Harry J. Wild: camera.
Er zijn 13 films gevonden.

The Conqueror

1956 | Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1956. Avonturenfilm van Dick Powell. Met o.a. John Wayne, Susan Hayward, Pedro Armendáriz, Agnes Moorehead en Thomas Gomez.

De Mongolen tegen de Tartaren. John Wayne in de belachelijkste rol van zijn carrière, als Dzjenghis Khan. Dure film waarbij Powell als regisseur debuteerde, maar noch hij, noch de eerlijke Wayne konden de absolute idioterie van het hele idee goed maken. Scenario van Oscar Millard. Camerawerk van Joseph LaShelle, Leo Tover, Harry J. Wild en William Snyder.

Underwater!

1955 | Avonturenfilm, Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1955. Avonturenfilm van John Sturges. Met o.a. Jane Russell, Gilbert Roland, Richard Egan en Lori Nelson.

Een drietal avonturiers (Russell, Roland en Egan) gaat op zoek naar een schat in een gezonken scheepswrak en ondervindt daarbij tegenwerking van kapers en haaien. Voor een avonturenfilm is Underwater! (van de regisseur die later The Magnificent Seven en The Great Escape zou maken) niet erg spannend. Er is te veel slap geklets en te weinig actie, en de personages blijven vlak. Producent Howard Hughes moet de film vooral hebben gemaakt om zijn ontdekking Russell in badkleding te tonen - en ach, wie enkel daarom kijkt, komt weinig tekort.

She Couldn't Say No

1954 | Komedie

Verenigde Staten 1954. Komedie van Lloyd Bacon. Met o.a. Jean Simmons, Robert Mitchum, Edgar Buchanan, Arthur Hunnicutt en Wallace Ford.

Charlie Chaplin-regisseur Bacon maakte in 1932 ook al een film met de titel She Couldn't Say No. Zijn 1954-versie is een redelijke comedy over de jonge vrouw Corby (Simmons) die rijk is geworden door olie en die de mensen uit haar geboorteplaats nu wil bedanken voor hun steun van vroeger. Maar de dorpelingen zijn niet zo blij met het geld en de aandacht. Dokter Sellers (Mitchum) nog wel het minst, maar hij wordt wel verliefd op Corby. In Engeland werd de film uitgebracht onder de titel Beautiful But Dangerous, refererend naar de vis Hercules die de sportieve dokter ooit aan de haak hoopt te slaan.

Gentlemen Prefer Blondes

1953 | Komedie, Muziek, Musical, Romantiek

Verenigde Staten 1953. Komedie van Howard Hawks. Met o.a. Jane Russell, Marilyn Monroe, Charles Coburn, Tommy Noonan en George 'Foghorn' Winslow.

Marilyn Monroe is geweldig op dreef als verleidelijke Lorelei. Nee, niet de zingende sirene van de oosterburen die volgens de legende hunkerende Rijn-schippers op de rotsen laat lopen, in een overigens nog altijd lastig navigeerbare S-bocht zo'n twintig kilometer onder Koblenz. In deze terechte klassieker is Lorelei het spreekwoordelijke domme blondje dat 'slim kan zijn als het moet.' En mooi zingt, natuurlijk. Vergezeld door brunette Jane Russell knus gaat ze samen per boot naar zang- en dansparadijs Parijs, waar ze zich behalve als goudgraver zowaar ook ontpopt als liefdevolle bruid.

The Las Vegas Story

1952 | Misdaad, Film noir, Thriller

Verenigde Staten 1952. Misdaad van Robert Stevenson. Met o.a. Jane Russell, Victor Mature, Vincent Price, Hoagy Carmichael en Brad Dexter.

Las Vegas, stad van uiterlijk vertoon, is het ideale decor voor dit verhaal dat vooral dient als showcase voor Hollywoodspetters Russell en Mature. Russell speelt een voormalige nachtclubzangeres die terugkeert naar Vegas om haar gokverslaafde man (Price) te vergezellen. Daar komt ze een oude vlam (Mature) tegen en raakt al snel verwikkeld in gedoe rond een moord, een kidnapping en een kostbare halsketting. Vooral vermakelijk vanwege de sterren en redelijk spectaculaire actieclimax. Scenarist Paul Jarrico kreeg geen vermelding omdat hij als vermeende communist op de zwarte lijst van Hollywood stond.

Son of Paleface

1952 | Komedie, Western

Verenigde Staten 1952. Komedie van Frank Tashlin. Met o.a. Bob Hope, Jane Russell, Roy Rogers, Bill Williams en Harry von Zell.

Wat krijg je wanneer je een animator en cartoonist die ooit in een bh-fabriek werkte en klusjes deed voor Max 'Betty Boop' Fleischer, films laat regisseren? In het geval van Frank Tashlin kleurige, tekenfilmachtige komedies met amusementscup D. Voor dit vervolg op The Paleface van vier jaar eerder trekt Tashlin visueel en verbaal alle registers van de westernparodie open. De titelheld (Hope) claimt de erfenis van zijn tandarts-pa, maar wordt al spoedig hulpje van wetsdienaar Barton (Rogers), die vermoedt dat de voluptueuze saloonzangeres The Torch (Russell) achter een reeks goudroven zit. Een heerlijke matineetitel vol absurde kolder.

Macao

1952 | Avonturenfilm, Film noir

Verenigde Staten 1952. Avonturenfilm van Josef von Sternberg. Met o.a. Robert Mitchum, Jane Russell, William Bendix, Gloria Grahame en Thomas Gomez.

Een warrige, maar visueel verbluffende, film noir waarin niemand is wie hij lijkt te zijn. De ongewone personages ontmoeten elkaar in het labyrint van speelhuizen, hotels, straten en kaden van de Portugese kolonie uit de titel aan de Chinese zuidkust. Mitchum en Russell zijn de twee tegenspelers die destijds heel wat volk naar de zalen lokten. Hun samenspel is zo volmaakt dat het je geen bal kan schelen dat je het verhaal niet kunt volgen. Zoals altijd goochelt Von Sternberg met licht en schaduw en de metaforische scène op de kaden behoort tot de grote klassieke momenten van de zevende kunst. Bernard C. Schoenfeld en Stanley Rubin bewerkten het verhaal van Bob Williams. De aantrekkelijke fotografie was in handen van Harry J. Wild. Nicholas Ray draaide een aantal retakes nadat de post- productie uit handen was genomen van Von Sternberg.

His Kind of Woman

1951 | Film noir, Thriller

Verenigde Staten 1951. Film noir van John Farrow en Richard Fleischer. Met o.a. Robert Mitchum, Jane Russell, Vincent Price, Tim Holt en Charles McGraw.

Een jaar na Where Danger Lives speelde Robert Mitchum opnieuw in een sfeervolle film noir van de in Australië geboren regisseur John Farrow. In His Kind of Woman is hij Dan Milner, een net uit de gevangenis ontslagen gokker die 50.000 dollar kan verdienen als hij voor een jaartje naar Mexico verkast. Wat hij precies moet doen, hoort hij daar wel. De verhuizing blijkt levensgevaarlijk, maar biedt een lichtpuntje: zangeres Lenore Brent (kostelijk gespeeld door Jane Russell). Voorlopig heeft zij vooral oog voor filmster Cardigan (Price), maar ook Milner trekt onmiskenbaar de aandacht.

The Big Steal

1949 | Avonturenfilm, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1949. Avonturenfilm van Don Siegel. Met o.a. Robert Mitchum, Jane Greer, William Bendix, Ramon Novarro en Don Alvarado.

Met het gaspedaal consequent ingedrukt en een kofferbaklading hardgekookte dialogen spurt deze RKO-film noir langs diverse verhaalhaarspeldbochten richting Mexico. Een dankbaar deel van de jalapeño-teksten is voor Mitchum en Greer, eerder noir-droompaar in Jacques Tourneurs duistere Out of the Past. Robert is de US Army-luitenant annex koerier die ervan wordt beschuldigd handlanger te zijn van de gangsters die 300.000 salarisdollars hebben geroofd. Jane is het ex-snoesje van de hoofddader, die haar nog wat pesos schuldig is. Siegel op z'n geïnspireerd-effectieve low budget-best, Mitchum met legendarische swagger.

Station West

1948 | Western

Verenigde Staten 1948. Western van Sidney Lanfield. Met o.a. Dick Powell, Jane Greer, Agnes Moorehead, Tom Powers en Gordon Oliver.

Privédetective Heaven onderzoekt incognito de moord op twee cavaleristen. In een grensplaatsje ontmoet hij saloonzangeres en femme fatale Charlie en zij neemt hem in dienst. Ondertussen werkt hij aan de zaak en verzamelt hij ook bewijzen tegen deze aantrekkelijke dame.

They Won't Believe Me

1947 | Drama, Film noir

Verenigde Staten 1947. Drama van Irving Pichel. Met o.a. Robert Young, Rita Johnson, Tom Powers, Don Beddoe en Jane Greer.

Robert Young excelleert in een voor hem ongewone rol als de schurk die er naast een rijke vrouw drie liefjes op na houdt. Als een van zijn minnaressen omkomt bij een auto-ongeluk en zijn vrouw zelfmoord pleegt, wordt Young opgepakt voor moord. Fascinerende, goed geregisseerde film noir met een hecht doortimmerd script.

Cornered

1945 | Misdaad

Verenigde Staten 1945. Misdaad van Edward Dmytryk. Met o.a. Dick Powell, Walter Slezak, Micheline Cheirel, Nina Vale en Morris Carnovsky.

De gedemobiliseerde Powell gaat kort na het einde van WO II in Frankrijk op zoek naar de collaborateur die de vrouw heeft vermoord met wie hij tijdens de bevrijding in het huwelijk trad. De man zou dood zijn, maar dat kan hij niet geloven. Hij volgt een spoor naar Zwitserland en dan naar Buenos Aires, waar hij een kolonie aantreft van Europese verraders, die er in luxe leven. Een adembenemende thriller met een geweldige climax. Het snelle ritme maakt enkele onwaarschijnlijkheden aanvaardbaar. Powell is uitstekend in zijn rol van wreker. Luther Adler, die niet op de titelrol staat, duikt aan het einde van de film op. John Paxton baseerde het scenario op een verhaal van John Wexley. In beeld gebracht door Harry J. Wild. Bestaat ook in een ingekleurde versie.

Murder, My Sweet

1944 | Film noir, Misdaad, Mysterie

Verenigde Staten 1944. Film noir van Edward Dmytryk. Met o.a. Dick Powell, Otto Kruger, Mike Mazurki, Claire Trevor en Anne Shirley.

Murder, My Sweet - naar Raymond Chandlers Marlowe-roman 'Farewell, my lovely' - markeert de grote omslag in Dick Powells acteurscarrière van smartlapzanger naar bink. Als Phillip Marlowe wordt Powell door de psychotische Moose Malloy (Mazurka) ingehuurd om diens oude vriendinnetje op te sporen. Zoals dat gaat in Chandler-verhalen geraakt Marlowe in een web van intriges. Met de beste hallucinogene scène tot Hitchcocks Vertigo (1958).