Caroline Benjo

Producer

Caroline Benjo is producer.
Er zijn 21 films en 2 series gevonden.

La fille de Brest

2016 | Drama, Biografie

Frankrijk 2016. Drama van Emmanuelle Bercot. Met o.a. Sidse Babett Knudsen, Benoît Magimel, Charlotte Laemmel en Isabelle De Hertogh.

In een ziekenhuis in Brest ontdekt een longarts (Knudsen uit de Deense serie Borgen) een verband tussen een aantal sterfgevallen en een medicijn dat al dertig jaar op de markt is. Wanneer ze dit openbaar wil maken, wordt ze hevig tegengewerkt door de farmaceutische industrie. Dit op feiten gebaseerde drama wordt wel 'de Franse Erin Brockovich' genoemd, maar mist de pit van die Hollywoodfilm. Het op zichzelf belangwekkende verhaal wordt droog en schetsmatig verteld, wat de film doet aanvoelen als een matig interessant college.

The Young Pope

2016 | Drama

2016. Drama van Paolo Sorrentino. Met o.a. Jude Law, Diane Keaton, Silvio Orlando, James Cromwell en Javier Cámara.

In een ziekenhuis in Brest ontdekt een longarts (Knudsen uit de Deense serie Borgen) een verband tussen een aantal sterfgevallen en een medicijn dat al dertig jaar op de markt is. Wanneer ze dit openbaar wil maken, wordt ze hevig tegengewerkt door de farmaceutische industrie. Dit op feiten gebaseerde drama wordt wel 'de Franse Erin Brockovich' genoemd, maar mist de pit van die Hollywoodfilm. Het op zichzelf belangwekkende verhaal wordt droog en schetsmatig verteld, wat de film doet aanvoelen als een matig interessant college.

Foxfire

2012 | Misdaad

Frankrijk 2012. Misdaad van Laurent Cantet. Met o.a. Raven Adamson, Katie Coseni, Madeleine Bisson, Claire Mazerolle en Paige Moyles.

Na slechte ervaringen met mannen, begint een groep jonge meiden in het Amerika van de jaren vijftig een eigen bende. Dit op initiatief van gifkikker Legs (nieuwkomer Raven Adamson, de ontdekking van de film), die weet hoe je intimiderende, molesterende, lanterfantende jongens en mannen moet aanpakken: keihard en meedogenloos. Foxfire wil zo veel kwijt over zo veel verschillende zaken - politieke bewegingen, feminisme in de jaren vijftig, armoede, huiselijk geweld, ontluikende liefde, groepsdynamiek, leiderschap, en nog zo wat - dat de film nergens echt een punt weet te maken.

The Returned

2012 | Drama, Fantasy, Thriller, Televisieserie

Frankrijk 2012. Drama van Fabrice Gobert. Met o.a. Anne Consigny, Frédéric Pierrot, Clotilde Hesme, Céline Sallette en Samir Guesmi.

In een Frans bergdorpje raakt iedereen behoorlijk van de kook als dood gewaande geliefden doodleuk in huiskamers en keukens verschijnen. Niet modderig of onder de zombie-bloederigheid, maar alsof ze nooit weg zijn geweest. Sterke serie van Canal +, subtieler dan de meeste Amerikaanse genregenoten, met een mooie soundtrack van Mogwai. Het eerste seizoen, met een bescheiden acht afleveringen, is verkrijgbaar op (import) dvd.

Pauline détective

2012 | Komedie, Misdaad, Mysterie

Frankrijk/België 2012. Komedie van Marc Fitoussi. Met o.a. Sandrine Kiberlain, Audrey Lamy, Claudio Santamaria, Antoine Chappey en Anne Benoît.

Wanneer veertigster Pauline, werkzaam bij misdaadmagazine Nouveau Détective, kort voor de zomervakantie wordt gedumpt, is ze ontdaan. Zus en zwager inviteren haar ter troosting naar een luxehotel aan de Rivièra. Daar bijt Pauline zich koppig vast in een veronderstelde moordzaak. Fitoussi's geestige retro-whodunit neemt allerzonnigst een loopje met de logica. Voor Kiberlain-aanbidders is Pauline een festival van ooh's en aah's: nooit was de sproetenkoningin mooier, eleganter, aandoenlijker. Zelden ook klonk haar unieke dictie fruitiger. Bonus: lumineuze fotografie, fijne cocktailmuziekjes, pretrol van Lamy als narcistische zus.

Coco avant Chanel

2009 | Biografie, Drama

Frankrijk/België 2009. Biografie van Anne Fontaine. Met o.a. Audrey Tautou, Benoît Poelvoorde, Alessandro Nivola, Marie Gillain en Emmanuelle Devos.

Biopic over de vroege jaren van Coco Chanel (Tautou). Als arm weesmeisje begon ze als naaister, en raakte via een baantje in een revue in contact met de gefortuneerde Étienne Balsan (Poelvoorde). Hij is haar opstapje naar de mondaine wereld van de Parijse high society. Daar valt ze op met haar eigenzinnige smaak in kleding. Bijzonder smaakvolle vertelling, stijlvol en elegant als de modeontwerpster zelf. Tautou zet een prachtige rol neer, ze lijkt zelfs op Coco, ze speelt een vrouw die zowel kwetsbaar als sterk is. Een César voor het kostuumontwerp van Catherine Leterrier.

Notre univers impitoyable

2008 | Komedie

Frankrijk 2008. Komedie van Léa Fazer. Met o.a. Alice Taglioni, Jocelyn Quivrin, Thierry Lhermitte, Scali Delpeyrat en Pascale Arbillot.

In de tweede film van de Zwitserse Fazer bakkeleien twee collega-advocaten van hetzelfde kantoor om de positie van directeurspartner - de crux is nu, dat Margot (Taglioni) en Victor (Quivrin) een stel zijn. Hoe de strijd in deze yuppenkomedie verloopt, krijgen we te zien vanuit de twee tegengestelde vertelperspectieven der verliefde kemphanen. Wandelende postordercatalogusadvertenties Taglioni en Quivrin zitten strak in het (mantel)pak(je), maar de show wordt uiteraard gestolen door Lhermitte. Met een sardonische twinkeling in de ogen speelt hij de firmabaas. Film zegt - vooral onbedoeld - iets over bedenkelijke hedendaagse carrièreverdwazing.

Entre les murs

2008 | Drama

Frankrijk 2008. Drama van Laurent Cantet. Met o.a. François Bégaudeau, Agame Malembo-Emene, Angélica Sancio en Arthur Fogel.

In de zeer multiculturele klas van een Parijse middelbare school riskeren de leerlingen een scherpe opmerking als ze iets doms of vervelends zeggen, maar ook hun leraar, de tegen de stroom in nog steeds idealistische François Marin, krijgt het voor zijn kiezen wanneer hij zijn woorden ongelukkig kiest. IJzersterk, fascinerend drama over de psychologische oorlogsvoering tussen leerlingen en het docentenkorps. Naar de semiautobiografische roman van hoofdrolspeler Bégaudeau. De amateurcast vertolkt zo ongeveer zichzelf. Kreeg veel nominaties en prijzen, waaronder in Cannes: de eerste Gouden Palm voor een Franse film sinds 1987.

La vie d'artiste

2007 | Komedie

Frankrijk 2007. Komedie van Marc Fitoussi. Met o.a. Sandrine Kiberlain, Denis Podalydès, Émilie Dequenne en Valérie Benguigui.

Talent is relatief, mazzel essentieel en middelmaat de norm. Voilà de wrede waarheid van Fitoussi's eerste lange speelfilm, waarin actrice Alice (Kiberlain), schrijver Bertrand (Podalydès) en zangeres Cora (Dequenne) zich in Parijs met flutbaantjes in leven houden. Bertrand heeft als literatuurleraar een vaste stek, maar vrolijker wordt hij er niet van. Dat wordt de toeschouwer wel van dit pijnlijk geestige en toch nooit cynische inkijkje in het ploeterbestaan van drie hardnekkig dromende aspirant-artiesten. Fruitige bijrollen (Aure Atika, Maria Schneider, Jean-Pierre Kalfon) verhogen het kijkplezier nog eens en de scène met Bertrands signeersessie is onbetaalbaar.

Vers le sud

2005 | Drama

Frankrijk/Canada 2005. Drama van Laurent Cantet. Met o.a. Charlotte Rampling, Karen Young, Louise Portal en Ménothy Cesar.

Intelligent geregisseerd drama over drie vrouwen die aan het einde van de jaren zeventig in Haïti seks kopen bij lokale jonge mannen. De paradijselijke beelden contrasteren met de pijn en het verdriet die na de onvermijdelijke cultuurbotsing loskomen. De grote kwaliteit van Vers le sud bestaat eruit dat de grote thema's nergens nadrukkeljik worden gepresenteerd.

Backstage

2005 | Drama, Muziek

Frankrijk 2005. Drama van Emmanuelle Bercot. Met o.a. Emmanuelle Seigner, Isild Le Besco, Noémie Lvovsky, Valéry Zeitoun en Édith Le Merdy.

Half droom, half nachtmerrie: de 16-jarige Lucie krijgt thuis een verrassingsoptreden van haar idool Lauren Waks, als publiciteitsstunt die door tv-camera's wordt vastgelegd. De verbijsterde Lucie kan geen woord uitbrengen. Maar het geeft haar daarna een ingang bij de onbenaderbare zangeres. Na het sterke begin houdt Backstage het niveau niet de hele tijd vol; maar blijft het een interessante film over de ongemakkelijke relatie tussen fan en idool. Een afstand die maar beter bewaard kan blijven. Met een indrukwekkende Emmanuelle Seigner als Lauren en de wat al te vaak met wijdopen ogen starende Isild Le Besco als Lucie.

Les revenants

2004 | Drama

Frankrijk 2004. Drama van Robin Campillo. Met o.a. Frédéric Pierrot, Jonathan Zaccaï, Géraldine Pailhas en Victor Garrivier.

Wat mogen wij ons toch gelukkig prijzen met Franse cinema. In welke andere filmindustrie kunnen doden bedacht worden die uit hun graven rijzen en rustig terugkeren naar hun oude leventjes? Wie anders dan een Fransman zou zich serieus toeleggen op het weergeven van de psychologische impact die een dergelijke zombie-invasie zou hebben op de inwoners van een klein stadje? De zombie die in Amerikaanse films is ontstaan, bleek, bebloed en agressief, krijgt geen kans van scenarist-regisseur Robin Campillo. Zijn teruggekeerden zijn 'haast zondags gekleed', zo noemt hij het in een interview. Ze zien er niet gewond, ziek of bemodderd uit - juist vlekkeloos zoals op een foto of in de herinnering van de achterblijvers. Geïnspireerd door Amerikaanse sf uit de jaren vijftig, toont Campillo een wereldfenomeen in een beperkte omgeving. Isham en Véronique zijn blij met de terugkeer van hun zoontje, de burgemeester verwelkomt zijn vrouw. Rachel kan zich er eerst niet toe zetten haar dode man Mathieu op te zoeken in het opvangcentrum, maar later ontmoeten zij elkaar toch en spreekt Mathieu banale woorden, die in deze omstandigheden verontrustend zijn, zoals: 'Waar gaan we eten?'

Qui a tué Bambi?

2003 | Thriller

Frankrijk 2003. Thriller van Gilles Marchand. Met o.a. Sophie Quinton, Laurent Lucas, Catherine Jacob, Yasmine Belmadi en Michèle Moretti.

Er gebeuren vreemde dingen in een ziekenhuis in Frankrijk, medicijnen verdwijnen en patiënten overlijden onverwachts. Leerling-verpleegster Isabelle, bijgenaamd Bambi, denkt dat een van de chirurgen, dr Philipp, de schuldige is en besluit op zoek te gaan naar bewijzen. Ze brengt hierdoor echter haar eigen leven in gevaar.

L'emploi du temps

2001 | Drama

Frankrijk 2001. Drama van Laurent Cantet. Met o.a. Karin Viard, Nicolas Kalsch, Marie Cantet, Monique Mangeot en Félix Cantet.

Cantet maakt het soort geëngageerde, nagels-op-het-schoolbord-cinema waar critici graag papieren bomen over opzetten en festivaljury's in haute couture gewichtige prijzen over uitstrooien. Dat hoeft geen belemmering te zijn voor sterke films, waarvan akte in dit verhaal over kantoorstropdas Vincent (Recoing) die zijn baan verliest en dat voor gezin en vrienden verzwijgt. Een verontrustende solozwerftocht door een plotseling zinloos geworden allemansbestaan begint. Het gegeven leverde eerder de vermakelijke Franse tragikomedie Une époque formidable (1991) op, in alles het tegenovergestelde van het sluipend akelige L'emploi du temps.

Ressources humaines

1999 | Drama

Frankrijk 1999. Drama van Laurent Cantet. Met o.a. Jalil Lespert, Jean-Claude Vallod, Chantal Barré, Véronique De Pandelaère en Michel Begnez.

Aanstormend scenarist-regisseur Cantet werd de golden boy van Frankrijk door dit fijnzinnige drama over werk. Lespert speelt Frank, wiens vader al dertig jaar als arbeider in een metaalfabriek werkt. Frank komt ook bij het bedrijf werken, maar dan als management trainee. Hierdoor komen vader en zoon recht tegenover elkaar te staan. Ressources humaines biedt sterk menselijk drama in een realistisch neergezet werkklimaat, koel gefilmd door Matthieu Poirot-Delpech. De acteurs, uitgezonderd Lespert, schijnen geselecteerd te zijn bij arbeidsbureaus in de buurt.

The Hole

1998 | Drama, Experimenteel

Taiwan 1998. Drama van Tsai Ming-liang. Met o.a. Kuei-Mei Yang, Tien Miao, Hsiang-Chu Lin, Lin Kun-huei en Lu Li-chin.

VV.

The Book Of Life

1998 | Experimenteel, Thriller, Komedie

Verenigde Staten/Frankrijk 1998. Experimenteel van Hal Hartley. Met o.a. Martin Donovan, P.J. Harvey, Dave Simonds, Miho Nikaido en Thomas Jay Ryan.

Geheel in stijl benadert Hal Hartley het einde der tijden met ironie en zwarte humor. Jezus (Donovan) keert op 31 december 1999 terug naar aarde - New York om precies te zijn - in gezelschap van zijn vriendin Maria Magdalena (de strak in leren pak gestoken rockzangeres PJ Harvey). Hij is er in opdracht van zijn Pa, die genoeg heeft van de mensheid. De zegels van het Boek der Levenden moeten worden verbroken, het is tijd voor de Apocalyps. Jezus moet met het Boek (handig vastgelegd op de harddisk van een PowerBook) naar het advocatenkantoor Armageddon, Armageddon, en Jehosophat, dat de zaken van zijn Vader behartigt. Maar Jezus toont zich een rebel. Hartley koos voor The Book of Life een opvallende visuele stijl, die iets weg heeft de Dogma-films. In de hand gehouden camera, beverig en soms onscherp beeld, en veelvuldig gebruik van de primaire kleuren. Het duurt even voor je er aan gewend bent, maar daarna draagt het zeker bij aan de sfeer van de film.

O Primeiro Dia

1998 | Drama

Brazilië/Frankrijk 1998. Drama van Daniela Thomas en Walter Salles. Met o.a. Tonico Pereira, Nelson Sargento, Matheus Nachtergaele, Luiz Carlos Vasconcelos en Fernanda Torres.

Op 31 december 1999 brengt het lot een voortvluchtige gevangene en een depressieve doorsnee leraar bij elkaar. Het nieuwe millenium biedt hoop en betere vooruitzichten voor iedereen.

Meia noite

1998 | Drama

Brazilië 1998. Drama van Walter Salles en Daniela Thomas. Met o.a. Fernanda Torres, Luis Carlos Vasconcellos, Carlos Vereza, Mateus Nachtergaele en Nelson Sargento.

Jo[KA6]ao (Vasconcellos) heeft weinig zin om de eeuw te be[KA3]eindigen terwijl hij achter de tralies zit. Als zijn oude celgenoot sterft zorgt hij voor een schermutseling. Met de hulp van een corrupte cipier kan hij ontsnappen, maar de prijs die hij hiervoor moet betalen is hoog: hij moet zijn beste vriend Francesco (Nachtergaele) liquideren. Op deze laatste dag van het millenium wacht ook lerares Maria (Torres) een onaangename verrassing: ze wordt gedumpt door haar vriend Pedro (Vereza). Zonder hem wil ze niet leven en ze trekt naar het dak van een torengebouw met de bedoeling er af te springen. João voert zijn opdracht uit, maar beseft te laat dat het een valstrik was. Hij vlucht en komt per toeval op hetzelfde dak terecht als Maria. Knap psychologisch drama dat twee mensen, die niets met elkaar gemeen hebben, op een ongewone manier samenbrengt. Hun lot ziet er alles behalve rooskleurig uit, terwijl de rest van de stad in een feestroes verzonken is. Knap spel van de twee hoofdacteurs en een schitterend scenario van Daniela Thomas, Walter Salles, João Emanuel Carneiro en José De Orrianho. Fotografie van Walter Carvalho. Gemaakt in de ARTE-reeks 2000 As Seen By. Dolby Stereo.

Life on Earth

1998 | Drama

Mali/Frankrijk/Mauritanië 1998. Drama van Abderrahmane Sissako. Met o.a. Abderrahmane Sissako, Nana Baby, Mohamed Sissako, Bourama Coulibaby en Keita Bina Gaoussou.

Op de vooravond van het jaar 2000 keert Dramane (Sissako), een Mauritaanse cineast die in Frankrijk leeft, terug naar zijn geboortedorpje Sokolo in Mali. Hij wil zijn vader bezoeken en tevens een film draaien over het leven op aarde. Getooid in Afrikaanse gewaden fietst hij door de straten en door de velden. Hij ontmoet Nana (Baby), een meisje dat ook op doorreis is. Hij wordt op haar verliefd. Een beeld van een ons haast onbekende cultuur, waar tijd op een heel andere manier beleefd wordt en de mensen op een compleet andere manier leven. Het feit dat we een nieuw millennium betreden raakt hun koude kleren. Sissako maakt gebruik van zijn kennis van zowel de Franse als de Malinese cultuur om de twee parallel naast elkaar te zetten en het is aan de toeschouwer om uit te maken welke de meest ideale levenswijze is. Een poëtische, fascinerende reis, waarbij wereldburger Sissako zich dan eens van zijn kritische kant, dan weer van zijn ironische kant laat zien. Het is in elk geval een feest van kleuren, want kleuren zijn uiterst belangrijk voor het volk dat hij centraal stelt in zijn film. Hij schreef zelf het scenario. De prachtige fotografie is van Jacques Besse. Gemaakt in de ARTE- reeks 2000 As Seen By.

Le mur

1998 |

België 1998. Alain Berliner. Met o.a. Daniel Hanssens, Pascale Bal, Mil Seghers, Michael Pas en Peter Michel.

27 uur voordat het op 31 december 1999 middernacht is, komt de taalstrijd in Belgi[KA3]e tot een ongekend hoogtepunt. Precies op de taalgrens baat de Franstalige Albert (Hanssens) een frietkot uit. Hij bakt ze op Waals gebied en dient ze op aan de Vlaamse kant. Meegelokt door Stijn (Pas) naar een feestje ontmoet hij Wendy (Bal), de vrouw die hij steeds in zijn dromen ziet. Terwijl hij zich voor het eerst sinds jaren amuseert, gebeuren er vreemde dingen op zijn plein. De volgende ochtend als de gehele Belgische hoofdstad nog in een diepe slaap verkeert, is alleen Albert is wakker en hij ontdekt dat Brussel door een muur in tweeën is gedeeld. Deze muur loopt door zijn frituur. Als iedereen ontwaakt is, staat hij aan de Vlaamse kant van de afscheiding en heeft hij geen visum. Hij is een opgejaagde illegale vreemdeling in een vijandig land. Knappe, symbolisch zwaar geladen satire op de gewestelijke problemen in België. De film is perfect tweetalig en gaat uit van de stelling dat er allang een muur bestaat in de verhoudingen tussen de Vlamingen en de Walen. Slechts een beetje wederzijds begrip is nodig om alle problemen op te lossen. Het intelligente, bewust naïeve scenario is van Berliner en Nathalie Haspeslagh. Fotografie is van Yves Cape. Gemaakt voor de ARTE in de reeks 2000 As Seen By.

Les sanguinaires

1997 |

Frankrijk 1997. Laurent Cantet. Met o.a. Frédéric Pierrot, Catherine Baugué, Djallil Lespert, Marc Adjadj en Nathalie Bensard.

Eind december 1999 nadert. Om aan de heersende hysterie voor de laatste jaarwisseling van het millennium te ontkomen nodigt Fran[KA10]cois (Pierrot) een aantal vrienden uit naar Sanguinaire, een verlaten eiland in de Middellandse Zee, waarop zich enkel een kasteel en een vuurtoren bevindt. Ze slaan voldoende voorraad eten en drank in en laten de krankzinnige wereld achter zich. Geen tv, geen telefoon, geen radio. Het pure leven, dat door de beschaving haast verloren is gegaan. Aanvankelijk is het best leuk, maar na enkele dagen beginnen de eerste tekenen van verveling zich te tonen, zeker als het gezelschap in de verte het feestgewoel hoort. Een diepzinnige meditatie over isolatie, beschaving en vriendschap. In de drukte van alledag wil je soms niets liever dan de stress volledig de rug toe te keren, maar de hedendaagse mens is nog minder bestand tegen de rust en de eenzaamheid. Boeiende dialogen en een onverwachte climax maken dit een uitstekende filmervaring. Cantet schreef het scenario samen met Gilles Marchand. Achter de camera stonden Pierre Milon en Catherine Pujol.

Das Frankfurter Kreuz

1997 | Drama

Frankrijk/Duitsland 1997. Drama van Romuald Karmakar. Met o.a. Michael Degen, Manfred Zapatka, Jochen Nickel, Kajsa Reingardt en Ulrich von Dofschütz.

31 december 1999. Voor Walter (Degen), uitbater van de kroeg annex winkel Das Frankfurter Kreuz, is het een dag als alle anderen. Ook zijn stamgasten hebben weinig redenen tot feestvieren. Ze praten honderduit met Walter over politiek en hun persoonlijke problemen. Harry (Zapatka) heeft er genoeg van en wil zich verhangen. Herr Faltermann (von Dofsch[KA3]utz) wordt op de zenuwen gewerkt door zijn vrouw en de werkloze Manni (Nickel) zit financiëel aan de grond. De komt van een nieuw millenium verandert niets aan hun problemen. Troosteloze praatfilm met weinig opbeurende toekomstvisies. Gesprekken als deze hoor je dagelijks in de kroeg op de hoek, maar hier staan ze in scherp contrast met de feeststemming buiten, waardoor je als kijker nog meer gedeprimeerd wordt. De goede acteerprestaties kunnen het artificiële en theatrale van het geheel niet verdoezelen. Karmakar en Michael Farin baseerden het scenario op het luisterspel Für eine Mark und Acht van Jörg Fauser. Sombere fotografie van Fred Schuler.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Caroline Benjo op televisie komt.

Reageer