DMX

1970 Acteur, Producer, Componist

DMX (1970) is acteur, producer en componist.
Er zijn 10 films gevonden.

Never Die Alone

2004 | Thriller, Misdaad, Drama

Verenigde Staten 2004. Thriller van Ernest R. Dickerson. Met o.a. DMX, David Arquette, Jennifer Sky, Reagan Gomez-Preston en Michael Ealy.

Na de dood van drugshandelaar King David (gespeeld door rapper DMX) verandert het leven van een aspirant schrijver (Arquette) ingrijpend. Niet alleen erft hij diens pimpmobiel, hij vindt ook het gesproken dagboek van de onderwereldfiguur. Zo ontstaat in een klassiek film-noirverhaal met terugwerkende kracht het beeld van een gewetenloze man die niet alleen zijn eígen leven naar de verdommenis helpt. Voormalig cameraman Ernest R. Dickerson, die meermalen met Spike Lee samenwerkte, zorgt dat het gedoemde levensverhaal, inclusief het botte geweld, sfeervol in beeld wordt gebracht. DMX is ook op de soundtrack te horen.

Cradle 2 the Grave

2003 | Actiefilm, Thriller, Misdaad

Verenigde Staten 2003. Actiefilm van Andrzej Bartkowiak. Met o.a. Jet Li, DMX, Kelly Hu, Anthony Anderson en Tom Arnold.

De bende van juwelendief Anthony Fait (DMX) verschaft zich toegang tot een zwaar beveiligde kluis. De buit bestaat uit een groot aantal zwarte diamanten. Zwarte diamanten, daarvan heeft zelfs heler en wapenhandelaar Archie (Arnold) nooit gehoord. Er is iets raars met die stenen, weet ook Taiwanese agent Su (Li). Wat precies wordt duidelijk na talloos veel gevechten, stunt en explosies, allemaal in de overtreffende trap. Li, bijvoorbeeld, neemt het in een kooigevecht op tegen een groot aantal Ultimate Fight-vechtersbazen. Realistisch is het allemaal niet, amusant wel.

Exit Wounds

2001 | Actiefilm, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten/Australië 2001. Actiefilm van Andrzej Bartkowiak. Met o.a. Steven Seagal, DMX, Isaiah Washington, Anthony Anderson en Eva Mendes.

Nadat hij het leven van de vice-president van de VS heeft gered hoeft politieman Orin Boyd (Seagal) niet op dankbaarheid te rekenen van zijn superieuren. Ze zijn juist boos, omdat hij veel geweld heeft gebruikt en veel schade heeft veroorzaakt. Terwijl hij in ongenade is komt hij op het spoor van corrupte, drugsdealende collega's en krijgt hij te maken met de geheimzinnige misdadiger Latrell Walker (rapper DMX). Na een stevige dip in zijn carrière had Seagal eindelijk weer eens een succesvolle actiefilm, met voldoende krakende botten, explosies, harde humor en filosofietjes om zijn fans te plezieren.

Romeo Must Die

2000 | Actiefilm, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 2000. Actiefilm van Andrzej Bartkowiak. Met o.a. Jet Li, Aaliyah, Isaiah Washington, Russell Wong en DMX.

Voormalig cameraman Bartkowiak (Speed) debuteerde als regisseur met dit stervehikel voor Jet Li, destijds in het Westen nog relatief onbekend, maar in Azië al een grote ster. Hij speelt een politieman die de dood van zijn broer onderzoekt en verliefd raakt op een maffiadochter, gespeeld door R&B zangeres Aaliyah in haar filmdebuut (in 2001 zou zij bij een vliegtuigongeluk op de Bahama's op 22-jarige leeftijd om het leven komen). Isaiah Washington en komiek Anthony Anderson spelen de schurken in het verhaal en stelen daarmee moeiteloos de show.

Backstage

2000 | Documentaire, Muziek

Verenigde Staten 2000. Documentaire van Chris Fiore. Met o.a. Jay Z, DMX en Method Man.

Rechttoe rechtaan verslag van de 'Hard Knock Life'-tour van een tiental hiphoppers door de Verenigde Staten en Canada in 1999. De gangmaker is Jay-Z, een rapper uit Brooklyn die eind jaren negentig razend populair werd. De platenmaatschappij wilde hem voor de tour koppelen aan een toegankelijke R&B-band maar Jay-Z koos voor bevriende rappers, zoals DMX en Method Man. De documentaire bevestigt deels het beeld van geldbeluste rouwdouwers maar geeft bovenal zicht op kansarme twintigers die de Amerikaanse goot hebben verruild voor de Amerikaanse droom.

Light It Up

1999 | Thriller, Familiefilm, Actiefilm, Misdaad, Drama

Verenigde Staten 1999. Thriller van Craig Bolotin. Met o.a. Usher Raymond, Forest Whitaker, Rosario Dawson, Robert Ri'chard en Judd Nelson.

Lincoln High in Queens is zo`n school die aan de verkeerde kant van de stad ligt. Hij telt te veel leerlingen en heeft een gigantisch geldgebrek. Het is juist hartje winter als in de onverwarmde klas van Ken Knowles (Nelson) een ruit stuk gaat. Het knorrige schoolhoofd Armstrong (Turman) zegt dat hij niets kan doen en als Ken les wil geven dan is iedere locatie geschikt, zolang het maar niet in de hal is. Ken gaat lesgeven in een diner in de buurt. Ondertussen heeft straatagent Dante Jackson (Whitaker) opdracht gekregen om op school de orde te handhaven. Terwijl Ken met een aantal leerlingen in de diner zit, wordt deze overvallen. Ken herkent een oud-leerling die hij zonder al te veel moeite ontwapent. De reactie van Armstrong is meer dan furieus: hij wil Ken schorsen, omdat hij buiten zijn boekje is gegaan. Daarom besluiten de leerlingen tot het bezetten van de school. Zij eisen studieboeken voor iedereen, een betere verwarming en komen op voor leraren zoals Ken Knowles, die hen trachten verder te helpen. Het komt tot een schermutseling met officer Jackson, die aan zijn arm gewond raakt door een pistoolschot. Dit gebeurt allemaal in het eerste halfuur. In het volgende uur domineren zes leerlingen de gebeurtenissen, die Jackson gegijzeld hebben. Het zijn basketbaltalent Lester Dewitt (Raymond), graffiti artiest Ziggy (Ri`chard), zwangere punker met paars haar Lynn Sabatini (Gilbert), ritselaar Rivers (Collins, Jr.), de innerlijk en uiterlijk knappe Stephanie Williams (Dawson) en rapper Rodney J. Templeton (Starr). Captain Monroe (Polizos) laat Audrey McDonald (Williams) onderhandelen zodat de situatie niet uit de hand giert zodat een SWAT team niet tot actie overgaat, waarbij doden zullen vallen. Ondertussen zijn de media op de gebeurtenissen gesprongen en leerlingen scanderen: `bevrijd de zes van Lincoln`. Het scenario van regisseur Bolotin is zwaar op de hand en zijn boodschap gaat tenslotte ten onder aan de goede bedoelingen. Het doet denken aan de oude propagandafilms uit WO II. Voornoemd draaiboek zou verwantschap tonen met THE BREAKFAST CLUB (1985), waarin Nelson meedeed. Behalve de hoofdrollen, die stereotiep zijn en goed spelen, zijn de overige personages toch eendimensionaal en maakt Bolotin in het laatste uur veelvuldig gebruik van clichés. Het productiebudget bedroeg slechts dertien miljoen dollar, maar als je bij zes miljoen opbrengst blijft steken, is het toch altijd nog veel te hoog. In Europa deed de film hoegenaamd niets. Het camerawerk is van Elliot Davis. Astro color, Deluxe prints, Dolby.

Woo

1998 | Romantiek, Komedie

Verenigde Staten 1998. Romantiek van Daisy von Scherler Mayer. Met o.a. Jada Pinkett Smith, Tommy Davidson, Duane Martin, Michael Ralph en Darrel M. Heath.

De grillige Woo (Smith) heeft het gehad met vriendjes. Om een of andere reden liepen haar relaties stuk. Haar huisgenoten (haar nichtjes) willen haar kwijt omdat ze steeds hinderlijk aanwezig is. Daarom arrangeren ze een ontmoeting met een astroloog die haar voorspelt dat ze de man van haar leven gaat ontmoeten. Anderzijds hebben ze Tim (Davidson) opgetrommeld, een stijve hark met een onbelangrijk baantje bij de rechtbank als haar blind date. Deze twee jongelui konden niet m[KA1]e[KA1]er van elkaar verschillen, maar aan het einde van de veelbewogen avond, vallen ze elkaar toch in de armen. Voor een formulefilm klinkt dit nog redelijk aannemelijk, maar hoed je voor het volgende, tenzij je het leuk vindt. Op het moment dat ze elkaar ontmoeten, beschuldigt Woo Tim dat hij maar in [KA1]e[KA1]en ding ge[KA3]interesseerd is; dan daagt ze hem uit en verleidt ze hem; als hij dan wat wil, scheldt ze hem de huid vol. Of: ze zitten in een Italiaans restaurant; Woo laat merken dat ze Italiaans spreekt, maar begint midden in de bestelling naar iemand te roepen die ze op straat ziet en kent; vervolgens klaagt ze over de plaats, waar ze zitten en trekt per ongeluk aan een koord waardoor het hele restaurant in de fik vliegt. Wat later is Tims gloednieuwe auto gestolen en Woo vindt het reuze leuk. De reeks van onleuke grappen zijn soms discriminerend (homo- en vrouwvijandig - geloof ons). Wie bij deze meent dat deze film niks is heeft absoluut gelijk. Hoofdrol Smith is enerzijds door regisseuse Von Scherler Mayer op het verkeerde been gezet en in de verkeerde richting geduwd, maar anderzijds is het zo dat zij te weinig talent heeft om de film echt te dragen en de kijker te boeien. Davidson die een ondankbare rol werd gegeven, krijgt niet de gelegenheid om er iets van te maken, maar zijn spel is een stuk beter dan dat van Smith. Het scenario is van David C. Johnson. Hij speelde niet alleen flink leentjebuur bij de succesfilms AFTER HOURS van Martin Scorcese uit 1985 en BANANAS van Woody Allen uit 1971, maar ook bij de weinig geslaagde film BLIND DATE van Blake Edwards uit 1987. Johnson is er er echter niet in geslaagd om al het goede te pikken en voor zwarten een soort kopie te maken, die in de roos schiet. Het is hem gelukt om een drie kwartier durende sitcom met materiaal voor een half uur te vullen en hij verklaart nooit waarom Woo zo heet. Het camerawerk is van Jean Lépine die Toronto liet doorgaan voor New York.

Belly

1998 | Actiefilm, Misdaad, Drama, Thriller

Verenigde Staten 1998. Actiefilm van Hype Williams. Met o.a. Nas, DMX, Taral Hicks, Tionne 'T-Boz' Watkins en Method Man.

Hype Williams, regisseur van videoclips voor onder meer hiphoppers Notorious B.I.G., Busta Rhymes en R. Kelly, doet bij de intiteling van zijn speelfilmdebuut Belly al wat je hoopt van een MTV-man: oogstrelende beelden koppelen aan opwindende muziek. Dat clipgevoel houdt hij twee uur vol en dat op zich is knap. Een negatieve kant van het clipgevoel - gebrek aan verhaal - zet hij even consequent door. Williams noch co-scenarist Nas (rapper en hoofdacteur) blijken een verhaal te kunnen vertellen, maar de scènes op zich mogen er zijn. Met alle gangsta-rappers in huis is het geen wonder dat Belly vooral humorloos gaat over geweld, drugs, seks en er goed bij uitzien.

Hav' Plenty

1997 | Romantiek

Verenigde Staten 1997. Romantiek van Christopher Scott Cherot. Met o.a. Christopher Scott Cherot, Chenoa Maxwell, Tammi Katherine Jones, Robinne Lee en Hill Harper.

Het filmdebuut van regisseur-scenarioschrijver-medehoofdrol Cherot is bedoeld als leut voor de zwarte Amerikanen. Het is een onafhankelijke productie, hetgeen te merken is aan de povere aankleding. Niettemin is de film best geestig en wordt spontaan vertolkt, al vari[KA3]eren de spelprestaties van amateuristisch tot houterig. Het verhaal gaat over would-be scenarioschrijver Lee Plenty (Cherot), die zijn dagelijkse brood verdient door op de flat te passen van Havilland Savage (Maxwell), bijgenaamd Hav. Ze is afkomstig uit een snel rijk geworden zwarte familie, die kapitaal vergaarde met computers en muziek. Ze nodigt Lee uit om de oudejaarsavond bij haar familie in Washington DC te komen vieren. Hoewel Hav maatschappelijk heel behoorlijk geslaagd is, kan dit niet gezegd worden van haar taalgebruik en nog minder van haar romantische leven, maar bijna alles komt uiteraard in de finale op zijn pootjes terecht - in ieder geval dat Lee en Hav elkaar in de armen sluiten. In de doelgroep een succes, maar daarbuiten schouder ophalend bekeken als een zoveelste liefdesfilm met lachsalvo's. Het camerawerk is van Kerwin De Vonish. Hip-hop muziek van Lisa Coleman en Wendy Melvoin met songs van Erykah Bau, DMX, Faith Evans, Jay-Z en Method Man. Regisseur Cherot studeerde aan de Newyorkse filmacademie van de New York University, maar voltooide zijn opleiding niet, toch is hij iemand om in de toekomst in de gaten te houden.

Def Jam's How To Be a Player

1997 | Erotiek, Komedie

Verenigde Staten 1997. Erotiek van Lionel C. Martin en Lionel C. Martin. Met o.a. Bill Bellamy, Natalie Desselle, Lark Voorhies, Mari Morrow en Pierre Edwards.

Drayton Jackson (Bellamy) is het soort playboy uit de vervlogen dagen van zijn opa: de jaren 1950. Hij scoort de ene griet na de andere en bewaart de slipjes van zijn veroveringen in een schoenendoos. Zijn adresboekje zit in de computer, maar is beveiligd. Hij rijdt van de ene willige dame naar de andere in een knalrode Ford Thunderbird 1963. Drayton`s zus Jenny (Desselle) die menige ongelukkige affaire achter de rug heeft, vindt dat het de hoogste tijd is voor een lesje voor haar bedriegerige broertje. Samen met haar vriendin Katrina (Morrow) gaat ze aan de slag. Ze kraken de code en nodigen alle dames die ooit veroverd werden, uit voor een party, inclusief Draytons vaste vriendin, de aantrekkelijke Lisa (Voorhies) met de bedoeling om Drayton in zijn hempie te zetten (het laatste half uur van de rolprent). Deze film is niet grappig, hij is vooral dom en heel seksistisch. Bellamy die bekend is van MTV Jams had daar beter kunnen blijven en debuterend regisseur Martin die muziekvideo's heeft gemaakt, had zich als een goede schoenmaker bij zijn leest moeten houden. Het scenario van Mark Brown en Demetria Johnson naar een verhaal van Brown is verschrikkelijk oppervlakkig. Hip-hop muziek van Darren Floyd. Het camerawerk werd geschoten door een 'onbekende'. Deluxe color, Dolby Digital.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer DMX op televisie komt.

Reageer