Pierre Baux is acteur.
Er zijn 3 films gevonden.

Roberto Succo

2001 | Biografie, Misdaad, Thriller, Romantiek

Frankrijk 2001. Biografie van Cédric Kahn. Met o.a. Stefano Cassetti, Isild Le Besco, Patrick Dell'Isola, Vincent Dénériaz en Aymeric Chauffert.

Toen Roberto Succo (Cassetti) amper negentien was, vermoordde hij in Mestre, een voorstadje van Veneti[KA3]e, zijn ouders. Dat was in 1981. Hij werd berecht en kwam terecht in een psychiatrische inrichting. In 1986 ontsnapt hij en vlucht naar Zuid-Frankrijk, noemt zich Kurt en zegt dat hij een Engelsman is ondanks zijn zware Italiaanse accent. De Franse politie aan de Rivi[KA2]era wordt rond die tijd geconfronteerd met een serie inbraken, overvallen en moorden, maar kan er geen patroon in vinden. Tegen het einde van de schoolvakantie leert de middelbare scholiere L[KA1]ea (Le Bosco) uit Haute Savoie Kurt kennen aan de C[KA4]ote d`Azur. Ze is nog maar net zestien en onder de indruk van de jongeman met een baard, genoeg geld en wisselende auto`s. Als ze naar huis is teruggekeerd, komt Kurt haar achterna gereisd, een spoor van vernieling, inclusief verkrachtingen, achter zich latend, maar Le[KA1]ea die hij opzoekt, behandelt hij met zachtheid. Seks tussen die twee loopt op een teleurstelling uit. De politie komt op zijn spoor door een studente in de medicijnen, C[KA1]eline (Perron), die hij laat lopen als hij zich opblaast als een kikker en zegt dat hij de internationale terrorist André is. Léa komt achter zijn misdadige verleden als hij over de moord op zijn ouders begint. Ze wil dan niets meer met hem te maken hebben en dreigt hem aan te geven als ze begrijpt dat er nog meer aan de hand is. Het scenario van regisseur Kahn is gebaseerd op het boek van Pascal Froment Je te tue : Histoire vraie de Roberto Succo. Kahn heeft geprobeerd zonder overdrijving en wreedheden het portret van een complexe psychopaat te schilderen en antwoord te geven op de vragen wat zo iemand beweegt. Kahn, die een fijn gevoel heeft voor details, is daarin geslaagd en hij heeft zich bediend van een docudrama-stijl - dat werkt heel goed, maar na een tijdje wordt het ook voor hem onvermijdelijk om niet te vervallen in een 'gewone' misdaadfilm. Dit is geen bezwaar, termeer het spel van de hoofdrollen heel geloofwaardig is en de film gesierd wordt door allerlei goede invallen. Het camerawerk is van Pascal Marti. Ook bekend als JE TE TUE en KURT.

Les étrangers

1999 | Drama

Frankrijk 1999. Drama van Philippe Faucon. Met o.a. Yamina Amri, Karim Ben Sadia, Zaïa Belabid, Mohamed Mohamed Chabane-Chaouche en Fatima Itim.

Sinds hij uit de kast kwam als homo heeft de jonge S[KA1]elim (Ben Sadia), een moslim van Algerijnse afkomst woonachtig in Marseille, af te rekenen met onbegrip en onverdraagzaamheid in streng religieuze familiale kring. Ten einde raad meldt hij zich als vrijwilliger bij de Franse blauwhelmen die ingezet worden bij de vredesmacht in Bosni[KA3]e. Maar ook hier wordt hij geconfronteerd met vooroordelen. Hij wordt gepest en beledigd door zowel de andere soldaten als door de officieren. Het ongewone beeld van de homoseksualiteit in moslimkringen. De intolerantie t.o.v. andere seksuele geaardheid die na eeuwen christelijke samenleving eindelijk (gedeeltelijk) weggeëbd is leeft nog op volle kracht in de Mohamedaanse wereld. Maar de pesterijen die onze jonge protagonist ondergaat worden evengoed uitgevoerd door zijn blanke medemens, een dubbel racisme zou je het kunnen noemen. Faucon baseerde zijn scenario op getuigenissen van Mussy Boufarra, Marc Benda en François Crémieux, zoals neergeschreven in het essay Paris- Bihac van Benda en Crémieux. Een uitstekend uitgangspunt voor een discussie.

Pour que d'autres puissent vaincre

1988 | Oorlogsfilm, Experimenteel, Actiefilm

Frankrijk 1988. Oorlogsfilm van Jean-Michel Simon. Met o.a. Pierre Baux, Arnaud Lacoste, Charlie Chemouni, Isabelle Soarez en Renée Cousseau.

Geromantiseerde documentaire naar authentieke gebeurtenissen, verteld door Jean-Marie Fossier in ZONE INTERDITE. De handeling speelt zich in 1944 af in het gebied rond Lille, waar een groep jonge communistische verzetsstrijders een poging doen één van hun gewonden, die door de Duitsers gevangen is genomen, te redden. Levendige actie, geen saaie momenten en een goede reconstructie van de betreffende periode, wat de film interessant maakt.