Lodewijk de Boer (1937-2004): regie, cast en muziek.
Er zijn 33 films gevonden.

Confidential

2001 |

Nederland 2001. Frans Zwartjes. Met o.a. Oshi, Trix, en Mike Paschenegger, Moniek Toebosch en Lodewijk de Boer.

Lijmen/Het been

2000 | Drama, Komedie

België​/​​Nederland 2000. Drama van Robbe De Hert. Met o.a. Mike Verdrengh, Koen De Bouw, Willeke van Ammelrooy, Sylvia Kristel en Lou Landré.

Tikje verpolitiekte, toch redelijk boekgetrouwe, zelfs wat plichtmatige Elsschotverfilming Lijmen/Het been over ambitie en schuldgevoel aan de hand van een prachtverhaal over gebakken lucht en hoe het aan de man te brengen. Met Mike Verdrengh als Boorman, directeur van het niet bestaande 'Algemeen Wereldtijdschrift voor Financiën, Handel, Nijverheid, Kunsten en Wetenschappen' en de talentvolle Koen De Bouw als zijn kersverse secretaris Laarmans. Willeke van Ammelrooy won een Gouden Kalf met haar rol van de goedgelovige mevrouw Lauwereyssen, de vrouw met het gezwollen (later houten) been.

Privé Story

1999 |

Nederland 1999. Noud Heerkens. Met o.a. Isabel Erisman, Lodewijk de Boer, Betty Schuurman, Tamar van den Dop en Ton Lutgerink.

Tikje verpolitiekte, toch redelijk boekgetrouwe, zelfs wat plichtmatige Elsschotverfilming Lijmen/Het been over ambitie en schuldgevoel aan de hand van een prachtverhaal over gebakken lucht en hoe het aan de man te brengen. Met Mike Verdrengh als Boorman, directeur van het niet bestaande 'Algemeen Wereldtijdschrift voor Financiën, Handel, Nijverheid, Kunsten en Wetenschappen' en de talentvolle Koen De Bouw als zijn kersverse secretaris Laarmans. Willeke van Ammelrooy won een Gouden Kalf met haar rol van de goedgelovige mevrouw Lauwereyssen, de vrouw met het gezwollen (later houten) been.

Frans Zwartjes, filmmaker

1998 | Documentaire, Biografie, Experimenteel

Nederland 1998. Documentaire van Mat van Hensbergen. Met o.a. Moniek Toebosch, Lodewijk de Boer, Frans Zwartjes, George Schouten en Humanistische Omroep Stichting.

Tikje verpolitiekte, toch redelijk boekgetrouwe, zelfs wat plichtmatige Elsschotverfilming Lijmen/Het been over ambitie en schuldgevoel aan de hand van een prachtverhaal over gebakken lucht en hoe het aan de man te brengen. Met Mike Verdrengh als Boorman, directeur van het niet bestaande 'Algemeen Wereldtijdschrift voor Financiën, Handel, Nijverheid, Kunsten en Wetenschappen' en de talentvolle Koen De Bouw als zijn kersverse secretaris Laarmans. Willeke van Ammelrooy won een Gouden Kalf met haar rol van de goedgelovige mevrouw Lauwereyssen, de vrouw met het gezwollen (later houten) been.

Ja

1997 |

1997. Dick Hauser. Met o.a. Caroline van Leerdam, Lieve Cleas, Hein van der Heijden, Lodewijk de Boer en Oscar van Woensel.

Tikje verpolitiekte, toch redelijk boekgetrouwe, zelfs wat plichtmatige Elsschotverfilming Lijmen/Het been over ambitie en schuldgevoel aan de hand van een prachtverhaal over gebakken lucht en hoe het aan de man te brengen. Met Mike Verdrengh als Boorman, directeur van het niet bestaande 'Algemeen Wereldtijdschrift voor Financiën, Handel, Nijverheid, Kunsten en Wetenschappen' en de talentvolle Koen De Bouw als zijn kersverse secretaris Laarmans. Willeke van Ammelrooy won een Gouden Kalf met haar rol van de goedgelovige mevrouw Lauwereyssen, de vrouw met het gezwollen (later houten) been.

Dream of a Shadow

1995 |

1995. Pim de la Parra. Met o.a. Ralph Wingens, Elske Falkena, Catelijne Brokke, Marcella Padmos en Jeanette Vondersaar.

Tikje verpolitiekte, toch redelijk boekgetrouwe, zelfs wat plichtmatige Elsschotverfilming Lijmen/Het been over ambitie en schuldgevoel aan de hand van een prachtverhaal over gebakken lucht en hoe het aan de man te brengen. Met Mike Verdrengh als Boorman, directeur van het niet bestaande 'Algemeen Wereldtijdschrift voor Financiën, Handel, Nijverheid, Kunsten en Wetenschappen' en de talentvolle Koen De Bouw als zijn kersverse secretaris Laarmans. Willeke van Ammelrooy won een Gouden Kalf met haar rol van de goedgelovige mevrouw Lauwereyssen, de vrouw met het gezwollen (later houten) been.

De Partizanen

1995 |

1995. Theu Boermans. Met o.a. Huub Stapel, Cas Baas, André van den Heuvel en Rik Launspach.

Tikje verpolitiekte, toch redelijk boekgetrouwe, zelfs wat plichtmatige Elsschotverfilming Lijmen/Het been over ambitie en schuldgevoel aan de hand van een prachtverhaal over gebakken lucht en hoe het aan de man te brengen. Met Mike Verdrengh als Boorman, directeur van het niet bestaande 'Algemeen Wereldtijdschrift voor Financiën, Handel, Nijverheid, Kunsten en Wetenschappen' en de talentvolle Koen De Bouw als zijn kersverse secretaris Laarmans. Willeke van Ammelrooy won een Gouden Kalf met haar rol van de goedgelovige mevrouw Lauwereyssen, de vrouw met het gezwollen (later houten) been.

1000 Rosen

1994 | Drama

Nederland 1994. Drama van Theu Boermans. Met o.a. Marieke Heebink, Jaap Spijkers, Bert Geurkink, Marisa van Eyle en Rik Launspach.

Deze bewerking van het toneelstuk van de Oostenrijkse Gustav Ernst brengt ons naar een fictief jaren zestig-stadje in het oosten des lands, waar de plaatselijke fabriek zal worden gesloten. Gina (Heebink) probeert met haar winkeltje het hoofd boven het water te houden, maar staat zeer welwillend tegenover de komst van het grootkapitaal in de persoon van de Amerikaan (Launspach). Dochtertje Liesje ziet het gemodder van de volwassenen met lede ogen aan. Krachtig, niet gemakkelijk speelfilmdebuut van theatermaker Boermans kreeg Gouden Kalveren voor de uitstekende hoofdrolspelers Heebink en Spijkers.

Eva

1994 |

Nederland 1994. Theo van Gogh. Met o.a. Cox Habbema, Jeanne Roos, Nienke Sikkema, Jaap Hoogstra en Lodewijk de Boer.

Deze bewerking van het toneelstuk van de Oostenrijkse Gustav Ernst brengt ons naar een fictief jaren zestig-stadje in het oosten des lands, waar de plaatselijke fabriek zal worden gesloten. Gina (Heebink) probeert met haar winkeltje het hoofd boven het water te houden, maar staat zeer welwillend tegenover de komst van het grootkapitaal in de persoon van de Amerikaan (Launspach). Dochtertje Liesje ziet het gemodder van de volwassenen met lede ogen aan. Krachtig, niet gemakkelijk speelfilmdebuut van theatermaker Boermans kreeg Gouden Kalveren voor de uitstekende hoofdrolspelers Heebink en Spijkers.

Beck: De gesloten kamer

1993 | Thriller, Misdaad

Nederland​/​​België 1993. Thriller van Jacob Bijl. Met o.a. Jan Decleir, Els Dottermans, Warre Borgmans, Jakob Beks en Geert de Jong.

Naar een roman van Maj Sj[KA3]owall en Per Wahl[KA3]oo. De actie is naar Antwerpen verplaatst. Hersteld van een kogelwonde krijgt Beck (Decleir) een zaak die niemand interesseert: in een van binnenuit afgesloten kamer werd een oude man vermoord door een kogel zonder dat er een wapen gevonden werd.

Beck

1992 | Thriller

Noorwegen​/​​België​/​​Nederland 1992. Thriller van Jacob Bijl. Met o.a. Warre Borgmans, Els Dottermans en Jan Decleir.

Naar een roman van Maj Sj[KA3]owall en Per Wahl[KA3]oo. De actie is naar Antwerpen verplaatst. Hersteld van een kogelwonde krijgt Beck (Decleir) een zaak die niemand interesseert: in een van binnenuit afgesloten kamer werd een oude man vermoord door een kogel zonder dat er een wapen gevonden werd.

Kracht

1990 | Drama

Nederland 1990. Drama van Frouke Fokkema. Met o.a. Theu Boermans, Anneke Blok, Dave van Dinther, Rik Launspach en Marieke Heebink.

Gearriveerd theatermaker Theu Boermans (1950), onder meer voormalig artistiek directeur van het Nationale Theater, is ook een begenadigd acteur. Zoals te zien is in het vergeten Limburgse plattelandsdrama Kracht uit 1990. Boermans nam voor de film de bezetting van zijn zojuist gevormde theatergroep De Trust mee. Hijzelf speelt een rouwende weduwnaar die een stadse vrouw (Anneke Blok) naar zijn boerderij lokt om voor de financiën en zijn zoontje te zorgen. Het blijkt het recept voor een gierput vol zwartgallige kwellingen. Debuterend regisseur Frouke Fokkema kreeg een Gouden Kalf voor haar subtiele regie.

Als in een roes

1986 | Drama

Nederland 1986. Drama van Pim de la Parra. Met o.a. Herbert Flack, Liz Snoyink, Thom Hoffman, Devika Strooker en Leonoor Pauw.

Schrijver-regisseur en actrice gebruiken repetities van een toneelstuk als therapie voor hun persoonlijke relatie. Het wel en wee van een toneelgroep-rond-de-generale werd brutaal in acht dagen gefilmd (en dat is te merken). Onevenwichtig script, soms amusant, dan weer vervelend tot onbegrijpelijk. Veel inside grappen. Gastrolletje van regisseur Frans Weisz.

Paul Chevrolet en de Ultieme Hallucinatie

1985 | Komedie

Nederland 1985. Komedie van Pim de la Parra. Met o.a. Peter Faber, Jenny Arean, Liz Snoyink, Ellen Vogel en Cas Enkelaar.

Een inventieve, gedeeltelijk geïmproviseerde B-film met Faber als een ontevreden schrijver van detectiveromans, die in een sfeervol gefotografeerd en functioneel benut Amsterdam de ene rare vogel na de andere tegen het lijf loopt. Bewust rommelig en nauwelijks gehinderd door een scenario moet de film het vooral hebben van sterke, geïsoleerde scènes en een aantal opmerkelijke acteurs-prestaties. Met name Faber bewijst nog maar eens zijn grote klasse, hoewel zijn inspanningen voor een groot deel verloren gaan in een eigenzinnig, doelloos geheel waar je als toeschouwer moeilijk vat op krijgt.

Gebroken spiegels

1984 | Thriller, Drama

Nederland 1984. Thriller van Marleen Gorris. Met o.a. Lineke Rijxman, Henriëtte Tol, Edda Barends, Johan Leysen en Marijke Veugelers.

Drama rond een Amsterdams bordeel met diverse krachten, van beginnende huisvrouwen tot geroutineerde oudgedienden. Gelijktijdig speelt een nog bleker relaas over een geketende vrouw en de prostituant die haar martelt. Filmmaker Marleen Gorris stelde niet teleur na haar debuut De stilte rond Christine M., de internationaal vermaarde artfilm waarin drie vrouwen een willekeurige man vermoorden. De vervolgstudie Gebroken spiegels werd een Hollandse thriller voor de argeloze kijker en een feministische pamfletfilm voor de geëngageerde toeschouwer. Een Nederlands hoogtepunt uit de productieve filmjaren tachtig.

De stilte rond Christine M.

1982 | Drama

Nederland 1982. Drama van Marleen Gorris. Met o.a. Edda Barends, Nelly Frijda, Henriëtte Tol, Cox Habbema en Diana Dobbelman.

Wanneer zij op kledingdiefstal wordt betrapt, vermoordt Christine M. (Barends), samen met twee andere vrouwen in de winkel, de boetiekeigenaar. Een rechtszaak volgt waarbij een psychiater (Habbema) moet bepalen of de vrouwen toerekeningsvatbaar zijn. Baanbrekend feministische film, bekroond met een Gouden Kalf voor beste film, laat zien hoe (pover) het gesteld is met de vrouw man-verhoudingen na de roerige jaren zeventig. Intrigerend verhaal met uitstekende actrices. Marleen Gorris, die met deze film sterk debuteerde, zou later voor Antonia (1995) een Oscar krijgen.

Ademloos

1982 | Drama

Nederland 1982. Drama van Mady Saks. Met o.a. Monique van de Ven, Linda van Dyck, Theu Boermans, Pieter Groenier en Olga Zuiderhoek.

Een jonge vrouw raakt in een depressie als ze, na een ongelukkig verlopen bevalling, terechtkomt in een onpersoonlijk nieuwbouwwoninkje in Almere. Haar kleine tragedie wordt raak en doeltreffend in scène gezet. Monique van de Ven en Linda van Dyck zetten met prijzenswaardige inzet en naturalisme rollen neer die niet licht te onderschatten zijn.

In Extremo

1981 | Drama

Nederland 1981. Drama van Frans Zwartjes. Met o.a. Lisa de Rooy, Moniek Toebosch, Tom Janssen, Armand Perrenet en Helen Hedy.

Een dramatisch-experimentele film, die tegelijk een bijtende satire is op het commerciële galeriegebeuren en toestanden rondom 'performances' en dergelijke.

Sportief en toch gekleed

1980 |

Nederland 1980. Frans Zwartjes.

Een dramatisch-experimentele film, die tegelijk een bijtende satire is op het commerciële galeriegebeuren en toestanden rondom 'performances' en dergelijke.

Bekende Gezichten, Gemengde Gevoelens

1980 | Drama

Nederland 1980. Drama van Ate de Jong. Met o.a. Hans Dagelet, Carol van Herwijnen, Trudy de Jong, Els Ingeborg Smits en Jack Vegt.

Mensen komen en gaan in een vervallen hotel, waar een danspaar op fanatieke wijze het klassieke ballroomdansen beoefent. Een verfilming van een aardig toneelstuk van Botho Strauss opgevoerd door Toneelgroep Baal, dat later in saaie stileringen met veel te veel pretenties voor de filmcamera werd geënsceneerd. Doodzonde.

Pentimento

1979 |

Nederland 1979. Frans Zwartjes. Met o.a. Ainee Marianne, Monique Toebosch, Helen Hedi, Trix Zwartjes en Ronald Beer.

Een dreigende satire op de machtsverhoudingen in de maatschappij, een feministischer film dan feministes meenden te moeten begrijpen. Een arts verzamelt lichamen van levende vrouwen in een abattoir. Sommige scènes zijn erg schokkend. Zwartjes heeft zijn experimentele toets laten varen: de sfeer doet nogal SF-achtig aan, maar zijn gruwelijke filmische spel met macht en onmacht blijft een belangwekkend kijkspel.

It's Me

1976 | Drama, Experimenteel

Nederland 1976. Drama van Frans Zwartjes.

Een van de beste acteerprestaties van Van Ammelrooy met voortreffelijk camerawerk van Mat van Hensbergen, een puntgave montage van Wouter Snip en (te) soepele muziek van Lodewijk de Boer en Zwartjes zelf. Het gegeven is simpel. Een actrice krijgt een aanbod en moet een uur later telefonisch haar beslissing meedelen. Oppervlakkig gezien lijkt de film een afrekening met Zwartjes' vorige undergroundfilms, maar wie kijkt, weet beter.

Contact

1974 |

Nederland 1974. Frans Zwartjes. Met o.a. Trix Zwartjes en Lodewijk de Boer.

Een van de beste acteerprestaties van Van Ammelrooy met voortreffelijk camerawerk van Mat van Hensbergen, een puntgave montage van Wouter Snip en (te) soepele muziek van Lodewijk de Boer en Zwartjes zelf. Het gegeven is simpel. Een actrice krijgt een aanbod en moet een uur later telefonisch haar beslissing meedelen. Oppervlakkig gezien lijkt de film een afrekening met Zwartjes' vorige undergroundfilms, maar wie kijkt, weet beter.

The Family

1973 | Drama

Nederland 1973. Drama van Lodewijk de Boer. Met o.a. Huib Roos, Gees Linnebank, Martine Crefcoeur, Cocky Boonstra en Willeke van Ammelrooy.

De Boer's eigen verfilming van zijn serie van vier toneelstukken over de broers Doc en Kil en hun gewillige zusje Gina die tegenover de burgerlijke buitenwereld hun eigen codes handhaven tot de dood er letterlijk op volgt, is vaak indrukwekkend, soms zelfs verbijsterend, maar haalt het niet bij het wrede gemak waarmee de toneelstukken werden geregisseerd.

Moving Stills

1972 |

Nederland 1972. Paul de Nooijer en Frans Zwartjes.

De Boer's eigen verfilming van zijn serie van vier toneelstukken over de broers Doc en Kil en hun gewillige zusje Gina die tegenover de burgerlijke buitenwereld hun eigen codes handhaven tot de dood er letterlijk op volgt, is vaak indrukwekkend, soms zelfs verbijsterend, maar haalt het niet bij het wrede gemak waarmee de toneelstukken werden geregisseerd.

Through the Garden into the Living

1970 |

Nederland 1970. Frans Zwartjes. Met o.a. Lodewijk de Boer, Trix Zwartjes, Tineke en Moniek Toebosch.

De Boer's eigen verfilming van zijn serie van vier toneelstukken over de broers Doc en Kil en hun gewillige zusje Gina die tegenover de burgerlijke buitenwereld hun eigen codes handhaven tot de dood er letterlijk op volgt, is vaak indrukwekkend, soms zelfs verbijsterend, maar haalt het niet bij het wrede gemak waarmee de toneelstukken werden geregisseerd.

They are Five

1970 |

Nederland 1970. Frans Zwartjes. Met o.a. Lodewijk de Boer, Eefje de Boer, Marjan Klomp en Trix Zwartjes.

De Boer's eigen verfilming van zijn serie van vier toneelstukken over de broers Doc en Kil en hun gewillige zusje Gina die tegenover de burgerlijke buitenwereld hun eigen codes handhaven tot de dood er letterlijk op volgt, is vaak indrukwekkend, soms zelfs verbijsterend, maar haalt het niet bij het wrede gemak waarmee de toneelstukken werden geregisseerd.

Spectator

1970 |

Nederland 1970. Frans Zwartjes. Met o.a. Moniek Toebosch en Christian Anders.

De Boer's eigen verfilming van zijn serie van vier toneelstukken over de broers Doc en Kil en hun gewillige zusje Gina die tegenover de burgerlijke buitenwereld hun eigen codes handhaven tot de dood er letterlijk op volgt, is vaak indrukwekkend, soms zelfs verbijsterend, maar haalt het niet bij het wrede gemak waarmee de toneelstukken werden geregisseerd.

Behind Your Walls

1970 |

Nederland 1970. Frans Zwartjes. Met o.a. Trix Zwartjes, Lodewijk de Boer, Moniek Toebosch en Tineke.

De Boer's eigen verfilming van zijn serie van vier toneelstukken over de broers Doc en Kil en hun gewillige zusje Gina die tegenover de burgerlijke buitenwereld hun eigen codes handhaven tot de dood er letterlijk op volgt, is vaak indrukwekkend, soms zelfs verbijsterend, maar haalt het niet bij het wrede gemak waarmee de toneelstukken werden geregisseerd.

Compilatie

1969 |

Nederland 1969. Frans Zwartjes. Met o.a. Marjan Klomp, Trix Zwartjes en Lodewijk de Boer.

De Boer's eigen verfilming van zijn serie van vier toneelstukken over de broers Doc en Kil en hun gewillige zusje Gina die tegenover de burgerlijke buitenwereld hun eigen codes handhaven tot de dood er letterlijk op volgt, is vaak indrukwekkend, soms zelfs verbijsterend, maar haalt het niet bij het wrede gemak waarmee de toneelstukken werden geregisseerd.

Anamnesis

1969 |

Nederland 1969. Frans Zwartjes. Met o.a. Lodewijk de Boer en Trix Zwartjes.

De Boer's eigen verfilming van zijn serie van vier toneelstukken over de broers Doc en Kil en hun gewillige zusje Gina die tegenover de burgerlijke buitenwereld hun eigen codes handhaven tot de dood er letterlijk op volgt, is vaak indrukwekkend, soms zelfs verbijsterend, maar haalt het niet bij het wrede gemak waarmee de toneelstukken werden geregisseerd.

Sorbet

1968 |

Nederland 1968. Frans Zwartjes.

De Boer's eigen verfilming van zijn serie van vier toneelstukken over de broers Doc en Kil en hun gewillige zusje Gina die tegenover de burgerlijke buitenwereld hun eigen codes handhaven tot de dood er letterlijk op volgt, is vaak indrukwekkend, soms zelfs verbijsterend, maar haalt het niet bij het wrede gemak waarmee de toneelstukken werden geregisseerd.

A Fan

1968 |

Nederland 1968. Frans Zwartjes.

De Boer's eigen verfilming van zijn serie van vier toneelstukken over de broers Doc en Kil en hun gewillige zusje Gina die tegenover de burgerlijke buitenwereld hun eigen codes handhaven tot de dood er letterlijk op volgt, is vaak indrukwekkend, soms zelfs verbijsterend, maar haalt het niet bij het wrede gemak waarmee de toneelstukken werden geregisseerd.