Heinz Rühmann (1902-1994): regie, cast en productie.
Er zijn 109 films gevonden.

In weiter Ferne, so nah!

1993 | Drama, Fantasy

Duitsland 1993. Drama van Wim Wenders. Met o.a. Otto Sander, Bruno Ganz, Peter Falk, Nastassja Kinski en Heinz Rühmann.

Als vervolg op zijn Himmel über Berlin, vertelt Wenders het verhaal van twee engelen, die in het hedendaagse Berlijn hun beschermende werk doen. Op een dag geeft een van de twee zijn eeuwige leven op en wordt mens, om het leven van een meisje te kunnen redden. Maar hij komt in verkeerd gezelschap terecht. Wenders' film bevat talrijke prachtige scènes en hij had de beschikking over uitstekende acteurs. Maar zo goed als Himmel über Berlin is hij niet, en hij is wat aan de lange kant.

Es gibt noch Haselnußsträucher

1983 | Drama

Duitsland 1983. Drama van Vojtech Jasny en Vojtech Jasny. Met o.a. Heinz Rühmann, Luitgard Im, Katharina Böhm, Anneliese Uhlig en Sigmar Solbach.

De oude, rijke bankier Perret-Latour (R[KA3]uhmann) uit Parijs is vereenzaamd en maakt de balans van zijn leven op. Ondanks diverse huwelijken en een nageslacht valt die niet positief uit. Het deprimeert hem. Een zwangere kleindochter, die inmiddels zestien is, klopt bij hem aan en vraagt hulp. Hij zorgt ervoor dat het kind heimelijk geboren kan worden en dat het zijn naam draagt zonder dat de buitenwereld weet hoe de vork in de steel zit. Hij neemt het kind bij zich in huis. Perret-Latour krijgt daardoor weer zin in het leven. R[KA3]uhmann in de hoofdrol is te gemoedelijk en de moraal van de film was toen al verouderd toen hij gedraaid werd (vrijwel geheel op locatie in de Lichtstad). Herbert Asmodi bewerkte het verhaal Il y a encore des noisetiers van Georges Simenon, wat voor deze schrijver ook al redelijk buitenissig was. Camerawerk van Zivko Zalar.

Der Zug nach Manhattan

1981 | Komedie

Duitsland 1981. Komedie van Rolf von Sydow. Met o.a. Heinz Rühmann, Ulrike Bliefert, Hans Hessling, Bruni Löbel en Charles Brauer.

Een verhaal van Paddy Chayefsky ([KL]Holiday Song[KLE]) over een vrome cantor van een kleine joodse gemeenschap die op een dag in gewetenconflict raakt: hij heeft zijn geloof verloren door de vreselijke berichten die hij uit de kranten (anno 1952) haalt. Rühmann is nog prima in staat om er op zijn negenenzeventigste alles uit te halen.

Diener und andere Herren

1978 | Komedie

Duitsland 1978. Komedie van Wolfgang Glück. Met o.a. Heinz Rühmann, Bruni Löbel, Werner Eichhorn, Christian Rainer en Ferdy Mayne.

Vier korte verhalen die zich in Ierland afspelen met Rühmann die vier fraaie typetjes neerzet. Rühmann kreeg voor deze rollen van het tv-blad Hör Zu de Gouden Camera.

Balthasar im Stau

1978 | Komedie

Duitsland 1978. Komedie van Rudolf Jugert. Met o.a. Heinz Rühmann, Cornelia Froboess, Louise Martini, Harald Dietl en Inge Wolffberg.

Een collectie van vier verhalen over taxi-chauffeur Balthasar. In DENISE IM 5. RENNEN zit hij in Parijs en heeft hij juist ruzie met zijn geliefde. In een krant ziet hij dat bij de paardenwedrennen een paard meedoet dat 'Denise' heet en hij zet al zijn geld op dit kansloze dier. De Britse taxi- chauffeur en stationschef Balthasar brengt in TEA FOR TWO alles in gereedheid voor de koninklijke trein die, volgens jaarlijkse traditie, voorbij zal rijden. Maar dit jaar stopt hij voor de eerste keer. In Amsterdam moet hij de hoogzwangere Froboess door de stad naar het ziekenhuis brengen op het ogenblik dat Ajax een belangrijke wedstrijd gaat spelen in BALTHASAR IM STAU en tenslotte verleidt hij in WIE WAR'S MIT SHAKESPEARE? een stel Amerikaanse toeristen om de nacht door te brengen in het spookkasteel van zijn voorvaderen in Stratford-on-Avon. Een lach en een traan waarbij Rühmann als Balthasar alle gelegenheid krijgt om zijn vele, uiteenlopende talenten te demonstreren. Geschreven door John Watkins, Werner Jörg Lüddecke en Tony Bilbow. Achter de camera stond Gero Erhardt.

Gefundenes Fressen

1977 | Drama

Duitsland 1977. Drama van Michael Verhoeven. Met o.a. Heinz Rühmann, Mario Adorf, Barbara Valentin, Elisabeth Volkmann en René Deltgen.

Een glansrol van Rühmann als gepensioneerde spoorwegambtenaar die spaart voor een reis naar het zonnige zuiden, bevriend raakt met een Joegoslavisch meisje en een politieman. Na een maagbloeding besluit de oude man toch maar thuis te blijven. Hij is niet in staat uit zijn grauwe cirkel te breken. Een boeiend sociaal drama dat een groot bioscoopsucces was.

Das Chinesische Wunder

1977 | Komedie

Duitsland 1977. Komedie van Wolfgang Liebeneiner. Met o.a. Heinz Rühmann, Christian Kohlund, Senta Berger, Peter Pasetti en Harald Leipnitz.

Rühmann als de Rus Poliakoff, die de jonge arts Dr. Kristian Keller in zijn moeilijke ogenblikken terzijde staat. De arts leert ook nog de acupunctuur kennen. Melodrama dat bij Liebeneiner altijd in 'goede' handen is, maar dat overkomt als een film uit de jaren 1950-'60. Het scenario is van Manfred Barthel en Kurt Nachmann. Het camerawerk is van Götz Neumann.

Oh Jonathan, oh Jonathan!

1973 | Komedie

Duitsland 1973. Komedie van Franz Peter Wirth. Met o.a. Heinz Rühmann, Paul Dahlke, Franziska Oehme en Peter Fricke.

De nieuwe versie van It Started with Eve uit 1941 met Rühmann als miljonair die op zijn sterfbed graag kennis wil maken met de vrouw van zijn zoon. Die wordt snel opgetrommeld en de oude baas is zo verrukt dat hij herstelt. Deze nieuwe film lijkt weinig op zijn voorganger en is alleen maar leuk door de aanwezigheid van Rühmann, maar dat is helaas niet genoeg voor een goede komedie. Het scenario is van Hans Kräly en regisseur Wirth. Het camerawerk is van Gernot Roll.

Der Kapitän

1971 | Komedie

Duitsland 1971. Komedie van Kurt Hoffmann. Met o.a. Heinz Rühmann, Johanna Matz, Horst Tappert, Ernst Stanovski en Horst Janson.

Vrachtvaarder Ebbs (Rühmann) krijgt het commando over een groot passagiersschip en komt tot de ontdekking dat een van zijn nieuwe taken het zwierig omgaan met vrouwelijke passagiers is. De situaties zijn niet erg verschillend van de latere Love Boat-serie en dit verhaal van Richard Gordon werd al eerder als The Captain's Table met John Gregson in de hoofdrol verfilmd. Scenario van Georg Laforet. Camerawerk van Ernst Wild.

Die Ente klingelt um halb acht

1968 | Komedie

Duitsland​/​​Italië 1968. Komedie van Rolf Thiele. Met o.a. Heinz Rühmann, Hertha Feiler, Charles Régnier, John van Dreelen en Graziella Granata.

Een computerprogrammeur die beweert dat hij doorlopend wordt dwarsgezeten door olifanten, belandt in een psychiatrische inrichting en zet daar de boel flink op stelten.

Au diable les anges

1968 | Misdaad

Frankrijk​/​​Italië​/​​Duitsland 1968. Misdaad van Lucio Fulci. Met o.a. Jean-Claude Brialy, Lando Buzzanga, Edward G. Robinson, Heinz Rühmann en Pinuccio Ardia.

Alvorens Fulci zich ging specialiseren in vunzige horror maakte hij talloze westerns en policiers, waarvan deze de meest bezienswaardige is. Een vrij grote cast huppelt beschaamd rond in een verhaaltje over diefstal van een kunstwerk in een Romaanse kathedraal. De finale bevat fietsende nonnetjes, padvinders, een kardinaal in een sportwagen en mensen die in het water vallen. Naar alle waarschijnlijkheid geestig bedoeld, maar met Fulci weet je het natuurlijk nooit.

Operazione San Pietro

1967 | Komedie, Misdaad

Italië​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 1967. Komedie van Lucio Fulci. Met o.a. Heinz Rühmann, Edward G. Robinson, Jean-Claude Brialy, Lando Buzzanca en Uta Levka.

Napolitaanse dieven proberen tijdens de heilige week de Pieta uit de Sint Pieterskerk te stelen. Het lukt, maar een Amerikaanse gangster steelt haar weer van hen. Deze misdaadkomedie heeft het voordeel van de curieuze rolbezetting, maar de meeste aandacht gaat uit naar Buzzanca als de Napolitaan. Scenario van Ennio de Concini, Paul Hengge, Adriano Baracco en Roberto Gianviti. Camerawerk van Enrico Menczer en Alfio Contini.

Maigret und sein größter Fall

1966 | Misdaad, Thriller

Oostenrijk​/​​Frankrijk​/​​Italië 1966. Misdaad van Alfred Weidenmann. Met o.a. Heinz Rühmann, Françoise Prévost, Günther Stoll, Günther Strack en Gerd Vespermann.

Rühmann, die al eerder voor politie-inspecteur speelde, stapt met het grootste gemak in de schoenen van commissaris Maigret, die de diefstal van een Van Gogh uit een galerie in Parijs moet oplossen. De zaak neemt een ernstige wending als een Engelse kunstverzamelaar wordt vermoord.

La Bourse et la vie

1966 | Komedie

Italië​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 1966. Komedie van Jean-Pierre Mocky. Met o.a. Marilù Tolo, Fernandel en Heinz Rühmann.

Rühmann, die al eerder voor politie-inspecteur speelde, stapt met het grootste gemak in de schoenen van commissaris Maigret, die de diefstal van een Van Gogh uit een galerie in Parijs moet oplossen. De zaak neemt een ernstige wending als een Engelse kunstverzamelaar wordt vermoord.

Grieche sucht Griechin

1966 | Komedie

Duitsland 1966. Komedie van Rolf Thiele. Met o.a. Heinz Rühmann, Irina Demick, Hannes Messemer, Walter Rilla en Charles Régnier.

Producent Franz Seitz schreef onder zijn pseudoniem Georg Laforet het mislukte scenario naar een verhaal van Friedrich Dürrenmatt over een Griek die naar zijn vaderland terugkeert om met een Griekse te trouwen die echter een rashoer blijkt te zijn.

Ship of Fools

1965 | Drama

Verenigde Staten 1965. Drama van Stanley Kramer. Met o.a. Vivien Leigh, Oskar Werner, Simone Signoret, José Ferrer en Lee Marvin.

GRAND HOTEL op zee vlak voor het uitbreken van WO II. Een voortreffelijke bezetting met inbegrip van Leigh, in haar laatste film, als ontnuchterde gescheiden vrouw, Werner en Signoret als ongetrouwd liefdespaar en Marvin als baseballer met losse vuisten. Een indringend drama. Oscars voor het camerawerk en de art direction. is.

La bourse ou la vie

1965 | Komedie, Misdaad

Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Italië 1965. Komedie van Jean-Pierre Mocky. Met o.a. Fernandel, Heinz Rühmann, Jean Poiret, Marilù Tolo en Darry Cowl.

De kassier en de boekhouder van een aannemer moeten geld opnemen en aan hun werkgever overdragen voor een grote transactie. Door omstandigheden missen ze hun afspraak en voorkomen daarmee onbewust een grote zwendelzaak. De visuele gags zijn overbekend, maar de dialogen van Marcel Aymé zijn pittig. Hoewel de mogelijkheden van de ongewone combinatie Fernandel-Rühmann ongebruikt blijven, is dit een aardige komedie. Scenario van de regisseur, Fernand Marzelle en Alain Moury. Het camerawerk is van Jean Tournier.

Hokuspokus - oder: Wie lasse ich meinen Mann verschwinden?

1965 | Komedie

Duitsland 1965. Komedie van Kurt Hoffmann. Met o.a. Heinz Rühmann, Liselotte Pulver, Richard Münch, Fritz Tillmann en Klaus Miedel.

Curt Goetz' boulevardstuk uit de jaren 1930-40 nog eens uiterst dunnetjes overgedaan. Scenario van Eberhard Keindorff en Johanna Sibelius. Camerawerk van Richard Angst.

Das Liebeskarussell

1965 | Komedie, Erotiek, Romantiek

Oostenrijk 1965. Komedie van Rolf Thiele, Alfred Weidenmann en Axel von Ambesser. Met o.a. Gert Fröbe, Curd Jürgens, Ivan Desny, Nadja Tiller en Heinz Rühmann.

Deze film geeft in vier schetsen diverse invalshoeken op een centraal thema: het amoureuze avontuurtje. In geen der deeltjes is veel spiritualiteit of zelfs maar een lichte toets te bespeuren. Van al het Duitse acteertalent is alleen Rühmann vermeldenswaardig. Echt een gemiste kans. Later ook nog ingekort tot 91m.

Dr. Med. Hiob Prätorius

1964 | Komedie

Duitsland 1964. Komedie van Kurt Hoffmann. Met o.a. Heinz Rühmann, Liselotte Pulver, Fritz Tillmann, Peter Lühr en Fritz Rasp.

Alleraardigste Rühmann-productie, verfilmd naar Curt Goetz' toneelstuk Frauenarzt Dr. Prätorius, dat Goetz zelf al in 1950 had verfilmd, over een professor op zoek naar de domheidsbacil die in plaats daarvan een vrouw op zijn weg vindt. Scenario van Heinz Pauck en István Békeffy. Camerawerk van Richard Angst.

Meine Tochter und ich

1963 | Komedie

Duitsland 1963. Komedie van Thomas Engel. Met o.a. Heinz Rühmann, Gertraud Jesserer, Eckart Dux, Agnes Windeck en Gustav Knuth.

Een tandarts verzet zich tegen de huwelijkskeuze van zijn dochter en zal alles in het werk stellen om deze keuze ongedaan te maken. Er is gelukkig een happy-end. Scenario van Curth Flatow. Camerawerk van Erich Claunigk.

Das Haus in Montevideo

1963 | Drama, Komedie

Duitsland 1963. Drama van Helmut Käutner. Met o.a. Heinz Rühmann, Paul Dahlke, Michael Verhoeven, Fritz Tillmann en Doris Kiesow.

Professor Traugott heeft ooit uit morele verontwaardiging zijn zusje het huis uitgezet toen deze ongehuwd zwanger bleek te zijn. Als jaren later zuslief overlijdt laat ze Traugott een huis in Montevideo en 250.000 mark na op voorwaarde dat een van zijn twaalf dochters hetzelfde overkomt als zij. Scenario van regisseur Käutner naar het toneelstuk van Curt Goetz. Camerawerk van Günther Anders.

Max, der Taschendieb

1962 | Komedie, Misdaad

Duitsland 1962. Komedie van Imo Moszkowicz. Met o.a. Heinz Rühmann, Elfie Pertramer, Arno Assmann, Hans Clarin en Ruth Stephan.

Een zakkenroller, afkomstig uit een familie waar dit beroep traditie is, hoopt dat zijn zoon een degelijk beroep zal kiezen. Ondertussen gaat hij op zijn vertrouwde manier verder. Wanneer hij aangesproken wordt voor een grote zaak weigert hij; een zwager doet de job maar moet het met zijn leven bekopen. Dat is de aanleiding om over te stappen naar een eerbaar beroep. Dat lukt hem met de hulp van een politiecommissaris. Een goede vertolking van Rühmann en de verheerlijking van de burgerlijke moraal en de familiekring. Scenario van István Békeffy en Hans Jacoby. Camerawerk van Albert Benitz.

Er kann's nicht lassen

1962 | Komedie, Mysterie, Thriller

Duitsland 1962. Komedie van Axel von Ambesser. Met o.a. Heinz Rühmann, Rudolf Forster, Grit Boettcher, Ruth-Maria Kubitschek en Siegfried Wischnewski.

Heinz Rühmann opnieuw (na Das Schwarze Schaf) als 'Father Brown', de beroemde priester-speurder uit G.K. Chestertons detectiveverhalen. Rühmann vindt in een onderaards gewelf een sedert lange tijd verdwenen oude meester van de Hollander Van Dyck. De knorrige bisschop is zoals gebruikelijk ontstemd over de zijpaden, die Father Brown bewandelt en wil hem als missiepater naar Afrika sturen.

Der Lügner

1961 | Drama

Duitsland 1961. Drama van Ladislao Vajda. Met o.a. Heinz Rühmann, Giulia Follina, Annemarie Düringer, Blandine Ebinger en Gustav Knuth.

Een man ontdekt de ontrouw van zijn vrouw en zijn wereld stort in. Zijn dochtertje van tien vertelt hij dat haar moeder naar de hemel is en dat hij haar zo goed mogelijk zal vervangen. En dan begint zijn lijdensweg die hij voor zijn dochter zal verbergen door zich samen met haar te verschuilen in een droomwereld. Op het melodramatische af, maar ontroerend en fantastisch vertolkt door Rühmann.

Mein Schulfreund

1960 | Drama

Duitsland 1960. Drama van Robert Siodmak. Met o.a. Heinz Rühmann, Loni von Friedl, Hertha Feiler, Ernst Schröder en Hans Leibelt.

Een postbode schrijft aan zijn vroegere schoolmakker Göring: 'Kun je er niet voor zorgen dat het weer vrede wordt?' De postbode wordt officieel krankzinnig verklaard. Maar na de oorlog moet de man nog maar zien hoe hij het gekkenhuis weer uitkomt, want zo gaat dat. Een schitterende rol van Rühmann. Het scenario is van J.M. Simmel en R.A. Stemmle. Het camerawerk is van Helmuth Ashley.

Der Jugendrichter

1960 | Misdaad

Duitsland 1960. Misdaad van Met o.a. Heinz Rühmann, Lola Müthel, Karin Baal, Hans Nielsen en Michael Verhoeven.

R[KA3]uhmann als de humane kinderrechter, die de jeugd weer op het rechte pad wil brengen. Hij zet zich vooral in voor het jonge meisje Inge (Karin Baal) die zich door een bende nozems laat gebruiken als lokaas bij chantage. De film vermijdt sensationele effecten en Rühmann levert weer een prachtige rol als rechter, goed bijgestaan door Karin Baal.

Der Brave Soldat Schwejk

1960 | Drama, Komedie, Oorlogsfilm

Duitsland 1960. Drama van Axel von Ambesser. Met o.a. Heinz Rühmann, Ernst Stankowski, Ursula von Borsody, Senta Berger en Erika von Thellmann.

Hoewel hondenfokker Josef Schwejk niet helemaal goed bij zijn hoofd is, wordt hij na het begin van WO I toch ingelijfd bij het Oostenrijkse leger. Doordat hij, uit domheid of juist uit berekening, bevelen meestal verkeerd interpreteert wordt zijn militaire loopbaan bepaald kleurrijk: op een gegeven moment komt hij zelfs voor een vuurpeloton te staan. Rühmann is een alleraardigste Schwejk, maar hij haalt wel de angel uit Jaroslav Haseks anti-oorlogsboek, doordat hij de balans tussen komische domheid en subversieve berekening iets te veel naar humor door laat slaan.

Das Schwarze Schaf

1960 | Mysterie, Thriller, Komedie

Duitsland 1960. Mysterie van Helmuth Ashley. Met o.a. Heinz Rühmann, Karl Schönböck, Maria Sebaldt, Lina Carstens en Fritz Rasp.

Rühmann als 'Father Brown', de beroemde priester-amateurdetective uit de boeken van G.K. Chesterton. De bisschop heeft de speurneus wegens het oplossen van een moord uit nijd overgeplaatst naar een ingedutte Ierse gemeente, waar Rühmann zich bezig houdt met de verzorging van rozen en zieltjes totdat in dat plaatsje eerst de bankdirecteur en daarna de schouwburgdirecteur vermoord worden. De politie is radeloos, maar de wakkere pater redt hen. Een onderhoudende wie-is-de- dader. Let op Lowitz, die later als commissaris uit de populaire tv-serie Der Alte zeer bekend zou worden. Het scenario is van István Békeffy en Hans Jacoby. Camerawerk van Erich Claunigk.

Menschen im Hotel

1959 | Drama

Frankrijk​/​​Duitsland 1959. Drama van Gottfried Reinhardt. Met o.a. Otto Wilhelm Fischer, Michèle Morgan, Heinz Rühmann, Gert Fröbe en Sonja Ziemann.

Een van de vele verfilmingen van Vicki Baums roman over allerlei figuren die een hotel bevolken. Greta Garbo was in de Hollywoodversie van 1932, GRAND HOTEL, wel wat beter dan Morgan als Grusinskaja. Scenario van Hans Jacoby en Ladislaus Fodor. Camerawerk van Göran Strindberg.

Ein Mann geht durch die Wand

1959 | Komedie, Sciencefiction

Duitsland 1959. Komedie van Ladislao Vajda. Met o.a. Heinz Rühmann, Nicole Courcel, Rudolf Vogel, Rudolf Rhomberg en Hans Leibelt.

Wees maar bescheiden, dan komt alles ook wel in orde, is het brave evangelie van deze Rühmann-komedie over iemand die door muren heen kan lopen, wat in het begin best leuk is, maar later vervelend wordt, waardoor ook de film inzakt. Scenario van István Békeffy en Hans Jacoby naar een novelle van Marcel Aymé. Camerawerk van Bruno Mondi.

Es geschah am hellichten Tag

1958 | Misdaad, Thriller

Duitsland​/​​Zwitserland​/​​Spanje 1958. Misdaad van Ladislao Vajda. Met o.a. Heinz Rühmann, Michel Simon, Ewald Balser, Gert Fröbe en Berta Drews.

Eerste grote krimi van Duits acteerkanon Heinz Rühmann (1902-1994), de acteur die in de naoorlogse Duitse filmtheaters vooral de paljas uithing. In de cultklassieker Es geschah am hellichten Tag speelt Rühmann een politiecommissaris die vlak voor zijn pensioen een moordenaar hoopt te ontmaskeren met een meisje als lokaas. De booswicht in de film, acteur Gert Fröbe, werd vanwege zijn overtuigende werk gestrikt als tegenspeler van James Bond in Goldfinger (1964). Amerikaanse acteur Jack Nicholson evenaarde Rühmanns spel in de remake The Pledge (2001).

Der Pauker

1958 | Komedie

Duitsland 1958. Komedie van Axel von Ambesser. Met o.a. Heinz Rühmann, Wera Frydtberg, Gert Fröbe, Peter Kraus en Klaus Löwitsch.

Hermann Seidel is een autoritaire leraar op een klein gymnasium. Als hij wordt overgeplaatst naar een grote school in de stad, wordt hij met zijn opvoedingsdenkbeelden zwaar op de proef gesteld.

Der Eiserne Gustav

1958 | Komedie

Duitsland 1958. Komedie van George Hurdalek. Met o.a. Heinz Rühmann, Lucie Mannheim, Karin Baal, Ingrid van Bergen en Ernst Schröder.

Een typische lachfilm met Rühmann als Gustav Hartmann, de koetsier van een rijtuigje, die niet met zijn tijd wil meegaan, als de auto zijn intrede doet. Terwijl er thuis grote chaos heerst, probeert hij een reis naar Parijs te ondernemen. Het scenario is van regisseur Hurdalek. Het camerawerk is van Georg Bruckbauer.

Vater sein dagegen sehr

1957 | Romantiek, Komedie

Duitsland 1957. Romantiek van Kurt Meisel. Met o.a. Heinz Rühmann, Marianne Koch, Hans Leibelt, Maren Bielenberg en Rolf Pinegger.

Wanneer twee kinderen na het overlijden van hun ouders bij hun wettelijke voogd worden gebracht, zijn beide partijen alles behalve gelukkig. Een oom (Rühmann) wil de kinderen wel adopteren, maar brengt daarmee zijn voorgenomen huwelijk ernstig in gevaar. Een ouderwetse familiefilm met Rühmann in de voor hem karakteristieke rol van de vrome en goedmoedige burger. Het scenario is van Hans Jacoby en Gustav Kampendonk naar de roman van Horst Biernath. Het camerawerk is van Kurt Hasse.

Der Hauptmann von Köpenick

1956 | Komedie, Drama

Duitsland 1956. Komedie van Helmut Käutner. Met o.a. Heinz Rühmann, Hannelore Schroth, Erich Schellow, Willy A. Kleinau en Martin Held.

Naar het gelijknamige toneelstuk van Carl Zuckmayer, die ook meeschreef aan het scenario. Der Hauptmann von Köpenick kreeg in Berlijn zowaar zes filmprijzen, overigens niet tot genoegen van de kritische filmpers. Jonas van Ottomar Domnick was toch een veel mooiere film, een heuse auteursfilm bovendien. Waarom moest Zuckmayers oubollige verhaal (over een schoenmaker die zich als legerkapitein verkleedt om in het bezit te komen van een broodnodig paspoort), met uitgerekend bonhomme Rühmann in de hoofdrol zo dik in de prijzen vallen. Käutner kon er niet mee zitten. Hij had zijns inziens een volwassen komedie afgeleverd, een serieuze zij het luchtige satire over het Pruisische ontzag voor uniformen.

Das Sonntagskind

1956 | Komedie

Duitsland 1956. Komedie van Kurt Meisel. Met o.a. Heinz Rühmann, Hannelore Bollmann, Werner Peters, Günther Lüders en Walter Giller.

Kleermaker wordt kort na WO II door een Britse militaire rechtbank tot een korte gevangenisstraf veroordeeld. Maar omdat hij zijn vrouw niet in de steek wil laten, haalt hij zijn leerling over om voor hem de cel in te gaan.

Charleys Tante

1956 | Komedie, Romantiek

Duitsland 1956. Komedie van Hans Quest. Met o.a. Claus Biederstaedt, Walter Giller, Heinz Rühmann, Elisa Loti en Ina Peters.

Man wil zijn jongere broer en diens vriend helpen bij hun afspraakje met twee knappe meisjes en verkleedt zich daarom als een rijke tante uit Brazilië.

Wenn der Vater mit dem Sohne

1955 | Drama, Komedie

Duitsland 1955. Drama van Hans Quest. Met o.a. Heinz Rühmann, Oliver Grimm, Waltraud Haas, Robert Freitag en Sybil Werden.

Een sentimentele komedie met de in Duitsland populaire Rühmann in de hoofdrol. Hij is de uitbater van een speelgoedwinkel en hij is dol op de pleegzoon van zijn hospita. Als hij denkt dat men de jongen in een tehuis wil plaatsen, ontvoert hij het kind en vlucht hij ermee naar Zwitserland.

Escale à Orly

1955 | Mysterie, Komedie, Romantiek

Frankrijk​/​​Duitsland 1955. Mysterie van Jean Dréville en Jean Dréville. Met o.a. Dany Robin, François Périer, Heinz Rühmann, Dieter Borsche en Simone Renant.

Het vliegveld Orly is de achtergrond voor een reeks intriges: romance tussen een grondstewardess en een piloot; een filmster- op-retour hervindt haar zelfvertrouwen door een flirt met een medepassagier; een simpele burgerman ontmaskert een drugssmokkel. Geen van de afzonderlijke verhalen is bijzonder leuk of interessant, maar de afwisseling maakt het geheel onderhoudend. De film laat zich vergelijken met een aflevering van THE LOVE BOAT.

Auf der Reeperbahn nachts um halb eins

1954 | Drama, Muziek, Komedie

Duitsland 1954. Drama van Wolfgang Liebeneiner. Met o.a. Hans Albers, Heinz Rühmann, Fita Benkhoff, Erwin Strahl en Gustav Knuth.

Na het succes met GROßE FREIHEIT NR. 7 uit 1944 kon Albers in zijn rol van zeeman niet meer stuk. Als je daaraan de populaire Rühmann toevoegde, lokte je in het na-oorlogse Duitsland het publiek in drommen de bioscoop in. Tegenwoordig is de film niet meer dan een grote draak: varens -en vrijgezel Hannes Wedderkamp keert na lange jaren terug. Hij krijgt ruzie met zijn beste vriend kroegbaas Pitter Breuer die hem vertelt dat hij een dochter zou hebben.

Keine Angst vor großen Tieren

1953 | Komedie

Duitsland 1953. Komedie van Ulrich Erfurth. Met o.a. Gustav Knuth, Ingeborg Körner en Heinz Rühmann.

Na het succes met GROßE FREIHEIT NR. 7 uit 1944 kon Albers in zijn rol van zeeman niet meer stuk. Als je daaraan de populaire Rühmann toevoegde, lokte je in het na-oorlogse Duitsland het publiek in drommen de bioscoop in. Tegenwoordig is de film niet meer dan een grote draak: varens -en vrijgezel Hannes Wedderkamp keert na lange jaren terug. Hij krijgt ruzie met zijn beste vriend kroegbaas Pitter Breuer die hem vertelt dat hij een dochter zou hebben.

Keine Angst vor grossen Tieren

1953 | Komedie

Duitsland 1953. Komedie van Ulrich Erfurth. Met o.a. Heinz Rühmann, Gustav Knuth, Ingeborg Körner, Gisela Trowe en Werner Fuetterer.

Een aardige komedie, waarin R[KA3]uhmann een schuchter burgermannetje speelt, Emil Keller (met een dito verloofde), die drie leeuwen erft van een oom die tot zijn dood dompteur in een circus was. Goed spel en vermakelijk. Het scenario is van Louis Agotay, Just Scheu en Ernst Nebhut. Het camerawerk is van Albert Benitz.

Briefträger Müller

1953 | Komedie

Duitsland 1953. Komedie van John Reinhardt. Met o.a. Heinz Rühmann, Heli Finkenzeller, Wolfgang Condrus, Rainer Gröbel en Susanne von Almassy.

Postbode die een hekel heeft aan honden, erft miljoenen van zijn tante uit Italië, maar moet zich als tegenprestatie wel ontfermen over haar hond. De grote ster van de Duitse heimatfilm Heinz Rühmann speelt de postbode in deze, tamelijk oubollige, komedie van oerduitse bodem.

Schäm' dich, Brigitte!

1952 | Komedie

Oostenrijk 1952. Komedie van E.W. Emo. Met o.a. Heinz Rühmann, Hans Moser, Theo Lingen, Nadja Tiller en Annie Rosar.

Dr. Felix Schneider (Rühmann), Professor Stieglitz (Moser) en Paul Fellmeier (Lingen) met hun respectievelijke vrouwen vormen drie echtparen die lief en leed delen. Drie in Duitsland zeer populaire hoofdrollen in één klucht - dat kan niet anders dan kassa-kassa betekenen. En zo hoort het kennelijk ook.

Das kann jedem passieren

1952 | Komedie, Muziek

Duitsland 1952. Komedie van Paul Verhoeven. Met o.a. Heinz Rühmann, Gisela Schmidting, Gustav Knuth, Alice Treff en Werner Fuetterer.

Een brave komedie rond een aandoenlijk rechtschapen belastingadviseur, die carrière wil maken en in talrijke dubbelzinnige verwikkelingen terecht komt. Rühmann probeerde met deze film vergeefs zijn vooroorlogse succes voort te zetten. Het scenario is van Edgar Kahn en Hans Schweikart. Het camerawerk is van Konstantin Irmen-Tschet.

Herrliche Zeiten

1950 | Documentaire, Historische film, Drama

Duitsland 1950. Documentaire van Günter Neumann en Erik Ode. Met o.a. Willi Fritsch, Bruno Fritz, Edith Schollwer, Erik Ode en Tatjana Sais.

Willy Fritsch (1901-73) is de typische Duitse doorsneeburger Herr Schultze, die de periode 1910-50 als heeft meegemaakt. Documentaire beelden worden met veel humor en ironie in de spelhandeling ingepast. Een voor toenmalige begrippen verbazingwekkend scherpe kroniek over de 'schitterende tijden', die keizer Willem II zijn onderdanen beloofd had. Niemand minder dan Heinz Rühmann produceerde de film. Het scenario is van Fritz Aeckerle, Hans Vietzke en mederegisseur Neumann. De montage is van Walter Wieschniewsky. Het camerawerk is van Fritz Arno Wagner. Mono.

Ich mach' Dich glücklich

1949 | Komedie

Duitsland 1949. Komedie van Alexander von Szlatinay. Met o.a. Heinz Rühmann, Hertha Feiler, Karl Schönböck, Hans Leibelt en Dorit Kreyssler.

Hertha Feiler loopt Rühmann hinderlijk voor de voeten, juist wanneer hij als journalist zijn grote slag, en dus promotie, denkt te kunnen slaan. Maar: eind goed, al goed, want zo hoort het in een Rühmannklucht.

Das Geheimnis der Roten Katze

1949 | Mysterie, Komedie, Muziek

Duitsland 1949. Mysterie van Helmut Weiss. Met o.a. Heinz Rühmann, Gustav Knuth, Angelika Hauff, Trude Hesterberg en Jakob Tiedtke.

Een werkeloze acteur moet, als Indiaan verkleed, gasten naar de Parijse nachtclub 'Rote Katze' lokken. Hij raakt daarbij betrokken bij de intriges van een dievenbende, maar kan zich handig uit de zaak terugtrekken. Vermetele en nogal mislukte mengeling van komedie, krimi en schlager.

Die Kupferne Hochzeit

1948 | Komedie, Drama, Romantiek

Duitsland 1948. Komedie van Heinz Rühmann. Met o.a. Hertha Feiler, Peter Pasetti, Sybille von Gymnich, Hans Nielsen en Hilde Classen.

Drie bruiloftspaartjes ontmoeten elkaar na zeven jaar volgens afspraak weer op de koperen bruiloft en ontdekken dat er in die jaren veel is veranderd. De gebreken worden zolang mogelijk voor elkaar verborgen gehouden. Het scenario is van Fritz Peter Buch naar het toneelstuk van Svend Rindom. Het camerawerk is van Erich Claunigk.

Quax in Afrika

1945 | Komedie

Duitsland 1945. Komedie van Helmut Weiss. Met o.a. Heinz Rühmann, Hertha Feiler, Karin Himboldt, Lothar Firmans en Bruni Löbel.

Vervolg op QUAX, DER BRUCHPILOT waarin Rühmann met succes een eigen vliegschool leidt, maar strikt voor mannen, totdat zijn verloofde zich als leerlinge aanmeldt. De film kwam niet meer uit in het Derde Rijk, werd door de geallieerden verboden, maar later toch uitgebracht.

Die Feuerzangenbowle

1944 | Komedie

Duitsland 1944. Komedie van Helmut Weiss. Met o.a. Heinz Rühmann, Erich Ponto, Paul Henckels, Karin Himboldt en Hilde Sessak.

Vier heren op leeftijd halen 's avonds in een 'Stube' gezellig herinneringen op aan hun schooltijd. Alleen dr Pfeiffer (Rühmann), een jonge en succesvolle schrijver, lacht niet mee. Hij kreeg als jongen privéonderwijs. Dan besluit hij zijn schade als 'Neuer' op een kleinsteeds gymnasium in te halen. Tien jaar eerder speelde Heinz Rühmann dezelfde (dubbel)rol in So ein Flegel van Robert Adolf Stemmle, overigens net als Weiss' film een bewerking van de in Duitsland populaire roman Die Feuerzangenbowle van Heinrich Spoerl. In 1970 draaide Helmut Käutner een weinig geslaagde remake; het was zijn laatste bioscoopfilm.

Der Engel mit dem Saitenspiel

1944 | Komedie

Duitsland 1944. Komedie van Heinz Rühmann. Met o.a. Hertha Feiler, Hans Söhnker, Hans Nielsen, Susanne von Almassy en Otto Graf.

Dankzij een houten 'engel met harp' vinden gelieven elkaar na twee jaar terug. De vierde door Heinz Rühmann geregisseerde film; vol sfeer en met uitstekende dialogen. Curt J. Braun en Helmut Weiss schreven het scenario naar een toneelstuk van Alois J. Lippl. Camerawerk van Ewald Daub.

Sophienlund

1943 | Komedie

Duitsland 1943. Komedie van Heinz Rühmann. Met o.a. Harry Liedtke, Käthe Haack, Hannelore Schroth, Christina Soborn en Fritz Wagner.

Een tweelingbroer verneemt dat hun moeder hun moeder niet is, waarna de één met zijn moeder en de ander met zijn zusje wenst te trouwen. Een dolle Rühmannklucht, in 1956 opnieuw verfilmd als VERLOBUNG AM WOLFGANSEE.

Ich vertraute Dir meine Frau an

1943 |

Duitsland 1943. Kurt Hoffmann. Met o.a. Werner Fuetterer, Lil Adina en Heinz Rühmann.

Een tweelingbroer verneemt dat hun moeder hun moeder niet is, waarna de één met zijn moeder en de ander met zijn zusje wenst te trouwen. Een dolle Rühmannklucht, in 1956 opnieuw verfilmd als VERLOBUNG AM WOLFGANSEE.

Ich vertraue dir meine Frau an

1943 | Komedie

Duitsland 1943. Komedie van Kurt Hoffmann. Met o.a. Heinz Rühmann, Lil Adina, Werner Fuetterer, Paul Dahlke en Else von Möllendorff.

R[KA3]uhmann krijgt als Peter Trost(!) het verzoek van een goede vriend tijdens diens afwezigheid op zijn vrouw te passen. Welnu, daar heeft vrouwlief wel oren naar. Scenario van Bobby E. Lüthge en Helmut Weiss naar een toneelstuk van Johann von Vaszary. Camerawerk van Willy Winterstein.

Quax, der Bruchpilot

1941 | Komedie

Duitsland 1941. Komedie van Kurt Hoffmann. Met o.a. Heinz Rühmann, Lothar Firmans, Hilde Sessak, Harry Liedtke en Karin Himboldt.

Touroperator (Rühmann) wil graag leren vliegen ('mit allem Comfort', zoals hij z'n instructeur laat weten) maar al snel blijkt dat hij meer van verstand heeft van reizen. En zoals een collega piloot-in-de-dop hem zingend voorhoudt: 'Wenn man vom Fliegen nichts versteht, die Himmelfahrt nach unten geht.' Het mag opmerkelijk heten dat een minkukel het in dit propagandawerkje (de film werd begin 1941 aan den volke vertoond) toch nog ver weet te schoppen. Rühmann was een ervaren piloot, en kon in die hoedanigheid regisseur Hoffmann terzijde staan bij het in beeld brengen van het stuntwerk.

Hauptsache glücklich!

1941 | Komedie

Duitsland 1941. Komedie van Theo Lingen. Met o.a. Heinz Rühmann, Hertha Feiler, Jane Tilden, Hans Leibelt en Fritz Odemar.

R[KA3]uhmann is als boekhoudertje tevreden met zijn bestaan, maar vrouwlief Hertha (ook in werkelijkheid Rühmanns vrouw) niet. De rekeningen worden echter te hoog en Rühmann komt in de problemen, waarna zijn vrouw wil scheiden. Jochen Huth schreef het scenario naar een idee van Walter Foster en Rudo Ritter. Oskar Schnirch verzorgde het camerawerk.

Hauptsache glücklich

1941 |

Duitsland 1941. Theo Lingen. Met o.a. Ida Wüst, Hertha Feiler en Heinz Rühmann.

R[KA3]uhmann is als boekhoudertje tevreden met zijn bestaan, maar vrouwlief Hertha (ook in werkelijkheid Rühmanns vrouw) niet. De rekeningen worden echter te hoog en Rühmann komt in de problemen, waarna zijn vrouw wil scheiden. Jochen Huth schreef het scenario naar een idee van Walter Foster en Rudo Ritter. Oskar Schnirch verzorgde het camerawerk.

Der Gasmann

1941 | Komedie

Duitsland 1941. Komedie van Carl Froelich. Met o.a. Heinz Rühmann, Anny Ondra, Will Dohm, Kurt Vespermann en Hans Leibelt.

Hermann Knittel staat in de nachttrein voor een flink bedrag zijn kostuum af aan een heer die bij een liefdesavontuurtje het zijne is kwijtgeraakt. Zijn plotselinge rijkdom wekt wantrouwen. Een leuke komedie waarin Rühmann zo ironisch 'Heil Hitler' zei, dat het uit alle nog achterhaalbare kopieën werd verwijderd.

Lauter Liebe

1940 | Komedie

Duitsland 1940. Komedie van Heinz Rühmann. Met o.a. Hertha Feiler, Rolf Weih, Hansi Arnstaedt, Hans Leibelt en Olga Limburg.

Hans en Marlies, die elkaar van jongs af aan kennen, zijn met elkaar getrouwd maar dromen allebei van een ander. Na LAUTER LŸGEN voerde Rühmann voor de tweede maal de regie en opnieuw wist hij met name Feiler in een amusante geschiedenis te laten schitteren.

Kleider machen Leute

1940 | Komedie

Duitsland 1940. Komedie van Helmut Käutner. Met o.a. Heinz Rühmann, Hertha Feiler, Fritz Odemar, Hilde Sessak en Aribert Wäscher.

Een aangenaam niemendalletje over een verwaande kleermakersleerling. Käutner leerde leven met de Duitse censuur.

Paradies der Junggesellen

1939 | Komedie

Duitsland 1939. Komedie van Kurt Hoffmann. Met o.a. Heinz Rühmann, Hans Brausewetter, Josef Sieber, Albert Florath en Rudolf Schündler.

Vrienden beloven een ambtenaar te behoeden voor een derde huwelijk, omdat de vorige twee misliepen. Uiteindelijk belandt iedereen in de huwelijksboot. Karl Peter Gillmann en Günter Neumann bewerkten de roman van Johannes Boldt tot scenario. Camerawerk van Carl Drews.

Hurra, ich bin Papa!

1939 | Komedie

Duitsland 1939. Komedie van Kurt Hoffmann. Met o.a. Heinz Rühmann, Albert Florath, Walter Schuller, Carola Höhn en Ursula Grabley.

De vrijgezel Peter Ohlsen vindt na een dolle avond een driejarig jongetje in zijn bed met een briefje, waarin hem gevraagd wordt voor het kind te zorgen omdat hij de vader zou zijn. Niet zeer fijnzinnig, maar Rühmann zorgt voor aardige momenten.

Der Florentiner Hut

1939 | Komedie

Duitsland 1939. Komedie van Wolfgang Liebeneiner. Met o.a. Heinz Rühmann, Herti Kirchner, Christl Mardayn, Hans-Georg Laubenthal en Christi Mardayn.

Een bruidegom komt op zijn trouwdag in moeilijkheden, omdat zijn paard aan een strooien dameshoed heeft zitten knabbelen. Labiches komedie LE CHAPEAU DE PAILLE D'ITALIE werd al eens door René Clair verfilmd. Diens esprit is in deze Duitse versie echter ver te zoeken.

Nanu, Sie kennen Korff noch nicht?

1938 | Mysterie, Komedie

Duitsland 1938. Mysterie van Fritz Holl. Met o.a. Heinz Rühmann, Viktor Janson, Franz Schafheitlin, Fritz Rasp en Agnes Straub.

De fluitist Niels Korff (Rühmann) wordt door twee gangsters voor een auteur van detectiveboeken gehouden en raakt op deze manier in allerlei avonturen verwikkeld. De rol van held- tegen-wil-en-dank is geknipt voor Rühmann in dit naar een thriller-parodie neigende blijspel. Scenario van Jakob Geis en Peter Francke. Camerawerk van Georg Bruckbauer.

Lauter Lügen

1938 | Komedie

Duitsland 1938. Komedie van Heinz Rühmann. Met o.a. Hertha Feiler, Albert Matterstock, Fita Benkhoff, Paul Bildt en Wolfgang Staudte.

Rühmanns eerste zelf geregisseerde komedie over een autoracer die verliefd wordt op een verpleegster; maar zijn vrouw steekt er bijtijds een stokje voor.

Kennen Sie Korff Noch Nicht Nanu

1938 | Komedie

Duitsland 1938. Komedie van Fritz Holl. Met o.a. Franz Schafheitlin, Viktor Janson en Heinz Rühmann.

Rühmanns eerste zelf geregisseerde komedie over een autoracer die verliefd wordt op een verpleegster; maar zijn vrouw steekt er bijtijds een stokje voor.

Heinz Rühmann: Nanu, Sie kennen Korff noch nicht?

1938 | Komedie

Duitsland 1938. Komedie van Fritz Holl. Met o.a. Agnes Straub, Heinz Rühmann en Senta Foltin.

Rühmanns eerste zelf geregisseerde komedie over een autoracer die verliefd wordt op een verpleegster; maar zijn vrouw steekt er bijtijds een stokje voor.

Fünf Millionen suchen einen Erben

1938 | Komedie

Duitsland 1938. Komedie van Carl Boese. Met o.a. Heinz Rühmann, Oskar Sima, Albert Florath, Vera von Langen en Heinz Salfner.

E[KA1]en van de aardigste R[KA3]uhmann-producties, typisch amusement uit de jaren dertig. Als stofzuigerverkoper Peter Patt kan hij 5 miljoen erven als hij gelukkig getrouwd is. Een bende oplichters wil hem daarbij helpen, vooral met het incasseren van het geld. Echter, een vervelende neef Patrick (fraaie dubbelrol van Rühmann) loopt hem telkens voor de voeten. Het scenario is van Georg Hurdalek en Jacob Geis. Het camerawerk is van Ewald Daub.

Die Umwege des schönen Karl

1938 | Komedie

Duitsland 1938. Komedie van Carl Froelich. Met o.a. Heinz Rühmann, Paul Westermeier, Ernst Legal, Leo Peukert en Albert Florath.

Een kelner uit een Duitse badplaats neemt een betrekking in Berlijn aan. Dankzij zijn winsten bij de paardenrennen kan hij in de beste kringen verkeren, totdat hij al zijn geld en zijn baan kwijt is. Een goede rol van Rühmann, minder uitbundig dan men tot dan toe van hem gewend was, zelfs met tragische accenten. Scenario van Philipp Lothar Mayring, Jacob Geis en Harald Braun naar een roman van Paul Enderling. Camerawerk van Reimar Kuntze.

Die Umwege des schènen Karl

1938 | Komedie

Duitsland 1938. Komedie van Carl Froelich. Met o.a. Sybille Schmitz, Karin Hardt en Heinz Rühmann.

Een kelner uit een Duitse badplaats neemt een betrekking in Berlijn aan. Dankzij zijn winsten bij de paardenrennen kan hij in de beste kringen verkeren, totdat hij al zijn geld en zijn baan kwijt is. Een goede rol van Rühmann, minder uitbundig dan men tot dan toe van hem gewend was, zelfs met tragische accenten. Scenario van Philipp Lothar Mayring, Jacob Geis en Harald Braun naar een roman van Paul Enderling. Camerawerk van Reimar Kuntze.

13 Stühle

1938 | Komedie

Duitsland 1938. Komedie van E.W. Emo. Met o.a. Heinz Rühmann, Hans Moser, Annie Rosar, Inge List en Menta Egies.

Het beroemde verhaal van Evgeny Petrow en Ilja Ilf [KL]De 12 Stoelen[KLE] (door Mel Brooks in 1970 verfilmd als THE TWELVE CHAIRS) waarin Heinz Rühmann kapper Felix Rabe speelt die van tantelief een fikse erfenis verwachtte, maar in plaats ervan met dertien Biedermeierstoelen wordt opgescheept die hij dan maar verkoopt totdat hij ontdekt dat de erfenis in één van die stoelen zit, waarna een komische klopjacht volgt. Eén van de allerbeste Rühmann-Moser-films.

Der Mustergatte

1937 | Komedie

Duitsland 1937. Komedie van Wolfgang Liebeneiner. Met o.a. Heinz Rühmann, Leny Marenbach, Hans Söhnker, Heli Finkenzeller en Werner Fuetterer.

Succesvolle Londense bankier probeert zijn huwelijk te redden door op advies van een vriend een affaire met een andere vrouw te beginnen.

Der Mann, von dem man spricht

1937 | Komedie

Oostenrijk 1937. Komedie van E.W. Emo. Met o.a. Hans Moser, Theo Lingen en Heinz Rühmann.

Succesvolle Londense bankier probeert zijn huwelijk te redden door op advies van een vriend een affaire met een andere vrouw te beginnen.

Der Mann, der Sherlock Holmes war

1937 | Komedie, Mysterie

Duitsland 1937. Komedie van Karl Hartl. Met o.a. Hans Albers, Heinz Rühmann, Marieluise Claudius, Hilde Weissner en Hansi Knoteck.

Twee avonturiers doen zich voor als Sherlock Homes en dr Watson en gaan op verzoek van de Parijse politie achter een bende vervalsers aan.

Der Mann von dem man spricht

1937 | Komedie

Oostenrijk 1937. Komedie van E.W. Emo. Met o.a. Heinz Rühmann, Hans Moser, Theo Lingen, Heinz Salfner en Gusti Huber.

Een student die het met de studie niet zo nauw neemt, treedt op als dompteur in een circus. Een dolle klucht, waarin Rühmann vakkundig wordt bijgestaan door Hans Moser en Theo Lingen. Scenario van Hanns Saßmann. Camerawerk van Eduard Hoesch.

Wer zuletzt küsst...

1936 | Komedie

Oostenrijk 1936. Komedie van E.W. Emo. Met o.a. Liane Haid, Theo Lingen, Hans Moser, Annie Rosar en Susi Lanner.

Een jongeman, die verliefd is op de dochter van een grammofoonplatenfabrikant, wordt aangezien voor de vriend van een in het geheim getrouwde filmster. Een komedie die steunt op het komiekentrio Moser-Lingen-Rühmann en waarin bovendien liedjes van Robert Stolz voorkomen, waaronder Ungeküsst sollst du nicht schlafen gehn'. Onder een variatie daarop, UNGEKŸSST SOLL MAN NICHT SCHLAFEN GEHEN, wordt de film ook wel vertoond. Het scenario is van Fritz Koselka. Het camerawerk is van Harry Stradling.

Wenn wir alle Engel wären

1936 | Komedie

Duitsland 1936. Komedie van Carl Froelich. Met o.a. Heinz Rühmann, Harald Paulsen, Lotte Rausch, Will Dohm en Elsa Dalands.

Een alleraardigste Rühmann-komedie over allerlei huwelijksverwikkelingen. Eén van zijn beste rollen. Scenario van Heinrich Spoerl. Camerawerk van Rusell Metty.

Ungeküßt soll man nicht schlafen gehen

1936 | Komedie

Oostenrijk 1936. Komedie van E.W. Emo. Met o.a. Hans Moser, Theo Lingen en Heinz Rühmann.

Ingewikkelde verwisselkomedie rond het bezoek van een filmster aan Wenen drijft op de acteerprestaties van het komische trio Rühmann-Lingen-Moser. Het meest opvallend is Lingen in de rol van de verwijfde en zelfingenomen manager die zijn bazin, de filmster, adoreert maar intussen korte metten maakt met iedereen die zich in haar omgeving waagt. Echte publiekstrekker is natuurlijk Heinz Rühmann, die onverwacht vertedert als de eeuwige student oude talen ('er zijn er zoveel, daarom studeer ik zo lang'). Bonhomme Moser tenslotte valt vooral op als vader van een mooie dochter op wie Rühmann een oogje heeft. De titel van de film is gebaseerd op een liedje van Robert Stolz.

Lumpazivagabundus

1936 | Komedie

Oostenrijk 1936. Komedie van Géza von Bolváry. Met o.a. Paul Hörbiger, Heinz Rühmann, Hans Holt, Anton Pointner en Fritz Imhoff.

Dank zij een weddenschap tussen de 'fee' Fortuna en de 'boze geest' Lumpazivagabundus winnen een schrijnwerker, een kleermaker en een schoenmaker gezamenlijk de hoofdprijs. Deze volop gelukte poging om Nestroys 'Zauberposse' in filmbeelden te vertalen heeft Hörbiger, Rühmann en Holt als kostelijk trio in de hoofdrollen.

Allotria

1936 | Komedie, Romantiek

Duitsland 1936. Komedie van Willi Forst. Met o.a. Renate Müller, Heinz Rühmann, Jenny Jugo, Adolf Wohlbrück en Hilde Hildebrand.

Het lukt maar niet om tot het altaar te geraken met de paartjes Müller-Wohlbrück en Jugo-Rühmann. Schitterende rolletjes van met name Jugo en Rühmann, prachtige Art Déco-decors en een prima scenario van Jochen Huth en Willi Forst. Camerawerk van Ted Pahle en Werner Bohne.

Wer wagt - gewinnt!

1935 | Muziek

Duitsland 1935. Muziek van Walter Janssen. Met o.a. Heinz Rühmann, Lizzi Holzschuh, Carl Günther, Annemarie Sörensen en Walter Steinbeck.

Paul Neumann is verliefd op Luise, de dochter van zijn baas, maar Anette, de dochter van een rijke chocoladefabrikant, heeft haar zinnen op Paul gezet. De niet erg overtuigende verfilming van Benatzkys operette Bezauberndes fräulein wordt ook onder deze titel vertoond. Rühmann als Paul is eigenlijk de enige die dat leven in de brouwerij brengt.

Himmel auf Erden

1935 | Komedie

Oostenrijk 1935. Komedie van E.W. Emo. Met o.a. Hans Moser, Theo Lingen en Heinz Rühmann.

Paul Neumann is verliefd op Luise, de dochter van zijn baas, maar Anette, de dochter van een rijke chocoladefabrikant, heeft haar zinnen op Paul gezet. De niet erg overtuigende verfilming van Benatzkys operette Bezauberndes fräulein wordt ook onder deze titel vertoond. Rühmann als Paul is eigenlijk de enige die dat leven in de brouwerij brengt.

Eva

1935 | Muziek

Oostenrijk 1935. Muziek van Johannes Riemann. Met o.a. Magda Schneider, Mimi Shorp, Adele Sandrock, Hans Söhnker en Heinz Rühmann.

Een porseleinfabrikant trouwt met één van zijn arbeidsters. Aardige filmversie van de minder bekende operette van Franz Lehár, vooral dankzij het humoristische element waarvoor Adele Sandrock, Heinz Rühmann en Hans Moser verantwoordelijk zijn. Scenario van Ernst Marischka en camerawerk van Eduard Hoesch.

Der Himmel auf Erden

1935 | Muziek

Oostenrijk 1935. Muziek van E.W. Emo. Met o.a. Heinz Rühmann, Hans Moser, Theo Lingen, Adele Sandrock en Hermann Thimig.

Een Heinz Rühmann-productie naar Julius Horst's toneelstuk over een componist die zijn schoonvader niet durft te bekennen dat hij walsen en schlagers schrijft. Het kapitaal voor een eigen boerenbedoeninkje steekt schoonzoonlief in een operetteproductie. Een Rühmann-film loopt altijd goed af. Georg Zoch schreef het scenario. Het camerawerk is van Bruno Timm.

Der Aussenseiter

1935 | Komedie

Duitsland 1935. Komedie van Hans Deppe. Met o.a. Heinz Rühmann, Ernst Dumcke, Gina Falkenberg, Karl Stepanek en Friedrich Benfer.

Een renpaard hecht zich aan een werkloze die een spijker uit zijn hoef heeft verwijderd. Van het verhaaltje moet de film het niet hebben, maar men wordt vertederd door de manier waarop Rühmann met het paard Toni omgaat.

So ein Flegel

1934 | Komedie

Duitsland 1934. Komedie van Robert A. Stemmle. Met o.a. Heinz Rühmann, Ellen Frank, Inge Konradi, Erwin van Roy en Maria Seidler.

De schrijver van een toneelstuk over de schooljaren krijgt van zijn troep spelers te horen dat hij niets van het onderwerp afweet. Dat is juist, want hij had namelijk privé-onderwijs; dus hij verruilt met zijn broer die hoofd van een school is van plaats en komt in de schoolbanken terecht waardoor hij veel te weten komt. Bewerking van het in Duitsland populaire boek Die Feuerzangenbowle van Heinrich Spoerl met een charmante dubbelrol van Rühmann als schrijver-leerling. Het scenario is van Hans Reimann. Het camerawerk is van Carl Drews.

Pipin, der Kurze

1934 | Komedie

Duitsland 1934. Komedie van Carl Heinz Wolff. Met o.a. Heinz Rühmann, Charlotte Serda, Paul Heidemann, Hans Junkermann en Hilde Hildebrand.

Een kassier ontdekt een tekort in zijn kas en raakt door een jonge danseres nog verder in de moeilijkheden. Een mislukte komedie waar Rühmann zich niet voor had moeten lenen.

Heinz im Mond

1934 | Komedie

Duitsland 1934. Komedie van Robert A. Stemmle. Met o.a. Heinz Rühmann, Rudolf Platte, Annemarie Sörensen, Oskar Sima en Susi Lanner.

De eigenaar van een porseleinfabriek is door een misverstand met twee dames verloofd, maar kiest uiteindelijk voor zijn secretaresse. Rühmann is het enige lichtpunt in deze nogal langdradige komedie. Scenario van regisseur Stemmle en M. Arnac. Camerawerk van Carl Drews.

Frasquita

1934 | Muziek

Oostenrijk 1934. Muziek van Karel Lamac. Met o.a. Jarmila Novotna, Hans Heinz Bollmann, Max Gülstorff, Charlotte Daudert en Heinz Rühmann.

Een jonge architect raakt onder de bekoring van een vurige zigeunerin. Een matige verfilming van de operette van Franz Lehár. Mooie zang, maar geen opwindend spel van Novotna en Bollmann. Aardige komische bijrollen.

Ein Walzer für dich

1934 | Muziek, Komedie

Duitsland 1934. Muziek van Georg Zoch en Georg Zoch. Met o.a. Louis Graveure, Camilla Horn, Heinz Rühmann, Adele Sandrock en Theo Lingen.

Een verdwenen troonopvolger blijkt carrière gemaakt te hebben als zanger en voelt er niets voor de troon te bestijgen. Een nogal uitgesponnen filmoperette op muziek van Meisel, met de tenor Graveure in de hoofdrol en een goede rol van Rühmann als componist. Het scenario is van Hans H. Zerlett en de regisseur. Het camerawerk is van Willy Winterstein. Ook bekend als ICH HEIßE BENJAMIN.

Die Finanzen des Grossherzogs

1934 | Komedie

Duitsland 1934. Komedie van Gustaf Gründgens. Met o.a. Viktor de Kowa, Hilde Weissner, Heinz Rühmann, Paul Henckels en Maria Loja.

In een dwergstaatje breekt bijna revolutie uit omdat men denkt dat de heersende vorst Ramon II er met de staatskas vandoor is. Ramon komt echter terug met een bruid, een Russische grootvorstin, waarna iedereen gelukkig is. Murnau's houterige versie uit 1924 was in Amerika aanleiding voor komische parodieën van o.a. Stan Laurel en Ben Turpin. De versie van Gründgens, een toneelacteur en -regisseur, treft de juiste toon.

Lachende Erben

1933 | Komedie, Romantiek

Duitsland 1933. Komedie van Max Ophüls. Met o.a. Heinz Rühmann, Lien Deyers, Lizzi Waldmüller, Max Adalbert en Ida Wüst.

R[KA3]uhmann als wijnverkoper tegenover de Nederlandse Deyers (die in Duitsland als actrice groot succes had) in een alleraardigste stijlvolle romantische komedie van de theaterregisseur Ophüls. Het scenario is van Felix Joachimson en de regisseur. Het camerawerk is van Eduard Hoesch.

Ich und die Kaiserin

1933 | Romantiek

Duitsland 1933. Romantiek van Friedrich Hollaender. Met o.a. Mady Christians, Conrad Veidt, Lilian Harvey, Heinz Rühmann en Friedel Schuster.

De markies van Pontignac zoekt de onbekende die hem, terwijl hij met verbonden ogen in het ziekenhuis lag, een lied toezong. De beroemde componist Friedrich Holl[KA3]ander (Ich bin von Kopf bis Fuss) regisseerde onder produktieleiding van Erich Pommer voor de eerste maal, maar mede door de druk van de politieke situatie, die hen beiden spoedig Duitsland deed verlaten, is het geen geslaagd debuut geworden. Scenario van Walter Reisch en Robert Liebmann. Camerawerk van Friedl Behn-Grund. Ook bekend als DAS STRUMPFBAND DER KAISERIN en DER HANDSCHUH DER KAISERIN. Engelstalige versie: THE ONLY GIRL.

Heimkehr ins Glück

1933 | Komedie

Duitsland 1933. Komedie van Carl Boese. Met o.a. Paul Hörbiger, Luise Ullrich, Heinz Rühmann, Paul Heidemann en Wolfgang Staudte.

Een overwerkte fabrikant ontvlucht zijn werk en zijn vrouw en vindt een nieuwe liefde. Hörbiger als de fabrikant en Rühmann als een artiest die diens pad kruist, leveren prestaties die ver boven het banale peil van deze klucht uitgaan.

Es gibt nur eine Liebe

1933 | Muziek

Duitsland 1933. Muziek van Johannes Meyer. Met o.a. Louis Graveure, Heinz Rühmann, Ralph Arthur Roberts en Jenny Jugo.

Een zanger verovert het hart van een romantische steno-typiste. Het Duitse filmdebuut van de Engelse tenor Graveure, die enkele liederen van Künneke zingt. Rühmann zorgt op innemende wijze voor de lach.

Drie blaue Jungs, ein blondes Mädel

1933 | Avonturenfilm

Duitsland 1933. Avonturenfilm van Carl Boese. Met o.a. Charlotte Ander, Heinz Rühmann, Friedrich Benfer, Fritz Kampers en Hans Richter.

Twee matrozen krijgen ruzie om een meisje dat tenslotte een ander kiest. Rühmann doet het aardig in een overigens nogal ondermaatse film, waarin de 'kameraadschap' wordt bejubeld.

Strich durch die Rechnung

1932 | Komedie

Duitsland 1932. Komedie van Alfred Zeisler. Met o.a. Heinz Rühmann, Margarete Kupfer, Hermann Speelmans, Tony van Eyck en Jakob Tiedtke.

Na een ruzie met zijn verloofde start Willy Streblow in de Zesdaagse. Hij behaalt de overwinning en bij het erepodium staat zijn meisje stralend op hem te wachten. Met deze amusante film won Rühmann de harten van het bioscooppubliek.

Es wird schon wieder besser

1932 | Komedie

Duitsland 1932. Komedie van Kurt Gerron. Met o.a. Dolly Haas, Heinz Rühmann, Oskar Sima, Paul Otto en Fritz Grünbaum.

Een werkloze ingenieur wordt door de dochter van een autofabrikant aangereden en krijgt daardoor een vrouw èn een baan. Uitstekend door Gerron geregisseerd, speelt Rühman een van zijn beste rollen tot dan toe.

Meine Frau, die Hochstaplerin

1931 | Komedie

Duitsland 1931. Komedie van Kurt Gerron. Met o.a. Heinz Rühmann, Käthe von Nagy, Fritz Grünbaum, Alfred Abel en Theo Lingen.

De temperamentvolle vrouw van een schuchtere bankemployé weet door allerlei listen te bereiken dat haar man mededirecteur wordt van een worstfabriek. Een vlotte komedie waarin de beide hoofdrollen met Von Nagy en Rühmann uitstekend zijn bezet.

Man braucht kein Geld

1931 | Komedie

Duitsland 1931. Komedie van Carl Boese. Met o.a. Heinz Rühmann, Hans Moser, Ida Wüst, Hedy Kiesler en Kurt Gerron.

Een Duitse emigrant die in Amerika het geluk zocht maar niet vond, wordt, omdat men hem voor een miljonair houdt, te hulp geroepen wanneer een bank failliet gaat. Rühmann speelt de rol van de bankemployé die ervoor zorgt dat alles op zijn pootjes terechtkomt, in deze kostelijke komedie met een prima rol van Moser als de miljonair. Scenario van Karl Noti en Hans Wilhelm naar een toneelstuk van Ferdinand Altenkirch. Camerawerk van Willy Goldberger. Ook bekend als DER ONKEL AUS AMERIKA.

Der Stolz der 3. Kompanie

1931 | Drama

Duitsland 1931. Drama van Fred Sauer. Met o.a. Heinz Rühmann, Adolf Wohlbrück, Eugen Burg, Viktor de Kowa en Fritz Kampers.

Een door zijn sergeant-majoor gechicaneerde musketier wordt tenslotte de 'trots van de compagnie' Een soldatenklucht die het vooral moet hebben van Rühmanns Schwejk-achtige creatie.

Der Mann, der seinen Mörder sucht

1931 | Komedie

Duitsland 1931. Komedie van Robert Siodmak. Met o.a. Heinz Rühmann, Lien Deyers, Hans Leibelt, Raimund Janitschek en Hermann Speelmans.

Een scenario van Billie Wilder naar het toneelstuk van Ernst Neubach: Jim, der Mann mit der Narbe. Typisch zwarte komedie uit de jaren dertig zoals ze in Hollywood werden gemaakt. Een man is te laf om zelfmoord te plegen, struikelt thuis over een inbreker en zegt: Ha! Jij kunt wat voor me doen. Maar als de aspirant-zelfmoordenaar opeens verliefd wordt, kost het de grootste moeite de afspraak met de moordenaar weer ongedaan te maken. In 1965 verfilmde Philippe de Broca het oorspronkelijke Jules Verne-verhaal LES TRIBULATIONS D'UN CHINOIS EN CHINE.

Der Brave Sünder

1931 | Komedie

Duitsland 1931. Komedie van Fritz Kortner. Met o.a. Max Pallenberg, Heinz Rühmann, Dolly Haas, Fritz Grünbaum en Josefine Dora.

Een kassier bij een bank, Leopold Pichler, wordt tegen wil en dank gedwongen de boel op te lichten. Kortner's eerste speelfilm was een alleraardigste klucht, die in 1961 een nieuwe versie kreeg: BEI PICHLER STIMMT DIE KASSE NICHT.

Bomben auf Monte Carlo

1931 | Komedie, Musical

Duitsland 1931. Komedie van Hanns Schwarz. Met o.a. Hans Albers, Heinz Rühmann, Anna Sten, Kurt Gerron en Peter Lorre.

Heel Monte Carlo is in paniek wanneer kapitein Hans Albers de kanonnen van zijn schip op het casino richt waar hij zelfs de gage van de matrozen heeft vergokt. Als duo waren Albers en Rühmann bij het publiek niet kapot te krijgen, ook al rammelde het scenario van een film als deze aan alle kanten. Het scenario is van Hans Mueller en regisseur Schwarz. Exporttitel: MONTE CARLO MADNESS.

Einbrecher

1930 | Muziek

Duitsland 1930. Muziek van Hanns Schwarz. Met o.a. Lilian Harvey, Willy Fritsch, Ralph Arthur Roberts, Heinz Rühmann en Oskar Sima.

Een zich met haar oudere man niet gelukkig voelende jonge vrouw trouwt de 'inbreker' die haar rendez-vous met een vriend verstoorde. Een aardige Harvey-Fritsch film met liedjes van Holländer.

Die Drei von der Tankstelle

1930 | Musical, Komedie

Duitsland 1930. Musical van Wilhelm Thiele. Met o.a. Willy Fritsch, Heinz Rühmann, Lilian Harvey, Oskar Karlweis en Olga Tschechowa.

Razend populaire operette met Lilian Harvey en Willy Fritsch, het romantische droomduo van weleer. 'De drie van het pompstation' handelt over drie boezemvrienden die hun luizenleventje noodgedwongen moeten inruilen voor de twijfelachtige geneugten van een benzinestation. Bevallige schone Lilian Harvey brengt leven in de brouwerij als welkome klant. Met onder meer de vrolijke inhakers 'Hallo, du süsse Frau, fahr' nicht allein' en 'Liebling, mein Herz läßt Dich grüßen'. Geschoten door UFA, de Duitse filmproductiegigant die in 1917 in het leven werd geroepen om een positief beeld van Duitsland te exporteren. In 1927 kwam UFA in handen van de nazi's.

Das Mädchen mit den fünf Nullen

1927 | Komedie

Duitsland 1927. Komedie van Curtis Bernhardt. Met o.a. Elza Temary, Marcell Salzer, Adele Sandrock, Elsa Wagner en Paul Bildt.

Drie mannen en een vrouw winnen de hoofdprijs in een loterij, maar worden er niet erg gelukkig mee. Dit is de tweede, zwijgende, film van Heinz Rühmann na zijn debuut in DAS DEUTSCHE MUTTERHERZ, een smartlap waarin hij een in-gemene zoon speelt. Opmerkelijker dan zijn aandeel in deze onbeduidende klucht was de omstandigheid dat de befaamde filmtheoreticus Béla Bálasz zich met het schrijven van het draaiboek voor dit soort films moest bezighouden. Rühmanns carrière begon pas echt met zijn volgende film: DIE DREI VON DER TANKSTELLE.