Natalie Wood

Acteur

Natalie Wood is acteur.
Er zijn 55 films gevonden.

West Side Story

1961 | Musical, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1961. Musical van Jerome Robbins en Robert Wise. Met o.a. Natalie Wood, Richard Beymer, George Chakiris, Rita Moreno en Russ Tamblyn.

Prachtmusical, al is het aanvankelijk merkwaardig om New Yorkse bendeleden te zien dansen en zingen in deze variatie op Romeo en Julia. De rollen van vooral Wood, Moreno en Chakiris zijn voortreffelijk, en de sha­kespeareaanse noodlotsdreiging is continu aanwezig, zodat de spanning overeind blijft. De rivaliserende families Montague en Capulet zijn vervangen door de witte straatbende The Jets en de Puerto Ricaanse Sharks. Puerto Ricaanse Maria (Wood) wordt verliefd op autochtone Tony (Richard Beymer), maar dat zien de bendeleiders niet zitten. Tien Oscars, waaronder die voor Beste Film.

Natalie...

2006 |

2006. Luiso Berdejo.

Prachtmusical, al is het aanvankelijk merkwaardig om New Yorkse bendeleden te zien dansen en zingen in deze variatie op Romeo en Julia. De rollen van vooral Wood, Moreno en Chakiris zijn voortreffelijk, en de sha­kespeareaanse noodlotsdreiging is continu aanwezig, zodat de spanning overeind blijft. De rivaliserende families Montague en Capulet zijn vervangen door de witte straatbende The Jets en de Puerto Ricaanse Sharks. Puerto Ricaanse Maria (Wood) wordt verliefd op autochtone Tony (Richard Beymer), maar dat zien de bendeleiders niet zitten. Tien Oscars, waaronder die voor Beste Film.

The Mystery of Natalie Wood

2004 | Biografie, Drama

Verenigde Staten 2004. Biografie van Peter Bogdanovich. Met o.a. Justine Waddell, Michael Weatherly, Matthew Settle, Colin Friels en Elizabeth Rice.

Natalie Wood werd geboren op 20 juli 1938 als Natasha Zakharenko. Haar vader was architect en van Russische afkomst. Haar moeder was balletdanseres en van Franse afkomst. Natalie werd wereldberoemd door haar rollen in REBEL WITHOUT A CAUSE (1955), SPLENDOR IN THE GRASS (1961) en de musical WEST SIDE STORY, ook uit dat jaar. Menigeen zal haar misschien ook nog herinneren uit de uitstekende miniserie FROM HERE TO ETERNITY (1979). Ze trouwde op negentien-jarige leeftijd met de 27-jarige Robert Wagner (in 1957), ging zes jaar later van hem scheiden en trouwde opnieuw met hem in 1972. In 1981 verdween zij tijdens het Thanksgving weekeinde van hun jacht nabij het Zuidcalifornische eilandje Catalina en werd zij korte tijd later uit het water opgevist - ze was verdronken. Deze miniserie die meestal in twee delen wordt uitgezonden, begint met het verdrinkingsdrama en suggereert dat het een ongeluk was, omstandigheden die tot op heden niet zijn opgehelderd. Bekend was dat het `tweede` huwelijk met Wagner geplaagd werd door overvloedig alcoholgebruik, drugs, ruzies en depressies. Elizabeth Egloff, die het scenario schreef heeft vrijelijk geput uit een tweetal boeken: [KL]Natasha: The Biography of Natalie Wood[KLE] van Suzanne Finstad en [KL]Natalie & R.J.[KLE] van Warren G. Harris, maar geeft zo haar eigen kijk op Wood`s leven. Ze wordt afwisselend gespeeld door Fulton (vier tot zes jaar), Rice (als ze veertien is) en door Waddell (als ze volwassen is), maar deze laatste hoeft niet veel meer te doen dan te drinken, ongelukkig te zijn en versuft te kijken of een beetje te kijven. We zien de grote invloed die haar moeder Maria (Krige) over haar had en hoe die haar carri[KA2]ere letterlijk op alle fronten verschrikkelijk pushte. Ook haar zuster Lana (Roy), een minder bekende actrice kan er van meepraten. Haar moeder vond het belangrijk dat ze gunsten verleende aan invloedrijke figuren zoals de regisseur Nicholas Ray (Taylor) of Frank Sinatra, als dat in het belang van haar loopbaan was. In deze film komt een beeld naar voren van een onzekere, enigszins wispelturige jonge vrouw: als ze de rol van Maria krijgt in WEST SIDE STORY, is ze om drie dingen bezorgd - ze kan niet zingen en dansen en ziet er niet als een Portoricaanse uit; het werd haar glansrol. In de biopic komt naar voren dat een zigeunerin de toekomst voorspeld had toen ze nog heel klein was; ze zou beroemd worden en verdrinken. Fact of Fiction? De algehele vormgeving ziet er niet bijzonder uit en dat komt omdat men gedraaid heeft in Australi[KA3]e dat toch niet helemaal lijkt op Californi[KA3]e, veel bijrollen werden ter plekke gerecruteerd en hebben al met al minder opgeleverd. De hoofrollen zijn niet indrukwekkend, ook die van Weatherly als Robert Wagner en Settle als Warren Beatty. De regie van Bogdanovich maakt zeer veel goed en hij gebruikte naar voorbeeld van Heinrich Breloer`s meesterlijke DIE MANNS - EIN JAHRHUNDERT ROMAN (2001) de techniek om tussen de fiction interviews met de echte mensen te houden; Lana Wood (net zoals Elisabeth Mann) getuigt op die manier als tijdgenote. Het camerawerk is van John Stokes. Wordt soms ook in vier delen uitgezonden. Werktitel: LOOKING FOR NATALIE WOOD.

Brainstorm

1983 | Sciencefiction, Thriller

Verenigde Staten 1983. Sciencefiction van Douglas Trumbull. Met o.a. Christopher Walken, Nathalie Wood, Louise Fletcher, Cliff Robertson en Joe Dorsey.

Twee geleerden, Walken en Fletcher, hebben een uiterst verfijnd apparaat ontworpen voor educatieve doeleinden: een soort super videorecorder, die menselijke emoties en hersengolven, die de perceptie regelen, kan registreren en afspelen. Na een proefneming op zichzelf sterft Fletcher, maar Walken wil haar laatste gewaarwordingen aan den lijve ondervinden. Deze moderne versie van het oude thema van de krankzinnige-geleerde-films is onderhoudend, maar het scenario van Robert Stitzel en Philip Frank Massina zit vol onlogische wendingen, die echter opgevangen worden door de visuele effecten, op het celluloïd vastgelegd door Richard Yuricich. Minder sterk dan Trumbulls vorig werk, SILENT RUNNING, maar toch nog stukken beter dan de meeste andere big-budget SF-films. Op tv verliest de film veel van zijn impact omdat hij concipëerd werd voor 70 mm-projectie. Wood verdronk tijdens de opnamen in 1981 onder mysterieuze omstandigheden.

Willie and Phil

1980 | Komedie

Verenigde Staten 1980. Komedie van Paul Mazurksy en Paul Mazursky. Met o.a. Michael Ontkean, Margot Kidder, Ray Sharkey, Jan Miner en Tom Brennan.

Een hartverwarmend, goed gezien, maar wel ondergewaardeerd nieuw opdissen van JULES AND JIM. Ontkean en Sharkey ontmoeten elkaar na vertoning van de klassieke Truffaut-film en worden direct goede vrienden. Er ontstaat dan een driehoeksverhouding met de vrije Kidder. Een droefgeestig verhaal over hoe verandering levens kan treffen en hoe kameraadschap tot in eeuwigheid blijft bestaan, en waarom mannen altijd de vragen moeten stellen, maar vrouwen de beslissingen nemen.

The Memory of Eva Ryker

1980 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1980. Komedie van Walter Grauman en Walter E. Grauman. Met o.a. Natalie Wood, Robert Foxworth, Ralph Bellamy, Roddy McDowall en Bradford Dillman.

Een rampenfilm naar een verhaal van de beroemde Irwin Allen waarin Wood een dubbelrol speelt als moeder en dochter; de laatste wordt psychisch belaagd door haar belevenissen in de oorlog op een luxueus passagiersschip dat werd getorpedeerd; veertig jaar later boeien dit schip en zijn ondergang ook nog een aantal anderen, om uiteenlopende redenen. Scenario van Laurence Heath. Camerawerk van John Nicholaus.

The Last Married Couple in America

1980 | Komedie

Verenigde Staten 1980. Komedie van Gilbert Cates. Met o.a. George Segal, Natalie Wood, Richard Benjamin, Valerie Harper en Bob Dishy.

Aardige acteurs in een stupide sekskomedie over een gelukkig getrouwd echtpaar dat zo uit het evenwicht raakt door de scheidingen van vrienden om hen heen, dat ze aan hun eigen relatie beginnen te twijfelen. Obsceen en belachelijk. Laatste film van Wood, voordat ze op tragische wijze om het leven kwam.

The Cracker Factory

1979 | Drama

Verenigde Staten 1979. Drama van Burt Brinckerhoff. Met o.a. Natalie Wood, Perry King, Peter Haskell, Vivian Blaine en Juliet Mills.

Wood schittert in haar rol van een huisvrouw met zelfmoordneigingen die binnen en buiten de muren van een inrichting verblijft. Een bewerking naar een roman van Joyce Rebeta-Burditt.

Meteor

1979 | Sciencefiction, Drama

Verenigde Staten 1979. Sciencefiction van Ronald Neame. Met o.a. Sean Connery, Natalie Wood, Karl Malden, Brian Keith en Henry Fonda.

Indrukwekkende cast gaat een beetje verloren in een rampenfilm in de traditie van Towering inferno (1974) of The Poseidon adventure (1972), een eerdere hit van voormalig cameraman Neame. Een immense meteoriet nadert de aarde. Dit thema kwam, toen het rampen-genre eind jaren negentig weer opleefde, terug in films als Armageddon en Deep Impact.

Hart to Hart

1979 | Misdaad

Verenigde Staten 1979. Misdaad van Tom Mankiewicz. Met o.a. Robert Wagner, Stefanie Powers, Lionel Stander, Roddy McDowall en Jill St. John.

Wagner en Powers als jetsetters die, in de ware Nick-en-Nora- Charles-stijl, zich opwerpen als amateurdetectives om de mysterieuze dood van een goede vriend in een duur gezondheidsoord te ontrafelen. 'Pilot' voor de hitserie die ook nog een gastoptreden van Natalie Wood biedt die op de eindtitels vermeld staat onder haar eigen naam: Natasha Gurdin.

From Here to Eternity

1979 | Drama

Verenigde Staten 1979. Drama van Buzz Kulik. Met o.a. Natalie Wood, William Devane, Steve Railsback, Roy Thinnes en Joe Pantoliano.

Tv-remake van de filmklassieker van Fred Zinneman uit 1953 over het leven op de marinebasis van Pearl Harbour vlak voor, tijdens en na de beruchte Japanse aanval in 1942. Er was duidelijk een groot budget beschikbaar, de producenten deden een beroep op heel wat bekende namen, en door de langere speelduur kon veel meer van de dramatiek van de roman van James Jones worden uitgewerkt. Desondanks ligt de film qua stijl en sfeer dichter bij DALLAS dan bij de originele film. Toch baseerde Don McGuire zijn script op het scenario dat Daniel Taradash schreef voor Zinneman. Een pluspunt aan deze versie: de aanwezigheid van Kim Basinger als Lorene. Voor de fotografie tekende Gerald Perry Finnerman. Oorspronkelijk uitgezonden in drie delen. In 1980 gevolgd door de dertiendelige tv-serie FROM HERE TO ETERNITY: THE WAR YEARS.

Cat on a Hot Tin Roof

1976 | Drama

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk 1976. Drama van Robert Moore. Met o.a. Laurence Olivier, Natalie Wood, Robert Wagner, Maureen Stapleton en Mary Peach.

Tijdens een verjaardagsfeest proberen de hoofdpersonen anderen op hun fouten en gebreken te wijzen terwijl ze zelf buiten schot willen blijven. Het toneelstuk van Tennessee Williams en de sterbezetting tonen hoe afhankelijk mensen van elkaar zijn. Statische beelden, zodat de nadruk op de dialogen komt te liggen. De gehele bezetting is uitstekend, maar Olivier steelt de show als de aan kanker lijdende Big Daddy.

Peeper

1975 | Mysterie, Drama

Verenigde Staten 1975. Mysterie van Peter Hyams. Met o.a. Michael Caine, Natalie Wood, Thayer David, Liam Dunn en Dorothy Adams.

Een matige imitatie van de detectivedrama's uit de jaren veertig, waarin Caine in aanraking komt met een vreemde familie, terwijl hij de lang vermiste dochter van zijn cliënt probeert te vinden.

The Affair

1973 | Drama

Verenigde Staten 1973. Drama van Gilbert Cates. Met o.a. Natalie Wood, Robert Wagner, Bruce Davison, Jamie Smith Jackson en Kent Smith.

Gevoelige en voorzichtige benadering van een eerste liefdesaffaire van de door polio getroffen 30-jarige liedjesschrijfster (Wood) met een advocaat (Wagner). Uitstekende spelers en deskundig scenario. Er bestaat een bioscoopversie van 92m.

The Cracker Factory

1972 | Drama

1972. Drama van Burt Brinckerhoff.

Gevoelige en voorzichtige benadering van een eerste liefdesaffaire van de door polio getroffen 30-jarige liedjesschrijfster (Wood) met een advocaat (Wagner). Uitstekende spelers en deskundig scenario. Er bestaat een bioscoopversie van 92m.

Bob & Carol & Ted & Alice

1969 | Komedie, Drama, Experimenteel

Verenigde Staten 1969. Komedie van Paul Mazursky. Met o.a. Natalie Wood, Robert Culp, Elliott Gould, Dyan Cannon en Horst Ebersberg.

Gladde kijk op moderne levensstijlen; gekunsteld aandoend echtpaar (Wood & Culp) proberen het denkpatroon van hun beste vrienden (Gould & Cannon) te moderniseren wat betreft hun seksuele vrijheid. Scherpe observaties, mooie rollen, ontsierd door een belachelijk pretentieuze finale.

This Property Is Condemned

1966 | Romantisch drama

Verenigde Staten 1966. Romantisch drama van Sydney Pollack. Met o.a. Robert Redford, Natalie Wood, Charles Bronson, Kate Reid en Mary Badham.

Op een kwade dag, ergens tijdens de depressiejaren, komt Owen Legate (Redford) naar een dorp in Mississippi met de opdracht om de werknemers van de spoorlijn te ontslaan. Een drama, vooral omdat het merendeel van het dorp voor het spoor werkt. Maar toch valt Alva Starr (Wood), het mooiste meisje van het dorp voor Owen. Wood en Redford spelen bij vlagen de sterren van de hemel, Francis Ford Coppola schreef mee aan het script, een bewerking van een verhaal van Tennessee Williams. Maar toch werd dit geen klassieker. Het gemankeerde slot zorgde ervoor dat Williams eiste om van de titelrol geschrapt te worden.

Penelope

1966 | Komedie, Misdaad

Verenigde Staten 1966. Komedie van Arthur Hiller. Met o.a. Natalie Wood, Ian Bannen, Dick Shawn, Peter Falk en Jonathan Winters.

Bankiersvrouw Penelope heeft wegens gebrek aan aandacht een vorm van kleptomanie ontwikkeld. Ze besluit een pas geopende bank van haar man te overvallen, in de hoop eindelijk door hem opgemerkt te worden. Als blijkt dat de politie een verdachte heeft opgepakt, wil Penelope zichzelf aangeven.

The Great Race

1965 | Avonturenfilm, Komedie, Drama, Actiefilm

Verenigde Staten 1965. Avonturenfilm van Blake Edwards. Met o.a. Jack Lemmon, Tony Curtis, Natalie Wood, Peter Falk en Keenan Wynn.

Als aan het begin van de twintigste eeuw een race wordt georganiseerd van New York naar Parijs zijn er twee rivaliserende teams. Favoriet is The Great Leslie (Curtis), even heldhaftig als charmant. Zijn tegenstrever is Professor Fate (Lemmon), immer in het zwart gehuld, immer broedend op vuile streken. Fate heeft zijn trouwe hulpje Meen (Falk), Leslie krijgt gezelschap van de beeldschone, geëmancipeerde journaliste Maggie Dubois (Wood). Uitbundige, vrolijke avonturenfilm, waarin Curtis geestig zijn imago van pretty boy op de hak neemt en Lemmon en Falk als komisch duo excelleren.

Inside Daisy Clover

1965 | Drama

Verenigde Staten 1965. Drama van Robert Mulligan. Met o.a. Natalie Wood, Robert Redford, Christopher Plummer, Roddy McDowall en Ruth Gordon.

Wat een bijtend verslag van Woods opkomst als Hollywood-ster van de jaren dertig had moeten worden, is mislukt. Rake situaties, maar met karikaturen in plaats van mensen. Scenario van Gavin Lambert.

Sex and the Single Girl

1964 | Erotiek, Drama, Komedie

Verenigde Staten 1964. Erotiek van Richard Quine. Met o.a. Natalie Wood, Tony Curtis, Lauren Bacall, Henry Fonda en Mel Ferrer.

Helen Gurley Browns boek werd terzijde geschoven, en alleen de titel werd gebruikt voor een redelijk amusante film over roddeltijdschrift-uitgever Curtis, die dingt naar de hand van beroemde psychologe Wood. Bacall en Fonda vullen de gaten als een ruziënd echtpaar. Joseph Heller schreef mee aan het scenario.

Love with the Proper Stranger

1963 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1963. Komedie van Robert Mulligan. Met o.a. Natalie Wood, Steve McQueen, Edie Adams, Herschel Bernardi en Tom Bosley.

Een geestige, cynische romance, dit verhaal van het werkend meisje Wood en trompettist McQueen. Veel op locatie gefilmd in New York, met een goede bijrol van Adams.

Gypsy

1962 | Musical

Verenigde Staten 1962. Musical van Mervyn LeRoy. Met o.a. Rosalind Russell, Natalie Wood, Karl Malden, Paul Wallace en Betty Bruce.

Mooie bewerking van de Broadwayshow over de (eerste) stripteasedanseres met mooie liedjes, waaronder 'Everything's Coming Up Roses', 'Small World' en 'Let Me Entertain You'. Russell speelt een overtuigende moederrol, maar Natalie Wood is geen Gypsy Rose Lee. Opnieuw gemaakt in 1993 als tv-film. Gefilmd in Technirama.

Splendor in the Grass

1961 | Romantisch drama

Verenigde Staten 1961. Romantisch drama van Elia Kazan. Met o.a. Natalie Wood, Warren Beatty, Pat Hingle, Audrey Christie en Barbara Loden.

Nogal zwaar op de hand, dit portret van een verliefd stel in een Texaans stadje aan de vooravond van de Grote Depressie. Maar mét een vrolijke noot, want naar verluidt is Splendor in the Grass ook de eerste film waarin geliefden elkaar een heuse tongzoen geven. Eenvoudige middenstandsdochter (Wood) en rijke, maar gekwelde jongeling (Beatty) zijn smoorverliefd en doen toch braaf hun uiterste best maagdelijk te blijven tot ze getrouwd zijn. Probleem is dat ze van hun botte, ongeïnteresseerde ouders geen toestemming krijgen om in het huwelijk te treden. Frustrerend! Oscarnominatie voor Wood, Oscar voor scenarioschrijver William Inge.

All the Fine Young Cannibals

1960 | Biografie, Muziek, Drama

Verenigde Staten 1960. Biografie van Michael Anderson. Met o.a. Robert Wagner, Natalie Wood, Susan Kohner, George Hamilton en Pearl Bailey.

Een melodrama vol clich[KA1]e`s, gebaseerd op het leven van trompetspeler Chet Baker (Wagner). Robert Thom bewerkte de roman van Rosamond Marshall tot scenario. Camerawerk van William H. Daniels.

Cash McCall

1959 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1959. Komedie van Joseph Pevney. Met o.a. James Garner, Natalie Wood, Nina Foch, Dean Jagger en E.G. Marshall.

Garner in de juiste rol van zakenmagnaat die zich een nieuw stel manieren aanmeet om de dochter (Wood) van een minder fortuinlijke zakenman (Jagger) het hof te maken. Oppervlakkige film naar het boek van Cameron Hawley.

Marjorie Morningstar

1958 | Drama

Verenigde Staten 1958. Drama van Irving Rapper. Met o.a. Gene Kelly, Natalie Wood, Claire Trevor, Ed Wynn en Everett Sloane.

De ambitieuze titelfiguur Wood droomt ervan een gevierde actrice te worden. Ze hoopt haar kans te krijgen in een vakantiekamp dankzij entertainer Kelly, die de ambitie koestert ooit een musical te schrijven. Ze beleven een kortstondige, hartstochtelijke romance, maar uiteindelijk zullen ze geen van beiden hun droom verwezenlijkt zien en bovendien verliezen ze elkaar. Een zeer sentimentele love-story naar een roman van Herman Wouk, die gered wordt door de vinnige, plezierige dialogen die Everett Freeman in zijn scenario verwerkte en een speelse regie. Enkele bijfiguren, zoals Wynn en Sloane, leveren topprestaties. Mooie fotografie van Harry Stradling en een knappe, romantische score van Max Steiner. De song 'A Very Private Love' van Sammy Fain en Paul Francis Webster werd beloond een Oscarnominatie.

Kings Go Forth

1958 | Oorlogsfilm, Romantiek

Verenigde Staten 1958. Oorlogsfilm van Delmer Daves. Met o.a. Frank Sinatra, Tony Curtis, Natalie Wood en Leora Dana.

Een melodrama over twee van karakter zeer verschillende Amerikaanse G.I.'s in het Frankrijk van WO II die Wood, een vrouw met gedeeltelijk zwart bloed in haar aderen, ontmoeten en in een driehoeksverhouding verzeild raken. Scenario van Merle Miller, naar een roman van David Brown. Camerawerk van Daniel Fapp.

Bombers B-52

1957 | Drama

Verenigde Staten 1957. Drama van Gordon Douglas. Met o.a. Natalie Wood, Karl Malden, Marsha Hunt, Efrem Zimbalist jr en Dean Jagger.

Gewoon liefdesverhaal tussen militair piloot Zimbalist en Wood die een vader heeft die sergeant is en iets tegen de romance heeft. Tussendoor ook nog zeer goede vliegopnames van manoeuvres.

The Searchers

1956 | Western

Verenigde Staten 1956. Western van John Ford. Met o.a. John Wayne, Jeffrey Hunter, Vera Miles, Ward Bond en Natalie Wood.

Terug uit de Amerikaanse Burgeroorlog gaat Ethan Edwards (Wayne) op bezoek bij de ranch van zijn broer en diens gezin. Het is onrustig in de buurt, indianen zijn op oorlogspad. Wanneer de ranch wordt overvallen en zijn nichtjes worden gekidnapt gaat hij met een paar man op zoek naar de daders. Gaandeweg wordt duidelijk dat hij volledig verteerd wordt door zijn haat tegen indianen. Gedurfde western van Ford en Wayne, waarin de bloederige geschiedenis en het racisme in de VS aan de kaak worden gesteld. Prachtig geschoten: David Lean keek bij de film af hoe hij het landschap in Lawrence of Arabia in beeld wilde brengen.

The Girl He Left Behind

1956 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1956. Drama van David Butler. Met o.a. Tab Hunter, Natalie Wood, Jessie Royce Landis, Jim Backus en Alan King.

Herinnering aan SEE HERE PRIVATE HARGROVE, maar dan zonder de warmte en de humor. Hunter als recruut in het leger.

The Burning Hills

1956 | Western

Verenigde Staten 1956. Western van Stuart Heisler. Met o.a. Tab Hunter, Natalie Wood, Ray Teal, Skip Homeier en Eduard Franz.

Een jonge boer wil zich wreken op een hebzuchtige veebaron die z'n broer heeft vermoord. Hij moet het in eerste instantie echter afleggen tegen de huurlingen van de man en verschanst zich in de bergen. Daar komt het alsnog tot een treffen boven een woeste rivier.

Cry in the Night

1956 | Misdaad

Verenigde Staten 1956. Misdaad van Frank Tuttle. Met o.a. Edmond O'Brien, Brian Donlevy, Natalie Wood en Raymond Burr.

Capabele acteurs veraangenamen dit verhaal over een gestoorde man die het meisje van een paartje ontvoert, waarna een spannende politieachtervolging ontstaat.

A Cry In The Night

1956 |

1956. Frank Tuttle. Met o.a. Brian Donlevy, Natalie Wood, Raymond Burr en Edmond O'Brien.

Capabele acteurs veraangenamen dit verhaal over een gestoorde man die het meisje van een paartje ontvoert, waarna een spannende politieachtervolging ontstaat.

Rebel Without a Cause

1955 | Drama

Verenigde Staten 1955. Drama van Nicholas Ray. Met o.a. James Dean, Natalie Wood, Sal Mineo, Jim Backus en Ann Doran.

‘Teenage terror torn from today’s headlines!’ Zo werd het publiek lekker gemaakt voor dit moralistische, maar nog altijd erg vermakelijke melodrama over de met het leven worstelende, eenzame tiener Jim Stark (Dean), die de naoorlogse frustraties niet bepaald ­terughoudend ventileert. Mooie rollen van de piepjonge Wood en Mineo. James Dean is ontegenzeglijk cool in de hoofdrol, maar ook een beetje over the top wanneer hij zijn ouders huilend toeschreeuwt: ‘You’re tearing me apart!’ De klassieke autorace­scène heeft een wrange bijsmaak omdat de jonge ster een maand voor verschijning van de film omkwam bij een auto-ongeluk.

One Desire

1955 | Drama

Verenigde Staten 1955. Drama van Jerry Hopper. Met o.a. Anne Baxter, Rock Hudson, Julie Adams, Natalie Wood en Betty Garde.

Baxter's sterke vertolking van een vrouw die verliefd is op gokker Hudson komt dit clichématige melodrama zeer ten goede. Scenario van Lawrence Roman en Robert Bless, die de roman Tracey Cromwell van Conrad Richter bewerkten. Camerawerk van Maury Gertsman.

The Silver Chalice

1954 | Fantasy, Drama

Verenigde Staten 1954. Fantasy van Victor Saville. Met o.a. Virginia Mayo, Pier Angeli, Jack Palance, Paul Newman en Walter Hampden.

Een onopvallend debuut van Newman in dit onopvallend verhaal over de Griek die de beker ontwerpt die gebruikt wordt voor het Laatste Avondmaal. Naar het boek van Costain.

The Star

1952 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1952. Drama van Stuart Heisler. Met o.a. Bette Davis, Sterling Hayden, Natalie Wood, Warner Anderson en Minor Watson.

Bette Davis kreeg haar tiende Oscarnominatie (ze bezat inmiddels twee beeldjes) voor deze rol als filmster die over haar carrièretop is. Margaret Elliot, ooit bejubeld en bewonderd, krijgt geen rol meer aangeboden. Slechts één film heeft ze nodig om weer in de spotlight te komen, meent ze. Drama begint kritisch op Hollywood als wegwerpfabriek van vrouwelijk talent, maar zet niet echt door. Gelukkig is de energieke Davis, op haar vierenveertigste de belichaming van Hollywoods tragiek, uitstekend. De veertienjarige Natalie Wood speelt haar dochter.

The Rose Bowl Story

1952 | Sportfilm

Verenigde Staten 1952. Sportfilm van William Beaudine. Met o.a. Marshall Thompson, Vera Miles, Natalie Wood, Ann Doran en Jim Backus.

Clichématig niemendalletje over rugbyspelers, in hun beroeps- en hun gezinsleven.

Just for You

1952 | Drama, Musical

Verenigde Staten 1952. Drama van Elliott Nugent. Met o.a. Bing Crosby, Jane Wyman, Ethel Barrymore, Natalie Wood en Cora Witherspoon.

Een pittige musical over de producent Crosby die maar niet kan opschieten met zijn opgroeiende kinderen, totdat Wyman het hem leert.

The Blue Veil

1951 | Drama

Verenigde Staten 1951. Drama van Curtis Bernhardt. Met o.a. Jane Wyman, Charles Laughton, Joan Blondell, Richard Carlson en Agnes Moorehead.

Wyman is een zichzelf opofferend kindermeisje wier levensverhaal te boek gesteld wordt met dooreen gevlochten episodes over haar werken bij verschillende families.

The Jackpot

1950 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1950. Komedie van Walter Lang. Met o.a. James Stewart, Barbara Hale, James Gleason, Fred Clark en Natalie Wood.

Een verouderde, kleine komedie, door de sterren over de drempel getild. Stewart wordt winnaar van een radiowedstrijd, maar de belasting van de prijs kan hij niet betalen.

Our Very Own

1950 | Drama

Verenigde Staten 1950. Drama van David Miller. Met o.a. Ann Blyth, Farley Granger, Jane Wyatt, Donald Cook en Ann Dvorak.

Een melodramatisch verslag over Blyths ontzetting als ze ontdekt dat ze een geadopteerd kind is.

No Sad Songs for Me

1950 | Drama

Verenigde Staten 1950. Drama van Rudolph Maté. Met o.a. Margaret Sullavan, Wendell Corey, Viveca Lindfors, Natalie Wood en Ann Doran.

Een aangrijpend verhaal over een stervende moeder (Sullavan) die haar gezin op haar naderend heengaan voorbereidt. Curieus is dat dit de laatste film van Sullavan is die in 1950 haar filmcarrière wegens toenemende doofheid moest beëindigen.

Never a Dull Moment

1950 | Komedie

Verenigde Staten 1950. Komedie van George Marshall. Met o.a. Irene Dunne, Fred MacMurray, William Demarest, Natalie Wood en Andy Devine.

Een redelijk amusante, luchthartige film waarin de sjieke Dunne met veefokker MacMurray trouwt en poogt zich aan te passen aan het landelijk bestaan en de twee dochters van MacMurray.

The Green Promise

1949 | Drama

Verenigde Staten 1949. Drama van William D. Russell. Met o.a. Marguerite Chapman, Walter Brennan, Robert Paige en Natalie Wood.

Een boeiend verhaal zonder al te veel opsmuk over een boerengezin met vier kinderen dat probeert een bestaan op te bouwen en te leven van wat het land oplevert. Een eerlijk portret over volharding en beproevingen. Goed spel van Brennan; Wood in een klein rolletje.

Father Was a Fullback

1949 | Komedie

Verenigde Staten 1949. Komedie van John M. Stahl. Met o.a. Fred MacMurray, Maureen O'Hara, Betty Lynn, Rudy Vallee en Thelma Ritter.

Gezonde komedie met een bijzonder vermakelijke rolbezetting. MacMurray is een rugbycoach met evenveel huiselijke problemen als hij heeft op het sportveld.

Scudda Hoo! Scudda Hay!

1948 | Komedie

Verenigde Staten 1948. Komedie van F. Hugh Herbert. Met o.a. June Haver, Lon McCallister, Walter Brennan, Anne Revere en Natalie Wood.

Een film met zo'n titel kán niet veel soeps zijn. McCallister wijdt zijn leven geheel aan twee muilezels. Monroe speelde hierin haar eerste rolletje.

Chicken Every Sunday

1948 | Drama

Verenigde Staten 1948. Drama van George Seaton. Met o.a. Dan Dailey, Celeste Holm, Colleen Townsend, Alan Young en Natalie Wood.

Een typisch Amerikaans onderwerp: het speelt rond het fin-de-siècle en gaat over Dailey, die allerlei manieren probeert te bedenken om snel rijk te worden en daarbij bijgestaan wordt door een begripvolle vrouw.

The Ghost and Mrs. Muir

1947 | Komedie, Fantasy

Verenigde Staten 1947. Komedie van Joseph L. Mankiewicz. Met o.a. Gene Tierney, Rex Harrison, George Sanders, Edna Best en Vanessa Brown.

De mooie jonge weduwe Tierney trekt zich met haar dochter en haar huishoudster terug in een huis aan de zee. Tot haar grote verbazing spookt het daar, maar het spook is de charmante Harrison, die zich tot haar voelt aangetrokken. Ze voelt geen angst als hij bij haar komt, en er groeit een zekere band tussen hen. Tot Tierney een jonge schrijver ontmoet, Sanders, en verliefd wordt. Fijne komische fantasie, met veel glans vertolkt door Tierney en Harrison. Deze liefde, die de grenzen van de dood overschrijdt, ontroert en doet lachen. Philip Dunne baseerde zijn amusante scenario op een roman van R.A. Dick. Voor de speciale effecten stond Fred Sersen in, en Charles Lang Jr. zorgde voor de beelden. Bernard Herrmann componeerde een zeer aantrekkelijke score. Later bewerkt tot een tv-serie (van 1968 tot 1970) met Hope Lange en Edward Mulhare.

Miracle on 34th Street

1947 | Komedie, Familiefilm, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1947. Komedie van George Seaton. Met o.a. Maureen O'Hara, John Payne, Edmund Gwenn, Gene Lockhart en Natalie Wood.

Een klassieke Valentine-Davies-fabel, waarin `Kris Kringle` (Gwenn) werkt in Macy`s, een ongelovig kind (Wood) ontmoet en op pad gaat om te bewijzen dat hij echt de Kerstman is. Een verrukkelijke fantasiekomedie die drie Oscars in de wacht sleepte: voor Gwenn, voor Davies en voor scriptschrijver Seaton. Belangrijk ook als Thelma Ritters veelbelovende filmdebuut - en de jonge Jack Albertson kreeg er een heel aardig rolletje in als PTT-employé. Opnieuw verfilmd voor tv.

Driftwood

1947 | Drama

Verenigde Staten 1947. Drama van Allan Dwan en Allen Dwan. Met o.a. Ruth Warrick, Walter Brennan, Dean Jagger, Charlotte Greenwood en Natalie Wood.

De negenjarige Natalie Wood speelt het charmante kleine meisje Jenny met een eigen willetje. Ze verdwaalt in de woestijn met haar collie als haar grootvader (Brennan) sterft. Overdreven-aandoenlijk drama.

Tomorrow Is Forever

1946 | Drama

Verenigde Staten 1946. Drama van Irving Pichel. Met o.a. Claudette Colbert, Orson Welles, George Brent, Lucile Watson en Richard Long.

Een huilerig drama - Enoch Arden op herhaling - over een man (Welles) die in de oorlog als gesneuveld werd opgegeven en met een nieuw gezicht terugkomt om te ontdekken dat zijn vrouw Colbert hertrouwde met Brent. Een moedig acteerstaaltje van Welles, goed bijgestaan door Wood als zijn geadopteerde dochter. Scenario van Lenore Coffee naar een roman van Gwen Bristow. Camerawerk van Joseph Valentine.

The Bride Wore Boots

1946 | Komedie

Verenigde Staten 1946. Komedie van Irving Pichel. Met o.a. Barbara Stanwyck, Robert Cummings, Diana Lynn, Peggy Wood en Robert Benchley.

Humorloze komedie over paardenliefhebster Stanwyck die met Cummings wordt opgezadeld die zijn best doet, haar voor zich te winnen; ze proberen het met z'n allen, maar het scenario is zwak.

Happy Land

1943 | Drama

Verenigde Staten 1943. Drama van Irving Pichel. Met o.a. Don Ameche, Frances Dee, Harry Carey, Ann Rutherford en Cara Williams.

Oprechte, maar niet altijd succesvolle Amerikaanse toestanden over een treurende vader die de betekenis van de oorlog ten volle begint te beseffen als hij zich gaat afvragen waarom zijn zoon in WO II is gestorven. Eerste rol van de vijf jaar oude Natalie Wood.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Natalie Wood op televisie komt.

Reageer