Allan Nicholls: cast, productie en muziek.
Er zijn 7 films gevonden.

Cradle Will Rock

1999 | Historische film, Drama

Verenigde Staten 1999. Historische film van Tim Robbins. Met o.a. Hank Azaria, Rubén Blades, Joan Cusack, Cary Elwes en Cherry Jones.

Het komische arbeidersdrama opent met de tekst 'voornamelijk een waar gebeurd verhaal'. Dat betekent in het geval van de bevlogen regisseur Robbins dat het verhaal zwaar overhelt naar de linkerzijde en af en toe wat zedenprekerig overkomt. Maar dat is dan ook het enige manco in een fabuleuze ensemblefilm over de consequenties op de creatieve werkvloer van het werkverschaffingbeleid van Roosevelts New Deal halverwege de jaren '30. De ruggengraat van het verhaal is de productie van het toneelstuk 'The Cradle Will Rock', een lokaal gesubsidieerde pro-vakbond musical, gemaakt door onder andere Orson Welles en Marc Bliztstein. De gewaagde productie brengt de spelers en makers in conflict met de panische overheid die vreest voor communistische propaganda. Robbins schreef, produceerde en regisseerde de met rasacteurs afgeladen film.

Hitting Home

1988 | Thriller

Canada 1988. Thriller van Robin Spry. Met o.a. Kerrie Keane, Daniel Pilon, Saul Rubinek, Alan Thicke en Colleen Dewhurst.

In een buitenwijk van Montreal veroorzaakt een autobestuurder een dodelijk ongeval en vlucht. De enige getuige is de moeder van de doodgereden jongen. Na lang zoeken komt men de identiteit van de man te weten, hij woont in Amerika en de autoriteiten weigeren hem aan Canada uit te leveren. De moeder neemt dan maar het recht in eigen handen, lokt de man naar Canada en gaat tot het uiterste. Keane is indrukwekkend als de op wraak beluste moeder. Vrij naar het boek van Tom Alderman Hit and Run dat ook bekend staat als The Judge door Douglas Bowie tot scenario bewerkt.

Home Free All

1983 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1983. Komedie van Stewart Bird. Met o.a. Allan Nicholls, Roland Caccavo, Lorry Goldman, Maura Ellyn en Shelley Wyant.

Nicholls doet het goed in dit komische drama over een voormalige radicale hippie, een kind van de jaren vijftig en zestig, die wanhopig verloren raakt in de jaren tachtig. Er zijn enkele hilarische scènes en dialogen, maar een en ander is niet zo scherp als de bedoeling was.

Threshold

1982 | Sciencefiction

Canada​/​​Verenigde Staten 1982. Sciencefiction van Richard Pearce. Met o.a. Donald Sutherland, John Marley, Sharon Acker, Mare Winningham en Jeff Goldblum.

Bij de première van deze film was de fictie reeds door de werkelijkheid achterhaald: de film behandelt, in documentaire- achtige stijl, de eerste transplantatie van een mechanisch hart in een mens. Aan de vraag, hoever men met transplanteren kan gaan voordat een mens feitelijk tot een robot is opgebouwd, wordt volledig voorbijgegaan.

Popeye

1980 | Komedie, Drama, Muziek

Verenigde Staten 1980. Komedie van Robert Altman. Met o.a. Robin Williams, Shelley Duvall, Ray Walston, Paul Smith en Paul Dooley.

De verfilming met echte, welwillende acteurs van een avontuur met de krachtige, spinazie-etende tekenfilm-held van Max Fleischer, Popeye, the Sailorman. Popeye zit op een zinkend schip en zo is het ook gesteld met de film. Het zoutloze script van Jules Feiffer lijkt nergens naar, en de regie is gemakzuchtig. Deze armzalige, onleuke vertoning haalt het niet bij de tekenfilms. Achter de camera stond Giuseppe Rotunno. Opgenomen op en rond Malta.

Rich Kids

1979 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1979. Drama van Robert M. Young. Met o.a. Trini Alvarado, Jeremy Levy, John Lithgow, Kathryn Walker en Terry Kiser.

Franny (Alvarado) en Jamie (Levy) zijn kinderen uit de betere kringen in New York die met elkaar bevriend raken wanneer haar ouders gaan scheiden. De uitwerking van het gebroken huwelijk is het centrale gegeven in dit schoolvoorbeeld van goed acteerspel, terwijl er tevens goed gebruik wordt gemaakt van New Yorkse locaties. Geproduceerd door Robert Altman. Scenario van Judith Ross. Het camerawerk is van Ralf D. Bode.

A Perfect Couple

1979 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1979. Komedie van Robert Altman. Met o.a. Paul Dooley, Marta Heflin, Titos Vandis, Belita Moreno en Henry Gibson.

Met computerdating zouden perfecte koppels moeten worden samengesteld. De zwakke Dooley zit bij zijn vader onder de plak. Hij wordt op deze manier gekoppeld aan de vrijpostige jazz- zangeres Heflin. Hier moet de computer toch wel een foutje hebben gemaakt, want deze mensen hebben niets met elkaar gemeen. Een ongewone komedie, maar dat waren we al gewend van Altman uit die tijd. Hij speelt de twee totaal verschillende karakters op een intelligente manier tegen elkaar uit, en omdat hij hier werkte met acteurs uit zijn eigen stal, heeft hij alles goed in de hand. Altman schreef zelf het scenario, samen met Allan Nicholls. Edmond L. Koons was verantwoordelijk voor de fotografie. De ad- hoc-groep 'Keepin' 'em Off the Streets' brengt een paar knappe songs.