten voor een louche minnaar en de hoop op een toneelcarrière, voedt zijn dochter uiterst streng op. Het meisje verleidt niettemin een jonge kasteelgast om op zoek te gaan naar haar moeder die ze niet kent. De moeder is vervallen tot diefstal en alcoholisme, maar blijkt tot een kloosterorde te zijn toegetreden als haar dochter haar vindt. Dit fraai gefotografeerde, maar gedateerde melodrama, naar een roman van Pierre Benoît, is moralistisch inconsequent, waardoor de puriteins opgevoede jonge gravin zich zonder bedenken in de armen werpt van de eerste de beste jongeheer. Curieus om een reeks bekende actrices zoveel jonger te zien.

Fausse alerte

1945 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1945. Oorlogsfilm van Jacques de Baroncelli. Met o.a. Micheline Presle, Joséphine Baker, Gabrielle Dorziat, Lucien Baroux en Saturnin Fabre.

Twee Parijse onroerend goed-eigenaren haten elkaar terwijl hun kinderen van elkaar houden. Dankzij het feit dat zij elkaar weer tegenkomen in een gemeenschappelijke schuilkelder, zien de ouders onder het ritme van de bombardementen uiteindelijk hun kleingeestigheid ten overstaan van een oorlog in. Een magere intrige en een hele serie schilderachtige personages. Een minder interessante tweederangsfilm, die echter geen moment verveelt, in het omvangrijke en soms schitterende oeuvre van De Baroncelli.

Le Merle blanc

1944 | Komedie

Frankrijk 1944. Komedie van Jacques Houssin. Met o.a. Saturnin Fabre, Georges Rollin, Julien Carette, Jean Tissier en Robert Dhéry.

Een geschiedenis over een verduisterde erfenis, uitbuiting van arbeiders en fabrieken. Maar de kwelgeesten staan zelf aan kwellingen bloot en deze komedie, naar een verhaal van Frédéric Boulet, eindigt in een huwelijk. Vrolijke personages. Als directeur van een schoensmeerfabriek heeft Saturnin Fabre als devies: 'De glans, dat ben ik!' Zijn zoon Jean Tissier verzamelt schoenen op z'n Buñuels en Carette is onvergetelijk in de rol van arbeider. Dankzij dit drietal acteurs is de film - zoals overigens al het werk van deze regisseur - nauwelijks verouderd.

Marie-Martine

1942 | Drama

Frankrijk 1942. Drama van Albert Valentin. Met o.a. Jules Berry, Renée Saint-Cyr, Bernard Blier, Saturnin Fabre en Marguerite Deval.

Op doortocht in een klein provinciestadje ontmoet een romanschrijver een jong meisje dat hij in Parijs heeft gekend en over wie hij een roman heeft geschreven. Ze woont in bij een oude, blinde dame wiens zoon verliefd op haar is. De schrijver probeert opnieuw met haar in contact te komen omdat hij wil weten hoe ze in dat stadje terecht is gekomen. Het melodrama ligt voortdurend op de loer, maar wordt door regisseur Valentin doelbewust teruggedrongen. Het resultaat is misschien iets te afstandelijk, maar boeit tóch door het interessante uitgangspunt en de doorleefde vertolkingen.

La Nuit fantastique

1942 | Familiefilm, Fantasy, Komedie, Romantiek, Experimenteel

Frankrijk 1942. Familiefilm van Marcel L'Herbier. Met o.a. Fernand Gravey, Micheline Presle, Saturnin Fabre, Bernard Blier en Charles Granval.

Een werkstudent sjouwt `s nachts groenten in de Hallen. Tijdens zijn werk valt hij oververmoeid weleens in slaap en droomt dan van een onbekend mooi meisje, tot hij een keer wordt gewekt door haar evenbeeld: de dochter van een goochelaar die hem in allerlei avonturen meesleept. Dit charmante sprookje biedt door het kader van de droom bijna onbeperkte mogelijkheden en blijkt ook niet te verouderen (behalve dat Gravey naar huidige maatstaven een wel erg overjarige student is).

Monsieur Brotonneau

1939 | Komedie

Frankrijk 1939. Komedie van Marcel Pagnol. Met o.a. Raimu, Marguerite Pierry, Josette Day, Robert Vattier en Pierre Feuillère.

Deze verfilming van een komedie van Robert de Flers en Gaston Arman de Caillavet (oef!) is slecht werk van Pagnol. Men kan zowel spreken van een relatieve mislukking als van een relatief succes. Het is de verfilming van een stuk dat al in 1939 niet fris meer was. Het is desondanks het spel - geweldig zoals altijd bij Pagnol - dat de boel redt.

Le Récif du corail

1939 | Drama, Avonturenfilm

Frankrijk 1939. Drama van Maurice Gleize. Met o.a. Jean Gabin, Michèle Morgan, Pierre Renoir, Saturnin Fabre en Gina Manès.

Een Australiër, die per ongeluk een man heeft gedood, vlucht op een schip van wapensmokkelaars en ontmoet op een koraaleiland een ondergedoken vrouw, die een rechter, die haar onschuldig wegens diefstal veroordeelde, heeft neergeschoten. Ze wordt besmet tijdens een tyfusepidemie, maar de held geneest haar en verklaart dat ze gestorven is, om haar zo vrijuit te kunnen laten gaan. Een exotisch avonturenmelodrama rond een liefdespaar uit QUAI DES BRUMES, dat niet erg op dreef is. De vele scènes op zee zijn weinig overtuigend neergezet.

Ils étaient neuf célibataires

1939 | Komedie

Frankrijk 1939. Komedie van Sacha Guitry. Met o.a. Sacha Guitry, Elvire Popesco, Max Dearly, Marguerite Moreno en Victor Boucher.

Aan de vooravond van WO II neemt de regering een besluit dat het verblijf van buitenlanders in Frankrijk aan strenge regels bindt. Voor bepaalde immigranten is trouwen met een Frans staatsburger(es) de enige oplossing. Guitry heeft geen tijd verloren laten gaan en (te) snel een scenario rond dit thema in elkaar willen zetten. Wel aardig, zeer oppervlakkig en minder belangrijk dan zijn overige werk. Deze film is in de eerste plaats een sprankelende show van de acteurs! Er bestaat ook een versie van 108m.

Cavalcade d'amour

1939 | Romantiek, Historische film

Frankrijk 1939. Romantiek van Raymond Bernard. Met o.a. Janine Darcey, Simone Simon, Corine Luchaire, Blanchette Brunoy S en Milly Mathis.

Romantische drieluik rond een kasteel aan de Loire. Drie verhalen in drie verschillende periodes. Het eerste luik speelt in 1639. De dochter een slothouder wordt tegen haar wil uitgehuwelijkt aan een lelijke en afstotelijke markies; in de huwelijksnacht is zij hem ontrouw met een komediespeler, maar die wordt gedood. Ze is voor haar verdere leven veroordeeld tot het monster, waarmee ze gedwongen werd te trouwen. Het tweede luik speelt in 1839. Juliette, een naaistertje (Simone Simon) wil trouwen met graaf Hubert (Dauphin), maar zijn machtige oom, de aartsbisschop (Michel Simon) beslist ten gunste van zijn nichtje. Juliette bezwijkt onder het verdriet als het huwelijk voltrokken wordt. In het laatste deel, dat in 1939 speelt, behoort het kasteel aan een rijke bankier (wederom Michel Simon), die voor zijn dochter een geschikte echtgenoot wil zoeken. Zij is daarover niet enthousiast totdat zij de jongeman ontmoet: het is (wederzijdse) liefde op het eerste gezicht, dus eind goed al goed. Escapisme uit de Franse Gouden Eeuw van de cinema met een uitgekiende sterbezetting (van toen) en uitstekende dialogen van niemand minder dan Jean Anouilh en Jean Aurenche die ook het scenario voor hun rekening namen. Het camerawerk is van Robert Le Febvre. Een groot commercieel succes toen de film uitkwam.

Battements de coeur

1939 | Misdaad

Frankrijk 1939. Misdaad van Henri Decoin. Met o.a. Danielle Darrieux, Claude Dauphin, André Luguet, Junie Astor en Saturnin Fabre.

Een ongedisciplineerde jongedame ontsnapt uit een opvoedingsgesticht en komt terecht op een zakkenrollersschool. Bij de eerste diefstal wordt ze betrapt door een diplomaat die echter van haar vingervlugheid gebruik wil maken om bewijzen van overspel van zijn vrouw te bemachtigen. Vrolijk immoreel scenario en frisheid van de acteurs wegen ruimschoots op tegen de geringe lichtheid van Decoins (Darrieux' echtgenoot) regie. In 1946 opnieuw verfilmd als HEARTBEAT.

Tricoche et Cacolet

1938 | Komedie

Frankrijk 1938. Komedie van Pierre Colombier. Met o.a. Fernandel, Ginette Leclerc, Elvire Popesco, Jean Weber en Frédéric Duvallès.

De onhandige en altijd kibbelende privédetectives moeten hier letten op de jonge vrouw van een rijke bankier die het hof wordt gemaakt door een ijdele aristocraat. Dan verschijnt een Turkse pasja die zowel op de vrouw van de bankier verliefd wordt als op diens minnares. Deze oude, luchtige komedie dient er alleen maar voor om het komisch duo in zoveel mogelijk vermommingen op te voeren. De onophoudelijke grimasserij wordt op den duur hoogst vermoeiend, het lijkt wel een eindeloos uitgerekte sketch van de Mounties.

Les Otages

1938 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1938. Oorlogsfilm van Raymond Bernard. Met o.a. Saturnin Fabre, Dorville, Fernand Charpin, Pierre Larquey en Noël Roquevert.

1914: gevechten, verwoesting, bezetting, doden. Moord op een Duitse officier en aanwijzing van gijzelaars in een Noordfrans dorp. Best aardig maar met een beetje te veel wrange humor, wat tot gevolg heeft dat het met de werkelijkheid niet zo nauw genomen wordt.

Pépé-le-Moko

1937 | Film noir, Drama

Frankrijk 1937. Film noir van Julien Duvivier. Met o.a. Jean Gabin, Mireille Balin, Line Noro, Lucas Gridoux en Fernand Charpin.

Een van moord verdachte gangster duikt onder in de kasbah van Algiers, tot hij verliefd wordt op een frivole Parijse toeriste. Om haar terug te zien komt hij uit zijn schuilplaats en wordt gearresteerd. Deze beroemde film die Gabin tot een internationale ster maakte heeft een sfeervolle milieutekening en een reeks knap gespeelde bijrollen, waardoor de film sterker is gebleven dan de latere Hollywoodversies CASBAH en ALGIERS. Scenario van Duvivier, Henri Jeanson, Jacques Constant en Henri la Barthe naar het boek van Roger d'Ashelbe. Camerawerk van Jules Kruger en Marc Fossard.

Ignace

1937 | Komedie, Musical, Drama

Frankrijk 1937. Komedie van Pierre Colombier. Met o.a. Fernandel, Alice Tissot, Saturnin Fabre, Nita Raya en Claude May.

Een dienstplichtig soldaat is ingedeeld bij een groep dragonders die in een kuuroord zijn gestationeerd. Ondanks een reeks persoonsverwarringen brengt hij het tot ordonnans van de kolonel, wiens uniform hij op een dag per ongeluk aantrekt. Deze muzikale militaire klucht blijkt het juiste vehikel voor de hoofdrolspeler Fernandel die tegenspel krijgt van een befaamde, vooroorlogse acteur van het tweede plan. Scenario Jean Manse.

Désiré

1937 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1937. Drama van Sacha Guitry. Met o.a. Sacha Guitry, Jacqueline Delubac, Jacques Baumer, Arletty en Pauline Carton.

Sacha Guitry bewerkte zijn eigen toneelstuk tot scenario voor de film, regisseerde de rolprent waarin hij zelf de hoofdrol speelt. Hij is Désiré, de huisknecht; zijn meester vindt hem gehoorzaam en goed, zodat hij hem niet wil laten gaan, maar zijn maîtresse vindt hem te vrijpostig, omdat hij verliefd op haar is. Intimistisch, autobiografisch verhaal van Guitry dat te gekunsteld is. De fotografie is van Jean Bachelet.

Vous n'avez rien à declarer?

1936 | Komedie

Frankrijk 1936. Komedie van Léo Joannon. Met o.a. Raimu, Sylvia Bataille, Pierre Brasseur, André Alerme en Saturnin Fabre.

De dochter van een geleerde wordt uitgehuwelijkt aan diens assistent, maar tijdens de huwelijksreis per trein slaagt een andere aanbidder, vermomd als controleur, erin de bruidegom impotent te maken. De befaamde toneelvaudeville kreeg een spitsvondige scenariobewerking - van o.a. Jean Aurenche en Jean Anouilh - en een briljante vertolking door de vooroorlogse topbezetting. Opnieuw verfilmd in 1959.

Paris-Beguin

1931 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1931. Misdaad van Augusto Genina. Met o.a. Jane Marnac, Jean Gabin, Rachel Behrendt, Jean Max en Fernandel.

Een revuester betrapt een inbreker die prompt verliefd op haar wordt. De volgende ochtend wordt hij, verdacht van moord, gearresteerd, maar de vrouw verschaft hem een alibi. Zijn versmade vriendin stuurt de echte daders op hem af. Gabin voor het eerst als zware jongen, die door de liefde wordt bekeerd in dit filmhistorisch curiosum dat qua theater en onderwereld bespiegelend werkt. De ster beleeft in werkelijkheid een situatie die ze in de revuesketch niet kan acteren. Een vroege, niet-komische rol van Fernandel als 'killer.'