Michel Vitold: cast.
Er zijn 47 films gevonden.

Le billard écarlate

1991 | Thriller

Frankrijk 1991. Thriller van Bernard Queysanne. Met o.a. Ann-Gisel Glass, Hélène Vincent, Paul Barge, Bruno Madinier en Michel Vitold.

Alice (Glass) verneemt dat haar vader zojuist is overleden. Zij keert terug naar het huis van haar kinderjaren en zoekt naar sporen van haar verleden. Dat bevalt slecht, want enerzijds treft zij er haar stiefmoeder aan en, anderzijds beleeft zij opnieuw de conflicten uit haar mislukte jeugd. Ergo, zij slaagt erin zichzelf wijs te maken dat haar stiefmoeder haar vader heeft vermoord. Produkt van een voormalig cineast, van het scherm verdwenen sinds 1977, na drie speelfilms. Een pretentieus maar weinig geloofwaardig scenario, dat slecht van opbouw is. Er is geprobeerd heden en verleden te vermengen, maar dat is nauwelijks gelukt. Maar daarentegen is er wel sprake van een zeer onheilspellende sfeer. Kortom, half mislukt dan wel half gelukt en een eervolle vermelding voor Glass, die het maar als te verwarrende personage op subtiele wijze neerzet (heeft zij gelijk, ziet zij het allemaal wel in de juiste proporties?). Dankzij deze actrice bijna

La victime choisie

1991 | Misdaad

Frankrijk 1991. Misdaad van Claude Barma. Met o.a. Pierre Michael, Mireille Audibert, Michel Vitold, Eva Swan en Bob Askloff.

Een geavanceerd elektronisch bedrijf heeft een revolutionaire vrachtwagen voor bijzondere transporten ontworpen, die is beveiligd tegen brand en explosieven, en onbreekbaar is. Een kind van zes jaar kan raden, dat tal van lieden uit diverse, en elkaar niet allemaal even welgezinde kringen, dit technische wonder zeer graag eens van dichtbij zouden willen zien. Een weinig origineel thema, dat begint bij een kampvuur van vrijmetselaarszonen en eindigt bij het leven van de lezer en de toeschouwer zelf. Als de aanpak nu op z'n minst oigineel was, maar het scenario is in elk geval veel te algemeen!

Eaux troubles

1991 | Avonturenfilm

Frankrijk 1991. Avonturenfilm van Alain Bonnot. Met o.a. Claude Brasseur, Michel Vitold, Christine Dejoux, Jean-Laurent Cochet en Jean-Paul Tribout.

Bewerking van een roman van Bernard Alliot door Michel Leviant. Deze tv-film buit op haastige, schematische en primaire wijze de Perestrojka uit met deze niet te pruimen geschiedenis over verschillende met elkaar botsende partijen inclusief de KGB rond een elektronica-ingenieur die zich aan vage en duistere activiteiten wijdt! Er wordt een helicopter neergehaald met een raket en iemand beschikt over honderdduizend dollar aan Judaspenningen. Het ergste is nog dat men zich nooit in de U.R.S.S waant met al die Franse acteurs. En dan te bedenken dat deze ex-cineast (nog een...) debuteerde met een film (UNE SALE AFFAIRE) die heel veel beloofde! Slechter dan

Les matins chagrins

1990 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1990. Misdaad van Jean-Pierre Gallepe. Met o.a. Hugues Quester, Anouk Grinberg, Michel Vitold, Patachou en Albane Guilhe.

De tweede film, eigenlijk gemaakt in 1987, van deze jonge regisseur die opviel met zijn debuut, het film-onderzoek A FORCE, ON S'HABITUE. Deze misdaadfilm speelt zich af in een grote buitenwijk, en de probleemstelling is als volgt: heeft een man zelfmoord gepleegd of is hij vermoord? Is vooral de moeite waard vanwege het autobiografische karakter. De regisseur vermengt de misdaadfilm met de drugsproblematiek, kinderen uit goedkope huurflats, politiek, ongelukkige liefde en het wereldje van de lokale radio. Een enigszins verwarrend en onsamenhangend scenario, maar de integere, psychosociale schets houdt de kijker aan het doek gekluisterd.

Le lièvre blanc aux oreilles noires

1989 | Misdaad

Frankrijk 1989. Misdaad van Claude Loursais. Met o.a. Jacques Debary, Elisabeth Alain, Michel Vitold, Bernard Rousselet en Henri Marteau.

Nabij een vakantieplaats in de bergen heeft een rijke vreemdeling een huis gekocht en hij zou het hele gehucht wel willen kopen, omdat zij daar woont. Dat maakt hem vanzelfsprekend een gehate figuur maar wie vermoordde hem? Een klassieke detective, met mooie landschappen en een vrij precieze beschrijving van de dorpse mentaliteit en gedragingen als reactie op de veels te opdringerige 'vreemdeling'.

Il Quartetto Basileus

1982 | Drama

Italië 1982. Drama van Fabio Carpi. Met o.a. Héctor Alterio, Omero Antonutti, Michel Vitold, Pierre Malet en François Simon.

Een Zwitsers strijkkwartet speelt al 30 jaar met internationaal succes in dezelfde samenstelling, als de eerste violist overlijdt. Zijn vervanging door een begaafde maar nog zeer jeugdige musicus leidt over de muzikale verstandhouding heen tot generatieconflicten en doet de leden beseffen dat het leven buiten de concertzalen aan hen voorbij is gegaan. Eén van hen moet eindelijk zijn jarenlang onderdrukte homoseksualiteit onder ogen zien. Het boeiende onderwerp kreeg een stijlvolle, bedachtzame vormgeving van de schrijver-regisseur, die zijn multinationale rolbezetting tot homogeen en genuanceerd acteren heeft geïnspireerd.

Il Nuovo mondo

1982 | Drama, Historische film, Experimenteel

Frankrijk​/​​Italië 1982. Drama van Ettore Scola. Met o.a. Jean-Louis Barrault, Marcello Mastroianni, Hanna Schygulla, Harvey Keitel en Jean-Claude Brialy.

In juni 1791 wil koning Lodewijk XVI naar het buitenland vluchten. De revolutionaire kroniekschrijver Restif de la Bretonne volgt zijn koets in een diligence, waarin leden van de hofhouding, de Amerikaanse rebel Tom Paine en verschillende representanten van de bourgeoisie mede-passagiers zijn en waar onderweg ook de bejaarde Giacomo Casanova instapt. De bedachte geschiedschrijving - wat zou er gebeurd en gezegd zijn als historische personages elkaar ontmoet hadden - gaat gebukt onder een teveel aan losse ideeën en het gemis aan één ondersteunend idee. De teksten van Restif en Casanova zijn boeiend genoeg, maar goed spel van de sterbezetting bewijst alleen hoe slordig en schematisch de talrijke andere personages zijn uitgewerkt.

Basileus Quartet

1982 |

1982. Fabio Carpi. Met o.a. Alain Cuny, Michel Vitold, Omero Antonutti, Henctor Alterio en Pierre Malet.

In juni 1791 wil koning Lodewijk XVI naar het buitenland vluchten. De revolutionaire kroniekschrijver Restif de la Bretonne volgt zijn koets in een diligence, waarin leden van de hofhouding, de Amerikaanse rebel Tom Paine en verschillende representanten van de bourgeoisie mede-passagiers zijn en waar onderweg ook de bejaarde Giacomo Casanova instapt. De bedachte geschiedschrijving - wat zou er gebeurd en gezegd zijn als historische personages elkaar ontmoet hadden - gaat gebukt onder een teveel aan losse ideeën en het gemis aan één ondersteunend idee. De teksten van Restif en Casanova zijn boeiend genoeg, maar goed spel van de sterbezetting bewijst alleen hoe slordig en schematisch de talrijke andere personages zijn uitgewerkt.

Les demoiselles d'Angoulême

1980 | Historische film, Drama

Frankrijk 1980. Historische film van Jacques Doniol-Valcroze. Met o.a. Yolande Folliot, Claude Giraud, Michel Vitold, Madelon Violla en Jacques Duby.

De beschrijving van de geleidelijk aan opbloeiende hartstocht van een adellijke cavaleriekolonel voor de dochter van een voormalig lid van de nationale conventie, bij wie hij in 1809 is gelegerd. Hoewel het speciaal voor deze film gemaakte plot magertjes lijkt, is Jacques Doniol-Valcroze (1920-1989) een van de zeldzame filmregisseurs van zijn tijd, die niet op de televisie neerkeek. Vandaar de uiterste zorg die is besteed aan de karaktertekening, de sfeer en de aandachtige wijze waarop de lichtgevoeligheid van die periode is weergegeven, die romantiek ging heten. Voeg hier aan toe een knap, bijna exact aanvoelen van hoe lang iets mag duren. Ook bekend als LES FIANCÉES DE L'EMPIRE en LES HAUTEURS DE WAGRAM.

Genre masculin

1980 | Komedie

Frankrijk 1980. Komedie van Jean Marboeuf. Met o.a. Michel Galabru, Jean-Pierre Darras, Jean-Marc Thibault, Patrick Laval en Michel Vitold.

Vier mannen, teleurgesteld over het leven dat ze leiden, ontmoeten elkaar regelmatig in hun stamcafé. Daar vertellen ze elkaar hun dromen en hun drang naar een leven met meer actie. Hun discussies eindigen altijd hetzelfde: hoe moeilijk het is om man te zijn.

Madame le juge: un innocent

1978 | Mysterie, Misdaad

Frankrijk 1978. Mysterie van Nadine Trintignant. Met o.a. Simone Signoret, Philippe Léotard, Juliet Berto, Etienne Chicot en Pierre Vernier.

In deze derde film in de serie onderzoekt rechter Signoret het geval van ontspoorde Indo-China-veteraan L[KA1]eotard die door zijn trouweloze gade Berto en haar lafhartige minnaar Chicot erin geluisd werd, toen hij de (nochthans valse) juwelen van een voormalige maintenee van wijlen koning Faroek probeerde te stelen. De spelers passen goed bij hun rol en het scenario van Patrick Modiano mag er zijn en de regie is vakkundig. Naar de personages, die bedacht werden door Raymond Thevenin.

Madame le juge: le feu

1978 | Mysterie, Misdaad

Frankrijk 1978. Mysterie van Philippe Condroyer. Met o.a. Simone Signoret, Maurice Garel, Jean-Claude Dauphin, Didier Haudepin en François Perrot.

Het immense provinciale landgoed van Paul Barne (Garel) is verwoest door een brand. In de ogen van `Mevrouw de rechter van instructie` (Signoret), die het onderzoek leidt, is het zeer verdacht. In het dorp wordt Pierre Miaille (Leroux) ervan beschuldigd. Barne dient echter geen klacht in, en dat is vreemd. Kennis en bekwaam vakmanschap van regisseur Condroyer. Goed acteerwerk en een onopvallend scenario van Mariette Condroyer.

Madame le juge: le dossier Françoise Muller

1978 | Mysterie, Misdaad

Frankrijk​/​​Duitsland 1978. Mysterie van Edouard Molinaro. Met o.a. Simone Signoret, Nathalie Delon, Gilles Segal, Jean-Pierre Darras en Jean-Claude Dauphin.

Veelbelovende econoom Rousselet valt voor gangstermeisje Delon, waarop hij bij een mislukte afrekening door ex-minnaar Segal wordt neergeknald en omgelegd. Delon bekent schuld, maar onderzoeksrechter Signoret gelooft er geen barst van en wroet net zolang in het misdaadmilieu rond totdat zij de ware schuldige gevat heeft. De eerste film in een serie van zes, rondom Signoret met een voor haar op maat gemaakt scenario van Alphonsé Boudard naar de karakters van Raymond Thevenin. Literaire tv- persoonlijkheid Pivot is te zien in een klein rolletje. Krimi à la française.

Madame le juge: autopsie d'un témoignage

1978 | Misdaad, Mysterie

Frankrijk 1978. Misdaad van Philippe Condroyer. Met o.a. Simone Signoret, Jean-Claude Dauphin, Didier Haudepin, François Perrot en Michel Vitold.

In de laatste, zesde aflevering van MADAME LE JUGE, is onderzoeksrechter Signoret zelf een getuige, die een aanvullend bewijs levert. Ze is net verhuisd, en ziet een man over het dak van een belendend perceel vluchten; de volgende morgen wordt een jonge vrouw vermoord in haar appartement aangetroffen. Onder haar leiding wordt er een getekend portret van de verdachte gemaakt, dat door een andere getuige, de op sensatie beluste buurvrouw Robin onmiddellijk herkend wordt. Onderzoeksrechter Signoret vindt haar veel te gedecideerd en verdiept zich in haar achtergronden. Een waardig slot van de serie met een scenario van Mariette Condroyer naar een idee en de personages van Raymond Thevenin.

Madame le juge: Monsieur Bais

1978 | Mysterie, Misdaad

Frankrijk 1978. Mysterie van Claude Barna. Met o.a. Simone Signoret, Anna Karina, Maurice Ronet, Georges Wilson en Jean-Claude Dauphin.

De 32-jarige Madame Bais is een rustige persoon. Ze heeft slechts één passie: de harp. Waarom doodt zij zichzelf plotseling met een revolverschot? Madame le Juge Signoret voelt echtgenoot Ronet aan de tand. Hij blijkt acht dagen ervoor de revolver gekocht hebben; bovendien is Karina zijn maîtresse, maar is nog een derde figuur in het spel. Het blijkt uiteindelijk een geval te zijn van een gespleten persoonlijkheid, hunkerend naar liefde en erkenning. Film- en tv-regisseur Barma beschikt over heel wat vakmanschap en over het talent om 'gematigde spanning' te creëeren. Het spel is overtuigend. Gebaseerd op de figuren van Raymond Thevenin door Pierre Dumayet tot scenario bewerkt.

Madame le juge: 2 + 2 = 4

1978 | Misdaad, Mysterie

Frankrijk 1978. Misdaad van Claude Chabrol. Met o.a. Simone Signoret, Jean-Claude Dauphin, Didier Haudepin, François Perrot en Michel Vitold.

In deze aflevering krijgt Signoret de gelegenheid een rol te spelen van de onderzoeksrechter met een warm moedergevoel. Als de achttien-jarige Ferreux beschuldigd wordt van de dubbele moord op zijn ouders, twijfelt zij eraan of hij schuldig is. Ze bouwt buiten de rechtbank-sfeer een vertrouwensrelatie op met de wees, die de indruk wekt een ongelukkige jeugd te hebben gehad. Finaal bekent hij haar de dader te zijn en uit verveling gehandeld te hebben. Een puik scenario van de regisseur naar de figuren van Raymond Thevenin en sterk spel van de hoofdrollen. De titel slaat op het feit dat een plus een geen twee hoeft te zijn.

Sur les traces de Balint

1977 | Drama

Frankrijk 1977. Drama van Eric Duvivier. Met o.a. Nadine Alari, Anouk Ferjak, Michael Lonsdale, Denis Manuel en Claude Nicot.

De verfilming van het boek La formation psychologique du médécin van Michel Sapir. Hoewel het niet om een documentaire gaat staat het onderzoek van de psychiater Michael Balint en zijn vrouw Enid centraal. Zij analyseren zijn deformatie en zoeken naar methoden hier wat aan te kunnen doen. Er is van professionele acteurs gebruik gemaakt bij deze interessante maar tevens als aanvechtbare film.

Messalina, Messalina

1977 | Avonturenfilm, Historische film, Komedie, Erotiek

Italië 1977. Avonturenfilm van Bruno Corbucci. Met o.a. Anneka di Lorenzo, Tomas Milian, Vittorio Caprioli, Giancarlo Prete en Lino Toffolo.

De echtgenote van de zwakke keizer Claudius laat de centurion dagelijks een reeks superpotente minnaars op straat rekruteren, tot haar jaloerse schoonzuster haar in de armen manoeuvreert van een fraaie, maar hoogst morele senator die alleen binnen het huwelijk 'wil'. Uit liefde laat ze zich scheiden en Agrippina neemt haar plaats in als keizerin en als mannenverslindster. Een platvloerse kluchtversie van de Romeinse historie - in de slechte stijl van de vele SATYRICON- en DECAMERONE-aftreksels - die na het succes van CALIGULA opnieuw werd uitgebracht met een aantal porno-inlassen die de film er nauwelijks aantrekkelijker op maken. Voor wie geduld heeft is er aan het slot een slachtpartij die door de burleske overdrijving wèl zeer komisch werkt.

France société anonyme

1974 | Drama, Sciencefiction

Frankrijk 1974. Drama van Alain Corneau. Met o.a. Michel Bouquet, Allyn Ann McLerie, Roland Dubillard, Joël Barcellos en Michel Vitold.

Het hoofd van clandestiene Franse handel in drugs ziet zijn imperium bedreigd als de Verenigde Staten drugs willen legaliseren om de enorme illegale opbrengsten te kunnen herinvesteren in multinationals. Hij ziet zich genoodzaakt om oppositie te gaan voeren, maar verliest de strijd nu iedereen van overheidswege tot verslaafde wordt gemaakt. Corneau heeft in dit debuut al veel van de virtuoze vormbeheersing van zijn latere genrefilms, maar combineert dit met bizarre humor en ongebreidelde satire die doet betreuren dat hij hierin niet is doorgegaan. (De film speelt in 2222 als de hoofdpersoon uit diepvries-coma ontwaakt en wordt geïnterviewd over de jaren 1970-1980). Scenario van Jean-Claude Carrière en regisseur Corneau. Achter de camera stond Pierre William Glenn.

Le sagouin

1972 | Drama

Frankrijk 1972. Drama van Serge Moati. Met o.a. Gilles Laurent, Malka Ribowska, Henri Virlojeux, Muse Dalbray en Michel Vitold.

Een bewerking voor de tv van een verhaal van Fran[KA10]cois Mauriac over een jongen die weinig liefde krijgt, omdat zijn moeder tegeleurgesteld is over het huwelijk en walgt van het leven. Een film met alle ingredi[KA3]enten voor een klassieker: opgenomen op locatie in Saint-Morillon (Bordelais) met een zeldzaam gebruik van de camera; gevoelig, sfeervol en huiveringwekkend goed spel van de jonge Laurent als Guillou. De tamelijk hardvochtige schildering van de wereld der volwassenen toont dat de regisseur zijn vak goed beheerst en dat het resultaat tijdloos is.

L'aveu

1970 | Biografie

Frankrijk​/​​Italië 1970. Biografie van Costa-Gavras. Met o.a. Yves Montand, Michel Vitold, László Szabó, Antoine Vitez en Simone Signoret.

Hij overleefde zowel concentratiekamp Mauthausen als de martelingen van stalinisten: de Joods-Tsjechoslowaakse intellectueel Artur London (1915-1986) was ervaringsdeskundige op het gebied van Europees totalitarisme. Op het autobiografische boek De bekentenis, dat hij en echtgenote Lise in 1968 publiceerden, baseerde Costa-Gavras deze meesterlijke politieke thriller. Vanaf het moment dat de protagonist door de gleufhoedenbrigade wordt gevolgd, weet je: dit gaat fout. En hoe. Cineperfectie in ieder departement, van regie en spel tot fotografie en muziek. Alain Corneau was assistent-regisseur, Jorge Semprún tekende voor de romanadaptatie.

Le franciscain de Bourges

1968 | Biografie, Oorlogsfilm

Frankrijk 1968. Biografie van Claude Autant-Lara. Met o.a. Hardy Krüger, Jean-Pierre Dorat, Gérard Berner, Jean Desailly en Suzanne Flon.

Een franciscaner monnik die als verpleger in het Duitse leger is ingelijfd, verzorgt met grote toewijding de slachtoffers van Gestapo-martelingen, waardoor hij voortdurend zijn eigen leven in de waagschaal stelt. Het Franse ziekenhuis wil hem ook na de bevrijding behouden, maar hij verkiest de religieuze orde. Hoewel de film gebaseerd is op herinneringen van een door de franciscaan verzorgde verzetsman, mist de rolprent authenticiteit waardoor de uitvoerige martelscènes als ongezonde sensatie overkomen. Krüger maakt het simpele godsvertrouwen van zijn titelrol waar, maar de film laat hem in de steek. Scenario van Jean Aurenche en Pierre Bost naar de roman van Marc Toledano.

Anarchistes ou la bande à Bonnot

1968 | Drama, Historische film

Frankrijk 1968. Drama van Philippe Fourastié. Met o.a. Bruno Cremer, Jacques Brel, Annie Girardot, Jean-Pierre Kalfon en Dominique Maurin.

Anarchistische commune vóór WO I maakt onder invloed van Jules Bonnot de stap van theorie en geschriften naar de praktijk en begaat reeks misdaden in Frankrijk en België die resulteert in onderlinge verdeeldheid, maar dan is de politie hen al op het spoor. Scenario is ideologisch zwak uitgewerkt en mist daardoor dramatische overtuigingskracht. Visuele reconstructie in stijl van oude tijdschriftillustraties is zeer geslaagd, terwijl alle acteurs ideaal gekozen zijn. Film blijft boeiend, maar het resultaat is teleurstellend.

Le Chant du monde

1965 | Drama, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1965. Drama van Marcel Camus. Met o.a. Hardy Krüger, Catherine Deneuve, Charles Vanel, Marilù Tolo en Saro Urzì.

Houthakker in de Provence verleidt dochter van landeigenaar en vermoordt haar verloofde. Er wordt jacht op hem gemaakt door bergen en bossen, terwijl zijn vader en een vriend te hulp proberen te komen. Gewelddadig boerendrama werd gefilmd als een western, waarbij landschappen meer indruk maken dan al te pittoreske personages.

Thomas l'imposteur

1964 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1964. Drama van Georges Franju. Met o.a. Emmanuelle Riva, Fabrice Rouleau, Jean Servais, Sophie Darès en Michel Vitold.

Een wereldvreemde jonge dromer neemt bij het begin van WO I de naam van een generaal aan en trekt een officiersuniform aan om als luitenant oorlogsavontuur te beleven. Hij komt in contact met een prinses die haar landgoed openstelt als hospitaal voor oorlogsgewonden en wekt daarmee de jaloezie van een krantendirecteur. De roman van Cocteau werd door Franju verfilmd in diens stijl wat een reeks uiterst verzorgde en frappante beelden oplevert, maar het blijven illustraties van de tekst (die door Jean Marais op geluidsband wordt gelezen). Goed spel weet sporadisch door de hierdoor ontstane afstandelijkheid heen te breken.

Les Pas perdus

1964 | Drama

Frankrijk 1964. Drama van Jacques Robin. Met o.a. Michèle Morgan, Jean-Louis Trintignant, Catherine Rouvel, Michel Vitold en Jean Carmet.

Een eenvoudige schilder van bioscoopreclames wordt verliefd op een oudere, getrouwde dame van stand, die het comfort en de zekerheid van haar huwelijk niet wil opgeven, vooral niet als ze ten onrechte gaat twijfelen aan de trouw van haar minnaar. Het simpele gegeven verdiende een genuanceerdere regie om diepte en overtuigingskracht te krijgen dan de debutant opbrengt, zodat de oppervlakkige sociale notities en quasi-poëzie allesbehalve stimuleren. Morgan is op herhalingsoefening met romantische chic, Trintignant is verrassend als de volksjongen.

Rififi In Tokyo

1963 |

1963. Jacques Deray. Met o.a. Barbara Gass, Eiji Okada, Keiko Kishi, Karl Boehm en Michel Vitold.

Een eenvoudige schilder van bioscoopreclames wordt verliefd op een oudere, getrouwde dame van stand, die het comfort en de zekerheid van haar huwelijk niet wil opgeven, vooral niet als ze ten onrechte gaat twijfelen aan de trouw van haar minnaar. Het simpele gegeven verdiende een genuanceerdere regie om diepte en overtuigingskracht te krijgen dan de debutant opbrengt, zodat de oppervlakkige sociale notities en quasi-poëzie allesbehalve stimuleren. Morgan is op herhalingsoefening met romantische chic, Trintignant is verrassend als de volksjongen.

Judex

1963 | Misdaad

Italië​/​​Frankrijk 1963. Misdaad van Georges Franju. Met o.a. Channing Pollock, Francine Bergé, Edith Scob, Michel Vitold en Jacques Jouanneau.

Een corrupte bankier wordt door Judex (Pollock) gesommeerd om een fortuin aan zijn slachtoffers terug te betalen. Hij ensceneert zijn eigen dood om de schuld op Judex te schuiven, die het complot en alle geraffineerde medeplichtigen toch ontmaskert en de onschuldige bankiersdochter behoedt voor uithuwelijking. Een nagenoeg geslaagde reconstructie van de naïviteit en ongebreidelde fantasie van de serie-films van Louis Feuillade. De humor komt niet van de parodie, maar juist van de volkomen serieuze aanpak. De acteurs zijn nogal zwak, op Bergé na als het zich steeds veranderende misdadig brein. Het scenario is van Jacques Champreux en Francis Lacassin. Achter de camera stond Marcel Fradetal.

Du rififi à Tokyo

1962 | Misdaad, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1962. Misdaad van Jacques Deray. Met o.a. Karlheinz Böhm, Barbara Lass, Charles Vanel, Keiko Kishi en Michel Vitold.

Oude Franse bankrover beraamt in Tokio diefstal van een beroemde diamant. Ondanks tegenwerking van concurrerende bende en onhandigheid bij eigen medeplichtigen, lijkt het te lukken tot onvoorziene valstrik op het laatste moment. Interessante situering in Tokio, rolbezetting en bekwame regie geven doorsneekraakverhaal onderhoudende meerwaarde, al wordt de film slechts af en toe echt spannend.

Arsène Lupin contre Arsène Lupin

1962 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1962. Komedie van Edouard Molinaro. Met o.a. Jean-Claude Brialy, Jean-Pierre Cassel, Françoise Dorléac, Geneviève Grad en Anne Vernon.

Gentleman-dief Arsène Lupin is overleden en heeft bij wijze van erfenis zijn zoon de instructie gegeven om de kroonjuwelen van Poldavië te stelen. Hij blijkt echter ook nog een onechte zoon te hebben die op hetzelfde idee komt. Deze levendige misdaadkomedie onderscheidt zich door de elegante aankleding en de charme van de jeugdige spelers. Vrije bewerking van Georges Neveux, François Chavane en de regisseur naar een idee van Maurice Blanc. Camerawerk van Pierre Petit.

Les Ennemis

1961 |

Frankrijk 1961. Edouard Molinaro. Met o.a. Roger Hanin, Pascale Audret, Dany Carrel, Claude Brasseur en Michel Vitold.

Functionaris van Sovjetambassade duikt onder, met medeneming van geheime code, en wordt daarom gezocht door agenten van Franse geheime dienst die Russische collega's vóór willen zijn. Spionage-avontuur voor tijd van JAMES BOND kan geen midden vinden tussen actie en parodie, hoewel ironie in scenario ook niet sterk is. In plaats van op spanning concentreert regie zich op formele virtuositeit die weinig indruk maakt en acteurs nauwelijks kansen geeft.

La Gamberge

1961 | Komedie

Frankrijk 1961. Komedie van Norbert Carbonnaux. Met o.a. Jean-Pierre Cassel, Françoise Dorléac, Arletty, Jean Poiret en Michel Serrault.

Een jongeman probeert zijn verloofde af te helpen van haar door sensatie gevoede dromen over de ideale minnaar, door zich in een kidnap-affaire - getruceerd door gele pers - als held op te werpen, terwijl corrupte uitgever slachtoffer wordt van zijn eigen manoeuvres. De film schiet al te vaak zijn satirische doel voorbij en geeft de goedgehumeurde acteurs onvoldoende kansen. Er zijn enkele beter gelukte scènes.

Adorable menteuse

1961 | Komedie

Frankrijk 1961. Komedie van Michel Deville. Met o.a. Marina Vlady, Macha Méril, Jean-Marc Bory, Michel Vitold en Jean-François Calvé.

Een kokette redactrice bij een damesblad brengt met haar fantasieverhalen haar talrijke aanbidders in de war en gaat voor de grap haar avances richten op een man van middelbare leeftijd, tot ze ontdekt echt verliefd te zijn. Ondanks de overmatige lengte is dit een aanstekelijke komedie met een verrukkelijke titelrol van Vlady, navenant gesecondeerd door M[KA1]eril als haar jongere zuster, die met minder raffinement haar voorbeeld probeert na te volgen. De tegendraadse [KL]casting[KLE] van de (schijnbaar kleurloze) mannenrollen draagt bij aan de oorspronkelijke toon.

Vacances en enfer

1960 | Oorlogsfilm

Frankrijk 1960. Oorlogsfilm van Jean Kerchbron. Met o.a. Georges Poujouly, Michel Subor, Catherine Sola, Michel Vitold en Elina Labourdette.

Twee jonge verliefden ontvluchten de oorlogshel en trachten de Spaanse grens te bereiken. In deze aanklacht tegen de oorlog zijn de sfeervolle beelden en de vertolking het vermelden waard.

L'ennemi dans l'ombre

1960 |

Frankrijk 1960. Charles Gérard. Met o.a. Bernard Blier, Roger Hanin, Estella Blain, José Luis de Vilallonga en Michel Vitold.

Een geheim agent krijgt opdracht om geheime documenten op te sporen die gestolen zijn van een vermoorde chef van de contra- spionage. Hij gebruikt een code als lokaas die alleen zijn secretaresse kent. De onmachtige regie doet onwaarschijnlijkheden in het scenario (van Pascal Jardin) extra groot lijken en laat suspense verslappen, ondanks de boeiende fotografie en sterke rolbezetting. Gérard heeft zich later terecht laten omscholen tot komische bijrolspeler.

Maigret et l'affaire Saint-Fiacre

1959 | Mysterie, Drama

Frankrijk 1959. Mysterie van Jean Delannoy. Met o.a. Jean Gabin, Valentine Tessier, Michel Auclair, Robert Hirsch en Michel Vitold.

De oude comtesse de Saint-Fiacre (Tessier) roept de hulp in van commissaris Maigret (Gabin) omdat ze schriftelijk met de dood bedreigd is. Ze krijgt een fatale hartaanval na een vals bericht over de zelfmoord van haar zoon, Maurice (Auclair). Deze combinatie van politiefilm en familiedrama maakt dit een van de sterkere Maigret-verfilmingen (naar een van de betere Simenon- romans) door uitstekende acteursprestaties, vooral van Auclair en Hirsch als mogelijke verdachten. Scenario van de regisseur, R.M. Arlaud en Michel Audiard. Camerawerk van Louis Page.

Le Testament du docteur Cordelier

1959 | Drama, Horror

Frankrijk 1959. Drama van Jean Renoir. Met o.a. Jean-Louis Barrault, Teddy Bilis, Michel Vitold, Micheline Gary en Jacqueline Morane.

Een psychiater heeft zijn testament gemaakt ten gunste van een patiënt die een eigen huisje achter zijn praktijkwoning heeft. Het is een ontsnapte gevangene, die gestoord is en moest zitten wegens gewelddelicten. In werkelijkheid is het de psychiater zelf die in een onderzoek naar de oorsprong van het kwaad een serum heeft ontwikkeld waarvan hij het effect niet kan beheersen. Deze moderne bewerking van DR. JEKYLL AND MR. HYDE was in de eerste plaats een experiment om tv-technieken bij filmopnamen toe te passen en is daarnaast vooral interessant om de rol van Barrault.

Les Revoltés de Lomanach

1953 | Historische film, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1953. Historische film van Richard Poitier. Met o.a. Dany Robin, Amedeo Nazzari, Jean Danet, Jacques Castelot en Carla del Poggio.

Tijdens de strijd in 1799 tussen royalisten en republikeinen worden een revolutionaire generaal en een jonge aristocrate verliefd op elkaar, maar komen toch weer in vijandige kampen. Deze romantische liefde in oorlogskader was de eerste Europese cinemascope-film. Dit beeldformaat maakte de toch al niet dynamische regisseur vleuggellam, zodat met name actiescènes zeer statisch en houterig worden.

Sous le ciel de Paris

1950 | Drama

Frankrijk 1950. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Brigitte Auber, René Blancard, Jean Bretonnière, Jean Brochard en Pierre Destailles.

Deze op de geluidsband door François Perier aan elkaar gebabbelde episodenfilm toont individuele Parijzenaars van alle leeftijden en maatschappelijke stand in hun kleine en grotere drama's met goede en slechte afloop. Een soepel gemaakte film over flarden stadsleven, die boeit door een voortdurende wisseling van toon, hoewel sommige scènes - zoals een suggestief verfilmde hartoperatie - onevenredig veel aandacht krijgen. Sfeervol gefotografeerd Parijs blijkt op den duur - en tegen de strekking in - toch onvoldoende bindmiddel tussen al die verschillende levens.

Le secret de Mayerling

1948 | Misdaad, Historische film

Frankrijk 1948. Misdaad van Jean Delannoy. Met o.a. Dominique Blanchar, Silvia Monfort, Jane Marken, Jean Marais en Jean Debucourt.

Een versie waarbij de fantasie de vrije loop gelaten want deze beroemde dubbele moord (?) is hier een moord met politieke gronden! In ieder geval accepteerden bepaalde historici in 1948 deze versie. Het doet niets af aan het plezier dat de kijker beleeft aan dit weelderige spektakel, dat als een dans de ontwikkeling van een menigte personages weergeeft. Het gehele Hof van Habsburg trekt voorbij. Jean Delannoy was het favoriete mikpunt van de kopstukken van de 'Nouvelle Vague' maar hij moet gerehabiliteerd worden voor sommigen van zijn films want de gedegen kennis van zijn vak dwingt bewondering af. Schitterend spel.

Rouletabille joue et gagne

1947 | Avonturenfilm, Sciencefiction, Misdaad

Frankrijk 1947. Avonturenfilm van Christian Chamborant. Met o.a. Marie Déa, Jean Piat, Michel Vitold, Suzanne Dehelly en Monique Mélinand.

Twee bendes bestrijden elkaar om een metaal dat de wetenschap kan veranderen (belenium) om er uiteindelijk slecht gebruik van te maken maar de detective Rouletabille achtervolgt hun gelijktijdig met de politie. Alles met de charme van die goede oude 'films' van weleer. Georges Franju zou zeker van deze film gehouden hebben. Wanda, de vriendin van Rouletabille, vertelt hoe ze er toe gekomen is professor Sadjeck te vermoorden die een gevaarlijke spion was. Zij en Rouletabille trouwen als de affaire vergeten is. De hele film is niet meer dan een grote terugblik met de charme van de voorgaande ROULETABILLE JOUE ET GAGNE. Bovendien, een zekere nostalgie, een zekere ontgoocheling van de 'serial' en een zekere aankondiging. De regisseur heeft zelfmoord gepleegd na het uitkomen in Parijs van zijn vierde en laatste film.

Le Visiteur

1946 | Misdaad

Frankrijk 1946. Misdaad van Jean Dréville. Met o.a. Simone Sylvestre, Maria Maya, Pierre Fresnay, Michel Vitold en Antoine Balpêtré.

De bewoners van een internaat met een nogal slappe discipline ontvangen hun weldoener Monsieur Sauval enthousiast. Een enkele leerling ontdekt de ware identiteit van de bezoeker die zich als Sauval voordoet: een gangster op de vlucht. Sauval maakt een afspraak met de politie: hij laat zich gevangen nemen na zijn 'vertrek' en ver uit het gezichtsveld van de kinderen die aan hem de beste herinneringen bewaren. Op dit interessante thema en in het spoor van DISPARUS DE SAINT-AGIL is Jean Dréville erin geslaagd een gevoelige en aangrijpende film te maken.

Le Jugement dernier

1945 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1945. Oorlogsfilm van René Chanas. Met o.a. Michèle Martin, Sandra Milowanoff, Jean Davy, Louis Seigner en Jean Desailly.

Een variatie op Romeo en Julia ergens in een niet nader aangegeven land in Midden-Europa tegen de achtergrond van WO II en verraad. Hoewel het onderwerp weinig origineel mag heten, is de aanpak nauwkeurig en vol flair in wat de eerste lange speelfilm van de regisseur was, toen alleen nog bekend vanwege zijn voortreffelijke korte films.

François Villon

1945 | Avonturenfilm, Romantiek, Drama

Frankrijk 1945. Avonturenfilm van André Zwobada. Met o.a. Renée Faure, Serge Reggiani, Michel Vitold, Marcel Pérès en Denise Noël.

Verwacht hier vooral geen historische biografie! De regisseur en zijn co-scenarist Pierre Mac Orlan hebben zich reusachtige vrijheden veroorloofd aangaande de werkelijkheid. Zij laten de beroemde dichter-misdadiger vermoorden vóór de brief aan het slot! Daarentegen is de sfeer in het Frankrijk van de tweede helft van de 15e eeuw op opmerkelijke wijze weergegeven en Serge Reggiani zet met onmiskenbaar talent Villon neer. Dan is het nog van belang op de fotografie van Louis Page en de decors van Max Douy te wijzen.

L'aventure est au coin de la rue

1944 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1944. Komedie van Jacques Daniel-Norman en Jacques-Daniel Norman. Met o.a. Michèle Alfa, Suzy Carrier, Denise Grey, Odette Talazac en Marguerite Ducouret.

Pierre Tr[KA1]evoux (Rouleau) die zeer met zichzelf is ingenomen, vertelt met bravoure dat hij nachtelijke overvallers met succes van zich heeft afgeslagen. Zijn vrienden vinden hem een grote snoever en besluiten om hem een lesje in bescheidenheid te leren door een inbraak in zijn huis voor te wenden en bij wijze van ernstige grap zijn vriendin Arlette (Carrier) te ontvoeren. Pierre die de handtas van de zangeres Adria-Adria (Alfa) herkent, laat zich niet in de maling nemen, maar als echte gangsters Arlette werkelijk kidnappen, staat Pierre toch zijn mannetje. Een Franse screwbal comedy met vinnige dialogen van Jacques Berland en regisseur Daniel-Norman naar diens scenario. De er tamelijk onaantrekkelijk uitziende Rouleau speelt bepaald niet slecht, maar kan toch niet verhullen dat de film in zijn totaliteit een waterig geheel vormt. De rolperent mocht gemaakt worden omdat de Duitse bezetter een jaar eerder op het allerlaatste moment het draaien van de film LE ROI DES MONTAGNES verbood. Het camerawerk is van niemand minder dan Claude Renoir. De film ging zes maanden voor de bevrijding in première.

La Nuit fantastique

1942 | Familiefilm, Fantasy, Komedie, Romantiek, Experimenteel

Frankrijk 1942. Familiefilm van Marcel L'Herbier. Met o.a. Fernand Gravey, Micheline Presle, Saturnin Fabre, Bernard Blier en Charles Granval.

Een werkstudent sjouwt `s nachts groenten in de Hallen. Tijdens zijn werk valt hij oververmoeid weleens in slaap en droomt dan van een onbekend mooi meisje, tot hij een keer wordt gewekt door haar evenbeeld: de dochter van een goochelaar die hem in allerlei avonturen meesleept. Dit charmante sprookje biedt door het kader van de droom bijna onbeperkte mogelijkheden en blijkt ook niet te verouderen (behalve dat Gravey naar huidige maatstaven een wel erg overjarige student is).

Orage

1937 | Drama

Frankrijk 1937. Drama van Marc Allégret. Met o.a. Charles Boyer, Michèle Morgan, Jean-Louis Barrault, Lisette Lanvin en Robert Manuel.

Het talent van Marc Allégret is gekoppeld aan de muziek van Georges Auric in deze bewerking van Henri Bernsteins stuk. Een bewerking waar men z'n best voor heeft gedaan, maar een dusdanig doods en moralistisch theaterstuk is ook vandaag de dag niet te redden. Met Michèle Morgan aan het begin van haar carrière.