Jacopo Quadri: regie, scenario, productie, camera, geluid en montage.
Er zijn 26 films gevonden.

Nostalgia

2022 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 2022. Drama van Mario Martone. Met o.a. Pierfrancesco Favino, Francesco Di Leva, Tommaso Ragno, Aurora Quattrocchi en Sofia Essaïdi.

Vijftiger Felice (een uitstekende Favino) keert na veertig jaar in Egypte terug naar zijn geboorteplaats Napels. Hij bezoekt zijn bejaarde moeder, loopt halfvergeten kennissen tegen het lijf. Maar wat komt hij nu precies doen, en waarom bleef hij zo lang weg? In dit heerlijk melancholieke drama naar een roman van Ermanno Rea wordt de waarheid stukje bij beetje onthuld, terwijl de spanning steeds verder wordt opgevoerd. Wat de film precies zegt over nostalgie, en over Napels, blijft intrigerend ambivalent.

Notturno

2020 | Documentaire

Italië​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 2020. Documentaire van Gianfranco Rosi.

In Notturno gaat Rosi op zoek naar de plekken waar de bootvluchtelingen uit zijn vorige film – het veelgeprezen Fuocoammare (2016) – vandaan komen. Die vindt hij aan de kunstmatige, na de Eerste Wereldoorlog getrokken grenzen van Syrië, Libanon, Irak en Koerdistan. Maar Rosi zoomt niet in op de diverse oorlogen die daar woeden, maar op de effecten die de oorlogen hebben op het dagelijkse leven van de bewoners van die gebieden. Rosi is ook niet op zoek naar antwoorden; sterker nog, hij stelt niet eens vragen. Dat werkt wel eens frustrerend, maar Notturno blijft altijd intrigeren en is wondermooi geschoten.

Notti magiche

2018 | Komedie

Italië 2018. Komedie van Paolo Virzì. Met o.a. Irene Vetere, Ornella Muti, Giulio Berruti, Giovanni Toscano en Annalisa Arena.

Wanneer een filmproducent vermoord wordt, komt de politie al snel uit bij een drietal jonge scenarioschrijvers, die met hem een film zouden gaan maken. Komedie over de Italiaanse filmwereld slaat wild om zich heen, en dus ook wel eens raak, maar is uiteindelijk vooral een opgewonden aaneenschakeling van aanstellerige scènes. Vooral de driehoeksrelaties tussen de schrijvers (twee mannen, een vrouw) zijn ongeloofwaardig en schematisch. Regisseur Virzì viel in 2017 internationaal nog op met zijn eerste Engelstalige film, de alzheimerkomedie The Leisure Seeker.

The Leisure Seeker

2017 | Drama, Komedie

Frankrijk​/​​Italië 2017. Drama van Paolo Virzì. Met o.a. Helen Mirren, Donald Sutherland, Kirsty Mitchell en Janel Moloney.

Ella en John zijn beiden de zeventig al gepasseerd en worden geleefd door hun dokters en kinderen. Daar hebben ze op een gegeven moment zo genoeg van dat ze hun oude camper pakken, The Leisure Seeker, en beginnen aan een tocht dwars door Amerika. Intelligente en sympathieke roadmovie, gebaseerd op de gelijknamige novelle van Michael Zadoorian en vakkundig geregisseerd door de Italiaan Virzì (Il capitale umano). Die de film alleen wilde maken als Sutherland en Mirren wilden meewerken aan de film. Wat dus gebeurde.

Fuocoammare

2016 | Documentaire

Italië​/​​Frankrijk 2016. Documentaire van Gianfranco Rosi.

Italiaan Rosi (Sacro GRA) verbleef een jaar op het eiland Lampedusa om een documentaire te maken over de vluchtelingen die daar massaal aanspoelen. Fuocoammare werd een poëtisch portret van de verstilde vissersgemeenschap op het eiland, doorsneden met voor zichzelf sprekende beelden van de vluchtelingen. De combinatie van gemoedelijkheid en diepe tragiek heeft een vervreemdend effect: zo absurd is het leven, toont Rosi. Conclusies laat hij verder over aan de kijker, al zal de ondertoon van wanhoop en compassie niemand ontgaan. Wonderlijke, urgente, hartverscheurende film, in Berlijn bekroond met de Gouden Beer.

Sworn Virgin

2015 | Drama

Albanië​/​​Italië​/​​Zwitserland​/​​Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Kosovo 2015. Drama van Laura Bispuri. Met o.a. Alba Rohrwacher, Flonja Kodheli, Emily Ferratello en Lars Eidinger.

Italiaan Rosi (Sacro GRA) verbleef een jaar op het eiland Lampedusa om een documentaire te maken over de vluchtelingen die daar massaal aanspoelen. Fuocoammare werd een poëtisch portret van de verstilde vissersgemeenschap op het eiland, doorsneden met voor zichzelf sprekende beelden van de vluchtelingen. De combinatie van gemoedelijkheid en diepe tragiek heeft een vervreemdend effect: zo absurd is het leven, toont Rosi. Conclusies laat hij verder over aan de kijker, al zal de ondertoon van wanhoop en compassie niemand ontgaan. Wonderlijke, urgente, hartverscheurende film, in Berlijn bekroond met de Gouden Beer.

Sacro GRA

2013 | Documentaire

Italië​/​​Frankrijk 2013. Documentaire van Gianfranco Rosi, Urs Egger en Marie Bäumer. Met o.a. Marie Bäumer, Bronagh Gallagher, Urs Egger en Hannelore Hoger.

Wat hebben een palingvisser, een ambulancebroeder, een paaldanseres, een filosofische bomenarts, een stel oude prostituees en een fotoromanacteur met elkaar gemeen? Niet veel, behalve dat ze allemaal wonen en werken in de buurt van de GRA, de ringweg om Rome. En dat ze allemaal figureren in de Italiaanse documentaire Sacro GRA, die het niet moet hebben van samenhang of een heldere structuur. Dit wordt echter ruimschoots gecompenseerd door de inhoud: regisseur Rosi (El Sicario, Room 164) volgde zijn hoofdpersonen een paar jaar op de voet, en wat een warme, geestige en ontroerende portretten heeft dat opgeleverd. Winnaar van de Gouden Leeuw in Venetië.

Il giovane favoloso

2014 | Biografie, Drama

Italië 2014. Biografie van Mario Martone. Met o.a. Elio Germano, Michele Riondino, Massimo Popolizio, Anna Mouglalis en Paolo Graziosi.

Wat hebben een palingvisser, een ambulancebroeder, een paaldanseres, een filosofische bomenarts, een stel oude prostituees en een fotoromanacteur met elkaar gemeen? Niet veel, behalve dat ze allemaal wonen en werken in de buurt van de GRA, de ringweg om Rome. En dat ze allemaal figureren in de Italiaanse documentaire Sacro GRA, die het niet moet hebben van samenhang of een heldere structuur. Dit wordt echter ruimschoots gecompenseerd door de inhoud: regisseur Rosi (El Sicario, Room 164) volgde zijn hoofdpersonen een paar jaar op de voet, en wat een warme, geestige en ontroerende portretten heeft dat opgeleverd. Winnaar van de Gouden Leeuw in Venetië.

Io e te

2012 | Drama

Italië 2012. Drama van Bernardo Bertolucci. Met o.a. Jacopo Olmo Antinori, Tea Falco, Sonia Bergamasco, Veronica Lazar en Tommaso Ragno.

Intiem drama over een puber die geen zin heeft om mee te gaan op een schoolreis, en zich een week lang in de kelder van zijn ouderlijk huis verstopt. De inmiddels aan een rolstoel gekluisterde, 72-jarige regisseur van epische klassiekers als The Last Emperor en Novecento heeft in Io e te een tandje teruggeschakeld, maar de film is oprecht en op de beste momenten aangrijpend. Gebaseerd op de gelijknamige roman van bestsellerauteur Niccolò Ammaniti, die ook meeschreef aan het scenario.

Birdwatchers

2008 | Drama

Italië​/​​Brazilië 2008. Drama van Marco Bechis. Met o.a. Pedro Abrísio da Silva, Ademilson Concianza Verga, Alicélia Batista Cabreira, Claudio Santamaria en Chiara Caselli.

Indianen in het Amazonegebied verdienen een karig salaris door - gekleed in lendendoek, beschilderd met oorlogskleuren - blanke toeristen schrik aan te jagen. Als die weg zijn trekken ze gewoon hun spijkerbroek weer aan. Op een dag nemen de stamoudsten een radicaal besluit: de stam moet terug naar zijn geboortegrond. Dat die inmiddels toebehoort aan een machtige grootgrondbezitter, kan de indianen niet tegenhouden. Regisseur Bechis fulmineert tegen het rampzalige leven dat de Guarani-Kaiowá-indianen in hedendaags Brazilië moeten leiden, maar Birdwatchers ontstijgt moeiteloos het niveau van een sociaal pamflet.

Whisky Romeo Zulu

2004 | Thriller

Argentinië 2004. Thriller van Enrique Piñeyro. Met o.a. Enrique Piñeyro, Mercedes Morán, Alejandro Awada en Adolfo Yanelli.

Op 31 augustus 1999 verzuimde een Argentijns vliegtuig tijdens het vertrek op te stijgen bij gebrek aan uitgeklapte vleugelflappen. De piloten hadden het alarm genegeerd. De crash die volgde kostte aan tientallen mensen het leven. Voormalig piloot en klokkenluider Piñeyro schetst in zijn docudrama de lakse bedrijfscultuur, de corrupte toezichthouders en de fnuikende deregulering die tezamen debet waren aan de ramp. Perfecte film voor de fervente autorijder die zijn vlieggrage lievelingsreisgenoot wil overtuigen van de ratio van vliegangst. Filmdebutant Piñeyro viel internationaal in de festivalprijzen met zijn klokkenluiderthriller.

The Dreamers

2003 | Drama

Verenigd Koninkrijk​/​​Frankrijk​/​​Italië 2003. Drama van Bernardo Bertolucci. Met o.a. Michael Pitt, Eva Green, Louis Garrel, Anna Chancellor en Robin Renucci.

Acteur Michael Pitt excelleert als een Amerikaanse jongeman die eind jaren 60 een jaar in Parijs studeert. Zijn passie voor film brengt hem in contact met Isabelle en haar broer Theo (Green en Garrel). Tegen de achtergrond van de Parijse protesten van de lente van '68, verkennen ze gedrieën hun emotionele, politieke, seksuele en cinematografische drijfveren. Bertolucci baseerde het personage van buitenlander Matthew op zichzelf en lardeerde de film met tekst- en beeldfragmenten van gezaghebbende films. The Dreamers is een ode aan jeugdige bevlogenheid waarin keukentafelfilosofieën over kosmische harmonie liefdevol worden gepresenteerd door weemoedkoning Bertolucci.

The Triumph of Love

2001 |

Verenigd Koninkrijk​/​​Italië 2001. Clare Peploe. Met o.a. Ben Kingsley, Rachael Stirling, Jay Rodan, Fiona Shaw en Mira Sorvino.

Acteur Michael Pitt excelleert als een Amerikaanse jongeman die eind jaren 60 een jaar in Parijs studeert. Zijn passie voor film brengt hem in contact met Isabelle en haar broer Theo (Green en Garrel). Tegen de achtergrond van de Parijse protesten van de lente van '68, verkennen ze gedrieën hun emotionele, politieke, seksuele en cinematografische drijfveren. Bertolucci baseerde het personage van buitenlander Matthew op zichzelf en lardeerde de film met tekst- en beeldfragmenten van gezaghebbende films. The Dreamers is een ode aan jeugdige bevlogenheid waarin keukentafelfilosofieën over kosmische harmonie liefdevol worden gepresenteerd door weemoedkoning Bertolucci.

Bicho de Sete Cabeças

2001 |

Italië​/​​Brazilië 2001. Laís Bodanzky. Met o.a. Caco Ciocler, Jairo Matos, Cassia Kiss, Othon Bastos en Rodrigo Santoro.

Acteur Michael Pitt excelleert als een Amerikaanse jongeman die eind jaren 60 een jaar in Parijs studeert. Zijn passie voor film brengt hem in contact met Isabelle en haar broer Theo (Green en Garrel). Tegen de achtergrond van de Parijse protesten van de lente van '68, verkennen ze gedrieën hun emotionele, politieke, seksuele en cinematografische drijfveren. Bertolucci baseerde het personage van buitenlander Matthew op zichzelf en lardeerde de film met tekst- en beeldfragmenten van gezaghebbende films. The Dreamers is een ode aan jeugdige bevlogenheid waarin keukentafelfilosofieën over kosmische harmonie liefdevol worden gepresenteerd door weemoedkoning Bertolucci.

Un posto al mondo

2000 |

Italië 2000. Mario Martone en Jacopo Quadri.

Acteur Michael Pitt excelleert als een Amerikaanse jongeman die eind jaren 60 een jaar in Parijs studeert. Zijn passie voor film brengt hem in contact met Isabelle en haar broer Theo (Green en Garrel). Tegen de achtergrond van de Parijse protesten van de lente van '68, verkennen ze gedrieën hun emotionele, politieke, seksuele en cinematografische drijfveren. Bertolucci baseerde het personage van buitenlander Matthew op zichzelf en lardeerde de film met tekst- en beeldfragmenten van gezaghebbende films. The Dreamers is een ode aan jeugdige bevlogenheid waarin keukentafelfilosofieën over kosmische harmonie liefdevol worden gepresenteerd door weemoedkoning Bertolucci.

Marisa

2000 |

Italië 2000. Jacopo Quadri.

Acteur Michael Pitt excelleert als een Amerikaanse jongeman die eind jaren 60 een jaar in Parijs studeert. Zijn passie voor film brengt hem in contact met Isabelle en haar broer Theo (Green en Garrel). Tegen de achtergrond van de Parijse protesten van de lente van '68, verkennen ze gedrieën hun emotionele, politieke, seksuele en cinematografische drijfveren. Bertolucci baseerde het personage van buitenlander Matthew op zichzelf en lardeerde de film met tekst- en beeldfragmenten van gezaghebbende films. The Dreamers is een ode aan jeugdige bevlogenheid waarin keukentafelfilosofieën over kosmische harmonie liefdevol worden gepresenteerd door weemoedkoning Bertolucci.

Esperando al Mesías

2000 | Komedie, Drama

Argentinië​/​​Spanje​/​​Italië 2000. Komedie van Daniel Burman. Met o.a. Daniel Hendler, Héctor Alterio, Stefania Sandrelli, Chiara Caselli en Melina Petriela.

'Wachten op de Messias' kan vooralsnog de boeken in als een van de hoogtepunten van de bloeiende Argentijnse cinema rond de eeuwwisseling. Daniel Burman (1973) was de huidige economische malaise net voor maar de belabberde situatie in zijn vaderland is wrang genoeg tevens het startpunt van de film. Het draait om twee verschillende personages die bij toeval met elkaar in contact komen in metropool Buenos Aires. De eerste is de joodse Ariel (Hendler, die furore maakte in 25 Watts), een personage dat Burman op zijn eigen ervaringen baseerde. Ariel kán het familierestaurant overnemen en trouwen met een joods meisje maar hij is meer geïnteresseerd in een biseksuele videokunstenares. Santamaria (Piñeyro) leeft een ander leven. Hij verloor zijn fortuin en vrouw door een beurskrach. Met het zoeken en terugbrengen van gestolen portemonnees verdient hij net voldoende om een toiletjuffrouw het hof te maken. Burmans gelaagde én gedetailleerde scenario knoopt de mini-universa ingenieus aaneen. Een fraaie film, mede dankzij de intieme fotografie van Ramiro Civita en de meeslepende klezmer- en jazzmuziek. Goed voor een ware triomftocht langs de internationale festivals waaronder Rotterdam.

Seventeen Years

1999 | Experimenteel

China 1999. Experimenteel van Zhang Yuan. Met o.a. Li Juan, Liang Song, Li Yeping, Li Bingbing en Liu Lin.

'Wachten op de Messias' kan vooralsnog de boeken in als een van de hoogtepunten van de bloeiende Argentijnse cinema rond de eeuwwisseling. Daniel Burman (1973) was de huidige economische malaise net voor maar de belabberde situatie in zijn vaderland is wrang genoeg tevens het startpunt van de film. Het draait om twee verschillende personages die bij toeval met elkaar in contact komen in metropool Buenos Aires. De eerste is de joodse Ariel (Hendler, die furore maakte in 25 Watts), een personage dat Burman op zijn eigen ervaringen baseerde. Ariel kán het familierestaurant overnemen en trouwen met een joods meisje maar hij is meer geïnteresseerd in een biseksuele videokunstenares. Santamaria (Piñeyro) leeft een ander leven. Hij verloor zijn fortuin en vrouw door een beurskrach. Met het zoeken en terugbrengen van gestolen portemonnees verdient hij net voldoende om een toiletjuffrouw het hof te maken. Burmans gelaagde én gedetailleerde scenario knoopt de mini-universa ingenieus aaneen. Een fraaie film, mede dankzij de intieme fotografie van Ramiro Civita en de meeslepende klezmer- en jazzmuziek. Goed voor een ware triomftocht langs de internationale festivals waaronder Rotterdam.

Garage Olimpo

1999 | Drama

Argentinië​/​​Italië​/​​Frankrijk 1999. Drama van Marco Bechis. Met o.a. Antonella Costa, Carlos Echeverría, Dominique Sanda, Chiara Caselli en Enrique Piñeyro.

De jonge, politiek actieve lerares Maria (Costa) woont tijdens de Argentijnse militaire dictatuur in het pension van haar moeder. Op een dag wordt ze gearresteerd en voor ondervraging overgebracht naar Garage Olimpo, een garage in Buenos Aires die gebruikt wordt als martelkamer. Haar folteraar blijkt een van de kostgangers van haar moeder te zijn, die al een tijd stiekem op haar verliefd is. Een kans? Felle, grimmige aanklacht tegen de gruwelen van de vuile oorlog. Regisseur Bechis was zelf een slachtoffer van het regime.

Een vrouw van het Noorden

1999 | Drama, Historische film

Nederland​/​​Italië 1999. Drama van Frans Weisz. Met o.a. Johanna ter Steege, Massimo Ghini, Douglas Henshall, Lena Headey en Claudio Amendola.

Emilie van Thuile (Johanna ter Steege) is in 1899 weduwe geworden. Ze is bedroefd en gedeprimeerd. Op doktersadvies reist ze naar Itali[KA3]e, waar haar veel te vroeg gestorven echtgenoot als archeoloog opgravingen deed. Ze wordt in de kuurplaats Bagni di Lucca hoffelijk ontvangen door Hugo Aylva (Ghini), de assistent van haar overleden man. Ze is zich niet bewust dat Hugo haar bewondert en heimelijk op haar verliefd is. Hugo wil de situatie rustig afwachten. In Bagno di Lucca arriveert ook Aldo Ardo (Amendola), een onstuimige officier uit het leger, die het leven in de kazerne even voor gezien houdt. Er ontwikkelt zich een intieme relatie tussen Emilie en Aldo, maar als Aldo hoog en breed zijn verovering gemaakt heeft, kiest hij toch voor het leger. Emilie staat in dubio of zij terug zal keren naar het Noorden. Regisseur Weisz is voorzichtig, subtiel en met precisie te werk gegaan. Zijn hoofdrol Ter Steege is waardig en goed gecast, maar de film is ondanks zijn fraaie aanpak en mooie uitvoering niet opvallend genoeg, vergeleken bij gelijksoortige werken van collega-cineasten uit Engeland, Itali[KA3]e of Frankrijk. Het scenario is van Ger Thijs en Angelo Pasquini naar de novelle [KL]Aan de weg der vreugde[KLE] van Louis Couperus. Het camerawerk van Goert Giltay is beslist indrukwekkend. De film werd geproduceerd met een niet gering budget (naar Nederlandse maatstaven althans) van ongeveer drie miljoen euro en subsidie voor de distributie (maar dat heeft weinig geholpen). Geen bioscoopfilm, maar wie de kans krijgt om hem op de tv te gaan zien, moet die grijpen. Heel wat beter dan de fraai ingepakte kitsch van Rosamunde Pilcher of Danielle Steel. Ook bekend als UNA DONNA DEL NORD.

Teatro di guerra

1998 | Drama, Historische film

Italië 1998. Drama van Mario Martone. Met o.a. Andrea Renzi, Anna Bonaiuto, Laia Forte, Roberto De Francesco en Marco Baliani.

Emilie van Thuile (Johanna ter Steege) is in 1899 weduwe geworden. Ze is bedroefd en gedeprimeerd. Op doktersadvies reist ze naar Itali[KA3]e, waar haar veel te vroeg gestorven echtgenoot als archeoloog opgravingen deed. Ze wordt in de kuurplaats Bagni di Lucca hoffelijk ontvangen door Hugo Aylva (Ghini), de assistent van haar overleden man. Ze is zich niet bewust dat Hugo haar bewondert en heimelijk op haar verliefd is. Hugo wil de situatie rustig afwachten. In Bagno di Lucca arriveert ook Aldo Ardo (Amendola), een onstuimige officier uit het leger, die het leven in de kazerne even voor gezien houdt. Er ontwikkelt zich een intieme relatie tussen Emilie en Aldo, maar als Aldo hoog en breed zijn verovering gemaakt heeft, kiest hij toch voor het leger. Emilie staat in dubio of zij terug zal keren naar het Noorden. Regisseur Weisz is voorzichtig, subtiel en met precisie te werk gegaan. Zijn hoofdrol Ter Steege is waardig en goed gecast, maar de film is ondanks zijn fraaie aanpak en mooie uitvoering niet opvallend genoeg, vergeleken bij gelijksoortige werken van collega-cineasten uit Engeland, Itali[KA3]e of Frankrijk. Het scenario is van Ger Thijs en Angelo Pasquini naar de novelle [KL]Aan de weg der vreugde[KLE] van Louis Couperus. Het camerawerk van Goert Giltay is beslist indrukwekkend. De film werd geproduceerd met een niet gering budget (naar Nederlandse maatstaven althans) van ongeveer drie miljoen euro en subsidie voor de distributie (maar dat heeft weinig geholpen). Geen bioscoopfilm, maar wie de kans krijgt om hem op de tv te gaan zien, moet die grijpen. Heel wat beter dan de fraai ingepakte kitsch van Rosamunde Pilcher of Danielle Steel. Ook bekend als UNA DONNA DEL NORD.

Besieged

1998 | Romantiek, Drama

Verenigd Koninkrijk​/​​Italië 1998. Romantiek van Bernardo Bertolucci. Met o.a. Thandie Newton, David Thewlis, Claudio Santamaria, John C. Ojwang en Massimo De Rossi.

Nadat haar echtgenoot is gearresteerd vlucht Shandurai (Newton) vanuit een Afrikaans land naar Italië, waar ze als student geneeskunde werk vindt als huishoudster van een teruggetrokken pianist, Mr. Kinsky (Thewlis). Tussen de twee ontstaat een complexe relatie: de kluizenaar begeert de inwonende vrouw, terwijl zij verlangt naar haar man. Italiaanse grootmeester Bertolucci (Last Tango in Paris, The Last Emperor) observeert zijn personages in een Romeinse villa zonder dat er veel dialogen aan te pas komen. Intrigerend drama, in Rome en Nairobi opgenomen, heeft in Newton en Thewlis een uitstekende combinatie.

Statici

1997 |

Italië 1997. Jacopo Quadri.

Nadat haar echtgenoot is gearresteerd vlucht Shandurai (Newton) vanuit een Afrikaans land naar Italië, waar ze als student geneeskunde werk vindt als huishoudster van een teruggetrokken pianist, Mr. Kinsky (Thewlis). Tussen de twee ontstaat een complexe relatie: de kluizenaar begeert de inwonende vrouw, terwijl zij verlangt naar haar man. Italiaanse grootmeester Bertolucci (Last Tango in Paris, The Last Emperor) observeert zijn personages in een Romeinse villa zonder dat er veel dialogen aan te pas komen. Intrigerend drama, in Rome en Nairobi opgenomen, heeft in Newton en Thewlis een uitstekende combinatie.

Ovosodo

1997 |

Italië 1997. Paolo Virzì. Met o.a. Nicoletta Braschi, Marco Cocci, Salvatore Barbato en Edoardo Gabbrielini.

Nadat haar echtgenoot is gearresteerd vlucht Shandurai (Newton) vanuit een Afrikaans land naar Italië, waar ze als student geneeskunde werk vindt als huishoudster van een teruggetrokken pianist, Mr. Kinsky (Thewlis). Tussen de twee ontstaat een complexe relatie: de kluizenaar begeert de inwonende vrouw, terwijl zij verlangt naar haar man. Italiaanse grootmeester Bertolucci (Last Tango in Paris, The Last Emperor) observeert zijn personages in een Romeinse villa zonder dat er veel dialogen aan te pas komen. Intrigerend drama, in Rome en Nairobi opgenomen, heeft in Newton en Thewlis een uitstekende combinatie.

lo Zio de Brooklyn

1995 |

Italië 1995. Franco Maresco en Daniele Ciprì. Met o.a. Bruno di Benedetto, Camillo Conti, Luigi Cinà, Rosario Carollo en Antonino Bruno.

De eerste professionele speelfilm van de Palermitanen is een mafiaverhaal vol cinefiele verwijzingen (van de western tot Pasolini) en narratieve onregelmatigheden, al ligt er wel een verhaal aan ten grondslag. Het landschap is dat van de randen van de voorsteden van Palermo. Twee mafiosi (gespeeld door twee dwergen) vragen een treurige familie die uit louter mannen bestaat, om in het geheim een 'boss' te ontvangen die terugkeert op Sicilië. Ze moeten iedereen vertellen dat het hun oom uit Amerika is. De man is met zijn broodmager en zwijgzaam voorkomen een angstaanjagende verschijning. Hij lijkt werkelijk van zeer ver te komen, misschien meer nog wat betreft tijd dan plaats - zio (oom) lijkt op Dio (God). Tussen de mafia-oorlogen door worden er voorbereidingen getroffen voor een feest rond een levend standbeeld van San Polifemo, wiens glazen oog het embleem van de film vormt. Vervolgens zijn er weerzinwekkende spookbeelden, larf-achtige personen, Napolitaanse zangers, meedogenloze killers, boeren die hun ezels prostitueren ten behoeve van obsessieve, gehandicapte pornomanen: allemaal overblijfselen van het mensdom. Ze leven in het landschap van het vagevuur vlak voordat het opgeheven wordt, voordat deze laatste mensen toegelaten zullen worden in het paradijs. Eenmaal in het paradijs aangekomen, dansen ze hun kinderlijke dans voordat ze opgezogen worden door een soort zwart gat, een plek waar alles definitief verloren gaat.

l' Amore molesto

1995 | Drama, Thriller

Italië 1995. Drama van Mario Martone. Met o.a. Angela Luce, Italo Celoro, Gianni Cajafa, Licia Maglietta en Peppe Lanzetta.

De eerste professionele speelfilm van de Palermitanen is een mafiaverhaal vol cinefiele verwijzingen (van de western tot Pasolini) en narratieve onregelmatigheden, al ligt er wel een verhaal aan ten grondslag. Het landschap is dat van de randen van de voorsteden van Palermo. Twee mafiosi (gespeeld door twee dwergen) vragen een treurige familie die uit louter mannen bestaat, om in het geheim een 'boss' te ontvangen die terugkeert op Sicilië. Ze moeten iedereen vertellen dat het hun oom uit Amerika is. De man is met zijn broodmager en zwijgzaam voorkomen een angstaanjagende verschijning. Hij lijkt werkelijk van zeer ver te komen, misschien meer nog wat betreft tijd dan plaats - zio (oom) lijkt op Dio (God). Tussen de mafia-oorlogen door worden er voorbereidingen getroffen voor een feest rond een levend standbeeld van San Polifemo, wiens glazen oog het embleem van de film vormt. Vervolgens zijn er weerzinwekkende spookbeelden, larf-achtige personen, Napolitaanse zangers, meedogenloze killers, boeren die hun ezels prostitueren ten behoeve van obsessieve, gehandicapte pornomanen: allemaal overblijfselen van het mensdom. Ze leven in het landschap van het vagevuur vlak voordat het opgeheven wordt, voordat deze laatste mensen toegelaten zullen worden in het paradijs. Eenmaal in het paradijs aangekomen, dansen ze hun kinderlijke dans voordat ze opgezogen worden door een soort zwart gat, een plek waar alles definitief verloren gaat.