Lodewijk de Boer

Regisseur, Acteur, Componist

Lodewijk de Boer is regisseur, acteur en componist.
Er zijn 33 films gevonden.

Confidential

2001 |

Nederland 2001. Frans Zwartjes. Met o.a. Oshi, Trix, en Mike Paschenegger, Moniek Toebosch en Lodewijk de Boer.

Lijmen/Het been

2000 | Drama, Komedie

België/Nederland 2000. Drama van Robbe De Hert. Met o.a. Mike Verdrengh, Koen De Bouw, Willeke van Ammelrooy, Sylvia Kristel en Lou Landré.

Tikje verpolitiekte, toch redelijk boekgetrouwe, zelfs wat plichtmatige Elsschotverfilming Lijmen/Het been over ambitie en schuldgevoel aan de hand van een prachtverhaal over gebakken lucht en hoe het aan de man te brengen. Met Mike Verdrengh als Boorman, directeur van het niet bestaande 'Algemeen Wereldtijdschrift voor Financiën, Handel, Nijverheid, Kunsten en Wetenschappen' en de talentvolle Koen De Bouw als zijn kersverse secretaris Laarmans. Willeke van Ammelrooy won een Gouden Kalf met haar rol van de goedgelovige mevrouw Lauwereyssen, de vrouw met het gezwollen (later houten) been.

Privé Story

1999 |

Nederland 1999. Noud Heerkens. Met o.a. Isabel Erisman, Lodewijk de Boer, Betty Schuurman, Tamar van den Dop en Ton Lutgerink.

Tikje verpolitiekte, toch redelijk boekgetrouwe, zelfs wat plichtmatige Elsschotverfilming Lijmen/Het been over ambitie en schuldgevoel aan de hand van een prachtverhaal over gebakken lucht en hoe het aan de man te brengen. Met Mike Verdrengh als Boorman, directeur van het niet bestaande 'Algemeen Wereldtijdschrift voor Financiën, Handel, Nijverheid, Kunsten en Wetenschappen' en de talentvolle Koen De Bouw als zijn kersverse secretaris Laarmans. Willeke van Ammelrooy won een Gouden Kalf met haar rol van de goedgelovige mevrouw Lauwereyssen, de vrouw met het gezwollen (later houten) been.

Frans Zwartjes, filmmaker

1998 | Documentaire, Biografie, Experimenteel

Nederland 1998. Documentaire van Mat van Hensbergen. Met o.a. Moniek Toebosch, Lodewijk de Boer, Frans Zwartjes, George Schouten en Humanistische Omroep Stichting.

Documentaire over in 1927 geboren Nederlands violist, leraar aan en directeur van de Vrije Academie van Den Haag en filmmaker, die eind jaren 1960, begin jaren 1970, internationale faam verwierf met hoofdzakelijk experimentele zwart-witfilmpjes, met o.m. Moniek Toebosch en Lodewijk de Boer. Zij bekijken hier oude filmpjes als SORBET, A FAN, SPARE BEDROOM, SEATS TWO en PENTIMENTO. Zij geven commentaar en ook Zwartjes komt aan het woord over zijn docentschap en zijn filmwerk dat hij relativeert als 'een beetje onzin eigenlijk'. Wie het werk van Zwartjes niet kent, houdt summiere indruk over van Nederlands invloedrijkste undergroundfilmer.

Ja

1997 |

1997. Dick Hauser. Met o.a. Caroline van Leerdam, Lieve Cleas, Hein van der Heijden, Lodewijk de Boer en Oscar van Woensel.

Documentaire over in 1927 geboren Nederlands violist, leraar aan en directeur van de Vrije Academie van Den Haag en filmmaker, die eind jaren 1960, begin jaren 1970, internationale faam verwierf met hoofdzakelijk experimentele zwart-witfilmpjes, met o.m. Moniek Toebosch en Lodewijk de Boer. Zij bekijken hier oude filmpjes als SORBET, A FAN, SPARE BEDROOM, SEATS TWO en PENTIMENTO. Zij geven commentaar en ook Zwartjes komt aan het woord over zijn docentschap en zijn filmwerk dat hij relativeert als 'een beetje onzin eigenlijk'. Wie het werk van Zwartjes niet kent, houdt summiere indruk over van Nederlands invloedrijkste undergroundfilmer.

Dream of a Shadow

1995 |

1995. Pim de la Parra. Met o.a. Ralph Wingens, Elske Falkena, Catelijne Brokke, Marcella Padmos en Jeanette Vondersaar.

Documentaire over in 1927 geboren Nederlands violist, leraar aan en directeur van de Vrije Academie van Den Haag en filmmaker, die eind jaren 1960, begin jaren 1970, internationale faam verwierf met hoofdzakelijk experimentele zwart-witfilmpjes, met o.m. Moniek Toebosch en Lodewijk de Boer. Zij bekijken hier oude filmpjes als SORBET, A FAN, SPARE BEDROOM, SEATS TWO en PENTIMENTO. Zij geven commentaar en ook Zwartjes komt aan het woord over zijn docentschap en zijn filmwerk dat hij relativeert als 'een beetje onzin eigenlijk'. Wie het werk van Zwartjes niet kent, houdt summiere indruk over van Nederlands invloedrijkste undergroundfilmer.

De Partizanen

1995 |

1995. Theu Boermans. Met o.a. Huub Stapel, Cas Baas, André van den Heuvel en Rik Launspach.

Documentaire over in 1927 geboren Nederlands violist, leraar aan en directeur van de Vrije Academie van Den Haag en filmmaker, die eind jaren 1960, begin jaren 1970, internationale faam verwierf met hoofdzakelijk experimentele zwart-witfilmpjes, met o.m. Moniek Toebosch en Lodewijk de Boer. Zij bekijken hier oude filmpjes als SORBET, A FAN, SPARE BEDROOM, SEATS TWO en PENTIMENTO. Zij geven commentaar en ook Zwartjes komt aan het woord over zijn docentschap en zijn filmwerk dat hij relativeert als 'een beetje onzin eigenlijk'. Wie het werk van Zwartjes niet kent, houdt summiere indruk over van Nederlands invloedrijkste undergroundfilmer.

Eva

1994 |

Nederland 1994. Theo van Gogh. Met o.a. Cox Habbema, Jeanne Roos, Nienke Sikkema, Jaap Hoogstra en Lodewijk de Boer.

Documentaire over in 1927 geboren Nederlands violist, leraar aan en directeur van de Vrije Academie van Den Haag en filmmaker, die eind jaren 1960, begin jaren 1970, internationale faam verwierf met hoofdzakelijk experimentele zwart-witfilmpjes, met o.m. Moniek Toebosch en Lodewijk de Boer. Zij bekijken hier oude filmpjes als SORBET, A FAN, SPARE BEDROOM, SEATS TWO en PENTIMENTO. Zij geven commentaar en ook Zwartjes komt aan het woord over zijn docentschap en zijn filmwerk dat hij relativeert als 'een beetje onzin eigenlijk'. Wie het werk van Zwartjes niet kent, houdt summiere indruk over van Nederlands invloedrijkste undergroundfilmer.

Beck: De gesloten kamer

1993 | Thriller, Misdaad

Nederland/België 1993. Thriller van Jacob Bijl. Met o.a. Jan Decleir, Els Dottermans, Warre Borgmans, Jakob Beks en Geert de Jong.

Naar een roman van Maj Sj[KA3]owall en Per Wahl[KA3]oo. De actie is naar Antwerpen verplaatst. Hersteld van een kogelwonde krijgt Beck (Decleir) een zaak die niemand interesseert: in een van binnenuit afgesloten kamer werd een oude man vermoord door een kogel zonder dat er een wapen gevonden werd.

Beck

1992 | Thriller

Noorwegen/België/Nederland 1992. Thriller van Jacob Bijl. Met o.a. Warre Borgmans, Els Dottermans en Jan Decleir.

De 45-jarige Martin Beck komt na zijn genezing van een schotwond terug als hoofd van de Antwerpse gerechtelijke politie. Om er weer in te komen krijgt hij een oninteressante zaak toegewezen, waarbij hij de mysterieuze dood van een oude man moet onderzoeken. In het onderzoek wordt hij echter danig gehinderd door zijn collega Fisher, die steeds de beste mensen bij hem weghaalt voor een andere zaak.

Kracht

1990 | Drama

Nederland 1990. Drama van Frouke Fokkema. Met o.a. Theu Boermans, Anneke Blok, Dave van Dinther, Rik Launspach en Marieke Heebink.

Indrukwekkend filmdebuut van toneelschrijfster Fokkema over jonge weduwnaar Boermans, een Limburgse boer, die kort na de begrafenis van zijn vrouw in een naburige stad Blok leert kennen. Zij bezoekt hem op zijn boerderij, blijft er logeren, wordt zwanger maar stad en platteland blijken niet te kunnen samengaan. Een gewelddadige ruzie en andere misverstanden zorgen voor een tragisch, melodramatisch en gekunsteld slot. Mooie Hollands aandoende beelden van Theo Bierkens, als schilderijen van Rembrandt en Vermeer met een verrukkelijk-eerlijke vertolking van Boermans. Dit boeiend portret van koude mensen leverde Fokkema op de Nederlandse Filmdagen een Gouden Kalf op voor beste regie.

Als in een roes

1986 | Drama

Nederland 1986. Drama van Pim de la Parra. Met o.a. Herbert Flack, Liz Snoyink, Thom Hoffman, Devika Strooker en Leonoor Pauw.

Schrijver-regisseur en actrice gebruiken repetities van een toneelstuk als therapie voor hun persoonlijke relatie. Het wel en wee van een toneelgroep-rond-de-generale werd brutaal in acht dagen gefilmd (en dat is te merken). Onevenwichtig script, soms amusant, dan weer vervelend tot onbegrijpelijk. Veel inside grappen. Gastrolletje van regisseur Frans Weisz.

Paul Chevrolet en de Ultieme Hallucinatie

1985 | Komedie

Nederland 1985. Komedie van Pim de la Parra. Met o.a. Peter Faber, Jenny Arean, Liz Snoyink, Ellen Vogel en Cas Enkelaar.

Een inventieve, gedeeltelijk geïmproviseerde B-film met Faber als een ontevreden schrijver van detectiveromans, die in een sfeervol gefotografeerd en functioneel benut Amsterdam de ene rare vogel na de andere tegen het lijf loopt. Bewust rommelig en nauwelijks gehinderd door een scenario moet de film het vooral hebben van sterke, geïsoleerde scènes en een aantal opmerkelijke acteurs-prestaties. Met name Faber bewijst nog maar eens zijn grote klasse, hoewel zijn inspanningen voor een groot deel verloren gaan in een eigenzinnig, doelloos geheel waar je als toeschouwer moeilijk vat op krijgt.

Gebroken spiegels

1984 | Thriller, Drama

Nederland 1984. Thriller van Marleen Gorris. Met o.a. Lineke Rijxman, Henriette Tol, Edda Barends, Coby Stunnenberg en Carla Hardy.

Tweede film van Gorris na het verrassende succes van DE STILTE ROND CHRISTINE M. In GEBROKEN SPIEGELS ontwikkelen zich twee parallel lopende verhalen. Het ene speelt zich af in een bordeel waar een Madam (Stunnenberg) de zaken draaiende houdt. We maken kennis met de verschillende meisjes via debutante Diane (Rijxman). Tegelijkertijd zien we hoe een huisvrouw wordt ontvoerd door een maniak die haar doodfoltert in een afgelegen huisje. Naar het einde toe komen de twee lijnen samen. Als psychologische thriller is GEBROKEN SPIEGELS zonder meer uitstekend: doorleefde vertolkingen, uitstekende dialogen en een technisch geslaagde vormgeving. Waar de schoen wringt is bij de bijna ongenuanceerde mannenhaat die de film uitstraalt, en die het geheel vrij ongenietbaar maakt. Gorris kán filmen, dat is duidelijk, maar door haar kortzichtige radicaal-feminisme in bulldozerstijl te etaleren ondergraaft ze haar filmische mogelijkheden.

De stilte rond Christine M.

1982 | Drama

Nederland 1982. Drama van Marleen Gorris. Met o.a. Diana Dobbelman, Bram van der Vlugt, Onno Molenkamp, Kees Coolen en Carl van der Plas.

Tweede film van Gorris na het verrassende succes van DE STILTE ROND CHRISTINE M. In GEBROKEN SPIEGELS ontwikkelen zich twee parallel lopende verhalen. Het ene speelt zich af in een bordeel waar een Madam (Stunnenberg) de zaken draaiende houdt. We maken kennis met de verschillende meisjes via debutante Diane (Rijxman). Tegelijkertijd zien we hoe een huisvrouw wordt ontvoerd door een maniak die haar doodfoltert in een afgelegen huisje. Naar het einde toe komen de twee lijnen samen. Als psychologische thriller is GEBROKEN SPIEGELS zonder meer uitstekend: doorleefde vertolkingen, uitstekende dialogen en een technisch geslaagde vormgeving. Waar de schoen wringt is bij de bijna ongenuanceerde mannenhaat die de film uitstraalt, en die het geheel vrij ongenietbaar maakt. Gorris kán filmen, dat is duidelijk, maar door haar kortzichtige radicaal-feminisme in bulldozerstijl te etaleren ondergraaft ze haar filmische mogelijkheden.

De Stilte Rondom Christine M.

1982 | Drama

Nederland 1982. Drama van Marleen Gorris. Met o.a. Cox Habbema, Nelly Frijda, Henriette Tol, Edda Barends en Eddie Brugman.

Een raak debuut van Gorris over drie vrouwen die een boetiekhouder vermoorden en in schateren uitbarsten in de rechtszaal over al het mannelijke onbegrip van de rechter. Goed geacteerd, goede regie en montage. Maar in de eenzijdige tekening van mannen en vrouwen is de film reactionair. De film kreeg het Gouden Kalf als beste Nederlandse speelfilm 1982.

Ademloos

1982 | Drama

Nederland 1982. Drama van Mady Saks. Met o.a. Monique van de Ven, Linda van Dyck, Theu Boermans, Pieter Groenier en Olga Zuiderhoek.

Een jonge vrouw raakt in een depressie als ze, na een ongelukkig verlopen bevalling, terechtkomt in een onpersoonlijk nieuwbouwwoninkje in Almere. Haar kleine tragedie wordt raak en doeltreffend in scène gezet. Monique van de Ven en Linda van Dyck zetten met prijzenswaardige inzet en naturalisme rollen neer die niet licht te onderschatten zijn.

In Extremo

1981 | Drama

Nederland 1981. Drama van Frans Zwartjes. Met o.a. Lisa de Rooy, Moniek Toebosch, Tom Janssen, Armand Perrenet en Helen Hedy.

Een dramatisch-experimentele film, die tegelijk een bijtende satire is op het commerciële galeriegebeuren en toestanden rondom 'performances' en dergelijke.

Sportief en toch gekleed

1980 |

Nederland 1980. Frans Zwartjes.

Een dramatisch-experimentele film, die tegelijk een bijtende satire is op het commerciële galeriegebeuren en toestanden rondom 'performances' en dergelijke.

Bekende Gezichten, Gemengde Gevoelens

1980 | Drama

Nederland 1980. Drama van Ate de Jong. Met o.a. Hans Dagelet, Carol van Herwijnen, Trudy de Jong, Els Ingeborg Smits en Jack Vegt.

Mensen komen en gaan in een vervallen hotel, waar een danspaar op fanatieke wijze het klassieke ballroomdansen beoefent. Een verfilming van een aardig toneelstuk van Botho Strauss opgevoerd door Toneelgroep Baal, dat later in saaie stileringen met veel te veel pretenties voor de filmcamera werd geënsceneerd. Doodzonde.

Pentimento

1979 |

Nederland 1979. Frans Zwartjes. Met o.a. Ainee Marianne, Monique Toebosch, Helen Hedi, Trix Zwartjes en Ronald Beer.

Een dreigende satire op de machtsverhoudingen in de maatschappij, een feministischer film dan feministes meenden te moeten begrijpen. Een arts verzamelt lichamen van levende vrouwen in een abattoir. Sommige scènes zijn erg schokkend. Zwartjes heeft zijn experimentele toets laten varen: de sfeer doet nogal SF-achtig aan, maar zijn gruwelijke filmische spel met macht en onmacht blijft een belangwekkend kijkspel.

It's Me

1976 | Drama, Experimenteel

Nederland 1976. Drama van Frans Zwartjes.

Een van de beste acteerprestaties van Van Ammelrooy met voortreffelijk camerawerk van Mat van Hensbergen, een puntgave montage van Wouter Snip en (te) soepele muziek van Lodewijk de Boer en Zwartjes zelf. Het gegeven is simpel. Een actrice krijgt een aanbod en moet een uur later telefonisch haar beslissing meedelen. Oppervlakkig gezien lijkt de film een afrekening met Zwartjes' vorige undergroundfilms, maar wie kijkt, weet beter.

Contact

1974 |

Nederland 1974. Frans Zwartjes. Met o.a. Trix Zwartjes en Lodewijk de Boer.

Een van de beste acteerprestaties van Van Ammelrooy met voortreffelijk camerawerk van Mat van Hensbergen, een puntgave montage van Wouter Snip en (te) soepele muziek van Lodewijk de Boer en Zwartjes zelf. Het gegeven is simpel. Een actrice krijgt een aanbod en moet een uur later telefonisch haar beslissing meedelen. Oppervlakkig gezien lijkt de film een afrekening met Zwartjes' vorige undergroundfilms, maar wie kijkt, weet beter.

The Family

1973 | Drama

Nederland 1973. Drama van Lodewijk de Boer. Met o.a. Huib Roos, Gees Linnebank, Martine Crefcoeur, Cocky Boonstra en Willeke van Ammelrooy.

De Boer's eigen verfilming van zijn serie van vier toneelstukken over de broers Doc en Kil en hun gewillige zusje Gina die tegenover de burgerlijke buitenwereld hun eigen codes handhaven tot de dood er letterlijk op volgt, is vaak indrukwekkend, soms zelfs verbijsterend, maar haalt het niet bij het wrede gemak waarmee de toneelstukken werden geregisseerd.

Moving Stills

1972 |

Nederland 1972. Paul de Nooijer en Frans Zwartjes.

De Boer's eigen verfilming van zijn serie van vier toneelstukken over de broers Doc en Kil en hun gewillige zusje Gina die tegenover de burgerlijke buitenwereld hun eigen codes handhaven tot de dood er letterlijk op volgt, is vaak indrukwekkend, soms zelfs verbijsterend, maar haalt het niet bij het wrede gemak waarmee de toneelstukken werden geregisseerd.

Through the Garden into the Living

1970 |

Nederland 1970. Frans Zwartjes. Met o.a. Lodewijk de Boer, Trix Zwartjes, Tineke en Moniek Toebosch.

De Boer's eigen verfilming van zijn serie van vier toneelstukken over de broers Doc en Kil en hun gewillige zusje Gina die tegenover de burgerlijke buitenwereld hun eigen codes handhaven tot de dood er letterlijk op volgt, is vaak indrukwekkend, soms zelfs verbijsterend, maar haalt het niet bij het wrede gemak waarmee de toneelstukken werden geregisseerd.

They are Five

1970 |

Nederland 1970. Frans Zwartjes. Met o.a. Lodewijk de Boer, Eefje de Boer, Marjan Klomp en Trix Zwartjes.

De Boer's eigen verfilming van zijn serie van vier toneelstukken over de broers Doc en Kil en hun gewillige zusje Gina die tegenover de burgerlijke buitenwereld hun eigen codes handhaven tot de dood er letterlijk op volgt, is vaak indrukwekkend, soms zelfs verbijsterend, maar haalt het niet bij het wrede gemak waarmee de toneelstukken werden geregisseerd.

Spectator

1970 |

Nederland 1970. Frans Zwartjes. Met o.a. Moniek Toebosch en Christian Anders.

De Boer's eigen verfilming van zijn serie van vier toneelstukken over de broers Doc en Kil en hun gewillige zusje Gina die tegenover de burgerlijke buitenwereld hun eigen codes handhaven tot de dood er letterlijk op volgt, is vaak indrukwekkend, soms zelfs verbijsterend, maar haalt het niet bij het wrede gemak waarmee de toneelstukken werden geregisseerd.

Behind Your Walls

1970 |

Nederland 1970. Frans Zwartjes. Met o.a. Trix Zwartjes, Lodewijk de Boer, Moniek Toebosch en Tineke.

De Boer's eigen verfilming van zijn serie van vier toneelstukken over de broers Doc en Kil en hun gewillige zusje Gina die tegenover de burgerlijke buitenwereld hun eigen codes handhaven tot de dood er letterlijk op volgt, is vaak indrukwekkend, soms zelfs verbijsterend, maar haalt het niet bij het wrede gemak waarmee de toneelstukken werden geregisseerd.

Compilatie

1969 |

Nederland 1969. Frans Zwartjes. Met o.a. Marjan Klomp, Trix Zwartjes en Lodewijk de Boer.

De Boer's eigen verfilming van zijn serie van vier toneelstukken over de broers Doc en Kil en hun gewillige zusje Gina die tegenover de burgerlijke buitenwereld hun eigen codes handhaven tot de dood er letterlijk op volgt, is vaak indrukwekkend, soms zelfs verbijsterend, maar haalt het niet bij het wrede gemak waarmee de toneelstukken werden geregisseerd.

Anamnesis

1969 |

Nederland 1969. Frans Zwartjes. Met o.a. Lodewijk de Boer en Trix Zwartjes.

De Boer's eigen verfilming van zijn serie van vier toneelstukken over de broers Doc en Kil en hun gewillige zusje Gina die tegenover de burgerlijke buitenwereld hun eigen codes handhaven tot de dood er letterlijk op volgt, is vaak indrukwekkend, soms zelfs verbijsterend, maar haalt het niet bij het wrede gemak waarmee de toneelstukken werden geregisseerd.

Sorbet

1968 |

Nederland 1968. Frans Zwartjes.

De Boer's eigen verfilming van zijn serie van vier toneelstukken over de broers Doc en Kil en hun gewillige zusje Gina die tegenover de burgerlijke buitenwereld hun eigen codes handhaven tot de dood er letterlijk op volgt, is vaak indrukwekkend, soms zelfs verbijsterend, maar haalt het niet bij het wrede gemak waarmee de toneelstukken werden geregisseerd.

A Fan

1968 |

Nederland 1968. Frans Zwartjes.

De Boer's eigen verfilming van zijn serie van vier toneelstukken over de broers Doc en Kil en hun gewillige zusje Gina die tegenover de burgerlijke buitenwereld hun eigen codes handhaven tot de dood er letterlijk op volgt, is vaak indrukwekkend, soms zelfs verbijsterend, maar haalt het niet bij het wrede gemak waarmee de toneelstukken werden geregisseerd.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Lodewijk de Boer op televisie komt.

Reageer