Georg Alexander: cast.
Er zijn 35 films gevonden.

Die Frau meiner Träume

1944 | Musical, Komedie

Duitsland 1944. Musical van Georg Jacoby. Met o.a. Marika Rökk, Wolfgang Lukschy, Walter Müller, Grethe Weiser en Inge Drexel.

Terwijl Hitler bezig was de oorlog op alle fronten zwaar te verliezen danste en zong Marika Rökk voor Jacoby's camera's alsof er niets aan de hand was. Maar de soldaten aan het front vraten dit soort films, vooral wanneer Rökk een decolleté tot op de navel droeg, waarover Goebbels een woedeaanval kreeg. Johann Vaszary schreef met Jacoby het scenario, het camerawerk is van Konstantin Irmen-Tschet.

...und die Musik spielt dazu

1943 | Muziek, Romantiek, Komedie

Duitsland 1943. Muziek van Carl Boese. Met o.a. Maria Andergast, Georg Alexander, Vivi Gioi, Hans Schott-Schöbinger en Rudolf Carl.

Als drie werkloze acteurs een baan kunnen krijgen in een Oostenrijks vakantiehotel, dan blijven alleen de operetteliefhebbers nog kijken. Scenario van regisseur Boese, die de operette van Wallner, Feltz en Raymond [KL]Saison in Salzburg[KLE] bewerkte. Het camerawerk is van Otto Baecker. Gedraaid in Oostenrijk, dat door de Anschlu[KL29] (1938-1945) Duits geworden was.

Ein Zug fährt ab

1942 | Komedie

Duitsland 1942. Komedie van Johannes Meyer. Met o.a. Leny Marenbach, Ferdinand Marian, Lucie Englisch, Georg Alexander en Hans Zesch-Ballot.

Om een medepassagiere uit een netelige situatie te redden, kust Helene Wagner een haar onbekende man op het perron en raakt daardoor zelf in moeilijkheden. Dit niet onaardige blijspel moet het voornamelijk van de dialogen hebben.

Frauen sind doch bessere Diplomaten

1941 | Musical

Duitsland 1941. Musical van Georg Jacoby. Met o.a. Marika Rökk, Willy Fritsch, Aribert Wäscher, Ursula Herking en Hans Leibelt.

Een temperamentvolle danseres fungeert als vredesengel in de politiek woelige Biedermeiertijd. De productie van deze 'eerste Duitse avondvullende-speelfilm-in-kleur' heeft heel wat voeten in de aarde gehad en nóg was het resultaat, vooral technisch gezien, niet opzienbarend. Liedjes als 'Wenn ein junger Mann kommt', van Franz Grothe, deden het beter! Zie ook DAS SCHÖNHEITSFLECKCHEN. Karl Georg Külb en Gustav Kampendonk schreven het scenario. Camerawerk van Konstantin Irmen-Tschet en Alexander von Lagorio.

Frau Luna

1941 | Muziek

Duitsland 1941. Muziek van Theo Lingen. Met o.a. Lizzi Waldmüller, Fita Benkhoff, Theo Lingen, Georg Alexander en Paul Kemp.

De première van de operette 'Frau Luna' dreigt in het water te vallen, want de autoriteiten vinden de kostumering te frivool! Aardige fantasie rond Paul Linckes meest succesvolle werk, met een sprankelende Lizzi Waldmüller.

Das Himmelblaue Abendkleid

1941 | Komedie

Duitsland 1941. Komedie van Erich Engels. Met o.a. Albert Matterstock, Elfie Mayerhofer, Georg Alexander en Käthe Haack.

Een chique avondjapon wordt de bron van jaloezie en vele misverstanden. Een vlotte film met leuke situaties en pittige dialogen.

Was will Brigitte?

1940 | Komedie

Duitsland 1940. Komedie van Paul Martin. Met o.a. Leny Marenbach, Fita Benkhoff, Georg Alexander en Harald Paulsen.

Een weinig succesvolle mode-ontwerpster heeft in de liefde ook al geen geluk. Daar komt verandering in wanneer ze zich als dienstmeisje verhuurt. Een vrolijke film waarin de acteurs veel plezier in hun rollen schijnen te hebben.

Der Kleinstadtpoet

1940 | Komedie

Duitsland 1940. Komedie van Josef von Báky. Met o.a. Paul Kemp, Hilde Schneider, Georg Alexander en Hilde Hildebrandt.

Een Pruisische gemeentesecretaris kan zich niet veroorloven zijn gedichten onder eigen naam te publiceren. Een vriend biedt aan het onder zíjn naam te doen. Wanneer de verzen worden bekroond en de dichter wordt uitgenodigd een prijs van 10.000 Mark in ontvangst te nemen, beginnen de moeilijkheden. De film blijft tussen humor en tragiek steken. Paul Kemp echter is beslist geloofwaardig.

Wenn Männer verreisen

1939 | Komedie

Duitsland 1939. Komedie van Georg Zoch. Met o.a. Else Elster, Georg Alexander, Ernst Waldow en Lotte Werkmeister.

Tijdens een zakenreis neemt Ludwig Gruber een liftster mee. Ze belanden in dezelfde hotelkamer, waar hij zijn trouwring verliest. De verdere verwikkelingen zijn niet moeilijk te bedenken. Het is dan ook een verre van originele klucht geworden, maar Alexander is een prachtige acteur.

Leinen aus Irland

1939 | Historische film

Duitsland 1939. Historische film van Heinz Helbig. Met o.a. Otto Tressler, Irene von Meyendorff, Rolf Wanka, Georg Alexander en Hans Olden.

Een intrigant tracht in het keizerlijke Oostenrijk van het parlement toestemming te krijgen om Iers linnen in te voeren. In deze onder invloed van Berlijn gemaakte, nogal saaie film uit het vrijwillig bij Duitsland aangesloten Oostenrijk moet het parlementaire stelsel het ontgelden. Ook niet vrij van antisemitische trekjes.

Der Arme Millionär

1939 | Komedie

Duitsland 1939. Komedie van Joe Stöckel. Met o.a. Weiss-Ferdl, Ursula Grabley, Georg Alexander en Erna Morena.

Een, door een erfenis miljonair geworden, schoenmaker krijgt het te hoog in de bol en wordt het slachtoffer van een stel oplichters. Volkse klucht die drijft op de eens zeer populaire komiek Weiss-Ferdl.

Verliebtes Abenteuer

1938 | Komedie

Duitsland 1938. Komedie van Hans H. Zerlett. Met o.a. Olga Tschechowa, Paul Klinger, Georg Alexander en Erika von Thellmann.

Olivia verliest haar kostbare armband èn haar hart aan een gentleman-dief. Een geestig blijspel met Tschechowa en Klinger als grappig paar en een nòg grappiger Alexander als commissaris van politie.

Heimat

1938 | Musical, Drama

Duitsland 1938. Musical van Carl Froelich. Met o.a. Zarah Leander, Heinrich George, Lina Carstens, Leo Slezak en Ruth Hellberg.

Omstreeks 1900 keert een beroemd geworden zangeres in haar vaderland terug en verzoent zich met haar vader. Liedjes 'Drei Sterne sah ich scheinen' en 'Eine Frau wird erst schön durch die Liebe'. Nou, dan weet je het wel. De film kwam zo goed in de fascistische kraam van pas dat de Italianen zowel als de Duitsers er verschillende prijzen aan gaven. Door de lens keek Franz Weihmayr. Naar een toneelstuk van Hermann Sudermann, bewerkt door Harald Braun.

Gastspiel im Paradies

1938 | Komedie

Duitsland 1938. Komedie van Karl Hartl. Met o.a. Hilde Krahl, Albert Matterstock, Gustav Waldau, Oskar Sima en Georg Alexander.

Omdat ze een eind wil maken aan de spilzucht van haar vader (Alexander), neemt Ellen (Krahl) het alpenhotel Paradies zelf over. Ze regeert met ijzeren hand, tot ze verliefd wordt op Graaf Wetterstein (Matterstock), die voortdurend in financiële moeilijkheden zit. Hij brengt haar ertoe, niet alleen haar verstand, maar ook haar hart te laten spreken. Zij ondersteunt het toneelgezelschap financieel, zoals vroeger haar vader al deed. Na allerlei verwikkelingen volgt een happy end. Een heerlijke liefdeskomedie met een hoog tempo en met een ideale bezetting, tot in de kleinste rollen toe.

Asszony A Válaszúton

1938 | Drama

Duitsland​/​​Hongarije 1938. Drama van Josef von Báky. Met o.a. Magda Scheider, Karin Hardt, Hans Söhnker, Ewald Balser en Ernst Waldow.

Heerlijk melodrama over jonge ambitieuze arts Schneider, wier huwelijk met kunstschilder Söhnker op de klippen dreigt te lopen. Haar echtgenoot voelt meer voor haar zuster Hardt, een vrolijke modetekenares, terwijl zij zich op haar werk stort en 'troost' zoekt bij een professor. Uit een tijdperk dat doktersfilms heel erg populair waren. Nu enigszins gedateerd, maar houdt nog steeds de aandacht vast. Overtuigend gespeeld. Zeker geen hoge filmkunst, maar reine soap is ook een kunst! Het script werd verzorgd door Thea von Herbou, die o.a. de scenario's voor klassiekers als DAS TESTAMENT DES DR. MABUSE en M schreef en voor deze film het boek van Alice Lyttkens Ich komme nicht zum Abendessen bewerkte. Stefan Eiben stond achter de camera.

Karussell

1937 | Komedie, Muziek

Duitsland 1937. Komedie van Alwin Elling. Met o.a. Marika Rökk, Georg Alexander en Paul Henckels.

Een ondernemende jongedame moet eerst het hart van de oom veroveren voordat ze de neef krijgt. Volop ruimte voor de dansende Marika Rökk, maar iets minder zou beter zijn geweest.

Rendezvous in Wien

1936 | Komedie

Oostenrijk 1936. Komedie van Walter Janson. Met o.a. Wolf Albach-Retty, Adele Sandrock, Magda Schneider, Leo Slezak en Lizzi Holzschuh.

Een Weens meisje brengt een compositie van haar vroegere pianoleraar onder bij een Engelse uitgever. De leraar wordt jaloers op de uitgever en verzoent zich pas met zijn leerlinge wanneer de Engelsman zich met een ander verlooft. Een film met grappige situaties, natuurlijk, charmant spel van Magda Schneider en Wolf Albach-Retty en goede komische typeringen van Adele Sandrock en Leo Slezak.

Eskapade

1936 | Historische film, Avonturenfilm

Duitsland 1936. Historische film van Erich Waschneck. Met o.a. Renate Müller, Georg Alexander, Grethe Weiser, Harald Paulsen en Walter Franck.

Renate Müller is een Poolse geheimagente die het tegen het Russische Tsarendom opneemt. Ook bekend onder GEHEIMAGENTIN HÉLÈNE.

Das Schloß in Flandern

1936 | Drama, Muziek, Oorlogsfilm

Duitsland 1936. Drama van Géza von Bolváry. Met o.a. Marta Eggerth, Paul Otto, Hilde Weißner, Valy Arnheim en Sabine Peters.

Zes officieren in een belegerd fort nabij Ypern in Vlaanderen tijdens WO I hebben als enige troost en tijdspassering een grammofoonplaat van de zangeres Gloria Delamare (Eggerth). E[KA1]en officier (Hartmann) zoekt haar na de oorlog op. Schlagers: 'Herz, du kennst meine Sehnsucht' en 'Ein neues Leben fängt an'.

Das Frauenparadies

1936 | Romantiek, Muziek

Oostenrijk 1936. Romantiek van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Leo Slezak, Georg Alexander, Hans Richter, Hortense Raky en Ivan Petrovich.

Een vliegenier die een modezaak erft voorkomt het faillissement van dit bedrijf. De voor de film gecomponeerde operette van Robert Stolz is vol afwisseling door Arthur Maria Rabenalt geregisseerd. Julius Horst en Karl Buda schreven het scenario.

Tanzmusik

1935 | Muziek

Oostenrijk 1935. Muziek van J.A. Hübler-Kahla. Met o.a. Liane Haid, Gusti Huber, Hermann Thimig, Leo Slezak en Georg Alexander.

Een Weense pianist, die in Amerika jazzmusicus is geworden, keert naar zijn land terug om zich voortaan aan de klassieke muziek te wijden. De Amerikaanse vrouw, die hij onderweg trouwt, houdt daar niet van en dus raakt het huwelijk op de klippen. Gelukkig heeft hij inmiddels een Oostenrijks meisje leren kennen! Goed spel van allen, maar Slezak steelt de show.

Leutnant Bobby, der Teufelskerl

1935 | Romantiek

Oostenrijk 1935. Romantiek van Georg Jacoby. Met o.a. Gustav Fröhlich, Georg Alexander, Fritz Odemar, Rudolf Carl en Lída Baarová.

Een Engelse luitenant raakt in de gunst bij een weduwe die hem voor een staljongen houdt. De film is niet erg origineel en heeft bovendien weinig tempo, maar de typeringen en de dialogen zijn aardig.

Ein falscher Fuffziger

1935 | Komedie

Duitsland 1935. Komedie van Carl Boese. Met o.a. Lucie Englisch, Georg Alexander, Theo Lingen, Käte Haack en Adele Sandrock.

De jonge Christa (Englisch), verkoopster in een grammofoonplatenzaak, laat zich door een gewiekste oplichtster (Hildebrand) een vals biljet van vijftig mark in de hand drukken. Al haar pogingen om dit in te ruilen voor een echt biljet van vijftig mark mislukken. Het biljet komt weer in omloop en brengt Christa in steeds grotere problemen. Tenslotte lukt het haar echter toch, de oplichtster samen met haar medeplichtige (Meyerinck) aan de politie uit te leveren, en zij ontmoet de man van haar leven (Alexander). Een briljante rol voor Lucie Englisch, met haar naïeve, komische stijl. Door haar is deze film - ook vandaag de dag nog - een succesvolle komedie.

Ein Idealer Gatte

1935 | Komedie

Duitsland 1935. Komedie van Herbert Selpin. Met o.a. Karl Ludwig Diehl, Brigitte Helm, Georg Alexander, Annie Markart en Paul Henckels.

Een stijlvolle verfilming van Oscar Wildes toneelstuk An Ideal Husband, met een scenario van Thea von Harbou en met buitenopnames in Londen. Lady Cheveley krijgt onaangename berichten over haar aanstaande echtgenoot Lord Chiltern.

Amphitryon

1935 | Komedie, Historische film

Duitsland 1935. Komedie van Reinhold Schünzel en Reinhold Schunzel. Met o.a. Willy Fritsch, Käthe Gold, Paul Kemp, Adele Sandrock en Fita Benkhoff.

De god Jupiter (Fritsch) is verliefd op de sterfelijke Alkmene (Gold), maar zij blijft haar man, de generaal Amphitryon (dubbelrol van Fritsch) trouw. Jupiter verandert zich in Amphitryon en brengt een aangenaam bezoek door bij Alkmene totdat haar echte man van het slagveld terugkeert en onraad ruikt. Jupiter maakt zich uit de voeten en zijn gemalin Juno (Sandrock) brengt Alkmene en Amphitryon weer bij elkaar. Eén van de allerlaatste ironisch-kritische films uit de UFA-studio's. Waarna kennelijk ook alle humor gedwongen werd uit Duitsland naar Hollywood te emigreren. Scenario van de regisseur. Camerawerk van Fritz Arno Wagner en Werner Bohne. Ook bekend als AUS DEN WOLKEN KOMMT DAS GLŸCK.

G'schichten aus dem Wienerwald

1934 | Komedie

Oostenrijk 1934. Komedie van Georg Jacoby. Met o.a. Wolf Albach-Retty, Magda Schneider, Truus van Aalten, Leo Slezak en Georg Alexander.

Een jonge graaf, die zich voor autoverkoper uitgeeft, ontmoet een Amerikaanse journaliste. De film moet het hebben van de plaatjes van Wenen, maar er is gelukkig wel een schitterende bijrol van Leo Slezak.

Die Englische Heirat

1934 | Komedie

Duitsland 1934. Komedie van Reinhold Schünzel. Met o.a. Adele Sandrock, Fritz Odemar, Georg Alexander, Hans Richter en Renate Müller.

Een Engelse Lord (Alexander) stort zich hals over kop in het huwelijk met een Berlijnse schone (M[KA3]uller) van nederige afkomst. Alexander reist vooruit naar Engeland, maar verzwijgt zijn getrouwde status voor zijn overheersende grootmoeder Lady Mavis (gespeeld door Sandrok). Müller die het wachten moe is, trekt de stoute schoenen aan, reist af naar Engeland waar ze zich presenteert aan de sjieke familie van haar laffe echtgenoot. Met de hulp van de advocaat van de familie en een hooiwagen, die de weg blokkeert, loopt het allemaal goed af. Een nog altijd sprankelende Lubitsch-achtige komedie. Sandocks tekstregel 'In diesem Hause schreie ich und sonst niemand' is een gevleugelde uitspraak geworden. Gebaseerd op het boek van Ludwig v. Wohl.

Alles hört auf mein Kommando

1934 | Komedie

Duitsland 1934. Komedie van Georg Zoch. Met o.a. Marianne Hoppe, Wolfgang Liebeneiner, Adele Sandrock, Georg Alexander en Hedda Björnson.

Pauline Neuber, directrice van het streektheater (Sandrock) heeft een voorliefde voor stoffige salonstukken. Deze worden dan ook regelmatig door de vooraanstaande toneelcriticus (Alexander) afgekraakt. Pauline`s neef Erich (Liebeneiner) probeert vergeefs zijn tante vertrouwd te maken met moderne stukken en moderne ensc[KA2]enering. Pas wanneer de financi[KA3]ele situatie van het theater haar daartoe dwingt, draagt zij de leiding over aan haar neef. Hij is intussen verliefd geworden op Hella, zonder te weten dat zij de dochter van de gehate criticus is. Wanneer hij erachter komt, veroorzaakt dat conflicten met Hella (Hoppe). Aan het slot is er toch een happy end. Door de beroemde Adele Sandrock komt deze, verder zwakke, film boven de middelmaat uit. Ook de zang van de bekende Finse sopraan Aulikki Rautawaara in haar enige Duitse film, zal men niet snel vergeten.

Madame wünscht keine Kinder

1933 | Komedie

Oostenrijk​/​​Duitsland 1933. Komedie van Hans Steinhoff. Met o.a. Georg Alexander, Liane Haid, Lucie Mannheim, Erika Glässner en Hans Moser.

Het scenario is van Billy Wilder en Max Kolpe, het succesvolle filmschrijversduo, naar de roman Madame ne veut pas d'enfants van Clément Vautel. Schlagers 'Nur sport' en 'Ich geh' nie von dir fort'. Het kersverse huisvrouwtje van dokter Alexander is een tennisfreak en wil niets van kindertjes krijgen en eten koken weten. Steinhoff filmde later de kwalijke HITLERJUNGE QUEX. In de Franstalige versie van deze film, MADAME NE VEUT PAS D'ENFANTS, speelden Marie Clory en Robert Arnoux.

Liebe muss verstanden sein!

1933 | Komedie

Duitsland 1933. Komedie van Hans Steinhoff. Met o.a. Rose Barsony, Georg Alexander, Wolf Albach-Retty en Theo Lingen.

Een typiste helpt een uitvinder van de wal in de sloot maar belandt toch in zijn armen. Niet bijster origineel maar vlot verteld.

Wie sag' ich's meinem Mann?

1932 | Komedie

Duitsland 1932. Komedie van Reinhold Schünzel. Met o.a. Renate Müller, Georg Alexander, Ida Wüst en Otto Wallburg.

Nadat zij alleen op reis is geweest en hij een avontuurtje heeft beleefd, vindt het eeuwig ruziënd echtpaar dat het tijd wordt voor een tweede huwelijksreis. Het verhaaltje heeft weinig om het lijf, maar Müller, Wüst en Alexander spelen hun rollen heel aanstekelijk.

Wenn die Liebe Mode macht

1932 | Komedie

Duitsland 1932. Komedie van Franz Wenzler. Met o.a. Renate Müller, Georg Alexander, Hubert von Meyerinck en Gertrud Wolle.

Een naaister droomt er niet alleen van ooit zelf japonnen te ontwerpen, maar is ook smoorverliefd op de modeontwerper van de firma. Een komedie op niveau met Müller als onweerstaanbaar middelpunt.

Die Fledermaus

1931 | Muziek

Frankrijk​/​​Duitsland 1931. Muziek van Carl Lamac. Met o.a. Georg Alexander, Anny Ondra, Oskar Sima, Hans Junkermann en Betty Werner.

De beroemde operette van Johann Strauss.

Leutnant warst du einst bei den Husaren

1930 | Muziek

Duitsland 1930. Muziek van Manfred Noa. Met o.a. Mady Christians, Gustav Diessl, Georg Alexander, Max Ehrlich en Lotte Spira.

Een afgezette koningin sluit incognito vriendschap met de man die de leider blijkt te zijn van de revolutionairen die haar val hebben veroorzaakt. Een vrolijk operette-achtig verhaal met een titellied van Robert Stolz en met Mady Christians en Gustav Diessl als een uitstekend paar.

Geld auf der Strasse

1930 | Komedie

Oostenrijk​/​​Duitsland 1930. Komedie van Georg Jacoby. Met o.a. Georg Alexander, Franz Schafheitlin, Leopold Kramer, Rosa Albach-Retty en Hans Moser.

Een arme bankbediende krijgt geld èn een vrouw. Vervelende verfilming van het gelijknamige blijspel van Rudolf Bernauer en Rudolf Österreicher, waarin Hans Moser een van de weinige lichtpuntjes is. Het was diens eerste geluidsfilm.