Massimo Girotti

Acteur

Massimo Girotti is acteur.
Er zijn 76 films gevonden.

La finestra di fronte

2003 | Romantisch drama

Italië/Turkije/Portugal/Verenigd Koninkrijk 2003. Romantisch drama van Ferzan Ozpetek. Met o.a. Giovanna Mezzogiorno, Massimo Girotti, Raoul Bova, Filippo Nigro en Serra Yilmaz.

Een jonge Romeinse moeder die droomt van een carrière als banketbakker, is eenzaam binnen haar huwelijk en raakt gefascineerd door de aantrekkelijke buurman van de overkant. Tegelijkertijd ontfermt ze zich over een oude, verwarde man met een getatoeëerd nummer op zijn pols. Terwijl de burenliefde voorzichtig bloeit tonen flashbacks de persoonlijke geschiedenis van de homoseksuele Davide tijdens de Tweede Wereldoorlog. De van geboorte Turkse Ferzan Ozpetek houdt dit drama - tikje complex en sentimenteel - dankzij de acteurs uiteindelijk stevig op de rails. Veteraan Girotti overleed kort na de opnamen.

Senso di colpa

2000 | Thriller

Italië 2000. Thriller van Massimo Spano. Met o.a. Massimo Girotti, Barbara De Rossi en Vittoria Belvedere.

Een jonge Romeinse moeder die droomt van een carrière als banketbakker, is eenzaam binnen haar huwelijk en raakt gefascineerd door de aantrekkelijke buurman van de overkant. Tegelijkertijd ontfermt ze zich over een oude, verwarde man met een getatoeëerd nummer op zijn pols. Terwijl de burenliefde voorzichtig bloeit tonen flashbacks de persoonlijke geschiedenis van de homoseksuele Davide tijdens de Tweede Wereldoorlog. De van geboorte Turkse Ferzan Ozpetek houdt dit drama - tikje complex en sentimenteel - dankzij de acteurs uiteindelijk stevig op de rails. Veteraan Girotti overleed kort na de opnamen.

Il mostro

1994 | Drama, Horror, Komedie

Italië/Frankrijk 1994. Drama van Roberto Benigni. Met o.a. Roberto Benigni, Nicoletta Braschi, Michel Blanc, Jean-Claude Brialy en Massimo Girotti.

Benigni is een werkloze nietsnut met aardig wat ambities. Vrienden heeft hij niet, ook niet in het flatgebouw waar hij woont. Om aan geld te komen neemt hij hier en daar wat klusjes aan, w.o. een tuincentrum waar het falikant fout gaat. Een collega maakt hem attent op de plaatslijke schone, die nymfomaan is. Als Benigni een kansje wil wagen, pakt hij de verkeerde. Dat mens denkt dat ze te maken heeft met de seriemoordenaar die de stad onveilig maakt en reeds achttien slachtoffers gemaakt heeft. Doldwaze film met een bittere ondertoon. Benigni die samen met Vincenzo Cerami het scenario schreef, maakt gebruik van puur cabaret, slapstick, running gags en satire om een satirisch beeld op te trekken van de (hedendaagse) maatschappij. Somber en poëtisch in beeld gebracht door Carlo Di Palma. Dolby Stereo.

Dalla notte all'alba

1992 | Drama

Italië/Duitsland 1992. Drama van Cinzia Torrini. Met o.a. Remo Girone, Barbara May, Klaus Wildbolz, Silly Togni en Massimo Girotti.

Remo Girone is Aldo Viezzi, een aan coca[KA3]ine verslaafde neurochirurg die zonder drugs de operatiekamer niet meer in durft. Een van zijn leerlingen sterft aan een overdosis, waarop zijn vrouw, van wie hij zielsveel houdt, zich van hem laat scheiden. Hij besluit zijn leven te beteren en hij gaat werken in een Praags ziekenhuis. Maar ook in Tsjechoslowakije is coke te krijgen, en wel bij de ongure zakenman Trifonoff (Wildbolz). Viezzi raakt zelfs aan de heroïne, maar hij wordt nog net op tijd gered door een sociaal werkster die verliefd op hem is. Toch blijft de schaduw van Trifonoff hem achtervolgen. Alle rollen zijn uitstekend bezet in dit verhaal over wel zeer eigentijdse problemen. Scenario van Laura Toscano en Franco Marotta.

Dall'altra parte del mondo

1992 | Drama, Misdaad

Italië 1992. Drama van Arnaldo Catinari. Met o.a. Massimo Girotti, Marina Berti, Kalubi Kabongo, Issa Seck en Jean Kian Mayala.

Bekwame, in visueel opzicht sterke debuutfilm van regisseur Catinari, waarin rassenproblemen en immigratiekwesties worden aangekaart. De kunstenaar Massimo Girotti lijdt een teruggetrokken bestaan. Hij heeft heimwee naar de jaren die hij in Afrika heeft doorgebracht. Zijn ex-geliefde, Marina Berti, koestert zich eveneens in haar herinneringen en probeert hem terug te krijgen. Als de prostituée Kabongo uit Ivoorkust en haar Senegalese beschermer Issa Seck opeens voor zijn neus staan, wordt zijn kalme leventje ruw verstoord. Nadat Kabongo drugs van andere prostituées heeft gestolen, kloppen ze bij hem aan om hulp. Ze worden achtervolgd en Seck wordt vermoord. Na verloop van tijd ontstaat er tussen Girotti en Kabongo een band. Deze film behandelt op een overtuigende manier de problematiek van immigranten die in de Italiaanse onderwereld terecht zijn gekomen. Eersterangs acteerprestatie met dito techniek. Ook bekend als FROM THE OTHER SIDE OF THE WORLD.

Rebus

1989 |

Italië 1989. Massimo Guglielmi. Met o.a. Charlotte Rampling, Christophe Malavoy, Massimo Girotti en Fabrizio Bentivoglio.

Een jonge Spanjaard is naar Parijs gekomen vanwege de volgende advertentie: 'Verdwaalde olifant zoekt Bugatti 1927 Royale'. Die auto is de koningin der luxe wagens en er bestaan nog maar zes exemplaren. De Spanjaard zoekt een van de zes voor de zestig-jarige Carabas. In flashbacks zien we de ontmoeting van Carabas en een mooie markiezin en hun avonturen. Een aardige road-movie met fraai camerawerk van Giuseppe Rotunno. Scenario van Sergio Vecchio, Antonio Tabucchi en de regisseur.

La Bohême

1988 | Muziek, Drama, Romantiek

Italië/Frankrijk 1988. Muziek van Luigi Comencini. Met o.a. Barbara Hendricks, Luca Canonici, Angela Maria Blasi, Gino Quilico en Richard Cowan.

De film van de opera van Puccini, geïnspireerd op een roman van Henri Murger Scènes de la vie de Bohème uit 1849, maar de opera speelt in 1910 in Parijs. Comencini heeft het werk opgefrist en vernieuwd door het wat lichter te maken en heeft daarbij de aard ervan niet aangetast. Hij heeft hem natuurlijk ook 'verluchtigd' met buitenopnamen. Niet de meest persoonlijke film van de regisseur die echter de sfeer van het tijdperk opmerkelijk gecreëerd. De briljante bewerking verdoezelt echter de dramatiek van het thema. José Carreas zingt in werkelijkheid de rol van Rodolphe die gespeeld wordt door Luca Canonici.

Cuore di mamma

1988 | Drama

Italië 1988. Drama van Gioia Benelli. Met o.a. Ingrid Thulin, Gianni Santuccio, Renzo Palmer, Massimo Girotti en Margareth Mazzantini.

Een vrouw van zestig, moeder van drie zoons, wordt door haar kinderen vertroeteld, omdat ze hopen dat ze het huis waarin ze woont zal verkopen en de opbrengst onder hen zal verdelen. Tot hun grote verrassing kondigt ze aan dat ze met de tuinman gaat trouwen. Hierdoor ontstaat ruzie in de familie. De moeite waard dankzij Thulins spel.

Quo Vadis

1985 | Historische film, Drama

Italië 1985. Historische film van Franco Rossi. Met o.a. Klaus Maria Brandauer, Frederic Forrest, Max von Sydow, Cristina Raines en Barbara DeRossi.

Naar de gelijknamige roman van de Poolse schrijver Sienkiewicz, die in 1905 de Nobelprijs voor literatuur kreeg. Deze televisiefilm met internationale bezetting gaat over drie gebeurtenissen die plaatsvonden tussen 64-67 n.Chr., toen Nero regeerde over het Romeinse keizerrijk: de brand van Rome, de vervolging van de Christenen en de samenzwering van Piso. Prachtig geënsceneerd en schitterend van fotografie. De in Amerika uitgebrachte versie is bekort tot 200m.

Interno Berlinese

1985 | Erotiek, Drama

Duitsland/Italië 1985. Erotiek van Liliana Cavani. Met o.a. Gudrun Landgrebe, Kevin McNally, Mio Takaki, Andrea Prodan en Massimo Girotti.

Een bewerking van de roman The Buddhist Cross van Junichiro Tanizaki, maar de handeling is verplaatst naar het Berlijn ten tijde van het Derde Rijk in 1938. Het is een verhaal over verraad en verboden passie in diplomatieke kringen, tussen een Duitse diplomaat, zijn onervaren vrouw en de dochter van een Japanse ambassadeur, die het geheim van de gevoelens en de geneugten van de lesbische liefde tentoonspreidt. Het wordt een obsessie die tot een tragedie leidt. De film is mooi om te zien, maar heeft weinig inhoud.

Cristoforo Colombo

1985 | Historische film

Frankrijk/Italië/Duitsland/Verenigde Staten 1985. Historische film van Alberto Lattuada en Alberto Luttuada. Met o.a. Gabriel Byrne, Faye Dunaway, Rossano Brazzi, Massimo Girotti en Max von Sydow.

Een luxueuze televisiefilm met een groot budget over het leven van de man die per ongeluk Amerika ontdekte (Columbus dacht dat het India was). Het perfecte camerawerk van Franco di Giacomo en de mooie locaties leiden de aandacht af van het zeer geringe tempo van de film, dat nog lager ligt dan bij een doorsnee-epos. De acteerprestaties zijn gebrekkig onder de leiding van Lattuada's pietluttig trage regie, maar het door Placido Domingo gezongen thema en de door Riz Ortolani gecomponeerde en gedirigeerde muziek zijn goed.

L' Art d'aimer

1983 | Komedie, Erotiek

Frankrijk/Italië 1983. Komedie van Walerian Borowczyk. Met o.a. Michele Placido, Marina Pierro, Massimo Girotti, Laura Betti en Philippe Lemaire.

De Romeinse tribuun Macarius brengt zijn jonge vrouw bij zijn moeder onder als hij oorlog moet gaan voeren, maar ze krijgt wel toestemming om de lessen van de dichter Ovidius, die de libertijnse liefde predikt, te volgen. Ze brengt, evenals haar schoonmoeder, zijn lessen in praktijk met een medecursist. Ondanks de klassieke inspiratie en de Italiaanse top-acteurs een verdere afgang van Borowczyk, die niet verder komt dan een banale en niet eens amusante seks-klucht die voor de bedoelde humor afhangt van een spionerende papegaai in de slaapkamer van de heldin. De vroegere esthetiek is vervangen door een slordige verkleed- en uitkleedpartij.

Une fugue à Venise

1981 | Romantiek

Frankrijk 1981. Romantiek van Josée Dayan. Met o.a. Malka Ribowska, Jean-Luc Bideau en Massimo Girotti.

Een maatschappelijk werkster in een gevangenis verveelt zich en stemt erin toe een gedetineerde te begeleiden die voor zijn berechting per trein naar Parijs moet. Tijdens de terugreis maakt ze kennis met een Italiaanse architect. De kijker verveelt zich nog meer, vanwege het gebrek aan intrige, de zwakke verfilming en de onsamenhangende dialogen. Van de maakster van deze tv-film zijn we beter gewend (bijv. SIMONE DE BEAUVOIR).

Passione d'amore

1981 | Drama, Historische film, Experimenteel

Frankrijk/Italië 1981. Drama van Ettore Scola. Met o.a. Valeria D'Obici, Bernard Giraudeau, Jean-Louis Trintignant, Bernard Blier en Massimo Girotti.

Een jonge militair (Giraudeau) wordt in 1862 naar een garnizoen in een grensplaats overgeplaatst, waar de ongewoon lelijke en ziekelijke nicht (D'Obici) van zijn kolonel hem achtervolgt met een geobsedeerde verliefdheid. Haar hardnekkige passie slaat op hem over en leidt tot een tragedie. Een stijlvolle historische verpakking zet Scola's filmische pleidooi voor de eigenwaarde van minderheden voort, in dit geval discriminatie op esthetische gronden. Waar de roman van Tarchetti voedsel aan de verbeelding gaf, werken visualisering en spel - ondanks alle kwaliteiten - soms averechts. Deze intrigerende variant op BEAUTY AND THE BEAST kan niet helemaal overtuigen en behoort zeker niet tot Scola's beste werk. Scenario van regisseur Scola en Ruggero Maccari. Camerawerk van Claudio Ragona. Ook bekend als PASSION OF LOVE.

Monsieur Klein

1976 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk/Italië 1976. Oorlogsfilm van Joseph Losey. Met o.a. Alain Delon, Jeanne Moreau, Francine Bergé, Juliet Berto en Jean Bouise.

De ­Parijse antiekhandelaar Klein (Delon) koopt begin WO II - voor een veel te lage prijs - kunstwerken aan van joden die Frankrijk willen ontvluchten. Maar dan krijgt hij plots een tijdschrift op de deurmat dat alleen aan joden wordt toegestuurd, en moet Klein (zichzelf) zien te bewijzen dat er sprake is van een persoonsverwisseling. De taalbarrière bij de eerste Franse film van Losey leidt tot een aantal minder geslaagde spelprestaties, met als belangrijkste gunstige uitzondering de ingehouden geplaagde rol van Delon (die de film ook produceerde).

L'innocente

1976 | Drama, Historische film, Experimenteel

Italië/Frankrijk 1976. Drama van Luchino Visconti. Met o.a. Giancarlo Giannini, Laura Antonelli, Jennifer O'Neill, Rina Morelli en Marc Porel.

Een jonge aristocraat preekt een libertijnse levenswandel voor zichzelf, maar vindt het onverdraaglijk als zijn vrouw zijn theorieën ook in praktijk brengt. Hij bewerkstelligt de dood van haar kind en pleegt zelfmoord. De decadente roman van d'Annunzio werd een stijlvol en melancholiek portret van een zichzelf overleefd hebbende klasse, ietwat ontsierd door melodramatisch spel van Giannini. De laatste film van Visconti, die stierf tijdens de montage. Scenario van regisseur Visconti, Suso Cecchi D'Amico en Enrico Medioli.

Stateline Motel

1975 |

1975. Maurizio Lucidi. Met o.a. Howard Ross, Fabio Testi, Massimo Girotti, Ursula Andress en Eli Wallach.

Een jonge aristocraat preekt een libertijnse levenswandel voor zichzelf, maar vindt het onverdraaglijk als zijn vrouw zijn theorieën ook in praktijk brengt. Hij bewerkstelligt de dood van haar kind en pleegt zelfmoord. De decadente roman van d'Annunzio werd een stijlvol en melancholiek portret van een zichzelf overleefd hebbende klasse, ietwat ontsierd door melodramatisch spel van Giannini. De laatste film van Visconti, die stierf tijdens de montage. Scenario van regisseur Visconti, Suso Cecchi D'Amico en Enrico Medioli.

Mark il poliziotto spara per primo

1975 | Misdaad, Actiefilm

Italië 1975. Misdaad van Stelvio Massi. Met o.a. Franco Gasparri, Lee J. Cobb, Nino Benvenuti, Massimo Girotti en Ely Galleani.

Een ex-junk is commissaris bij de narcoticabrigade van Milaan geworden en wordt door Interpol naar Genua gestuurd om de drugshandel te ontmantelen. Hij krijgt contact met een ontsnapte krankzinnige die zijn moordplannen telefonisch aankondigt, maar die gemanipuleerd blijkt door een gangsterbons, een schijnbaar respectabele bankier die zelf bedreigd leek. Deze vlot gemaakte politiefilm naar DIRTY HARRY-model is een pleidooi voor eigenmachtig optreden, verpakt in allerhande opgeblazen gewelddadigheden. Een effectieve rol van veteraan Cobb.

L' Ultima chance

1973 | Misdaad

Italië 1973. Misdaad van Maurizio Lucidi. Met o.a. Ursula Andress, Eli Wallach, Fabio Testi, Massimo Girotti en Howard Ross.

Een gefrustreerde Canadese hotelhoudster (Andress) komt in contact met twee inbrekers, die juist een overval hebben gepleegd op een juwelier in Montreal. Er begint een mysterieus spel van list en bedrog om het bezit van de buit. Een in aanleg boeiend gegeven verliest zijn kracht door het zeer gecompliceerde scenario, niet of nauwelijks uitgewerkte karakters en niet bijster overtuigend acteerwerk. Kan iemand zich trouwens Andress voorstellen als een sloofje? USA/video-titel: LAST CHANCE; GB- titel: MOTEL OF FEAR.

Les voraces

1972 | Thriller, Misdaad

Italië/Frankrijk 1972. Thriller van Sergio Gobbi. Met o.a. Helmut Berger, Françoise Fabian, Paul Meurisse, Massimo Girotti en Florence Lafuma.

Een jonge croupier Berger in Cannes is jaloers op alle rijkdom voor zijn ogen, en berooft een industrieel van zijn gokwinst. De minnares van het slachtoffer (Lara) is getuige en chanteert de jongeman door hem tot haar speeltje te maken. Verrassende wendingen in de intrige gaan boven aannemelijke psychologie van de personages die overigens zo goed mogelijk geacteerd worden.

Last Tango in Paris

1972 | Drama, Erotiek, Romantiek

Frankrijk/Italië 1972. Drama van Bernardo Bertolucci. Met o.a. Marlon Brando, Maria Schneider, Jean-Pierre Léaud, Massimo Girotti en Catherine Allégret.

Brando speelt met onvoorwaardelijke overgave en intuïtief acteren een Amerikaan van middelbare leeftijd die, na de zelfmoord van zijn vrouw, in Parijs zijn frustraties en woede uit in liefdeloze seks met Jeanne (Schneider). In hun sekscocon verschuilen beiden zich voor de pijnlijke buitenwereld. De film werd een filmhuishit, maar is ook een ijkpunt geworden voor serieuze films met expliciete seks erin. En voor wie het lustelement niet zo interesseert is er nog altijd Brando's briljante acteren en het camerawerk van Vittorio Stararo (Apocalypse Now), dat vergane glorie tastbaar maakt.

Gli orrori del castello di Norimberga

1972 | Horror

Duitsland/Italië 1972. Horror van Mario Bava. Met o.a. Antonio Cantafora, Joseph Cotten, Elke Sommer en Massimo Girotti.

De Amerikaanse student Peter Kleist duikt in Oostenrijk in het verleden van zijn voorvader, de kasteelheer en aartssadist Otto von Kleist. Wanneer Peter voor de grap een bezweringsformule reciteert, komt de 'Bloedbaron', die een heks levend liet verbranden, tot leven. Simpelmansplot met moordgeest fungeert uiteraard slechts als kapstok voor Bava's gotisch-barokke sfeertekeningen. Helaas hebben die evenmin het niveau van eerder en later werk. De scène waarin de bekoorlijke Sommer, op de vlucht voor de psychoot, door nevelige steegjes holt is niettemin fantastisch. Fraaie muziek van Stelvio Cipriani.

Cosi bello, cosi corrotto, cosi conteso

1972 | Misdaad, Drama

Italië 1972. Misdaad van Sergio Gobbi. Met o.a. Helmut Berger, Massimo Girotti en François Fabian.

Berger speelt een jonge croupier in het casino van Cannes, die elke avond moet toezien hoe een stroom geld onder zijn neus voorbijglijdt. Hierdoor komt hij in de verleiding een ideetje te bedenken waardoor hij wat voor zichzelf kan meepikken. Deze film belicht het probleem dat ontstaat wanneer wettelijk toegestane ondeugden gekoppeld worden aan verleiding, corruptie en hebzucht.

Krasnaya palatka

1971 | Avonturenfilm, Actiefilm

SU/Italië 1971. Avonturenfilm van Mikhail Kalatozov. Met o.a. Nikolai Ivanov, Edward Marzevic Nikita Machalkov, Hardy Krüger, Mario Adorf en Massimo Girotti.

Avonturenfilm voor groot en klein over de ontdekkingsreiziger generaal Nobile. In 1928 gaat hij van start met een Noordpool-expeditie die strandt door een crash. De film gaat over de daaropvolgende reddingsactie van de expeditie die wordt bemoeilijkt door de barre weersomstandigheden. Roald Amundsen is één van de reddingswerkers en collega-ontdekkingsreiziger die de zoektocht naar Nobile start. Valeria is een verpleegster die niet alleen uit medische overwegingen meegaat: zij was verliefd op één van de vermiste mannen. De onverschrokken piloot Hardy Kruger ontketent ondertussen een internationaal schandaal wanneer blijkt dat hij het vinden van de generaal belangrijker vindt dan het redden van zijn mannen. Uiteindelijk wordt Nobile gered maar jaren later wordt hij nog steeds door zijn nachtmerries herinnerd aan die hachelijke periode

Medea

1970 | Drama, Experimenteel

Frankrijk/Duitsland/Italië 1970. Drama van Pier Paolo Pasolini. Met o.a. Maria Callas, Giuseppe Gentile, Massimo Girotti, Laurent Terzieff en Ninetto Davoli.

Tijdens het zoeken naar het Gulden Vlies heeft Jason Medea veroverd. Tien jaar later, als zij twee kinderen van hem heeft, verstoot hij haar om te kunnen trouwen met de kroonprinses van Korinthe. De in ballingschap verloren magische kracht komt door de liefdessmart weer terug, zodat Medea de rivale kan uitschakelen, waarna ze uit wraak haar kinderen doodt. Euripides' tragische heldin inspireerde Pasolini veel minder dan de Oedipus- legende. De film mist de bevlogenheid, poëzie en primitieve kracht van zijn andere werk en is vaak ronduit vervelend. Callas' imponerende trots in haar enige filmrol had beter verdiend.

La Tenda rossa

1970 | Avonturenfilm, Historische film

Italië/SU 1970. Avonturenfilm van Michail Kalatozov. Met o.a. Sean Connery, Claudia Cardinale, Peter Finch, Hardy Krüger en Massimo Girotti.

Italiaanse generaal Nobile verongelukt met zijn mannen tijdens een Noordpool-expeditie in 1928. S.O.S. berichten worden niet gehoord en drie overlevenden gaan zelf hulp zoeken. Noch de Russische ijsbreker noch de Noorse ontdekkingsreiziger Amundsen slagen in hun reddingspogingen, tot een Zweedse piloot een rode tent opmerkt en Nobile als laatste overlevende oppikt. Deze ambitieuze co-productie heeft alle manco's vandien: nagesynchroniseerde acteurs die niet lijken te weten wat ze zeggen of moeten doen, waardoor toch al uitgesponnen dialoogscènes zonder spanning worden. Kalatozov laat cameravirtuositeit los op sporadische actiescènes die ook door nadrukkelijke muzikale ondersteuning op zichzelf komen te staan en vooral verwarrend overkomen. Ook bekend als THE RED TENT.

Le Sorelle

1969 | Drama, Erotiek

Frankrijk/Italië 1969. Drama van Roberto Malenotti. Met o.a. Susan Strasberg, Nathalie Delon, Massimo Girotti, Giancarlo Giannini en Lars Bloch.

Zusters zijn in zeer nauwe onderlinge verbondenheid opgegroeid. De jongste heeft zich aan de overheersing van haar oudere zuster onttrokken door haar huwelijk met een oudere man met wie ze niet gelukkig is zodat ze troost bij een minnaar zoekt. De oudere zuster wil in die situatie haar machtspositie heroveren. De film hinkt op verschillende gedachten en gebruikt het psychologische drama als alibi voor erotische suggesties, maar schrikt ook daar weer van terug, zodat het blijft bij Strasberg in een regelmatige staat van ontkleding.

Teorema

1968 | Drama, Mysterie, Fantasy

Italië 1968. Drama van Pier Paolo Pasolini. Met o.a. Silvana Mangano, Terence Stamp, Massimo Girotti, Anne Wiazemsky en Laura Betti.

Een mysterieuze man (Stamp) voegt zich een aantal dagen bij een rijk Milanees bourgeois-gezin, verleidt alle gezinsleden, en verdwijnt vervolgens weer. De verborgen verlangens en frustraties die hij in die korte periode bij hen losmaakt, maken zijn plotselinge vertrek ondraaglijk. Pasolini (Salò) nodigt in zijn vaste stijl van weinig woorden en kille beelden vol symboliek nadrukkelijk uit tot een scala aan interpretaties, voornamelijk over religie en seksualiteit. Een cadeau voor de filmanalyticus, maar voor de gewone kijker is Teorema bijzonder ontoegankelijk.

Scusi, facciamo l'amore?

1968 | Komedie, Erotiek

Frankrijk/Italië 1968. Komedie van Vittorio Caprioli. Met o.a. Pierre Clémenti, Claudine Auger, Valentina Cortese, Edwige Feuillère en Massimo Girotti.

Een aantrekkelijke wees gaat bij zijn Milanese oom wonen en ontdekt dat het gebruik van zijn charmes op welgestelde dames lucratiever is dan werken, al weet hij zo ook voordelige zakentransacties voor zijn voogd tot stand te brengen. Als hij ontdekt dat de vrouwen alleen voor hun eigen bevrediging in hem geïnteresseerd zijn verlegt hij zijn attenties naar een rijke Duitser. Acteur-regisseur Caprioli schenkt meer aandacht aan de satirische dialoog-humor dan aan het etaleren van pikanterieën. De opmerkelijke rolbezetting kan de eentonigheid niet altijd compenseren. Behalve door zijn uiterlijk is Clémenti ook door een combinatie van naïviteit en arrogant zelfbewustzijn ideaal voor de rol van gigolo.

Le streghe

1967 | Komedie, Experimenteel, Romantiek

Italië/Frankrijk 1967. Komedie van Luchino Visconti, Mauro Bolognini, Pier Paolo Pasolini, Franco Rossi en Vittorio De Sica. Met o.a. Silvana Mangano, Clint Eastwood, Annie Girardot, Francisco Rabal en Massimo Girotti.

Rode draden in deze intrigerende, zij het erg wisselvallige collectie korte films van Italiaanse regisseurs zijn producent Dino De Laurentiis, zijn vrouw Silvana Mangano, die in alle vijf episodes een rol speelt, en het thema 'heksen'. Geen van de regisseurs lijkt écht z'n best te hebben gedaan, maar elke bijdrage bevat wel een goede vondst of fijne, meestal absurdistische toon. Hoogtepunten zijn de surrealistische bijdrage van Pasolini en de onkarakteristieke rol van Eastwood in Una serata come le altre van De Sica. Eastwood kreeg er van De Laurentiis een Ferrari voor.
Het vijfluik bestaat uit:
1. La strega bruciata viva (The Witch Burned Alive) van Luchino Visconti.
2. Senso civico (Civic Sense) van Mauro Bolognini.
3. La terra vista dalla Luna (The Earth As Seen From The Moon) van Pier Paolo Pasolini.
4. La siciliana (The Girl From Sicily) van Franco Rossi.
5. Una serata come le altre (A Night Like Any Other) van Vittorio De Sica.

La fabuleuse aventure de Marco Polo

1965 | Avonturenfilm, Historische film

Frankrijk/YU/Italië/Egypte/Tsjechië 1965. Avonturenfilm van Denys de La Patellière, Noël Howard en Raoul Lévy. Met o.a. Horst Buchholz, Anthony Quinn, Orson Welles, Omar Sharif en Bruno Cremer.

In opdracht van de paus gaat een jonge Venetiaan in de 13de eeuw naar China om een verdrag met keizer Kublai Khan tot stand te brengen. Ondanks de ambitieuze opzet, ster-bezetting en exotische decors mislukt dit dichterlijke spektakel door het verwarde scenario en de houterige regie. Financiële en praktische problemen hadden vervanging tot gevolg van Alain Delon voor de oorspronkelijke hoofdrol, en van Christian-Jaque als eerste regisseur, terwijl ook andere acteurs in de loop van drie jaar opnamen afvielen: Dorothy Dandridge, Michel Simon, France Nuyen. Aan het scenario werkten naast regisseur De la Patellière, Raoul J. Lévy, Jacques Remy en Jean-Paul Rappenau.

El Misterioso señor Van Eyck

1965 | Actiefilm

Italië/Spanje 1965. Actiefilm van Agustín Navarro. Met o.a. Espartaco Santoni, Tere Velázquez, Massimo Girotti, Franco Fabrizi en Emilio Gutiérrez Caba.

Een avonturier raakt betrokken bij diamanthandel. Grof, simpel en erbarmelijk slecht.

Vénus impériale

1962 | Romantiek, Historische film

Frankrijk/Italië 1962. Romantiek van Jean Delannoy. Met o.a. Gina Lollobrigida, Stephen Boyd, Raymond Pellegrin, Micheline Presle en Gabriele Ferzetti.

Terwijl Napoleon Bonaparte steeds meer roem verwerft veroorzaakt zijn zuster Paulina schandalen met de familie onwelvallige minnaars. Ze wordt uitgehuwelijkt aan Prins Borghese, maar wordt in Parijs verliefd op een Franse officier die door Bonaparte naar het front in Rusland wordt gestuurd. De letterlijke kasteelroman in de marge van de historie moet het vooral van decors en aankleding hebben.

Oro per i Cesari

1962 | Avonturenfilm, Historische film

Italië/Frankrijk 1962. Avonturenfilm van Riccardo Freda en André De Toth. Met o.a. Ron Randell, Massimo Girotti, Giulio Bosetti, Ettore Manni en Furio Meniconi.

De Romeinse consul in Spanje krijgt opdracht om de Kelten te onderwerpen vanwege een goudmijn. Een bouwmeester die zijn slaaf is en verliefd is op de favoriete dame aan zijn zijde, laat de vallei met de mijn onder water lopen en maakt daarmee een einde aan de oorlog. De bekwame regie doet dit doorsneespektakel boven het gemiddelde uitstijgen, al is Hunter absoluut onacceptabel als Romein en lijkt hij uit een western weggelopen en in een verkeerde film verdwaald. Let op: diverse exportversies zijn 9 tot 11m korter. Het scenario is van Arnold Perl en Sabatino Giuffrini. Het camerawerk is van Raffaele Masciocchi.

Il Giorno più corto

1962 | Komedie, Oorlogsfilm

Italië 1962. Komedie van Sergio Corbucci. Met o.a. Franco Franchi, Ciccio Ingrassia, Anouk Aimée, Jean-Paul Belmondo en Pierre Brice.

De film handelt over de komische lotgevallen van twee Siciliaanse soldaten tijdens de Eerste Wereldoorlog, die door het per ongeluk opblazen van een vijandige oorlogsbodem de Italiaanse zege bewerkstelligen. Deze reeks van vaak flauwe en soms voor niet Italianen onbegrijpelijke revuesketches voert in hoog tempo 88 grote en kleine beroemdheden op, de enige overeenkomst met THE LONGEST DAY, waar dit geen satire op is.

Romolo e Remo

1961 | Avonturenfilm

Italië 1961. Avonturenfilm van Sergio Corbucci. Met o.a. Steve Reeves, Gordon Scott, Virna Lisi, Massimo Girotti en Jacques Sernas.

De krijgsgod Mars heeft bij een Vestaalse maagd een tweeling verwekt die te vondeling is gelegd en gezoogd door een wolvin, opgevoed door een herder. Van hun goddelijke vader krijgen ze de opdracht om een nieuwe machtige stad te stichten. Vóór het zover is ontstaat rivaliteit en wordt Remus onbedoeld door zijn broer gedood, zodat Romolus de enige grondlegger van Rome zal zijn. Dit mystieke spektakel heeft met de ex-Hercules en ex- Tarzan een fysiek overtuigende rolbezetting. De film komt door de bekwame regie en verdere rolbezetting boven het gemiddelde in het genre. Ook bekend als DUEL OF THE TITANS.

The Giants Of Thessaly

1960 |

1960. Riccardo Freda. Met o.a. Ziva Rodann, Roland Carey en Massimo Girotti.

De krijgsgod Mars heeft bij een Vestaalse maagd een tweeling verwekt die te vondeling is gelegd en gezoogd door een wolvin, opgevoed door een herder. Van hun goddelijke vader krijgen ze de opdracht om een nieuwe machtige stad te stichten. Vóór het zover is ontstaat rivaliteit en wordt Remus onbedoeld door zijn broer gedood, zodat Romolus de enige grondlegger van Rome zal zijn. Dit mystieke spektakel heeft met de ex-Hercules en ex- Tarzan een fysiek overtuigende rolbezetting. De film komt door de bekwame regie en verdere rolbezetting boven het gemiddelde in het genre. Ook bekend als DUEL OF THE TITANS.

Lupi nell'abisso

1960 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk/Italië 1960. Drama van Sylvio Amado. Met o.a. Massimo Girotti, Jean-Marc Bory, Horst Frank, Folco Lulli en Alberto Lupo.

Een onderzeeboot wordt vlak voor de kust gebombardeerd. De aanval heeft nog één zuurstoftank intact gelaten, zodat slechts een van de tien bemanningsleden het oppervlak kan bereiken. In de halfondergelopen boot met steeds minder lucht vechten de mannen met argumenten en met de vuist om hun overlevingskans. De boeiende acteursprestaties en een beklemmend gegeven tillen de film boven de middelmatige regie uit, al is de plotselinge opofferingsgezindheid van het laatste moment bar weinig overtuigend.

Lettera di una novizia

1960 | Drama

Italië/Frankrijk 1960. Drama van Alberto Lattuada. Met o.a. Pascale Petit, Jean-Paul Belmondo, Massimo Girotti, Hella Pétri en Lilla Brignone.

Een moeder en haar dochter zijn verliefd op dezelfde nietsnut. Het meisje schiet hem uit jaloezie tijdens de jacht neer. Men gelooft in een ongeval, maar het meisje wordt door de moeder in een klooster gedwongen, waar ze v[KA1]o[KA1]or haar gelofte alles aan een priester biecht. Lattuada vat het thema van non-met-verleden van ANNA weer op, maar nu als een aanval op de dubbele moraal van bourgeoisie en kerk. (De priester weigert de novice absolutie, omdat hij nauwelijks weerstand kan bieden aan haar avances.) Er wordt lusteloos geacteerd, met uitzondering van Pétri als de wraakzuchtige moeder, maar de idyllische locatie-opnamen van Venetië vormen een boeiend contrast met de morsige verhoudingen. Scenario van regisseur Lattuada, Giuseppe Patroni-Griffi, Enrico Medioli en Roger Vailland.

Goddess Of Love

1960 |

1960. W. Tourjansky. Met o.a. Belinda Lee, Massimo Girotti en Jacques Sernas.

Een moeder en haar dochter zijn verliefd op dezelfde nietsnut. Het meisje schiet hem uit jaloezie tijdens de jacht neer. Men gelooft in een ongeval, maar het meisje wordt door de moeder in een klooster gedwongen, waar ze v[KA1]o[KA1]or haar gelofte alles aan een priester biecht. Lattuada vat het thema van non-met-verleden van ANNA weer op, maar nu als een aanval op de dubbele moraal van bourgeoisie en kerk. (De priester weigert de novice absolutie, omdat hij nauwelijks weerstand kan bieden aan haar avances.) Er wordt lusteloos geacteerd, met uitzondering van Pétri als de wraakzuchtige moeder, maar de idyllische locatie-opnamen van Venetië vormen een boeiend contrast met de morsige verhoudingen. Scenario van regisseur Lattuada, Giuseppe Patroni-Griffi, Enrico Medioli en Roger Vailland.

Le legioni di Cleopatra

1959 | Avonturenfilm, Historische film

Frankrijk/Spanje/Italië 1959. Avonturenfilm van Vittorio Cottafavi. Met o.a. Linda Cristal, Georges Marchal, Ettore Manni, Massimo Girotti en Alfredo Mayo.

Marcus Antonius is verslagen door de vloot van Octavianus die gladiator Lucilius naar Egypte stuurt om hem van de verraderlijkheid van koningin Cleopatra te overtuigen zodat hij zijn verdere strijd tegen Rome zal staken. Lucilius` pogingen lopen stuk op de hoogmoed van Marcus Antonius, terwijl Cleopatra hem vermomd als danseres verleidt en wil laten doden. De oorlog tussen Rome en Egypte gaat toch door. Ondanks houterig spel van Cristal en Marchal een boeiende en spectaculaire historische reconstructie in een vaak verrassende en fantasievolle vormgeving. (De film werd in 1960 gekocht door 20th Century Fox en uit de roulatie genomen vanwege de concurrentie met hun Elizabeth Taylor-spektakel). Scenario van regisseur Cottafavi, Ennio de Concini, Giorgio Cristallini en Arnaldo Marrosu. Camerawerk van Mario Pacheco.

La Cento chilometri

1959 | Komedie, Thriller

Italië 1959. Komedie van Giulio Petroni. Met o.a. Massimo Girotti, Mario Carotenuto, Riccardo Garrone, Marisa Merlini en Yvonne Monlaur.

Een snelwandelwedstrijd van honderd kilometer in de omgeving van Rome heeft voor de deelnemers onvoorziene moeilijkheden in petto, maar de favoriet weet ondanks zijn handicap toch te winnen. Deze kluchtig aangedikte en rumoerige sportkomedie heeft te weinig geslaagde grappen om aanstekelijk plezier op te leveren.

I Cosacchi

1959 | Avonturenfilm, Historische film

Frankrijk/Italië 1959. Avonturenfilm van Giorgio Rivalta. Met o.a. Edmund Purdom, John Drew Barrymore, Giorgia Moll, Massimo Girotti en Pierre Brice.

Verzet van Kirgiezen tegen tsaar Aleksander II is geëindigd in wapenstilstand die gegarandeerd moet blijven door aanwezigheid van enige zoon van rebellenleider aan keizerlijk hof. Deze groeit op in loyaliteit aan tsaar en als hij deze het leven redt, komt zijn vader opnieuw in opstand en begint tweede 'heilige oorlog' die eindigt in bloedige nederlaag. Historisch spektakel is zorgvuldiger gemaakt dan gemiddelde Italiaanse film en heeft enkele goede acteursprestaties waardoor resultaat boeiend is ondanks enkele op de lachlust werkende verbeeldingen van Russisch temperament en folklore.

Giuditta e Oloferne

1959 | Avonturenfilm, Historische film

Italië/Frankrijk 1959. Avonturenfilm van Fernando Cerchio. Met o.a. Massimo Girotti, Isabelle Corey, Renato Baldini, Lucia Banti en Yvette Masson.

Een Assyrische koning slaat het beleg voor de christelijke stad Betulia en stelt een ultimatum van drie dagen: overgave en trouw aan de afgod óf vernietiging. Een dansmeisje probeert hem te verleiden om hem daarna te doden, maar ze worden verliefd op elkaar. De vorst houdt niettemin vast aan het ultimatum; zijn geliefde onthoofdt hem en inspireert daarmee haar stadgenoten tot een geslaagde revolte. Het goede spel van Girotti als Holofernes tilt deze traditionele spektakelfilm iets boven de simpele middelmaat van het genre uit.

Erode il grande

1959 | Avonturenfilm, Historische film

Frankrijk/Italië 1959. Avonturenfilm van Amaldo Genoino en Arnaldo Genoino. Met o.a. Edmond Purdom, Sylvia Lopez, Massimo Girotti, Sandra Milo en Elena Zareschi.

De koning van Judea heeft een machtspositie veroverd door de Romeinse rivalen Antonius en Octavianus tegen elkaar uit te spelen. Hij is ziekelijk wantrouwend jegens alles en iedereen, niet in het minst jegens zijn echtgenote die hij laat doden zodat ze hem tijdens zijn afwezigheid in Rome niet ontrouw kan zijn. De geboorte van de nieuwe Messias is voor hem aanleiding alle zuigelingen van Judea te laten doden, v[KA1]o[KA1]or hij krankzinnig wordt. Het grootscheeps opgezette spektakel (waarvan de decors voor tientallen volgende films gebruikt zouden worden) geeft ongewoon ruime en suggestieve aandacht aan Lopez als de koningin die alle reden voor jaloezie lijkt te geven. Het acceptabele spel wordt teniet gedaan door de slechte Engelse dialoog en nasynchronisatie.

Souvenir d'Italie

1957 | Komedie

Italië/Frankrijk 1957. Komedie van Antonio Pietrangeli. Met o.a. June Laverick, Isabelle Corey, Ingeborg Schöner, Vittorio De Sica en Massimo Girotti.

Een Britse, Franse en Duitse toeriste liften gedrieën naar de Italiaanse Rivièra en hebben onafhankelijk van elkaar teleurstellende liefdesavonturen, hoewel de Duitse erin slaagt om een automonteur van zijn ideeën over standsverschil af te helpen. Deze voor de ontstaansperiode kenmerkende en exportgerichte vakantiefilm stoeit tegen de toeristische achtergronden van Venetië, Florence en Rome met het idee van de 'latin lover'. Zowel het scenario, de aandachtige regie als de sterke rolbezetting geven aan het bekende stramien meer diepte en zelfs enige melancholie mee, naast ironische en vermakelijke scènes.

La venere di Cheronea

1957 | Romantiek, Avonturenfilm

Italië/Frankrijk 1957. Romantiek van Giorgio Rivolta. Met o.a. Belinda Lee, Massimo Girotti en Jacques Sernas.

In de hoogtijdagen van het oude Griekenland leven de plaatselijke vorsten op gespannen voet met elkaar. Massimo Girotti is een bekend beeldhouwer, die waanzinnig verliefd is op zijn model (Belinda Lee). Zij op haar beurt houdt van een hoge piet (Sernas), die gezocht wordt door soldaten uit Athene. Het model verlaat de beeldhouwer, als die de schuilplaats van haar minnaar heeft ontdekt. Deze weet te ontsnappen, maar keert terug met zijn soldaten om zijn vijanden af te schudden en zijn geliefde de zijne te maken. Daarbij legt de beeldhouwer het loodje. Het spel gaat nog wel, maar de regie is uiterst knullig.

Río Guadalquivir

1956 | Romantiek

Spanje/Italië 1956. Romantiek van Primo Zeglio en Eduardo Manzanos. Met o.a. María Luz Galicia, Massimo Girotti, Jesús Tordesillas en Valentina Cortese.

In Andalusië ontstaat een romance. Een afschuwelijk folkloristisch melodrama.

La trovatella di Pompei

1956 | Drama

Italië 1956. Drama van Giacomo Gentilomo. Met o.a. Alessandra Panaro, Massimo Girotti en Carlo Giustini.

Maria (Panaro) wordt beschuldigd van een moord die zij niet heeft gepleegd. Ze ontdekt tot haar verrassing dat ze de onwettige dochter van de procureur-generaal van de republiek is, die de vervolging ondersteunt. Met zo'n intrige had dit natuurlijk een goed melodrama kunnen worden, of zelfs een grootse komedie. Maar de film is verschrikkelijk saai en het verhaal tot banale proporties teruggebracht. Ergo, hij is onbedoeld lachwekkend waar hij serieus had moeten zijn.

Marguerite de la nuit

1955 | Drama, Fantasy

Frankrijk/Italië 1955. Drama van Claude Autant-Lara. Met o.a. Jean-François Calvé, Palau, Yves Montand, Michèle Morgan en Louisa Colpeyn.

Na een opera-avond maakt de oude dr Georges Faust kennis met de mysterieuze meneer Léon, die hem meeneemt naar de nachtclub Pigall's in Montmartre. Daar raakt Faust door danseres Marguerite liefdesblind: hij is tot alles bereid om weer jong te zijn teneinde haar hart te winnen. Ghislaine Autant-Lara's adaptatie van het fantastische verhaal van Pierre Mac Orlan (1882-1970) is een fraaie donker-romantische droom. Het verhaal werd verplaatst van de jaren twintig naar de jaren vijftig. Bijrolletje van Louisa Colpeyn, de Antwerpse moeder van meester-romancier Patrick Modiano, als Russische gravin.

La tua donna

1955 | Romantiek

Italië 1955. Romantiek van Giovanni Paolucci. Met o.a. Lea Padovani, Massimo Girotti en Patricia Neal.

Deze film speelt zich af tijdens WO II: een partizaan trouwt met een boerendochter en ze lijken betrekkelijk gelukkig te zijn totdat hij jaren later, na de oorlog, gekozen wordt als parlementslid en zijn gezin verlaat om naar Rome te gaan. Daar ontmoet hij een gravin en wordt verliefd op haar. Voortreffelijk gespeeld sentimenteel drama.

Sins Of Rome

1954 |

1954. Riccardo Freda. Met o.a. Ludmilla Tchérina, Gianna Maria Canale en Massimo Girotti.

Deze film speelt zich af tijdens WO II: een partizaan trouwt met een boerendochter en ze lijken betrekkelijk gelukkig te zijn totdat hij jaren later, na de oorlog, gekozen wordt als parlementslid en zijn gezin verlaat om naar Rome te gaan. Daar ontmoet hij een gravin en wordt verliefd op haar. Voortreffelijk gespeeld sentimenteel drama.

Senso

1954 | Drama, Historische film, Experimenteel

Italië 1954. Drama van Luchino Visconti. Met o.a. Alida Valli, Farley Granger, Massimo Girotti, Rina Morelli en Heinz Moog.

Een patriottische, getrouwde gravin wordt in 1866 verliefd op een luitenant van het Oostenrijks bezettingsleger die met haar geld een arts wil omkopen om zich voor de dienst te laten afkeuren. Als ze alles voor hem heeft geofferd, blijkt hij haar ontrouw te zijn en levert ze hem als deserteur uit aan zijn eigen manschappen. Visconti's breuk met het neo-realisme resulteerde in barokke, historische liefdestragedie die misschien wel zijn beste film is, maar pas jaren na de première als zodanig werd erkend. Rol van Valli in alle uitersten van passie is van uitzonderlijke intensiteit. In 1992 herverfilmd voor de tv. Ook bekend als WANTON CONTESSA.

Vortice

1953 | Drama, Romantiek

Italië 1953. Drama van Raffaello Matarazzo. Met o.a. Silvana Pampanini, Massimo Girotti en Gianni Santuccio.

Een bitterzoet, sentimenteel drama over een jonge vrouw die Elena heet, geloofwaardig gespeeld door de lieftallige Pampanini. Elena wordt gedwongen haar verloofde, een dokter, te verlaten en te trouwen met een man waar ze niet van houdt om haar ouders van de financiële ondergang te redden. Niettemin schenkt ze het leven aan een kind, maar het huwelijk loopt spaak. Op een dag krijgt haar man een ernstig ongeluk tijdens een buitenechtelijke verhouding en is het haar ex-verloofde, die nog steeds van haar houdt, die haar man behandelt en geneest. Mooi spel en goede regie.

Un Marito per Anna Zaccheo

1953 | Drama

Italië 1953. Drama van Giuseppe de Santis. Met o.a. Silvana Pampanini, Massimo Girotti, Amedeo Nazzàri, Umberto Spadaro en Agostino Salvietti.

De dochter van een tramconducteur wordt door haar ouders gestimuleerd tot een rijk huwelijk, maar wordt verliefd op een matroos. Niettemin laat ze zich verleiden door een reclameman, waarna de zeeman geen vertrouwen meer heeft in haar standvastigheid. Een vooral door de uitwerking melodramatisch verhaal, dat zeer bekwaam en sfeervol is verfilmd, maar struikelt over de beperkte talenten van Pampanini (die naar de huidige maatstaven ook nauwelijks nog mooi of begeerlijk is).

L' Amour d'une femme

1953 | Drama

Italië/Frankrijk 1953. Drama van Jean Grémillon. Met o.a. Micheline Presle, Massimo Girotti, Gaby Morlay, Paolo Stoppa en Julien Carettte.

Een vrouwelijke arts krijgt een aanstelling op een Bretons eiland en weet daar geleidelijk aan de vooroordelen van de bevolking te overwinnen. Ze wordt verliefd op een daar tijdelijk werkzame ingenieur, die verwacht dat ze haar werk zal opgeven. De onsentimentele regie, de aandacht voor milieu en locaties en het authentieke beeld van de medische werkzaamheden behoeden de film voor ontsporing in een smartlap en maken er een vroegtijdig feministisch pleidooi van. Goed spel van Presle en Morlay in Grémillons laatste speelfilm.

Ai margini della metropoli

1953 | Drama, Thriller

Italië 1953. Drama van Carlo Lizzani. Met o.a. Massimo Girotti, Marina Berti, Giulietta Masina en Michel Jourdan.

Een nogal rauwe en realistische film met goede vertolkingen over de beproevingen van een jonge handarbeider zonder werk die beschuldigd wordt van moord.

Sul ponte dei sospiri

1952 | Drama

Italië 1952. Drama van Antonio Leonviola. Met o.a. Frank Latimore, Maria Frau, Massimo Girotti, Françoise Rosay en Luciana Vedovella.

Een 17e-eeuwse legerofficier is onschuldig tot levenslang veroordeeld, terwijl de dader met zí[KA1]jn naam is opgeklommen tot inquisiteur van Venetië. Na jaren komt de dochter achter het bedrog en de identiteit van haar echte vader en weet samen met haar geliefde zijn eerherstel te bewerkstelligen. Dit historisch melodrama wordt in de gepaste stijl geacteerd, maar is nogal slordig vorm gegeven en steunt voor uitleg van alle intriges overmatig op de dialoog.

Spartacus

1952 | Avonturenfilm, Historische film

Italië/Frankrijk 1952. Avonturenfilm van Riccardo Freda. Met o.a. Massimo Girotti, Gianna Maria Canale, Ludmilla Tchérina, Yves Vincent en Carlo Ninchi.

Een bevrijde slaaf voert een leger van lotgenoten aan tegen Rome. De onderhandelingen met het stadsbestuur worden gesaboteerd door de senatorsdochter die verliefd is op de held en door hem wordt versmaad. Door verraad in eigen kring vindt hij de dood. Deze decoratieve en vooral in actiescénes suggestief gefilmde spektakelfim schenkt veel aandacht aan de amoureuze intriges die echter worden ondermijnd door een plechtstatige dialoog. Niettemin onderhoudend, al wordt de vergelijking met Kubrick's film in geen enkel opzicht doorstaan. Scenario van Jean Ferry, M. Bori en Renzo Rossellini.

Roma, ore undici

1952 | Drama

Italië 1952. Drama van Giuseppe de Santis. Met o.a. Lucia Bosé, Maria Grazia Francia, Armando Francioli, Irene Galter en Massimo Girotti.

Een film over een waar gebeurd ongeluk dat zich voordeed toen honderden vrouwen zich in een trappenhuis verdrongen om te solliciteren als secretaresse en één van hen zich naar voren drong en de trap deed instorten. De film toont in episodes de voorgeschiedenis van enkele verongelukte vrouwen, met als raamvertelling de uitbeelding van de gewetensnood van de voordringster die zelfmoord overweegt en zich bij de politie aangeeft, die om haar te sparen de zaak seponeert. Ondanks een wat al te melodramatisch aangedikt verbindend verhaal is de film een boeiende en aangrijpende doorlichting van de werkeloosheid en de daaruit resulterende hysterie om dat ene baantje. Hetzelfde ongeval leverde de inspiratie tot de meer sensationele film TRE STORI PROIBITE.

Il tenente Giorgio

1952 | Drama, Romantiek

Italië 1952. Drama van Raffaello Matarazzo. Met o.a. Massimo Girotti en Milly Vitale.

Calabrië anno 1866. Luitenant Giorgio voert een compagnie infanteristen aan en krijgt opdracht de struikrovers op La Sila te bevechten. Hij wordt ondergebracht in het kasteel van de graaf van Monserrato en brengt de nacht door met een mooie vrouw die haar identiteit niet wil prijsgeven. Vele jaren later keert hij terug om het geheim te ontdekken dat hem al die tijd heeft gekweld. Knappe acteerprestaties en een puike regie.

Cronaca di un amore

1951 | Drama, Experimenteel

Italië 1951. Drama van Michelangelo Antonioni. Met o.a. Lucia Bosé, Massimo Girotti, Ferdinando Sarmi, Gino Rossi en Marika Rowsky.

De overspelrelatie van de vrouw van een industrieel en een jeugdliefde, wordt beheerst door schuldbesef en tegelijkertijd door hun indirecte verantwoordelijkheid voor de dood van hun rivaal, zodat hun slechte geweten hen tegelijk bindt maar ook uit elkaar drijft. Het regiedebuut van Antonioni kondigt qua milieukeuze, pessimistische psychologie en visuele stijl zijn latere beroemde werk al duidelijk aan, maar had bij de première weinig succes. (Film werd wèl opgemerkt door Spanjaard J.A. Bardèm die verhaal en hoofdrolspeelster Bosé 'leende' voor zijn Muerta de un ciclista en daarmee aanzien verwierf zolang als het duurde). Scenario van regisseur Antonioni, Daniele D'Anza, Silvio Giovaninetti, Francesco Maselli en Piero Tellini. Camerawerk van Enzo Serafin.

Persiane chiuse

1950 | Drama, Misdaad

Italië 1950. Drama van Luigi Comencini. Met o.a. Massimo Girotti, Eleonara Rossi-Drago, Giulietta Masina, Renato Baldini en Liliane Gerace.

Als haar souteneur een moord heeft gepleegd, roept een Turijnse prostituée haar zuster telefonisch te hulp, die zich dan in de gesloten onderwereld waagt en erin slaagt haar te bevrijden. Een goed geacteerd en gefotografeerd sociaal melodrama, dat ondanks sensationeel effectbejag meer overtuigingskracht krijgt dan het standaard-scenario verdient.

Molti sogni per le strade

1948 | Komedie

Italië 1948. Komedie van Mario Camerini. Met o.a. Anna Magnani, Massimo Girotti en Checco Rissone.

Een werkloze arbeider steelt de auto van een industrieel, om ook eens leuk te kunnen rondrijden. Zijn droom is zelf ook zo'n auto te bezitten. Dan wordt hij ongerust dat hij opgepakt zal worden wegens diefstal. Hij dwingt zijn vrouw de auto terug te brengen naar de rechtmatige eigenaar, nog voordat de vermissing wordt ontdekt. Een oppervlakkige film met een goede cast.

In nome della legge

1948 | Misdaad, Drama

Italië 1948. Misdaad van Pietro Germi. Met o.a. Massimo Girotti, Camillo Mastrocinque, Jave Salinas, Charles Vanel en Iole Salinas.

Realistische, goed geregisseerde film met prachtige rollen en degelijk opgebouwd verhaal over een magistraat die naar Sicili[KA3]e wordt gestuurd om de mafia te bestrijden. Corruptie, bedreigingen en politieke verwikkelingen bemoeilijken zijn opdracht. Een boeiende rol van Vanel als de oude mafioso. (De regisseurs Monicelli en Fellini schrijven aan het scenario mee.)

Fabiola

1948 | Historische film, Avonturenfilm, Drama

Frankrijk/Italië 1948. Historische film van Alessandro Blasetti. Met o.a. Michèle Morgan, Henri Vidal, Michel Simon, Louis Salou en Massimo Girotti.

Een Gallische gladiator wordt in Rome in de vierde eeuw verliefd op een christenvrouw. Door jaloerse intriganten wordt hij ter dood veroordeeld en zijn geliefde kan hem alleen redden door haar religie af te zweren. Eerste naoorlogse terugkeer tot een van de specialismes van de Italiaanse cinema: het spektakel. Zorgvuldig gemaakt, maar nogal wijdlopig. (De exportversie is maar liefst 70 m korter).

Anni difficili

1948 | Drama, Komedie

Italië 1948. Drama van Luigi Zampa. Met o.a. Umberto Spadaro, Ave Ninchi, Massimo Girotti, Delia Scala en Milly Vitale.

Een simpele burger wordt door bedreiging met ontslag gedwongen lid van de fascistische partij te worden. Terwijl hij zich mopperend blijft verzetten, worden zijn kinderen overtuigde partijleden. In tegenstelling tot een echte fascist die bij de nadering van de geallieerden tijdig overloopt, raakt hij na de oorlog alles kwijt. Deze succesvolle, uitbundige tragikomedie was bij de première het onderwerp van discussies, omdat de regering de film 'een belediging van de natie' vond en de kritiek de commedia dell'arte-aanpak verraad aan het neo-realisme. De film blijft goed overeind als voorloper van de Italiaanse satires na 1960.

Caccia tragica

1947 | Drama, Misdaad

Italië 1947. Drama van Giuseppe de Santis. Met o.a. Massimo Girotti, Andrea Checchi, Vivi Gioi, Carla Del Poggio en Vittorio Duse.

Kort na WO II wordt een vrachtwagen met de opbrengst van de jaaroogst overvallen door een stel bandieten, van wie er één wordt herkend door een jonge boer. Diens vriendin wordt gegijzeld om hem tot zwijgen te dwingen. De klopjacht, die vervolgens door de boeren wordt gehouden, resulteert bijna in het lynchen van de bandieten, maar uiteindelijk geldt genade voor recht. In deze door ex-partizanen geproduceerde film over de na- oorlogse morele ontreddering ontbreekt de documentaire aanpak van het neorealisme. De film is echter met dramatisch pathos aangezet, met boeiend resultaat. De latere regisseurs Antonioni en Lizzani schreven mee aan het scenario, waar verder nog aan meewerktem: Umberto Barbaro, Cesare Zavattini, Corrado Alvaro en Gianni Puccini. De camera werd bemand door Otello Martelli, Carlo Carlini en Gianna Di Venanzo.

La Porta de cielo

1946 | Drama, Historische film

Italië 1946. Drama van Vittorio De Sica. Met o.a. Marina Berti, Maria Mercader, Elli Parvo, Massimo Girotti en Roldano Lupi.

Deze episodenfilm over pelgrims, die per trein naar een bedevaartsoord gaan in de hoop op genezing of verlichting van hun problemen, is noodgedwongen in reportagestijl gemaakt. De film werd later neo-realistisch genoemd, omdat de Duitsers de filmstudio's bezet hadden, zodat de opnamen clandestien op straat werden gemaakt en pas tijdens de bevrijding van Rome door de geallieerden werden voltooid. De religieuze opdrachtgevers waren ontevreden met het resultaat en hielden de vertoning van de film tegen, zodat hij lang verloren is gewaand. Hij is, behalve als filmhistorisch document, ook boeiend door het belang dat De Sica opnieuw hecht aan verantwoordelijkheid voor kinderen.

Fatalità

1946 | Drama

Italië 1946. Drama van Giorgio Bianchi. Met o.a. Amedeo Nazzari, Maria Michi en Massimo Girotti.

Een getrouwde vrouw heeft een affaire met een ander, maar weigert om er met haar minnaar vandoor te gaan. Helaas ontdekt haar man dat zij een buitenechtelijke relatie heeft. Geen bijzondere film, maar prima acteerprestaties.

Desiderio

1946 | Drama

Italië 1946. Drama van Roberto Rossellini. Met o.a. Elli Parvo, Massimo Girotti, Carlo Ninchi, Lia Corelli en Francesco Grandjacquet.

Een plattelandsmeisje is in de stad op drift geraakt en vlucht voor de liefde van een man - voor wie ze zich onwaardig acht - naar haar geboortedorp. Een nieuw begin blijkt onmogelijk, en ook daar is ze een willoze prooi voor diverse mannen, zodat ze zelfmoord pleegt. De in 1943 door de oorlog afgebroken film werd jaren later voltooid door Pagliero (de hoofdrolspeler uit ROMA CITT[KA2]A APERTA), waarna de Italiaanse censuur ingreep. Het warrige en soms al te melodramatische verhaal heeft opmerkelijke individuele sc[KA2]enes, die opvallend genoeg niet het neo- realisme aankondigen, maar ontwikkelingen in de Italiaanse cinema na 1950 (Antonioni, Fellini).

Apparizione

1944 | Romantiek, Komedie

Italië 1944. Romantiek van Jean de Limur. Met o.a. Alida Valli, Amedeo Nazzari, Massimo Girotti, Paolo Stoppa en Andreina Pagnani.

Een heerlijke romantsiche komedie met aardige mensen. Een beroemd acteur heeft panne en moet de nacht doorbrengen in een eenvoudige herberg. Het nichtje van de herbergier is weg van de acteur, die daardoor in een moeilijke positie komt. Hij weet de woede van het jaloerse vriendje te kalmeren en hij slaagt erin het jonge stel weer bij elkaar te brengen.

Un Pilota ritorna

1942 | Drama, Oorlogsfilm

Italië 1942. Drama van Roberto Rossellini. Met o.a. Massimo Girotti, Michela Belmonte, Gaetano Masier, Piero Lulli en Giovanni Valdambrini.

Een Italiaanse piloot wordt tijdens WOII boven Griekenland neergeschoten en komt in een Brits krijgsgevangenenkamp. Hij weet te ontsnappen en hoort bij zijn thuiskomst het nieuws van de Griekse overgave. De onder supervisie van een broer van Mussolini gemaakte propagandafilm is historisch interessant door Rossellini's pogen om -bedenkelijke -ficties te verenigen met de werkelijkheid van een authentieke registratie, waardoor de hoofdpersoon ook niet zozeer gemotiveerd wordt door heroïsch patriottisme, als door puur menselijke overlevings- en vrijheidsdrang. De film werd jarenlang verloren geacht, tot er een kopie werd ontdekt in Tsjechoslowakije.

Ossessione

1942 | Drama, Film noir, Experimenteel

Italië 1942. Drama van Luchino Visconti. Met o.a. Massimo Girotti, Clara Calamai, Elio Marcuzzo, Juan De Landa en Dhia Christiani.

Een werkloze man begint een verhouding met de jongere vrouw van de eigenaar van een herberg. De moord op de echtgenoot lijkt succesvol gemaskeerd als een ongeluk, tot een chanteur opduikt. Visconti`s debuutfilm was het officiële begin van het neo- realisme door de situering van de handeling in de (onder het fascisme opmerkelijk kritisch bekeken) sociale realiteit. De film was geïnspireerd - door de oorlog noodzakelijk zonder bronvermelding - op het boek The Postman Always Rings Twice van James Cain (dat door Tay Garnett met Lana Turner en John Garfield onder dezelfde titel werd verfilmd en als film in 1946 in de V.S. in première ging). Ondanks de veranderingen en aanpassingen weet de film de sfeer van morsige broeierigheid beter te treffen dan andere verfilmingen (1981), meer naar de letter van de roman. Het niet doen van concessies aan glamour of romantiek maakt de film niet altijd aangenaam om naar te kijken, maar hoogst fascinerend.

La famiglia Brambilla in vacanza

1942 | Komedie

Italië 1942. Komedie van Carl Boese. Met o.a. Elena Luber, Massimo Girotti, Paolo Stoppa en Giulio Stival.

Middelmatige situatiekomedie met enkele hele humoristische momenten. Paolo Stoppa steelt de show met zijn geloofwaardige spel. Het verhaal is heel simpel. Eigenlijk te simpel en tamelijk voorspelbaar. De familie Brambilla behoort tot de middenklasse en popelt van verlangen om het drukke stadsleven even vaarwel te kunnen zeggen. Ze gaan op vakantie naar de kust en komen tot de conclusie dat zelfs daar, ver van de stad, geen rust te vinden is.

La corona di ferro

1941 | Historische film, Avonturenfilm, Fantasy, Drama, Oorlogsfilm

Italië 1941. Historische film van Alessandro Blasetti. Met o.a. Massimo Girotti, Luisa Ferida, Gino Cervi, Elisa Cegani en Stelio Carnabucci.

Een wrede Romeinse koning heeft de ijzeren kroon van een vorst van Byzantium gekregen die gemaakt is van spijkers uit Christus` kruis. Zodra de kroon zich op het gebied bevindt waar onrecht heerst wordt hij z[KA1]o zwaar dat hij in de bodem wegzinkt. De koning doodt zijn broer die aanspraak maakt op de troon en laat diens zoon voor de leeuwen achter. Deze wordt door hen grootgebracht en zal zich als volwassene wreken, waarna de kroon weer uit de grond verrijst. Deze Latijnse legende kreeg een filmvorm in de stijl van het Duits expressionisme. De vormgeving en muzikale ondersteuning doen de gevechten op balletten lijken. De film die bioscoop-escapisme bood tijdens het fascisme grijpt terug op de zg. peplum-spektakels uit de zwijgende periode. Hoge produktiewaarden die 7000 paarden, een complete dierentuin etc. omvatte. Kreeg de Grand Prix (voor de Beste Italiaanse Film) in 1941 van de Biennale van Venetië; dat was toentertijd de twijfelachtige Mussolini Bokaal, genoemd naar de fascistische dictator die op de vlucht naar Zwitserland met zijn maîtresse in 1945 door partizanen ter vergelding voor zijn misdaden werd doodgeschoten en daarna aan zijn voeten een lantaarnpaal werd opgehangen. Het scenario is van C. Pavolini, G. Zorzi, G. Zucca, regisseur Blasetti, en R. Castellani naar het verhaal van de twee laatsten. Het camarewerk is van M. Craven en V. Vich. mono, RCA Photophone System.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Massimo Girotti op televisie komt.

Reageer