André Versini: regie en cast.
Er zijn 19 films gevonden.

Voir Vénise et crever

1963 | Avonturenfilm

Duitsland​/​​Italië​/​​Frankrijk 1963. Avonturenfilm van André Versini. Met o.a. Sean Flynn, Karin Baal, Madeleine Robinson, Ettore Manni en Hannes Messemer.

Een Frans geheimagent is in Venetië ontvoerd, maar wordt door de inlichtingendienst als verrader beschouwd en niet geholpen. Zijn vrouw roept de hulp in van de zoon van een overleden collega die in een ondoorzichtig internationaal komplot belandt. Pogingen om de film vaart te geven resulteren in een warrige intrige naar Mission to Venice van James Hadley Chase. Venetiaanse locaties en gondels worden op voor de hand liggende manier fotogeniek gebruikt, acteurs vullen de schematische rollen goed in, maar de zoon van Errol Flynn mist de nonchalante charme van zijn vader.

Mandrin, bandit gentilhomme

1962 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1962. Avonturenfilm van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Georges Rivière, Dany Robin, Sylvia Montford, Jeanne Valérie en Georges Wilson.

Een strijder tegen de woekerbelastingen van Lodewijk XV duikt onder bij rondtrekkende komedianten. Als hoofd van een smokkelbende blijft hij de gulle en opruiende volksheld tot hij bij zijn zoveelste onderneming in de val loopt. Een groots opgezette en breed uitgesponnen schelmenfilm, die in de actiescènes onvoldoende verve heeft. Rivière is fysiek ideaal voor de heldenrol, maar blijkt als acteur ontoereikend. Goede en kleurrijke bijrollen, maar deze film kan als geheel de vergelijking met de gelijktijdig gemaakte CARTOUCHE niet doorstaan. Ook beknd als MANDRIN.

Horace 62

1962 | Drama, Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1962. Drama van André Versini. Met o.a. Charles Aznavour, Giovanna Ralli, Raymond Pellégrin, Jean-Louis Trintignant en Danielle Godet.

Een generaties lange vendetta tussen twee Corsicaanse gangsterfamilies wordt uiteindelijk beslecht in Parijs. Het scenario verplaatst de wraaktragedie van Corneille van het oude Griekenland naar de moderne tijd, maar ook zonder deze culturele verwijzing maakte ex-acteur Versini van zijn regiedebuut een redelijk onderhoudende misdaadfilm. Alleen mist Aznavour het temperament voor de titelrol en hij wordt weggespeeld door andere acteurs.

Nathalie, agent secret

1959 | Komedie

Frankrijk 1959. Komedie van Henri Decoin. Met o.a. Martine Carol, Félix Marten, Jacques Berthier, Dany Saval en Darío Moreno.

Een wufte mannequin sluit een weddenschap af, waardoor ze voor een atoomspionne wordt aangezien. Ze krijgt ook nog een moord in de schoenen geschoven, die ze met onvermoeid vernuft zelf weet op te lossen. Dit tweede NATHALIE-avontuur is met minder brille gemaakt dan deel 1, en het type van het slimme domme blondje is nu ook minder verrassend, maar het resultaat blijft redelijk onderhoudend.

J'irai cracher sur vos tombes

1959 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1959. Drama van Michel Gast. Met o.a. Christian Marquand, Antonella Lualdi, Paul Guers, Renate Ewert en Fernand Ledoux.

Een man, die er zwart uitziet, maar een halfbloed is, wreekt het lynchen van zijn broer door vrouwen in de hogere blanke kringen te verleiden en te compromitteren. Hij wordt verliefd en wil met zijn vriendin vluchten, maar bij de grens worden zij beiden neergeschoten. De roemruchte, onder pseudoniem geschreven imitatie 'Amerikaanse hardboiled roman' van Boris Vian kreeg in het geweld een sensationeel aangezette verfilming van de debutant. Met nep-Amerikaanse locaties mist de film iedere overtuigingskracht, maar weet op een averechtse manier toch te boeien.

Les Noces Vénétiennes

1958 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1958. Komedie van Alberto Cavalcanti. Met o.a. Martine Carol, Vittorio De Sica, Philippe Nicaud, Jacques Sernas en Claudia Cardinale.

Een Franse toeriste in Venetië doet zich met valse juwelen als miljonaire voor om een rijke man te strikken en treft een prins, in werkelijkheid een berooide kunstschilder, die deel uitmaakt van een door een barkeeper geleid complot om de bezoekers van de Dogenstad te bestelen. Ondanks een aantrekkelijke rolbezetting en zeer fraai gefotografeerde locaties een ietwat teleurstellende romantische oplichterskomedie van de filmpionier Cavalcanti. Onderscheidt zich nauwelijks van andere vakantiefilms. Te vrijblijvend, maar evenwel charmant vermaak.

La Chatte

1958 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1958. Oorlogsfilm van Henri Decoin. Met o.a. Françoise Arnoul, Bernard Blier, Bernhard Wicki, Kurt Meisel en Harald Wolff.

Parijs onder de naziknoet. Cora, echtgenote van een verzetsman die tijdens een razzia het leven laat, draagt het Résistance-vuur van haar wederhelft verder. Maar dan. In deze spannende, bijzonder sfeerrijk gefotografeerde film noir op bescheiden budget zijn de nazi's karikaturen, maar Arnoul-met-de-kattenogen excelleert op bijna stoïcijnse wijze als sensuele femme fatale. Producent en coscenarist Eugène Tucherer ontkent vóór de openingstitels voorzichtigheidshalve de scenariobron: de duister-tragische geschiedenis van dubbelagente Mathilde Carré (1908-2007). Wegens eclatant kassucces gevolgd door La Chatte sort ses griffes (1960).

Tous peuvent me tuer

1957 | Misdaad, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1957. Misdaad van Henri Decoin. Met o.a. François Périer, Eleonora Rossi-Drago, Anouk Aimée, Peter van Eyck en Franco Fabrizi.

Vijf mannen uit uiteenlopende milieus plegen samen een risicoloze inbraak bij een rijke oude vrouw, maar worden vervolgens gearresteerd voor een klein vergrijp. In de gevangenis worden ze één voor één vermoord, zodat de overlevende de buit voor zichzelf kan houden. De onderhoudende, maar wat erg uitgesponnen misdaadfilm geeft feitelijk onnodige aandacht aan de vrouwen thuis. De uitvoerige sterbezetting houdt de interesse niettemin steeds gaande.

Le Captif

1957 | Avonturenfilm

Frankrijk 1957. Avonturenfilm van Maurice Labro. Met o.a. André Versini, Jean Chevrier en Barbara Laage.

Een atoomgeleerde verdwijnt in de jungle en verscheidene grootmachten gaan op zoek naar hem om hem zijn geheimen te ontfutselen. Degelijke avonturenfilm, professioneel ingeblikt door Labro. Ook bekend als UN HOMME À VENDRE.

Ce soir les jupons volent

1956 | Komedie

Frankrijk 1956. Komedie van Dimitri Kirsanoff. Met o.a. Sophie Desmarets, Anne Vernon, Brigitte Auber, Sylvia Montfort en Nadine Basile.

Vijf mannequins zetten op kerstavond de bloemetjes buiten en komen zo stuk voor stuk aan de man. Een vlot geacteerde, maar zonder veel variatie geschreven en vlak geregisseerde komedie die de 'stille nacht heilige nacht'-gedachte met wulpse voeten treedt.

Une Fille épatante

1955 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1955. Komedie van Raoul André. Met o.a. Sophie Desmarets, Raymond Rouleau, Grégoire Aslain, Mona Dol en André Versini.

Een kruimeldievegge ziet een politie-inspecteur aan voor een gangster en wil met hem zaken doen. Ook als ze achter de waarheid komt, blijft ze verliefd en helpt hem met het oprollen van een bende goudsmokkelaars. Een pretentieloze komedie, die het meer van dialoogvuurwerk moet hebben dan van de dynamische vorm. Er wordt aanstekelijk geacteerd, al is Rouleau wat te oud voor zijn rol.

La Rue des bouches peintes

1955 | Drama

Frankrijk 1955. Drama van Robert Vernay. Met o.a. Françoise Christophe, Jean Danet, Paul Bernard, Louis Seigner en Denise Grey.

Een journalist treft in een Marokkaans bordeel een prostituée die door haar wraakzuchtige en machtige echtgenoot gedwongen werd tot het rosse leven. Als ze dat niet zou doen, dan zou haar minnaar geruïneerd worden. Bij een confrontatie met de journalist sterft de sadistische echtgenoot aan een beroerte, zodat niets een happy end in de weg staat. Een treinromannetje van Maurice Dekobra werd in gepaste kitsch-stijl verfilmd, met vermakelijk resultaat. Fraai camerawerk.

Leguignon guérisseur

1954 | Komedie

Frankrijk 1954. Komedie van Maurice Labro. Met o.a. Yves Deniaud, Nicole Besnard, Michel Roux, André Brunot en Colette Mars.

Een man blijkt kwaliteiten als genezer te bezitten en krijgt zodoende een goede reputatie bij de patiënten van een overbelaste oude arts. De erfgenamen van een door hem genezen patiënt spannen samen om hem zijn vermogen te doen verliezen en willen hem laten verleiden door een nachtclub-zangeres. De mogelijkheden tot een satire op de medische bureaucratie worden niet benut. In plaats daarvan is de film een gewone klucht geworden, waarin overdreven maar vlot wordt geacteerd.

La Reine Margot

1954 | Drama, Historische film

Frankrijk​/​​Italië 1954. Drama van Jean Dréville en Jean Dréville. Met o.a. Jeanne Moreau, Armando Francioli, André Versini, Henri Génès en Vittorio Sanipoli.

Een dochter van Catharina de Medici wordt uitgehuwelijkt aan de protestantse koning van Navarra, een afleidingsmanoeuvre om ogenschijnlijk katholieken en protestanten nader tot elkaar te brengen, maar tijdens de Bartholomeusnacht worden de laatsten uitgemoord. Koningin Margot slaagt er in haar echtgenoot te redden, maar haar minnaar eindigt op het schavot. Een vroege ster-rol van Moreau in een historisch spektakel dat een curieuze afwisseling biedt van drama met kluchtige momenten. Rosay domineert als Catharina in de film die het vooral van luxueuze decors moet hebben. Scenario naar de roman van Alexandre Dumas werd geschreven door Abel Gance.

Le Secret d'Hélène Marion

1953 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1953. Drama van Henri Calef. Met o.a. Isa Miranda, Frank Villard, Carla del Poggio, Michel Roux en Jean Debucourt.

Een man keert van de oorlog in Midden-Oosten terug in Parijs en begint een verhouding met een vrouw zonder te weten dat ze met een krijgsmakker getrouwd is. Na ontdekking van de waarheid cijfert hij zich weg, zonder te weten dat zijn geliefde zwanger is. Jaren later - als de echtgenoot inmiddels gesneuveld is - zorgt de dochter voor hereniging. Zorgvuldige onderkoelde regie houdt dit melodrama binnen de perken, hoewel de nobele loyaliteit van de held een weinig overtuigende idealisering krijgt.

Mademoiselle Josette, ma femme

1950 | Komedie, Muziek

Frankrijk 1950. Komedie van André Berthomieu. Met o.a. Fernand Gravey, Odile Versois, Lysiane Rey, Robert Arnoux en André Versini.

Een meisje zal zich een erfenis zien ontgaan als ze niet vóór haar meerderjarigheid getrouwd is. Omdat haar aanbedene onbereikbaar in Amerika is, haalt ze haar voogd van middelbare leeftijd over tot een tijdelijk verstandshuwelijk. Al tijdens de zogenaamde huwelijksreis begint het spel ernst te worden. Het is een, hooguit routineuze, nieuwe versie van een al vaker verfilmde toneelkomedie, met muzikale intermezzi door de radio-idolen van het moment. De quasi-naïviteit van Versois geeft er nog enige frisheid aan.

Troisième cheminée à gauche

1948 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1948. Komedie van Jean Mineur. Met o.a. Jacaueline Cadet, Thérèse Dorny, André Versini, André Bervil en Henri Guisol.

Het een en ander rond woningnood, een armoedig appartement en wat zieleroerselen. Een met weinig middelen opgenomen film en de kijker vraagt zich af wat het slechtst is: het scenario, de regie of het spel. Grenst aan amateurisme. En bovendien belachelijke karakterbeschrijvingen. Zo is de jongeling beeldschoon en zo onnozel als wat. Ach ja, hij komt uit Indochina. Om te bewaren voor het nageslacht.

La veuve et l'innocent

1948 | Komedie

Frankrijk 1948. Komedie van André Cerf. Met o.a. Jean Tissier, Sophie Desmarets, Raymond Bussièrs, Jean Desailly en Saturnin Fabre.

Een misdaad-komedie waarin de guillotine gestolen is, zodat een onschuldig ter dood veroordeelde niet geëxecuteerd kan worden. Een stelletje dat op huwelijksreis is, heeft die valbijl bij zich. De komische situaties, de gevatheden en de reeks goede bijrollen waarop de Franse cinema toen nog het patent bezat, vormen de essentie van de film. De maker is in hoofdzaak een scenario- en dialoogschrijver en neemt slechts zo nu en dan achter de camera plaats.

Ainsi finit la nuit

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van Emile E. Reinert. Met o.a. Anne Vernon, Claude Dauphin, Henri Guisol, Katherine Kath en André Versini.

Een toevallige ontmoeting van de vrouw van een politicus met een pianist leidt tot een kortstondige verhouding. De echtgenoot komt er achter en de vrouw gaat schuldbewust in op het verzoek van de pianist om hem te volgen. Ze krijgt daarbij een auto-ongeval en verzoent zich op het ziekbed met haar man. Gedateerde smartlap maakte destijds Vernon bekend en is nu vooral curieus omdat de film en mannelijke personages de heldin geen enkel eigen initiatief toestaan, waardoor er - onbedoeld - bittere accenten ontstaan.