Olivier Hussenot: cast.
Er zijn 31 films gevonden.

La part du feu

1978 | Drama, Thriller

Frankrijk 1978. Drama van Etienne Périer. Met o.a. Michel Piccoli, Claudia Cardinale, Jacques Perrin, Rufus en Roland Bertin.

Michel Piccoli werkte samen met Hitchcock, Godard, Buñuel en Malle en is een van Frankrijks grootste filmsterren. Claudia Cardinale was oorspronkelijk Italië's antwoord op Brigitte Bardot en acteerde onder meer voor Visconti en Fellini. In La part du feu is Piccoli een ambitieuze aannemer die ontdekt dat zijn vrouw (Cardinale) vreemd gaat met zijn assistent (Perrin). Piccoli laat de relatie toe en gebruikt de situatie om de medewerker te manipuleren. Prachtig gespeeld allemaal, maar het scenario is wat onder de maat vergeleken met het niveau van de cast. De camera betrapt Cardinale voortdurend bij het aan- of uitkleden.

Pourvu qu'on ait l'ivresse

1974 | Drama, Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1974. Drama van Rinaldo Bassi en Reynald Bassi. Met o.a. Denise Roland, Paul Guers, Alain Noury, Stefania Careddu en Valérie de Tilbourg.

Bewerking van de roman [KL]Gamiani[KLE], een weinig bekend werk van Alfred de Musset. De kwaliteit van het spel maakt deze film de moeite waard, want ondanks de buitenopnamen op lokatie in Itali[KA3]e (erg mooie fotografie van Etienne Szabo) gaat het om gefilmd toneel en is de cinematografische waarde uiterst laag. Bovendien past de muziek van Carl Orff slecht bij de romantische entourage. Ook bekend als QU'IMPORTE LE FLACON POURVU QU'ON AIT L'IVRESSE.

Un meurtre est un meurtre

1972 | Thriller

Frankrijk 1972. Thriller van Etienne Périer. Met o.a. Stéphane Audran, Jean-Claude Brialy, Catherine Spaak, Robert Hossein en Michel Serrault.

Een tirannieke verlamde vrouw komt bij een auto-ongeval om zodat haar echtgenoot een nieuw leven kan beginnen met zijn vriendin. Dan meldt zich een man die zegt de vrouw vermoord te hebben en een beloning voor zijn diensten eist, en de tweelingzus van de overledene komt de weduwnaar ook van moord beschuldigen. Deze bizarre misdaadintrige mist spanning in de verfilming, maar compenseert dat met humor tot aan een uitermate gezochte en teleurstellende ontknoping. De acteurs beleven merkbaar genoegen aan hun rollen.

Pas folle, la guêpe

1972 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1972. Komedie van Jean Delannoy. Met o.a. Françoise Rosay, Anny Duperey, Bruno Prafal, Philippe Clay en Daniel Ceccaldi.

Een rijke oude dame heeft als enige erfgenaam een neef, die niet in geld is geïnteresseerd; dit tot misnoegen van zijn ambitieuze vriendin die tevens de privéverpleegster is van de vrouw. Een misdadige chauffeur wil daar gebruik van maken om het testament ten gunste van hemzelf te vervalsen en zijn werkgeefster dan te vermoorden. Deze aardige misdaadkomedie - naar James Hadley Chase - is met te weinig vaart gefilmd en daardoor voorspelbaar. Rosay is verrukkelijk in een van haar laatste rollen en wordt goed gesecundeerd door Duperey, maar de heren acteurs zijn lulliger dan het verhaal noodzakelijk maakt.

Le Chien fou

1966 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1966. Misdaad van Eddy Matalon. Met o.a. Claude Brasseur, Dany Carrel, Maurice Chevit, Howard Vernon en Olivier Hussenot.

Een werkloze beraamt met twee lotgenoten een inbraak bij een juwelier, waarbij ondanks de zorgvuldige voorbereiding van alles misgaat. Een nachtwaker wordt gedood en één van de inbrekers raakt zwaar gewond, waarna tussen de anderen een conflict ontstaat: kunnen ze wel of niet naar een dokter? Dit simpele misdaaddrama houdt meer vast aan de logica dan gewoonlijk, waardoor deze debuutfilm van tv-regisseur erg verrassingsloos wordt, zonder dat dat gecompenseerd wordt door een gespannen vormgeving of psychologische uitdieping. Een goede rol van Brasseur als enige kwaliteit.

Sfida a Rio Bravo

1965 | Western

Italië​/​​Frankrijk​/​​Spanje 1965. Western van Tulio Demicheli. Met o.a. Guy Madison, Madeleine Lebeau, Gerard Tichy, Fernando Sancho en José Greci.

Waarschijnlijk heeft geen enkele andere Europese western zoveel verschillende titels. Madison is de befaamde Wyatt Earp die in deze film een einde maakt aan het bandietendom in de stad Rio Bravo, en hij doet dat met elan. Een zeer onderhoudende western met Madison in een goede rol.

Le Dimanche de la vie

1965 | Komedie

Frankrijk 1965. Komedie van Jean Herman. Met o.a. Danielle Darrieux, Françoise Arnoul, Jean-Pierre Moulin, Jean Rochefort en Olivier Hussenot.

Een provinciaal echtpaar kan zich dank zij een erfenis in Parijs installeren, waar de vrouw die helderziende is, een succesvolle waarzegster wordt, aan de vooravond van WOII. Een satirische roman van Raymond Queneau werd aangegrepen om een filmstijl uit de jaren '30 te reconstrueren. De regisseur is daar alleen plichtmatig in geslaagd: hij heeft geen eigen originaliteit kunnen opbrengen, maar de spiritualiteit en het stijlgevoel van de acteurs maken veel goed.

Le Coup de grâce

1965 | Drama, Thriller

Canada​/​​Frankrijk 1965. Drama van Jean Cayrol. Met o.a. Danielle Darrieux, Michel Piccoli, Emmanuelle Riva, Olivier Hussenot en Alain Saury.

Een collaborateur komt twintig jaar na WOII met een door plastische chirurgie verkregen nieuw uiterlijk in zijn geboorteplaats terug. Alleen compromitterende papieren kunnen een rustig nieuw leven nog in de weg staan. Net als hij de vriendschap van de notabelen en de liefde van de zuster van één van zijn vroegere slachtoffers heeft veroverd, wordt hij met zijn verleden gechanteerd. Dit boeiende gegeven werd in de regie van de scenarioschrijver van Resnais' MURIEL met zoveel omhaal uitgewerkt, dat de acteurs de aandacht nog maar net weten vast te houden.

Les Durs à cuire

1964 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1964. Komedie van Jacques Pinoteau. Met o.a. Roger Pierre, Stéphane Audran, Jean Poiret, Michel Serrault en Mireille Darc.

Een schrijver van toneel-thrillers ontdekt dat zijn vrouw en zijn ghost-writer hem naar het leven staan. Hij wil zijn kennis van de perfecte misdaad gebruiken om wraak te nemen, maar de ene dode na de andere valt zonder dat hij zelf iets heeft ondernomen. Hoewel het hier een romanverfilming betreft, blijft deze zwarte komedie steken in de Franse traditie van de boulevardklucht, met aangedikt acteren en overwegend dialoog-humor. Het vlotte tempo en wat meer dan gewoonlijk visuele gags tillen het resultaat net boven het gemiddelde uit.

La Vendetta

1961 | Komedie, Misdaad, Drama

Italië​/​​Frankrijk 1961. Komedie van Jean Cherasse. Met o.a. Francis Blanche, Marisa Merlini, Mario Carotenuto, Olivier Hussenot en Rossy Varte.

Een man die op Corsica komt om te rentenieren laat zich overhalen om zijn kandidatuur te stellen tegen een corrupte burgemeester en verzet zich tegen de verkering van zijn neef met de dochter van een roemruchte bandiet, die een toeristische trekpleister is. Om de onvermijdelijke vendetta uit te vechten laat hij vijf gangsterneefjes uit Amerika overkomen. De Corsicaanse vendetta's vormden jarenlang het onderwerp van Franse filmkluchten en ze worden nu hooguit naar een wat hoger niveau getild door de uitbundige 'schmiere' van Blanche en De Funès. De vormgeving is allesbehalve temperamentvol.

Donnez-moi dix hommes désesperés

1961 | Drama

Israël​/​​Frankrijk 1961. Drama van Pierre Zimmer. Met o.a. Pascale Audret, Maurice Sarfati, Jacques Riberolles, Philippe Clair en Catherine Berg.

Joodse jongeren van verschillende nationaliteit richten in 1946 in de Negev-woestijn een kibboets op, waarbij ze tegenstand, ontberingen en onderlinge animositeit moeten overwinnen tot het Britse mandaat wordt opgeheven en in de Verenigde Naties is gestemd v[KA1]o[KA1]or een zelfstandige staat Isra[KA3]el. Een sobere reconstructie van de geboorte van Isra[KA3]el die vooral de overwinning op een onvruchtbare natuur celebreert. (De film was een project van de verongelukte cineast Alain Kaminker en werd volgens zijn richtlijnen voltooid door Zimmer die daarna nooit meer een behoorlijke film zou maken.)

Une Gueule comme la mienne

1960 | Drama, Thriller, Oorlogsfilm

Frankrijk 1960. Drama van Frédéric Dard. Met o.a. Paul Guers, Claire Maurier, Jacques Duby, Olivier Hussenot en Howard Vernon.

Een schrijver die actief is in het verzet, wordt uit baatzucht van de Gestapo gered door een collaborerende uitgever, met wiens vrouw hij een verhouding krijgt. Ze misbruikt hem om haar echtgenoot op te ruimen voor een andere minnaar. Uit wraak dirigeert hij de geallieerden in een bombardement waarbij zij sneuvelt. De regiepoging van de thriller-schrijver Dard heeft suggestieve en spannende verzetsscènes, maar het overspelverhaal verzandt in lamlendige clichés.

Les Scélérats

1960 | Drama

Frankrijk 1960. Drama van Robert Hossein. Met o.a. Michèle Morgan, Robert Hossein, Perrette Pradier, Frank Latimore en Olivier Hussenot.

Sinds de dood van haar zoon is een rijke Amerikaanse alcoholica geworden. Ze geeft haar man de schuld. De dochter van de buren laat zich als dienstmeisje engageren en wordt verliefd op haar werkgever. Als de vrouw door een ongeval sterft wil ze hem chanteren met verdenking van moord. De film heeft een sombere broeierige sfeer en goed spel van Morgan als gefrustreerde bourgeoise, maar het zwakke scenario geeft onvoldoende ondersteuning.

Crésus

1960 | Komedie

Frankrijk 1960. Komedie van Jean Giono. Met o.a. Marcelle Ranson, Fernandel, Rellys, Sylvie en René Génin.

Een eenvoudige schaapherder vindt een grote som (vals) geld die zijn rustige leven in de war schopt. Zijn buitensporige liefdadigheid wekt de verdenking van de politie. Het regiedebuut van de schrijver Giono vertoont de stijl van Marcel Pagnol. De moraal dat geld niet gelukkig maakt is weinig verrassend, maar de vriendelijke aanpak maakt dit toch een van de betere late Fernandel-films.

The Roots of Heaven

1958 | Drama, Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1958. Drama van John Huston. Met o.a. Errol Flynn, Juliette Gréco, Trevor Howard, Eddie Albert en Orson Welles.

Howard is in zijn eentje een kruistocht begonnen voor het behoud van de Afrikaanse olifant, een bedreigde diersoort die hij de `wortels van de hemel` noemt. Hij krijgt de hulp van een aan lager wal geraakte Britse majoor (Flynn) en een dienstertje uit een nachtclub (Gréco). De groep sympathisanten rond Howard wordt steeds groter, maar er groeien spanningen. Voor deze confrontatie van idealisme met materialisme kon Huston rekenen op de medewerking van een internationale rolverdeling van sterren, wat eigenlijk het zwakke punt van de film vormt. Er is bovendien een overmaat aan onuitgewerkte subplots, zo groot dat er een tv- serie van zou kunnen worden gemaakt. Toch blijft het een eerlijk pleidooi voor de bescherming van bedreigde diersoorten. Vrij gebaseerd op een bekroonde roman van Romain Gary, door Gary zelf in samenwerking met Patrick Leigh-Fermor bewerkt voor de film. Fotografie van Oswald Morris. Gefilmd in CinemaScope.

Les Amants de demain

1958 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1958. Misdaad van Marcel Blistène. Met o.a. Édith Piaf, Michel Auclair, Armand Mestral, Raymond Souplex en Joëlle Bernard.

Een componist wordt verliefd op de vrouw van een caféhouder die een verhouding heeft met zijn serveerster. Hij bekent haar zelf al een crime passionnel op zijn geweten te hebben en helpt haar de echtgenoot te doden. De film lijkt zowel qua stijl, fatalistische strekking als door de weergave van het milieu twintig jaar vòòr de première gemaakt te zijn. Piaf speelt hierin de laatste van haar weinige filmrollen.

Inspector Maigret

1958 |

1958. Jean Delannoy. Met o.a. Jean Gabin, Olivier Hussenot en Annie Girardot.

Een componist wordt verliefd op de vrouw van een caféhouder die een verhouding heeft met zijn serveerster. Hij bekent haar zelf al een crime passionnel op zijn geweten te hebben en helpt haar de echtgenoot te doden. De film lijkt zowel qua stijl, fatalistische strekking als door de weergave van het milieu twintig jaar vòòr de première gemaakt te zijn. Piaf speelt hierin de laatste van haar weinige filmrollen.

Les Hommes en blanc

1955 | Drama

Frankrijk 1955. Drama van Ralph Habib. Met o.a. Raymond Pellegrin, Jeanne Moreau, Jean Chevrier, Fernand Ledoux en Christian Marquand.

Een ambitieuze jonge arts wordt, na tegenslagen in zijn carrière in Parijs, noodgedwongen assistent van een oude plattelandsdokter. Het idealisme slaat op hem over en hij kiest voor patiënten en opvolging van zijn leermeester boven roem in de stad. De film weet de clichés van de doktersfilm redelijk binnen de perken te houden en het beroep en het medisch milieu tamelijk authentiek te tekenen. Goed spel in de meeste rollen, vooral van Moreau als de verliefde vrouwelijke collega in een overigens al te voorbeeldig geschreven rol.

La Meilleure part

1955 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1955. Drama van Yves Allégret. Met o.a. Gérard Philipe, Michèle Cordoue, Gérard Oury, Michel François en Valeria Moriconi.

Een jonge ingenieur leidt de bouw van een stuwdam in de bergen hoewel zijn gezondheid het werken op grote hoogte niet toelaat. Als hij zich toch moet laten vervangen is een ongeluk van een Arabische gastarbeider aanleiding tot een staking van de arbeiders. De schildering van het dagelijks leven van bouwvakkers die in riskante omstandigheden moeten werken, wordt geofferd aan melodramatische en weinig interessante verhaalselementen. Een van de minst geslaagde films met Philipe in, paradoxaal, een van zijn beste rollen.

Je suis un sentimental

1955 | Actiefilm, Komedie, Misdaad, Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1955. Actiefilm van John Berry. Met o.a. Eddie Constantine, Bella Darvi, Walter Chiari, Cosetta Greco en Olivier Hussenot.

Een journalist wordt door zijn hoofdredacteur te hulp geroepen om de moord op diens minnares op te lossen. Een van de aardiger Eddie-films, zowel door de vaardige regie als door het niet al te gezocht scenario - waardoor het gebrek aan echte vondsten en fantasie niet storen - maar de ironie en de knokpartijen zijn volgens standaardrecept, evenals de uitdagende dames. Het scenario is geschreven door Lee Gold, Tamar Hovey en John Berry. Het camerawerk is van Jacques Lemare.

Mam'zelle Nitouche

1954 | Komedie, Musical, Muziek

Frankrijk 1954. Komedie van Yves Allégret. Met o.a. Fernandel, Pier Angeli, François Guérin, Michèle Cordoue en Jean Debucourt.

Deze nieuwe versie in kleur van de vooroorlogse muzikale komedie van Marc Allégret uit 1931 met dezelfde titel en met in de hoofdrollen Raimu en Janie Marèse, rond de stiekeme operettecomponist, werd geregisseerd door Yves, de jongere broer van Marc, die de remake lang zo luchtig niet heeft aangepakt. De frisheid en inzet van de rolverdeling, Fernandel en Pier Angeli voorop, redden het simpele verhaaltje. Het scenario is van Marcel Achard, Jean Aurenche en regisseur Allégret naar het verhaal van Henri Meilhac, Albert Maillaud en Ernest Blum. Het camerawerk is van Armand Thirard. Eastmancolor, Mono.

Les Amours finissent à l'aube

1953 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1953. Drama van Henri Calef. Met o.a. Georges Marchal, Françoise Christophe, Nicole Courcel, Suzanne Dehelly en Louis Seigner.

Auto-ingenieur heeft zwaar zieke vrouw voor wie elke emotie fataal kan zijn. Hij houdt zijn slippertjes voor haar geheim tot zwangere vriendin alles dreigt te vertellen. Hij wurgt haar per ongeluk en laat lijk verdwijnen. Politie ontdekt misdaad toch, maar kan niet tot sluitend bewijs komen. Film aarzelt voortdurend tussen politie-intrige en overspannen psychologisch drama en houdt door die toonswisseling nieuwsgierigheid gaande. Als meer steracteurs uit die periode komt Marchal naar huidige maatstaven over als een engerd.

La Vierge du Rhin

1953 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1953. Drama van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Nadia Gray, Elina Labourdette, Andrée Clément en Renaud Mary.

Een doodgewaande krijgsgevangene merkt bij terugkeer dat zijn vrouw hertrouwd is met de compagnon die ook zijn vrachtvaartonderneming tot faillissement heeft gebracht. Dan wordt de compagnon vermoord. Een routinefilm in ieder opzicht, waarin een reeks onwaarschijnlijke verhaalswendingen gebrek aan echte spanning moet compenseren.

Les Dents longues

1952 | Drama

Frankrijk 1952. Drama van Daniel Gélin. Met o.a. Daniel Gélin, Danièle Delorme, Jean Chevrier, Louis Seigner en Jean Debucourt.

Een ambitieuze jonge journalist werkt zich op bij een provinciale krant en weet met een primeur de dreigende sluiting van het bedrijf te voorkomen. De grote aandacht voor zijn werk kost hem bijna zijn huwelijk. Als 'kranten-film' al een genre is, verenigt deze film alle genre-clichés tot en met de happy-ending waarbij de eerste editie van de persen rolt. Bij de huwelijksscène van de hoofdrollen figureren Brigitte Bardot en Roger Vadim als tweede echtpaar.

Le rideau rouge

1952 | Mysterie

Frankrijk 1952. Mysterie van André Barsacq. Met o.a. Jean-Denis Maclès, Michel Simon, Pierre Brasseur, Monelle Valentin en Noël Roquevert.

Waarschijnlijk de enige film van deze theaterman, en helaas is dat aan de regie goed te merken. Toch is het best een aardig thema: het scenario brengt een scène uit Hamlet over naar Macbeth, en de acteur die Banco speelt wordt echt vermoord. In zekere zin een politiefilm, maar toch ook weer niet. Is vooral waardevol door wat de acteurs laten zien, die zich helemaal geven, zonder het te overdrijven. De film is ook bekend onder de titels LES ROIS D'UNE NUIT en CE SOIR, ON JOUE MACBETH.

La Jeune folle

1952 | Drama

Frankrijk 1952. Drama van Yves Allégret. Met o.a. Danièle Delorme, Henri Vidal, Jean Debucourt, Jacqueline Porel en Olivier Hussenot.

Een Ierse revolutionair wordt wegens verraad gedood en zijn psychisch gestoorde zuster, die als dienstbode in een klooster werkt, is bezeten van wraak. De leider van de revolutionairen, op wie ze verliefd wordt blijkt verantwoordelijk te zijn voor de executie. De mooie rol van Delorme en de uitgekiende fotografie tillen de film boven zijn al te gecompliceerde dramatiek uit, al is de interessante Ierse problematiek in deze Franse aanpak weinig authentiek.

Fanfan la Tulipe

1952 | Avonturenfilm, Romantiek, Historische film, Actiefilm

Frankrijk​/​​Italië 1952. Avonturenfilm van Christian-Jaque. Met o.a. Gérard Philipe, Gina Lollobrigida, Marcel Herrand, Sylvie Pelayo en Olivier Hussenot.

In begin achttiende-eeuws Frankrijk gaat Fanfan (Philipe) het leger in. Niet dat hij nou zo strijdlustig is, maar in het leger kan hij zich verstoppen voor een vrouw met wie hij na een indiscretie geacht wordt te trouwen. Bovendien heeft een aantrekkelijke waarzegster (Lollobrigida) hem de hand van de dochter van de koning beloofd. Fanfan probeert die voorspelling te doen uitkomen. Mooie swashbuckler, met Franse zwier gemaakt, waarin Philipe een geweldig leuke schelm neerzet. Zilveren Beer in Berlijn, regieprijs in Cannes. In 2003 verscheen een niet zo geslaagde remake.

Monsieur Fabre

1951 | Biografie, Historische film

Frankrijk 1951. Biografie van Henri Diamant-Berger. Met o.a. Elina Labourdette, Elisabeth Hardy, Espanita Cortez, France Descaut en Catherine Cullaz.

Gedramatiseerde film over het leven van Jean-Henri Fabre (Fresnay) een wetenschapper uit de Provence, die de geschiedenis is ingegaan als insektenkenner (entomoloog). Het verhaal speelt ten tijde van het Seconde Empire van Napoleon III (Bertin), die van 1852 tot 1870 keizer van Frankrijk was. De film is vooral curieus door het camerawerk van Claude Renoir. Het scenario is van regisseur Diamant-Berger en Jack Kirkland naar een idee van W. Futter.

Atoll K

1950 | Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1950. Komedie van Léo Joannon en John Berry. Met o.a. Stan Laurel, Oliver Hardy, Suzy Delair, Adriano Rimaldi en Max Elloy.

Stan en Ollie hebben een jacht geërfd en lijden schipbreuk met twee medepassagiers bij Zuidzee-eiland, waar rust van het viertal eerst wordt verstoord door kokette zangeres en vervolgens door een uraniumexpeditie. Historisch document - laatste en langste film en eerste Europese van beroemd duo - stemt treurig. Scenario en regie zijn lamlendig, maar niet slechter dan sommige eerdere films die ze door hun aanwezigheid wèl redden. Volledige uitgeblustheid kan nu niet één lachje wekken. Bovendien was Laurel vóór de opnamen ziek geweest, en zag hij er allerminst lachwekkend uit. In USA uitgebracht in een verkorte versie van 82m. Ook bekend als UTOPIA en ROBINSON CRUSOELAND.

Le Jugement de Dieu

1949 | Historische film, Romantiek

Frankrijk 1949. Historische film van Raymond Bernard. Met o.a. Andrée Debar, Jean-Claude Pascal, Pierre Renoir, Gabrielle Dorziat en Olivier Hussenot.

Agnès Bernauer wordt verliefd op de Beierse kroonprins die om haar de troon opgeeft en met haar trouwt. Samen met partizanen bevecht hij het leger van zijn vader. Een priester beschuldigt Agnès van hekserij. Deze middeleeuwse legende kreeg een stijlvolle, romantische vormgeving - die ook in 1949 al ouderwets was - van de veteraan van de zwijgende film. Het houterige spel van het liefdespaar maakt de romance soms onbedoeld komisch.

Histoires extraordinaires

1949 | Horror, Misdaad

Frankrijk 1949. Horror van Jean Faurez. Met o.a. Suzy Carrier, Marina de Berg, Jandeline, Marcelle Féry en Fernand Ledoux.

Drie politie-agenten leiden een beginnende collega op. Later assisteert deze bij de echte arrestatie van een misdadiger. Het is zeker dat dit louter een overbodige aanleiding voor Faurez is geweest, om drie verhalen van Edgar Allan Poe met een zeer verrassende mengeling van spot en gruwel te kunnen vertellen. Een van de weinige Franse griezelfilms die de tand des tijds heeft doorstaan.