Russell Lloyd (1916-2008): montage.
Er zijn 9 films gevonden.

The Lady Vanishes

1979 | Misdaad, Thriller

Verenigd Koninkrijk 1979. Misdaad van Anthony Page. Met o.a. Elliott Gould, Cybill Shepherd, Angela Lansbury, Herbert Lom en Arthur Lowe.

De dronken Shepherd wordt de trein ingeholpen door een Britse dame, Lansbury, het prototype van de gouvernante. Wanneer ze uit haar roes ontwaakt, blijkt de dame spoorloos. Niemand heeft haar gezien. Ze vertelt haar verhaal aan journalist Gould, maar ook deze hecht er weinig geloof aan, totdat de bril van de dame gevonden wordt in een verlaten wagon. Deze thriller heeft de pech altijd met de Hitchcock-versie uit 1938 vergeleken te worden. Hoewel de impact minder sterk is, is het toch een lekker spannende, vaak erg grappige en altijd overtuigende suspense- prent met veel zorg en elegantie gemaakt. Shepherd is sympatiek, Gould wat stuntelig komisch, maar de show wordt gestolen door een onbetaalbare Lansbury. Ditmaal bewerkte George Axelrod de roman van Ethel Lina White. Douglas Slocombe zorgde voor het vlotte camerawerk in de beperkte ruimten van de treincoupés. Gedraaid in Panavision.

The Man Who Would Be King

1975 | Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1975. Avonturenfilm van John Huston. Met o.a. Sean Connery, Michael Caine, Christopher Plummer, Saeed Jaffrey en Shakira Caine.

Schitterend avonturistisch drama naar een verhaal van Rudyard Kipling. Britse officieren (Cain en Connery) in koloniaal India reizen af naar Afghanistan om rijkdom te vergaren. Connery doet zich voor als de reïncarnatie van Alexander de Grote, zodat hij makkelijker schatten kan roven. Hoogmoed komt echter voor de val, ook in Afghanistan. Regisseur Huston maakte een exotisch epos à la Gunga Din, de klassieker uit 1939 toen Huston ook al aan de weg timmerde. Componist Maurice Jarre voorzag The Man Who Would Be King van blijmoedige deuntjes, zelfs tijdens bloedige veldslagen.

The Mackintosh Man

1973 | Thriller, Misdaad

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1973. Thriller van John Huston. Met o.a. Paul Newman, Dominique Sanda, James Mason, Harry Andrews en Ian Bannen.

Deze goed gemaakte spionagethriller heeft slechts één probleem: het is allemaal al eens eerder gedaan. In Ierland, Engeland en Malta gefilmd naar het boek van Desmond Bagley. Scenario van Walter Hill.

The Last Run

1971 | Misdaad, Thriller, Actiefilm

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1971. Misdaad van Richard Fleischer. Met o.a. George C. Scott, Tony Musante, Trish Van Devere, Colleen Dewhurst en Aldo Sanbrell.

Na negen jaar wordt ex-gangster Harry Garmes (Scott) opgetrommeld om te helpen bij de ontsnapping van een gevangene en zijn vriendin. Wanneer hij ontdekt dat het hele plan is opgezet om de gevangene te liquideren, helpt hij het paar nogmaals te ontsnappen. Goed gemaakt gangster-melodrama, dat echter geen diepe indruk achterlaat. Scott is zoals altijd goed in zijn rol, maar de rest van de cast is vrij oninteressant. Alan Sharp schreef een scenario met bijzonder weinig diepgang. Sven Nykvist filmde er mooie beelden bij. Fleischer nam de regie over nadat John Huston er de brui aan had gegeven. Gefilmd in Panavision.

Reflections in a Golden Eye

1967 | Drama

Verenigde Staten 1967. Drama van John Huston. Met o.a. Elizabeth Taylor, Marlon Brando, Brian Keith, Julie Harris en Robert Forster.

Taylor bedriegt haar man, majoor Brando, bijna openlijk met kolonel Keith. Behalve enkele bedekte toespelingen, wordt niet dieper ingegaan op de affaire, aangezien het huwelijk tussen beiden toch al seksloos is. Keiths vrouw Harris is de enige die eronder lijdt. Ze kampt met minderwaardigheidsgevoelens, sinds ze drie jaar geleden een misvormd kind ter wereld bracht. Pikante kroniek van onderlinge liefde en afkeer. Brando voelt meer voor de soldaat die het gras maait, dan voor zijn vrouw. Taylor laat niets onverlet om een schandaal te doen losbarsten. Harris heeft zo'n afkeer van haar vrouwelijkheid dat ze haar tepels afknipt met een heggeschaar. En Keith tenslotte, beweegt zich als een speelbal van het lot tussen deze personages. Een onmogelijk scenario van Chapman Mortimer en Gladys Hill, naar een roman van Carson McCullers, waarmee alleen een extrovert cineast als Huston uit de voeten kan. Zeker niet zijn beste film, maar de sadistische manier waarmee hij de personages manipuleert, is onvergetelijk. De acteurs spelen het spelletje gelukkig mee. Fotografie van Aldo Tonti. Gedraaid in Panavision.

Return from the Ashes

1965 | Thriller, Drama

Verenigd Koninkrijk 1965. Thriller van J. Lee Thompson. Met o.a. Maximilian Schell, Samantha Eggar, Ingrid Thulin, Herbert Lom en Talitha Pol.

Een gewetenloze schaker (Schell) wordt na WO II geconfronteerd met zijn doodgewaande vrouw (Thulin) - ze overleefde Dachau - terwijl hij is verwikkeld in een relatie met zijn stiefdochter (Eggar). Return from the Ashes vraagt veel van het inlevingsvermogen vanwege de buitenissige verhaallijn. Het ijzersterke acteerwerk compenseert met gedistingeerde personages voor wie passie en misdaad samenvallen. In kleine kring gekoesterd vanwege de badscène van Eggar (vandaar de ongeëvenaarde slagzin 'Niemand de bioscoop in nadat Fabi (Eggar) in bad gaat'). Gebaseerd op het boek Le retour des cendres van voormalig geschiedenisleraar en Hitchcock-liefhebber Hubert Monteilhet (1928, Parijs).

The Roots of Heaven

1958 | Drama, Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1958. Drama van John Huston. Met o.a. Errol Flynn, Juliette Gréco, Trevor Howard, Eddie Albert en Orson Welles.

Howard is in zijn eentje een kruistocht begonnen voor het behoud van de Afrikaanse olifant, een bedreigde diersoort die hij de `wortels van de hemel` noemt. Hij krijgt de hulp van een aan lager wal geraakte Britse majoor (Flynn) en een dienstertje uit een nachtclub (Gréco). De groep sympathisanten rond Howard wordt steeds groter, maar er groeien spanningen. Voor deze confrontatie van idealisme met materialisme kon Huston rekenen op de medewerking van een internationale rolverdeling van sterren, wat eigenlijk het zwakke punt van de film vormt. Er is bovendien een overmaat aan onuitgewerkte subplots, zo groot dat er een tv- serie van zou kunnen worden gemaakt. Toch blijft het een eerlijk pleidooi voor de bescherming van bedreigde diersoorten. Vrij gebaseerd op een bekroonde roman van Romain Gary, door Gary zelf in samenwerking met Patrick Leigh-Fermor bewerkt voor de film. Fotografie van Oswald Morris. Gefilmd in CinemaScope.

Heaven Knows, Mr. Allison

1957 | Drama, Avonturenfilm, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1957. Drama van John Huston. Met o.a. Deborah Kerr en Robert Mitchum.

Tijdens de strijd in de Stille Zuidzee strandt een marinier op een eiland dat bezet is door de vijand. Tot zijn grote verbazing treft hij hier een aspirant non aan. Ze delen hun schaarse proviand en hij verzorgt haar bij haar koortsaanvallen. Hij is niet ongevoelig voor haar charmes, maar zal zij haar roeping voor hem opgeven. Het verhaal, gebaseerd op het boek van Charles Shaw, zegt niet zoveel, de cast des te meer. Kerr en Mitchum weten als novice en militair ver te ontstijgen aan de Hollywoodse formule van 'twee onkoppelbare mensen worden verliefd'. Kerr werd voor de vierde keer genomineerd met een Oscar.

Moby Dick

1956 | Avonturenfilm, Actiefilm, Drama

Verenigd Koninkrijk 1956. Avonturenfilm van John Huston. Met o.a. Gregory Peck, Richard Basehart, Orson Welles, Leo Genn en James Robertson Justice.

'Thar she blows!' galmt het uit het kraaiennest als de eigengereide albinowalvis Moby Dick na bijna tachtig minuten draaitijd in beeld komt. Ondertussen heeft kapitein Ahab zijn verstand reeds verloren, in een film die de onevenwichtige opbouw van Herman Melville's bronmateriaal in ere houdt. Gregory Peck speelt Ahab met een theatrale ernst, waarbij zijn resonerende wasbordstem af en toe flink op de lachspieren werkt. Regisseur Huston, acteur Peck en scenarist Ray Bradbury (schrijver van oa Fahrenheit 451) konden niet met elkaar opschieten - Peck verdronk bijna tijdens de losjes geregisseerde slotscènes - maar de nukkige samenwerking resulteerde wel in een klassieker.