Mona Goya: cast.
Er zijn 22 films gevonden.

Les vieux de la vieille

1960 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1960. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Pierre Fresnay, Noël-Noël, Mona Goya en Yvette Etiévant.

Als drie kabaalmakers - inmiddels op leeftijd gekomen - besluiten hun geboorteplaats te verruilen voor een pension in een naburig dorp, is iedereen blij van een drietal lastposten verlost te zijn. De wijn smaakt hen echter niet en ze besluiten dat `Oost West, thuis best` is en moeten met de burgemeester afspreken dat ze zich niet zullen misdragen om weer toegelaten te mogen worden. Verouderde film over het Franse platteland (Vendée) met weinig sterke hoofdrollen ondanks de sterbezetting. Michel Audiard schreef ten principale het scenario naar de roman van René Fallet, die hem samen met regisseur Grangier bijstond. Het camerawerk is van Louis Page.

Babette s'en va-t-en guerre

1959 | Komedie, Oorlogsfilm

Frankrijk 1959. Komedie van Christian-Jaque. Met o.a. Hannes Messemer, Ronald Howard, Yves Vincent, Jacques Hilling en Mona Goya.

Naïef boerenmeisje belandt min of meer per ongeluk bij uitbreken van WO II in Engeland en wordt werkster op Frans hoofdkwartier aldaar. Hoofd van geheime dienst constateert opvallende gelijkenis met ex-geliefde van Duitse generaal en stuurt haar als spionne terug naar Frankrijk. Wens van Bardot om film zonder sex resulteerde in vermakelijke, hoewel lang uitgesponnen spionage-komedie die gestolen wordt door ironisch flegma van Messemer als generaal en karikaturale Schmiere van Blanche als andere nazi-officier.

Les Amants de demain

1958 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1958. Misdaad van Marcel Blistène. Met o.a. Édith Piaf, Michel Auclair, Armand Mestral, Raymond Souplex en Joëlle Bernard.

Een componist wordt verliefd op de vrouw van een caféhouder die een verhouding heeft met zijn serveerster. Hij bekent haar zelf al een crime passionnel op zijn geweten te hebben en helpt haar de echtgenoot te doden. De film lijkt zowel qua stijl, fatalistische strekking als door de weergave van het milieu twintig jaar vòòr de première gemaakt te zijn. Piaf speelt hierin de laatste van haar weinige filmrollen.

Le Désert de Pigalle

1957 | Drama

Frankrijk 1957. Drama van Léo Joannon. Met o.a. Pierre Trabaud, Annie Girardot, Léo Joannon, Claire Guibert en Monique Vita.

Priester-arbeider werkt als een ober in kroeg op Pigalle en probeert bekeerlingen te maken onder de prostituées. Een souteneur laat hem aftuigen waardoor hij levenslang kreupel blijft, vergeefs op hem verliefde hoer trekt uit wraak onschuldig meisje mee in de goot. Standaard-trottoirfilm heeft als verschil dat voor happy ending verantwoordelijke zielzorger nu centraal personage is om zo oprechte bekommernis overtuigender te maken. Rosse leven krijgt nog altijd meer aandacht dan religieus leven en regisseur speelt zelf voor pooier. Quasi-naïviteit is gedateerd en daardoor nu vermakelijk.

Le portrait de son père

1953 | Komedie

Frankrijk 1953. Komedie van André Berthomieu. Met o.a. Jean Richard, Brigitte Bardot, Michèle Philippe, Mona Goya en Paul Faivre.

Een jonge boer blijkt een bastaardkind te zijn en de voornaamste erfgenaam van een Parijse warenhuisdirecteur. Hij geeft blijk van onvermoed zakelijk inzicht. Hij verkiest toch het plattelandsleven. Deze zoveelste Franse komedie over onverwachte slimheid van een boertje heeft een leuk rolletje van B.B. als eigenwijze stiefzus met uilebril, maar biedt geen enkele andere verrassing.

Gibier de potence

1951 | Drama

Frankrijk 1951. Drama van Roger Richebé. Met o.a. Arletty, Georges Marchal, Nicole Courcel, Pierre Dux en Mona Goya.

Een maatschappelijk mislukte jongeman wordt door een koppelaarster als gigolo aan oudere dames gelieerd. Krijgsgevangenschap tijdens de oorlog en verliefdheid op een jong meisje doen hem besluiten een nieuw leven te beginnen, maar zijn bazin weigert hem los te laten. Dit morsige melodrama, dat bij de première enig schandaal verwekte, wordt van larmoyantie gered door een onverwachte en goede rol van Arletty. Georges Marchal is - naar de normen van destijds - een aantrekkelijke ledepop, die echter zijn gewetensconflicten potsierlijk aandikt.

Ma Tante d'Honfleur

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van René Jayet. Met o.a. Suzanne Dehelly, Mona Goya, Paulette Dubost, Dorette Ardenne en Jeanne Fusier-Gir.

Nog zo'n vlakke bewerking van een van die toendertijd succesvolle stukken, die daarna voorgoed in het vergeetboek zijn terechtgekomen. Cinematografisch van weinig waarde maar een klassiek voorbeeld van de 'vaudeville'. Bij gelegenheid gaan zien vanwege de zeden en gewoonten van die tijd.

Interdit au public

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van Alfred Pasquali. Met o.a. Mary Marquet, Jacqueline Gauthier, Mona Goya, Micheline Valmonde en Camille Fournier.

In Parijs vindt de première van een stuk van een succesvol schrijver plaats. Familie en vrienden zijn aanwezig. Iedereen doet heel opgewonden tussen het beginteken van de voorstelling en het vallen van het doek. Het thema zou Antonioni ongetwijfeld hebben gelegen, maar deze film verzandt in onbenullig mondain gebabbel. De mise-en-scène van een onbekend regisseur, onder 'supervisie' van Richard Pottier, doet er nog een schepje bovenop.

Mandrin

1948 | Avonturenfilm

Frankrijk 1948. Avonturenfilm van René Jayet. Met o.a. Mona Goya, Hélène Pépée, Anne Bruslay, Jane Berretta en Joëlle Robin.

De avonturen van de beroemde Franse bandiet uit de 18e eeuw, gebracht in de stijl van Robin Hood en zijn trouwe schildknaap Sansonnet. De opnamen vonden in twee periodes plaats: `Le Liberateur` en `La trag[KA1]edie d`un si[KA2]ecle`. Verwacht geen historisch verantwoord verhaal. La Pompadour komt er bijvoorbeeld niet bepaald goed vanaf. Maar er is veel beweging en het leeft enorm voordat Mandrin wordt terechtgesteld (ietwat overdreven!) en de eerste tekenen van de Franse Revolutie (in 1755!?) zich aandienen. Typerend voorbeeld van een populaire film uit de jaren veertig.

L'impeccable Henri

1948 | Komedie

Frankrijk 1948. Komedie van Charles-Félix Tavano. Met o.a. Marcelle Derrien, Mona Goya, Yvette Lucas, Hélène Garaud en Claude Dauphin.

Met de bedoeling hen te bestelen treedt Henri als stijlvolle butler bij een familie in dienst. Geleidelijk aan raakt hij bevriend met zijn werkgevers en, eenmaal eerlijk geworden, trouwt hij de dochter des huizes. Dit dodelijk saaie thema leidde tot een onschuldige en praktisch onbeduidende film, gemaakt door een volslagen onbekende regisseur. Het spel maakt nog wat goed. Ook bekend als L'IMPECCABLE MONSIEUR HENRI.

Blanc comme neige

1948 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1948. Komedie van André Berthomieu. Met o.a. Paulette Dubost, Mona Goya, Alice Tissot, Pauline Carton en Marcelle Rexiane.

Een politiekomedie rond een juwelendiefstal en een onschuldige die onwetend uit de provincie aankomt in Parijs. Hij wordt uiteindelijk van alle blaam gezuiverd door degene die zijn vrouw zal worden: zij openen een kruidenierswinkel. Als hij niet een uitmuntend oeuvre (LE MORT EN FUITE) had achtergelaten, zou de zeer vruchtbare Berthomieu herontdekking niet verdienen. Hij blinkt uit in de komedie, de satire zonder hatelijkheid en vooral de wrange schildering van de kleine burgerij. Bourvil is in topvorm in de rol van dienstklopper.

Pas si bête

1946 | Komedie

Frankrijk 1946. Komedie van André Barthomieu. Met o.a. Bourvil, Suzy Carrier, André Duvaleix, Mona Goya en Yves Deniaud.

Een Normandisch boertje belandt in een milieu van parvenu's, waar zijn onhandigheid en gebrek aan omgangsvormen een bron van vermaak vormen voor de adellijke gasten. Een rechttoe-rechtaan- komedie met Bourvil in zijn eerste hoofdrol als de simpele ziel die niet zo dom blijkt te zijn als iedereen veronderstelt. Een dergelijk personage zou hij nog vaker spelen en op den duur deed hij dat veel genuanceerder.

L' Extravagante mission

1945 | Komedie

Frankrijk 1945. Komedie van Henri Calef. Met o.a. Henri Guisol, Mona Goya, Denise Grey, Jean Tissier en Martine Carol.

Een levensmoede man wordt van zelfmoord gered door een oplichter die hem vraagt een pakket documenten naar Indo-China te vervoeren. Onderweg ontdekt hij dat het de buit is van een grote oplichting. Hij probeert zich vergeefs te ontdoen van het pakket, maar het lukt hem alleen een medepassagiere te veroveren. Pretentieloze komedie laat sporadisch echt amusante scènes zien, maar de regie laat alle kansen liggen om er meer van te maken.

Donne-moi tes yeux

1943 | Komedie

Frankrijk 1943. Komedie van Sacha Guitry. Met o.a. Sacha Guitry, Geneviève Guitry, Mona Goya, Aimé Clariond en Jeanne Fusier-Gir.

Hij verfilmde zelf zijn eigen scenario t.w. de liefdesperikelen van een beeldhouwer die op zijn model verliefd is. Bijzonder geestige dialogen en een levendige regie die niet dat statische van toneel heeft. Niettemin komt het scenario niet erg overtuigend over en voor de personages geldt hetzelfde. Een mooie gelegenheid voor Guitry om, in een tijd dat de Duitse Bezetting volop gaande was, een ontroerende hommage te brengen aan grote Franse schilders als Manet, Renoir, Corot, Rodin en anderen.

Le Capitaine Fracasse

1942 | Historische film, Romantiek, Avonturenfilm

Frankrijk 1942. Historische film van Abel Gance. Met o.a. Fernand Gravey, Assia Noris, Jean Weber, Maurice Escande en Roland Toutain.

Een berooide jonge baron sluit zich uit liefde voor een actrice aan bij een gezelschap rondtrekkende komedianten en komt in conflict met een rivaal die zijn geliefde laat ontvoeren maar uiteindelijk haar halfbroer blijkt te zijn. Deze vaak verfilmde romantische avonturenroman - van Theophile Gautier - kreeg een decoratieve maar weinig dynamische verfilming van pionier Gance, die zijn aandacht vooral richt op het theatermilieu. Het experiment met de dialogen-op-rijm zou hij in latere films herhalen, maar het blijkt hier weinig effectief.

Vingt-quatre heures de perm'

1940 | Komedie

Frankrijk 1940. Komedie van Maurice Cloche. Met o.a. Blanchette Brunoy, Mona Goya, Georges Rigaud, Julien Carette en Jean Brochard.

Twee vrienden, samen gemobiliseerd en werkloos, sturen hun foto's aan twee jonge arbeidsters en dit leidt tot verschillende sentimentele verwikkelingen met, natuurlijk een gelukkige ontknoping. Een 'grappige' soldatenfilm, maar behoorlijk vulgair. Gedraaid tijdens 'de oorlogsgekte', maar deze film is niet eerder dan in 1945 op het witte doek verschenen: dat is het enige excuus! Enkele acteurs proberen nog de film boven het platte niveau uit te tillen. Met Meurisse debuterend in een klein rolletje.

Les Femmes collantes

1938 | Komedie

Frankrijk 1938. Komedie van Pierre Caron. Met o.a. Henri Garat, Josseline Gaël, Betty Stockfeld, Michèle Béryl en Mona Goya.

Jonge notaris probeert zich te onttrekken aan de trouwplannen van zijn drie vriendinnen en wordt verliefd op de verloofde van zijn klerk. Deze boulevard-komedie, volgens een door de jaren heen beproefd recept, kreeg een verfilming in een al even voorspelbare stijl, maar verwierf zich met de jaren een vertederende charme, vanwege de `leeftijd` van de film. De vooroorlogse (internationale) idool-status van Garat laat zich nu echter nauwelijks weer voorstellen.

Ernest le rebelle

1938 | Komedie, Avonturenfilm

Frankrijk 1938. Komedie van Christian-Jaque. Met o.a. Fernandel, Mona Goya, Guillaume de Sax, Arthur Devère en René Génin.

Een muzikant op een plezierboot raakt steeds verzeild in een netelige situatie en blijft in de haven achter, wordt slaaf op een plantage, ontsnapt aan het vuurpeloton en wordt de leider van een geslaagde revolutie. Voor Fernandel noch voor de regisseur een hoogtepunt in hun lange carrière; er zijn slechts enkele echt leuke scènes, al geeft de film die al dateert van 1938 een bepaalde extra-charme.

François Premier

1937 | Komedie, Avonturenfilm

Frankrijk 1937. Komedie van Christian-Jaque. Met o.a. Fernandel, Mona Goya, Alexandre Rignault, Alice Tissot en Aimé Simon-Gérard.

Een op maat gemaakte klucht voor Fernandel. Hij speelt een acteur die moet invallen in de rol van Frans I in een historisch melodrama, omdat de hoofdrolspeler ziek is. Hij sterft van de zenuwen en laat zich hypnotiseren. Tijdens de hypnose gaat hij terug in de tijd naar het Franse hof. Fernandel redt zich prima en de levendige regie zit vol met niet altijd even fijnzinnige maar toch wel geslaagde grappen. Zo wordt bijvoorbeeld de koning de toekomst voorspeld met behulp van een encyclopedie! Fernandel als rivaal van Cagliostro mag men natuurlijk niet missen! Let op: de scenarioschrijver Paul Fékété was niet zo maar iemand in die tijd.

Juggernaut

1936 | Thriller

Verenigd Koninkrijk 1936. Thriller van Henry Edwards. Met o.a. Boris Karloff, Joan Wyndham, Arthur Margetson, Mona Goya en Anthony Ireland.

Een fanatieke dokter heeft geen geld meer voor zijn onderzoeken naar verlammingsverschijnselen en raakt betrokken bij een moordkomplot om een rijke man te vergiftigen. Karloff komt sinister genoeg over (ook zonder vreemde make-up), maar verder is de film nogal middelmatig.

Josette

1936 | Drama, Komedie

Frankrijk 1936. Drama van Christian-Jaque. Met o.a. Fernandel, Josette Contandin, Jacqueline Prévost, Mona Goya en Lucien Rozenberg.

Een zanger die door zijn carri[KA2]ere en zijn ongeregeld bestaan nooit aan een priv[KA1]e-leven is toegekomen, krijgt toevallig de verantwoordelijkheid voor het dochtertje van een zieke moeder. De liefde voor het kind doet hem adoptatie en een huwelijk met de moeder overwegen, maar tenslotte zorgt hij voor een beter leven voor hen beiden en cijfert zichzelf weg. Een vriendelijk sentimentele film zonder originaliteit, maar niet al te smartlappig. Het meisje wordt gespeeld door Fernandels eigen dochter (Contandin).

Big House

1930 | Drama

Verenigde Staten​/​​Frankrijk 1930. Drama van Paul Fejos en George Hill. Met o.a. Mona Goya, Charles Boyer, André Berley, André Burgère en Rolla Norman.

Franse versie van de Amerikaanse film van George Hill, getiteld THE BIG HOUSE met o.a. Leila Hyams, Chester Morris, Wallace Beery en Lewis Stone. Drie gevangenen zitten in een strafinrichting in een benauwde cel. Ze willen uitbreken en beramen daartoe een opstand. Een van hen weet te ontsnappen, maar wordt weer in de kraag gevat. Als hij zich tijdens de opstand netjes gedraagt, wordt hij beloond met zijn invrijheidstelling. Melodramatische in de V.S. gedraaide gevangenisfilm die hooguit interessant is vanwege de spelers en het feit dat men per taalgebied speciale versies vervaardigde. Het scenario is van Frances Marion en het camerawerk is van Harold Wenstrom. De Duitse versie - ook door Fejos gemaakt - heet MENSCHEN HINTER GITTERN en werd in 1931 gedraaid met in de hoofdrollen Heinrich George, Gustav Diessl, Egon von Jordan en Anton Pointner. Ward Wing maakte de Spaanstalige versie in EL PRESIDIO in 1930 met Juan De Landa en José Crespo. Frejos raakte verbitterd en teleurgesteld over de grote studio's en verruilde na deze film Amerika voor Frankrijk om er na vele omzwervingen weer in 1941 terug te keren en directeur te worden van een Anthropologisch instituut.