Raimu (1883-1946): cast.
Er zijn 36 films gevonden.

La fille du puisatier

1940 | Komedie

Frankrijk 1940. Komedie van Marcel Pagnol. Met o.a. Félicien Tramel, Raimu, Fernandel, Josette Day en Georges Grey.

De simpele en onaantrekkelijke assistent van een puttengraver is in stilte verliefd op de dochter van zijn baas die hem niet serieus neemt en een vlotte piloot verkiest. Volkse tragiekomedie heeft na ruim zestig jaar weinig van zijn oorspronkelijke werking verloren, met aanstekelijk acteren en Provençaalse warmte in gedragen tempo. Scenario van de regisseur.

Ciné Follies

1977 | Komedie, Musical

Frankrijk 1977. Komedie van Philippe Collin. Met o.a. Maurice Chevalier, Raimu, Arletty, Jean Gabin en Tino Rossi.

Een interessante, nostalgische compilatiefilm met fragmenten uit Franse komedies en musicals van Maurice Tourneur, Jean Boyer, Christian Jaque, Edmond T. Gréville, Léon Mathot, Jacques Tourneur, Raymond Bernard, maar ook van enkele buitenlandse regisseurs uit de jaren dertig.

The Eternal Husband

1946 | Drama

Frankrijk 1946. Drama van Pierre Billon. Met o.a. Raimu en Aime Clariond.

Goed geacteerd drama over een man die haat koestert voor het kind dat zijn vrouw van een andere man heeft. Naar een novelle van Dostojevski. Raimu speelt een onvergetelijke rol.

L' Homme au chapeau rond

1946 | Drama

Frankrijk 1946. Drama van Pierre Billon. Met o.a. Raimu, Aimé Clariond, Gisèle Casadesus, Arlette Merry en Héléna Manson.

Een man wordt op zijn ziekbed gekweld door de echtgenoot van een overleden minnares bij wie hij ook een kind heeft verwekt. Wroeging doet hem zich ook aan de man hechten die hem wil doden. De zwaar aangezette dramatiek in een verfilming van Dostoievsky`s [KL]Eeuwige Echtgenoot[KLE] boeit door de twee hoofdrollen (Raimu in laatste film voor zijn dood).

Gueux au Paradis

1946 | Komedie

Frankrijk 1946. Komedie van René Le Hénaff. Met o.a. Gaby Andreu, Michèle Philippe, Pepita Jiménez, Gerlatta en Raimu.

Bewerking van een educatieve komedie, toegeschreven aan een zekere G.M. Martens. Twee rondzwervende soldaten die in een vrolijke bui verkeren, zien zich de toegang tot het paradijs geweigerd en moeten terugkomen op aarde. Een afgezaagd thema. Ren[KA1]e le H[KA1]enaff was een briljant editor maar een veel minder briljant regisseur. Het is aan de bruisende Raimu en Fernandel (ook al stellen zij zich onnoemelijk aan) te danken dat deze lompe klucht als het moet nog wel uit te zitten is. Hoe dan ook, Gaby Andreu als de Maagd Maria en André Alerme als de heilige Petrus moet je zien en dan pas zul je het geloven!

Le Colonel Chabert

1943 | Drama

Frankrijk 1943. Drama van René Le Hénaff. Met o.a. Raimu, Marie Bell, Aimé Clariond, Jacques Baumer en Fernand Fabre.

Kolonel van wie werd verondersteld dat hij was gesneuveld, komt hersteld van geheugenverlies, als invalide terug bij zijn echtgenote die inmiddels hertrouwd is en ook geen afstand wil doen van zijn bezit. Ze probeert hem krankzinnig te laten verklaren. Film naar de roman van Balzac benadrukt de melodramatische elementen, maar heeft een knappe hoofdrol van Raimu.

Monsieur La Souris

1942 | Misdaad, Drama, Thriller

Frankrijk 1942. Misdaad van Georges Lacombe. Met o.a. Raimu, Paul Amiot, Aimé Clariond, René Bergeron en Micheline Francey.

Op een regenachtige avond in Parijs schnabbelt Monsieur La Souris, een vriendelijke clochard, bij cabaret Le Gai Moulin als parapluman. Dan treft hij achter het stuur van een auto een levenloze man aan. Nadat hij hulp heeft gehaald rijdt de auto voor zijn neus weg, maar even later vindt Monsieur La Souris een goedgevulde portefeuille met een gezinskiekje erin. Typisch gelaagd Georges Simenon-verhaal werd ietwat lusteloos verfilmd. Reddende factoren zijn acteerfenomeen Raimu en de sfeerrijke fotografie. In de simpel-effectieve openingstitels regenen de letters weg. Regieassistent was Gilles Grangier.

Le Bienfaiteur

1942 | Misdaad, Komedie

Frankrijk 1942. Misdaad van Henri Decoin. Met o.a. Raimu, Suzy Prim, Charles Granval, Lucien Gallas en Pierre Larquey.

In het dorpje Barfleur-sur-Oron is Monsieur Moulinet (Raimu) een geziene burger. Hij helpt waar hij kan, met gulle gaven om minderbedeelden niet aan hun lot over te laten. Hij staat op goede voet met de notabelen van het plaatsje en heeft een blik geworpen op de aantrekkelijke Madame Berger (Prim), een weduwe. Toch is er iets merkwaardigs met hem aan de hand en inspecteur Picard (Colin) is bezig met een onderzoek naar een zekere Guillot, die het hoofd van een misdadige bende is. Er zijn indirecte aanwijzingen die leiden naar Moulinet. Het is nauwelijks te geloven, maar als Picard te dicht nadert, breekt er een brand uit, waarbij Moulinet - of was het Guillot? - verdwijnt. Er wordt een standbeeld opgericht voor Moulinet om hem toch nog te eren. Deze misdaadfilm, die Raimu in een voor hem bijzondere rol toont, geeft een voortreffelijk beeld van het leven in een kleine plaats in Frankrijk - een beeld dat meer dan een halve eeuw na data nog maar weinig veranderd is. De regie en het spel zijn heel behoorlijk, al is de film tamelijk onbekend gebleven. Het scenario is van Pierre Ashelbé, bewerkt door regisseur Decoin en Yves Mirande. Het camerawerk is van Jules Kruger. Gedraaid onder de Duitse bezetting - de productie in dat jaar bedroeg 77 films en het materiaal begon schaars te worden.

The Well-digger's Daughter

1941 |

1941. Marcel Pagnol. Met o.a. Charpin, Josette Day, Raimu en Fernandel.

In het dorpje Barfleur-sur-Oron is Monsieur Moulinet (Raimu) een geziene burger. Hij helpt waar hij kan, met gulle gaven om minderbedeelden niet aan hun lot over te laten. Hij staat op goede voet met de notabelen van het plaatsje en heeft een blik geworpen op de aantrekkelijke Madame Berger (Prim), een weduwe. Toch is er iets merkwaardigs met hem aan de hand en inspecteur Picard (Colin) is bezig met een onderzoek naar een zekere Guillot, die het hoofd van een misdadige bende is. Er zijn indirecte aanwijzingen die leiden naar Moulinet. Het is nauwelijks te geloven, maar als Picard te dicht nadert, breekt er een brand uit, waarbij Moulinet - of was het Guillot? - verdwijnt. Er wordt een standbeeld opgericht voor Moulinet om hem toch nog te eren. Deze misdaadfilm, die Raimu in een voor hem bijzondere rol toont, geeft een voortreffelijk beeld van het leven in een kleine plaats in Frankrijk - een beeld dat meer dan een halve eeuw na data nog maar weinig veranderd is. De regie en het spel zijn heel behoorlijk, al is de film tamelijk onbekend gebleven. Het scenario is van Pierre Ashelbé, bewerkt door regisseur Decoin en Yves Mirande. Het camerawerk is van Jules Kruger. Gedraaid onder de Duitse bezetting - de productie in dat jaar bedroeg 77 films en het materiaal begon schaars te worden.

Parade en sept nuits

1941 | Drama

Frankrijk 1941. Drama van Marc Allégret. Met o.a. Janine Darcey, Elvire Popesco, Marguerite Pierry, Raimu en Marcel Maupi.

Een hond, Pipo genaamd, wordt van de straat opgepakt en in een asiel opgesloten. Daar `vertelt` hij aan zijn lotgenoten middels flashbacks over zijn belevenissen uit zijn hondenleven in een circus, in een huis bij een baas, als zwervertje en ten slotte als het toegewijde huisdier van een priester. Een medewerker van het asiel laat aan het eind van de film op (haast) symbolische wijze alle honden in vrij. Allegrét, begon de film in 1940, maar nam vanwege WO II de laatste gedeelten pas in 1941 op en hij baseerde dit middelmatige werk op een boek van Henri Duvernois Le chien qui parle, dat in de tweede vertelling aanbod komt.

Les inconnus dans la maison

1941 | Drama, Thriller

Frankrijk 1941. Drama van Henri Decoin. Met o.a. Raimu, Juliette Faber, Jacques Baumer, Lucien Coëdel en Jean Tissier.

Een alcoholische advocaat moet de verloofde van zijn dochter verdedigen in een moordzaak en gaat beseffen dat hij zowel zijn professionele als zijn ouderlijke plichten heeft verwaarloosd. Tijdens de rechtszaak houdt hij een pleidooi voor binnen het gezin veronachtzaamde jongeren. De verfilming van de voor de ontstaansperiode baanbrekende (maar nu overbekende) probleemstelling dankt veel aan de behendige scenariobewerking door H.G. Clouzot van de oorspronkelijke roman van Simenon, de knappe hoofdrol van Raimu en aan de bekwame regie. Opnieuw gefilmd als COP OUT.

Untel père et fils

1940 | Drama, Historische film, Oorlogsfilm

Frankrijk 1940. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Raimu, Michèle Morgan, Louis Jouvet, Suzy Prim en Lucien Nat.

Een familiekroniek tussen 1871 - als na de dood van de vader de zuster de zorg voor haar jongere broers op zich neemt - en 1939, als de kleinzoon van de idealist afgestudeerd arts is en voor het front wordt opgeroepen. De film gaat te vluchtig over de historie en de familie-ontwikkelingen heen om echt boeiend te kunnen worden en was bedoeld om patriottisme aan te wakkeren tegenover de oorlogsdreiging. (De opnamen waren net voltooid bij de Duitse invasie, Duvivier vluchtte naar Hollywood en de film kon pas in 1945 in première gaan.) Een opmerkelijke rolbezetting met Jourdan in zijn eerste rol.

Le Duel

1940 | Drama

Frankrijk 1940. Drama van Pierre Fresnay. Met o.a. Yvonne Printemps, Pierre Fresnay, Raymond Rouleau, Raimu en André Carretier.

Een vliegeniersvrouw is door de voortdurende afwezigheid van haar man steeds gevoeliger voor de attenties van een aanbidder. In gewetensnood keert ze zich tot haar biechtvader die de broer van haar minnaar blijkt. De acteur Pierre Fresnay kreeg voor zijn eenmalige regiepoging een zeer sterke rolbezetting bij elkaar, maar hij is te kritiekloos ten opzichte van de echtgenote Yvonne Printemps en zichzelf als de onuitstaanbaar rechtschapen priester. Om de heilzame werking van de religie te onderstrepen wordt er gezongen door de Petits Chanteurs à la Croix de Bois.

Monsieur Brotonneau

1939 | Komedie

Frankrijk 1939. Komedie van Marcel Pagnol. Met o.a. Raimu, Marguerite Pierry, Josette Day, Robert Vattier en Pierre Feuillère.

Deze verfilming van een komedie van Robert de Flers en Gaston Arman de Caillavet (oef!) is slecht werk van Pagnol. Men kan zowel spreken van een relatieve mislukking als van een relatief succes. Het is de verfilming van een stuk dat al in 1939 niet fris meer was. Het is desondanks het spel - geweldig zoals altijd bij Pagnol - dat de boel redt.

The Baker's Wife

1938 |

1938. Marcel Pagnol. Met o.a. Robert Brassac, Robert Vattier, Charles Moulin, Ginette Leclerc en Raimu.

Deze verfilming van een komedie van Robert de Flers en Gaston Arman de Caillavet (oef!) is slecht werk van Pagnol. Men kan zowel spreken van een relatieve mislukking als van een relatief succes. Het is de verfilming van een stuk dat al in 1939 niet fris meer was. Het is desondanks het spel - geweldig zoals altijd bij Pagnol - dat de boel redt.

Les Nouveaux riches

1938 | Komedie

Frankrijk 1938. Komedie van André Berthomieu. Met o.a. Raimu, Michel Simon, Betty Stockfeld, Fernand Fabre en Raymond Segard.

Twee voormalige collega's zijn beiden in goeden doen geraakt. De een gaat zich te buiten aan liefdadigheid, de ander gebruikt zijn geld om hinderlijke tegenstanders uit te schakelen. De lopende band-verfilmer van een reeks succesvolle boulevard- komedies was zo slim om vaak een beroep te doen op goede acteurs; het duo Raimu-Simon geeft deze film haar enige, maar wel spectaculaire kwaliteit.

La femme du boulanger

1938 | Komedie

Frankrijk 1938. Komedie van Marcel Pagnol. Met o.a. Raimu, Ginette Leclerc, Fernand Charpin, Robert Vattier en Édouard Delmont.

Bakker Aimable Castanier, ontroostbaar dat zijn jongere echtgenote ervantussen is met een herder, weigert brood te bakken tot ze terugkeert. Het dorp waar hij net zijn nerinkje heeft opgezet beweegt hemel en aarde om hem weer zijn heerlijke fougasse te laten kneden. Zeer vrije Jean le Bleu-adaptatie, naar Provence-meesterchroniqueur Jean Giono (1895-1970), is een sublieme Zuid-Franse 'Pagnolade' van melodrama en tragikomedie. Raimu ontroert als Joris Goedbloed, de kleurrijke nevenpersonages zingen Giono's warme Provençaals. Groots: de scène waarin verdrietige niet-drinker Aimable op het dorpscaféterras aan de Pernod gaat.

Un carnet de bal

1937 | Komedie, Drama

Frankrijk 1937. Komedie van Julien Duvivier. Met o.a. Marie Bell, Harry Baur, Pierre Blanchar, Fernandel en Louis Jouvet.

Jonge weduwe denkt na over de in haar leven gemiste kansen en speurt de tien mannen op wier namen in haar eerste balboekje staan. Ook voor hen blijken de jeugd-illusies definitief verloren. Het uitgangspunt is de rode draad tussen een reeks tragi-komische sketches - toen een nieuwe vorm die veel navolging kreeg - met opmerkelijke vooroorlogse sterbezetting.

Les rois du sport

1937 | Komedie

Frankrijk 1937. Komedie van Pierre Colombier. Met o.a. Raimu, Fernandel, Jules Berry, Lisette Lanvin en Julien Carette.

Marseillaanse obers moeten de winst van de voetbalpool in Parijs incasseren, waar de één door een reeks misverstanden met een beroemde bokser wordt verward en door slimme manoeuvres van de ander de match nog wint ook. Deze doorsnee-komedie onderscheidt zich door de vooroorlogse sterbezetting. Het scenario is van Jean Guitton. Het camerawerk is van Victor Armenise en Robert Juillard.

Les Perles de la couronne

1937 | Historische film, Romantiek

Frankrijk 1937. Historische film van Sacha Guitry en Christian-Jaque. Met o.a. Sacha Guitry, Arletty, Jean-Louis Barrault, Jacqueline Delubac en Huguette Duflos.

Om minnaars uit de buurt van zijn nicht Catherina de Medici te houden geeft de paus Clemens VII hun opdracht vijf peervormige parels te vinden. De parels gaan de weg door de historie van collier naar kroon, vormen zo een leidraad in een overzicht van de Europese geschiedenis met nadruk op ironische anekdotes - Elizabeth I en Maria Stuart, Napoleon en Joséphine, enzovoorts - waarbij de meeste acteurs twee of drie rollen voor hun rekening nemen. Oppervlakkig, maar amusant.

La Chaste Suzanne

1937 | Komedie, Muziek

Frankrijk 1937. Komedie van André Berthomieu. Met o.a. Raimu, Meg Lemonnier, Henri Garat, Blanchette Brunoy en Charles Deschamps.

Een kokette jonge vrouw heeft door misverstanden een deugdzaamheidsprijs gekregen. In gezelschap van lieden die allemaal een dubbele moraal prediken, belandt ze in situaties die met braafheid niets uitstaande hebben. Deze al vaker verfilmde komische operette is zonder veel verve geregisseerd, maar heeft een sterke rolbezetting met al die excentrieke typetjes waarop de Franse cinema van de jaren dertig het patent leek te hebben.

L' Etrange M. Victor

1937 | Drama

Frankrijk 1937. Drama van Jean Grémillon. Met o.a. Raimu, Madeleine Renaud, Pierre Blanchar, Viviane Romance en Marcelle Géniat.

Een schijnbaar achtenswaardige burger heeft een moord gepleegd waarvoor zijn buurman wordt gearresteerd. Deze ontsnapt en zoekt zijn toevlucht bij Monsieur Victor. Dit complexe drama geeft interessante rollen aan de beroemde acteurs. Toulon werd voor de film nagebouwd in Duitse studio's. Het scenario is van Albert Valentin, Charles Spaak en Marcel Achard. Het camerawerk is van Werner Krien.

Gribouille

1937 | Drama

Frankrijk 1937. Drama van Marc Allégret. Met o.a. Raimu, Michèle Morgan, Gilbert Gil, Jeanne Provost en Jean Worms.

Een winkelier is jurylid bij een proces tegen een jonge vrouw die verdacht wordt van moord op haar minnaar. Hij weet binnen de jury haar vrijspraak te bepleiten en geeft haar werk in zijn winkel. Zijn zoon wordt ook verliefd op haar. In deze succesfilm speelt Raimu een van zijn beroemdste rollen en maakt de jeugdige Morgan tot een ster. Opnieuw gemaakt als THE LADY IN QUESTION.

Vous n'avez rien à declarer?

1936 | Komedie

Frankrijk 1936. Komedie van Léo Joannon. Met o.a. Raimu, Sylvia Bataille, Pierre Brasseur, André Alerme en Saturnin Fabre.

De dochter van een geleerde wordt uitgehuwelijkt aan diens assistent, maar tijdens de huwelijksreis per trein slaagt een andere aanbidder, vermomd als controleur, erin de bruidegom impotent te maken. De befaamde toneelvaudeville kreeg een spitsvondige scenariobewerking - van o.a. Jean Aurenche en Jean Anouilh - en een briljante vertolking door de vooroorlogse topbezetting. Opnieuw verfilmd in 1959.

Le Roi

1936 | Komedie

Frankrijk 1936. Komedie van Pierre Colombier. Met o.a. Victor Francen, Gaby Morlay, Raimu, Elvire Popesco en André Lefaur.

De koning van een denkbeeldig vorstendom accepteert een uitnodiging voor een jachtpartij bij een Franse markies, die zich daarmee de jaloezie van een streberige politicus op de hals haalt. Achtereenvolgens verleidt de vorst de geliefde en de echtgenote van de politicus, wat zijn onderhandelingspositie beïnvloedt. Deze succesvolle toneelklucht, die inspeelt op de toenmalige rivaliteit tussen adel en burger-notabelen, kreeg een weinig fantasierijke verfilming, maar wordt door de top-bezetting met animo geacteerd.

Faisons un rêve

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Sacha Guitry. Met o.a. Jacqueline Delubac, Sacha Guitry, Raimu, Robert Seller en Arletty.

Klassieke driehoeksverhouding, maar dan in de speciale Guitry-stijl. Een vrouw slaapt bij haar minnaar, de beste vriend van haar man, de slaap der onschuldigen maar 's morgens worden ze gewekt door haar man.

César

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Marcel Pagnol. Met o.a. Raimu, Pierre Fresnay, Orane Demazis, André Fouché en Fernand Charpin.

Na de dood van Panisse (Fernand Charpin) hoort de volwassen Césariot (André Fouché) wie zijn echte vader is en gaat hem opzoeken. Na jaren op zee heeft Marius (Pierre Fresnay) inmiddels een garage in Toulon, waar zijn vrienden de onbekende jongeman in de maling nemen en zijn vader als een gevaarlijke bandiet afschilderen. Deel drie van de trilogie (eerdere delen Marius en Fanny) werd door schrijver Pagnol zelf verfilmd met een meer geloofwaardige stijl dan in eerdere delen, al is zijn scenario een wat geforceerde en overbodige poging om zijn personages alsnog in een happy ending te verenigen.

Tartarin de Tarascon

1934 | Komedie, Avonturenfilm

Frankrijk 1934. Komedie van Raymond Bernard. Met o.a. Raimu, Fernand Charpin, Sinoël, Paul Ollivier en Milly Mathis.

Een brave burger boeit zijn plaatsgenoten met kleurrijke, maar volledig verzonnen avonturen over jacht op groot wild in Afrika. Hij heeft echter zó vaak aangekondigd weer te zullen vertrekken, dat hij vanwege zijn geloofwaardigheid wel moet gaan, hoewel hij nog nooit een geweer heeft vastgehouden. De scenariobewerking door Marcel Pagnol, naar de roman van Alphonse Daudet, werd door diens vaste acteurs - met Raimu in de titelrol - met allure geacteerd, maar de film zelf kreeg van Bernard méér aandacht in de opmerkelijke fotografie van Jules Kruger. De muzikale ondersteuning van Darius Milhaud onderscheidt de film toch van die van Pagnol zelf. Het camerawerk is van Jules Krüger en Robert Le Febvre.

Théodore et Cie

1933 | Komedie

Frankrijk 1933. Komedie van Pière Colombier. Met o.a. Alice Field, Germaine Auger, Raimu, Albert Préjean en Pierre Alcover.

Komedie der verwisselingen en misverstanden. Th[KA1]eodore (Pr[KA1]ejean) werkt bij zijn oom Clodomir (Raimu), die goed geboerd heeft in de kaas. In plaats van zich in te spannen en in het zweet des aanschijns de kaas op zijn brood te verdienen, wringt Théodore zich in allerlei bochten om met niets doen carrière te maken. Zo moet de schlemielige Clodomir horen dat zijn vrouw hem bedriegt en dat zijn neef misbruik van hem maakt. Hij wil berusten in de feiten, maar dan nemen de gebeurtenissen een onverwachte wending. Deze verfilmde boulevardklucht is alleen maar interessant voor de liefhebbers van het werk van Raimu. Het scenario is van René Pujol naar het toneelstuk van Paul Armont en Nicolas Nancey. Het camerawerk is van Victor Arménise en Henri Barreyre. Mono.

Ces messieurs de la santé

1933 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1933. Drama van Pierre Colombier. Met o.a. Raimu, Edwige Feuillère, Lucien Baroux, Pierre Stephen en Georges Mauloy.

Een onbekende die om een baan in een noodlijdende winkel heeft gevraagd in ruil voor kost en inwoning, transformeert de zaak in een bloeiend en modern warenhuis. De politie ontdekt dat het ook een dekmantel is voor de wapenhandel, maar het zijn de hebzuchtige werkgevers die de man uiteindelijk echt noodlottig worden. Deze op zich vrije dorre verfilming van een toneelstuk dat op de affaire Stavisky was geïnspireerd, krijgt door die verwijzing èn door het opmerkelijke acteren van Raimu een boeiende meerwaarde. Het scenario is van Paul Armont en Léopold Marchand naar het gelijknamige toneelstuk van Armont en Marchand. Het camerawerk is van Curt Courant.

Les Gaietés de l'escadron

1932 | Komedie

Frankrijk 1932. Komedie van Maurice Tourneur. Met o.a. Raimu, Jean Gabin, Fernandel, Lucien Nat en Frédérique Munie.

Een provinciale dienstplichtige snapt niets van de militaire orders en wordt het doelwit van grappen en boosaardigheid van de adjudant. Een oudgediende kapitein weet echter de door de adjudant opgelegde discipline te verzachten. De film naar de roman van Georges Courteline (door George Dolley tot scenario bewerkt) is de vader van alle militaire kluchten, maar sindsdien in vindingrijkheid nooit overtroffen. Fernandel zou nog vaak klunzen-in-uniform spelen maar nooit meer zo goed. Een onverwacht komische rol van Gabin als adjudant. Camerawerk van Raymond Agnel en René Colas.

Fanny

1932 | Komedie

Frankrijk 1932. Komedie van Marc Allégret. Met o.a. Raimu, Pierre Fresnay, Orane Demazis, Fernand Charpin en Robert Vattier.

Vervolg op Marius (1931): als de jonge held na jaren op zee terugkomt in Marseille, is zijn geliefde getrouwd met een oudere weduwnaar die ook zijn zoon heeft geadopteerd. Het heroveren van zijn gezin mislukt en hij gaat weer varen. Pagnol schreef het scenario van deze film, die de humor mist van het eerste deel van zijn trilogie: de melodramatische emoties zijn langdradig en theatraal verfilmd. Regie-assistenten waren Yves Allegret, Pierre Prévert en Eli Lotar. In 1961 opnieuw gefilmd.

Marius

1931 | Komedie

Frankrijk 1931. Komedie van Alexander Korda. Met o.a. Raimu, Pierre Fresnay, Orane Demazis, Fernand Charpin en Robert Vattier.

Marius (Fresnay), de zoon van de Marseillaanse havencaféhouder César (Raimu), wil naar zee. Noch zijn vader, noch de liefde van zijn buurmeisje Fanny (Demazis) kan hem weerhouden. Zij verzwijgt haar zwangerschap om zijn ideaal niet in de weg te staan. Het eerste deel van een beroemde toneeltrilogie van Marcel Pagnol, die zelf het scenario naar zijn eigen toneelstukken schreef, werd mooi verfilmd, al zijn de contrasten tussen de studiodecors en de locaties een tikje opzichtig. Maar de humor, het oprechte sentiment en het goede spel houden de film fier overeind. Vervolgen: Fanny (1932) en César (1936).

Mam'zelle Nitouche

1931 | Komedie

Frankrijk 1931. Komedie van Marc Allégret. Met o.a. Raimu, Janie Marèze, Jean Rousselières, André Alerme en Alida Rouffe.

Een muziekleraar aan een meisjesinternaat heeft stiekem een operette geschreven. Op de avond van de première moet hij een leerlinge naar Parijs chaperonneren, die na veel complicaties de ster van de voorstelling zal vervangen. De bekende Franse operette kreeg in de filmversie vooral het accent op kluchtelementen, met een van de eerste filmrollen van Raimu. Opnieuw verfilmd in 1953.

La Petite chocolatiére

1931 | Komedie

Frankrijk 1931. Komedie van Marc Allégret. Met o.a. Jacqueline Francell, Michèle Verly, Simone Simon en Raimu.

Eén van de eerste sprekende films uit Frankrijk over een jongeman die een meisje met autopech te logeren heeft en in een benarde situatie komt wanneer 's morgens zijn verloofde aan de deur staat.

Le blanc et le noir

1930 | Komedie

Frankrijk 1930. Komedie van Robert Florey. Met o.a. Raimu, Suzanne Dantès, André Alerme, Irène Wells en Louis Baron fils.

Bewerking door Sacha Guitry van zijn eigen stuk. Verhaal van een bedrogen echtgenoot die de waarheid ontdekt als zijn vrouw het leven schenkt aan een zwarte baby! Hij wil de boreling bij de sociale dienst omruilen voor een blank kind! Eind goed, al goed: beide echtelieden verzoenen zich. De komedie is goed geschreven, opgebouwd en uitgevoerd, maar overstijgt het niveau van de klucht niet echt. Een van de weinige Franse films van Florey (1900- 1979), die niets aan zijn oeuvre toevoegt maar voor de liefhebber toch wel het bekijken waard is (verschillende debuterende grote acteurs, en Fernandel in de rol van piccolo!). Leuk spel. Officieel was Marc Allégret artistiek adviseur, maar er is enige twijfel en sommigen menen dat hij de co-regie deed. Achter de camera stond Rogert Hubert. Duur van de bekeken versie: 72m.