Gilles Grangier

Regisseur, Scenarist

Gilles Grangier is regisseur en scenarist.
Er zijn 45 films gevonden.

Guillaume le Conquérant

1981 | Avonturenfilm, Historische film

Frankrijk 1981. Avonturenfilm van Gilles Grangier en Serge Nicolaesco. Met o.a. Hervé Bellon, John Terry, Emmanuel Petrus, Mircea Albulesco en Margot Barbut.

Deze gedramatiseerde geschiedenis vertelt de legende van Willem de Veroveraar, de Normandische hertog die in de 11e eeuw koning van Engeland werd. Een kleurrijk relaas vol tragikomische verwikkelingen. Deze echte publieksfilm is niets bijzonders. Het goede scenario, de bewerking en de dialogen zijn van Serge de La Roche en Marcel Jullian.

Monsieur Daurat

1980 | Drama, Historische film

Frankrijk 1980. Drama van Gilles Grangier. Met o.a. Bernard Fresson, Michel Duchaussoy, Robert Rimbaut, Pierre Londiche en Renée Faure.

WO I loopt ten einde. Een industrieel uit Toulouse, Pierre Latécoère, wil de nu beschikbaar komende vliegtuigen en piloten inzetten voor een geregelde postdienst tussen Frankrijk en Zuid-Amerika. De inmiddels legendarische Aéropostale is op deze manier ontstaan. Een gedramatiseerde documentaire, die op geloofwaardige wijze de figuren die betrokken waren bij dit avontuur weer tot leven roept. Het degelijke vakmanschap van de regisseur lag hieraan ten grondslag. Ook bekend als L'AÉROPOSTALE.

L'Elégant

1977 | Misdaad

Frankrijk 1977. Misdaad van Gilles Grangier. Met o.a. Raymond Pellegrin, Nathalie Delon, Alfred Adam, Robert Dalban en François Maistre.

Frédo, bijgenaamd De Elegante, is tot levenslang veroordeeld en krijgt na twintig jaar gevangenschap gratie. Hoe het leven in Parijs weer op te pakken, met alle herinneringen én de behoefte zich te wreken? Het thema is een dooddoener. Degelijke, heldere en weinig genuanceerde produktie van een oude rot in het filmvak. Ook bekend als HISTOIRE DE VOYOUS.

Deux ans de vacances

1977 | Avonturenfilm

Frankrijk 1977. Avonturenfilm van Gilles Grangier. Met o.a. Marc Di Napoli, Didier Gaudron en Franz Seidenschwan.

Een avonturenserie, die voortborduurt op het werk van Jules Verne. Zoals we van deze populaire, degelijke en duidelijke regisseur gewend zijn: opmerkelijk op technisch gebied en pretentieloos vermaak voor de zaterdagavond. Toch stellen zijn films meer voor dan de critici van zijn tijd ons wilden doen geloven. Veel gereis, sympatieke personages en verleidelijke landschappen, met name die van het zo weinig bekende Nieuw- Zeeland. Meer is niet nodig.

Gross Paris

1974 | Komedie, Oorlogsfilm

Frankrijk 1974. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Roger Pierre, Jean-Marc Thibault, Claude Piéplu, Melita Gautschy en Sophie Agacinski.

Deze bewerking van Souvenirs: Trente années sur les champs de course van Maurice Bernardet beperkt zich tot de oorlogsjaren, waaraan de hoofdpersonen niet meer dan hun hartstocht voor de paardenrennen hebben overgehouden. Had een scherpe satire kunnen zijn maar is niet meer dan een commerciële komedie, handig in elkaar gezet door een vakman. Ook bekend als LE GRAND DERBY.

Un Cave

1972 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1972. Misdaad van Gilles Grangier. Met o.a. Claude Brasseur, Marthe Keller, André Weber, Henri Carcin en Pierre Tornade.

Kruimeldief belandt in één cel met gangster die hem niet alleen helpt ontsnappen, maar ook vertelt over medeplichtigen voor wier misdaden hij moet opdraaien. Na dood van gangster gebruikt dief die informatie om zich door middel van chantage te verrijken. Met routine gemaakte verfilming van degelijk scenario geeft Brasseur gelegenheid om rol van slimme underdog met humor in te vullen.

Sous le signe du taureau

1968 | Drama

Frankrijk 1968. Drama van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Suzanne Flon, Michel Auclair, Colette Déréal en Franca Valery.

Na een mislukte raketlancering zegt zijn omgeving opeens aan de uitvinder het vertrouwen op - opdrachtgevers, financiers, naaste en aangetrouwde verwanten - en tolereert ook zijn gedrag niet meer, waar ze vroeger mokkend in berustten. Een interessant uitgangspunt kreeg een vlakke scenario-uitwerking en ongeïnspireerde regie waardoor de sterke rolbezetting ook ver beneden haar eigen maat blijft.

L' Homme à la Buick

1967 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1967. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Fernandel, Danielle Darrieux, Jean-Pierre Marielle, Georges Descrières en Michael Lonsdale.

Een juwelensmokkelaar wil nog één grote slag slaan voor hij rustig en respectabel gaat leven met een aantrekkelijke weduwe. Het mislukt, maar in de gevangenis treft hij zijn vriendin die haar vorige echtgenoten heeft omgebracht. De rolbezetting speelt met verve waarbij scenario en regie nogal achterblijven.

Les bons vivants

1965 | Komedie

Frankrijk 1965. Komedie van Gilles Grangier en Georges Lautner. Met o.a. Bernard Blier, Frank Villard, Dominique Davray, Yori Bertin en Andréa Parisy.

Drieluik (UN GRAND SEIGNEUR, LA FERMETURE, AU TRIBUNAL) over de nasleep van de sluiting van een bordeel. Uiteindelijk wordt een burgerman die zich over een dakloze hoer heeft ontfermd door haar erkentelijke collega's gepromoveerd tot nieuwe bordeelhouder. Deze episodenfilm heeft het voordeel dat de sketches op elkaar aansluiten. Alleen de laatste bijdrage echter - van Lautner, met Darc en De Funès - heeft enige verve en sjeu. Scenario van Albert Simonin en camerawerk van Michel Magne.

L'age ingrat

1964 | Komedie

Frankrijk 1964. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Fernandel, Marie Dubois, Frank Fernandel en Henri Rellys.

De dochter van de humeurige Normandi[KA3]er Emile Malhouin (Gabin) en de zoon van de uitbundige Proven[KA10]caal Adolphe Lartigue (Fernandel) worden verliefd op elkaar, maar de beide vaders zien elkaar helemaal niet zitten. De reünie na dertig jaar van de beide steracteurs werd door henzelf geproduceerd, maar ze blijven zo in hun bekende imago gevangen dat er in hun conflicten geen enkele verrassing zit. Het scenario is van regisseur Grangier, Claude Sautet en Pascal Jardin. Het camerawerk is van Robert Le Febvre.

Maigret voit rouge

1963 | Misdaad, Thriller

Frankrijk/Italië 1963. Misdaad van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Françoise Fabian, Vittorio Sanipoli, Paul Carpenter en Marcel Bozzuffi.

Amerikaanse gangsters hebben in Parijs vanuit een auto een man neergeschoten, wiens lijk bij aankomst van de politie verdwenen is. Het autonummer brengt Maigret op het spoor van een barmeisje dat de bende verbergt. Niet de beste Maigret-roman, evenmin een opmerkelijke scenariobewerking en een nogal slome regie, maar de film blijft dankzij de acteurs toch onderhoudend. Het scenario is van Jacques Robert en Gilles Grangier naar een roman van Georges Simenon. Het camerawerk is van Louis Page.

La cuisine au beurre

1963 | Komedie

Frankrijk/Italië 1963. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Fernandel, Bourvil, Claire Maurier, Mag-Avril en Andrex.

Een Franse krijgsgevangene wordt na de bevrijding doodgewaand, maar is in werkelijkheid een nieuw leven begonnen met een gemoedelijke Oostenrijkse. Als na tien jaar haar man uit Rusland terugkomt, keert de Fransman terug naar zijn eerste vrouw. Die is ondertussen ook hertrouwd, met een man uit Normandië die van een Provençaals restaurant een Normandische herberg heeft gemaakt. De enige film met grote komieken Fernandel en Bourvil samen is toch een teleurstelling, door de matte regie en het scenario dat uitsluitend steunt op de vete tussen de Provence en Normandië, die voor Frankrijk afgezaagd is en daarbuiten nietszeggend.

Le gentleman d'Epsom

1962 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1962. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Madeleine Robinson, Frank Villard, Louis de Funès en Jean Lefebvre.

Gepensioneerd officier Gabin heeft zich geru[KA3]ineerd bij de paardenrennen en probeert nu aspirant-gokkers op te lichten door hun geld zogenaamd op verliezende paarden in te zetten, zodat hij stiekem de winst kan incasseren. De film steunt te veel op flauwe dialooggrapjes en maakt weinig spectaculairs van renbaansc[KA2]enes. De Fun[KA2]es in een van zijn eerste rollen als gierige driftkikker. Scenario van Albert Simonin, Michel Audiard (die ook de dialogen schreef) en regisseur Grangier. Camerawerk van Louis Page.

Le cave se rebiffe

1961 | Komedie, Misdaad

Frankrijk/Italië 1961. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Martine Carol, Bernard Blier, Françoise Rosay en Frank Villard.

Een drietal gangsters wil valse bankbiljetten gaan fabriceren en roept de steun in van een rentenierende valsemunter en van een meester-graveur. Zodra de biljetten gedrukt zijn, is de graveur op mysterieuze wijze verdwenen en dat zaait de nodige verwarring. Een vernuftig verhaal en ironisch spel van een sterke rolbezetting, waardoor de film boven de geroutineerde middelmaat van de regie wordt uitgetild. Naar het boek van Albert Simonin, door hemzelf Michel Audiard en regisseur Grangier tot scenario bewerkt. Louis Page deed het camerawerk.

Les vieux de la vieille

1960 | Komedie

Frankrijk/Italië 1960. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Pierre Fresnay, Noël-Noël, Mona Goya en Yvette Etiévant.

Als drie kabaalmakers - inmiddels op leeftijd gekomen - besluiten hun geboorteplaats te verruilen voor een pension in een naburig dorp, is iedereen blij van een drietal lastposten verlost te zijn. De wijn smaakt hen echter niet en ze besluiten dat `Oost West, thuis best` is en moeten met de burgemeester afspreken dat ze zich niet zullen misdragen om weer toegelaten te mogen worden. Verouderde film over het Franse platteland (Vendée) met weinig sterke hoofdrollen ondanks de sterbezetting. Michel Audiard schreef ten principale het scenario naar de roman van René Fallet, die hem samen met regisseur Grangier bijstond. Het camerawerk is van Louis Page.

Speaking Of Murder

1959 |

1959. Gilles Grangier. Met o.a. Paul Frankeur, Annie Girardot en Jean Gabin.

Als drie kabaalmakers - inmiddels op leeftijd gekomen - besluiten hun geboorteplaats te verruilen voor een pension in een naburig dorp, is iedereen blij van een drietal lastposten verlost te zijn. De wijn smaakt hen echter niet en ze besluiten dat `Oost West, thuis best` is en moeten met de burgemeester afspreken dat ze zich niet zullen misdragen om weer toegelaten te mogen worden. Verouderde film over het Franse platteland (Vendée) met weinig sterke hoofdrollen ondanks de sterbezetting. Michel Audiard schreef ten principale het scenario naar de roman van René Fallet, die hem samen met regisseur Grangier bijstond. Het camerawerk is van Louis Page.

Archimède le clochard

1959 | Komedie

Frankrijk 1959. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Bernard Blier, Darry Cowl, Julien Carette en Dora Doll.

Een clochard met een reuze hekel aan geluidsoverlast heeft een woning in aanbouw als onderdak gekozen omdat bouwvakkers zich daar zelden laten zien, tot de aanleg van het gas en de waterleiding zijn rust rumoerig verstoort. De gevangenis lijkt hem een ideaal, stil onderkomen, maar pogingen om zich te laten arresteren doen slechts een van zijn makkers achter de tralies belanden. Kleurrijke, maar door de regie onvoldoende afgeremde rol van Gabin die zelf het verhaal voor de film schreef. De scenario-uitwerking laat nogal wat kansen liggen (de regisseur, Michel Audiard en Albert Valentin). Henri Tiquet deed het camerawerk.

Archimede Le Clochard

1959 | Komedie

Frankrijk 1959. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Darryl Cowl, Bernard Blier en Jean Gabin.

Een clochard met een reuze hekel aan geluidsoverlast heeft een woning in aanbouw als onderdak gekozen omdat bouwvakkers zich daar zelden laten zien, tot de aanleg van het gas en de waterleiding zijn rust rumoerig verstoort. De gevangenis lijkt hem een ideaal, stil onderkomen, maar pogingen om zich te laten arresteren doen slechts een van zijn makkers achter de tralies belanden. Kleurrijke, maar door de regie onvoldoende afgeremde rol van Gabin die zelf het verhaal voor de film schreef. De scenario-uitwerking laat nogal wat kansen liggen (de regisseur, Michel Audiard en Albert Valentin). Henri Tiquet deed het camerawerk.

125, rue Montmartre

1959 | Thriller

Frankrijk 1959. Thriller van Gilles Grangier. Met o.a. Lino Ventura, Jean Desailly, Andréa Parisy, Robert Hirsch en Dora Doll.

Een krantenverkoper redt het leven van een aspirant- zelfmoordenaar. Zijn pogingen hem verder te helpen tegen diens kwalijke familie leiden ertoe dat hij van moord wordt beschuldigd. De steriele regie wordt gecompenseerd door een vernuftig scenario en goed spel, zodat het resultaat een onderhoudende thriller is. Het scenario is van Jacques Robert, André Gillois en regisseur Grangier naar een roman van Gillois. Het camerawerk is van Jacques Lemare.

125 Rue Montmartre

1959 | Thriller

Frankrijk 1959. Thriller van Gilles Grangier. Met o.a. Robert Hirsch, Andréa Parisy en Lino Ventura.

Tijdschriftenverkoper Pascal raakt diep in de moeilijkheden als hij Didier redt van een poging tot zelfmoord. Hij biedt de depressieve man onderdak en hoort dat Didier in werkelijkheid een rijke man is die op de vlucht is geslagen voor zijn vrouw. Pascal wil het verhaal onderzoeken en wordt binnen de kortste keren verdacht van moord

Le désordre de la nuit

1958 |

Frankrijk 1958. Gilles Grangier. Met o.a. Danielle Darrieux, Nadja Tiller en Jean Gabin.

Tijdschriftenverkoper Pascal raakt diep in de moeilijkheden als hij Didier redt van een poging tot zelfmoord. Hij biedt de depressieve man onderdak en hoort dat Didier in werkelijkheid een rijke man is die op de vlucht is geslagen voor zijn vrouw. Pascal wil het verhaal onderzoeken en wordt binnen de kortste keren verdacht van moord

Trois jours à vivre

1957 | Drama, Thriller

Frankrijk 1957. Drama van Gilles Grangier. Met o.a. Daniel Gélin, Jeanne Moreau, Lino Ventura, Aimé Clariond en Roland Armontel.

Een obscure toneelacteur legt voor eigen publiciteit een valse getuigenis af waardoor een gangster tot twintig jaar wordt veroordeeld. Het gaat dan beter met de carri[KA2]ere van de acteur tot de misdadiger ontsnapt en hem telefonisch bedreigt. Een nogal praterig uitgevallen en meer melodramatische dan spannende thriller die de aandacht vasthoudt door het scenario en door de acteurs (die de rollen gemakkelijk aankunnen).

Le rouge est mis

1957 | Misdaad

Frankrijk 1957. Misdaad van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Annie Girardot, Paul Frankeur, Marcel Bozzuffi en Lino Ventura.

Een garagehouder is tegelijkertijd leider van een groep bankrovers, die na een mislukte overval op onderlinge verdenking van lafheid en verraad tegenover elkaar komen te staan. De leider probeert zijn jongere broer en diens vrouw te redden. Een nogal sfeervol gemaakte misdaadfilm ondanks de clichématige personages die - naast Gabin - worden gespeeld door bekende acteurs aan het begin van hun carrière. De regisseur schreef samen met Auguste Le Breton en Michel Audiard het scenario naar de roman van Le Breton.

Le désordre et la nuit

1957 | Misdaad

Frankrijk 1957. Misdaad van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Danielle Darrieux, Nadja Tiller, Paul Frankeur en Roger Hanin.

Een moord in de onderwereld brengt een politie-inspecteur in contact met een entra[KA4]ineuse, die aan coca[KA3]ine verslaafd blijkt te zijn. Een apothekeres (Darrieux), geliefde van de nachtclubeigenaar Hanin, wordt door deze tot drugslevering gedwongen. Ze doodt hem, maar de politieman zorgt ervoor dat zij vrijuit kan gaan en het verslaafde meisje een ontwenningskuur kan volgen. Het geroutineerd gemaakte en tamelijk sfeervolle onderwerelddrama verdient speciale interesse door de merkwaardige romance tussen Jean Gabin en Nadja Tiller vol tegenstrijdige emoties, waarin baatzucht, erotiek en vadergevoelens elkaar afwisselen. Aan het scenario werkte o.a. Jaques Robert en de stemmingsvolle beelden zijn van cameraman Louis Page.

Echec au porteur

1957 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1957. Misdaad van Gilles Grangier. Met o.a. Paul Meurisse, Jeanne Moreau, Serge Reggiani, Simone Renant en Gert Fröbe.

Voor zijn huwelijk wil een jonge gangster een laatste slag slaan met het verhandelen van in een voetbal verstopte drugs, maar hij heeft gerekend buiten de onscrupuleuze methoden van een rivaliserende bende en de slimheid van een politieman die daar tactisch op inspeelt. De geroutineerde regie en een sterke rolbezetting tillen dit doorsnee gangsterdrama boven de middelmaat uit.

Meurtre à Montmartre

1956 | Film noir, Misdaad

Frankrijk 1956. Film noir van Gilles Grangier. Met o.a. Paul Frankeur, Annie Girardot en Michel Auclair.

De verfilming van een niet erg bijzondere roman uit een griezelserie: de titel zegt genoeg. Een minder interessante film die nog iets heeft door de goede sfeertekening en een fatsoenlijke vertolking, die de platvloersheid van het script een beetje doen vergeten.

Le Sang à la tête

1956 | Drama, Avonturenfilm

Italië/Frankrijk 1956. Drama van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Monique Mélinand, Paul Frankeur, Renée Faure en José Quaglio.

Een industrieel heeft door zijn werk zijn vrouw verwaarloosd. Zij verlaat het gezin om troost te zoeken bij een jeugdvriend. Deze heeft zich echter de wraak van een bij de douane aangegeven gangster op de hals gehaald waarvan de echtgenote hem redt, waarna het huwelijk in een wederzijds berouw hersteld wordt. Gabin in een Simenon-verfilming weet altijd te boeien, ook als de regisseur er - zoals hier - weinig van terechtbrengt. Een pluspunt is de rol van de begaafde actrice Mélinand, een van haar weinige.

Reproduction interdite

1955 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1955. Misdaad van Gilles Grangier. Met o.a. Michel Auclair, Annie Girardot, Gianni Esposito, Paul Frankeur en Jacqueline Noëlle.

Een kunsthandelaar, een oplichter en een weinig succesvol schilder denken samen hun slag te slaan met een Gauguin- vervalsing, maar het loopt voor alle drie noodlottig af. Na een amechtig begin een geroutineerd gemaakte misdaadfilm die redelijk onderhoudend blijft en goed gespeeld wordt.

Le Printemps, l'automne et l'amour

1955 | Komedie

Frankrijk 1955. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. D Fernandel, Nicole Berger, Claude Nollier, Philippe Nicaud en Denise Grey.

Een noga-fabrikant verdraagt met een gemoedelijke onverschilligheid zijn tirannieke schoonzuster totdat hij een berooid weesmeisje het leven redt en trouwt. Intriges drijven de jonge vrouw in de armen van een musicus, totdat de echtgenoot zijn schoonzus het huis uitjaagt. Deze sentimentele komedie blijft zo schetsmatig in zijn tekening van de personages en de situaties dat de visueel aandoenlijke combinatie van broze Berger en goedmoedige Fernandel in de film ook kansloos is.

Gas-Oil

1955 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1955. Misdaad van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Jeanne Moreau, Gaby Basset, Marcel Bozzuffi en Simone Berthier.

Misdaadfilm met Jean Gabin als noeste, goudeerlijke vrachtwagenchauffeur Jean Chape, die het aan de stok krijgt met gangsters op de Franse plattelandswegen van de vroege jaren vijftig rond Clermont-Ferrand. De gangsters menen dat Chape aan de haal is met de buit van een overreden handlanger. Chape weet van niets maar deinst niet terug om met zijn zwaar materiaal - en dat van zijn collega routiers - grondig terug te slaan nadat de gangsters wat al te opdringerig worden. Acteur Jean Gabin is als vanouds op dreef als de stoïcijnse antiheld die door omstandigheden gedwongen wordt de onherbergzame regionen van zijn (film)karakter te ontginnen.

Poisson d'avril

1954 | Komedie

Frankrijk 1954. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Bourvil, Annie Cordy, Pierre Dux, Denise Grey en Louis de Funès.

Een garage-employé is een voorbeeldig echtgenoot, maar zijn liefde voor de vissport brengt hem ertoe de voor de aanschaf van een wasmachine bestemde spaarpot van zijn vrouw te legen om nieuwe hengels aan te schaffen. Een bekeuring door de vis-opziener dreigt de waarheid aan het licht te brengen, zodat hij zich in steeds meer leugens verstrikt. De simpele, maar vernuftig complicaties opstapelende komedie wordt in de juiste toon geacteerd, maar de regie laat het tempo al te vaak verslappen.

La Vierge du Rhin

1953 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1953. Drama van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Nadia Gray, Elina Labourdette, Andrée Clément en Renaud Mary.

Een doodgewaande krijgsgevangene merkt bij terugkeer dat zijn vrouw hertrouwd is met de compagnon die ook zijn vrachtvaartonderneming tot faillissement heeft gebracht. Dan wordt de compagnon vermoord. Een routinefilm in ieder opzicht, waarin een reeks onwaarschijnlijke verhaalswendingen gebrek aan echte spanning moet compenseren.

Jeunes mariés

1953 | Komedie

Frankrijk 1953. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Anne Vernon, François Périer, Folco Lulli, Henri Génès en Paul Frankeur.

Een stel op huwelijksreis krijgt panne in een dorpje waar een Amerikaanse legerbasis is. De gemeentepolitieke controverses lopen hoog op en bedreigen zelfs de verstandhouding tussen het paar. Het aardige scenario over opgeblazen pro- en anti- Amerikanisme heeft charmant spel van de hoofdrollen, maar de vlakke en amechtige regie verknoeit de meeste kansen.

Faites-moi Confiance

1953 | Komedie

Frankrijk 1953. Komedie van Gilles Grangier.

Een stel op huwelijksreis krijgt panne in een dorpje waar een Amerikaanse legerbasis is. De gemeentepolitieke controverses lopen hoog op en bedreigen zelfs de verstandhouding tussen het paar. Het aardige scenario over opgeblazen pro- en anti- Amerikanisme heeft charmant spel van de hoofdrollen, maar de vlakke en amechtige regie verknoeit de meeste kansen.

L' Amour, madame

1951 | Komedie

Frankrijk 1951. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Arletty, François Périer, Marie Daëms, Mireille Perrey en Nadine Basile.

Een leraar ontmoet toevallig de actrice Arletty en blaast dit incident op tot een romance om zich interessant te maken voor zijn onverschillige verloofde. De komst van Arletty ontzenuwt de leugen, maar hij troost zich met de zuster van zijn aanstaande en maakt zijn debuut als toneelschrijver. Een onderhoudende komedie, waarin Arletty - zogenaamd zichzelf spelend - minder verve etaleert dan gewoonlijk. Het theatermilieu biedt gastrollen van Danièle Delorme en Jean Marais. Het scenario is van Françoise Giroud, de latere Minister van Cultuur.

Jo la Romance

1949 | Drama, Muziek

Frankrijk 1949. Drama van Gilles Grangier. Met o.a. Georges Guétary, Ginette Leclerc, Noëlle Norman, Suzanne Grey en Nina Myral.

Een waardeloos scenario geeft Guétary gelegenheid een liefdesliedje te kwelen. Het niveau van een fotoroman uit dezelfde periode. Het spel van Guétary is ook niet om over naar huis te schrijven. De andere acteurs trachten de meubels te redden in deze weeë geschiedenis over een onmogelijke liefde, die tenslotte natuurlijk alle hindernissen overwint. Een van de meest smakeloze films van Grangler, ook al zit het technisch allemaal wel goed in elkaar. Ook bekend als CELLE QUE J'AIME.

Femme sans passé

1948 | Komedie, Drama

Frankrijk 1948. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Sophie Desmarets, Margo Lion, Hélène Pépée, François Périer en Alfred Adam.

Caroline wordt verwaarloosd door haar echtgenoot, een zakenman, en maakt een aantal avonturen mee die haar in de armen van een uitvinder doen belanden. In het bijzonder een verblijf in een psychiatrische kliniek en een identiteitscrisis gingen daaraan vooraf. Een scenario dat niet veel voorstelt en een routine-regie. Is het bekijken nog wel waard, vooral vanwege de prikkelende schoonheid van Desmarets.

Danger de Mort

1947 | Mysterie, Komedie

Frankrijk 1947. Mysterie van Gilles Grangier. Met o.a. Colette Richard, Micheline Francey, Fernand Ledoux, Georges Lannes en Piéral.

Een apotheker maakt per ongeluk een drankje van cyaankali en verkoopt er vijf flessen van. Als een amateur-detective moet hij ze nu weer opsporen, voordat er ongelukken gebeuren. Het is een wat mager gegeven voor deze zeden-detective. De film, met een scenario van Charles Exbrayat en dialogen van René Wheeler, is degelijk geregisseerd. Ook wordt er prima in geacteerd. Toch een goede film tussen de overvloed van middelmatige films die door Grangier gemaakt zijn.

Trente et quarante

1946 | Musical, Komedie, Muziek

Frankrijk 1946. Musical van Gilles Grangier. Met o.a. Martine Carol, Jeanne Fusier-Gir, Georges Guétary, André Alerme en Jean Parédès.

Een getrouwe (?) verfilming van de weinig bekende roman van Edmond About. Overigens zonder enig belang want deze eentonige film over de variaties in het spel, de liefde en het geld in de gegoede kringen van die tijd is zonder pretenties. Onbeduidende personages en alles nauwkeurig maar zonder gevoel verfilmd.

Rendez-vous à Paris

1946 | Avonturenfilm, Romantiek

Frankrijk 1946. Avonturenfilm van Gilles Grangier. Met o.a. Annie Ducaux, Marguerite Moreno, Jacqueline Carrel, Odette Talazac en Gabrielle Robinne.

Een verwarrend verhaal over passie, jaloezie, liefde en vriendschap aan boord van een passagiersboot. Een dergelijk scenario à la Bernstein is niet eenduidig, maar vast staat dat Grangier een goede technicus is en de kunst verstaat zijn acteurs te kiezen en te regisseren.

Leçon de conduite

1946 | Komedie

Frankrijk 1946. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Odette Joyeux, André Alerme, Gilbert Gil, Maurice Baquet en Yves Deniaud.

Een jong, rijk krengetje wordt ontvoerd door een jongen en gevangen gehouden aan de bosrand. Echter in alle eer en deugd: hij wil haar talrijke huishoudelijke karweitjes bijbrengen. Totdat er echte amateur-gangsters opduiken...het loopt echter allemaal af met een huwelijk. Deze door Gaston Modot en Georges Lacombe uitgebroede komedie mag bekeken worden aangezien de Grangier uit die jaren meer waard was dan de 'hofleverancier' van onder meer Jean Gabin en Fernandel die hij naderhand is geworden. Camerawerk van Philippe Agostini.

Histoire de chanter

1946 | Musical, Komedie

Frankrijk 1946. Musical van Gilles Grangier. Met o.a. Luis Mariano, Julien Carette, Noël Roquevert, Arlette Mery en Jacqueline Roman.

Een knappe Italiaanse tenor brengt het hoofd van alle meisjes in Nice op hol, en daar komen uiteraard amoureuze verwikkelingen van. Stel dat een expeditie van Venus op aarde landt en als eerste kennismaking met onze cultuur deze film te zien kreeg: zou u dan niet beschaamd in een hoekje kruipen?

Le Cavalier noir

1945 | Avonturenfilm, Komedie

Frankrijk 1945. Avonturenfilm van Gilles Grangier. Met o.a. Mila Parély, Nicole Maurey, Simone Valère, Michèle Philippe en Georgette Tissier.

In het Vlaanderen van de achttiende eeuw haalt een soort ouderwetse Tijl Uilenspiegel veel kwade streken uit met het hoofd van de tolambtenaren teneinde de gebieden terug te krijgen die men hem onterecht heeft ontnomen. Het einde van het liedje is dat hij trouwt met dochter van het hoofd in kwestie. Puur lopende band-werk, en zoals al het werk van Grangier zuiver commerciëel. Hoe dan ook, hij verstond zijn vak wel. Meeslepende muziek van Lopez en het is heel moeilijk Jean Tissier en Alerme te vergeten. Ook bekend als LE CHANT DU CAVALIER.

Cabassou

1945 | Komedie

Frankrijk 1945. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Micheline Francey, Henry Vilbert, Fernandel, Gerlatta en Henri Poupon.

Gilles Grangier was in hoofdzaak uit op commercieel succes, laten we dat vooropstellen. Oppervlakkige regie, die wat betreft thema, decors en vooral de acteurs desondanks naar meer doet verlangen.

Ademaï, bandit d'honneur

1943 | Komedie

Frankrijk 1943. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Noël-Noël, Gaby André, Georges Grey, Alexandre Rignault en Guillaume de Sax.

Parijse neven uit twee Corsicaanse families moeten een vendetta voortzetten, waarbij alle andere familieleden al zijn uitgeroeid. Ze voeren in gezamenlijk overleg een komedie op die resulteert in een openlijke verzoening, tot er door amoureuze rivaliteit een echte vete ontstaat. De nogal sloom geregisseerde wraak-komedie wordt gedragen door het spel van Noël-Noël als de meest onnozele neef, maar vooral de vele bizarre bijrolspelers geven kleur aan de zotte situaties.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Gilles Grangier op televisie komt.

Reageer