Wolfgang Thaler

Cameraman

Wolfgang Thaler is cameraman.
Er zijn 11 films gevonden.

Theeb

2014 | Avonturenfilm, Drama

Verenigde Arabische Emiraten/Jordanië/Verenigd Koninkrijk 2014. Avonturenfilm van Naji Abu Nowar. Met o.a. Jacir Eid Al-Hwietat, Hussein Salameh Al-Sweilhiyeen, Hassan Mutlag Al-Maraiyeh en Jack Fox.

Een aan de western verwant coming of age-verhaal over vriend- en vijandschap, dat zich had kunnen afspelen in de schaduw van Lawrence of Arabia. De jonge bedoeïn Theeb volgt stiekem zijn volwassen broer als die twee ongenode gasten langs een gevaarlijke pelgrimsroute gidst. Tot ze worden overvallen. Zo megalomaan episch als Lawrence of Arabia was, zo simpel en doeltreffend is speelfilmdebuut Theeb, dankzij een goedgekozen amateurcast, cinematografische gratie en aandacht voor detail.

Paradies: Liebe

2012 | Drama

Oostenrijk/Duitsland/Frankrijk 2012. Drama van Ulrich Seidl. Met o.a. Margarete Tiesel, Peter Kazungu en Inge Maux.

Teresa is een alleenstaande, middelbare Oostenrijkse huisvrouw die op strandvakantie naar Kenia gaat. Of ze wist wat ze daar zou aantreffen laat de film in het midden, maar voor ze het weet is Teresa omringd door 'beach boys'. Die haar spulletjes proberen te verkopen, excursies, en bovenal zichzelf. De kracht van Paradies: Liebe is dat Seidl geen daders of slachtoffers aanwijst. Teresa gebruikt de 'beach boys' en die gebruiken op hun beurt Teresa. In Seidls universum is iedereen slachtoffer én dader. Eerste in de Paradies-trilogie. Andere delen: Glaube en Hoffnung.

Paradies: Hoffnung

2013 | Drama

Oostenrijk/Duitsland/Frankrijk 2013. Drama van Ulrich Seidl. Met o.a. Melanie Lenz, Verena Lehbauer, Joseph Lorenz en Viviane Bartsch.

In dit slotdeel van Seidls Paradies-trilogie moet de dertienjarige Melanie naar een afslankkamp voor tieners, waar ze valt voor de arts die haar vorderingen in de gaten moet houden. Het contrast tussen onbedwingbare verlangens en de onverzettelijke realiteit heeft Seidl nog nooit zo sterk weten te vangen. De strakke kaders, de ordening van personages in het decor en de eindeloze, rituele herhalingsoefeningen zijn de visuele tegenhanger van de vormeloze maar allesbepalende emoties. Geen wonder dat elk deel van de trilogie werd geselecteerd voor 's werelds belangrijkste filmfestivals.

Paradies: Glaube

2012 | Drama

Oostenrijk/Duitsland/Frankrijk 2012. Drama van Ulrich Seidl. Met o.a. Maria Hofstätter, Nabil Saleh, Natalya Baranova, Rene Rupnik en Daniel Hoesl.

In dit middendeel van Ulrich Seidls Paradies-trilogie hoopt de devote Anna Maria het paradijs te vinden via haar geloof. Haar geloof in Jezus aan het kruis, die ze elke dag vertelt hoe prachtig hij is. Dat geeft al een beetje aan hoe dubbelzinnig en fascinerend dit drieluik over liefde, geloof en hoop is. Want in haar overgave aan het beeld aan het kruis is de lust niet los te zien van spiritueel verlangen. Tragisch, gelaagd en schitterend gefilmd.

Whores' Glory

2011 | Documentaire

Duitsland/Oostenrijk 2011. Documentaire van Michael Glawogger.

Documentaire van Michael Glawogger waarin hij prostituees volgt in Thailand, Bangladesh en Mexico.

Contact High

2009 | Komedie

Oostenrijk/Duitsland/Polen/Luxemburg 2009. Komedie van Michael Glawogger. Met o.a. Michael Ostrowski, Raimund Wallisch, Alexis Santiago Hernandez, Jeremy Strong en Victor Varnado.

Stoner-komedie van wijlen Michael Glawogger (1959-2014), de Oostenrijkse cineast die vooral bekendheid geniet vanwege zijn documentaires over werkende armen in Azië en Afrika. Contact High is een psychedelische kijkdoosfilm waarin twee kleurrijke stumpers een verloren tas van een drugsdealer moeten opsporen en retourneren. Kortom, Fear and Loathing in Poland, met personages die met en zonder drugs achter de kiezen opvallen tussen het gepeupel. Voeg daarbij een hitsige gay drugsbaas en mild homofobe lakeien en je hebt een platgetreden komedie, met unieke rafelrandjes.

Import/Export

2007 | Drama

Oostenrijk 2007. Drama van Ulrich Seidl. Met o.a. Ekateryna Rak, Paul Hofmann, Michael Thomas, Natalya Baranova en Maria Hofstätter.

Oostenrijker Seidl maakt documentaires en speelfilms waarbij niet altijd duidelijk is wat wel en niet is geënsceneerd. Import/Export is fictie, maar gefilmd op echte locaties (een geriatrische instelling, een internetseksbedrijf), met acteurs die van de straat werden geplukt. Twee tragedies worden afgewisseld: over een blonde Oekraïense die het geluk zoekt in Oostenrijk, en over een werkloze Oostenrijker die rijk wil worden in de Oekraïne. Had eerder werk van misantroop Seidl (Tierische Liebe, Hundstage) een hoog ‘Jambers-gehalte’, ditmaal is zijn blik oprecht empathisch. Beklemmend vakwerk.

Blue Moon

2002 | Romantiek, Komedie

Oekraïne/Slowakije 2002. Romantiek van Andrea Maria Dusl. Met o.a. Josef Hader, Detlev Buck en Viktoria Malektorovich.

Prettig ongestructureerde debuutfilm over de omzwervingen van een callgirl uit de Oekraïne en een tweederangs gangster. De grootse liefdesfinale waarmee de film afsluit is misplaatst noch overdreven; in deze mooie, speelse wereld is alles mogelijk.

Hundstage

2001 | Drama

Oostenrijk 2001. Drama van Ulrich Seidl. Met o.a. Maria Hofstätter, Christine Jirku, Victor Hennemann, Georg Friedrich en Alfred Mrva.

Witte rolluiken, bleke blote lijven, hoge temperaturen, kale nieuwbouwwijken: het zijn de Hundstage (hondendagen) van debuterend regisseur Seidl, gefilmd in de tijdspanne van drie jaar omdat hij zijn amateur-acteurs alleen wilde vastleggen op plakkerig hete dagen. Het werd een unieke eersteling, rauw en onvriendelijk, met mechanische seks in een stille parenclub, met een vrouw die wordt afgestraft met haar hoofd in een toiletpot, met twee gescheiden lieden die beurtelings bloemen leggen bij het bermmonument van hun dochtertje. Een compromisloos werk, zonder uitwegen.

Spass ohne Grenzen

1999 |

Oostenrijk 1999. Ulrich Seidl.

Witte rolluiken, bleke blote lijven, hoge temperaturen, kale nieuwbouwwijken: het zijn de Hundstage (hondendagen) van debuterend regisseur Seidl, gefilmd in de tijdspanne van drie jaar omdat hij zijn amateur-acteurs alleen wilde vastleggen op plakkerig hete dagen. Het werd een unieke eersteling, rauw en onvriendelijk, met mechanische seks in een stille parenclub, met een vrouw die wordt afgestraft met haar hoofd in een toiletpot, met twee gescheiden lieden die beurtelings bloemen leggen bij het bermmonument van hun dochtertje. Een compromisloos werk, zonder uitwegen.

Frankreich, wir kommen!

1998 |

Oostenrijk 1998. Michael Glawogger. Met o.a. Herbert Prohaska, Andreas Herzog, Ivica Vastic en Anton Polster.

Witte rolluiken, bleke blote lijven, hoge temperaturen, kale nieuwbouwwijken: het zijn de Hundstage (hondendagen) van debuterend regisseur Seidl, gefilmd in de tijdspanne van drie jaar omdat hij zijn amateur-acteurs alleen wilde vastleggen op plakkerig hete dagen. Het werd een unieke eersteling, rauw en onvriendelijk, met mechanische seks in een stille parenclub, met een vrouw die wordt afgestraft met haar hoofd in een toiletpot, met twee gescheiden lieden die beurtelings bloemen leggen bij het bermmonument van hun dochtertje. Een compromisloos werk, zonder uitwegen.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Wolfgang Thaler op televisie komt.

Reageer