Jean Desailly

1920 -2008 Acteur

Jean Desailly (1920-2008) is acteur.
Er zijn 61 films gevonden.

La dilettante

1999 | Komedie

Frankrijk 1999. Komedie van Pascal Thomas. Met o.a. Catherine Frot, Sébastien Cotterot, Barbara Schulz, Jacques Dacqmine en Christian Morin.

Zelden werd een actrice zo juist gecast als Catherine Frot in La dilettante. Zij die, altijd dat aura van ondoorgrondelijkheid behoudend, zo naturel lichtheid en ernst in een personage verenigt, zij speelt hier een vrouw die het leven per etappe heruitvindt. Als Pierrette Dumortier keert ze, na zorgeloze Zwitserland-jaren, terug naar Parijs. Klopt bij zoonlief aan en blijft maar meteen. Nieuwe ronde, nieuwe kansen, vindt Pierrette. Kan dat eigenlijk zomaar? Wonderlijke levenskunstvertelling bruist dankzij naar hartelust gefabuleerde scenariosalto's, fruitige nevenrollen en, natuurlijk, natuurtalent Frot.

Le radeau de la Méduse

1998 | Historische film

Frankrijk 1998. Historische film van Iradj Azimi. Met o.a. Jean Yanne, Daniel Mesguich, Laurent Terzieff, Rufus en Jean Desailly.

De reconstructie van de weinig heldhaftige schipbreuk van de M[KA1]edusa, een marinefregat dat in 1816 in Rochefort met ongeveer 150 kolonisten en de nieuwe gouverneur uitvoer naar Senegal. Gezagvoerder Chaumareys (Yanne) is eigenwijs en zeer autoritair, maar vooral een onkundige zeevaarder, waardoor het schip op een zandbank vastloopt. De passagiers kunnen in vijf reddingssloepen plaatsnemen, maar voor de overige bemanning die uit 140 zeesoldaten bestaat en onder bevel van luitenant ter zee Coudein (Mesguich) staat, is geen plaats. Ze worden gesleept op een snel ge[KA3]improviseerd vlot, zonder water en proviand totdat Chaumareys opdracht geeft de lijnen los te snijden onder belofte dat hij hen ten spoedigste zal komen ophalen. Twee weken later waren er nog veertien overlevenden. Een zware storm had hen overvallen. Nu breekt er een schandaal uit. Chaumareys wordt veroordeeld en de schilder G[KA1]ericault (Terzieff) maakt een schilderij, waarop de verschrikkingen staan afgebeeld gebaseerd op het relaas van een drietal overlevenden. Regisseur Azimi die uit Iran afkomstig is, schreef zijn eigen scenario, maar beschikte over heel weinig middelen. Hij heeft met een bepaalde onmacht deze film over een schandelijke periode uit de Franse geschiedenis gemaakt. De rolprent is gesitueerd tijdens de honderd dagen van koning Lodewijk de Achttiende, die het eerste Napoleontische tijdperk opvolgde. De scène's op het vlot laten heel effectief zien hoe er geleden werd en hoe de waanzin kon uitbreken. In die fragmenten is de rolverdeling voor een keertje niet theatraal en doorbreekt de sleur van Azimi's schoolse aanpak. Het camerawerk van Walter Vanden Ende, Pierre Dupouey en Ricardo Aronovitch is helaas te weinig spectaculair voor een dergelijke film. Azimi begon aan zijn film in 1987, maar de wervelstorm Hugo vernietigde de decors voor de buitenopnames. In 1990 was de film gereed, maar er was geen distributeur die hem wilde kopiëren en uitbrengen. In 1994 was het Franse ministerie van cultuur bereid subsidie te verlenen, maar voordat het zover was, dat de film in vijftien theaters mocht uitkomen, waren er nog eens vier jaar verstreken. Lang heeft hij niet in de bioscopen gedraaid, want hij kwam algauw terecht in de open zee, waar hij net zoals zijn onderwerp weinig glorieus schipbreuk leed.

L'amour fou

1991 | Komedie

Frankrijk 1991. Komedie van Pierre Sabbagh. Met o.a. Simone Valère, Jean Desailly, Caroline Silhol, Christian Plaizant en Bernard Lavalette.

Tijdens een diner wordt de zevenenveertigjarige architect Marcel Boissette (Desailly) verliefd op de vrouw van zijn gastheer (Val[KA2]ere). Prima, ware het niet dat laatstgenoemden al twintig jaar gelukkig getrouwd zijn en twee grote studerende kinderen hebben. Hoe moet hij dat aanpakken? Komedie met een vooral psychologische inslag dankzij Andr[KA1]e Roussin (1911- 1987), een succesvolle toneelschrijver, waarvan het werk echter enigszins begint te verouderen. En hoewel Desailly geloofwaardig is in zijn ronduit gevaarlijke rol van de verliefde oudere man, laat Valère vooral haar tics uitkomen, terwijl de regisseur filmt zoals hij dat altijd doet: fantasieloos. Nogal

Cambiamento d'aria

1991 | Misdaad, Drama

Italië 1991. Misdaad van Gian Pietro Calasso. Met o.a. Alvaro Mosca, Marina Suma, Jean Desailly, Bruno Bilotta en Linda Christian.

Lori St. Just is een machtig juwelenhandelaar, die na de dood van zijn verloofde een moeilijke periode doormaakt. Hij besluit van omgeving te veranderen, en gaat naar Napels. Daar logeert hij bij Marina, de kleindochter van zijn Nederlandse partner Léfèvre. Hij wordt verliefd op Cona, die in de gevangenis heeft gezeten. Zij beramen een misdaad, die risico's met zich meebrengt voor Cona's broer. Lori verandert van gedachten, maar het is te laat om ze tegen te houden. Léfèvre wordt vermoord en Lori raakt gewond, die later wraak neemt. Uitstekend spel van Marina Suma.

Maigret à New York

1990 | Misdaad

Canada/Frankrijk 1990. Misdaad van Stéphane Bertin. Met o.a. Jean Richard, Raymond Pellegrin, Fred E Baker, Arthur Grosser en David Brécourt.

De bewerking en de dialogen zijn van Bernard Marie, uiteraard op basis van Simenon die hier in New York in kringen van Franse immigranten een onderzoek doet hoewel de rolverdeling, opmerkelijk genoeg, Canadees is. Voor de regie van deze tv-film was, bij wijze van uitzondering, voldoende geld beschikbaar maar hij blijft enigszins steken in een overvloed aan tamelijk opdringerige stedelijke landschappen, hoewel die het op het scherm altijd wel goed doen. Met overtuigend spel.

Les tisserands du pouvoir

1990 | Historische film

Canada/Frankrijk 1990. Historische film van Claude Fournier. Met o.a. Gratien Gelinas, Michel Forget, Aurélien Recoing, Gabrielle Lazure en Corinne Dacla.

Een sage die in het prille begin van de 20e eeuw in Woonsocket speelt, niet ver van de haven van Bristol (Massachusetts). De levens van een familie uit Quebec die in de textielfabrieken van Nieuw-Engeland is komen werken en van Jacques Roussel, de afstammeling van een rijke weversfamilie uit Noord-Frankrijk die een dochteronderneming komt leiden, kruisen elkaar. Het belang van de film schuilt vooral in de realistische en minutieuze schets van deze soms succesvolle en soms minder succesvolle vestiging van duizenden immigranten. Een zeer verzorgde regie en een zeer geloofwaardig toontje.

Le piège

1990 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1990. Drama van Serge Moati. Met o.a. André Dussollier, Grace De Capitani, Pierre Dux, Michel Aumont en Jean Desailly.

In de herfst van 1940 reizen Parijzenaars Joseph Bridet (Dussolier), journalist, en zijn vrouw Yolande (De Capitani) naar Lyon, dat in het niet bezette deel van Frankrijk ligt, en dat met de nazi`s collaboreert. Bridet wil Engeland bereiken om zich bij generaal de Gaulle te voegen. Door dubbelspel hoopt hij in Vichy met de hulp van zijn hooggeplaatste `vriend` Basson (Aumont), een verlofpas te krijgen voor Marokko, dat ook bij Vichy-Frankrijk hoorde. Daar kan hij een plaats krijgen op een vliegtuig voor Londen. Zijn te minzame, onzekere houding wekt de argwaan van zijn vijanden, die hem in de val laten lopen. Typische Franse zienswijze over de oorlogstijd (1939-44), zwakjes uitgevoerd met onwaarschijnlijke situaties. Het scenario is van Jean-Claude Grumberg naar de roman van Emmanuel Bove. Het sfeervolle camerawerk is van Charlie Gaëta en is ondergedompeld in sombere tinten.

Les grandes familles

1989 |

Frankrijk 1989. Edouard Molinaro. Met o.a. Pierre Arditi, Michel Piccoli, Roger Hanin, Evelyne Bouix en Catherine Arditi.

Een tot in de puntjes uitgewerkte bewerking (door Maurice Druon zelf, Pierre Moustiers en de regisseur) van het succesvolle epos van de romancier Maurice Druon, die op realistische en meedogenloze wijze de heersende klasse in Frankrijk ten tijde van het interbellum (de periode tussen WO I en WO II) beschrijft. Denys de la Patelli[KA2]ere maakte in 1958 van deze roman al eens een (slechte) bewerking voor film. Deze plichtmatige versie lijdt aan wisselvallig spel en een gebrek aan persoonlijke stijl. Daarentegen zijn wel de sfeer en de mentaliteit van destijds goed weergegeven.

Le Fou du Roi

1984 | Avonturenfilm, Historische film

Frankrijk 1984. Avonturenfilm van Yvan Chiffre. Met o.a. Michel Leeb, Jean Desailly, Yvan Chiffre, Diane Bellego en Brigitte Glastre.

Musketiers' avonturen in de tijd van Lodewijk XIV, waarbij iedereen en ook de geschiedenis door elkaar loopt - de markiezin de Montespan, Colbert, La Voisin, La Fontaine, Racine en Willem van Oranje doen allemaal mee. Yvan Chiffre is eigenlijk stuntman van onder andere Andre Hennebelles en Raymond Borderie, die niet bepaald geniaal zijn maar die een vrij leuke film in dit genre kunnen maken. Helaas is Chiffre nog lang niet zo ver; de film is onduidelijk en vaag, onsamenhangend en slecht gespeeld.

Le professionnel

1981 | Thriller, Actiefilm

Frankrijk 1981. Thriller van Georges Lautner. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Robert Hossein, Elisabeth Margoni, Jean Desailly en Cyrielle Claire.

Joss Beaumont (Belmondo) wordt door de Franse geheime dienst naar een Afrikaans land gestuurd om een dictator te vermoorden. Hij wordt gepakt en in een showproces veroordeeld tot dwangarbeid. Maar dan ontsnapt hij, en keert terug naar Parijs om het karwei af te maken en een appeltje te schillen met zijn oude superieuren. Inmiddels is de politieke wind gedraaid. Op het hoogtepunt van Belmondo's carrière als testosteronheld was hij opnieuw afwisselend charmant en très cool. De muziek van Ennio Morricone werd genomineerd voor een César.

Pile ou Face ?

1980 | Thriller, Mysterie

Frankrijk 1980. Thriller van Robert Enrico. Met o.a. Philippe Noiret, Michel Serrault, Dorothée, André Falcon en Jean Desailly.

Noiret, verbitterd weduwnaar en hardnekkig speurder probeert te bewijzen dat de zwijgzame boekhouder Serrault zijn vrouw heeft koud gemaakt. Hij laat geen middel ongemoeid om de tot verdacht bestempelde man te verlokken en te vernederen om hem zodoende te kunnen slachtofferen. Het gedegen spel en de vaste regie worden ondersteund door de beklemmende sfeer van het landschap van de Gironde. Marcel Jullian, Michel Audiard en de regisseur bewerkten de roman Suivez le veuf van Alfred Harris tot scenario.

Le cavaleur

1979 | Komedie

Frankrijk 1979. Komedie van Philippe de Broca. Met o.a. Jean Rochefort, Catherine Alric, Danielle Darrieux, Nicole Garcia en Annie Girardot.

Edouard Choiseul (Rochefort), een pianovirtuoos, is een onverbeterlijke Don Juan die altijd oprecht maar kortstondig verliefd wordt. Een ontmoeting met de aantrekkelijke Muriel (Alric), die de kleindochter van een oude vlam blijkt te zijn, maakt hem het verstrijken der jaren bewust. De beste film van De Broca in tien jaar heeft ironische en melancholieke observaties die het scenario boven zichzelf uittillen. Een opmerkelijke rol van Garcia als de berustende echtgenote Marie-France die weet dat de rokkenjager toch altijd in het gezin zal terugkeren. Het scenario is van Michel Audiard en regisseur De Broca. Het camerawerk is van Jean-Paul Schwartz. Eastmancolor, Mono.

La pitié dangereuse

1979 | Romantiek, Historische film, Drama

Frankrijk 1979. Romantiek van Edouard Molinaro. Met o.a. Mathieu Carrière, Marie-Hélène Breillat, Jean Desailly, Silvia Reize en Jacques Dacqmine.

Een zeer getrouwe verfilming, zowel naar de vorm als naar de inhoud, van de roman van Stefan Zweig, die zich afspeelt in een garnizoensstadje in het Oostenrijk van vóór 1914. Het is het verhaal van de ongelukkige liefde tussen een luitenant van eenvoudige komaf en de verlamde dochter van de graaf, die de rijkste man van de streek is. De complexe psychologische en psychoanalytische verwikkelingen worden op subtiele wijze uitgewerkt in deze soepel geregisseerde film, waarin op intelligente wijze de zeden en taboes van deze samenleving in verval worden beschreven. Dit verklaart ook de sombere toonzetting van dit werk. Jean Desailly is overheersend aanwezig in zijn rol van de graaf van Kestalfa.

Je te tiens, tu me tiens par la barbichette

1978 | Musical, Drama

Frankrijk 1978. Musical van Jean Yanne. Met o.a. Jean Yanne, Mimi Coutelier, Micheline Presle, Jean-Pierre Cassel en Michel Duchaussoy.

Een inspecteur en zijn vrouwelijke collega worden aangewezen om de ontvoering van een populaire tv-presentator op te lossen. De tv organiseert een speciaal programma om losgeld van de kijkers te krijgen, maar de opbrengst verdwijnt in de zak van de omroepdirecteur, want de ontvoering was een stunt om de kijkcijfers op te vijzelen. Ondertussen wordt de agente ontdekt als disco-ster. Deze satire op de omroepwereld is best amusant, maar Yanne haalt zoveel overhoop - gastoptredens van David Carradine, Village People en Richie Family - dat hij zelf zijn doelen uit het oog verliest.

Claudine à l'école

1977 | Romantiek, Komedie

Frankrijk 1977. Romantiek van Edouard Molinaro. Met o.a. Marie-Hélène Breillat, Catherine Samie, Jean-Claude Dauphin, Jean Desailly en Dominique Basquin.

Verfilming van de roman van Colette. Een beschaafde regie van een oude rot in het vak. De aanpak mag kundig en klassiek heten, hij haalt het toch net niet bij de bewerking van Serge de Poligny uit 1937. Levendig en spontaan spel.

Claudine à Paris

1977 | Komedie, Drama

Frankrijk 1977. Komedie van Edouard Molinaro. Met o.a. Marie-Hélène Breillat, Jean Desailly, Jacques Spiesser en Marie Ceolin.

Verfilming van de gelijknamige roman van Colette in een somberder toonaard dan CLAUDINE A L'ECOLE. De jeugdige plattelandse kan niet aarden in de stad. Het is zo erg dat ze langdurig ziek wordt, maar alles loopt tenslotte goed af. Vakman Molinaro leverde verzorgd werk af. Ook bekend als CLAUDINE.

Claudine en ménage

1977 | Komedie

Frankrijk 1977. Komedie van Edouard Molinaro. Met o.a. Marie-Hélène Breillat, Georges Marchal, Jean Desailly, Lyne Chardonnet en Dani.

Claudine is getrouwd met Renaud, een Parijse salonschrijver die het goed doet. Zij ziet zich meegesleept in een eeuwig durende maalstroom, waarin zij zich verloren voelt. Dan knoopt zij een vriendschap aan met de Oostenrijker Rézi. Een nogal bittere zedenschets en een knappe, nauwkeurige reconstructie van een tijdperk. Bovendien stuk voor stuk boeiende en ambivalente personages en gloedvolle dialogen.

L' Ironie du sort

1974 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1974. Drama van Edouard Molinaro. Met o.a. Pierre Clémenti, Marie-Hélène Breilat, Jacques Spiesser, Claude Rich en Jean Desailly.

Molinaro werd vooral bekend om zijn komedies, maar zijn dramatische films zijn eigenlijk veel beter zoals deze variaties op het thema 'wat zou er gebeuren als...'. Een jongeman uit een verzetsgroep staat op het punt om een Feldwebel te liquideren en overweegt wat er zal gebeuren met hem, zijn meisje, zijn vriend en andere betrokkenen als hij wel of niet zal schieten. De parallelle mogelijkheden worden in kleur en zwartwit naast elkaar getoond.

L'héritier

1973 | Thriller

Frankrijk/Italië 1973. Thriller van Philippe Labro. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Carla Gravina, Jean Rochefort, Charles Denner en Jean Desailly.

Sterke politieke thriller van reporter/auteur/Franse-RTL-chef Labro. Een invloedrijke industrieel die tevens eigenaar is van een dagblad komt om bij een verdachte vliegtuigexplosie. Wanneer diens zoon en erfgenaam (Belmondo) uit de VS arriveert om de familiezaken waar te nemen, wordt hem meteen duidelijk dat ook hij zijn leven niet zeker is. Zijn speurneus leidt hem naar een neofascistisch netwerk met een bekend gezicht aan de top. Onheilspellend scenario van Labro en romanschrijver Jacques Lanzmann wortelt niet in complotparanoia, maar reflecteert reële schaduwstructuren in het naoorlogse Frankrijk.

Un flic

1972 | Drama, Misdaad, Thriller

Frankrijk/Italië 1972. Drama van Jean-Pierre Melville. Met o.a. Alain Delon, Richard Crenna, Catherine Deneuve, Ricardo Cucciola en Michael Conrad.

In grijsblauwe kerkhoftinten geschoten vaarwelfilm van noir-maestro Melville (1917-1973) over zwijgzame smeris Coleman (Delon) en zijn koers naar de volledige ontgoocheling. Coleman heeft een affaire met Cathy (Deneuve), koele maîtresse van nachtclubuitbater annex gangster Simon (Crenna). Laatstgenoemde blijkt betrokken bij een dubbele coup: een bankoverval en een drugsroof uit een trein. Evenals Le samouraï is Un flic psychogram van een eenzame wolf, liefdestragedie en genreparel in één. Alleen jammer van die trucopnamen met een schaalmodeltreintje.

L' Assassinat de Trotsky

1972 | Drama, Biografie

Frankrijk/Italië 1972. Drama van Joseph Losey. Met o.a. Richard Burton, Alain Delon, Valentina Cortese, Jean Desailly en Simone Valère.

De naar Mexico verbannen Trotsky dicteert in zijn zwaar bewaakte villa zijn memoires. Doordat een van zijn sympathisanten verliefd wordt op de toekomstige moordenaar, weet deze laatste zich een welkome gast te maken en tenslotte doodt hij de revolutionaire leider met een ijsbijl. De film houdt de motivatie en de identiteit van killer Delon onbestemd, en geeft hem onduidelijke pathologische trekken. Burton in de titelrol heeft een frappante gedaantewisseling ondergaan, maar mist innerlijke overtuiging. Citaten uit de memoires klinken als een poëzievoordracht, maar het klinkt niet alsof hij ze zelf bedacht heeft. Een prachtige rol van Cortese als loyale echtgenote.

Comptes à rebours

1970 | Misdaad, Thriller

Frankrijk/Italië 1970. Misdaad van Roger Pigaut. Met o.a. Serge Reggiani, Jeanne Moreau, Simone Signoret, Charles Vanel en Michel Bouquet.

Een gangster heeft door verraad tien jaar in de gevangenis gezeten en wil zich wreken op de medeplichtigen van weleer. Deze speelfilm van de acteur Pigaut rond de vaak onderschatte Reggiani kreeg de steun van een reeks bevriende, beroemde acteurs wier inbreng van personages en scenario het maar net boven de middelmatige voorspelbaarheid weet uit te tillen. Scenario van André G. Brunelin en de regisseur. Camerawerk van Jean Tournier.

L' Ardoise

1969 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1969. Drama van Claude Bernard-Aubert. Met o.a. Salvatore Adamo, Michel Constantin, Elizabeth Wiener, Jess Hahn en Jean Desailly.

Een student komt in de gevangenis door zijn poging wraak te nemen op een chanteur die verantwoordelijk is voor de dood van zijn vader. Met bevriende celgenoten maakt hij een inbraakplan waarbij zijn vrienden geld en juwelen zullen stelen en hij een voor de vijand belastend document. De politie blijkt echter op de hoogte te zijn. De nobele gevoelens worden zó uitdrukkelijk geëtaleerd dat er meer sprake is van een smartlap dan van een misdaadintrige. De zanger Adamo is wel vriendelijk aanwezig, maar per se geen acteur.

Le franciscain de Bourges

1968 | Biografie, Oorlogsfilm

Frankrijk 1968. Biografie van Claude Autant-Lara. Met o.a. Hardy Krüger, Jean-Pierre Dorat, Gérard Berner, Jean Desailly en Suzanne Flon.

Een franciscaner monnik die als verpleger in het Duitse leger is ingelijfd, verzorgt met grote toewijding de slachtoffers van Gestapo-martelingen, waardoor hij voortdurend zijn eigen leven in de waagschaal stelt. Het Franse ziekenhuis wil hem ook na de bevrijding behouden, maar hij verkiest de religieuze orde. Hoewel de film gebaseerd is op herinneringen van een door de franciscaan verzorgde verzetsman, mist de rolprent authenticiteit waardoor de uitvoerige martelscènes als ongezonde sensatie overkomen. Krüger maakt het simpele godsvertrouwen van zijn titelrol waar, maar de film laat hem in de steek. Scenario van Jean Aurenche en Pierre Bost naar de roman van Marc Toledano.

La vingt-cinquième heure

1967 | Oorlogsfilm, Drama, Komedie

YU/Italië/Frankrijk 1967. Oorlogsfilm van Henri Verneuil. Met o.a. Anthony Quinn, Virna Lisi, Michael Redgrave, Serge Reggiani en Françoise Rosay.

Een Roemeense boer wordt in 1939 door een gendarme die zijn vrouw begeert, als jood aangegeven. Hij ontsnapt uit het concentratiekamp en wordt vervolgens door een nazi-officier opgemerkt als de perfecte ari[KA3]er. Deze bijna dichterlijk opgezette film naar de succesroman van Virgil Gheorghiu maakt de absurditeit van het origineel niet waar door de te oppervlakkige scenariobewerking (van Verneuil, François Boyer en Wolf Mankowitz) en vooral omdat de man-zonder-identiteit door Quinn wordt gespeeld als Zorba de Griek. Enkele treffende scènes en bijrollen. Camerawerk van Andreas Winding. Gedraaid in Franscope. Ook bekend als THE TWENTY-FIFTH HOUR.

De Dans van de Reiger

1966 | Komedie

Nederland 1966. Komedie van Fons Rademakers. Met o.a. Gunnel Lindblom, Jean Desailly, Van Doude, Mien Duymaer van Twist en Jan Teulings.

Regisseur Rademakers verfilmde het toneelstuk van Hugo Claus, die zelf het filmscript schreef over een huwelijkscrisis. Edouard probeert tijdens hun vakantie wraak te nemen op zijn vrouw Elena die overspelig is geweest. Rademakers maakte er een internationale produktie van, met in de hoofdrollen de Franse Desailly en Zweedse Lindblom (lid van het theatergezelschap van Ingmar Bergman). De acteurs werden wat houterig nagesynchroniseerd. De Franse cameraman Sacha Vierny maakte de fraaie opnamen aan de kust van voormalig Joegoslavië.

Les Deux orphélines

1965 | Drama, Romantiek

Italië/Frankrijk 1965. Drama van Riccardo Freda. Met o.a. Valeria Ciangottini, Sophie Darès, Jean Desailly, Simone Valère en Mike Marshall.

Zoveelste filmversie van beroemd melodrama over weesmeisjes die na veel kommer en kwel liefde en familie in de aristocratie vinden kreeg fraaie aankleding en benadering zonder knipoog. Acteurs spelen breeduit hun nobelheid of slechtheid, maar van de centrale personages maakt alleen Ciangottini als blinde wees indruk. Marshall (zoon van Michèle Morgan) is meest kleurloze jeune premier in tientallen jaren.

La peau douce

1964 | Drama

Frankrijk/Portugal 1964. Drama van François Truffaut. Met o.a. Jean Desailly, Françoise Dorléac, Daniel Ceccaldi, Nelly Benedetti en Laurence Badie.

'Ik zou over La peau douce weinig meer kunnen zeggen dan dat het gaat om het meest banale thema dat je je kunt voorstellen: Hij, Zij en de Andere. En verder? Dat zijn details.' Fraai verfilmde details overigens: een close-up van de veelbetekenende blik waarmee 'Hij' (een getrouwde uitgever) kijkt naar de manier waarop 'de Andere' (zijn aanstaande vriendin) haar stewardessenpumps verruilt voor hooggehakte damesschoenen, en een effectief gesneden slotsequens waarin 'Zij' (de jaloerse echtgenote) voorbereidingen treft om definitief een eind te maken aan de 'driehoeksrelatie'. Adequate score van Truffauts huiscomponist Georges Delerue.

Le Chevalier de Maison-Rouge

1963 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Frankrijk 1963. Avonturenfilm van Claude Barma. Met o.a. Michel Le Royer, Jean Desailly, Anne Doat, Annie Ducaux en Dominique Paturel.

Revolutionair wordt door de getrouwde vrouw op wie hij verliefd is, bedrogen om de ontsnapping van Marie-Antoinette te kunnen organiseren. Herhaalde mislukking van het complot doet haar op de guillotine eindigen, waarbij de held uit liefde zich naast haar voegt. Eerste door de Franse tv geproduceerde serie - naar Dumas - viel als bioscoopfilm in twee delen door de mand als weinig spectaculair en dynamisch, hoewel snellere montage ook voor come-back op de beeldbuis een voordeel is. Naast goed acteren van Comédie Française-spelers steekt Le Royer als de romantische held uitermate kleurloos af.

L' Année du bac

1963 | Familiefilm, Drama

Frankrijk 1963. Familiefilm van Maurice Delbez. Met o.a. Jean Desailly, Simone Valère, Paul Amiot, Yvette Etiévant en Jacques Rispal.

Een groep middelbare scholieren wisselt tijdens een feestje verhalen over hun ouders uit, waaruit blijkt dat deze de moraal die ze hun kinderen voorhouden zelf niet bepaald in praktijk brengen. Sommigen worden daar cynisch van, anderen nemen zich voor het zelf beter te doen. Deze, qua opvattingen fiks gedateerde, toneelverfilming registreert slaafs de melodramatische scènes die ook nog eens onder de maat geacteerd worden.

Les sept péchés capitaux

1962 | Komedie

Frankrijk 1962. Komedie van Sylvain d' Homme, Jacques Demy, Philippe de Broca, Claude Chabrol en Edouard Molinaro. Met o.a. Jean-Pierre Aumont, Claude Brasseur, Jean-Claude Brialy, Jean-Pierre Cassel en Eddie Constantine.

Het nouvelle vague-antwoord op het onder dezelfde titel gemaakte zevenluik van de gearriveerde regisseurs uit de jaren vijftig geeft door het beperkt bestek de beroemde regisseurs, acteurs en schrijvers weinig speelruimte, waardoor het resultaat vlak en nauwelijks onderhoudend is. Een aardige sketch van Godard met Constantine, die zelfs te lui is om op de avances van een starlet in te gaan, en zowaar een uitschieter van Vadim, die een overspelrelatie laat stuk lopen op de verongelijkte hoogmoed van de gelieven ten aanzien van hun huwelijkspartners. Een gaaf klein verhaal dat de barokke ontsporingen van zijn lange films mist.

Le doulos

1962 | Misdaad, Film noir, Thriller

Frankrijk/Italië 1962. Misdaad van Jean-Pierre Melville. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Serge Reggiani, Fabienne Dali, Jean Desailly en Monique Hennessy.

Scenarist/regisseur Jean-Pierre Melville wordt wel de godfather van de Nouvelle Vague genoemd - hij zou verantwoordelijk zijn geweest voor de revolutionaire montagestijl van Jean-Luc Godards À bout de souffle - maar zijn eigen films zijn vooral geënt op Amerikaanse film-noirs. Melville was gek op Hollywood en stopte z'n films vol Amerikaanse verwijzingen. In navolging van de noir-klassiekers uit de jaren dertig en veertig, draait Le doulos hoofdzakelijk om de melancholieke sfeer, gevangen in fraai zwart-wit, en is de plot - vol moord, verraad en misverstanden - flink complex.

Les amours célèbres

1961 | Romantiek

Frankrijk 1961. Romantiek van Michel Boisrond. Met o.a. Brigitte Bardot, Alain Delon, Jean-Claude Brialy, Pierre Brasseur en Suzanne Flon.

Deze luxueuze verfilming van romantische stripverhalen biedt gelegenheid tot 'sterren kijken'. Twee van de vier episoden brengen een overbekende pikanterie: een hertog snoept Lodewijk XIV een favoriete af; rivaliteit tussen actrices om roem en rijke aanbidders betekent een kans voor een slimme debutante. Bardot en Delon als tragische Agnès Bernauer en haar prins zijn onbedoeld veel komischer. De acteer-intensiteit van Signoret als de ouder wordende courtisane, die haar geliefde aan zich wil binden door hem met vitriool blind te maken, is een betere film waardig. Scenario van France Roche.

Legge di guerra

1961 | Drama, Actiefilm

Italië/Frankrijk/Duitsland 1961. Drama van Bruno Paolinelli. Met o.a. Mel Ferrer, Peter van Eyck, Magali Noël, Jean Desailly en Maria Michi.

Italiaanse partizanen hebben een Duitse militaire trein opgeblazen, waarop het Obercommando dertig dorpelingen gijzelt die ge[KA3]executeerd zullen worden als de schuldigen zich niet melden. Hun verwanten verdenken een horlogemaker van een sabotage-actie en zij leveren hem uit aan de Duitsers, waarna de werkelijk verantwoordelijke burgemeester zichzelf min of meer aangeeft om geen onschuldige slachtoffers te maken. Een vaker voor de film gebruikt gewetensconflict krijgt extra spanning door eenheid van tijd en de beklemmende fotografie (van Aldo Scavarda) van het ingesneeuwde dorp. In de sterke rolbezetting is Ferrer als de verzetsheld-in-crisis de enige zwakke plek.

Un Soir sur la plage

1960 | Thriller, Erotiek

Italië/Frankrijk 1960. Thriller van Michel Boisrond. Met o.a. Martine Carol, Jean Desailly, Henri Jacques Huet, Geneviève Grad en François Nocher.

Een schrijver die in het huis van een uitgever logeert, wordt tijdens een nachtelijke strandwandeling verleid door een mooie onbekende. Enige dagen later wordt haar lijk gevonden en blijkt ze de mentaal gehandicapte tuinmansdochter te zijn. De film bouwt eerst een troebele sfeer op met erotische spanningen en tekent een huishouden waar binnen ieder wel iets te verbergen heeft en komt dan met een overhaaste en op niets slaande ontknoping.

Le baron de l'écluse

1960 | Komedie

Frankrijk/Italië 1960. Komedie van Jean Delannoy. Met o.a. Jean Gabin, Micheline Presle, Jean Desailly, Jacques Castelot en Blanchette Brunoy.

De berooide baron Jérôme Antoine (Gabin) probeert zijn luxueuze leventje van weleer voort te zetten met leningen en winsten aan de goktafels. Op een dag wint hij 11 miljoen francs en krijgt als aanbetaling een jacht, waarmee hij samen met zijn vroegere geliefde Perle (Presle) naar Monte Carlo vaart. In de buurt van een sluis krijgen ze pech. Perle leert intussen de rijke Maurice (Desailly) kennen en wil wel trouwen. Baron Jérôme staat er alleen voor en zit voorlopig nog zonder geld. Pittig geschreven komedie dankt meer aan de acteurs dan aan de regie die zich beperkt tot vlakke registratie.

La mort de belle

1960 | Thriller

Frankrijk 1960. Thriller van Edouard Molinaro. Met o.a. Jean Desailly, Alexandra Stewart, Monique Mélinand, Yves Robert en Yvette Etiévant.

Een kleurloze en degelijk getrouwde Franse leraar in Zwitserland wordt als buitenstaander door zijn omgeving nauwelijks getolereerd. Als een jonge Amerikaanse logée in zijn huis wordt vermoord, is hij dan ook het onderwerp van verdachtmakingen en roddels die hem tot plotseling verzet brengen tegen al zijn gemiste kansen in het leven. Deze verfilming van een psychologische Simenon-roman - met een scenario van Jean Anouilh - is een van de beste, ook dankzij de ideale hoofdrol van Desailly. Jean-Louis Picavet hanteerde de camera.

Le secret du Chevalier d'Éon

1959 | Historische film, Romantiek, Komedie

Frankrijk/Italië 1959. Historische film van Jacqueline Audry. Met o.a. Andrée Debar, Jean Desailly, Bernard Blier, Isa Miranda en Simone Valère.

Omwille van een erfenis laat een aristocraat zonder zonen zijn jongste dochter voor jongen doorgaan. Volwassen is ze één van de beste schermers van Frankrijk, wordt dragonder onder koning Lodewijk XV en als spion naar Rusland gestuurd. Dit historisch 'geval' kreeg in deze film vooral accent op de amoureuze verwarring en minder op actie en avontuur. Debar is een fysiek overtuigende man.

Le Saint mène la danse

1959 | Actiefilm

Frankrijk 1959. Actiefilm van Jacques Nahum. Met o.a. Félix Marten, Jean Desailly, Françoise Brion, Nicole Mirel en Michèle Mercier.

Een man die een Amerikaanse gangster heeft laten arresteren roept de hulp van Simon Templar (The Saint) in, omdat hij zich bedreigd voelt door handlangers van de gangster. In zijn omgeving heeft zich inderdaad een onbekende killer binnengedrongen. De film mist de juiste toon en heeft verkeerde en weinig geslaagde horror-effecten. Bij Marten ontbreekt in de titelrol de ironische onverstoorbaarheid, die hier nodig is, maar de film blijft onderhoudend en heeft de middelmaat van een tv-feuilleton.

125, rue Montmartre

1959 | Thriller

Frankrijk 1959. Thriller van Gilles Grangier. Met o.a. Lino Ventura, Jean Desailly, Andréa Parisy, Robert Hirsch en Dora Doll.

Een krantenverkoper redt het leven van een aspirant- zelfmoordenaar. Zijn pogingen hem verder te helpen tegen diens kwalijke familie leiden ertoe dat hij van moord wordt beschuldigd. De steriele regie wordt gecompenseerd door een vernuftig scenario en goed spel, zodat het resultaat een onderhoudende thriller is. Het scenario is van Jacques Robert, André Gillois en regisseur Grangier naar een roman van Gillois. Het camerawerk is van Jacques Lemare.

The Possessors

1958 |

1958. Denys de La Patellière. Met o.a. Emmanuelle Riva, Pierre Brasseur, Jean Desailly en Jean Gabin.

Een krantenverkoper redt het leven van een aspirant- zelfmoordenaar. Zijn pogingen hem verder te helpen tegen diens kwalijke familie leiden ertoe dat hij van moord wordt beschuldigd. De steriele regie wordt gecompenseerd door een vernuftig scenario en goed spel, zodat het resultaat een onderhoudende thriller is. Het scenario is van Jacques Robert, André Gillois en regisseur Grangier naar een roman van Gillois. Het camerawerk is van Jacques Lemare.

Maigret tend un piège

1958 | Thriller, Misdaad

Frankrijk/Italië 1958. Thriller van Jean Delannoy. Met o.a. Jean Gabin, Annie Girardot, Jean Desailly, Gérard Séty en Lucienne Bogaert.

Er wordt een reeks moorden gepleegd op vrouwen. Bij ieder slachtoffer zijn de kleren vernield. De politie tast in het duister. Commissaris Maigret organiseert daarom een reconstructie ter plekke. Een van de eerste Maigret-verfilmingen in een lange reeks naar het beroemde geesteskind van Simenon. Gabin leek helemaal niet op het romanpersonage van de in 1955 verschenen policier 'Maigret tend un piège' maar hij zette een dermate overtuigende rol neer dat hij sindsdien de norm is voor Maigret-vertolkers. De voortreffelijke cast en de intense regie resulteren in een van de beste en beroemdste Maigret-verfilmingen.

Les grandes familles

1958 | Drama

Frankrijk 1958. Drama van Denys de La Patellière. Met o.a. Jean Gabin, Pierre Brasseur, Bernard Blier, Jean Desailly en Françoise Christophe.

Een geldmagnaat wil zijn anti-autoritaire zoon een lesje leren en brengt hem bewust in financiële moeilijkheden om hem vervolgens uit de nood te kunnen helpen. Onverwachte beursfluctuaties maken dat onmogelijk en de zoon, die vergeefs een beroep doet op zijn oom pleegt zelfmoord. De vader zal uit wraak zijn zwager ruïneren. Ondanks de academische vormgeving houdt het cynische verhaal van geldmanipulaties de dramatische spanning gaande en de rolbezetting is over de hele linie ideaal. Scenario van de regisseur en Michel Audiard. Camerawerk van Louis Page.

Les grandes manoeuvres

1955 | Komedie, Drama, Romantiek

Frankrijk/Italië 1955. Komedie van René Clair. Met o.a. Gérard Philipe, Michèle Morgan, Brigitte Bardot, Jean Desailly en Magali Noël.

Frankrijk 1914, aan de vooravond van La Grande Guerre. Luitenant Armand de la Verne wedt met medesoldaten dat hij eender welke vrouw kan inpalmen eer het garnizoen aan de zomermanoeuvres begint. De elegante hoedenmaakster Marie-Louise Rivière, onkundig van de weddenschap, valt inderdaad voor de zelfverzekerde dragonder. Dan wordt de Casanova echter verliefd op haar. Philipe en Morgan vormen een romantisch koppel zonder weerga in deze met de fameuze Clair-esprit geregisseerde studioproductie halverwege komedie en tragedie. Fantastisch gefotografeerd in Eastmancolor door Robert Lefebvre (1907-1989), die alle ruimte kreeg voor dynamiek en brede shots. Prix Louis Delluc.

Jocelyn

1951 | Drama, Historische film, Romantiek

Frankrijk 1951. Drama van Jacques de Casembroot. Met o.a. Jean Desailly, Simone Valère, Jean Vilar, Jean Debucourt en Alexandre Rignault.

Een Franse seminarist moet tijdens de Revolutie de bergen in vluchten, waar hij vriendschap sluit met een andere onderduiker, die later een meisje in mannenkleren blijkt te zijn. Deze hoogst romantische film - naar een verhalend gedicht van Lamartine - met zijn onhandige scenario-constructie, wordt in de trage regie geen moment overtuigend; gelukkig wordt er goed gespeeld door vooraanstaande toneelacteurs.

Demain, nous divorçons

1950 | Komedie

Frankrijk 1950. Komedie van Louis Cuny. Met o.a. Sophie Desmarets, Jean Desailly, Jean Gaven, Armand Bernard en Denise Grey.

Van een temperamentvol jong echtpaar dreigen de partners elkaar bij ieder conflict met scheiding, om zich vervolgens met des te meer vuur te kunnen verzoenen - tot het een keer ernst lijkt te worden. Vlak voor de scheiding ontmoeten de echtelieden elkaar bij toeval met nieuwe partners in Deauville. Deze met slapstick-elementen versierde komedie werkt ondanks zijn simpelheid aanstekelijk door de animo van de acteurs. Magali Noël debuteert als de prille verleidster die het op de echtgenoot heeft voorzien.

Occupe-toi d'Amélie!

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van Claude Autant-Lara. Met o.a. Danielle Darrieux, Jean Desailly, André Bervil, Louise Conte en Marcelle Arnold.

Het meesterscenaristenspan Jean Aurenche en Pierre Bost bewerkte met Autant-Lara het boulevardstuk van Georges Feydeau tot een grandioze komedie. In deze farce over een vals en een echt huwelijk, een forse erfenis en rad van de tongriem gesneden hoofdfiguren wordt met bourgeoiswaarden en traditiewetten van film en theater vrolijk de vloer aangeveegd. Vaudevilleske kassakraker vol vindingrijke situaties en topcast verdween na eerste bioscooproulement uit zicht omdat de erven Feydeau het script onwaardig achtten. La Darrieux fonkelt op haar koketst, Max Douy tekende voor de bekroonde decors.

Le Point du jour

1949 | Drama

Frankrijk 1949. Drama van Louis Daquin. Met o.a. René Lefèvre, Jean Desailly, Loleh Bellon, Michel Piccoli en Pierre François.

Een mijnramp doet mijnwerkers over onderlinge conflicten en onvrede heen, de noodzaak van solidariteit beseffen en maakt de ingenieurs hun verantwoordelijkheid voor de arbeiders duidelijk. Sociaal pamflet van communistische regisseur krijgt overtuigingskracht door de realistische aanpak zonder gezwollen toon. Het is een verrassing om acteurs te zien die pas tien jaar later echt bekend zouden worden.

L'echafaud peut attendre

1949 | Misdaad, Film noir

Frankrijk 1949. Misdaad van Albert Valentin. Met o.a. Jany Holt, Junie Astor, Palmyre Levasseur, Colette Georgès en Jean Desailly.

Drie criminelen zinken steeds lager, eerst in diefstal en vervolgens in de harde misdaad. In tegenstelling tot wat de titel suggereert, kan het schavot niet wachten voor Serge, hij sterft onder de guillotine. Michel wordt gedood en Hélène pleegt zelfmoord. Deze zeldzaam pessimistische film is de laatste die gemaakt werd door Valentin. Daarna nam hij zijn oude beroep van scenarioschrijver weer op. Zijn twee films die net na de oorlog uitkwamen hadden absoluut geen succes, ondanks hun visuele kwaliteit, sfeer en de goede acteurs.

Une grande fille toute simple

1948 | Komedie

Frankrijk 1948. Komedie van Jacques Manuel. Met o.a. Madeleine Sologne, Gabrielle Dorziat, Andrée Clément, Lucienne Bogaert en Nicole Jonesco.

Een ironische titel want de zogenaamde `grote, zeer bescheiden dochter` gedraagt zich vooral onvoorspelbaar en gecompliceerd ten opzichte van haar omgeving. De ster is op toernee met de andere leden van het gezelschap, hetgeen een paar kostelijke momenten oplevert. Op het landgoed van haar tante aan de C[KA4]ote d`Azur komt alles op z`n pootjes terecht. Een fatsoenlijke regie (onder begeleiding van Marcel Lherbier) maar de film is vooral de moeite waard vanwege de gloedvolle dialogen van de hand van André Roussin. Een goede vertolking draagt eveneens bij tot het welslagen van deze pretentieloze komedie.

La veuve et l'innocent

1948 | Komedie

Frankrijk 1948. Komedie van André Cerf. Met o.a. Jean Tissier, Sophie Desmarets, Raymond Bussièrs, Jean Desailly en Saturnin Fabre.

Een misdaad-komedie waarin de guillotine gestolen is, zodat een onschuldig ter dood veroordeelde niet geëxecuteerd kan worden. Een stelletje dat op huwelijksreis is, heeft die valbijl bij zich. De komische situaties, de gevatheden en de reeks goede bijrollen waarop de Franse cinema toen nog het patent bezat, vormen de essentie van de film. De maker is in hoofdzaak een scenario- en dialoogschrijver en neemt slechts zo nu en dan achter de camera plaats.

Patrie

1946 | Oorlogsfilm, Historische film, Drama

Frankrijk 1946. Oorlogsfilm van Louis Daquin. Met o.a. Maria Mauban, Mireille Perrey, Marie Leduc, Jacqueline Duc en Nathalie Nattier.

Een vederlichte bewerking van het stuk van Victorien Sardou over de strijd van het Vlaamse volk tegen de Spaanse bezetters. Veel aandacht voor de enscenering ondanks het feit dat de film haar oorsprong in het theater vindt. Met de hertog d'Albe en consorten. Een situatieschets die we danken aan een zéér omstreden regisseur, niet alleen vanwege het niet altijd even sterke karakter van zijn films maar vooral vanwege zijn politieke rol binnen de Franse cinema destijds. Zeer tegenstrijdige recensies waren het gevolg. Deze film verdient noch die verontwaardiging noch die overmatige huldeblijken.

Le Pays sans étoiles

1946 | Drama, Mysterie

Frankrijk 1946. Drama van Georges Lacombe. Met o.a. Gérard Philipe, Jany Holt, Pierre Brasseur, Sylvie en Jean Desailly.

Een kantoorbediende krijgt een visioen van een honderd jaar eerder gepleegde misdaad en onderzoekt de feiten van de in moord en zelfmoord eindigende driehoeksverhouding. Tegelijk komt hij zelf in een situatie terecht die het verleden steeds preciezer lijkt na te volgen. Dit drama in de filmtraditie van de jaren veertig heeft de eerste (dubbele) hoofdrol van Philipe die de romantische gedrevenheid bezield weet te maken, maar wiens spel door het scenario tòch gedateerd is. Het op uiterlijk effect acteren van Brasseur als - twee maal - de kwade genius is hinderlijk.

La symphonie pastorale

1946 | Drama

Frankrijk 1946. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Michèle Morgan, Pierre Blanchar, Jean Desailly, Line Noro en Andrée Clément.

Een Zwitserse dominee voedt een blind weesmeisje op. Als ze volwassen is, voelt ze zich 'op de tast' tot haar pleegvader aangetrokken. Tot ze door een operatie gaat zien en verliefd wordt op de oudste zoon. De roman van André Gide kreeg een zorgvuldige verfilming waarbij onderdrukte emoties tegen koude landschappen worden geplaatst. De Franse comeback van Morgan na een periode in Hollywood.

La Symphonie Patorale

1946 | Drama

Frankrijk 1946. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Line Noro, Pierre Blanchar, Michèle Morgan en Jean Desailly.

Een Zwitserse dominee voedt een blind weesmeisje op. Als ze volwassen is, voelt ze zich 'op de tast' tot haar pleegvader aangetrokken. Tot ze door een operatie gaat zien en verliefd wordt op de oudste zoon. De roman van André Gide kreeg een zorgvuldige verfilming waarbij onderdrukte emoties tegen koude landschappen worden geplaatst. De Franse comeback van Morgan na een periode in Hollywood.

La Revanche de Roger la Hunte

1946 | Avonturenfilm, Komedie

Frankrijk 1946. Avonturenfilm van André Cayatte. Met o.a. María Casares, Paulette Dubost, Simone Valère, Lucien Coëdel en Paul Bernard.

Verfilming van de zeer populaire roman van Jules Mary. De film ademt de sfeer van de 'gouwe ouwe' series van weleer. Bovendien gaat het hier om een van de eerste films van André Cayatte, toen hij zich nog niet bezighield met het aan de kaak stellen van het onrecht in de Franse samenleving. De spelprestaties dragen veel bij aan het vermaak dat deze film biedt.

Amours, délices et orgues

1946 | Familiefilm, Muziek

Frankrijk 1946. Familiefilm van André Berthomieu. Met o.a. Giselle Pascal, Catherine Erard, Alice Tissot, Janine Mareil en Jean Desailly.

De `serieuze` kritiek heeft Andr[KA1]e Berthomieu - meestal terecht - de grond ingeboord. Voor deze film schreef echter Julien Duvivier het scenario en dat is te merken. Voor wie van jazz houdt, is dit verhaal over een rector van een lyceum in de provincie, die zijn enthousiasme voor de muziek (in dit geval van Misraki) op zijn leerlingen wil overbrengen, een alleraardigste tijdspassering.

Sylvie et le fantôme

1945 | Romantiek, Fantasy

Frankrijk 1945. Romantiek van Claude Autant-Lara. Met o.a. Odette Joyeux, François Périer, Jean Desailly, Louis Salou en Julien Carette.

Een romantisch meisje is verliefd op het schilderij van een overleden aristocraat, dat door haar vader uit geldnood wordt verkocht. Vader neemt een acteur in dienst om voor de geest van de geportretteerde te spelen die zich om middernacht in het gezelschap blijkt te bevinden van een inbreker en van een aanbidder van het meisje dat haar realiteitsbesef hervindt. De film is eerder melancholiek-poëtisch uitgevallen dan dat dolkomische effecten worden uitgebouwd. De charme van de spelers accentueert de gevoeligheid.

Le Jugement dernier

1945 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1945. Oorlogsfilm van René Chanas. Met o.a. Michèle Martin, Sandra Milowanoff, Jean Davy, Louis Seigner en Jean Desailly.

Een variatie op Romeo en Julia ergens in een niet nader aangegeven land in Midden-Europa tegen de achtergrond van WO II en verraad. Hoewel het onderwerp weinig origineel mag heten, is de aanpak nauwkeurig en vol flair in wat de eerste lange speelfilm van de regisseur was, toen alleen nog bekend vanwege zijn voortreffelijke korte films.

Le Père Goriot

1944 | Drama

Frankrijk 1944. Drama van Robert Vernay. Met o.a. Pierre Renoir, Pierre Larquey, Georges Rollin, Jean Desailly en Maurice Escande.

De zoveelste bewerking van de roman van Honoré de Balzac. Vernay verliet zijn vertrouwde terrein, dat van de publieksfilm, en maakte een nauwkeurige en toegewijde maar saaie bewerking. Veel is te danken aan Larquey in de hoofdrol en aan Renoir als Vautrin. Bewerking en dialogen zijn van Charles Spaak en Bernard Zimmer.

Le Voyageur de la Toussaint

1942 | Drama, Thriller

Frankrijk 1942. Drama van Louis Daquin. Met o.a. Assia Noris, Jean Desailly, Jules Berry, Gabrielle Dorziat en Louis Seigner.

De aankomst van een jongeman in een havenplaatsje brengt beroering bij de bewoners die van de buitenstaander profijt denken te trekken. Hij trapt er niet in en veroorzaakt een schandaal. De roman van Simenon blijft onderhoudend, ondanks gedateerde psychologie, en kreeg van de ingetogen en gedetailleerde regie een ideale filmvorm en overtuigende spelprestaties.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Jean Desailly op televisie komt.

Reageer