William Hamilton (1893-1942): regie en montage.
Er zijn 14 films gevonden.

Call Out the Marines

1942 | Komedie

Verenigde Staten 1942. Komedie van Frank Ryan, William Hamilton en Fran Ryan. Met o.a. Edmund Lowe, Victor McLaglen, Binnie Barnes, Paul Kelly en Robert Smith.

Quirt en Flagg, de karakters uit WOI, zijn McGinnes en Curtis in WOII geworden en worden door dezelfde acteurs gespeeld. Het duo is wat ouder geworden en de sprankelende originaliteit uit de oude films is er niet helemaal meer, maar toch valt er nog genoeg te beleven bij deze mariniers die achter de blondjes aan zitten.

Suspicion

1941 | Thriller

Verenigde Staten 1941. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Cary Grant, Joan Fontaine, Cedric Hardwicke, Nigel Bruce en Dame May Whitty.

Niet lang na hun huwelijk ontdekt Lina (Fontaine) dat Johnny (Grant) niet de droomprins is waarvoor ze hem hield. Hij kan niet met geld omgaan en zijn zakenpartner sterft onder mysterieuze omstandigheden. Zou Johnny uit zijn op haar erfenis? Hitchcocks vierde Amerikaanse film, een jaar na Rebecca gemaakt. De film is onvergetelijk geworden door de scène waarin Johnny zijn vrouw een glas melk brengt. Melk, witter dan wit. Verdacht wit, zelfs. Hitchcock verklapte later dat hij in het glas een gloeilampje had gemonteerd. Een van de beste Hitchcocks uit de jaren veertig.

Mr. & Mrs. Smith

1941 | Romantische komedie

Verenigde Staten 1941. Romantische komedie van Alfred Hitchcock. Met o.a. Carole Lombard, Robert Montgomery, Gene Raymond, Philip Merivale en Betty Compson.

'The Master of Suspense' was natuurlijk het meest bedreven in thrillers, maar hij maakte ook deze vermakelijke screwball komedie waarin het huwelijk van de New Yorkse Smiths op de helling komt te staan. Op de vraag 'zou je opnieuw met me trouwen' antwoordt Mr Smith in alle eerlijkheid: 'nee'. Even later blijkt hun huwelijk vanwege een bureaucratische fout ongeldig en dat werpt een heel nieuw licht op hun relatie. Carole Lombard haalde Hitchcock, destijds juist gearriveerd vanuit Engeland, over de film te maken. Met succes: het knettert vrolijk tussen haar en Robert Montgomery.

Primrose Path

1940 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1940. Romantiek van Gregory La Cava. Met o.a. Ginger Rogers, Joel McCrea, Marjorie Rambeau, Miles Mander en Henry Travers.

De oma en moeder (Rambeau) van Ellie May Adams (Rogers) zijn prostituees (geweest) en de vraag is of ook Ellie een toevlucht zoekt naar het oudste beroep van de wereld en of ze met zo'n achtergrond de leuke doch conventionele kerel Ed (McCrea) kan behouden. De geraffineerde profs La Cava (My Man Godfrey) en Joseph H. August (Gunga Din) bieden als regisseur en cameraman alle ruimte aan een handvol sterke acteurs. Die doen hun best (Rambeau kreeg een Oscarnominatie), maar de film mist uiteindelijk toch wat invoelbare emotie.

The Story of Vernon and Irene Castle

1939 | Musical, Biografie, Romantiek

Verenigde Staten 1939. Musical van H.C. Potter. Met o.a. Fred Astaire, Ginger Rogers, Edna May Oliver, Walter Brennan en Lew Fields.

Laatste vooroorlogse Astaire-Rogers-musical is ongewoon vanwege zijn biografische inhoud en sombere einde. Hier ook kan het duo meer laten zien dan 'slechts' virtuoze dansnummers. Het succesverhaal over het echtpaar Vernon en Irene Castle, beroemde ballroomdansers vóór WO I, slaat door het dodelijk vliegongeluk van Vernon in 1917 om in een tragedie. In Parijs waren de Castles, aanvankelijk vrijwel berooid, van de een op de andere dag sterren geworden. Ze populariseerden muziekstijlen als ragtime en dansten op composities van onder meer Irving Berlin. Voor deze RKO-productie was Irene Castle adviseur.

The Hunchback of Notre Dame

1939 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1939. Drama van William Dieterle. Met o.a. Charles Laughton, Maureen O'Hara, Cedric Hardwicke, Thomas Mitchell en Edmond O'Brien.

Victor Hugo’s klassieke roman, over de band tussen zigeunermeisje Esmeralda en Quasimodo, de misvormde klokkenluider van de Nôtre Dame, is veelvuldig bewerkt (The Beauty and the Beast is de vrolijk muzikale Disney-versie). Deze verfilming maakt indruk door de hoofdrolspelers en de groots opgezette scènes in middeleeuws Parijs. Fraai werk van de in 1930 vanuit Duitsland geëmigreerde Dieterle, voorheen een drukbezet acteur in de expressionistische cinema van zijn vaderland. Invloeden van die filmstijl zie je terug in het prachtige licht en schaduw-spel in dit overigens niet altijd zachtzinnige romantische drama.

Carefree

1938 | Musical, Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1938. Musical van Mark Sandrich. Met o.a. Fred Astaire, Ginger Rogers, Ralph Bellamy, Luella Gear en Jack Carson.

Omdat hij zich afvraagt waarom Amanda (Rogers) maar geen huwelijksdatum wil prikken stuurt haar verloofde Stephen (Bellamy) haar naar de psychiater (Astaire). Als die besluit haar te hypnotiseren, en zich later realiseert dat hij verliefd op haar is geworden, zijn de rapen gaar. Het luchtige scenario gaf Rogers alle gelegenheid haar kwaliteiten als comédienne te tonen. De achtste samenwerking van Astaire en Rogers, met prachtige (dans)nummers als 'I Used To Be Color Blind', 'The Yam' (deels in slow motion) en 'Change Partners'.

Stage Door

1937 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1937. Drama van Gregory La Cava. Met o.a. Katharine Hepburn, Ginger Rogers, Adolphe Menjou, Lucille Ball en Andrea Leeds.

De jonge en ambitieuze actrice Terry Randall (Hepburn) is naar New York gekomen in de hoop er een grote rol te bemachtigen. Ze komt terecht in een kosthuis voor aspirant-toneelspeelsters, waar ze onder andere kennismaakt met de jonge, schuchtere Jean Maitland (Rogers). Boeiend melodrama over de toneelwereld, waar de rollen ook destijds niet bepaald voor het oprapen lagen. De actrices doden de tijd met scherp, razendsnel en geestig gekibbel. Prima spel over de hele linie en mooie zwart-witfotografie. Oscarnominaties voor beste film, regie, script en de bijrol van Andrea Leeds.

Shall We Dance

1937 | Musical, Romantiek

Verenigde Staten 1937. Musical van Mark Sandrich. Met o.a. Fred Astaire, Ginger Rogers, Edward Everett Horton, Eric Blore en Jerome Cowan.

Uit publicitaire overwegingen verspreidt de manager van de Russische balletdanser Peters (Astaire) het gerucht dat Peters in het geheim is getrouwd. Iedereen denkt dat tapdanseres Keene (Rogers) de gelukkige is. Maar dat is natuurlijk onzin. Toch? In deze zevende film van het legendarische duo zijn de dansnummers (waaronder een tapdans-nummer op rolschaatsen) weer briljant. Het Gershwin-liedje 'They Can't Take That Away From Me', gezongen door Astaire, kreeg een Oscarnominatie. Zeker niet de beste film van het tweetal, maar toch de moeite waard.

Murder on a Bridle Path

1936 | Mysterie, Misdaad

Verenigde Staten 1936. Mysterie van Edward Killy en William Hamilton. Met o.a. James Gleason, Helen Broderick, Louise Laitmer, Owen Davis, Jr. en John Arledge.

Broderick neemt de rol van Hildegarde Withers over in dit buitengewoon onbevredigende mysterie uit de reeks. De film gaat over een lid van de beau-monde die gedood wordt als hij 's morgens vroeg gaat paardrijden. Een fantastisch slot kan zestig minuten dodelijke verveling niet goed maken.

Top Hat

1935 | Musical, Komedie

Verenigde Staten 1935. Musical van Mark Sandrich. Met o.a. Fred Astaire, Ginger Rogers, Edward Everett Horton, Helen Broderick en Eric Blore.

Danser Jerry Travers (Astaire) demonstreert op een late avond zijn tapdansvaardigheden aan zijn producer in diens hotelkamer. Dale Tremont ­(Rogers), de jongedame in de kamer eronder, stoort zich aan het lawaai en stormt naar boven om haar beklag te doen. Jerry werpt een blik op haar en is verloren. Er volgen misverstanden en verwikkelingen, maar alles dient natuurlijk vooral als omlijsting van Irving Berlins liedjes en de dansnummers, die veelal in één take werden opgenomen. Daarvoor werd er veel gerepeteerd, zo veel zelfs, dat het bloed regelmatig in Rogers’ schoenen stond. Maar het ­resultaat was weergaloos, met als romantisch hoogtepunt ‘Cheek to Cheek’.

Roberta

1935 | Musical, Komedie

Verenigde Staten 1935. Musical van William A. Seiter. Met o.a. Irene Dunne, Fred Astaire, Ginger Rogers, Randolph Scott en Helen Westley.

Het verhaal van deze beroemde Jerome Kern-Otto Harbach-musical tocht aan alle kanten, maar de 'bijrollen' van Astaire en Rogers maken alles goed met hun uitbundige dansnummers. Probeer maar eens bij te houden hoe vaak Scott 'swell' zegt of probeer de jonge Lucille Ball te ontdekken in de modeshowscène om aan de rest voorbij te kunnen gaan. Herfilmd als LOVELY TO LOOK AT.

The Gay Divorcee

1934 | Musical, Romantiek

Verenigde Staten 1934. Musical van Mark Sandrich. Met o.a. Fred Astaire, Ginger Rogers, Alice Brady, Edward Everett Horton en Erik Rhodes.

Danssensaties Astaire & Rogers proefden juist het succes van hun eerste film samen, Flying Down to Rio, toen ze begonnen aan deze stijlvolle dansmusical. Rogers speelt een ongelukkig getrouwde vrouw die wil scheiden. Daartoe huurt ze een man in met wie haar echtgenoot haar kan betrappen. Door een misverstand kruist ze het pad van een levendige danser (Astaire). Het gouden koppel danst er op los, omringd door vrolijke bijrollen en fraaie decors. Van de vijf Oscarnominaties werd die voor het liedje ‘The Continental’ verzilverd. Dat liedje duurde overigens een dikke zeventien minuten, en was jarenlang het langste lied in musicalland.

Cimarron

1931 | Drama, Western

Verenigde Staten 1931. Drama van Wesley Ruggles. Met o.a. Richard Dix, Irene Dunne, Estelle Taylor, Nance O'Neil en William Collier jr.

Edna Ferbers sage over een Amerikaans gezin, en de gevolgen van de stichting van een imperium in het Amerikaanse Westen, 1890-1915. Zeer gedateerd, met name het stereotiepe acteerwerk van Dix - maar nog steeds het bekijken waard. In 1960 opnieuw gemaakt. Oscar voor scenario van Howard Eastbrook.