Philippe Maury: cast.
Er zijn 2 films gevonden.

Le grand blanc de Lambaréné

1995 | Biografie

Kameroen​/​​Gabon​/​​Frankrijk 1995. Biografie van Bassek Ba Kobhio en Bassek Bas Kobhio. Met o.a. André Wilms, Marisa Berenson, Alex Descas, Elisabeth Bourgine en Magaly Berdy.

Het portret van Dr. Albert Schweitzer (Wilms) en zijn vrouw H[KA1]el[KA2]ene, die aan tuberculose leed en daaraan stierf. De film beslaat de periode van 1935 tot de onafhankelijkheid van Kameroen in 1960. Het verhaal wordt verteld door de ogen van een kleine jongen Koumba (als volwassene gespeeld door Descas), die grote bewondering heeft voor de grote blanke geneesheer. Schweitzer stuurt hem naar de stad om te studeren. Tijdens WO II is er een tekort aan geneesmiddelen en Schweitzer neemt zijn toevlucht tot geneeskrachtige kruiden van de traditionele Afrikaanse medicijnman. Als H[KA1]el[KA2]ene sterft, vindt de dokter met de snor en de tropenhelm troost bij een dorpsschone, Bissa (Berdy). Als de Nobelprijs verleend wordt aan Schweitzer, begint de Koumba het gezicht van de koloniale heersers te onderscheiden, waaraan ook de arts uit de Elzas niet ontkomt. Bij de onafhankelijkheid staan deze twee ideologisch tegenover elkaar. Schweitzer is vijf jaar later dood. Het interessante aan de biografische film is, dat hij door een Afrikaan gemaakt is en op locatie gedraaid werd. De spelprestaties zijn hoog, al werkt het gevoel voor details wat irriterend voor de kijker die een vlotte vertelling verwacht. Technisch is het allemaal best in orde. Het camerawerk is van Vincenzo Marano en het scenario werd geschreven door regisseur Ba Kobhio en Serge Lascar.

On n'enterre pas le dimanche

1959 | Drama, Thriller

Frankrijk 1959. Drama van Michel Drach. Met o.a. Philippe Maury, Christina Bendz, Hella Pétri, Reginald Kernan en Marcel Cuvelier.

Een zwarte schrijver in Parijs en een Zweedse au-pair worden in hun isolement verliefd op elkaar. Hij bezorgt haar werk bij zijn uitgever, die hij per ongeluk doodt in een gevecht inzake zijn intrigerende echtgenote. Deze typische debuutfilm uit de nouvelle vague-periode gebruikt de misdaadplot voor fotografische stijloefeningen met sfeerondersteunende jazz- muziek. Destijds zeer modieus en overschat, nu hooguit bij vlagen nog interessant en naarmate de thriller-elementen de overhand krijgen steeds minder.