Titus Muizelaar

Acteur, Scenarist

Titus Muizelaar is acteur en scenarist.
Er zijn 18 films gevonden.

Vlees

2010 | Drama

Nederland 2010. Drama van Victor Nieuwenhuijs en Maartje Seyferth. Met o.a. Nellie Benner, Hugo Metsers en Titus Muizelaar.

Crepuscule

2009 |

Nederland 2009. Maartje Seyferth en Victor Nieuwenhuijs. Met o.a. Nellie Benner en Titus Muizelaar.

Een jonge vrouw, de schouders hoog, haar gezicht verscholen onder een grote capuchon, arriveert in de grote stad. Ze neemt haar intrek in een immense kamer, waar een verweerde spiegel en een orgel staan. Ze vindt een baantje bij een benzinepomp. Crepuscule toont beelden uit haar dagelijks leven tot er plotseling een pistool op haar hoofdkussen wordt gelegd. Crepuscule is een ode aan Jean-Luc Godard, die decennia geleden stelde dat voor een film niets anders nodig is dan een meisje en een pistool. Dat die ingrediënten niet per se een geslaagde film opleveren bewijst deze aaneenschakeling van loze, quasi-diepzinnige scènes.

Lulu

2004 | Drama, Romantiek

Nederland 2004. Drama van Maartje Seyferth en Victor Nieuwenhuijs. Met o.a. Titus Muizelaar, Vlatka Simac, Georgina Verbaan en Willeke van Ammelrooy.

De welgestelde uitgever Leon Mortier raakt verslingerd aan de verleidelijke en ongrijpbare Lulu. Niet alleen Leon, maar ook zijn broer, zoon en vrienden vallen willoos ten prooi aan Lulu's aantrekkingskracht, met desastreuze gevolgen.

Ik ook van jou

2001 | Romantiek

Nederland 2001. Romantiek van Ruud van Hemert. Met o.a. Antonie Kamerling, Angela Schijf, Beau van Erven Dorens, Florence Kasumba en Domenico La Ferrara.

Redelijke Giphart-verfilming vertelt het verhaal van de relatie tussen beginnend schrijver Erik (een zeer behoorlijk spelende Kamerling) en Reza (Schijf). Aanvankelijk is alles rozengeur en maneschijn, maar na verloop van tijd ontwikkelt Reza een ziekelijke jaloezie die gepaard gaat met oncontroleerbare woede-uitbarstingen. De tragiek en de seks uit de roman van Giphart zijn flink aangedikt. De gelijkenis met Turks Fruit en Betty Blue ligt erg voor de hand, maar Schijf is jammer genoeg geen Monique van de Ven of Béatrice Dalle.

Retour Den Haag

1999 |

Nederland 1999. Peter de Baan. Met o.a. Huub van der Lubbe, Martin Schwab, Peter Paul Muller, Rudolf Lucieer en Jan Decleir.

Redelijke Giphart-verfilming vertelt het verhaal van de relatie tussen beginnend schrijver Erik (een zeer behoorlijk spelende Kamerling) en Reza (Schijf). Aanvankelijk is alles rozengeur en maneschijn, maar na verloop van tijd ontwikkelt Reza een ziekelijke jaloezie die gepaard gaat met oncontroleerbare woede-uitbarstingen. De tragiek en de seks uit de roman van Giphart zijn flink aangedikt. De gelijkenis met Turks Fruit en Betty Blue ligt erg voor de hand, maar Schijf is jammer genoeg geen Monique van de Ven of Béatrice Dalle.

Missing Link

1999 | Familiefilm, Drama, Komedie

Nederland/België 1999. Familiefilm van Ger Poppelaars. Met o.a. Nick van Buiten, Tamar van den Dop, Johan Leysen, Thomas Acda en Lotte van der Laan.

Nederland rond 1955. De 11-jarige Rick (Van Buiten) woont bij zijn moeder (Van Den Dop) en tante, want zijn vader zou als vlieger in de oorlog neergeschoten zijn. Op school hoort hij over de evolutietheorie en de ontbrekende schakel in de menselijke evolutie. Toevallig organiseert een Belgische professor net op dat moment een expeditie naar die missing link in donker Afrika. Spannend! Rick gaat mee, de pittige dochter van de boekhandelaar ook. Deze tv-film met absurdistische humor en een serieuze ondertoon kreeg op het filmfestival van Utrecht bioscoopstatus én een Gouden Kalf voor het scenario.

Duinzicht Boven

1999 | Drama

Nederland 1999. Drama van Gerardjan Rijnders. Met o.a. Annemarie Prins, Marjon Brandsma, Kitty Courbois, Celia Nufaar en Ina van Faassen.

De vijftig-jarige mevrouw Hagoort (Brandsma) wordt tijdelijk opgenomen in de psychiatrische instelling `Duinzicht Boven`, waar vooral oude, hopeloze gevallen verblijven. De komst van de nieuwelinge brengt het geregelde leven van de oudjes in het huis totaal in de war. Teuntje (Prins), die er al het langst verblijft, zwaait er de scepter, maar Hagoort weigert zich naar haar regels te plooien. Het verplegend personeel observeert de toestand, maar grijpt niet in. Als Teuntje door een ongeval tijdelijk naar het ziekenhuis moet, lijkt het alsof de revolutionaire aanpak van Hagoort zijn vruchten begint af te werpen. Schitterend geacteerd drama dat bol staat van de symboliek. 'Duinzicht Boven' is het schoolvoorbeeld van een vastgeroeste machtsstructuur waar iedereen zich bij heeft neergelegd, tot er een vreemde eend in de bijt komt. Dank zij de acteerprestaties van enkele oude rotten in het vak komt de film op een niveau dat vergelijkbaar is met ONE FLEW OVER THE CUCKOO'S NEST en een einde dat zeker even explosief is. Joke Meillo schreef het knappe scenario. Fotografie is van Tom Erisman.

De man met de hond

1998 | Komedie, Drama

Nederland 1998. Komedie van Annette Apon en Anette Apon. Met o.a. Ramsey Nasr, Monic Hendrickx, Truus te Selle, Titus Muizelaar en Janni Goslinga.

De eenzame, 25-jarige Kees (Nasr) is een hopeloze nul. Hij wordt zich dat bewust als hij voor het eerst aan het werk moet op een bank. Zijn nieuwe collega`s zien hem niet zitten. Alles verandert als Kees hen een foto toont van een leuk meisje en zegt dat het zijn verloofde is. Om de schijn op de houden dat hij een man van de wereld is, gaat Kees inbreken (en steeds meer) en maakt jacht naar foto`s, die zijn avontuurlijke bestaan moeten bewijzen. Hij wordt met de dag populairder, maar zijn geluk is niet van lange duur. De politie begint een klopjacht op de geheimzinnige fotodief, Kees wordt ontslagen en zijn lieve moeder (De Muynck) sterft. Kees wordt opgepakt als `de man met de hond` (hij liep in de buurt met een hondenriem zonder hond), belandt in de gevangenis, maar ook hier weet hij het stralende sociale middelpunt te worden. Als zijn straf erop zit, wil hij op vakantie met Petra, de leuke verpleegster van zijn moeder. Het scenario van Bennie Roeters komt af en toe lichtvoetig over, maar verhalen over geboren verliezers en nobody's zijn helaas zelden leuk. Sterk camerawerk van Rogier Stoffers en geslaagde filmmuziek van Fons Merkies kunnen de indruk van traag- en oubolligheid niet wegwissen.

Het jaar van de opvolging - Het najaar van de waarheid

1997 |

Nederland 1997. Frans Weisz. Met o.a. Victor Löw, Will van Kralingen, Pierre Bokma, Titus Muizelaar en Renée Soutendijk.

De eenzame, 25-jarige Kees (Nasr) is een hopeloze nul. Hij wordt zich dat bewust als hij voor het eerst aan het werk moet op een bank. Zijn nieuwe collega`s zien hem niet zitten. Alles verandert als Kees hen een foto toont van een leuk meisje en zegt dat het zijn verloofde is. Om de schijn op de houden dat hij een man van de wereld is, gaat Kees inbreken (en steeds meer) en maakt jacht naar foto`s, die zijn avontuurlijke bestaan moeten bewijzen. Hij wordt met de dag populairder, maar zijn geluk is niet van lange duur. De politie begint een klopjacht op de geheimzinnige fotodief, Kees wordt ontslagen en zijn lieve moeder (De Muynck) sterft. Kees wordt opgepakt als `de man met de hond` (hij liep in de buurt met een hondenriem zonder hond), belandt in de gevangenis, maar ook hier weet hij het stralende sociale middelpunt te worden. Als zijn straf erop zit, wil hij op vakantie met Petra, de leuke verpleegster van zijn moeder. Het scenario van Bennie Roeters komt af en toe lichtvoetig over, maar verhalen over geboren verliezers en nobody's zijn helaas zelden leuk. Sterk camerawerk van Rogier Stoffers en geslaagde filmmuziek van Fons Merkies kunnen de indruk van traag- en oubolligheid niet wegwissen.

Het jaar van de opvolging - De zieke zomer

1997 |

Nederland 1997. Frans Weisz. Met o.a. Will van Kralingen, Pierre Bokma, Titus Muizelaar, Victor Löw en Renée Soutendijk.

De eenzame, 25-jarige Kees (Nasr) is een hopeloze nul. Hij wordt zich dat bewust als hij voor het eerst aan het werk moet op een bank. Zijn nieuwe collega`s zien hem niet zitten. Alles verandert als Kees hen een foto toont van een leuk meisje en zegt dat het zijn verloofde is. Om de schijn op de houden dat hij een man van de wereld is, gaat Kees inbreken (en steeds meer) en maakt jacht naar foto`s, die zijn avontuurlijke bestaan moeten bewijzen. Hij wordt met de dag populairder, maar zijn geluk is niet van lange duur. De politie begint een klopjacht op de geheimzinnige fotodief, Kees wordt ontslagen en zijn lieve moeder (De Muynck) sterft. Kees wordt opgepakt als `de man met de hond` (hij liep in de buurt met een hondenriem zonder hond), belandt in de gevangenis, maar ook hier weet hij het stralende sociale middelpunt te worden. Als zijn straf erop zit, wil hij op vakantie met Petra, de leuke verpleegster van zijn moeder. Het scenario van Bennie Roeters komt af en toe lichtvoetig over, maar verhalen over geboren verliezers en nobody's zijn helaas zelden leuk. Sterk camerawerk van Rogier Stoffers en geslaagde filmmuziek van Fons Merkies kunnen de indruk van traag- en oubolligheid niet wegwissen.

Het jaar van de opvolging - De lente van de macht

1997 |

Nederland 1997. Frans Weisz. Met o.a. Victor Löw, Will van Kralingen, Pierre Bokma, Titus Muizelaar en Renée Soutendijk.

De eenzame, 25-jarige Kees (Nasr) is een hopeloze nul. Hij wordt zich dat bewust als hij voor het eerst aan het werk moet op een bank. Zijn nieuwe collega`s zien hem niet zitten. Alles verandert als Kees hen een foto toont van een leuk meisje en zegt dat het zijn verloofde is. Om de schijn op de houden dat hij een man van de wereld is, gaat Kees inbreken (en steeds meer) en maakt jacht naar foto`s, die zijn avontuurlijke bestaan moeten bewijzen. Hij wordt met de dag populairder, maar zijn geluk is niet van lange duur. De politie begint een klopjacht op de geheimzinnige fotodief, Kees wordt ontslagen en zijn lieve moeder (De Muynck) sterft. Kees wordt opgepakt als `de man met de hond` (hij liep in de buurt met een hondenriem zonder hond), belandt in de gevangenis, maar ook hier weet hij het stralende sociale middelpunt te worden. Als zijn straf erop zit, wil hij op vakantie met Petra, de leuke verpleegster van zijn moeder. Het scenario van Bennie Roeters komt af en toe lichtvoetig over, maar verhalen over geboren verliezers en nobody's zijn helaas zelden leuk. Sterk camerawerk van Rogier Stoffers en geslaagde filmmuziek van Fons Merkies kunnen de indruk van traag- en oubolligheid niet wegwissen.

Het jaar van de opvolging

1997 | Drama

Nederland 1997. Drama van Frans Weisz. Met o.a. Victor Löw, Porgy Franssen, Will van Kralingen, Pierre Bokma en Titus Muizelaar.

De eenzame, 25-jarige Kees (Nasr) is een hopeloze nul. Hij wordt zich dat bewust als hij voor het eerst aan het werk moet op een bank. Zijn nieuwe collega`s zien hem niet zitten. Alles verandert als Kees hen een foto toont van een leuk meisje en zegt dat het zijn verloofde is. Om de schijn op de houden dat hij een man van de wereld is, gaat Kees inbreken (en steeds meer) en maakt jacht naar foto`s, die zijn avontuurlijke bestaan moeten bewijzen. Hij wordt met de dag populairder, maar zijn geluk is niet van lange duur. De politie begint een klopjacht op de geheimzinnige fotodief, Kees wordt ontslagen en zijn lieve moeder (De Muynck) sterft. Kees wordt opgepakt als `de man met de hond` (hij liep in de buurt met een hondenriem zonder hond), belandt in de gevangenis, maar ook hier weet hij het stralende sociale middelpunt te worden. Als zijn straf erop zit, wil hij op vakantie met Petra, de leuke verpleegster van zijn moeder. Het scenario van Bennie Roeters komt af en toe lichtvoetig over, maar verhalen over geboren verliezers en nobody's zijn helaas zelden leuk. Sterk camerawerk van Rogier Stoffers en geslaagde filmmuziek van Fons Merkies kunnen de indruk van traag- en oubolligheid niet wegwissen.

Advocaat van de hanen

1996 | Drama

Nederland 1996. Drama van Gerrit van Elst. Met o.a. Pierre Bokma, Margo Dames, Jaap Spijkers, Peter Oosthoek en Daniëlla Remmers.

Een literatuurrecensent noemde de film net zo goed als het boek, en dat was niet als compliment bedoeld. Toch speelt Pierre Bokma een respectabele rol als de voormalige sociale advocaat die afstand neemt van zijn vroegere idealen. Na een dwangmatige kroegentocht belandt hij laveloos in een politiecel waar hij getuige is van de dood van een kraker. Aan hem nu de lastige keus: zet hij zich in voor het door de politie 'vermoorde' slachtoffer of verzwijgt hij wat er gebeurd is terwille van zijn reputatie. De film was overigens goed voor een heuse rel: leden van de zieltogende kraakbeweging verstoorden de opnames om te protesteren tegen de verwijzingen naar de zaak Hans Kok. Ook de 'valse hanen' (als krakerpunks verklede figuranten) moesten het ontgelden. Ondanks de extra publiciteit draaide de film maar een paar weken.

Een Held Van Onze Tijd

1994 |

1994. Ramón Gieling. Met o.a. Titus Muizelaar, Sylvia Poorta, Anneke Blok, Peer Mascini en Joy Hoes.

Een literatuurrecensent noemde de film net zo goed als het boek, en dat was niet als compliment bedoeld. Toch speelt Pierre Bokma een respectabele rol als de voormalige sociale advocaat die afstand neemt van zijn vroegere idealen. Na een dwangmatige kroegentocht belandt hij laveloos in een politiecel waar hij getuige is van de dood van een kraker. Aan hem nu de lastige keus: zet hij zich in voor het door de politie 'vermoorde' slachtoffer of verzwijgt hij wat er gebeurd is terwille van zijn reputatie. De film was overigens goed voor een heuse rel: leden van de zieltogende kraakbeweging verstoorden de opnames om te protesteren tegen de verwijzingen naar de zaak Hans Kok. Ook de 'valse hanen' (als krakerpunks verklede figuranten) moesten het ontgelden. Ondanks de extra publiciteit draaide de film maar een paar weken.

Passagiers

1991 | Drama

Nederland 1991. Drama van Ben van Lieshout. Met o.a. Hans Housdörfer, Manouk van der Meulen, Olga Zuiderhoek, Titus Muizelaar en Felix-Jan Kuypers.

Twee koppels, het ene eerbiedwaardig getrouwd en het andere een stel daklozen, krijgen relatieproblemen door behuizingsproblemen. Hun paden kruisen elkaar. De rondzwervende daklozen steken het gebouw in de fik waar een autobuschauffeur, die medelijden met hen had, hen naar toebracht. De jonge echtgenote van de autobuschauffeur voelt zich niet lekker in het nieuwe huis dat zij gaan bewonen, wordt apathisch en verlaat haar man. Troosteloze, abstracte bedoening over het zich niet thuis kunnen voelen. Met een minimum aan dialogen en de nadruk op het Hollandse polderlandschap in zwart-wit. De gesuggereerde droge humor is niet altijd even vanzelfsprekend. Eerste langspeelfilm van van Lieshout die het scenario schreef met Bert Bisperink.

Versteend verlangen

1990 |

1990. Bernd Wouthuysen.

Twee koppels, het ene eerbiedwaardig getrouwd en het andere een stel daklozen, krijgen relatieproblemen door behuizingsproblemen. Hun paden kruisen elkaar. De rondzwervende daklozen steken het gebouw in de fik waar een autobuschauffeur, die medelijden met hen had, hen naar toebracht. De jonge echtgenote van de autobuschauffeur voelt zich niet lekker in het nieuwe huis dat zij gaan bewonen, wordt apathisch en verlaat haar man. Troosteloze, abstracte bedoening over het zich niet thuis kunnen voelen. Met een minimum aan dialogen en de nadruk op het Hollandse polderlandschap in zwart-wit. De gesuggereerde droge humor is niet altijd even vanzelfsprekend. Eerste langspeelfilm van van Lieshout die het scenario schreef met Bert Bisperink.

De Wal

1987 |

Nederland 1987. Ben van Lieshout. Met o.a. Bert Bisperink, Josée Ruiter, Titus Muizelaar, Dokus Dagelet en Piet Kamerman.

Twee koppels, het ene eerbiedwaardig getrouwd en het andere een stel daklozen, krijgen relatieproblemen door behuizingsproblemen. Hun paden kruisen elkaar. De rondzwervende daklozen steken het gebouw in de fik waar een autobuschauffeur, die medelijden met hen had, hen naar toebracht. De jonge echtgenote van de autobuschauffeur voelt zich niet lekker in het nieuwe huis dat zij gaan bewonen, wordt apathisch en verlaat haar man. Troosteloze, abstracte bedoening over het zich niet thuis kunnen voelen. Met een minimum aan dialogen en de nadruk op het Hollandse polderlandschap in zwart-wit. De gesuggereerde droge humor is niet altijd even vanzelfsprekend. Eerste langspeelfilm van van Lieshout die het scenario schreef met Bert Bisperink.

De deur van het huis

1985 | Komedie, Drama, Experimenteel

Nederland 1985. Komedie van Heddy Honigmann en Angiola Janigro. Met o.a. Titus Muizelaar, Johan Leysen, Anke van 't Hof, Catherine ten Bruggencate en Rop Poncin.

Twee mannen, Leysen en Muizelaar, wonen samen in een stedelijke nieuwbouwflat. Er zijn wat spanningen, problemen met een kat, een bovenbuurvrouw en een georganiseerde reis naar de Noordpool. Lange speelfilmdebuut van het duo Honingmann-Janigro zit volgepropt met symbolen van een 'afhankelijkheidsrelatie', door de Nederlandse pers nogal lovend onthaald met kwalificaties als 'een filosofische slapstick' of 'een post-moderne Laurel en Hardy'. Leysen en Muizelaar zetten knap de twee types neer in een benauwende sfeer, vrijwel alleen met vaste shots opgenomen.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Titus Muizelaar op televisie komt.

Reageer