Edmund Goulding: regie, cast, scenario en schrijver.
Er zijn 32 films gevonden.

Mardi Gras

1958 | Musical

Verenigde Staten 1958. Musical van Edmond Goulding en Edmund Goulding. Met o.a. Pat Boone, Christine Carère, Tommy Sands, Sheree North en Gary Crosby.

Een zwierige, pretentieloze musical met een energieke rolbezetting. Boone trekt het winnend lot voor een afspraakje met filmster Carère.

Teen-age Rebel

1956 | Drama

Verenigde Staten 1956. Drama van Edmund Goulding. Met o.a. Ginger Rogers, Michael Rennie, Betty Lou Keim, Mildred Natwick en Rusty Swope.

Een vlakke, maar provocerende film over Rogers die voor de tweede keer is getrouwd en hiervoor begrip bij haar dochter probeert te kweken.

Down Among the Sheltering Palms

1953 | Romantiek

Verenigde Staten 1953. Romantiek van Edmund Goulding. Met o.a. William Lundigan, Jane Greer, Mitzi Gaynor, David Wayne en Gloria DeHaven.

Driestuiversversie van South Pacific over liefdesproblemen van twee legerofficieren ergens in de Stille Oceaan gestationeerd na WO II.

We're Not Married

1952 | Komedie

Verenigde Staten 1952. Komedie van Edmund Goulding. Met o.a. Ginger Rogers, Fred Allen, Victor Moore, Marilyn Monroe en Paul Douglas.

Een leuk niemendalletje, geserveerd in afleveringen waarin echtparen ontdekken dat hun huwelijk onwettig was. De afleveringen variëren in kwaliteit, maar een puntgave rolbezetting levert het geheel af in prima staat.

Mister 880

1950 | Komedie, Misdaad

Verenigde Staten 1950. Komedie van Edmund Goulding. Met o.a. Edmund Gwenn, Burt Lancaster, Dorothy McGuire en Millard Mitchell.

Vlot komediewerk met Gwenn als een vervalser-op-leeftijd en Lancaster als een federale agent die zijn spoor volgt. Een script van Robert Riskin.

Everybody Does It

1949 | Drama, Muziek

Verenigde Staten 1949. Drama van Edmund Goulding. Met o.a. Paul Douglas, Linda Darnell, Celeste Holm, Charles Coburn en Millard Mitchell.

Uitermate amusant verhaal over de eerzuchtige zangeres Holm, haar gekwelde echtgenoot Douglas, en prima donna Darnell. Celeste verlangt zo naar een vocale carrière, maar in plaats daarvan maakt Douglas naam. Herverfilming van WIFE, HUSBAND, AND FRIEND.

Nightmare Alley

1947 | Thriller

Verenigde Staten 1947. Thriller van Edmund Goulding. Met o.a. Tyrone Power, Joan Blondell, Coleen Gray, Helen Walker en Mike Mazurski.

Een uiterst sombere vertelling over de sjofele kermisexploitant Power die het te stellen krijgt met gedachtenlezeres Blondell, de chanterende psychiater Walker en andere verregaand excentrieke figuren; een origineel, fascinerend melodrama. Het scenario is van Jules Furthman naar de gelijknamige novelle van William Lindsay Gresham.

The Razor's Edge

1946 | Drama

Verenigde Staten 1946. Drama van Edmund Goulding. Met o.a. Tyrone Power, Gene Tierney, John Payne, Anne Baxter en Clifton Webb.

Maughams filosofisch getinte roman met Marshall als de schrijver, Power als de held op zoek naar het betere van het bestaan, Baxter in een Oscar-winnende rol als alcoholicus en Lanchester sprankelend in een bijrol als sociaal werkster. Lang, maar boeiend.

Of Human Bondage

1946 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1946. Romantiek van Edmund Goulding. Met o.a. Paul Henreid, Eleanor Parker, Alexis Smith, Edmund Gwenn en Patric Knowles.

Tweede verfilming van de roman van W. Somerset Maugham, ditmaal met Henreid als de geobsedeerde kunstenaar/dokter, die vernederd wordt door Parker als het verlopen barmeisje. Meer geforceerd dan de versie van 1934, is deze film ten onrechte in de vergeethoek geraakt, want alleen al de prestatie van Henreid loont de moeite van het kijken. Parker is veel te beschaafd om een geloofwaardige Mildred neer te zetten. Het scenario werd ditmaal geschreven door Catherine Turney, die het verhaal meer vanuit een vrouwelijk standpunt benadert. Achter de camera stond Peverell Marley en Erich Wolfgang Korngold componeerde een geniale score voor compleet orkest. Een derde versie volgde in 1964.

The Constant Nymph

1943 | Romantiek

Verenigde Staten 1943. Romantiek van Edmund Goulding. Met o.a. Charles Boyer, Joan Fontaine, Alexis Smith, Brenda Marshall en Charles Coburn.

Een intens romantisch verhaal over een Belgisch meisje (Fontaine) dat vreselijk verliefd is op een narcistische componist (Boyer), die een mondaine vrouw (Smith) trouwt zonder zich de diepte van zijn gevoelens voor het meisje te realiseren. Ontroerend, intelligent en goed geproduceerd, met meeslepende muziek van Erich Wolfgang Korngold. De roman en het toneelstuk van Margaret Kenndy werden bewerkt door Kathryn Scola. Al eerder verfilmd in 1928 en 1934.

Forever and a Day

1943 |

Verenigde Staten 1943. René Clair, Edmund Goulding, Cedric Hardwicke, Frank Lloyd en Victor Saville. Met o.a. Brian Aherne, Robert Cummings, Ida Lupino, Charles Laughton en Herbert Marshall.

Een benefiet-film, waarvan de opbrengsten bedoeld waren voor de oorlogsinspanning (van WO II). Het episodische verhaal gaat over een familie die tussen 1804 en 1941 een huis bewoont en iedere regisseur laat telkens in een korte film een generatie zien. Een uniek document om zoveel Engelse acteurs verenigd te zien in één werk. De meningen van de critici liepen toentertijd zeer uiteen van heel goed tot slecht...

Claudia

1943 | Komedie

Verenigde Staten 1943. Komedie van Edmund Goulding. Met o.a. Dorothy McGuire, Robert Young, Ina Claire, Reginald Gardiner en Olga Baclanova.

Warme komedie over een jonge Claudia (McGuire) die plotseling trouwt, te maken krijgt met problemen van volwassenheid, en in een korte tijd veel over het leven leert; prachtig geacteerd. Filmdebuut van McGuire, die deze rol al op Broadway had gespeeld.

The Great Lie

1941 | Drama

Verenigde Staten 1941. Drama van Edmund Goulding. Met o.a. Bette Davis, Mary Astor, George Brent, Lucile Watson en Hattie McDaniel.

Brent trouwt met Davis als zijn verbintenis met Astor is verbroken. Hij komt om bij een vliegtuigongeluk, waardoor Davis en de zwangere Astor achterblijven om met elkaar en met de elementen te vechten. Goed opgebouwde soap-opera die Astor een Oscar bezorgde voor haar rol van vurige concertpianiste. Scenario van Leonore Coffee. Camerawerk van Tony Gaudio.

'Til We Meet Again

1940 | Drama

Verenigde Staten 1940. Drama van Edmund Goulding. Met o.a. Merle Oberon, George Brent, Pat O'Brien, Geraldine Fitzgerald en Binnie Barnes.

Een opgeblazen nieuwe versie van ONE WAY PASSAGE over de liefdesaffaire tussen gentleman-boef Brent en ongeneeslijk zieke Oberon. McHugh zorgt opnieuw voor kluchtige scènes net zoals in de oorspronkelijke versie uit 1932.

We Are Not Alone

1939 | Drama

Verenigde Staten 1939. Drama van Edmund Goulding. Met o.a. Paul Muni, Jane Bryan, Flora Robson, Una O'Connor en Henry Daniell.

Bryan treedt in dienst als kindermeisje in het gezin van de Engelse dorpsarts Muni en maakt mee dat de arts ervan beschuldigd wordt zijn neurotische vrouw (Robson) te hebben vermoord. Er zijn echter nog een kok, een zoon en een danseres. De emoties worden schitterend vertolkt; een goed gemaakte film vol onverwachte wendingen. Het scenario is van Milton Krims naar de roman van James Hilton. Het camerawerk is van Tony Gaudio.

The Old Maid

1939 | Drama

Verenigde Staten 1939. Drama van Edmund Goulding. Met o.a. Bette Davis, Miriam Hopkins, George Brent, Jane Bryan en Donald Crisp.

Een melodrama bij uitstek, gebaseerd op Zoe Akins` toneelstuk over een ongehuwde moeder Charlotte Lovell (Davis) wier niets vermoedende dochter Tina (Bryan) opgroeit en haar negeert, maar wel gesteld is op Bette`s konkelende nicht Delia Lovell Ralston (Hopkins). De twee vrouwelijke sterren veroorzaken vuurwerk bij het verbeelden van deze haat-liefde-geschiedenis, die omstreeks 1865 speelt. Het scenario is van Casey Robinson. Het camerawerk is van Tony Gaudio.

Dark Victory

1939 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1939. Drama van Edmund Goulding. Met o.a. Bette Davis, George Brent, Humphrey Bogart, Geraldine Fitzgerald en Ronald Reagan.

Bette Davis krijgt het als kankerpatiënte zwaar voor haar kiezen in deze veredelde 'weepie'. Maar huilen mocht ze niet, dat moest iemand anders voor haar doen. Want zei Goulding: 'No one will cry about anyone who cries about himself.' Daarom verrijkte hij Brewer & Blochs toneelstuk met een extra personage (gespeeld door Geraldine Fitzgerald) dat de tranen plaatsvervangend de vrije loop moest laten. 'That gave Miss Davis a clear course for martyrdom,' schatte Goulding in. De ingreep lukte: het publiek identificeerde zich moeiteloos met Fitzgerald, en Davis werd terecht een publiekslieveling. Dark Victory liet de kassa overtuigend rinkelen.

White Banners

1938 | Drama

Verenigde Staten 1938. Drama van Edmund Goulding. Met o.a. Claude Rains, Fay Bainter, Jackie Cooper, Bonita Granville en Henry O'Neill.

Bainter trekt op met een gezin met problemen, waarmee zij probeert te helpen. Een moralistische verfilming van de roman van Lloyd C. Douglas die opmerkelijk is door Bainters treffende rol.

The Dawn Patrol

1938 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1938. Oorlogsfilm van Edmund Goulding. Met o.a. Errol Flynn, Basil Rathbone, David Niven, Donald Crisp en Melville Cooper.

De nieuwe versie van klassieke film uit 1930 is een goede actiefilm over vliegers in WO I in Frankrijk; Rathbone als strenge officier die gedwongen is onervaren recruten de lucht in te sturen. Flynn en Niven als pilotenvrienden, allen voortreffelijk.

That Certain Woman

1937 | Drama

Verenigde Staten 1937. Drama van Edmund Goulding. Met o.a. Bette Davis, Henry Fonda, Donald Crisp, Ian Hunter en Minor Watson.

Een nieuwe versie van Gloria Swansons vroege geluidsfilm THE TRESPASSER. Davis is de weduwe van een gangster. Zij probeert haar eigen weg te vinden en wordt verliefd op Fonda. Goed spel in dit damesdrama.

The Flame Within

1935 | Drama

Verenigde Staten 1935. Drama van Edmund Goulding. Met o.a. Ann Harding, Herbert Marshall, Maureen O'Sullivan en Louis Hayward.

Vermoeiend verhaal over een onbeantwoorde liefde. Een jonge vrouwelijke psychiater wordt verliefd op een patiënt, hoewel ze van tevoren al weet dat het toch niets wordt.

Riptide

1934 | Komedie

Verenigde Staten 1934. Komedie van Edmund Goulding. Met o.a. Norma Shearer, Herbert Marshall, Robert Montgomery, Lilyan Tashman en Mrs. Patrick Campbell.

Een dwaas maar onderhoudend verhaal van de levendige Shearer die een stijve Engelse Lord (Marshall) trouwt en betrokken raakt in een schandaal met Montgomery. Mis de beginscène niet waarin de sterren gekleed zijn als reusachtige insekten voor een gekostumeerd bal.

Grand Hotel

1932 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1932. Drama van Edmund Goulding. Met o.a. Greta Garbo, Joan Crawford, John Barrymore, Wallace Beery en Lionel Barrymore.

Melodrama naar de veelgelezen roman Menschen im Hotel van Vicki Baum over een pluche hotel in Berlijn 'waar nooit wat gebeurt'. De sterren bewijzen het tegendeel: Garbo als eenzame ballerina, John Barrymore als haar minnaar, een juwelendief, Lionel Barrymore als een stervende man, Crawford als ambitieuze stenografe, Beery als keiharde zakenman en Stone die dit alles zo eens gadeslaat. Oscar voor beste film.

Flesh

1932 | Drama

Verenigde Staten 1932. Drama van John Ford. Met o.a. Wallace Beery, Karen Morley, Ricardo Cortez, Jean Hersholt en Herman Bing.

Beery in de huid van een Duits worstelkampioen wordt verliefd op Morley, maar die heeft een duister verleden en een relatie met een onbetrouwbare Cortez. Ongewoon en melodramatisch John Ford- drama flopte op alle fronten. Naar een roman van Edmund Goulding, door Leonard Praskin, Moss Hart en Edgar Allen Woolf tot scenario bewerkt. Camerawerk van Arthur Edeson.

Blondie of the Follies

1932 | Musical, Drama

Verenigde Staten 1932. Musical van Edmund Goulding. Met o.a. Marion Davies, Robert Montgomery, Billie Dove, Jimmy Durante en Zasu Pitts.

Meisjes die elkaars rivalen zijn, worden verliefd op Montgomery en ze worden beiden sterren bij de Follies. Deze film is beter als musical dan als drama. James Gleason speelt een mooie rol als Marion's vader. Beste scène is met Davies en Durante die Garbo en Barrymore nadoen in GRAND HOTEL.

The Night Angel

1931 | Drama

Verenigde Staten 1931. Drama van Edmund Goulding. Met o.a. Nancy Carroll, Fredric March, Alan Hale, Katherine Emmett en Phoebe Foster.

March moet als openbaar aanklager Carroll allerlei vervelende dingen aandoen en per ongeluk doodt hij ook nog Alan Hale. Er wordt heel slecht gespeeld en het verhaal komt volkomen ongeloofwaardig over.

Reaching for the Moon

1931 | Komedie, Musical

Verenigde Staten 1931. Komedie van Edmund Goulding. Met o.a. Bebe Daniels, Edward Everett Horton, Jack Mulhall, Helen Jerome Eddy en Bing Crosby.

Een genietbaar verhaal uit de Grote Depressie over financier Fairbanks, met Horton als zijn bediende, Bebe als het meisje en Crosby die één liedje zingt.

Paramount on Parade

1930 | Musical

Verenigde Staten 1930. Musical van Dorothy Arzner, Otto Brower, Edmund Goulding, Victor Heerman en Edwin Knopf. Met o.a. Nancy Carroll, Leon Errol, Stuart Erwin, Gary Cooper en Helen Kane.

Een Nederlandse 'editie' van de revuefilm PARAMOUNT ON PARADE waarvoor in de Paramount-geluidsfilmstudio's te Joinville bij Parijs Nederlandse scènes met Frenkel, Mien Duymaer en Louis Davids werden opgenomen, die tussen de Amerikaanse nummers werden gevoegd, zoals dat ook voor andere landen met deze showfilm werd gedaan.

Love

1927 | Drama

Verenigde Staten 1927. Drama van Edmund Goulding. Met o.a. Greta Garbo, John Gilbert, George Fawcett, Emily Fitzroy en Brandon Hirst.

Een zwijgende versie van ANNA KARENINA in een modern decor als de getrouwde Garbo verliefd wordt op de zwierige militaire wacht Gilbert, een affaire die vanaf het begin gedoemd is te mislukken. Een zwakke film voor het befaamde liefdespaar van het witte doek. Gilbert fronst op allerlei manieren zijn wenkbrauwen; hij is op zijn slechtst. Veel beter toen hij opnieuw werd gemaakt als ANNA KARENINA. Bovendien was aan deze versie een gelukkig einde geplakt, dat weinig te maken had met het verhaal, maar in 1927 het publiek wel behaagde.

Paris

1926 | Drama

Verenigde Staten 1926. Drama van Edmund Goulding. Met o.a. Charles Ray, Joan Crawford, Douglas Gilmore, Michael Visaroff en Rose Dione.

Een miljonair gaat het nachtleven van Parijs in. Hij wordt verliefd op een mooie jonge vrouw en wordt door haar vriend overhoop gestoken. Het liefdesdrama houdt de aandacht vast tot vlak voor het einde. Daarna wordt het een wat teleurstellende film.

Sally, Irene and Mary

1925 | Drama, Musical

Verenigde Staten 1925. Drama van Edmund Goulding. Met o.a. Constance Bennett, Joan Crawford, Sally O'Neil, William Haines en Douglas Gilmore.

Hoe drie debutanten carrieère proberen te maken op de steile ladder van de showbizz. Opnieuw gemaakt in 1938 door William A. Seiter met Alice Fay en Tony Martin.

Tol'able David

1921 | Misdaad, Zwijgende film, Drama

Verenigde Staten 1921. Misdaad van Henry King. Met o.a. Richard Barthelmess, Gladys Hulette, Ernest Torrence, Warner Richmond en Walter P. Lewis.

Deze gevierde zwijgende film is onderhand wat verbleekt, maar het blijft een charmante vertelling over de jonge Barthelmess die het opneemt tegen drie slechterikken. Opnieuw gefilmd in 1930.