Alfred Abel: regie en cast.
Er zijn 21 films gevonden.

Sieben Ohrfeigen

1937 | Komedie, Muziek

Duitsland 1937. Komedie van Paul Martin. Met o.a. Lilian Harvey, Willy Fritsch, Oskar Sima, Alfred Abel en Erich Fiedler.

Een jongeman verliest bij de beurskrach zijn volledige vermogen: zeven pond! Hij besluit de bankdirecteur voor elk pond een oorvijg te verkopen. Eén van de laatste grote Harvey-Fritsch-komedies met schlagers als 'Ich tanze mit dir in den Himmel hinein' en 'Liebst du mich?'

Millionäre

1937 | Komedie

Oostenrijk 1937. Komedie van Karl Heinz Martin. Met o.a. Friedl Czepa, Annie Rosar, Erika Glässner, Rudolf Carl en Wolf Albach-Retty.

Een vrouw verkeert in de veronderstelling een hoofdprijs gewonnen te hebben en haar man kan er niet toe komen haar de waarheid te vertellen. Soms wat traag, maar er zijn aardige regievondsten en een paar vlotte composities van Robert Stolz.

Und du, mein Schatz fährst mit

1936 | Musical

Duitsland 1936. Musical van Georg Jacoby. Met o.a. Marika Rökk, Hans Söhnker, Alfred Abel, Oskar Sima en Paul Hoffmann.

Rökk leert op weg naar New York een aardige man kennen, waarna zij het theater in de steek laat.

Spiel an Bord

1936 | Komedie

Duitsland 1936. Komedie van Herbert Selpin. Met o.a. Viktor de Kowa, Susi Lanner, Alfred Abel, Carsta Löck en Jakob Tiedtke.

Een jonge man (Kowa) gaat als - ogenschijnlijk - blinde passagier aan boord van het stoomschip Bremen, dat naar Amerika zal vertrekken. Hij wordt aangezien voor een miljonair en prompt door twee boeven (Meyerinck en Heidemann) achtervolgd. De echte miljonair (Abel) reist echter incognito met zijn dochter (Lanner). Na allerlei verwikkelingen worden zij en de jonge man een paar. De boeven, die het op de postzegelverzameling van de miljonair gemunt hadden, worden door een vrouwelijke detective (Löck)ontmaskerd. Een fantasieloze film, die alleen dankzij de goede acteurs nog middelmatig is.

Kater Lampe

1936 | Komedie

Duitsland 1936. Komedie van Veit Harlan. Met o.a. Suse Graf, Albert Lieven, Alfred Abel en Ida Wüst.

De kater Lampe, voor wie niets veilig is, moet worden afgemaakt. Veit Harlan bewees in 1936 dat hij snel en goedkoop kon werken: KATER LAMPE was een van de vier films die hij in dat jaar maakte! Goedkoop is hij beslist.

Ein Seltsamer Gast

1936 | Thriller

Duitsland 1936. Thriller van Gerhard Lamprecht. Met o.a. Alfred Abel, Ilse Petri, Aribert Wäscher en Hermann Speelmans.

Yvette's vader verschijnt op haar verlovingsfeest met het kostbare collier dat ze van haar verloofde had gekregen en dat spoorloos verdwenen was. Haar gescheiden moeder, die haar vlak vóór de diefstal heeft opgezocht, blijkt vermoord te zijn. Deze behendig geregisseerde thriller houdt de spanning er tot het einde toe in.

Viktoria

1935 | Drama

Duitsland 1935. Drama van Carl Hoffmann. Met o.a. Luise Ullrich, Mathias Wieman, Erna Morena, Alfred Abel en Theodor Loos.

Een verfilming van de novelle van Knut Hamsun over een jonge molenaar die hopeloos verliefd is op een kasteelvrouwe. Een aardig verfilmd eigenaardig melodrama.

Glückliche Reise

1933 | Muziek

Duitsland 1933. Muziek van Alfred Abel. Met o.a. Magda Schneider, Max Hansen, Carla Carlsen, Ekkehard Arendt en Paul Henckels.

Twee jonge Duitse boeren, Stefan (Hansen) en Robert (Arendt) hebben in Zuid-Amerika veel last van heimwee. De briefwisseling met hun penvriendinnen, twee meisjes uit Hamburg, Monika (Schneider) en Lona (Carlsen), is hun enige afwisseling. Ze besluiten naar Duitsland te gaan om de meisjes te leren kennen. Omdat alleen Monika, onder de naam van haar vriendin, aan de mannen geschreven heeft en Lona daarom niets van de briefwisseling afweet, ontstaan er doldwaze verwikkelingen. Aan het eind zijn er natuurlijk twee paren. De ensc[KA2]enering laat te wensen over. De operette waarop de film gebaseerd is, was (en is dat tot op heden), een groot succes.

Brennendes Geheimnis

1933 | Drama

Duitsland 1933. Drama van Robert Siodmak. Met o.a. Willi Forst, Hilde Wagner, Hans Joachim Schaufuss, Alfred Abel en Lucie Höflich.

Een moeder dreigt te bezwijken voor de charmes van een baron, maar haar dertienjarige zoon redt haar huwelijk. Een delicate verfilming van een novelle van Stefan Zweig met een prachtige rol van Forst als de baron.

Johnny stiehlt Europa

1932 | Avonturenfilm, Actiefilm

Duitsland 1932. Avonturenfilm van Harry Piel. Met o.a. Harry Piel, Dary Holm, Alfred Abel, Carl Balhaus en Walter Steinbeck.

Johnny (Piel) heeft zoveel schulden dat hij zijn geliefde renpaard Europa moet laten veilen. Ursul (Holm), een jonge Amerikaanse, koopt het paard. Een bende, die paardenraces manipuleert, zit ook achter Europa aan. Johnny weet zijn paard te ontvoeren naar Frankrijk, waar het zal deelnemen aan de Grote Prijs van Nice, Ursul en de boeven in zijn kielzog. De boeven stelen het paard, wat leidt tot een wilde achtervolging, die gewonnen wordt door Johnny. Het paard komt uit in Nice en wint. En Johnny krijgt zijn Ursul. Regisseur Piel heeft er een snelle, amusante film van gemaakt, acteur Piel speelt de talrijke actiescènes allemaal zelf.

Meine Frau, die Hochstaplerin

1931 | Komedie

Duitsland 1931. Komedie van Kurt Gerron. Met o.a. Heinz Rühmann, Käthe von Nagy, Fritz Grünbaum, Alfred Abel en Theo Lingen.

De temperamentvolle vrouw van een schuchtere bankemployé weet door allerlei listen te bereiken dat haar man mededirecteur wordt van een worstfabriek. Een vlotte komedie waarin de beide hoofdrollen met Von Nagy en Rühmann uitstekend zijn bezet.

Die Koffer des Herrn O.F.

1931 | Historische film, Musical

Duitsland 1931. Historische film van Alexis Granowski. Met o.a. Alfred Abel, Peter Lorre, Harald Paulsen, Ernst Busch en Hedy Kiesler.

Een alleraardigste komedie in een verrassend filmische revuevorm over het slaperige stadje Oostende dat wakker geschud wordt als er dertien koffers arriveren van iemand die 6 kamers bestelt in een hotel dat er maar vijf heeft. De geheimzinnige O.F. komt nimmer opdagen, maar Oostende is intussen een grote badplaats. Goebbels liet later alle liedjes van Ernst Busch en de leukste grappen eruit snijden.

Der Kongreß tanzt

1931 | Muziek, Musical

Duitsland​/​​Frankrijk 1931. Muziek van Eric Charell en Erik Charell. Met o.a. Lilian Harvey, Willy Fritsch, Conrad Veidt, Otto Wallburg en Lil Dagover.

Charells speciaal voor de film geschreven operette was een schoolvoorbeeld voor honderden navolgers: Schmalz-und-Walzfilms, een typisch Duitse vorm van escapisme. DER KONGRE[KL29] TANZT doet nu verouderd aan, maar `Das gibt`s nur einmal` is nog steeds een hechte schlager. Een door handschoenenverkoopstertje Christel (Harvey) in de tsarenkoets geworpen boeketje wordt voor een aanslag aangezien. Fritsch, Lilians vaste tegenspeler, is natuurlijk de tsaar. Er is tegelijkertijd een Engelse en een Franse versie gedraaid. Harvey had steeds de hoofdrol, maar haar partners wisselden per taal. Scenario van Norbert Falk en Robert Liebmann. Camerawerk van Carl Hoffmann.

L'argent

1928 | Zwijgende film, Drama

Frankrijk 1928. Zwijgende film van Marcel L'Herbier. Met o.a. Pierre Alcover, Alfred Abel, Brigitte Helm, Marie Glory en Henry Victor.

De moreel bankroete zakenman Saccard financiert een riskante vlucht van piloot Jacques naar Guyana, uit dubieuze zakelijke overwegingen én omdat hij dan een kans denkt te hebben bij de geliefde van Jacques, de fraaie Line. Hij heeft gelijk, schulden en een verlangen naar welstand maken haar gevoelig voor zijn avances. Uiteindelijk is Geld het belangrijkste kwaadaardige personage in deze bewerking van de roman van Zola. Regisseur L'Herbier maakte in zijn stomme periode een aantal interessante avant-gardistische films, waaronder L'argent. Later was hij grondlegger van het Institut des Hautes Etudes Cinématographiques, waar grootheden als Louis Malle, Volker Schlöndorff en Costa-Gavras studeerden.

Metropolis

1927 | Sciencefiction, Drama, Zwijgende film

Duitsland 1927. Sciencefiction van Fritz Lang. Met o.a. Gustav Fröhlich, Brigitte Helm, Rudolf Klein-Rogge, Alfred Abel en Fritz Rasp.

In een gigantische ondergrondse fabrieksstad rond het jaar 2000 komen arbeiders in opstand tegen de heersende intellectuele klasse en dreigt de schitterende bovenstad vernietigd te worden. Freder (Fröhlich), de zoon van de grote heerser van Metropolis, weet echter met behulp van de profetes Maria (Helm, in haar eerste rol) een catastrofe te voorkomen. Monumentaal meesterwerk, vol expressionistische, religieuze en sociaal-utopistische ideeën, fraai gestileerd geschoten tegen een achtergrond van buitensporig grote decors. In de jaren tachtig ingekort, ingekleurd en van disco-muziek voorzien, maar vanaf 2010 weer te zien in (bijna) volledig originele staat.

Menschen untereinander

1926 | Zwijgende film

Duitsland 1926. Zwijgende film van Gerhard Lamprecht. Met o.a. Alfred Abel, Aud Egede Nissen en Paul Bildt.

Na Die Verrufenen en Die Unehelichen is deze episodenfilm het fraaie sluitstuk van de sociale triptiek die de veelzijdige Lamprecht (1897-1974) in krap twee jaar tijd draaide. De uit diverse verhaallijnen opgebouwde handeling volgt de bewoners van een typisch Berlijns 'Mietshaus' (huurkazerne) in de jaren twintig. Dankzij de aan Döblin- en Roth-romans herinnerende caleidoscopische structuur ontstaat een treffend beeld van diverse bevolkingslagen in de grote stad, afgezet tegen kapitalistisch systeem en fluctuerende conjunctuur. Een van de geëngageerde 'Milljöh'-films (verbastering van 'milieu') waarvoor Lamprecht samenwerkte met tekenaar Heinrich Zille. In 2013 is de film gerestaureerd.

Die Finanzen des Großherzogs

1924 | Komedie

Duitsland 1924. Komedie van F.W. Murnau. Met o.a. Harry Liedtke, Mady Christians, Alfred Abel, Guido Herzfeld en Hermann Vallentin.

Frank Hellers boek bewerkt door Fritz Langs echtgenote Thea von Harbou verliest bij Murnau de lichtvoetigheid van de satire. In een kuuroord komt groothertog Ramon van een failliet dwergstaatje een Russische prinses tegen. Beiden denken van elkaar dat zij oplichters zijn. Harry Liedtke speelde de groothertog.

Phantom

1922 | Zwijgende film, Drama

Duitsland 1922. Zwijgende film van F.W. Murnau. Met o.a. Grete Berger, Alfred Abel, Anton Edthofer, Lil Dagover en Lya De Putti.

De Duitse expressionistische filmmaker Friedrich Murnau maakte in 1922 de klassieker Nosferatu, in 1924 de verbluffende Der Letzte Mann. Tussen deze twee meesterwerken in ontstond Phantom, de verfilming van het boek van Gerhart Hauptmann. Alfred Abel speelt een man die zich verslingert aan een mooie blonde dame die onbereikbaar voor hem blijkt. Dat tragische gegeven resulteert in ellende, tegenslag en moord. Het verhaal wordt wat traag verteld, maar Murnau betoont zich de alom bewonderde beeldkunstenaar in droomscènes en de verbeelding van waanzin. De film was lange tijd zoek, maar is sinds 2006 in een fraaie, gerestaureerde versie beschikbaar.

Dr. Mabuse, der Spieler

1922 | Horror, Thriller

Duitsland 1922. Horror van Fritz Lang. Met o.a. Aude Egede Nissen, Gertrude Welcker, Alfred Abel, Bernhard Goetzke en Paul Richter.

De Duitse expressionistische filmmaker Friedrich Murnau maakte in 1922 de klassieker Nosferatu, in 1924 de verbluffende Der Letzte Mann. Tussen deze twee meesterwerken in ontstond Phantom, de verfilming van het boek van Gerhart Hauptmann. Alfred Abel speelt een man die zich verslingert aan een mooie blonde dame die onbereikbaar voor hem blijkt. Dat tragische gegeven resulteert in ellende, tegenslag en moord. Het verhaal wordt wat traag verteld, maar Murnau betoont zich de alom bewonderde beeldkunstenaar in droomscènes en de verbeelding van waanzin. De film was lange tijd zoek, maar is sinds 2006 in een fraaie, gerestaureerde versie beschikbaar.

Dr. Mabuse, Inferno des Verbrechens

1922 | Horror, Thriller

Duitsland 1922. Horror van Fritz Lang. Met o.a. Rudolf Klein-Rogge, Aude Egede Nissen, Paul Richter, Gertrude Welcker en Alfred Abel.

De Duitse expressionistische filmmaker Friedrich Murnau maakte in 1922 de klassieker Nosferatu, in 1924 de verbluffende Der Letzte Mann. Tussen deze twee meesterwerken in ontstond Phantom, de verfilming van het boek van Gerhart Hauptmann. Alfred Abel speelt een man die zich verslingert aan een mooie blonde dame die onbereikbaar voor hem blijkt. Dat tragische gegeven resulteert in ellende, tegenslag en moord. Het verhaal wordt wat traag verteld, maar Murnau betoont zich de alom bewonderde beeldkunstenaar in droomscènes en de verbeelding van waanzin. De film was lange tijd zoek, maar is sinds 2006 in een fraaie, gerestaureerde versie beschikbaar.

Der brennende Acker

1922 | Drama

Duitsland 1922. Drama van F.W. Murnau. Met o.a. Eugen Klöpfer, Vladimir Gaïdarov, Eduard von Witterstein, Lya De Putti en Stella Arbenina.

Lang was dit indrukwekkende expressionistische drama verloren gewaand. Dankzij de inspanningen van de Cineteca uit Milaan, het bondsarchief in Koblenz en het filmmuseum uit M[KA3]unchen slaagde men in 1988 erin uit de bijeengegaarde prints weer een complete versie te restaureren, inclusief de met de hand ingekleurde delen. Regisseur Eric Rohmer leverde expertise bij de totstandkoming van deze werkzaamheden. Ergens in Polen ligt een armzalig boerendorpje dat gedomineerd wordt door het kasteel van graaf von R[KA3]udenberg (von Witterstein). De mare gaat dat een voorvader in de put verdronken is, toen hij een legendarische schat zocht. Op het land leeft boer Rog (Kl[KA3]opfer), die twee zonen heeft. De een zal zijn noodlijdende bedrijfje overnemen, terwijl de ander (Ga[KA3]idarov) door de wijde wereld trok en nu secretaris is van de graaf. Ga[KA3]idarov wordt verliefd op de dochter van de slotheer Gerda (De Putti). Wat begint als een flamboyant avontuur op zoek naar de schat, eindigt als een realistisch sociaal boerendrama en een - voor die tijd modieuze - aanklacht tegen het kapitalisme. Anne-Marie Fijal zorgde in 1994 op verzoek van het ZDF voor begeleidende muziek van de gerestaureerde versie. De interessante decors zijn van Rochus Gliese. Aan het scenario werkten filmcritici Willy Haas en Arthur Rosen samen met de inmiddels al zeer beroemde Thea von Harbou. De camera werd bemand door Karl Freund en Fritz Arno Wagner.