Lea Massari

1933 Acteur

Lea Massari (1933) is acteur.
Er zijn 48 films gevonden.

Viaggio d'amore

1990 | Drama, Romantiek

Italië/Frankrijk 1990. Drama van Ottavio Fabri. Met o.a. Lea Massari, Omar Sharif, Florence Guérin en Stefan Bonet.

Een film met prachtige opnamen en twee grandioze spelers. Dit gevoelige verhaal over een ouder echtpaar die hun droom, een lange reis naar zee, verwezenlijken is gebaseerd op een gedicht van Tonio Guerra, die zelf het script voor de film schreef. Bijzonder smaakvol verfilmd is de vurige liefdesscene tussen Guerin en Bonet. Het spel staat op hoog peil.

La Donna Spezzatta

1988 | Drama

Italië 1988. Drama van Marco Leto. Met o.a. Lea Massari, Erland Josephson, Jean-Luc Bideau, Marisa Mantovani en Consuelo Ferrara.

Een film naar een kort verhaal van Simone de Beauvoir, waarin een vrouw na 25 jaar huwelijk ontdekt dat haar man haar bedrogen heeft. Dit melodrama, goed voor vijf zakdoeken, is een oefening in: hoe maak ik een kort verhaal lang. Goede hoofdrol van Massari, waar de rest van de bezetting niet aan kan tippen.

Segreti, Segreti

1985 |

Italië 1985. Giuseppe Bertolucci. Met o.a. Lina Sastri, Lea Massari, Giulia Boschi, Rosanna Podestà en Alida Valli.

Alle rollen in deze film worden gespeeld door vrouwen en het spel is sterk, vooral dat van de nieuweling Boschi. Het is een studie van de geheimen (zoals de titel al zegt) van de menselijke geest en emotie. Deze luxueuze film is uitmuntend geregisseerd door Giuseppe Bertolucci, de jongere broer van Bernardo, met mooie muziek van Nicola Piovani. De film heeft een serieus thema met een politieke ondertoon.

La septième cible

1984 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1984. Misdaad van Claude Pinoteau. Met o.a. Lino Ventura, Jean Poiret, Roger Planchon, Elisabeth Bourgine en Béatrice Agenin.

Ex-reporter en tegenwoordig bekend schrijver Bastian Grimaldy (Ventura) is ten prooi gevallen aan chantage met de daarbij behorende bedreigingen en geweldplegingen, maar met de hulp van inspecteur Esperanza (Bacri) ontmaskert hij de dader die ook nog zijn dochter Laura (Bourgine), een violiste, tijdens een concert in Berlijn probeert te manipuleren. De jacht op de dader (Hoffmann) wordt geopend en hij wordt neergeschoten. Pinoteau en zijn scenarioschrijver Jean-Loup Dabadie hebben te hoog gegrepen. De thriller is jammer genoeg meer een sentimentele, psychologische bedoening geworden en de ontknoping laat zich lang van tevoren raden, ondanks een knipoog naar Hitchcock. En dat maakt de afstand tussen de Meester en deze film alleen maar groter. Gelukkig kent de film buitengewoon goede beginbeelden. Het camerawerk is van Edmond Sechan en de muziek van Vladimir Cosma klinkt goed in de oren.

Sarah

1983 | Actiefilm, Drama, Komedie

Frankrijk 1983. Actiefilm van Maurice Dugowson. Met o.a. Jacques Dutronc, Lea Massari, Jean-Claude Brialy, Heinz Bennent en Gabrielle Lazure.

Een verzekeringsagent moet een onderzoek instellen bij een filmproduktie in Spanje die is vastgelopen door de verdwijning van de hoofdrolspeelster (die hij zonder dat te weten onderweg al heeft ontmoet). Zijn fascinatie voor het verdwenen meisje leidt tot een steeds grotere betrokkenheid bij de filmfauna waardoor fictie en realiteit door elkaar gaan lopen. Hoewel de film is geïnspireerd op ware gebeurtenissen, zijn de meeste personages - regisseur, diva, grimeuse - overbekende clichés gebleven: alleen de hoofdrol van Dutronc wekt interesse. De fraaie fotografie is daarnaast een liefdesverklaring aan Lazure in de - vermiste - titelrol.

La Flambeuse

1981 | Komedie

Frankrijk 1981. Komedie van Rachel Weinberg. Met o.a. Lea Massari, Gérard Blain, Laurent Terzieff, Didier Sauvegrain en Evelyne Dress.

Huisvrouw die sinds haar man in zijn carrière is geslaagd en de kinderen zelfstandig zijn, geen dagvulling meer heeft, ontdekt toevallig een gokkroegje in de buurt van hun nieuwe woning. Eerst om de gezelligheid, later uit spelverslaving, brengt ze al haar dagen dáár door en offert gezinsleven en erfenisgeld op aan het gokspel. Boeiend uitgangspunt kreeg zwakke scenario-uitwerking, waardoor de film na een half uur geen enkele verrassing meer biedt en quasi-folklore van stamgasten en gokkers in achterhaalde clichés etaleert. Voortreffelijke acteurs doen hun best, maar alleen Massari houdt zich in de hoofdrol staande.

Le Divorcement

1979 | Drama, Komedie

Frankrijk 1979. Drama van Pierre Barouh. Met o.a. Michel Piccoli, Lea Massari, Jean-Claude Bouillon, Ann Lonnberg en Christine Murillo.

Veertigers besluiten na een lang huwelijk te scheiden om de eigen zelfstandigheid te hervinden. Een pijnloze en harmonieuze echtscheiding wordt bemoeilijkt door het onbegrip en verdriet van de kinderen, die ook een relatie met de nieuwe partners gecompliceerd maken. Film van zanger-componist Barouh beperkt zich tot observaties die heel vaak treffend zijn, maar opzettelijk afzien van een psychologische of sociologische uitdieping. Situering in een vooruitstrevend burgermilieu geeft de toch al gladjes verlopende confrontaties een luxueus karakter, hoewel vals sentiment vermeden wordt.

Cristo si è fermato a Eboli

1978 | Drama

Frankrijk/Italië 1978. Drama van Francesco Rosi. Met o.a. Gian Maria Volonté, Paolo Bonacelli, Alain Cuny, Lea Massari en Irene Papas.

Een arts wordt in 1935 wegens anti-fascistische activiteiten uit Turijn verbannen en gedeporteerd naar een dorpje in Zuidelijk Italië, waar hij als intellectueel door de notabelen als één van hen wordt beschouwd. Van observator van het voor hem vreemde plattelandsbestaan met scherpe sociale tegenstellingen, wordt hij deelnemer door als opvolger van de dorpsarts diens praktijk te gaan voortzetten. Verfilming - samengesteld uit de langere tv-serie - van de memoires van Carlo Levi die zijn ambivalente houding noteerde als Noordelijke intellectueel tegenover het hem vreemde Zuiden, waar zelfs de christelijke beschaving nauwelijks is doorgedrongen, geeft beide uitersten een gelijke overtuigingskracht door indringende landschapsfotografie en door de autochtonen in al hun primitieve ontbering toch het trotse besef van eigenwaarde te geven. Het scenario is van Rosi, Tonino Guerra en Raffaela La Capria. Het camerawerk is van Pasqualino de Santis.

Violette & François

1977 | Komedie

Frankrijk 1977. Komedie van Jacques Rouffio. Met o.a. Isabelle Adjani, Jacques Dutronc, Serge Reggiani, Lea Massari en Françoise Arnoul.

Het span Adjani-Dutronc voert, als behoorlijk onverantwoordelijk jong stel met een kindje, het vaak misbruikte adagium 'Carpe diem' ad absurdum. Allebei vers ontslagen uit het zoveelste doodsaaie kantoorbaantje, vinden de richtingloze Violette en François een heuse ambitie: winkeldiefstal. Rouffio, geïnspireerd regisserend op een prachtscenario van Jean-Loup Dabadie, tilt het kleptomanenverhaal naar een aimabele comédie sociale zonder daarbij Dabadies serieuze ondertoon te verloochenen. De volledig complementaire Dutronc en Adjani zijn één en al sprankeling. Bonus: fijne nevenrollen van Reggiani, de Italiaanse Lea Massari en vroegere pin-up Françoise Arnoul.

Sale rêveur

1977 | Drama, Komedie

Frankrijk 1977. Drama van Jean-Marie Périer. Met o.a. Jacques Dutronc, Lea Massari, Jean Bouise, Maurice Bénichou en Nathalie Périer.

Zijn jeugd als verschoppeling geeft een dertiger alibi om onverantwoordelijk onvolwassen te blijven. Hij laat zich onderhouden door een moederlijke oudere vrouw, maar fantaseert over een toevallig gezien, rijk meisje dat tot zijn verbittering alleen maar een hulp in een welgestelde huishouding blijkt en helemaal niet onbereikbaar boven zijn stand. Goed spel van de hoofdrollen vult het schematische scenario onderhoudend in, maar de film stelt het zelfkant milieu al te pittoresk voor. Dutroncs bewondering voor Paul Newmans HUD onderstreept alleen hoeveel méér reliëf de anti-held daarin kreeg.

Répérages

1977 | Drama, Komedie

Zwitserland/Frankrijk 1977. Drama van Michel Soutter. Met o.a. Jean-Louis Trintignant, Delphine Seyrig, Lea Massari, Valérie Mairesse en Roger Jendly.

Een regisseur gaat van Tsjechov Drie zusters verfilmen en repeteert met de actrices in de omgeving van het Zwitsers hotel waar het stuk geschreven werd. Hij provoceert een psychologisch drama door zijn ex-vrouw voor een rol te engageren èn een jonge debutante op wie hij mentaal geen vat kan krijgen. De door hem zelf veroorzaakte conflict situaties ontgaan hem. Een treffende tekening van een repetitieproces vol ironische en intelligente observaties met een opmerkelijke, contrasterende rolbezetting in een attente regie. Trintignant die zich achter doorzichtige autoriteit verschanst, is onweerstaanbaar komisch.

El Perro

1977 | Thriller, Actiefilm

Spanje 1977. Thriller van Antonio Isasi-Isasmendi. Met o.a. Jason Miller, Marisa Paredes, Aldo Sambrell, Juan Antonio Bardem en Francesco Casares.

Een politiek gevangene, Miller, in een Zuidamerikaanse dictatuur, ontsnapt tijdens het transport en moet een bewaker doden, waardoor hij diens hond achter zich aan krijgt. Hij zoekt toevlucht bij zijn ex-geliefde die het politiek ideaal ontrouw is geworden, zodat medestanders hem ook wantrouwen en hij aan zijn achtervolgers moet zien te ontkomen. De film concentreert zich grotendeels op de eenzame vlucht van de held en het picturaal effectbejag - veel slow motions en gebruik van de zoomlens - moet de eentonigheid voorkomen. De hond speelt beter dan Miller en het aandeel van Massari is enkele bedscènes, hoewel beslissend in het verhaal. Er zijn ook versies in omloop van 116m en 98m. Naar het boek van Alberto Vanques Figueroa.

Antonio Gramsci - i giorni del carcere

1977 | Biografie

Italië 1977. Biografie van Lino del Fra. Met o.a. Riccardo Cucciola, Mimsy Farmer, Lea Massari, Paolo Bonacelli en Pier Paolo Capponi.

Een Italiaanse communist breekt in de jaren twintig al met de Russische partijlijn om tot een autonoom Euro-communisme te komen, maar hij wordt door de staat tot twintig jaar gevangenis veroordeeld. Daar stelt hij zijn staatsgevaarlijke ideeën op papier; die mogen voor zijn dood toch niet gepubliceerd worden. De in latere jaren herontdekte theoreticus is onderwerp van een didactische, statische filmbiografie die zich overwegend in de cel afspeelt, met flash-backs naar zijn jaren in Rusland. Interessante stof, maar een dorre aanpak maakt de personages meer tot spreekbuizen voor ideeën dan tot bestaanbare mensen.

L' Ordinateur des pompes funèbres

1976 | Misdaad

Italië/Frankrijk 1976. Misdaad van Gérard Pirès. Met o.a. Jean-Louis Trintignant, Mireille Darc, Bernadette Lafont, Lea Massari en Bernard Fresson.

Een employé van een verzekeringsfirma ontdekt dat hij per computer fatale ongevallen kan programmeren, dus maakt zijn dominerende vrouw een dodelijke slipper. Het nieuwe geluk met zijn vriendin blijkt ook niet wolkeloos en de echtgenote van een collega lijkt een aantrekkelijker alternatief. De zwarte humor krijgt een goedgehumeurde aanpak en een vertolking met aanstekelijk resultaat. De tegendraadse casting van Trintignant is zo verrassend dat het jammer is dat de verdere rolbezetting wel bij overbekende typeringen blijft.

Peur sur la ville

1975 | Misdaad, Actiefilm, Thriller

Frankrijk/Italië 1975. Misdaad van Henri Verneuil. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Charles Denner, Lea Massari, Adalberto Maria Merli en Rosy Varte.

Commissaris Letellier en zijn collega Moissac zijn op zoek naar een seriemoordenaar, genaamd Minos. Deze heeft het voorzien op alleenstaande vrouwen, die zich niet volgens zijn normen en waarden gedragen.

La Linea del fiume

1975 | Drama, Oorlogsfilm

Italië 1975. Drama van Aldo Scavardo. Met o.a. Vasco de Cet, Riccardo Cucciola, Lea Massari, John Hurt en Philippe Leroy.

Een Joodse Italiaan is tijdens de oorlog in Londen en spreekt dagelijks voor de BBC. Zijn gezin wordt in Rome gearresteerd door de SS, maar het achtjarig zoontje weet te ontkomen en wil zich bij zijn vader voegen. Hij vlucht naar Frankrijk, waar een verzetsgroep hem naar Londen helpt. Het regiedebuut van cameraman Scavardo weet de sentimentaliteit en onwaarschijnlijkheid van het verhaal binnen de perken te houden, waardoor de film een spannende overtuigingskracht krijgt. De kleine hoofdrolspeler acteert wat al te schattig.

Chi dice donne, dice donna

1975 | Komedie, Erotiek

Italië 1975. Komedie van Tonino Cervi. Met o.a. Janet Agren, Adriana Asti, Stéphane Audran, Françoise Fabian en Lea Massari.

Een vijfluik. 1. Enkele zich in het huwelijk vervelende vrouwen openen een bordeel met zichzelf als sterattracties. 2. Een oplichter probeert misbruik te maken van het geheugenverlies bij een jonge vrouw, maar brengt haar identiteitsbesef terug. 3. De lezing van een erotisch instructieboek heeft voor een arbeidster een averechts resultaat. 4. Een mannelijke en een vrouwelijke travestiet trouwen met elkaar en krijgen een kind. 5. Een Zweedse vrouwelijke dominee helpt een gastarbeider van zijn remmingen af. De aantrekkelijke en begaafde actrices geven de episodes méér geest en smaak dan de scenario's en de regie verdienen.

Story Of A Love Story

1974 |

Verenigd Koninkrijk 1974. John Frankenheimer. Met o.a. Alan Bates, Lea Massari en Dominique Sanda.

Een vijfluik. 1. Enkele zich in het huwelijk vervelende vrouwen openen een bordeel met zichzelf als sterattracties. 2. Een oplichter probeert misbruik te maken van het geheugenverlies bij een jonge vrouw, maar brengt haar identiteitsbesef terug. 3. De lezing van een erotisch instructieboek heeft voor een arbeidster een averechts resultaat. 4. Een mannelijke en een vrouwelijke travestiet trouwen met elkaar en krijgen een kind. 5. Een Zweedse vrouwelijke dominee helpt een gastarbeider van zijn remmingen af. De aantrekkelijke en begaafde actrices geven de episodes méér geest en smaak dan de scenario's en de regie verdienen.

La Main à couper

1974 | Thriller, Drama

Frankrijk/Italië 1974. Thriller van Etienne Périer. Met o.a. Lea Massari, Michel Bouquet, Bernard Blier, Michel Serrault en Michel Albertini.

De ogenschijnlijke harmonie in een middenstandsgezin wordt verstoord als de jonge minnaar van de moeder vermoord wordt. De verdenking richt zich op de echtgenoot, terwijl de kinderen óók het nodige te verbergen hebben. Deze bekwaam gemaakte en goed gespeelde thriller houdt, als andere films van Périer, de spanning gaande met suggesties die nergens toe leiden en een ontknoping met een dader die met alle motieven niets uitstaande heeft. De traditionele gezinswaarden worden even overhoop gehaald, maar blijven tenslotte overeind. Scenario van Charles Spaak, Perier en Dominique Fabre.

Allonsanfan

1974 | Drama, Historische film, Experimenteel

Italië 1974. Drama van Paolo Taviani en Vittorio Taviani. Met o.a. Marcello Mastroianni, Lea Massari, Mimsy Farmer, Laura Betti en Claudio Cassinelli.

Oudere, uit aristocratie afkomstige aanhanger van revolutionaire 'carbonari' beseft in 1816 steeds duidelijker wat hij aan persoonlijk leven heeft opgeofferd voor een onbereikbaar politiek ideaal. Tijdens een expeditie naar het Zuiden probeert hij zich van de beweging los te maken en hij verraadt hen zelfs als bandieten aan de bevolking en politie die hen uitmoorden. Fanatiek geloof van de enige overlevende doet hem het rode hemd opnieuw aantrekken, waardoor hij ook doelwit van het leger wordt. Een film die in historische verpakking het failliet van linkse idealen in de jaren 1970-80 belicht. Kreeg meeslepende opera- achtige stilering, waarbij kleurgebruik en muziek de toeschouwer dwingen om - ondanks alles - mee te gaan met het revolutionaire elan.

Le silencieux

1973 | Thriller

Frankrijk/Italië 1973. Thriller van Claude Pinoteau. Met o.a. Lino Ventura, Lea Massari, Suzanne Flon, Leo Genn en Robert Hardy.

Lino Ventura is goed op dreef als de Sovjetrussische natuurkundige Haliakov die tijdens een wetenschappelijk uitstapje in Londen wordt gekidnapt door de Britse geheime dienst MI5. Of hij maar even wat namen wil noemen van Britse spionnen; als dat geregeld is, is hij weer vrij man. Maar Haliakov heeft een geschiedenis. Eigenlijk heet hij Clément Tibère; hij is Fransman van geboorte en werd ooit door de Sovjets ontvoerd en in een natuurkundig laboratorium te werk gesteld. Als de MI5 hem vrijlaat, is de KGB vast nog niet met hem klaar. Le silencieux is de debuutfilm van toenmalig regie-assistent Claude Pinoteau die vaker samenwerkte met Ventura, onder andere in films als La septième cible en La gifle.

Le Fils

1973 | Misdaad, Drama

Italië/Frankrijk 1973. Misdaad van Pierre Granier-Deferre. Met o.a. Yves Montand, Marcel Bozzuffi, Frédéric de Pasquale, Germaine Delbat en Klaus Grünberg.

Een Corsicaanse gangster keert na jaren terug uit New York, omdat zijn moeder op sterven ligt. Er komen jeugdherinneringen bij hem op en hij wil zijn vak er aan geven, maar zijn voorgeschiedenis laat hem niet los. Een voorspelbaar misdaadverhaal dat extra dimensie krijgt door goed spel en het gebruik van de locatie. Scenario van Henri Graziani.

L'impossible objet

1973 | Drama

Frankrijk/Verenigde Staten 1973. Drama van John Frankenheimer. Met o.a. Alan Bates, Dominique Sanda, Michel Auclair, Evans Evans en Lea Massari.

Een succesvolle schrijver en de vrouw van een tv-producent verlaten hun echtgenoten om samen in Marokko te gaan leven. Hun schuldbesef wordt gevoed door het verongelukken van hun baby. Ze gaan uit elkaar en als ze elkaar jaren later toevallig terugzien - elk in hun oude gareel - hebben ze niets meer samen gemeen dan een vage herinnering. Dit simpel romantisch gegeven kreeg van de gewoonlijk bekwame Hollywood-regisseur een 'Europese stylering' vol barokke symboliek, die potsierlijk overkomt en vooral doet denken aan sjieke reclamefilms van het ergste soort. De acteurs doen hun best, maar het mag niet baten.

La prima notte di quiete

1972 | Drama

Italië/Frankrijk 1972. Drama van Valerio Zurlini. Met o.a. Alain Delon, Sonia Petrova, Lea Massari, Giancarlo Giannini en Renato Salvatore.

Een leraar die vergeefs naar zijn intellectuele bestaansreden zoekt, wordt tijdelijk aangesteld op een school in Rimini, waar hij aansluiting krijgt met de zuipende en gokkende nietsnutten van de stad. Hij zet een domper op het linkse idealisme van de scholieren, maar wordt verliefd op een leerlinge die ondanks haar jeugd al een smoezelig verleden blijkt te hebben. Bemoeienis van de stad met de overspelige relatie leidt tot een tragedie. Genadeloze tekening van psychologie en milieu tilt de film boven een mogelijk melodrama uit en tekent vooral het geestelijk failliet van veertigers en de kansloosheid van de jeugd. Ongewone, maar zeer overtuigende rol van Delon als uitgebluste intellectueel die de ondergang zoekt in een fatale passie. (Ingekorte Franse versie legt alle accent op zijn rol ten koste van zijn omgeving die bovendien een misleidende nasynchronisatie kreeg waarvan de regisseur zich distantieerde.) Scenario van Zurlini en Enrico Medioli.

La course du lièvre à travers les champs

1972 | Misdaad

Verenigde Staten/Frankrijk 1972. Misdaad van René Clément. Met o.a. Jean-Louis Trintignant, Robert Ryan, Lea Massari, Aldo Ray en Tisa Farrow.

Een Fransman vlucht voor een wraakactie naar Canada en duikt onder bij groep Amerikaanse gangsters die kraak in wolkenkrabber van Montreal voorbereiden. Nadat hij hun aanvankelijke wantrouwen heeft overwonnen, wordt hij ook bij de onderneming ingeschakeld. Dit standaard misdaadverhaal is een interessante selectie van acteurs die goed bij de personages passen die ze moeten uitbeelden, maar de symbolische en onduidelijke nevenintrige maakt film onnodig lang en pretentieus. In de drastisch ingekorte Amerikaanse versie is die ballast verdwenen, maar helaas ook psychologie van de personages.

La Femme en bleu

1972 | Drama, Komedie

Italië/Frankrijk 1972. Drama van Michel Deville. Met o.a. Michel Piccoli, Simone Simon, Michel Aumont, Geneviève Fontanel en Sabine Glaser.

Een succesvol musicus met een gelukkig privé-leven, raakt geobsedeerd door een in het blauw geklede vrouw. Hij spreekt haar niet onmiddellijk aan en ze verdwijnt dan ook uit zijn leven. Zijn geliefde vreest de concurrentie van zijn droombeeld meer dan zijn slippertjes en helpt hem mee haar te zoeken. De eerste film van Deville zonder vaste scenarioschrijfster Nina Companeez mist de koketterie van vroeger werk, maar de melancholieke ironie wordt al te precieus en vaag uitgewerkt. Goed spel van Piccoli en Massari.

Course Du Lievre A Travers Les Champs,

1972 | Experimenteel, Thriller

Frankrijk 1972. Experimenteel van René Clément. Met o.a. Nadine Nabokov, Andre Laurence, Daniel Breton, Jean Gaven en Aldo Ray.

De jonge Fransman Tony is met met zijn sportvliegtuig neergestort in een zigeunerkamp, waardoor een paar kinderen om het leven komen. Tony slaat op de vlucht voor de zigeuners, die wraak willen nemen. Hij vindt aansluiting bij een gangsterbende in Canada en krijgt een relatie met een van de vrouwelijke bendeleden

Le souffle au coeur

1971 | Drama, Komedie

Frankrijk/Italië/Duitsland 1971. Drama van Louis Malle. Met o.a. Lea Massari, Benoît Ferreux, Daniel Gélin, Michael Lonsdale en Ave Ninchi.

Dijon 1954. De vijftienjarige Laurent woont met zijn ouders en broers in een fraai huis. De vader van Laurent heeft een drukke dokterspraktijk, zijn jonge moeder kan haar rebellerende zoons nauwelijks de baas. Als bij Laurent een hartruis wordt geconstateerd, vertrekt hij met zijn beschermende moeder naar een rustoord. Daar wordt de relatie tussen moeder en zoon wel erg intiem. Het incestthema van de film zorgde bij de première voor nogal wat ophef, maar daaraan was regisseur Malle (Les amants) wel gewend. Genomineerd voor een Oscar.

Les choses de la vie

1970 | Drama

Frankrijk/Italië 1970. Drama van Claude Sautet. Met o.a. Michel Piccoli, Romy Schneider, Lea Massari, Gérard Lartigau en Jean Bouise.

Indrukwekkend drama over een zakenman van middelbare leeftijd (Michel Piccoli) die met zijn Alfa Romeo over de kop slaat en in de ogenblikken voor zijn overlijden zijn leven aan zich voorbij ziet trekken. Juist voor het fatale ongeluk had hij een beslissing genomen over of hij verder moest gaan met zijn maîtresse (Romy Schneider) of jarenlange echtgenote (Lea Massari). Sautet zou het duo Piccoli en Schneider in veel van zijn latere films opnieuw casten. De film kreeg in 1994 een teleurstellende Amerikaanse remake onder de titel Intersection met Richard Gere in de hoofdrol.

Céleste

1970 | Erotiek

Frankrijk 1970. Erotiek van Michel Gast. Met o.a. Jean Rochefort, Lea Massari, Debora Duarte, Philippe Ogouz en Perrette Pradier.

Getrouwde journalist wordt verliefd op jonge Portugese werkster die politieke vluchtelinge blijkt. Hij weet haar te veroveren, maar krijgt geen greep op haar idee[KA3]en en onduidelijke nevenactiviteiten. Scenario heeft interessante mengeling van komische, pikante en politieke elementen waarvan regie alleen de erotiek het volle pond geeft. Niettemin goed spel, met een verrassende (en vroege) hoofdrol van Rochefort.

Lo voglio morto

1968 | Western

Italië/Spanje 1968. Western van Paolo Bianchini. Met o.a. Craig Hill, Lea Massari, Jose Manuel Martin, Andrea Bosic en Licia Calderon.

Het einde van de Burgeroorlog is in zicht. Twee vijandige generaals gaan met elkaar praten over de beëindiging van het bloedbad. Een grootgrondbezitter, die in werkelijkheid een wapenhandelaar is, wil de bijeenkomst verhinderen. Intussen vermoorden zijn mannen de zuster van Hill, en die zweert wraak. Een spaghetti-western met rauwe, soms sadistische scènes.

Made in Italy

1965 |

Italië 1965. Nanni Loy. Met o.a. Walter Chiari, Aldo Fabrizi, Sylva Koscina, Virna Lisi en Anna Magnani.

Italianen die als gastarbeiders naar Zweden onderweg zijn, wisselen herinneringen uit aan typerende aspecten van het vaderland die worden verbeeld in een groot aantal satirische, korte sketches met mikpunten variërend van bureaucratie en dubbele moraal tot kerk en verkeerschaos. Niet alle onderdelen van het door Ettore Scola geschreven scenario zijn even sterk, maar het hoge tempo en de uitgebreide sterbezetting weten de aandacht geamuseerd vast te houden. Hoogtepunt is Magnani die met een groot gezin vergeefs probeert een drukke straat over te steken.

Le soldatesse

1965 | Drama

Frankrijk/YU/Italië 1965. Drama van Valerio Zurlini. Met o.a. Anna Karina, Mario Adorf, Tomas Milian, Marie Laforêt en Lea Massari.

Gebaseerd op een roman van Ugo Pirro. Het speelt zich af in WO II. Enkele jonge Albanese vrouwen gaan, omdat ze nu eenmaal te eten moeten hebben, naar het front en voegen zich bij de Italiaanse troepen. Luitenant Gaetano Martino (Milian) krijgt de moeilijke taak deze ongebruikelijke militaire eenheid naar de Albanese grens, de frontlinie, te begeleiden. Met het verstrijken der dagen vatten de jonge officier en de vrouwen genegenheid, sympathie en begrip voor elkaar op. Karina, Milian en Massari geven geloofwaardige acteerprestaties ten beste.

L'insoumis

1964 | Drama, Thriller

Frankrijk/Italië 1964. Drama van Alain Cavalier. Met o.a. Alain Delon, Lea Massari, Georges Géret, Maurice Garrel en Robert Castel.

Eindtwintiger Alain Delon speelt Thomas Vlassenroot, een Luxemburgse imker die deserteert uit het Vreemdelingenlegioen tijdens de Algerijnse oorlog in 1961. Zijn onrust vindt nieuwe afleiding als hij via een voormalig wapenbroeder wordt geronseld om een pro-revolutie advocaat (Massari) te ontvoeren. De tweede helft van Cavaliers gelaagde klassieker toont beiden (Delon en Massari) op de vlucht in Frankrijk, nadat een mentaal zwalkende Delon haar heeft bevrijd. Delon is adembenemend in zijn gloriedagen, en leverde met L'insoumis een van de meest gedenkwaardige finales van de Franse nouvelle vague cinema.

Llanto por un bandido

1963 | Drama, Historische film

Frankrijk/Italië/Spanje 1963. Drama van Carlos Saura. Met o.a. Francisco Rabal, Lea Massari, Philippe Leroy, Lino Ventura en Manuel Zarzo.

Een Andalusische bandiet is met zijn bende ondergedoken in de Siera Morena. Hij krijgt van de koning amnestie aangeboden, op voorwaarde dat hij behulpzaam zal zijn bij de jacht op zijn vroegere medestanders. Dit historische fresco rond de legendarische 'El tempranillo', die in de vorige eeuw leefde, heeft als co-produktie onvoldoende middelen om spectaculair te worden. De film overtuigt vooral in de huwelijksscènes van Rabal en Massari. De keuring greep destijds in en verwijderde de rolletjes van maatschappijkritische intellectuelen als revolutionairen, hoewel het gastoptreden van Buñuel als beul gespaard bleef. De Italiaanse versie werd nauwelijks gecensureerd, waardoor het mogelijk was 25 jaar later het oorspronkelijke werk te reconstrueren.

The Conquered City

1962 |

1962. Joseph Anthony. Met o.a. Michael Craig, Lea Massari, Ben Gazzara, Martin Balsam en David Niven.

Een Andalusische bandiet is met zijn bende ondergedoken in de Siera Morena. Hij krijgt van de koning amnestie aangeboden, op voorwaarde dat hij behulpzaam zal zijn bij de jacht op zijn vroegere medestanders. Dit historische fresco rond de legendarische 'El tempranillo', die in de vorige eeuw leefde, heeft als co-produktie onvoldoende middelen om spectaculair te worden. De film overtuigt vooral in de huwelijksscènes van Rabal en Massari. De keuring greep destijds in en verwijderde de rolletjes van maatschappijkritische intellectuelen als revolutionairen, hoewel het gastoptreden van Buñuel als beul gespaard bleef. De Italiaanse versie werd nauwelijks gecensureerd, waardoor het mogelijk was 25 jaar later het oorspronkelijke werk te reconstrueren.

Quattro Giornate Di Napoli

1962 | Oorlogsfilm

Italië 1962. Oorlogsfilm van Nanni Loy.

Een Andalusische bandiet is met zijn bende ondergedoken in de Siera Morena. Hij krijgt van de koning amnestie aangeboden, op voorwaarde dat hij behulpzaam zal zijn bij de jacht op zijn vroegere medestanders. Dit historische fresco rond de legendarische 'El tempranillo', die in de vorige eeuw leefde, heeft als co-produktie onvoldoende middelen om spectaculair te worden. De film overtuigt vooral in de huwelijksscènes van Rabal en Massari. De keuring greep destijds in en verwijderde de rolletjes van maatschappijkritische intellectuelen als revolutionairen, hoewel het gastoptreden van Buñuel als beul gespaard bleef. De Italiaanse versie werd nauwelijks gecensureerd, waardoor het mogelijk was 25 jaar later het oorspronkelijke werk te reconstrueren.

Le Quattro giornate di Napoli

1962 | Drama, Oorlogsfilm

Italië 1962. Drama van Nanni Loy. Met o.a. Charles Belmont, Regina Bianchi, Aldo Giuffrè, Pupella Maggio en Lea Massari.

Terwijl de Amerikaanse legers optrekken komt de uitgehongerde bevolking van Napels in 1943 in opstand tegen de Duitse bezetters die onvoorbereid en in de minderheid zich na vier dagen moeten terugtrekken. Overtuigende reconstructie van gebeurtenissen in bijna documentaire stijl.

Le Monte-charge

1962 | Thriller

Frankrijk 1962. Thriller van Marcel Bluwal. Met o.a. Robert Hossein, Lea Massari, Maurice Biraud, Robert Dalban en Badin.

Een uit de gevangenis ontslagen man komt in contact met een vrouw wier echtgenoot bij thuiskomst zelfmoord lijkt te hebben gepleegd. Hij blijkt echter vermoord te zijn en de verdenking komt door een geraffineerde truc op de held te vallen. Door het behendige scenario, de sfeervolle situering in Parijs op kerstavond en goed spel is dit een boeiende thriller. De als filmer debuterende tv-regisseur bracht er niet veel dynamiek in maar wel vaart.

La Città prigionera

1962 | Drama, Thriller, Oorlogsfilm, Historische film

Verenigde Staten/Italië 1962. Drama van Joseph Anthony. Met o.a. David Niven, Ben Gazzara, Lea Massari, Michael Craig en Martin Balsam.

Britse troepen hebben in 1944 Athene van de nazi's bevrijd, maar worden op hun beurt om politieke redenen aangevallen door de partizanen. Een groepje militairen verschanst zich in een hotel met de hotelhouder en zijn gezin, vinden in de kelders een wapenvoorraad, maar merken ook dat al hun plannen door een verrader naar buiten worden gebracht. Film is qua inhoud interessant om een vergeten historisch incident en geeft goed spel te zien, maar de van het toneel afkomstige regisseur laat de spanning en soms spektakel nogal verslappen.

Una Vita difficile

1961 |

Italië 1961. Dino Risi. Met o.a. Alberto Sordi, Lea Massari, Franco Fabrizi, Claudio Gora en Daniele Vargas.

Een ex-verzetsstrijder probeert na de oorlog trouw aan zijn idealen te blijven, hoewel de liefde voor zijn ambitieuze echtgenote en omstandigheden hem steeds weer bijna tot compromissen en corruptie brengen. De sociale kritiek werd opzettelijk zó melodramatisch aangezet dat de film uiterst komisch werkt, maar niet minder zinnig. Contact van de hoofdpersoon met de filmwereld zorgt voor gastrollen van Mangano, Gassman en regisseur Blasetti.

Il colosso di Rodi

1961 | Avonturenfilm, Drama, Historische film

Italië/Spanje/Frankrijk 1961. Avonturenfilm van Sergio Leone. Met o.a. Rory Calhoun, Lea Massari, Georges Marchal, Conrado Sanmartin en Angel Aranda.

Een Athener op bezoek in Rhodos raakt betrokken bij de revolte tegen de despoot Xerxes die vanuit een kolossaal beeld de rebellen bestrijdt waarin helse machinerie is verborgen. Een reeks van natuurrampen gaat in hun voordeel werken. Debuutfilm van Leone heeft een scenario dat niet veel anders is dan andere mythologische peplum. Zijn aanpak van de actiescènes en van de romantische momenten tussendoor tillen het resultaat net iets boven het gemiddelde niveau uit. Het scenario is van regisseur Leone, Luciano Chitarrini en Ennio de Concini. Het camerawerk is van Antonio Ballesteros.

I sogni cuoiono all'alba

1961 |

Italië 1961. Indro Montanelli, Enrico Gras en Mario Craveri. Met o.a. Lea Massari, Aroldo Tieri, Mario Felliciani, Ivo Garrani en Gianni Santuccio.

Boedapest, november 1956. Vijf journalisten met verschillende politieke voorkeuren verblijven tijdens de laatste uren van de Hongaarse opstand samen in een hotelkamer. Onder hen zijn een jonge communist die naar buiten gaat om mee te vechten met Hongaarse vrijheidsstrijders, een oude journalist die op de trombone speelt en een oudere reporter die veel weet en onpartijdig is. De film toont het leven en de reacties van de vijf Italiaanse journalisten in de betreffende periode. Strak van tempo, spanningsopbouw met goed spel.

La Giornata balorda

1960 | Drama

Italië/Frankrijk 1960. Drama van Mauro Bolognini. Met o.a. Jean Sorel, Lea Massari, Jeanne Valerie, Paolo Stoppa en Rik Battaglia.

Een werkloze jongeman, die zijn buurmeisje zwanger heeft gemaakt, kan alleen een vaste baan 'kopen' en brengt de dag door met het zoeken naar klusjes om het benodigde bedrag bijeen te krijgen. Na tegenvallers en mislukkingen steelt hij de ring van een opgebaard lijk. Deze scenariobewerking door Pasolini van verhalen van Moravia heeft niet de indringende overtuigingskracht van zijn eigen latere films, omdat de vormgeving en de fysiek aantrekkelijke rolbezetting te veel traditionele 'film-gladheid' hebben. De vluchtige verbruiksseks waarvan de held gedurende zijn dag regelmatig het object is, wordt daardoor wel behoed van morsigheid en krijgt méér sensualiteit dan wellicht was bedoeld.

L'avventura

1960 | Drama, Thriller

Italië/Frankrijk 1960. Drama van Michelangelo Antonioni. Met o.a. Monica Vitti, Lea Massari, Dominique Blanchar, Renzo Ricci en Esmeralda Ruspoli.

Tijdens een cruise met haar vrienden verdwijnt Anna, een jong meisje met rijke ouders, spoorloos. Haar verloofde Sandro en beste vriendin Claudia blijven haar zoeken, en worden gedurende hun zoektocht verliefd op elkaar, de herinering aan Anna verdwijnt. De film werd uitgejoeld bij de première, om de breuk met de gangbare verhaalsconventies -de verdwijning blijft onopgelost - maar kwam spoedig daarna op het lijstje van 'tien beste films aller tijden'. Eén van Antonioni's beste films, deel een van de trilogie met La notte en L'eclisse.

Auferstehung

1958 | Drama

Duitsland/Italië/Frankrijk 1958. Drama van Rolf Hansen. Met o.a. Horst Buchholz, Myriam Bru, Lea Massari, Gabrielle Dorziat en Tilla Durieux.

Een prins herkent in de rechtszaal een volksmeisje dat hij zonder scrupules ooit heeft verleid en dat vervolgens tot prostitutie is vervallen. Ze wordt onschuldig veroordeeld tot deportatie naar Siberië, waarheen de verleider haar volgt in een eigen louteringsproces. Deze zorgvuldige maar oppervlakkige bewerking (door Renato Castellani) van Leon Tolstoi's klassieke roman overtuigt het minst in de hoofdrollen: Bru zet haar slachtoffer al te smartlappig aan en Buchholz is nog te jong om de ouder geworden bon vivant aannemelijk te maken. (Het tegenspel resulteerde in werkelijkheid in hun huwelijk). Franz Weihmayr stond achter de camera.

I sogni nel cassetto

1957 | Romantiek

Italië 1957. Romantiek van Renato Castellani. Met o.a. Lea Massari, Enrico Pagani, Lilla Brignone en Sergio Tofane.

Een romantisch drama over een vrolijk meisje uit een rijke familie dat verliefd wordt op een arme student medicijnen. Ze trouwen en installeren zich in een kleine eenkamerflat, maar hun geluk duurt niet lang: geldproblemen en haar zwangerschap vormen een zware last voor de echtgenoot die zich op zijn studie probeert te concentreren. Voortreffelijk gespeeld door de cast en goed geregisseerd door Castellani.

Probite

1955 | Drama

Italië/Frankrijk 1955. Drama van Mario Monicelli. Met o.a. Mel Ferrer, Amedeo Nazzari, Lea Massari, Henri Vilbert en Eduardo Ciannelli.

Een jonge geestelijke keert na zijn opleiding als pastoor terug in zijn geboortedorp waar hij zijn invloed doet gelden om een jarenlange vete tussen twee families te beëindigen. De verliefdheid van één van de dochters op hem doet hem partijdig lijken, maar uiteindelijk weet hij een verzoening tot stand te brengen. De sobere aanpak van hoog oplopende emoties redt de film van drakerigheid, al komt acteur Ferrer dicht in de buurt van een houten Klaas. Temperamentvol debuut van Massari als het verliefde meisje.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Lea Massari op televisie komt.

Reageer