Ginette Leclerc: cast.
Er zijn 49 films gevonden.

Double détente

1990 | Misdaad

Frankrijk 1990. Misdaad van Claude-Jean Bonnardot. Met o.a. Etienne Berry, Ginette Leclerc en Daniel Emilfork.

Een oude man die zich praktisch niet meer kan bewegen, bezit een van de mooiste collecties precolumbiaanse en Afrikaanse kunstvoorwerpen, die hij heeft opgeborgen in een soort van bunker. Deze verzameling wakkert vanzelfsprekend de hebzucht van veel mensen aan. Een plot dat amper verrassingen of anderszins bevat. Een vlakke regie en te veel langdradige gedeelten, maar fraai spel, vooral van Emilfork, maakt dit weer goed.

Le système du Docteur Goudron et du Professeur Plume

1980 | Horror

Frankrijk 1980. Horror van Claude Chabrol. Met o.a. Jean-François Charroud, Pierre Le Remeur, Coco Ducados, Vincent Gauthier en Ginette Leclerc.

Een jongeman passeert tijdens een reis een oud kasteel. Zijn mede-reiziger vertelt dat het vol gekken zit, die op een speciale manier behandeld worden. Hij besluit het kasteel te bezoeken en belandt daar met een merkwaardige dokter aan een zeer vreemd diner. Het blijkt dat de speciale behandeling inhoudt dat de 'gekken' vrij rondlopen en de baas spelen over hun verzorgers. Gebaseerd op een verhaal van E.A. Poe.

Spermula

1975 | Erotiek, Sciencefiction

Frankrijk 1975. Erotiek van Charles Matton. Met o.a. Dayle Haddon, Udo Kier, Susannah Djian, Georges Géret en Ginette Leclerc.

Op een verre planeet in ons melkwegstelsel ziet men bezorgd toe hoe de aarde aan seksuele wanorde ten onder dreigt te gaan. Een commandogroep bovennatuurlijk begaafde vampiermaagden (?) wordt uitgezonden om de aardse samenleving in seksueel opzicht in een perfecte harmonie te brengen. En dat alles gefilmd volgens de steriele methode van EMMANUELLE en HISTOIRE D'O: prollerig estheticisme om softporno-taferelen voor iedere consument acceptabel te maken. Puinhoop.

Chobizenesse

1975 | Misdaad

Frankrijk 1975. Misdaad van Jean Yanne. Met o.a. Jean Yanne, Robert Hirsch, Catherine Rouvel, Liliane Montevecchi en Paul Le Person.

Directeur van revuetheater wordt met faillissement bedreigd sinds zijn ster en geliefde serieus toneel verkiest. Pogingen om financiering uit wapenindustrie te krijgen voor militaristische show eindigen ook in flop, maar ontdekking van geniale, maar miskende componist en heroriëntatie van revue op porno en travestie lijken resultaat te hebben. Satire op showbiz is voor de hand liggend en mist lichtheid en fantasie in uitwerking, heeft bovendien reactionaire ondertoon. Amusante rol van Hirsch als de componist.

Par ici la monnaie

1973 | Komedie

Frankrijk 1973. Komedie van Richard Balducci. Met o.a. Robert Castel, Nathalie Courval, Michel Galabru, Ginette Garcin en Henri Guybet.

In een met afbraak bedreigde woning in een voorstad wonen kruimeldieven samen, die van hun buit nauwelijks kunnen rondkomen, tot de vrouw van hun aanvoerder bij de politie in dienst treedt en een grote coup voor hen mogelijk maakt: de installatie van een nep-tol op de autobaan. De scenario-schrijver van de GENDARME-films is als regisseur (nog) minder vindingrijk dan als auteur en het ensemble in plaats van één dragende hoofdrol biedt de acteurs geen speelruimte om er op eigen kracht nog wat van te maken.

La belle affaire

1973 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1973. Komedie van Jacques Besnard. Met o.a. Michel Serrault, Rosy Varte, Michel Galabru, Jacques Préboist en Paul Préboist.

Enige caf[KA1]e-eigenaars kopen via een advertentie een goedlopende bar in Marseille, niet wetend dat deze het centrum van de lokale drugshandel is. Ze proberen de ongewenste client[KA2]ele te elimineren door de rivaliteit tussen de gangsters aan te wakkeren. De al te slome regie bederft de mogelijkheden van het kansrijke scenario (van André Clair en Robert Thomas) en de bekwame rolbezetting, zodat slechts enkele geslaagde gags boven de algehele verveling uitsteken. Camerawerk van Marcel Grignon.

Les Volets clos

1972 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1972. Komedie van Jean-Claude Brialy. Met o.a. Marie Bell, Jacques Charrier, Cathérine Rouvel, Suzanne Flon en Ginette Leclerc.

Een jonge zeeman duikt als deserteur voorlopig onder in Bretons havenbordeel, in werkelijkheid een smoes om gratis en langdurig van hun gastvrijheid te profiteren. Brialy geeft een reeks oude actrices come-back rollen, maar de potsierlijke make- up en kleding doen de film eruit zien als een travestietenshow in plaats van een nostalgische sfeertekening à la Max Ophüls.

Le rempart des Béguines

1972 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1972. Drama van Guy Casaril. Met o.a. Nicole Courcel, Anicée Alvina, Jean Martin, Venantino Venantini en Ginette Leclerc.

Een meisje dat adolescente is, verzet zich tegen de huwelijksplannen van haar vader, een weduwnaar. Ze gaat diens ruim denkende minnares opzoeken. Er ontstaat een lesbische relatie die van de oudere vrouw vooral tactiek is om de afweer van het meisje dat het huwelijk in de weg staat, te ondermijnen. De inzet en suggestieve dubbelzinnigheid van de hoofdrolspeelsters wegen enigzins op tegen de vlakke scenariobewerking (van de schrijfster zelf) en botte regie van de roman van Fran[KA10]coise Mallet-Joris (die eveneens een verfilmd vervolg kreeg met LA CHAMBRE ROUGE). De andere acteurs passen zich bij de regie aan en zijn dus beneden peil. Achter de camera stond Andreas Winding.

Elle court, elle court la banlieue

1972 |

Frankrijk 1972. Gérard Pirès. Met o.a. Marthe Keller, Jacques Higelin, Victor Lanoux, Nathalie Courval en Annie Cordy.

Een pas getrouwd stel betrekt een flat in voorstad van Parijs. Zowel de dagelijkse urenlange tocht van en naar het werk in het centrum als het burengerucht in de woning blijken een afmattende aanslag op hun huwelijksgeluk. Al te uitbundige vormgeving en rumoerige rolletjes van allerhande komieken maken het zien van - als uitgangspunt zinnige - satire op actuele situatie net zo vermoeiend als forensenbestaan.

Popsy Pop

1971 | Avonturenfilm, Thriller

Frankrijk 1971. Avonturenfilm van Jean Herman. Met o.a. Henri Charrière, Claudia Cardinale, Stanley Baker, Joachim Hansen en Ginette Leclerc.

Een oude avonturier in het Amazonegebied pleegt uit liefde voor een stripteaseuse een grote diamantenroof waarna zij er alleen met de buit van doorgaat. De reputatie van Charrière door zijn autobiografische ontsnappings-bestseller Papillon was aanleiding om hem niet alleen het scenario te laten schrijven, maar hem daarin ook nog de hoofdrol te geven. Het tweede idee is nog slechter dan het eerste.

Le Drapeau noir flotte sur la marmite

1971 | Komedie

Frankrijk 1971. Komedie van Michel Audiard. Met o.a. Jean Gabin, Jacques Marin, Micheline Luccioni, Eric Damain en Ginette Leclerc.

Spoorwegbeambte heeft prijs gewonnen met bouw van scheepsmodel. Zijn baas wil hem ontwerp op zeewaardig formaat laten uitvoeren, zodat hij beroep doet op oude oom die verhalen heeft over reizen over alle wereldzeeën maar in werkelijkheid nooit voet van wal blijkt te hebben gezet. Volkse komedie kreeg uitwerking die uitsluitend op banale dialooggrappen steunt en verhaalsvondsten na één derde van de film heeft verbruikt. Aanwezigheid van Gabin biedt nauwelijks soelaas.

Le Bal du Comte d'Orgel

1970 | Drama

Frankrijk 1970. Drama van Marc Allégret. Met o.a. Jean-Claude Brialy, Sylvie Fennec, Bruno Garcin, Micheline Presle en Gérard Lartigau.

Jonge vrouw van aristocraat is verliefd geworden op leeftijdsgenoot en bekent dat schuldbewust aan echtgenoot. Deze observeert tijdens door hem gegeven bal passief hun toenadering. Beroemde roman van Raymond Radiquet kreeg zorgvuldige reconstructie van jaren twintig, maar regie doet stof in kitsch ontaarden. Goede titelrol van Brialy, maar het schuldige liefdespaar is uiterst flets. (Françoise Sagan schreef filmdialoog.)

Goto l'île d'amour

1968 | Experimenteel, Fantasy

Frankrijk 1968. Experimenteel van Walerian Borowczyk en Walérian Borowczyk. Met o.a. Pierre Brasseur, Ginette Leclerc, René Dary, Ligia Branice en Jean-Pierre Andreani.

De titel (Goto, het eiland van de liefde) is ironisch, want op het fictieve eiland bespioneert men elkaar en zucht de bevolking onder het juk van een krankzinnige dictator. Er is een theater waar onthoofdingen te zien zijn, er bestaan apparaten om vliegen te doden en er zijn andere akelige dingen die een concentratiekamp-achtige wereld suggereren. In die wereld speelt zich een ongelukkige, hopeloze en hartstochtelijke liefdesgeschiedenis af.

Joe Caligula

1966 | Actiefilm, Misdaad, Erotiek

Frankrijk 1966. Actiefilm van José Bénazéraf. Met o.a. Gérard Blain, Jeanne Valérie, Maria Vincent, Junie Astor en Ginette Leclerc.

Merkwaardige B[KA1]enaz[KA1]eraf-film, erg persoonlijk (beweerd wordt dat B[KA1]enaz[KA1]eraf best wel eens het titelpersonage geweest zou kunnen zijn, een gangstertje (Blain) dat uit Marseille in Parijs arriveert om er de onderwereld te veroveren en de vrouw van een gangsterbaas ontvoert. Zij informeert hem over het doen en laten van de `organisatie`. Met een voor die tijd opvallend filmgeweld vecht Caligula zich een weg naar de top maar de resterende gangsters ontvoeren zijn zus (Valérie), waarop hij warempel ook nog verliefd is, en tenslotte wordt Caligula afgemaakt. Deze film deed heel wat stof opwaaien, hij werd een tijdlang verboden maar tegelijkertijd vergeleken met SCARFACE van Hawks. Toen BONNIE AND CLYDE in de bioscopen kwam was JOE CALIGULA nog steeds verboden en sindsdien is Bénazérafs meest persoonlijke film zo goed als vergeten.

Le Chant du monde

1965 | Drama, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1965. Drama van Marcel Camus. Met o.a. Hardy Krüger, Catherine Deneuve, Charles Vanel, Marilù Tolo en Saro Urzì.

Houthakker in de Provence verleidt dochter van landeigenaar en vermoordt haar verloofde. Er wordt jacht op hem gemaakt door bergen en bossen, terwijl zijn vader en een vriend te hulp proberen te komen. Gewelddadig boerendrama werd gefilmd als een western, waarbij landschappen meer indruk maken dan al te pittoreske personages.

Le cave se rebiffe

1961 | Komedie, Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1961. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Martine Carol, Bernard Blier, Françoise Rosay en Frank Villard.

Een drietal gangsters wil valse bankbiljetten gaan fabriceren en roept de steun in van een rentenierende valsemunter en van een meester-graveur. Zodra de biljetten gedrukt zijn, is de graveur op mysterieuze wijze verdwenen en dat zaait de nodige verwarring. Een vernuftig verhaal en ironisch spel van een sterke rolbezetting, waardoor de film boven de geroutineerde middelmaat van de regie wordt uitgetild. Naar het boek van Albert Simonin, door hemzelf Michel Audiard en regisseur Grangier tot scenario bewerkt. Louis Page deed het camerawerk.

Les Magiciennes

1960 | Drama, Thriller

Frankrijk 1960. Drama van Serge Friedman. Met o.a. Jacques Riberolles, Alice Kessler, Ellen Kessler, Ginette Leclerc en Daniel Sorano.

Een tweeling gebruikt de sprekende gelijkenis voor een verwarrende variété-act. Ze zijn ook achter de schermen niet van elkaar te onderscheiden. De directeur is verliefd op een van de meisjes en uit jaloezie geeft de ander zich uit voor haar zuster. Ze veroorzaakt hiermee nog meer intriges, die onbedoeld resulteren in moord op een van beiden. Deze geforceerde maar ingenieuze Boileau-Narcejac thriller is fysiek ideaal bezet met de Kessler-tweeling die echter acterend onder de maat blijft. De regisseur maakt er ook niets van, zodat de mysterieuze verwarring omslaat in ongeïnteresseerde verveling.

Le Chômeur de Clochemerle

1957 | Komedie

Frankrijk 1957. Komedie van Jean Boyer. Met o.a. Fernandel, Maria Mauban, Ginette Leclerc, Rellys en Henri Vilbert.

Een werkloze staat zijn mededorpelingen bij als onbetaald klusjesman, maar wordt door anderen als een luie nietsnut beschouwd en met de nek aangekeken. Als hij een diefstal uit het kerkofferblok oplost, wordt hij de held van het dorp. Deze voorspelbare komedie met Fernandel op herhalingsoefening ontleent de plaatsnaam in de titel aan een eerdere succesroman en -film, maar bevat de satirische elementen daarvan niet. De film kent wel enkele aardige scènes.

Delincuentes

1956 | Misdaad

Spanje 1956. Misdaad van Juan Fortuny. Met o.a. Ginette Leclerc, Mario Beut, Manuel Monroy en Miguel Angel Valdivieso.

De tegenslagen van een misdadiger die onder de naam Èl Caíd' bekend staat en met wie het uiteindelijk slecht zal aflopen. Een uiterst vulgaire thriller.

Gas-Oil

1955 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1955. Misdaad van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Jeanne Moreau, Gaby Basset, Marcel Bozzuffi en Simone Berthier.

Misdaadfilm met Jean Gabin als noeste, goudeerlijke vrachtwagenchauffeur Jean Chape, die het aan de stok krijgt met gangsters op de Franse plattelandswegen van de vroege jaren vijftig rond Clermont-Ferrand. De gangsters menen dat Chape aan de haal is met de buit van een overreden handlanger. Chape weet van niets maar deinst niet terug om met zijn zwaar materiaal - en dat van zijn collega routiers - grondig terug te slaan nadat de gangsters wat al te opdringerig worden. Acteur Jean Gabin is als vanouds op dreef als de stoïcijnse antiheld die door omstandigheden gedwongen wordt de onherbergzame regionen van zijn (film)karakter te ontginnen.

Les Amants du Tage

1954 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1954. Drama van Henri Verneuil. Met o.a. Françoise Arnoul, Daniel Gélin, Trevor Howard, Ginette Leclerc en Betty Stockfeld.

Man die ontrouwe vrouw heeft vermoord zwerft stuurloos rond tot hij in Lissabon verliefd wordt op jonge weduwe. Zij heeft echter ook een misdaad op haar geweten en wordt gevolgd door Engelse politieman. Veel melodramatische toevalligheden in scenario dat op toeristische locaties werd gefilmd, compleet met zang van Rodriguez. Sensuele spanning tussen Arnoul en Gélin en ironie van Howard houden aandacht vast over alle kuilen in de inhoud.

Le plaisir

1952 | Komedie

Frankrijk 1952. Komedie van Max Ophüls. Met o.a. Jean Galland, Madeleine Renaud, Daniel Gélin, Claude Dauphin en Gaby Morlay.

De Maupassant door Ophüls: een portmanteaufilmmeesterstuk. In Le masque zijgt een oudere Casanova op de dansvloer ineen. In La maison Tellier neemt de madam van een maison close haar nachtvlinders mee op een bijzonder uitje. Le modèle vertelt de tragische liefde tussen kunstschilder en muze. Kijker, treed binnen in de Belle Époque van de classicistische Franse cinema: van decors, kostumering en fotografie tot spel en muziek ademt Le plaisir perfectie en ambivalente schoonheid. Het door Christian Matras gerealiseerde openingsshot van het tweede segment is een mirakel.

La Maison dans la dune

1951 | Misdaad

België​/​​Frankrijk 1951. Misdaad van Georges Lampin. Met o.a. Roger Pigaut, Ginette Leclerc, Jean Chevrier, Marie-Claire Olivia en Arthur Devère.

Een smokkelaar heeft per ongeluk een douanier gedood en wordt als hij een tijdje onderduikt verliefd op een jong meisje, wat jaloezie en wraakzucht van zijn geliefde uitlokt. De smokkelaarsromantiek was een inmiddels vergeten standaardgenre in de jaren vijftig, wat de film nu een curiositeitswaarde geeft die hij destijds niet had.

Un homme marche dans la ville

1949 | Drama

Frankrijk 1949. Drama van Marcel Pagliero. Met o.a. Jean-Pierre Kérien, Ginette Leclerc en Robert Dalban.

Melodrama over een jaloerse havenarbeider, die er zijn voorman van verdenkt een verhouding met zijn vrouw te hebben. Gedraaid in het door WO II platgeschoten Le Havre, en fel bekritiseerd door de linkse pers als arbeiders-onvriendelijk en door de officiële instanties onderdrukt als anti-autoritaire film, waardoor hij in de analen nog steeds niet voorkomt. Pagliero is een Italiaanse neo-realist, die met Roberto Rossellini samenwerkte, eerst als acteur in ROMA, CITTÁ APERTA en naderhand voltooide hij diens film DESIDERIO als regisseur en maakte samen met hem het draaiboek voor PAISA. Daarna werkte hij in de Sovjetunie en ging zich in 1964 bezighouden met tv-werk. Scenario van de regisseur naar de roman van Jean Jausion. Camerawerk van Nicolas Hayer.

Millionnaires d'un jour

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Gaby Morlay, Ginette Leclerc, Jeanne Fusier-Gir, Madeleine Barbulée en Pierre Brasseur.

Deze film gaat in de eerste plaats over het winnen van een lot in de staatsloterij. Het feit dat er een vergissing is begaan bij het bekendmaken van de uitslag brengt een complicatie met zich mee. De filmer en zijn assistent Alex Joffe hebben een reeks sketches opgenomen die, hoe kan het ook anders, wisselend van kwaliteit zijn. Maar het goede humeur is van de partij en de film steunt voornamelijk op de acteurs, waaronder enkele grote namen.

L' Auberge du péché

1949 | Film noir, Misdaad

Frankrijk 1949. Film noir van Jean de Marguenat. Met o.a. Ginette Leclerc, Alice Tissot, Christiane Barry, Madeleine Suffel en Jean-Pierre Kérien.

Gedateerde bewerking van de misdaadroman Café noir van de vergeten Georges-André Cuel. Het was de laatste film van De Marguenat.

Jo la Romance

1949 | Drama, Muziek

Frankrijk 1949. Drama van Gilles Grangier. Met o.a. Georges Guétary, Ginette Leclerc, Noëlle Norman, Suzanne Grey en Nina Myral.

Een waardeloos scenario geeft Guétary gelegenheid een liefdesliedje te kwelen. Het niveau van een fotoroman uit dezelfde periode. Het spel van Guétary is ook niet om over naar huis te schrijven. De andere acteurs trachten de meubels te redden in deze weeë geschiedenis over een onmogelijke liefde, die tenslotte natuurlijk alle hindernissen overwint. Een van de meest smakeloze films van Grangler, ook al zit het technisch allemaal wel goed in elkaar. Ook bekend als CELLE QUE J'AIME.

Une belle garce

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van Jacques Daroy. Met o.a. Ginette Leclerc, Annie Hémery, Janie Claire, Line Renaud en Lucien Coëdel.

Een bewerking van een roman van de vergeten schrijver Charles-Henry Hirsch. Somber melodrama waarin de (zwarte) heldin zowel de minnares is van een circus-directeur als van diens broer. In feite dient deze vage intrige alleen maar om samenhang aan te brengen tussen een reeks indrukwekkende scènes. Deze zijn een stuk beter geslaagd dan het scenario, dat meer in de stijl is van een driestuiverroman. Knap camerawerk van Marcel Lucien.

Les eaux troubles

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van Henri Calef. Met o.a. Ginette Leclerc, Paulette Andrieux, Ludmilla Pitoëff, Jean Vilar en Édouard Delmont.

Bewerking van een novelle van Roger Vercel over een drama in een vissersfamilie die aan de voet van de Mont Saint-Michel leeft. Als de problemen eenmaal opgelost zijn, blijken ze minder dramatisch dan aanvankelijk leek. Het verhaal en de film zijn verouderd. Het geheel heeft echter een charme die nog steeds werkt dankzij de uitstekende regie van de acteurs en het prima camerawerk van Roger Dormoy.

Fiacre 13

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van Raoul André. Met o.a. Ginette Leclerc, Thérèse Dulac, Marcel Herrand, Pierre Larquey en Raymond Bussières.

Een bewerking van de roman van Xavier de Mont[KA1]epin. Dit melodrama koppelt een zwartwit-kijk en alle andere clich[KA1]e`s die deze volksliteratuur eigen zijn aan elkaar. Deze `kostuumfilm` is echter opgenomen met eerlijk vakmanschap. Deze film in twee delen (Le Crime en Le Châtiment) is nog steeds het aanzien waard, vanwege het acteerwerk, dat op overdreven wijze aan het thema werd aangepast maar toch tamelijk amusant is, alhoewel...drie uur achter elkaar?

Nuits sons fin

1947 | Drama

Frankrijk 1947. Drama van Jacques Séverac. Met o.a. Ginette Leclerc, Jeanne Fusier-Gir, Hélène Sauvaneix, Héléna Manson en Geneviève Morel.

Een bewerking van een roman van Georges Magnane, een schrijver die al even vergeten is als de regisseur van dit boerendrama. Mag desnoods nog best gezien worden vanwege het acteerwerk van Ginette Leclerc.

Il fiacre n.13 - Delitto

1947 | Drama

Italië 1947. Drama van Mario Mattoli. Met o.a. Leonardo Cortese, Vera Carmi, Roldano Lupi, Ginette Leclerc en Sandro Ruffini.

De hertogin van Latour onterft haar onhebbelijke zoon Giorgio (Lupi) en laat al haar rijkdom na aan een andere, serieuzere zoon. Giorgio vermoordt zijn broer en ook een onwettige zoon, door het kind in een koets achter te laten. Een onschuldige dokter wordt beschuldigd van de moord. Twintig jaar later vraagt de familie om een herziening via een proces maar alle belangrijke papieren zijn verdwenen. Een jonge functionaris gaat het probleem oplossen. Hij blijkt de onwettige zoon te zijn van de vermoorde bloedverwant, die in de koets door Giorgio was achtergelaten. Redelijke rollen, voorspelbaar, maar over het geheel genomen nogal sentimenteel.

Chemins sans loi

1947 | Drama

Frankrijk 1947. Drama van Guillaume Radot. Met o.a. Ginette Leclerc, Marguerite Moreno, Jean Murat, Madeleine Rousset en Josée Conrad.

Deze Radot had als producent/regisseur maar een korte carrière en hij maakte slechts zeven films, maar hij is ten onrechte in de vergetelheid geraakt. Dit is niet een van zijn betere films omdat het scenario nogal melodramatisch is. Een klein meisje wordt door een groep zigeuners geadopteerd. Het blijkt een bende paardedieven te zijn, geleid door een oude vrouw, de Spin genaamd. Er wordt niet slecht geacteerd, en het is zeer overtuigend gefilmd.

Le Dernier sou

1946 | Avonturenfilm, Misdaad

Frankrijk 1946. Avonturenfilm van André Cayatte. Met o.a. Ginette Leclerc, Gilbert Gil, Noël Roquevert, Fernand Charpin en Annie France.

Een film over oplichterij waarin de schuldigen hun straf niet ontlopen en de onschuldigen van alle blaam worden gezuiverd. Maar de heldin sterft, als slachtoffer van de wraak van een gangster. Dit is een van de eerste films van André Cayatte, die toen nog niet de neiging had zijn films vol te stoppen met moraliserende aanklachten. Deze film heeft die pretenties nog niet en heeft de tand des tijds heel wat beter doorstaan dan sommige van zijn latere films.

Le val d'enfer

1943 | Drama

Frankrijk 1943. Drama van Maurice Tourneur. Met o.a. Ginette Leclerc, Gabrielle Fontan, Gabriel Gabrio, Édouard Delmont en André Reybaz.

Leuke en minder leuke avonturen van een chef, weduwnaar en vader van een zoon, die hem problemen bezorgt. Tevens onderhoudt hij een nogal moeizame relatie met een vrouw, die net door haar minnaar is verlaten. Een van de laatste films van deze cineast en zeker niet een van de belangrijkste. Een paar zwakke punten in een tamelijk flauw, maar vooral triviaal scenario van Carlo Rim, dat de uitgekauwde stijl van een passiedrama plus enige uit het leven gegrepen elementen bevat. Goed spel.

Le corbeau

1943 | Film noir, Misdaad, Thriller, Drama

Frankrijk 1943. Film noir van Henri-Georges Clouzot. Met o.a. Pierre Fresnay, Ginette Leclerc, Micheline Francey, Pierre Larquey en Héléna Manson.

Een slaperig Frans dorpje raakt geïnfecteerd met achterdocht vanwege anonieme dreigbrieven. In de geheimzinnige epistels, getekend Le corbeau (de raaf), worden diverse dorpelingen beschuldigd van onfatsoenlijk gedrag. Le corbeau is één van de meest bejubelde film noirs vanwege de sfeervolle cinematografie, de effectieve suspense en de treffende zedenles (niemand is fatsoenlijk). Tegelijkertijd is de film besmet omdat de makers werkten voor productiehuis Continental, een filmbedrijf dat door nazi Joseph Goebbels in 1940 was opgezet om het Franse publiek te sussen met a-politiek vermaak. Na de bevrijding werd cineast Clouzot voor twee jaar geschorst en kreeg acteur Fresnay zes maanden celstraf.

Fièvres

1942 | Drama, Muziek

Frankrijk 1942. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Tino Rossi, Madeleine Sologne, Jacqueline Delubac, Ginette Leclerc en Jacques Louvigny.

Vrouw van zanger met veel succes houdt fatale ziekte voor hem verborgen, maar zijn slippertje met directrice van platenmaatschappij versnelt haar aftakeling. Uit schuldbesef geeft zanger carrière op en hij trekt zich terug op platteland waar boerenmeisje hem nieuwe levensmoed geeft. Muzikale smartlap is op maat gemaakt voor Rossi die als acteur niet tegen rol is opgewassen, maar tegenspel in de juiste toon krijgt.

Ils étaient 5 Permissionnaires

1940 | Oorlogsfilm, Komedie

Frankrijk 1940. Oorlogsfilm van Pierre Caron. Met o.a. Ginette Leclerc, Alice Tissot, Jeanne Fusier-Gif, Oléo en Sylvia Bataille.

Vijf verlofgangers laten gedurende een 'rustige periode aan het front' in een klein stadje in het zuiden van Frankrijk de bruiloft van een charmant meisje en een rijke stinkerd van wie zij niet houdt mislukken. Een komedie met ergens op de achtergrond de oorlog die nauwelijks ter sprake wordt gebracht want het was de laatste film die in z'n geheel voor de nederlaag in 1940 werd opgenomen. Met andere woorden, hij zit boordevol illusies. Het is ook de voorlaatste film die de sombere Caron maakte.

Menaces

1939 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1939. Drama van Edmond T. Gréville. Met o.a. Erich von Stroheim, Henri Bosc, Mireille Balin, Ginette Leclerc en Wanda Wangen.

Vijf angstige dagen vlak voor het uitbreken van WO II in een hotel in het Quartier Latin, waar de gasten o.a. bestaan uit vluchtelingen (w.o. professor Von Stroheim, die zelfmoord zal plegen), en twee jonge kerels, Galland en Loder, die naar het front vertrekken. De film werd gekweld door allerlei problemen bij de produktie (het negatief verschroeide) en in 1944 maakte Gréville een optimistisch einde aan de film, wat hij daarna weer liet varen voor het oorspronkelijke. Opmerkelijk vanwege het historische tijdsbeeld dat beklemmend is vastgelegd. Scenario van regisseur Gr[KA1]ville, dialogen van Pierre Lestringuez. Het camerateam bestond uit: Alain Douarinou, Nicolas Hayer, Otto Heller en André Thomas.

Tricoche et Cacolet

1938 | Komedie

Frankrijk 1938. Komedie van Pierre Colombier. Met o.a. Fernandel, Ginette Leclerc, Elvire Popesco, Jean Weber en Frédéric Duvallès.

De onhandige en altijd kibbelende privédetectives moeten hier letten op de jonge vrouw van een rijke bankier die het hof wordt gemaakt door een ijdele aristocraat. Dan verschijnt een Turkse pasja die zowel op de vrouw van de bankier verliefd wordt als op diens minnares. Deze oude, luchtige komedie dient er alleen maar voor om het komisch duo in zoveel mogelijk vermommingen op te voeren. De onophoudelijke grimasserij wordt op den duur hoogst vermoeiend, het lijkt wel een eindeloos uitgerekte sketch van de Mounties.

The Baker's Wife

1938 |

1938. Marcel Pagnol. Met o.a. Robert Brassac, Robert Vattier, Charles Moulin, Ginette Leclerc en Raimu.

De onhandige en altijd kibbelende privédetectives moeten hier letten op de jonge vrouw van een rijke bankier die het hof wordt gemaakt door een ijdele aristocraat. Dan verschijnt een Turkse pasja die zowel op de vrouw van de bankier verliefd wordt als op diens minnares. Deze oude, luchtige komedie dient er alleen maar voor om het komisch duo in zoveel mogelijk vermommingen op te voeren. De onophoudelijke grimasserij wordt op den duur hoogst vermoeiend, het lijkt wel een eindeloos uitgerekte sketch van de Mounties.

Métropolitain

1938 |

1938. Maurice Cam. Met o.a. Ginette Leclerc en Albert Préjean.

De onhandige en altijd kibbelende privédetectives moeten hier letten op de jonge vrouw van een rijke bankier die het hof wordt gemaakt door een ijdele aristocraat. Dan verschijnt een Turkse pasja die zowel op de vrouw van de bankier verliefd wordt als op diens minnares. Deze oude, luchtige komedie dient er alleen maar voor om het komisch duo in zoveel mogelijk vermommingen op te voeren. De onophoudelijke grimasserij wordt op den duur hoogst vermoeiend, het lijkt wel een eindeloos uitgerekte sketch van de Mounties.

La femme du boulanger

1938 | Komedie

Frankrijk 1938. Komedie van Marcel Pagnol. Met o.a. Raimu, Ginette Leclerc, Fernand Charpin, Robert Vattier en Édouard Delmont.

Bakker Aimable Castanier, ontroostbaar dat zijn jongere echtgenote ervantussen is met een herder, weigert brood te bakken tot ze terugkeert. Het dorp waar hij net zijn nerinkje heeft opgezet beweegt hemel en aarde om hem weer zijn heerlijke fougasse te laten kneden. Zeer vrije Jean le Bleu-adaptatie, naar Provence-meesterchroniqueur Jean Giono (1895-1970), is een sublieme Zuid-Franse 'Pagnolade' van melodrama en tragikomedie. Raimu ontroert als Joris Goedbloed, de kleurrijke nevenpersonages zingen Giono's warme Provençaals. Groots: de scène waarin verdrietige niet-drinker Aimable op het dorpscaféterras aan de Pernod gaat.

Le Choc en retour

1937 | Komedie

Frankrijk 1937. Komedie van Georges Monca en Maurice Kéroul. Met o.a. Michel Simon, René Lefèvre, Janine Crispin, Raymond Cordy en Marcelle Praince.

Een eigenaar van een suikerraffinaderij weet de doorvoering van sociale verworvenheden van het Volksfront, in 1936, in zijn eigen voordeel om te zetten. Hij lokt een staking uit. Zo vermijdt hij bekend te moeten maken dat zijn bedrijf in moeilijkheden verkeert. Zo'n tamelijk reactionaire instelling daargelaten, een sentimentele komedie, waar Michel Simon zich niet aan had moeten wagen, net zo min als de schrijver, Pierre Mac Orlan. Alleen voor de fans van Simon.

Les Dégourdis de la onzième

1936 | Komedie

Frankrijk 1936. Komedie van Christian-Jaque. Met o.a. Fernandel, André Lefaur, Saturnin Fabra, Pauline Carton en Ginette Leclerc.

Kolonel wiens zuster pikant toneelstuk heeft geschreven besluit niets vermoedend dit te laten opvoeren door en voor dienstplichtigen, als tijdens repetitie voor Romeinse orgie de kazerne inspectie krijgt. Soldatenklucht onderscheidt zich in niets van latere films in het genre, maar is toch vermakelijker. Misschien door de inbreng van de acteurs, misschien omdat alle grappen destijds nog niet uitgemolken waren.

L' Homme de nulle part

1936 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1936. Drama van Pierre Chenal. Met o.a. Pierre Blanchar, Isa Miranda, Margo Lion, Robert Le Vigan en Ginette Leclerc.

Een jongeman ontvlucht zijn ongelukkige huwelijk en wordt dood gewaand, waarna zijn vrouw hertrouwt. De nieuwe echtgenoot verschaft hem valse identiteitspapieren om een schandaal te voorkomen, zodat de held echt een nieuw leven kan beginnen. Deze verfilming van de Pirandello-roman Wijlen Mattia Pascal maakt haar vooroorlogse reputatie niet meer waar, ondanks het scenario van literaire grootheden als Vitrac, Salacrou en Pirandello zelf en voor die tijd ongewone locatie-opnamen. De vlakke regie doet het geheel op bordpapier lijken en de romantische gekweldheid van het toenmalig idool Blanchar komt nu potsierlijk over.

Toto

1933 | Komedie

Frankrijk 1933. Komedie van Jacques Tourneur. Met o.a. Albert Préjean, Renée Saint-Cyr, Jim Gérald, Robert Goupil en Félix Oudart.

De derde lange speelfilm van Tourneur. Hij erkende zelf dat TOTO het niveau van het broddelwerk niet ontstijgt. Hij kon niet goed met dit erg groffe scenario overweg, het nadrukkelijk dolkomische genre past helemaal niet bij hem. De acteurs sloven zich naar hartelust uit. Het scenario is van Hermann Kosterlitz. Het camerawerk is van Raymond Agnel Colas.

L' Etoile de Valencia

1933 | Avonturenfilm

Frankrijk​/​​Duitsland 1933. Avonturenfilm van Serge de Poligny. Met o.a. Brigitte Helm, Jean Gabin, Thomy Bourdelle, Lucien Dayle en Paule Andral.

Onterechte verdenking van ontrouw doet een machinist bij de zeepolitie zijn vrouw verlaten. Later vindt hij haar terug als danseres in een louche nachtclub op Majorca. Door haar weet hij een handel in blanke slavinnen te ontmaskeren op een jacht dat door de zeepolitie al lang werd verdacht. Deze onderhoudende maar middelmatige avonturenfilm is de Franse versie van STERN VON VALENCIA van Alfred Zeisler, en dank zij de rolbezetting een verbetering daarop. UFA-ster Brigitte Helm nam de rol over van Ossi Oswalda.

Adieu les beaux jours

1933 | Avonturenfilm, Drama

Duitsland​/​​Frankrijk 1933. Avonturenfilm van André Beucler. Met o.a. Brigitte Helm, Jean Gabin, Thomy Bourdelle, Julien Carette en Henri Bosc.

Een naar Spanje gevluchte juwelendievegge wordt verliefd op een ingenieur. Ze wil haar leven beteren, maar wordt door onhandigheid van medeplichtigen toch gearresteerd. Dit vehikel voor Brigitte Helm als elegante avonturierster - in de Duitse versie DIE SCHÖNEN TAGEN VON ARANJUEZ met Wolfgang Liebeneiner en Gustaf Gründgens onder regie van Johannes Meyer - werd drie jaar later mét happy end opnieuw gefilmd als DESIRE, met Dietrich. Gabin is kleurloos in een kleurloze minnaarsrol.