Jutta Hoffmann

Acteur

Jutta Hoffmann is acteur.
Er zijn 14 films gevonden.

Der alte Affe Angst

2005 | Drama, Romantiek

Duitsland 2005. Drama van Oskar Roehler. Met o.a. André Hennicke, Marie Bäumer, Vadim Glowna, Hilde Van Mieghem en Hermann Beyer.

Is Oskar Roehler de nieuwe Werner Fassbinder? Met Suck My Dick (2001) toonde hij zich in ieder geval eigenzinnig en maf genoeg, en Der alte Affe Angst bevat voldoende gestileerde relatiekommer en psychologische aftakeling. Robert (Hennicke) en Marie (Bäumer) lijken bij elkaar te passen, maar hij zoekt zijn seksuele behoeftes bij prostituees en zij is op het suïcidale af ongelukkig. De dood van Roberts vervreemde vader katalyseert de problemen. Realistisch en voluitgaand acteerwerk tegen mooie beelden van een eenzaam Berlijn. Genomineerd voor de Gouden Beer. Net als zijn Houellebecq-verfilming Elementarteilchen (2006) die pijnlijk tegenviel.

Polizeiruf 110: Wandas letzter Gang

2002 | Misdaad, Thriller

Duitsland 2002. Misdaad van Bernd Böhlich. Met o.a. Jutta Hoffmann, Horst Krause, Bettina Kurth, Claudia Geisler en Axel Prahl.

Paul Kieslowski (Prahl) moet terechtstaan wegens een poging tot doodslag op zijn vrouw Maria (Geisler). Hij heeft haar in de buik gestoken voor de ogen van zijn stiefdochter Theresa (Wolfram), een tiener, en zijn zoontje Enrico (Benner). Op Theresa`s beschuldigingen werd Kieslowski door Kommissarin Wanda Rosenbaum (Hoffmann) gearresteerd, maar Wanda vraagt zich tijdens het proces af of zij niet al te snel gehandeld heeft en waarom Enrico de vragen van de vrouwelijke rechter niet beantwoorden wil. Ze gaat buiten haar boekje als ze de bewakers en collega- smerissen aanbiedt Paul terug te brengen naar het huis van bewaring. Zij maakt een omweg om hem te confronteren met Enrico, die in een sporthal op de handbaltraining is. De zaak loopt uit de hand als blijkt dat Enrico al eerder naar huis was gegaan. De wanhopige Kieslowski wil zich de handboeien niet meer laten aanleggen. Hij neemt Wanda, haar dochter Annette (Kurth) met haar tien-jarige stiefzoontje, een aantal kinderen en de trainster in gijzeling nadat hij Wanda`s dienstwapen gepakt heeft. Annette is juist op die dag getrouwd en was net binnengekomen. Annette waarschuwt haar kersverse echtgenoot via haar portable waardoor de oude sportzaal door een elite-eenheid van de politie wordt omsingeld. Kieslowski eist dat hij Enrico wil spreken. Als de politie hem thuis wil ophalen, hebben zijn moeder en stiefzus hem al verstopt. Gelukkig verliezen koddebeier Krause (Krause) en Tamara (Angerer) hun koelbloedigheid niet. Terwijl de gijzeling voortgaat en er wanhopig naar Enrico gezocht wordt, stapelen de bewijzen zich op dat Kieslowski onschuldig is, terwijl zijn vrouw en stiefdochter hem met meineed achter de tralies hopen te krijgen. Theresa zal zelfs niet rouwig zijn als de politie hem doodschiet. Als alle kinderen, de trainster, Annette en haar stiefzoontje vrij zijn, heeft Wanda Kieslowski zo ver gekregen om met haar naar buiten te komen. Dan valt er een schot dat de verkeerde treft. De zestig-jarige Hoffmann die de DDR tien jaar voor de val van de Muur van Berlijn kon verlaten, wordt wel op een hele rauwe wijze uit de serie geschoten. Het spel van de hoofd- en bijrollen is geloofwaardig en goed. Het scenario van Stefan Kolditz heeft psychologische diepgang, maar is enigszins traag en voorspelbaar, op de onaangename verrassing in het einde na. Het subplot van de verstoorde moeder-dochter verhouding tussen Wanda en Annette is goed en consequent doorgetrokken uit gebeurtenissen in andere films met Wanda Rosenbaum. De film eindigt met beelden uit Wanda Rosembaums carrière. Het camerawerk is van Thomas Plenert. Stereo, 16:9.

Polizeiruf 110: Angst

2001 | Misdaad, Thriller

Duitsland 2001. Misdaad van Manuel Siebenmann. Met o.a. Jutta Hoffmann, Horst Krause, Nina Petri, Jochen Nickel en Antonio Wannek.

Deze aflevering gaat over het in Duitsland sterk omstreden transport van kernafval uit Brandenburg per trein naar Frankrijk. Voordat de trein zijn bestemming bereikt, wordt Kommissarin Rosenbaum (Hoffmann) geconfronteerd met een poging tot zelfmoord van Martin Claussen (Nickel) en kort daarna het stoffelijk overschot van zijn vrouw; bovendien doet er zich een luide explosie voor. Rosenbaum overlegt met haar koddebeier Krause (Krause) of er soms een verband tussen de drie gebeurtenissen zou zijn. Intussen neemt haar dochter Annette (Kurth) als milieuactiviste deel aan een actie om het afvaltransport tegen te houden en Rosenbaum wordt heel ongerust als onbekende daders de trein desnoods met geweld tot stilstand willen brengen. Nu lijkt alles met elkaar in verband te staan. Hoffmann en Krause vormen een der betere duo's uit de reeks, maar het scenario van Stefan Kolditz is niet erg sterk. Het camerawerk is van Thomas Plenert.

Polizeiruf 110: Mörderkind

1999 | Mysterie, Thriller

Duitsland 1999. Mysterie van Matti Geschonneck. Met o.a. Jutta Hoffmann, Horst Krause, Kathrin Angerer, Robert Stadlober en Dominique Horwitz.

Zonder enige emotie bekent de dertien-jarige Mark (Stadlober) de moord op de vijftien-jarige Jennifer. Tot grote verbijstering van de bewoners van zijn dorpje in Brandenburg mag hij als minderjarige in afwachting van de beslissing van de kinderrechter naar huis. Het onderzoek van commissaris Wanda Rosenbaum (Hoffmann) uit Potsdam neemt een totaal andere wending als er sperma op de kleding van Jennifer gevonden wordt. Uit laboratoriumonderzoek blijkt namelijk dat het niet van Mark kan zijn. Nu wordt de plaatselijke dierenarts (Horwitz) de belangrijkste verdachte. Onder de behoedzame regie van Geschonneck, noch voyeuristisch noch op effecten mikkend, slaagt Hoffmann in haar debuut als nieuwe Kommissarin Wanda Rosenbaum met gevoel voor humor en met de nodige ironie een supersmeris te spelen, die af en toe een vergissing maakt. Bovendien, zoals later blijkt, is zij een eenzame vrouw die niet ongevoelig is voor een verleider, zelfs als die eigenlijk iets te jong voor haar lijkt. Zij krijgt bij haar onderzoek hulp van gemoedelijke koddebeier Krause (Krause), die algauw uitgroeide tot een cultfiguur in de serie. Zelf is Wanda Rosenbaum in de plaats gekomen voor Tanja Voigt (Katrin Saß), die sinds 1993 tien zaken oploste. Ooit werd Hoffmann in de DDR de Audrey Hepburn van het Oostblok genoemd. Het scenario is van Stefan Kolditz, die zijn eigen verhaal bewerkte. Deze aflevering scoorde op dat moment de hoogste kijkdichtheid, die de reeks ooit behaalde.

Bella Block - Liebestod

1995 | Mysterie, Thriller

Duitsland/Oostenrijk 1995. Mysterie van Max Färberböck. Met o.a. Hannelore Hoger, Ralf Schermuly, Jutta Hoffmann, Peter Lohmeyer en Eva Kryll.

Michael Beyer (Lohmeyer), ex-collega van Kommissarin Bella Block (Hoger) onderzoekt de raadselachtige dood van een vrouw die blijkbaar thuis verongelukt is. Bella die een jaar vrij is van haar dienst en nog niet helemaal is teruggekeerd, bemoeit zich met de zaak omdat er zich enkele gelijkenissen vertonen met een zaak die zij drie jaar daarvoor had nageplozen. Ook hier wordt tijdens het onderzoek een jonge politie-agent overvallen. Zoals het in een reine Duitse krimi behoort te zijn, goochelt regisseur-scenarioschrijver F[KA3]arberb[KA3]ock, die ook de pilootfilm van deze reeks BELLA BLOCK - DIE KOMMISSARIN (1994) voor zijn rekening nam, pas op het einde de criminele konijnen uit de hoed. Camerawerk van Diethard Prengel.

Der Angriff der Gegenwart auf die übrige Zeit

1985 | Experimenteel

Duitsland 1985. Experimenteel van Alexander Kluge. Met o.a. Jutta Hoffmann, Rosel Zech, Armin Mueller-Stahl, Michael Rehberg en Peter Roggisch.

Alexander Kluge thematiseert in deze film het begrip 'tijd' in de vorm van collage-scènes. Op zijn eigen scherpzinnige wijze die al bekend was van de film MACHT DER GEFŸHLE, demonstreert hij de tijdloosheid en het verlies van de tijd die kenmerkend zijn voor het heden. Het camerawerk is van vier verschillende lieden: Thomas Mauch, Werner Lüring, Herrmann Fahr en Jusith Kaufmann.

Blauvogel

1979 | Familiefilm, Historische film

DDDE 1979. Familiefilm van Ulrich Weiss. Met o.a. Robin Jaeger, Kurt Böwe en Jutta Hoffmann.

Dit verhaal speelt zich af in Amerika in de 18e eeuw. Een Engels jongetje groeit op bij een Indianenstam.

Geschlossene Gesellschaft

1978 | Drama

DDDE 1978. Drama van Frank Beyer. Met o.a. Jutta Hoffmann, Armin Müller-Stahl, Sigfrit Steiner en Walter Plathe.

Een jong gezin (vader, moeder en zoontje) in een ver afgelegen vakantiehuisje vormen de handeling, die door de regisseur wordt benut om hun depressies en levenscrises voor het voetlicht te halen. Hun gevoelens (ook jegens elkaar) zijn symbolisch voor de kritiek op de DDR-maatschappij die na het tv- debuut door de autoriteiten goed begrepen werd en prompt veroorzaakten dat de film naar de planken verbannen werd, waar hij elf jaar bleef liggen tot de omwenteling van 1989 en in de postrevolutionaire hausse van films uit de kast kwam. Deze kritiek was allang bekend, de hoofdrolspelers zaten al lang hoog en droog in het Westen en niemand zit op de film te wachten.

Fleur Lafontaine

1978 | Drama

DDDE 1978. Drama van Horst Seemann. Met o.a. Angelica Domröse, Hilmar Thate, Eberhard Esche, Gisela May en Fred Düren.

Een vrouw die haar hele leven al kampt met psychische problemen, belandt na een ongeluk in een kliniek waar ze haar levensverhaal vertelt aan de dokter. Een sterke acteerprestatie van Domröse. Het scenario is van Dinah Nelken en regisseur Seemann naar de roman Das angstvolle Heldenleben einer gewissen Fleur Lafontaine van Nelken. Het camerawerk is van Hans-Jürgen Kruse.

Lotte in Weimar

1974 | Drama, Historische film

DDDE 1974. Drama van Egon Gühnter en Egon Günther. Met o.a. Martin Hellberg, Lilli Palmer, Jutta Hoffmann, Katharina Thalbach en Rolf Ludwig.

Regisseur G[KA3]unther schreef zelf het scenario naar de gelijknamige roman van Thomas Mann over Charlotte Kestner (Palmer) die als de jonge Lotte Buff (Wilke) een stormachtige affaire had met dichter Wolfgang von Goethe (Eichorn). Ze wees hem indertijd af, wat de gekwetste Goethe in zijn roman [KL]Werthers Leiden[KLE] beschreef. Ze keert na veertig jaar terug naar Weimar, waar de oudere Goethe (Hellberg) een hoge post in de regering vervult als Minister van Staat. Ze wil het contact met Goethe hernieuwen, maar het zal niet meer worden wat het ooit geweest was. Ondanks de behoorlijke hoofdrollen, is het een bloedeloze film naar een verouderd concept. Een totale afgang voor de Oost-Duitse DEFA toen ze hem (als hun eerste film) naar het festival van Cannes inzonden voor de officiële mededinging. Het camerawerk is van Erich Gusko.

Die Schlüssel

1972 |

1972. Egon Günther. Met o.a. Magda Zawadzka, Jackie Schwarz en Jutta Hoffmann.

Regisseur G[KA3]unther schreef zelf het scenario naar de gelijknamige roman van Thomas Mann over Charlotte Kestner (Palmer) die als de jonge Lotte Buff (Wilke) een stormachtige affaire had met dichter Wolfgang von Goethe (Eichorn). Ze wees hem indertijd af, wat de gekwetste Goethe in zijn roman [KL]Werthers Leiden[KLE] beschreef. Ze keert na veertig jaar terug naar Weimar, waar de oudere Goethe (Hellberg) een hoge post in de regering vervult als Minister van Staat. Ze wil het contact met Goethe hernieuwen, maar het zal niet meer worden wat het ooit geweest was. Ondanks de behoorlijke hoofdrollen, is het een bloedeloze film naar een verouderd concept. Een totale afgang voor de Oost-Duitse DEFA toen ze hem (als hun eerste film) naar het festival van Cannes inzonden voor de officiële mededinging. Het camerawerk is van Erich Gusko.

Der Dritte

1971 | Drama

DDDE/Duitsland 1971. Drama van Egon Günther. Met o.a. Jutta Hoffmann, Rolf Ludwig en Barbara Dittus.

Relatieproblematiek en vrouwenemancipatie in de DDR. Een vrouwelijke wiskundige heeft twee kinderen van verschillende mannen en gaat het nu proberen met een derde.

Karla

1966 | Drama

DDDE 1966. Drama van Herrmann Zschoche. Met o.a. Jutta Hoffmann, Jürgen Hentsch, Inge Keller en Rolf Hoppe.

Een `misstap` van regisseur Zschoche, die het jaar daarvoor nog een tendentieuze, geschiedvervalsende jeugdfilm over de Oktober-revolutie gemaakt had. Deze film gaat over de ontluikende mondigheid van de DDR-burger gesymboliseerd door een kersverse onderwijzeres (Hoffmann), die een oudere man in het rustige Noorden van de DDR ontmoet die eigenlijk graag wil berichten over zijn verschrikkelijke ervaringen in de Stalinistische periode, maar het boek niet durft te schrijven. Deze film was teveel voor het regime en zelfs de geluidsmontage mocht niet meer worden voltooid ondanks nog snel opgelegde zelfcensuur. De regisseur maakte het jaar daarop een onbenullige liefdesfilm. De 'première' in 1990 biedt slechts een achterhaald onderwerp in een ouderwetse verpakking. Het scenario komt van de regisseur en Ulrich Plenzdorf, de camera deed Güner Ost.

Das Rabaukenkabarett

1960 | Drama

DDDE 1960. Drama van Werner Wallroth. Met o.a. Horst Jonischkan, Jutta Hoffmann en Albert Hetterle.

Een nieuwe leraar verzint een nieuwe afleiding voor de ietwat losgeslagen jeugd om ze op die manier op het rechte pad te houden.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Jutta Hoffmann op televisie komt.

Reageer