Vladimir Mashkov

Acteur

Vladimir Mashkov is acteur.
Er zijn 10 films gevonden.

The Quickie

2001 |

Duitsland 2001. Sergey Bodrov. Met o.a. Henry Thomas, Jennifer Jason Leigh, Lesley Ann Warren, Sergey Bodrov Jr. en Dean Stockwell.

Behind Enemy Lines

2001 | Thriller, Oorlogsfilm, Actiefilm, Drama

Verenigde Staten 2001. Thriller van John Moore. Met o.a. Owen Wilson, Gene Hackman, Gabriel Macht, Joaquim de Almeida en Charles Malik Whitfield.

Terwijl de oorlog tussen de Serviërs en de Bosniërs op z'n einde loopt wordt een piloot van de US Navy (Wilson) boven vijandelijk gebied neergehaald. Hij moet zien te overleven in een vijandig land terwijl hij wordt achtervolgd door militairen en de geheime politie. Zijn commandant (Hackman) krijgt orders om zich er niet mee te bemoeien om de vredesonderhandelingen niet in gevaar te brengen, maar laat zijn mannetje niet in de steek. Ambachtelijk spel van Hackman in een redelijke oorlogsfilm, waarin de Amerikanen wel érg nadrukkelijk de heldhaftige rol vervullen.

Russki bunt

2000 | Drama, Historische film

Frankrijk/Rusland 2000. Drama van Aleksandr Proshkin. Met o.a. Vladimir Mashkov, Karolina Gruszka, Mateusz Damiecki, Sergey Makovetskiy en Vladimir Ilyin.

Ter gelegenheid van het tweehonderdste geboortejaar van de grote Russische dichter/schrijver Alexander Sergejevitsj Poesjkin (1799-1837) vormden twee van diens verhalen de basis van het op historische feiten gebaseerde scenario van Galina Arbuzova, Stanislav Govorukhin, Vladimir Zheleznikov: [KL]De kapiteinsdochter[KLE] en [KL]De geschiedenis van Poechayov[KLE]. Het is een weelderige kostuumfilm geworden, waardig aan de drama`s uit de voorbije Sovjetdagen. Tsarin Catherina de Tweede (Antonova) heeft zich ontdaan van haar gemaal en de jonge legerofficier Pyotr Grinyov (Damiecki) vertrekt naar een veraf gelegen kampement in het rijk. Onderweg ontmoet hij Emelian Poechayov (Mashkov) met wie hij optrekt. Grinyov biedt Poechayov een jas van hazenbont aan, waarna Poechayov zich tegenover de Kozakken uitgeeft als tsaar Peter de Derde. Ondertussen heeft Grinyov zijn bestemming bereikt en valt voor de mooie Masha Mironova (Gruszka), de dochter van de kapitein van het fort. Poechayov valt met de Kozakken het fort aan. Het spel is wisselvallig, maar grotendeels heel onderhoudend als je van historische drama`s houdt. Vooral de jonge rolverdeling is geloofwaardig. Geen gebrek aan actie in de vorm van wapengekletter, bloedige veldslagen enz. Het camerawerk van Sergei Yurizditsky ziet er goed uit, maar de film werd geplaagd door geldontwaarding (de roebel halveerde), waardoor het resultaat niet is geworden wat de makers beoogden. Letterlijk vertaald betekent de titel: De Russische opstand. Technicolor, Dolby Digital.

Dancing at the Blue Iguana

2000 | Drama

Verenigde Staten 2000. Drama van Michael Radford. Met o.a. Charlotte Ayanna, Daryl Hannah, Sheila Kelly, Elias Koteas en Vladimir Mashkov.

In Dancing at the Blue Iguana komen vijf vrouwen uit de verf die de kost verdienen in een stripclub in Californië. De jongste wil slechts behagen, de oudste worstelt met haar verleden en de andere drie lonken naar respectievelijk een adoptiekind, een carrière als dichter en zwangerschap. Regisseur Michael Radford, de maker van de bejubelde film Il postino, gaf zijn actrices de vrije hand om hun eigen personages en de bijbehorende verhalen te ontwikkelen. Het resultaat is een fraai ogende maar onsamenhangende film rond de ideeën van vijf actrices over strippers.

Wor/ Le voleur et l'enfant

1997 | Drama

Frankrijk 1997. Drama van Pawel Tschuchrai. Met o.a. Mischa Filiptschuk, Yekaterina Rednikova, Wladimir Maschkow en Vladimir Mashkov.

De vaderloos opgegroeide Sanja is dolblij wanneer zijn moeder verliefd wordt op de goeduitziende en sympathieke officier Toljan. Helaas blijkt zijn nieuwe papa een dief te zijn, die mensen vertrouwen inboezemt met een gestolen officiersuniform, om ze vervolgens genadeloos te bestelen

Vor

1997 | Drama

Frankrijk/Rusland 1997. Drama van Pavel Chukhrai. Met o.a. Vladimir Mashkov, Ekaterina Rednikova, Misha Filipchuk, Dima Chigarev en Amalilia Mordvinova.

In het communistische Rusland van na 1945 (de afloop van WO II) wordt de aantrekkelijke oorlogsweduwe Katia (Rednikova) verleid door Tolyan (Mashkov), een voormalige officier uit het Rode Leger. Hij trekt met haar op en is een soort vaderfiguur voor haar zoon van zes Sanya (Filipchuk). Tolyan is vooral een bullebak en een snoever (er is twijfel over zijn rang), maar hij is bovenal een dief. Sanya raakt heel erg gesteld op hem, al is dat maar tijdelijk, tijdens hun tocht door Rusland, waarbij ze het nodige onheil aanrichten. De film bevat een mooi in elkaar gezet verhaal met goed werkende subplots, die dan weer [KA1]e[KA1]en geheel vormen. We krijgen een heel precies beeld over het gezinsleven uit die tijd en we maken kennis met verraad, terwijl de regisseur Chukrai een parallel trekt met het huidige Rusland (1994). Mashkov is het symbool van de generatie communistische partijbonzen, die het land leeg plunderden om zich te verrijken. Mashkov speelt zijn rol met grote vaardigheid en precisie. Er zijn versies in omloop, die een epiloog bevatten dat gesitueerd is in 1994. Het camerawerk is van Vladimir Klimov. Hoort tot de belangrijkere hedendaagse Russische cinema, maar zal niet naar ieders gading zijn.

Amerikanskaya doch

1995 | Komedie, Drama

Kazachstan/Rusland/Verenigde Staten 1995. Komedie van Karen Shakhnazarov en Karen Shakhnazarov. Met o.a. Vladimir Mashkov, Mariya Shukshina, Armen Dzhigarkhanyan, Elison Uitbek en Stiven Epp.

Een hilarische, soms lyrische film over een Moskoviet die naar San Francisco gaat om zijn dochtertje van elf terug te halen die bij haar moeder in Amerika woont. De spelprestaties zijn zeer goed, de regie is solide, maar het scenario van Aleksandr Borodvansky en regisseuse Shakhnazarov is lachwekkend en zwak. Het camerawerk is van Vladimir Shevtsik.

Limita

1994 | Thriller, Drama

Rusland/Frankrijk 1994. Thriller van Denis Evstigneev. Met o.a. Vladimir Mashkov, Yevgeny Mironov, Kristina Orbakaite, Maxim Sukhanov en Maria Lipkina.

Ivan (Mashkov) is programmeur en als zodanig ook hacker. In Moskou na de val van het communisme is alles mogelijk. Een dubieuze client biedt Ivan dertigduizend dollar als hij de code van een bank kraakt, die op een diskette staat. Ivan ontdekt dat de code gemaakt is door zijn jeugdvriend Misha (Mironov), die een bescheiden baantje heeft bij de bank. Ivan biedt Misha de helft - een fortuin in de Russische hoofdstad - als hij meedoet, maar Misha weigert. Bij gevolg van hun contact wordt Misha om zeep geholpen, waarna Ivan in de finale ontdekt dat Misha hem geïncrimineerd had als hij de encryptologie zou breken. De film is zeer vlot van tempo en onderhoudend. Het verhaal speelt in het wereldje van Moskou's nouveaux riches met exotische nachtclubs, mooie meiden en glanzende auto's uit het Westen. De post-production van de film werd in Parijs gedaan, waardoor de film soms het predikaat als Franco-Russische coproductie krijgt, maar dat is niet terecht. Wel is de afwerking beter. De titel slaat op gelukszoekers uit de provincie die in de stad van het Kremlin het proberen te maken. Het scenario is van Irakly Kvirikadze, Pyotr Lutzik en Alexei Samoryadov. Camerawerk van Sergei Kozlov. Evstigneev's debuut dat in Venetië bekroond werd met de grote prijs van de jury. Een opmerkelijke film.

Podmoskobnye Vetchera

1993 | Drama, Romantiek, Film noir

Frankrijk/Rusland 1993. Drama van Valeri Todorovski en Valeri Todorovski. Met o.a. Vladimir Machkov, Alexandre Feklistov, Youri Kouznetov, Natali Tchoukina en Avangarde Leontiev.

Katia (Dapkounaite) woont in Moskou. Het is 1992 en zij is een 34-jarige typiste die een saai leventje leidt. Haar onbenullige echtgenoot Mitia (Feklistov) zit nog steeds onder de knoet van zijn moeder, Irina Dmitrievna (Freindlikh), die schrijfster is. Katia`s taak bestaat eruit om het manuscript van haar schoonmoeder uit te tikken. De ommekeer komt voor Katia als ze met z`n drie[KA3]en naar de datsja van Irina gaan: ze ontmoet Sergei (Machkov), het manusje van alles, die haar minnaar wordt. Katia kent de ware hartstocht alleen maar uit de woorden en de zinnen die ze overtikt. Nu heeft ze een echte vent. Haar overspel komt uit en de emoties laaien hoog op. Katia `vergeet` haar schoonmoeder de medicijnen toe te dienen, die zij nodig heeft om in leven te blijven, en Irina Dmitrievna sterft, maar ze betaalt voor haar zonden... Gebaseerd op een novelle van Marina Cheptounova. De psychologie en de plot zijn vaak misleidend maar veel wordt goed gemaakt door knappe vertolkingen en mooi camerawerk van Sergeui Kozlov. Sinistere, doeltreffende maar enigszins dissonante muziekscore van Leonid Dessiatnikov. De film kwam tot stand met Franse (financiële) hulp. Ook bekend als KATIA ISMAILOVA.

Moi Ivan, toi Abraham

1993 | Drama

Frankrijk 1993. Drama van Yolande Zauberman. Met o.a. Vladimir, Vladimir Mashkov, Alexander Yakovlev en Roman Alexandrovich.

In het vooroorlogse Polen woont de dertien-jarige katholieke Ivan (Iakovlev) bij een joodse familie om een ambacht te leren. Hij sluit vriendschap met Abraham (Alexandrovitch). Diens grootvader, een rabbijn die met ijzeren hand heerst over de familie, vreest dat de 'goj' een slechte invloed heeft op zijn kleinzoon en hij stuurt de jongen terug naar huis. Het gevolg is dat Abraham zijn pijpekrullen afsnijdt, zijn kaftan voor een trui verruilt en samen met Ivan de wereld intrekt. Het trieste verhaal wordt door de cineaste op een aantrekkelijke manier verteld, zonder stroperig of sentimenteel te worden. Een nuchtere visie op kinderen die lak hebben aan discriminatie en jodenhaat. De jeugdige acteurs zijn geen welgestelde bijdehandjes, maar doodgewone jongens die al wat hebben meegemaakt in het leven. Ivan werd ontdekt in een weeshuis en Abraham in een zigeunerkamp. Zauberman schreef het allesbehalve betuttelend scenario, dat in beeld gebracht werd door Jean-Marc Fabre.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Vladimir Mashkov op televisie komt.

Reageer