Maurice Ronet: regie en cast.
Er zijn 79 films gevonden.

Surprise Party

1983 | Familiefilm

Frankrijk 1983. Familiefilm van Roger Vadim. Met o.a. Caroline Cellier, Michel Duchaussoy, Robert Hossein, Mylène Demongeot en Maurice Ronet.

Een groep middelbare scholieren organiseert alvast een feestje om het nog te behalen succes van hun eindexamen te vieren, hetgeen voor sommigen uitmondt in een eerste verkenning op het terrein van de liefde en seks. Vadim - ooit koploper in de filmerotiek - loopt amechtig achter bij de bioscoopmode van tienerseks in een ouwelijke en vrij gluurderige optiek. Voor de oudere generatie is dit een aangenaam weerzien met sterren van weleer, zoals Ronet in zijn laatste rol. De jonge held wordt gespeeld door de zoon van de regisseur (en van Catherine Deneuve).

Un Matin rouge

1982 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1982. Drama van Jean-Jacques Aublanc. Met o.a. Claude Rich, Michel Duchaussoy, Maurice Garrel, Jacques Fabbri en Victor Garrivier.

Vier twaalfjarige schoolvrienden zweren in 1943 het verraad van een leraar aan nazi`s te zullen wreken. Veertig jaar later ontmoeten ze elkaar weer bij dorpsjubileum en zijn hun eed vergeten totdat ze van identiteit van de verrader op de hoogte worden gebracht. Een sterk gegeven - hoewel het veel lijkt op dat van de 25 jaar oudere MARIE OCTOBRE - loopt ondanks goede acteurs en een beroemde cameraman (Gerry Fisher) stuk op de onervarenheid van de debuterende regisseur, die de spanning steeds laat verslappen.

La balance

1982 | Misdaad

Frankrijk 1982. Misdaad van Bob Swaim. Met o.a. Nathalie Baye, Philippe Léotard, Tchéky Karyo, Maurice Ronet en Richard Berry.

In de Parijse wijk Belleville, domein van gangsterbaas Massina, wordt een topverklikker ('balance') omgelegd. Daarop chanteert rechercheur Palouzi Massina's verstoten rechterhand Dédé Laffont: informant worden of de nor in. Dédé's vriendin, kittig straathoertje Nicole, wordt sleutelfiguur in een tragedie. Swaim spendeerde voor zijn spijkerharde, fantastische policier een jaar bij de vierde Brigade Territoriale van de Seinemetropool en schreef met toenmalige inspecteur Mathieu Fabiani het zwartgallige scenario. Bezield spel van vooral Léotard (1940-2001) en Baye, indertijd als privékoppel net uit elkaar. Drie Césars.

Sphinx

1981 | Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1981. Avonturenfilm van Franklin J. Schaffner. Met o.a. Lesley-Anne Down, Frank Lagella, Maurice Ronet, John Gielgud en Martin Benson.

Gekwelde Egyptoloog Down ontsnapt steeds maar net aan de dood wanneer zij op zoek is naar een mysterieuze graftombe. Een vreselijk script, acteerwerk als van mummies, maar imponerende locatieopnamen. John Byrum schreef het scenario naar de roman van Robin Cook. Gefilmd in Panavision.

Beau-père

1981 | Drama

Frankrijk 1981. Drama van Bertrand Blier. Met o.a. Patrick Dewaere, Ariel Besse, Maurice Ronet, Nathalie Baye en Geneviève Mnich.

Na het verongelukken van zijn vriendin blijft een barpianist achter met de 14-jarige dochter van zijn vriendin, die hem verkiest boven haar echte vader, omdat ze hem - op grond van zijn relatie met haar moeder - de aangewezen man vindt om haar in de liefde in te wijden. Ondanks afweer en aarzelingen blijkt hij niet bestand tegen haar logica, tot zijn verliefdheid op een collega-musicienne de situatie ogenschijnlijk weer normaliseert. Deze psychologische komedie wordt door het gevoelige acteren van Dewaere en het natuurlijke spel van de jeugdige Besse, boven het niveau van enkel scabreuze situaties uitgetild, waarbij Blier zijn briljante scenario vorm geeft door een werkzame afstandelijkheid.

Ligeia

1980 | Horror

Frankrijk 1980. Horror van Maurice Ronet. Met o.a. Josephine Chaplin, Georges Claisse, Arielle Dombasle, Arlette Balkis en Albert Michel.

Een man neemt zijn tweede vrouw mee naar het huis waar zijn eerste vrouw is overleden. Deze hield zich bezig met zwarte magie. Haar geest probeert nu bezit te nemen van zijn nieuwe vrouw. Naar een verhaal van E.A. Poe.

Madame le juge: Monsieur Bais

1978 | Mysterie, Misdaad

Frankrijk 1978. Mysterie van Claude Barna. Met o.a. Simone Signoret, Anna Karina, Maurice Ronet, Georges Wilson en Jean-Claude Dauphin.

De 32-jarige Madame Bais is een rustige persoon. Ze heeft slechts één passie: de harp. Waarom doodt zij zichzelf plotseling met een revolverschot? Madame le Juge Signoret voelt echtgenoot Ronet aan de tand. Hij blijkt acht dagen ervoor de revolver gekocht hebben; bovendien is Karina zijn maîtresse, maar is nog een derde figuur in het spel. Het blijkt uiteindelijk een geval te zijn van een gespleten persoonlijkheid, hunkerend naar liefde en erkenning. Film- en tv-regisseur Barma beschikt over heel wat vakmanschap en over het talent om 'gematigde spanning' te creëeren. Het spel is overtuigend. Gebaseerd op de figuren van Raymond Thevenin door Pierre Dumayet tot scenario bewerkt.

Mort d'un pourri

1977 | Thriller, Actiefilm, Misdaad, Drama

Frankrijk 1977. Thriller van Georges Lautner. Met o.a. Alain Delon, Michel Aumont, Stéphane Audran, Ornella Muti en Mireille Darc.

Het scenario van Mort d'un pourri is even ondoorzichtig als het politieke wereldje waarin het verhaal speelt. Des te knapper is het dat Alain Delon goed raad weet met zijn dragende rol. Als man van de wereld gaat hij de corruptie te lijf, koersvast, betrouwbaar en gedecideerd. Een man moet nu eenmaal doen wat hij moet doen, ook al is de kans op blijvend succes nihil. Want, weet hij, schakel een corrupte magistraat uit, en er staat al een volgende klaar om zich in het pluche te nestelen. Het verhaal is gebaseerd op een roman van Raf Vallet en het dossier De Briglie, de politicus die in 1976 werd doodgeschoten.

Madame Claude

1977 | Drama, Erotiek, Thriller

Frankrijk 1977. Drama van Just Jaeckin. Met o.a. Françoise Fabian, Murray Head, Dayle Haddon, Maurice Ronet en Klaus Kinski.

De callgirl-organisatie van Madame Claude betrekt haar clientèle uit de nationale en internationale politieke en economische wereld. Een fotograaf heeft per ongeluk van een van hen compromitterende kiekjes genomen en krijgt daarom zowel de CIA als de Franse politie als de mannetjes van Mme Claude achter zich aan. Hij wordt neergeschoten, waardoor een schandaal wordt voorkomen en Mme Claude haar onderneming met politieprotectie kan voortzetten. De film die de medewerking van Madame zelf kreeg, probeert haar angstvallig vrij te pleiten van politieke connecties en chantagepraktijken, waardoor de film minder interessant is dan een willekeurig krantebericht over de geruchtmakende affaire. De erotische scènes worden geënsceneerd als wezenloze 'tableaux vivants' waarbij de acteurs zich van belachelijkheid proberen te redden door uitdrukkelijk ongeïnteresseerd spel.

Emmenez-moi au Ritz

1977 | Komedie

Frankrijk 1977. Komedie van Pierre Grimblat. Met o.a. Maurice Ronet, Macha Méril, Marsha Grant, Tina Aumont en Valérie Mairesse.

Méril, Grant en Aumont, de drie ex-echtgenotes die van Ronet een belangrijk projectontwikkelaar hebben gemaakt, ontmoeten elkaar op een begrafenis en vatten sympathie voor elkaar op. Een redelijk geslaagde komedie.

Nuit d'or

1976 | Misdaad

Duitsland​/​​Frankrijk 1976. Misdaad van Serge Moati. Met o.a. Klaus Kinski, Jean-Luc Bideau, Bernard Blier, Marie Dubois en Anny Duperey.

Een buitenstaander die de corrupte respectabiliteit van een bourgeoisfamilie verstoorde is door hen met medewerking van de commissaris van politie uitgeschakeld en wordt doodgewaand. Hij komt terug om wraak te nemen en probeert hen met het kidnappen van een nichtje vergeefs te chanteren. Door een ongeladen revolver op de commissaris te richten, provoceert hij zijn eigen dood (en de postume afrekening). De begaafde tv-regisseur Moatie weet in zijn speelfilmdebuut door de camerastandpunten een modern architectonisch aanzien van de expressionistische decors te geven, waarbij de acteurs zich in hun spelstijl knap aanpassen. Het scenario is echter al te schetsmatig voor gewicht van deze effecten, waardoor het resultaat onnodig pretentieus lijkt.

Bartleby

1976 | Drama

Frankrijk 1976. Drama van Maurice Ronet. Met o.a. Michael Lonsdale, Maxence Mailfort, Maurice Biraud, Dominique Zardi en Jacques Fontanelle.

Een ambitieus, niet onverdienstelijke poging om het onverfilmbaar geachte verhaal van Herman Melville, een bezinning over de absurditeit van het bestaan, toch te verfilmen. Een klerk wordt ontslagen, maar weigert te vertrekken. Hoewel het geheel statisch en kunstmatig overkomt, zijn er een aantal boeiende diaglogen en sobere, ingetogen acteursprestaties die erin slagen de onvermijdelijke monotonie te doorbreken. Regisseur Maurice Ronet is te horen als de verteller. Eerder verfilmd in 1972 in Engeland.

Bis zur bitteren Neige

1975 | Komedie

Duitsland 1975. Komedie van Gerd Oswald. Met o.a. Maurice Ronet, Suzy Kendall, Susanne Uhlen, Rudolf Fernau en Ferdy Mayne.

Grootse gevoelens, verheven gedachten en dreigend noodlot - superthema's die niet stuk te krijgen zijn, vooral als ze gebaseerd zijn op een boek van Johannes Mario Simmel, door Manfred Purzer tot scenario bewerkt.

Le Cri du coeur

1974 | Drama

Frankrijk 1974. Drama van Claude Lallemand. Met o.a. Stéphane Audran, Maurice Ronet, Eric Damain, Delphine Seyrig en Paul Frankeur.

Verwende puber moet na een ongeval een van zijn benen missen en terroriseert vanuit een rolstoel zijn bourgeois-milieu, maar de chantage met hun seksuele geheimen biedt geen echte bevrediging en hij pleegt zelfmoord. Interessante gedragsobservatie - zonder psychologische 'uitleg' echter - van jonge debutant, kreeg onvaste vormgeving en onzekere spelregie. Jeugdige tv-acteur Damain is opmerkelijk en krijgt goed tegenspel van Audran en Ronet als zijn ouders, die alleen in staat zijn tot materiële troost, maar de andere rollen zijn te vaak verkrampte karikaturen. Vooral Seyrig die, als vrouw van Ronets werkgever, de belichaming moet zijn van de verhitte puberdromen van de tragische hoofdpersoon.

La Messe dorée

1974 | Drama, Erotiek

Frankrijk​/​​Italië 1974. Drama van Beni Montresor. Met o.a. Lucia Bosé, Maurice Ronet, Stefania Casini, Eva Axen en Benoît Ferreaux.

Een echtpaar met bijna volwassen kinderen nodigt een aantal jonge mensen uit voor een souper op een kasteel, dat op initiatief van de moeder een rituele orgie wordt en resulteert in de symbolische ontmaagding van de dochter. Deze pretentieuze seksfilm in fraaie beelden en begeleid door liturgische muziek is hoogst hypocriet en vervelend en doet bijna naar doodgewone porno verlangen. De schoonheid van Bosé als priesteresachtige moeder blijft fascinerend, maar de sympathie gaat uit naar vader Ronet die zich al halverwege aan het gedoe onttrekt en gewoon gaat slapen.

Die Antwort kennt nur der Wind

1974 | Komedie

Duitsland 1974. Komedie van Alfred Vohrer. Met o.a. Marthe Keller, Karin Dor, Maurice Ronet, Walter Kohut en Charlotte Kerr.

Een voorbeeld van het recept waarmee de Duitse Harold Robbins, auteur Johannes Mario Simmel, miljonair werd.

La Seduzione

1973 | Erotiek, Drama

Italië 1973. Erotiek van Ferdinando Di Leo. Met o.a. Lisa Gastoni, Maurice Ronet en Jenny Tamburi.

Een film over verleidelijkheden op Sicilië, gebaseerd op een roman van Ercole Patti. De acteerprestaties en het spel zijn echter beneden peil; alleen de actrices zijn oogstrelend en wat bloot om bepaalde kijkers te trekken.

L' Affaire Crazy Capo

1973 | Misdaad, Drama

Italië​/​​Frankrijk 1973. Misdaad van Patrick Jamain. Met o.a. Maurice Ronet, Jean Servais, Jean-Pierre Marielle, Marika Green en Alice Sapritch.

Binnen de Franse mafia ontstaat een conflict over drugshandel, omdat de oude chef principieel weigert de markt uit te breiden tot de jongeren. Een Belgische rivaal infiltreert in de bende en wordt neergeschoten door zijn eigen zoon. Dit clichématige misdaaddrama kreeg een bekwame regie van debutant Jamain en een plichtmatige toewijding van de acteurs, zonder dat het gebrek aan oorspronkelijkheid daardoor wordt gecompenseerd.

Il Diavolo nel cervello

1973 | Drama, Thriller

Italië 1973. Drama van Sergio Sollima. Met o.a. Keir Dullea, Micheline Presle, Maurice Ronet, Renato Cestié en Tino Buazzelli.

Het lijk van een man - die om haar geld met een jonge gravin is getrouwd en ook begeerd wordt door zijn schoonmoeder - wordt gevonden met zijn zoontje bij zich, die een nog rokende revolver in zijn hand heeft. De weduwe krijgt een psychische inzinking, terwijl een verliefde buurman probeert om samen met de psychiater klaarheid in de affaire te brengen. De complete rolbezetting gedraagt zich z[KA1]o verdacht dat het publiek alleen maar gelaten de (gezochte) ontknoping kan afwachten, zonder zelf mee te denken bij psychothriller die een dosis Britse ironie had kunnen gebruiken.

Commissario di notturna

1973 | Misdaad, Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1973. Misdaad van Guido Leone. Met o.a. Gastone Moschin, Rosanna Schiaffino, Maurice Ronet en Luciano Salce.

Een slecht geproduceerde en geregisseerde situatiekomedie die de talenten van Moschin, Schiaffino en Ronet onrecht doet. De film gaat over een politie-inspecteur die 's nachts dienst heeft en die met een aantal uiteenlopende vergrijpen, variërend van serieus tot pietluttig, gedurende zijn ronde te maken krijgt. Onnozele film; niet erg grappig en weinig onderhoudend.

Sans sommation

1972 | Drama, Misdaad

Italië​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 1972. Drama van Bruno Gantillon. Met o.a. Maurice Ronet, Mario Adorf, Bruno Cremer, Anny Duperey en Marina Malfatti.

Om een ex-huurling uit te schakelen zonder officieel proces en ongewenste politieke ruchtbaarheid, neemt een lid van de politie in burger de identiteit aan van een naar Venezuela gevluchte misdadiger en laat hij zich arresteren in de hoop dat de huurling zal proberen hem te bevrijden. De film laat weinig bekende politiepraktijken zien, die naar de achtergrond verdwijnen voor vlotte avonturen en romantiek van vriendschap tussen feitelijke tegenstanders. Verontachtzaming van ideologie heeft een (onbedoelde) reactionaire strekking.

Les Galets d'Etretat

1972 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1972. Drama van Sergio Gobbi. Met o.a. Virna Lisi, Maurice Ronet, Annie Cordy, Juliette Mills en Grégoire Aslain.

Schoonheidsspecialiste krijgt na panne lift van autocoureur die haar verkracht. Wraakacties over en weer leiden tot verliefdheid huns ondanks. Glamour-beroepen en schilderachtige locaties geven prentenboekverpakking aan melodramatisch verhaal waarvan de strekking zeer bedenkelijk zou zijn als de film niet totaal ongeloofwaardig was.

La Chambre rouge

1972 | Drama, Erotiek

Frankrijk​/​​België 1972. Drama van Jean-Pierre Berckmans. Met o.a. Maurice Ronet, Françoise Brion, Sharon Gurney, Christian Barbier en Amédée.

Notabele wil cultureel leven in een Belgische gemeente een nieuwe impuls geven en inviteert een Parijse toneelregisseur. Deze komt onder de charme van de tweede vrouw van zijn gastheer, maar de jonge stiefdochter verleidt hem uit jaloezie (ze heeft met haar stiefmoeder v[KA1]o[KA1]or het huwelijk met haar vader een lesbische relatie gehad), maar wordt uiteindelijk door hem op haar nummer gezet. Minus psychologische verdieping is roman-intrige van Fran[KA10]coise Mallet-Joris (vervolg op ook verfilmde RENPART DES BEGUINES) potsierlijk melodrama waar regisseur alleen quasi-esthetiek aan geeft. Anders bekwame acteurs lijken radeloos, Gurney als de jeugdige intrigantie heeft zichtbaar helemaal geen notie.

Don Juan 73

1972 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1972. Drama van Roger Vadim. Met o.a. Brigitte Bardot, Maurice Ronet, Robert Hossein, Jane Birkin en Robert Walker jr..

Vrouwelijke Don Juan biecht aan priester gevolgen van haar erotische initiatieven: huisvader wordt gecompromitteerd, muzikant pleegt zelfmoord, vriendin van derde man blijkt lesbisch. Dan verleidt ze haar biechtvader, maar wraak van haar eerste slachtoffer wordt haar noodlottig. Ooit koploper in erotische vrijmoedigheid probeert Vadim in reünie met B.B. recentere ontwikkelingen in te halen, maar resultaat is amechtig, muf en onbedoeld moralistisch.

La maison sous les arbres

1971 | Thriller, Experimenteel

Frankrijk 1971. Thriller van René Clément. Met o.a. Faye Dunaway, Frank Langella, Barbara Parkins, Karen Blanguernon en Raymond Gérôme.

Een Amerikaan heeft zich met zijn neurotische echtgenote en twee kinderen in Parijs geïnstalleerd waar pressie op hem wordt uitgeoefend om bedrijfsspionage te plegen. Hij weigert en zijn kinderen worden ontvoerd. Het tegenstrijdig gedrag van de vrouw doet de politie vermoeden dat het een wanhoopspoging van haarzelf is. Het scenario is zeer weinig plausibel, maar het spel van Langella en Dunaway geeft er overtuigingskracht aan, terwijl Clément zich opnieuw een opmerkelijk regisseur van kinderen betoont, hetgeen de scènes in hun gijzelingssituatie beklemmend maakt.

L' Odeur des fauves

1971 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1971. Drama van Richard Balducci. Met o.a. Maurice Ronet, Josephine Chaplin, Vittorio De Sica, Raymond Pellegrin en Francis Blanche.

Een alcoholistische journalist werkt voor een schandaalblad en heeft succes met een compromitterende foto van de dochter van een senator die een voorstander is van de rassenscheiding tussen blank en zwart, in de armen van een neger. Terwijl de politicus hem probeert te intimideren, begint hij zijn vroegere integriteit te heroveren. De film roert echter net zo wellustig in de modder als de media die de rolprent aan de kaak tracht te stellen. Veel pittoreske zelfkantfiguren. Ronet heeft alles mee voor een cynische held, maar heeft dat soort rollen veel te vaak gespeeld.

Splendori e miserie di Madame Royale

1970 | Misdaad

Italië​/​​Frankrijk 1970. Misdaad van Vittorio Caprioli. Met o.a. Ugo Tognazzi, Maurice Ronet, Jenny Tamburi, Vittorio Caprioli en Maurizio Bonuglia.

De homoseksuele bourgeois in Rome komt wekelijks in travestie bij elkaar als beroemde Franse courtisanes. De geheimzinnige moord op één van hen brengt de gastheer in contact met een politiecommissaris, die hem met morbide vasthoudendheid psychologisch terroriseert tot hij zich onmogelijk heeft gemaakt zowel in het burgerbestaan als bij zijn vrienden. De eenzaamheid maakt hen ook een willoze prooi voor de moordenaar. Hoewel de film al te zeer alleen de zieligheid van homo's benadrukt, vermijdt hij kluchtige karikaturen. Het kat en muis spel tussen Ronet en Tognazzi boeit meer dan de context.

Raphaël ou le débauché

1970 | Romantiek

Frankrijk 1970. Romantiek van Michel Deville. Met o.a. Maurice Ronet, Françoise Fabian, Jean Vilar, Brigitte Fossey en Isabelle de Funès.

Een boemelaar die ervan overtuigd is gauw dood te gaan, heeft een leven vol uitspattingen en avonturen tot hij echt verliefd wordt op een deugdzame weduwe, die zijn gevoel beantwoordt en om hem tegemoet te komen, zich vernedert in liederlijkheden. Om haar te redden pleegt hij zelfmoord. Dit oorspronkelijk scenario weet de toon van de literaire Franse traditie overtuigend te treffen en wordt zonder ironie in opmerkelijke beelden en stijlvolle aankleding verteld. Ideale rolbezetting. Scenario van Nina Companeez. Camerawerk van Claude Lecomte.

Qui?

1970 | Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1970. Thriller van Léonard Keigel. Met o.a. Gabriele Tinti, Maurice Ronet, Romy Schneider en Simone Bach.

Een liefdespaar besluit na een weekend samen, te breken. Na een auto-ongeluk op weg naar huis overleeft de vrouw en is de man onvindbaar, kennelijk weggespoeld door de zee. De broer van het slachtoffer vertrouwt haar verklaring niet. Hij wordt zelf verliefd als de verdwenen minnaar weer opduikt, die nu echt door de vrouw wordt vermoord. Onwaarschijnlijk scenario kreeg esthetisch verzorgde filmvorm, maar wordt vooral gered door de beeldschone Schneider en boeiend tegenspel van Ronet.

Le dernier saut

1970 | Misdaad, Drama, Thriller

Frankrijk 1970. Misdaad van Edouard Luntz. Met o.a. Maurice Ronet, Michel Bouquet, Cathy Rosier, Eric Penet en André Rouyer.

Een paratrooper in Indo-China breekt stiekem uit zijn garnizoen om de nacht door te brengen bij zijn autochtone echtgenote die hij betrapt op ontrouw en wurgt. Hij heeft een waterdicht alibi en wordt enige tijd later door een Franse commissaris geconfronteerd met een verdachte. Psychologisch duel tussen de moordenaar en de politieman weet dank zij de acteurs zeer te boeien, terwijl de deformerende invloed van de koloniale oorlog ook treffend reliëf krijgt. Nadrukkelijke symboliek maakt de film soms onnodig zwaar en pretentieus. Antoine Blondin, Jean Bolvary en regisseur Luntz bewerkten de roman Le baptême de la mort van Bartolomé Bennassar tot scenario. Achter de camera stond Jean Badal.

La modification

1970 | Drama, Romantiek, Fantasy

Italië​/​​Frankrijk 1970. Drama van Michel Worms. Met o.a. Maurice Ronet, Sylva Koscina, Emmanuelle Riva, Luis Masson en Frédérique Jeantet.

Een verfilming van de roman van Michel Butor. Hoewel trouw naar de letter, verraad aan de geest van dit beroemde boek en de `nouveau roman` in het algemeen. Dit werk, waarin realiteit en verbeelding vermengd worden, vereist het talent van een Alain Resnais om de herinneringen en fantasie[KA3]en die zich in het hoofd van het personage afspelen te vertalen. In plaats daarvan heeft de regisseur - verdwenen van het filmtoneel sinds deze slechte en pretentieuze film - wat onduidelijke beelden tot stand gebracht en slaagt hij er nergens in de diepgang of het raadselachtige karakter van het verhaal over te brengen. Het lijkt wel een reclamefilm voor de spoorwegen! L[KA1]eont Delmont maakt een reis per trein naar Rome, waar hij zijn geliefde zal ontmoeten. Onderweg overpeinst hij verleden, heden en toekomst. Erbarmelijk primitief en het grote talent van Riva (slecht benut) kan er niets aan veranderen... Het scenario is van Raphael Cluzel en Michel Worms. Het camerawerk is van Daniel Vogel.

Les Femmes

1969 | Komedie, Erotiek

Frankrijk 1969. Komedie van Jean Aurel. Met o.a. Brigitte Bardot, Maurice Ronet, Jean-Pierre Marielle, Anny Duperey en Karin Holm.

Een onverschillige romanschrijver heeft te veel en te makkelijk succes bij de vrouwen om zijn nieuwe boek te kunnen voltooien. De uitgeverij stuurt een stenotypiste mee op reis om hem zijn aandacht bij het werk te laten houden. De spontaniteit van Bardot en het cynisme van Ronet zijn op papier een aantrekkelijke combinatie, maar het scenario en de regie doen er niets mee, zodat deze film alleen tot leven komt tijdens de flash-backs over zijn avonturen met andere vrouwen.

La piscine

1969 | Drama, Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1969. Drama van Jacques Deray. Met o.a. Alain Delon, Romy Schneider, Maurice Ronet, Jane Birkin en Paul Crauchet.

Filmmaker Deray, cameraman Jean-Jacques Tarbès en acteur Alain Delon maakten samen een aantal opwindende Franse drama's, waaronder Borsalino (1970) en deze La piscine. Voormalige partners Delon en Schneider schitteren in en rond het titelzwembad van een villa even buiten Saint-Tropez, met een oude vriend (Ronet) en diens achttienjarige dochter (Birkin) als onweerstaanbare sirene. Een spannend verhaal, maar vooral een stilistisch kunststuk op de rand van kitsch, waarbij bijvoorbeeld beelden van een racende bruine Maserati naadloos overgaan in een panorama van het naakte lijf van Schneider. Hoogtepunt in de Franse cinema.

La femme écarlate

1969 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1969. Komedie van Jean Valère. Met o.a. Monica Vitti, Maurice Ronet, Robert Hossein, Claudio Brook en Gérard Lartigau.

Een vrouw die door haar minnaar in de steek is gelaten, overweegt zelfmoord te plegen, maar kiest toch voor wraak. Ze jaagt diverse mannen het hoofd op hol, bezorgt de ex-minnaar een doodschrik, maar valt uiteindelijk voor de oprechte liefde van een van haar veroveringen. Vitti toonde in de Italiaanse film haar talenten als dynamische comédienne, maar het halfzachte scenario van dit Franse vehikel laat haar òf als aanstelster òf in decoratieve poses zien. Van de tegenspeler weet alleen de jonge Lartigau de komedietoon te treffen.

Un Diablo bajo la almohada

1968 | Komedie

Italië​/​​Spanje​/​​Frankrijk 1968. Komedie van José María Forgué. Met o.a. Maurice Ronet, Ingrid Thulin, Gabriele Ferzetti, Alfredo Landa en Amparo Soler Leal.

Een jonge antropoloog die door jaloezie gekweld wordt, vraagt een vriend of die wil proberen zijn vrouw te verleiden. Op deze manier zou hij er zeker van kunnen zijn dat zijn vrouw hem trouw is. De verfilming van het klassieke stuk El curioso impertinente van Cervantes, dat zich hier in een kosmopolitisch milieu afspeelt en waarvan het resultaat armzalig is.

La femme infidèle

1968 | Thriller, Experimenteel, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1968. Thriller van Claude Chabrol. Met o.a. Stéphane Audran, Michel Bouquet, Maurice Ronet, Michel Duchaussoy en Guy Marly.

Gemoedelijke bourgeois ontdekt dat zijn echtgenote hem bedriegt en vermoordt in een plotselinge opwelling haar minnaar. De vrouw beseft daardoor de hevigheid van zijn liefde en probeert hem alibi te bezorgen zonder dat tussen hen iets wordt uitgesproken. Meesterwerk van Chabrol waar het simpele gegeven alle ruimte laat voor een kritische observatie van het burgermanscomfort en tegelijk aangrijpend pleidooi voor de echtelijke liefde is. De doorbraak van Bouquet als filmacteur.

How Sweet It Is!

1968 |

1968. Jerry Paris. Met o.a. Marcel Dalio, Paul Lynde, Maurice Ronet, Debbie Reynolds en James Garner.

Gemoedelijke bourgeois ontdekt dat zijn echtgenote hem bedriegt en vermoordt in een plotselinge opwelling haar minnaar. De vrouw beseft daardoor de hevigheid van zijn liefde en probeert hem alibi te bezorgen zonder dat tussen hen iets wordt uitgesproken. Meesterwerk van Chabrol waar het simpele gegeven alle ruimte laat voor een kritische observatie van het burgermanscomfort en tegelijk aangrijpend pleidooi voor de echtelijke liefde is. De doorbraak van Bouquet als filmacteur.

How Sweet It Is

1968 | Komedie

Verenigde Staten 1968. Komedie van Jerry Paris. Met o.a. James Garner, Debbie Reynolds, Maurice Ronet, Paul Lynde en Marcel Dalio.

Een echtpaar maakt met zoonlief een reis naar Europa om er eens even uit te zijn. Moeders heeft daar haar eigen ideeën over en gaat aan de rol met een sexy Fransman. Een afgezaagde komedie, niet indrukwekkender dan de eerste de beste tv-show.

Delphine

1968 | Drama

Frankrijk 1968. Drama van Eric Le Hung. Met o.a. Dany Carrel, Maurice Ronet, Paul Guers, Frédéric de Pasquale en Nino Ferrer.

Een geëmancipeerde journaliste vindt haar primeurs in het mondaine nachtleven door er uiteenlopende minnaars op na te houden. Ze wordt oprecht verliefd op een door haar geïnterviewde kunstschilder, maar vlucht in de armen van weer een ander, voordat ze het risico loopt haar vrijheid op te moeten geven. Een weinig overtuigende film die zelfstandigheid gelijk schakelt met het rondhangen in nachtclubs. Bovendien zijn alle minnaars - ook De Pasquale als de Ware Jacob - onderling zó inwisselbaar dat het gewetensconflict van de heldin niet overtuigend overkomt.

Le scandale

1967 | Thriller, Drama

Frankrijk 1967. Thriller van Claude Chabrol. Met o.a. Anthony Perkins, Maurice Ronet, Yvonne Furneaux, Stéphane Audran en Annie Vidal.

Een rijke champagne-verbouwster wil haar onderneming aan Amerikanen verkopen, maar ze is geen eigenares van het merk dat toebehoort aan de neef en beste vriend van haar playboy- echtgenoot. Op een ochtend ontwaakt de neef met naast zich het lijk van een call-girl. Daardoor kan hij gechanteerd worden om zijn rechten op het merk af te staan. Deze complexe thriller vol vernuftige wendingen en dubbele bodems heeft schitterend spel van Ronet die steeds meer aan zijn eigen onschuld gaat twijfelen en een bravoure-rol van Audran die de sleutel is tot een verrassende en spectaculair uitgewerkte ontknoping.

La Route de Corinthe

1967 | Avonturenfilm

Italië​/​​Frankrijk 1967. Avonturenfilm van Claude Chabrol. Met o.a. Jean Seberg, Maurice Ronet, Michel Bouquet, Christian Marquand en Saro Urzì.

Twee geheimagenten krijgen de opdracht om in Griekenland in een fabriek de plannen van geperfectioneerd radarsysteem te achterhalen. Eén van beiden wordt gedood, maar zijn weduwe zet met een collega het onderzoek voort. Deze laatste van Chabrols avonturenfilms-om-den-brode neemt de intrige geen moment serieus, maar gebruikt hem als leidraad voor een reeks spectaculaire scènes die het genre in het ooitje nemen. Seberg slaat zich energiek door duizend gevaren heen. Een Griekse kolonelscoup tijdens locatieopnamen resulteerde in onbenoemde, maar nauwelijks bedekte scherpe toespelingen. Het scenario is van Claude Brule en Daniel Boulanger naar de roman van Claude Rank.

Lost Command

1966 | Oorlogsfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1966. Oorlogsfilm van Mark Robson. Met o.a. Anthony Quinn, Alain Delon, George Segal, Maurice Ronet en Claudia Cardinale.

Quinn, een beroeps-militair afkomstig uit een eenvoudige boerenfamilie in Frans Baskenland, aanvaardt het commando over een stel losgeslagen para's met wie hij op patrouille moet tegen de FLN in Algerije. Hij maakt er een elite-eenheid van en klimt zelf op tot generaal en dingt in het mondaine Parijs naar de hand van een gravin die weduwe is van een hoge militair. De politieke verhoudingen komen niet uit de verf en het is een matig boeiende militaire actiefilm met redelijk veel gepraat.

La Longue marche

1966 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1966. Drama van Alexandre Astruc. Met o.a. Maurice Ronet, Robert Hossein, Jean-Louis Trintignant, Jean-Paul Kalfon en Paul Frankeur.

Machtsconflicten en de verdenking van een mogelijke verrader beïnvloeden de uitputtend lange voettocht van een Franse verzetsgroep die in het voorjaar van 1944 naar een nieuw onderduikverblijf moet. Astrucs vooropgezette ideeën over vormgeving - met zeer lange en meesterlijke camera-instellingen - saboteren in alle simpelheid het sterk scenario waardoor het resultaat overwegend gekunsteld is en de overtuigingskracht alleen van de acteurs komt.

La Ligne de démarcation

1966 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1966. Drama van Claude Chabrol. Met o.a. Jean Seberg, Maurice Ronet, Daniel Gélin, Stéphane Audran en Jacques Perrin.

De demarcatielijn loopt over een brug die een bezet dorp in de Jura van de vrije zone scheidt. Een aantal dorpelingen onderneemt verzetsacties door stiekeme overtochten. Onder hen is de Britse vrouw van een kasteelheer die zelf in de nederlaag berust en zich afzijdig houdt tot de wreedheden van de Duitsers hem ook bij het verzet doen aansluiten. Een `broodfilm` voor Chabrol in een succesloze periode die zich meer plichtsgetrouw dan ge[KA3]inspireerd van zijn opdracht kwijt, maar toch nog ironische kanttekeningen bij heldendom en patriottisme plaatst. De memoires van een kolonel (Colonel Rémy) waarvan het scenario is afgeleid, zijn later bewerkt tot een tv-serie.

Trois chambres à Manhattan

1965 | Drama, Thriller

Frankrijk 1965. Drama van Marcel Carné. Met o.a. Annie Girardot, Maurice Ronet, Geneviève Page, Gabriele Ferzetti en Roland Lesaffre.

Fransen - beiden gedesillusioneerd in hun priv[KA1]e-leven - vestigen zich in New York en troosten elkaar in hun isolement. Oud zeer staat aanvankelijke verdere toenadering in de weg. Deze beroemde Simenon-roman kreeg een kunstmatige verfilming waarbij New York in een Franse studio werd nagebouwd en de pretentieus psychologiserende dialoog de film bij zijn premi[KA2]ere al dateerde. Goed spel; Giardot kreeg de Volpi als Beste Actrice in Veneti[KA3]e. Het scenario is van Jacques Sigurd en regisseur Can[KA1]e naar het boek van Georges Simenon. Het camerawerk is van Eugene Shuftan (die officieel Eugen Schüfftan heet). Mono.

Les Parias de la gloire

1964 | Oorlogsfilm, Drama

Italië​/​​Spanje​/​​Frankrijk 1964. Oorlogsfilm van Henri Decoin. Met o.a. Maurice Ronet, Curd Jürgens, Folco Lulli, Roland Lesaffre en Tiny Young.

Een Franse sergeant, die in 1944 zijn broer heeft zien neerschieten door een Duitse pantser-officier, ziet deze drie jaar later terug als planter in Indo-China. Door de omstandigheden gedwongen sluit de Duitser zich bij het Franse commando aan en ze leren elkaar begrijpen en waarderen. De Duitser redt de Fransman het leven, maar ze zullen samen sneuvelen onder Vietnamees vuur. Dit pleidooi voor verbroedering werd te schematisch uitgewerkt om echt te overtuigen, ondanks sober spel van Ronet en Jürgens. Tegen die strekking celebreert de film tegelijk een stoere oorlogsheroïek, in een op locatie in Spanje gereconstrueerd Indo-China.

Le Voleur de Tibidabo

1964 | Avonturenfilm, Misdaad, Komedie

Frankrijk​/​​Spanje 1964. Avonturenfilm van Maurice Ronet. Met o.a. Maurice Ronet, Anna Karina, Pepe Nieto, Enrique Herreros en Luis Ciges.

Een Franse ijsboer in Barcelona verbergt een bevriende inbreker en laadt daarbij de verdenking van eigen schuld op zich, waardoor hij de politie en de op de poet beluste dieven achter zich aan krijgt en door zijn jeugdige klantjes als 'koning van de onderwereld' wordt gezien. Dit regiedebuut van acteur Ronet geeft het achtervolgingsavontuur de tegendraadse toon van een poëtische tragikomedie met een onevenwichtig, maar innemend resultaat. Hij is echter zelf niet de meest aangewezen vertolker van de rol van goedmoedige en wereldvreemde dromer.

La Ronde

1964 | Komedie, Romantiek, Erotiek

Frankrijk 1964. Komedie van Roger Vadim. Met o.a. Marie Dubois, Claude Giraud, Anna Karina, Jean-Claude Brialy en Jane Fonda.

De wisseling van tien partners begint bij een hoertje en een soldaat en wordt gesloten als een graaf in bed bij hetzelfde hoertje belandt. Vadim en scenarioschrijver Jean Anouilh verplaatsten de handelingen naar Parijs aan de vooravond van WOI, maar misten de stilering en post-coïtale katterigheid van Schnitzlers Reigen en Ophüls' eerdere verfilming zodat een reeks voorspelbare pikanterieën overbleef. De actrices zijn mooi en geestig, de acteurs krijgen in deze aanpak geen enkele kans.

Circle Of Love

1964 |

1964. Roger Vadim. Met o.a. Jean-Claude Brialy, Claude Giraud, Maurice Ronet, Catherine Spaak en Marie Dubois.

De wisseling van tien partners begint bij een hoertje en een soldaat en wordt gesloten als een graaf in bed bij hetzelfde hoertje belandt. Vadim en scenarioschrijver Jean Anouilh verplaatsten de handelingen naar Parijs aan de vooravond van WOI, maar misten de stilering en post-coïtale katterigheid van Schnitzlers Reigen en Ophüls' eerdere verfilming zodat een reeks voorspelbare pikanterieën overbleef. De actrices zijn mooi en geestig, de acteurs krijgen in deze aanpak geen enkele kans.

Tempesta su Ceylon

1963 | Avonturenfilm

Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Italië 1963. Avonturenfilm van Gerd Oswald. Met o.a. Lex Barker, Maurice Ronet, Eleonora Rossi-Drago, Ann Smyrner en Magali Noël.

Een archeoloog krijgt de opdracht om in de jungle van Ceylon een oude tempel op te sporen met een kostbaar Boeddha-beeld. Avonturiers en fortuinjagers zijn ook op de buit uit en staan elkaar naar het leven, waarbij een jager voor de internationale dierentuinen te hulp komt. De jungle-avonturen kregen een vlotte filmvorm van de uit Hollywood teruggekeerde B-filmveteraan, maar het onbegrip of de desinteresse van de acteurs voor wat ze moeten doen, bevordert de spanning niet.

Le meurtrier

1963 | Drama, Thriller

Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Italië 1963. Drama van Claude Autant-Lara. Met o.a. Maurice Ronet, Marina Vlady, Robert Hossein, Yvonne Furneaux en Gert Fröbe.

Een politie-inspecteur ziet parallellen tussen de moorden op twee vrouwen en de alibi's van hun verdachte echtgenoten. Inderdaad heeft de tweede man zich laten inspireren door de 'volmaakte misdaad' van de eerste, die zich op hem zal wreken voor deze imitatie. Deze matte bewerking van een roman van Patricia Highsmith maakt van bekwame acteurs ongeïnteresseerde slaapwandelaars, met uitzondering van Fröbe en Furneaux die tot driemaal toe te véél doen. Opnieuw gefilmd als Der Mörder.

Le feu follet

1963 | Drama

Frankrijk 1963. Drama van Louis Malle. Met o.a. Maurice Ronet, Jeanne Moreau, Bernard Noël, Léna Skerla en Alexandra Stewart.

De dertigjarige Alain (Ronet) is levensmoe. Lang heeft hij zich staande weten te houden door het flink op een zuipen te zetten, maar nu is hij afgekickt en zoekt hij zijn oude vrienden nog een keer op. Veel vrolijker wordt hij daar ook niet van: hun idealen zijn verwaterd of losgelaten. De eerste film waar regisseur Malle (Ascenseur pour l'échafaud) naar eigen zeggen echt tevreden over was. De film is niet autobiografisch maar gaat wel over de kringen waarin de regisseur destijds verkeerde. Op de achtergrond klinkt de inmiddels overbekende muziek van Satie.

Casablanca, nid d'espions

1963 | Thriller, Oorlogsfilm, Muziek

Frankrijk​/​​Spanje​/​​Italië 1963. Thriller van Henri Decoin. Met o.a. Sara Montiel, Maurice Ronet, Franco Fabrizi, Leo Anchoriz en Gerard Tichy.

Een Franse politie-inspecteur in Casablanca 1942 wordt verliefd op een nachtclubzangeres, wier minnaar als verrader door het verzet is gedood. Een gestapo-commandant manipuleert haar om via haar aanbidder zich in het Franse verzet te infiltreren. Een pittoreske, maar onevenwichtige film die het gebruikelijke muzikale Montiel-vehikel combineert met een oorlogsthriller, maar die ondanks de beweeglijke regie stagneert in de verplichte zangnummers - onder andere: 'La vie en rose' - terwijl de plot zich zonder veel verrassingen ontwikkelt.

La dénonciation

1962 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1962. Drama van Jacques Doniol-Valcroze. Met o.a. Maurice Ronet, Françoise Brion, Sacha Pitöeff, Nicole Berger en Michèle Grellier.

Cornell Woolrich-achtige melange van film noir, psychodrama en politieke thriller met de complexiteit van een grand cru-wijn. Wanneer filmproducent Michel Jussieu 's ochtends in nachtclub Le Play-Boy zijn vergeten trui wil ophalen, ontwaart hij in het duister een lijk en hoort twee stemmen. Daarop wordt hij bewusteloos geslagen. Weer thuis, ontvangt Michel een dreigbrief én belt er een politiecommissaris. Ronet, omringd door louter eersteklas acteurs, schittert als gelittekende ex-verzetsman. Superbe zwart-witfotografie van Henri Raichi, sfeerverdiepende muziek van Georges Delerue. Pitoëff is de stoïcijns hoffelijke wetsdienaar.

Time Out For Love

1961 |

1961. Jean Valère. Met o.a. Maurice Ronet, Micheline Presle en Jean Seberg.

Cornell Woolrich-achtige melange van film noir, psychodrama en politieke thriller met de complexiteit van een grand cru-wijn. Wanneer filmproducent Michel Jussieu 's ochtends in nachtclub Le Play-Boy zijn vergeten trui wil ophalen, ontwaart hij in het duister een lijk en hoort twee stemmen. Daarop wordt hij bewusteloos geslagen. Weer thuis, ontvangt Michel een dreigbrief én belt er een politiecommissaris. Ronet, omringd door louter eersteklas acteurs, schittert als gelittekende ex-verzetsman. Superbe zwart-witfotografie van Henri Raichi, sfeerverdiepende muziek van Georges Delerue. Pitoëff is de stoïcijns hoffelijke wetsdienaar.

Portrait-robot

1961 | Misdaad

Frankrijk 1961. Misdaad van Paul Paviot. Met o.a. Maurice Ronet, Andréa Parisy, Jacques Riberolles en Nanna Michael.

Politiefilm die aantoont hoe moeilijk het is om de waarheid te ontdekken en vooral hoe moeilijk het voor iemand is zijn onschuld te bewijzen wanneer hij na getuigenverklaringen verdacht wordt. Boeiend door zijn gegeven maar een te zwak scenario.

Le Rendez-vous de minuit

1961 | Drama

Frankrijk 1961. Drama van Roger Leenhardt. Met o.a. Lilli Palmer, Michel Auclair, Maurice Ronet, José Luis de Vilallonga en Alvaro Gheri.

Een ooit mislukte aspirant-actrice slaagt er niet in de zin van haar bestaan te vinden. In de bioscoop ziet ze een film waarvan de ster opvallend op haar lijkt en in haar rol ook zelfmoord overweegt. Deze interessante mengeling van fictie en werkelijkheid is alleen gedateerd omdat invloed van idolen tegenwoordig op àndere terreinen speelt dan de film. Een knappe dubbelrol van Palmer.

Purple Noon

1960 | Film noir, Experimenteel

1960. Film noir van René Clément. Met o.a. Marie Laforêt, Maurice Ronet, Alain Delon en Frank Latimore.

Een ooit mislukte aspirant-actrice slaagt er niet in de zin van haar bestaan te vinden. In de bioscoop ziet ze een film waarvan de ster opvallend op haar lijkt en in haar rol ook zelfmoord overweegt. Deze interessante mengeling van fictie en werkelijkheid is alleen gedateerd omdat invloed van idolen tegenwoordig op àndere terreinen speelt dan de film. Een knappe dubbelrol van Palmer.

Plein soleil

1960 | Thriller, Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1960. Thriller van René Clément. Met o.a. Alain Delon, Maurice Ronet, Erno Crisa, Marie Laforêt en Frank Latimore.

Patricia Highsmiths The Talented Mr. Ripley als sublieme Franse film noir, door meestercameraman Henri Decaë vastgelegd in zwoele Zuid-Europese zomerplaatjes. Vrije jongen Tom Ripley (Delon) moet de losbollende playboyzoon van een rijke stinkerd terughalen naar de VS, maar het loopt goed fout. Clément toont Ripley als de gevaarlijk intelligente gek met nét dat vernislaagje van charme en verfijning om hem voor normaal en aimabel te laten doorgaan. Chansonnière Laforêt, hier in een bijrol, werd na de film een icoon van het variété française. Remake: The Talented Mr. Ripley (1999; Anthony Minghella).

Mi último tango

1960 | Romantiek, Musical

Spanje 1960. Romantiek van Luis César Amadori. Met o.a. Sara Montiel, Maurice Ronet, Isabel Garcés en Milo Quesada.

In het Buenos Aires van de jaren twintig leert een zangeres de liefde kennen. Het klassieke muzikale melodrama ter meerdere glorie van Sara Montiel, hier geflankeerd, zoals ook bij andere gelegenheden, door Ronet.

Les Grandes personnes

1960 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1960. Drama van Jean Valère. Met o.a. Jean Seberg, Micheline Presle, Maurice Ronet, Françoise Prévost en Annibale Ninchi.

Mode-ontwerpster heeft na bedrog van haar minnaar zelfmoordpoging gedaan en wordt verzorgd door een Amerikaans nichtje van haar arts. Meisje leert toevallig een man kennen die heel anders lijkt dan ze uit verhalen vermoed had en wordt verliefd. Spel en formele kwaliteiten kunnen modieus lamlendig scenario niet redden dat alle psychologische diepten van de roman van Roger Nimier mist. (Hij schreef overigens zelf aan filmbewerking mee.)

Carmen de la Ronda

1959 | Drama

Italië​/​​Frankrijk​/​​Spanje 1959. Drama van Tullio Demichelli. Met o.a. Sara Montiel, Maurice Ronet, Amedeo Nazzari en Jorge Mistal.

De zoveelste variant op het verhaal over de liefde tussen de zigeunerin Carmen en een Franse officier, die door haar ontrouw voor beiden noodlottig afloopt. Hoewel het gegeven overbekend is, is het scenario zo verwarrend dat de film nauwelijks te volgen valt. De spelers en het camerawerk zijn mooi, maar dat is ook alles.

Carve Her Name with Pride

1958 | Oorlogsfilm, Drama, Biografie, Thriller

Verenigd Koninkrijk 1958. Oorlogsfilm van Lewis Gilbert. Met o.a. Virginia McKenna, Paul Scofield, Jack Warner, Sydney Tafler en Denise Grey.

Violette Szabo, dochter van Frans/Britse ouders, is getrouwd met een Fransman. Als hij tijdens de Tweede Wereldoorlog sneuvelt gaat zij in het verzet. Ze wordt goed getraind, is ook succesvol, maar wordt toch gepakt. Geen happy ending in deze op ware gebeurtenissen gebaseerde film, ze wordt gemarteld en naar een concentratiekamp gebracht, waar ze uiteindelijk ter dood wordt gebracht. Later nam haar dochter een postume onderscheiding in ontvangst. Door sterk spel van de hele cast, maar vooral van McKenna die een mooie ingetogen rol neerzet, een uitstekende verzetsfilm.

Ascenseur pour l'échafaud

1958 | Film noir, Misdaad

Frankrijk 1958. Film noir van Louis Malle. Met o.a. Jeanne Moreau, Maurice Ronet, Georges Poujouly, Lino Ventura en Yori Bertin.

Een man (Ronet) maskeert de moord op de echtgenoot van zijn minnares (Moreau) als zelfmoord, maar raakt, als de elektriciteit uitvalt, een nachtlang geblokkeerd in een lift (vandaar de titel). Intussen gaan twee joyriders er met zijn gereedstaande auto vandoor en zwerft de onwetende minnares doelloos en zoekend door Parijs. De opeenstapeling van toevalligheden in de intrige is het minst belangrijke aspect van dit speelfilmdebuut van Malle, dat op de nouvelle vague vooruitliep en van Moreau op slag een ster maakte. De beroemde muziek van jazztrompettist Miles Davis werd bij de beelden geïmproviseerd.

La sorcière

1956 | Mysterie, Romantiek, Drama, Actiefilm

Zweden​/​​Frankrijk 1956. Mysterie van André Michel. Met o.a. Marina Vlady, Maurice Ronet, Nicole Courcel, Michel Etcheverry en Ulf Palme.

Laurent Br[KA4]ulard (Ronet), een Franse landbouwingenieur, krijgt werk in de bossen van Noord-Zweden op de grens met Finland (Lapland) en ontmoet A[KA3]ino (Vlady), een ge[KA3]isoleerd levende jonge vrouw die de kleindochter van een door de dorpelingen gevreesde `heks` (Wilfstrand) is. A[KA3]ino meent zelf ook vervloekt te zijn en weigert de liefde van de Fransman. Ondertussen is Laurents werkgeefster Kristina (Courcel) verliefd op hem en wordt jaloers op diens toenaderingen jegens Aïno. Dit sfeervolle drama vol bijgeloof kreeg een fraaie landschapsfotografie en een mysterieuze aanwezigheid van de jeugdige, blonde Vlady die ideaal is voor haar rol. Het scenario is van Jacques Companéz, die met Christiane Imbert de novelle Olesia van Alexandre Kouprine bewerkte. Het camerawerk is van Marcel Gignon.

Celui qui doit mourir

1956 | Drama

Frankrijk 1956. Drama van Jules Dassin. Met o.a. Jean Servais, Melina Mercouri, Pierre Vaneck, Nicole Berger en Grégoire Aslain.

Terwijl een Grieks dorpje zich voorbereidt op de opvoering van een passiespel, maakt de komst van dakloze vluchtelingen tragisch duidelijk dat intolerantie van alle tijden is. De eerste in Griekenland gesitueerde film van Dassin heeft opmerkelijke landschapsfotografie van Kreta en een boeiend onderwerp, ontleend aan het boek Christus wordt weer gekruisigd van Nikos Kazantzakis. Hoewel de aandacht voortdurend geboeid blijft, is de film toch niet overtuigend. Misschien omdat de Frans-Duitse rolbezetting niet het geschikte temperament heeft om aannemelijke Grieken te spelen.

Casta Diva

1956 | Biografie, Muziek

Frankrijk​/​​Italië 1956. Biografie van Carmine Gallone. Met o.a. Maurice Ronet, Antonella Lualdi, Nadia Gray, Jacques Castelot en Jean Richard.

Componist Bellini wil de muziek er aan geven voor gezinsleven, maar zijn aanstaande maakt het uit omdat ze zo'n offer niet wil. Verbitterd concentreert hij zich op zijn carrière en oogst steeds grotere successen. Volgens filmbiografieën worden componisten uitsluitend geïnspireerd door liefdesverdriet en deze is geen uitzondering. De clichés zijn gepakt in fraaie beelden en - voor de liefhebbers - fraaie klanken. De aria uit NORMA die de filmtitel geeft wordt in de slotscène op de geluidsband gezongen door Maria Callas.

The Sorceress

1955 |

1955. Andre Michel. Met o.a. Nicole Courcel, Maurice Ronet en Marina Vlady.

Componist Bellini wil de muziek er aan geven voor gezinsleven, maar zijn aanstaande maakt het uit omdat ze zo'n offer niet wil. Verbitterd concentreert hij zich op zijn carrière en oogst steeds grotere successen. Volgens filmbiografieën worden componisten uitsluitend geïnspireerd door liefdesverdriet en deze is geen uitzondering. De clichés zijn gepakt in fraaie beelden en - voor de liefhebbers - fraaie klanken. De aria uit NORMA die de filmtitel geeft wordt in de slotscène op de geluidsband gezongen door Maria Callas.

Les aristocrates

1955 | Drama

Frankrijk 1955. Drama van Denys de La Patellière. Met o.a. Pierre Fresnay, Brigitte Auber, Maurice Ronet, Jacques Dacqmine en Georges Descrières.

Deze film gaat over de autoritaire markies de Maubrun (Fresnay) die niet meer met zijn tijd kan meegaan. Hij is tegen het voorgenomen huwelijk van zijn dochter Daisy (Auber), die met een rijkaard beneden haar stand wil trouwen. Hij geeft de strijd op als hij merkt dat hij alleen staat. Het fatale ongeluk dat een van zijn zoons krijgt, is de druppel die de emmer doet overlopen: hij trekt zich terug in een klooster. Hoewel het verhaal een draak is, zeker een halve eeuw later (het speelt in N.O. Frankrijk in Bourgondië rond 1950), is de psychologische aanpak van het familiedrama goed gedaan, waardoor het niet veroudert. De spelprestaties zijn heel behoorlijk, maar er zijn even sterke, zo niet betere, boeiendere en modernere films over dit onderwerp gemaakt die gemakkelijk kunnen opwegen tegen deze rolprent. Het scenario is van Roland Laudenbach naar de roman van Michel de Saint-Pierre. De fotografie was in handen van Pierre Petit.

Gueule d'ange

1955 | Drama

Frankrijk 1955. Drama van Marcel Blistène. Met o.a. Viviane Romance, Maurice Ronet, Dora Doll, Geneviève Kervine en Rosy Varte.

Een ex-oorlogsvlieger benut zijn aantrekkelijk uiterlijk om van rijke vrouwen te profiteren, tot hij een avonturierster ontmoet die hem uitbuit en op wie hij desondanks verliefd wordt. Gelouterd zal hij voor een deugdelijker leven kiezen. De film is bekwaam geregisseerd, maar heeft een slechts bij vlagen overtuigend scenario, ook omdat Romance de rol van femme fatale geleidelijk aan ontgroeid is.

Casa Ricordi

1954 | Historische film, Muziek, Drama

Italië​/​​Frankrijk 1954. Historische film van Carmine Gallone. Met o.a. Roland Alexandre, Elisa Cegani, Andrea Checchi, Gabriele Ferzetti en Marcello Mastroianni.

Geslacht van Milanese muziekuitgevers stimuleert carrière van de operacomponisten Rossini, Donizetti, Verdi en Puccini en is onderwijl actief in Italiaanse onafhankelijkheidsstrijd. Episodische biografie houdt zich aan alle clichés van verfilmde componistenlevens maar heeft niet de tijd om ze breed uit te bouwen, zodat resultaat onderhoudender is dan gewoonlijk. Internationale cast heeft nauwelijks rollen om te acteren, maar film biedt gelegenheid om reeks bekende gezichten in jonger jaren terug te zien.

Lucrèce Borgia

1953 | Drama, Historische film, Erotiek

Italië​/​​Frankrijk 1953. Drama van Christian-Jaque. Met o.a. Martine Carol, Pedro Armendáriz, Massimo Serato, Valentine Tessier en Arnoldo Foà.

Cesare Borgia huwelijkt zijn zuster Lucretia uit en laat haar huwelijken ontbinden in dienst van zijn politieke intriges. Zij troost zich met talrijke minnaars van wie er een zich ontpopt als hertog van Aragon en met wie ze van haar broer moet trouwen. Deze ontdekt wat voor spel er met hem wordt gespeeld, maar vergeeft zijn vrouw. Zijn zwager laat hem echter vermoorden. De film neemt een loopje met de geschiedenis en flatteert Lucretia ten behoeve van het ster-imago van Carol die zowel in en uit bed mooi is om naar te kijken, maar geen enkele emotie weet te suggereren. Misschien dat haar tegenspelers daarom dubbelop acteren.

Le Guérisseur

1953 | Drama

Frankrijk 1953. Drama van Yves Ciampi. Met o.a. Jean Marais, Danièle Delorme, Dieter Borsche, Jean Murat en Jean Galland.

Een jonge arts heeft succes met paranormale geneeswijzen en wekt de verliefdheid van een ongeneeslijk zieke pati[KA3]ente op. Als ze merkt dat hij aan zichzelf twijfelt valt ze in handen van een echte kwakzalver, maar de `wonderdokter` zal toch haar sterven begeleiden en zich voortaan aan de gangbare geneeskunde wijden. De film hinkt ietwat op twee gedachten: hij ageert tegen kwakzalverij en tegen de medische wetenschap die de pati[KA3]ent alleen als een geval beschouwt. Niettemin interessant, ondanks conventionele (en conventioneel geacteerde) love story tussen arts en patiënte.

Les Sept péchés capitaux

1952 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1952. Komedie van Georges Lacombe, Eduardo De Filippo, Jean Dréville, Yves Allégret en Carlo Rim. Met o.a. Andrée Debar, Claudine Dupuis, Eduardo De Filippo, Isa Miranda en Michèle Morgan.

Op de kermis kun je gooien naar poppen die de zeven hoofdzonden voorstellen en de exploitant vertelt anekdotes die elke zonde illustreren. De nogal zwakke scenario-uitwerking met een op LA RONDE ge[KA3]inspireerde ceremoniemeester (Philipe) dankt meer aan de sterbezetting dan aan de regie, hoewel Rossellini's 'afgunst' - naar een verhaal van Colette - een relatieve uitschieter is. Het tegenspel van Morgan en Rosay redt de 'hoogmoed', waardoor deze episodefilm in de laatste twee sketches toch nog wat interessanter wordt.

La Môme vert-de-gris

1952 | Avonturenfilm, Misdaad

Frankrijk 1952. Avonturenfilm van Bernard Borderie. Met o.a. Eddie Constantine, Dominique Wilms, Howard Vernon, Jean-Marc Tennberg en Darío Moreno.

Geheim agent Lemmy Caution wordt naar Casablanca gestuurd om een verdwenen goudvoorraad op te sporen. Een geraffineerde nachtclubzangeres weet hem van zijn doel af te houden, maar kiest uiteindelijk zijn zijde tegen de gangsters. De eerste film met Constantine als de romanheld van Peter Cheney komt door alle ontwikkelingen in het genre sindsdien in de actie-scènes weinig pittig over, maar er is meer aandacht aan humor dan in de meeste volgende films.

La Jeune folle

1952 | Drama

Frankrijk 1952. Drama van Yves Allégret. Met o.a. Danièle Delorme, Henri Vidal, Jean Debucourt, Jacqueline Porel en Olivier Hussenot.

Een Ierse revolutionair wordt wegens verraad gedood en zijn psychisch gestoorde zuster, die als dienstbode in een klooster werkt, is bezeten van wraak. De leider van de revolutionairen, op wie ze verliefd wordt blijkt verantwoordelijk te zijn voor de executie. De mooie rol van Delorme en de uitgekiende fotografie tillen de film boven zijn al te gecompliceerde dramatiek uit, al is de interessante Ierse problematiek in deze Franse aanpak weinig authentiek.

Horizons sans fin

1952 | Drama

Frankrijk 1952. Drama van Jean Dréville. Met o.a. Giselle Pascal, Jean Chevrier, René Blanchard, Pierre Trabaud en Paul Frankeur.

Een verkoopster wil pilote worden en slaagt er met hulp van een testpiloot in om haar brevet te halen. Ze breekt een aantal lange-afstandsrecords alvorens te verongelukken. Dit boeiend portret van doorzettingsvermogen maakt de film zeer vroegtijdig tot een feministisch pamflet, maar omdat de cockpit weinig bewegingsruimte laat valt het resultaat nogal statisch uit.

Un Grand patron

1951 | Drama

Frankrijk 1951. Drama van Yves Ciampi. Met o.a. Pierre Fresnay, Renée Devillers, Roland Alexandre, Jean-Claude Pascal en Marcel André.

Specialist in niertransplantaties komt tot inzicht dat hij zijn vrouw en privé-verplichtingen heeft verwaarloosd, maar het werk trekt toch weer, ook omdat favoriete neef voor medische wetenschap kiest. Film vermijdt aantal clichés van doktersroman, maar houdt zich angstvallig aan alle andere zodat conventioneel drama overbleef zonder veel overtuigingskracht. Spel van acteurs is navenant.

Rendez-vous de juillet

1949 | Drama, Komedie

Frankrijk 1949. Drama van Jacques Becker. Met o.a. Daniel Gélin, Nicole Courcel, Brigitte Auber, Pierre Trabaud en Maurice Ronet.

Jonge Parijzenaars uit diverse milieus sluiten vriendschap omdat ze in hun eigen omgeving weinig begrip vinden voor hun aspiraties die in de praktijk moeilijk realiseerbaar blijken. Dit historisch geworden document van zgn. 'Saint-Germain-des- Près-jeugd' is met ironische objectiviteit in beeld gebracht. De spontane regie van de jonge acteurs aan het begin van hun carrière heeft alle frisheid behouden.