Hijiri Taguchi: productie.
Er zijn 6 films gevonden.

Monster

2023 | Drama, Thriller

Japan 2023. Drama van Hirokazu Kore-eda. Met o.a. Sakura Ando, Eita Nagayama, Soya Kurokawa, Hinata Hiiragi en Mitsuki Takahata.

De elfjarige Minato komt thuis met het verhaal dat zijn meester hem geslagen heeft, en voor de klas ook nog een monster heeft genoemd. Waarop zijn alleenstaande moeder direct verhaal gaat halen bij de school. Maar als iets duidelijk wordt uit de nieuwe film van de Japanse meesterfilmer Kore-eda Hirokazu (Nobody Knows, Shoplifters, Broker), is het wel dat het heel moeilijk te bepalen is wie een monster is. Bovendien krijgen we in Kore-eda’s film ‘de waarheid’ vanuit drie verschillende oogpunten voorgeschoteld. Vanuit de beleving van Minato’s moeder, vervolgens door de ogen van zijn meester, en tenslotte zoals Minato het zelf allemaal beleefd heeft. Zodat we uiteindelijk nog niet zeker weten wat de waarheid is, en wie het monster.

The Third Murder

2017 | Misdaad, Drama, Mysterie

Japan 2017. Misdaad van Hirokazu Kore-eda. Met o.a. Masaharu Fukuyama, Kôji Yakusho, Shinnosuke Mitsushima, Mikako Ichikawa en Izumi Matsuoka.

Advocaat ontdekt dat niets is wat het lijkt in de zaak van zijn van moord beschuldigde cliënt. Ook al zien we die cliënt in het begin van de film de moord plegen, en heeft hij hem ook tegenover de politie bekend. Intrigerend rechtbankdrama, waarin regisseur Kore-eda zich buigt over grote thema’s als de doodstraf en waarheidsvinding. Al wordt er wel heel veel gesproken, en wordt in deze nogal klinische film de warme menselijkheid uit Kore-eda’s familiedrama’s (Nobody Knows, After the Storm) node gemist.

Shoplifters

2018 | Drama

Japan 2018. Drama van Hirokazu Kore-eda. Met o.a. Kiki Kirin, Lily Franky, Sôsuke Ikematsu, Sakura Ando en Mayu Matsuoka.

Gouden Palm-winnaar over een handvol verstotenen die samenleven in een klein huisje. Liefde is er genoeg, maar geld niet. En dat is waarom ze zich regelmatig schuldig maken aan winkeldiefstal. Kore-eda, de Japanse grootmeester van het familiedrama, stelt zich in Shoplifters de vraag wat belangrijker is in een gezin: de bloedband, of de tijd die je samen doorbrengt. De begripvolle en warme manier waarop Kore-eda de interactie binnen dit samengestelde gezin weergeeft, maakt duidelijk dat hij veel sympathie voor ze voelt. Toch romantiseert hij hun lot nooit.

After the Storm

2016 | Drama

Japan 2016. Drama van Hirokazu Kore-eda. Met o.a. Hiroshi Abe, Yōko Maki, Taiyô Yoshizawa, Kiki Kirin en Satomi Kobayashi.

De gokverslaafde Ryota (Abe) krijgt van zijn ex te horen dat hij hun zoon alleen nog mag zien als hij snel alimentatie betaalt. Wat Ryota (natuurlijk) niet kan. Maar dan brengt het toeval (en een aanstormende tyfoon) het gebroken gezin bij elkaar in het kleine flatje van Ryota's moeder (heerlijk gespeeld door oudgediende Kirin). Alweer een fijn familiedrama van grootmeester Kore-eda (Nobody Knows, I Wish, Like Father, Like Son), waarin hij geen harde waarheden uit de weg gaat, maar desondanks blijft geloven in de goedheid van de mens.

Our Little Sister

2015 | Drama

Japan 2015. Drama van Hirokazu Kore-eda. Met o.a. Haruka Ayase, Masami Nagasawa, Kaho, Suzu Hirose en Ryo Kase.

Bij de begrafenis van hun vijftien jaar geleden vertrokken vader maken drie jongvolwassen zussen kennis met een nieuw familielid: hun dertienjarige halfzusje Suzu (Suzu Hirose), die na het vertrek van haar moeder nu zit opgescheept met vaders derde vlam. In een opwelling vraagt Sachi, de oudste, of Suzu niet bij de zussen in wil trekken. Zo geschiedt. De seizoenen trekken voorbij, romances lopen op de klippen, er wordt gegeten, gelachen en gekibbeld, begraven en herdacht. Zoetgevooisde ensemblefilm over wat mensen bindt, van de maker van Nobody Knows en Like Father, Like Son.

Like Father, Like Son

2013 | Drama

Japan 2013. Drama van Hirokazu Kore-eda. Met o.a. Masaharu Fukuyama, Machiko Ono, Yôko Maki, Jun Kunimura en Rirî Furankî.

Vier ouders, twee rijke en twee minder rijke, krijgen van een ziekenhuis te horen dat hun twee zonen bij de geboorte verwisseld zijn. Ze staan voor een dilemma: wie beschouwen ze als hun echte zoon en moeten ze de jongetjes ruilen? Dat melodramatische gegeven over de keuze tussen nature en nurture werkt Kore-eda in zijn typisch onderkoelde stijl uit. Like Father, Like Son is een film die je juist met z'n terughoudendheid weet te raken. Zoals in de scène waarin de kleine Keita om zich heen kijkt en het gedrag van z'n vader probeert te begrijpen. Weet hij veel van biologie en bloedbanden.