Christof Schertenleib: regie en montage.
Er zijn 11 films gevonden.

Paradies: Liebe

2012 | Drama

Oostenrijk​/​​Duitsland​/​​Frankrijk 2012. Drama van Ulrich Seidl. Met o.a. Margarete Tiesel, Peter Kazungu en Inge Maux.

Teresa is een alleenstaande, middelbare Oostenrijkse huisvrouw die op strandvakantie naar Kenia gaat. Of ze wist wat ze daar zou aantreffen laat de film in het midden, maar voor ze het weet is Teresa omringd door 'beach boys'. Die haar spulletjes proberen te verkopen, excursies, en bovenal zichzelf. De kracht van Paradies: Liebe is dat Seidl geen daders of slachtoffers aanwijst. Teresa gebruikt de 'beach boys' en die gebruiken op hun beurt Teresa. In Seidls universum is iedereen slachtoffer én dader. Eerste in de Paradies-trilogie. Andere delen: Glaube en Hoffnung.

Paradies: Hoffnung

2013 | Drama

Oostenrijk​/​​Duitsland​/​​Frankrijk 2013. Drama van Ulrich Seidl. Met o.a. Melanie Lenz, Verena Lehbauer, Joseph Lorenz en Viviane Bartsch.

In dit slotdeel van Seidls Paradies-trilogie moet de dertienjarige Melanie naar een afslankkamp voor tieners, waar ze valt voor de arts die haar vorderingen in de gaten moet houden. Het contrast tussen onbedwingbare verlangens en de onverzettelijke realiteit heeft Seidl nog nooit zo sterk weten te vangen. De strakke kaders, de ordening van personages in het decor en de eindeloze, rituele herhalingsoefeningen zijn de visuele tegenhanger van de vormeloze maar allesbepalende emoties. Geen wonder dat elk deel van de trilogie werd geselecteerd voor 's werelds belangrijkste filmfestivals.

Paradies: Glaube

2012 | Drama

Oostenrijk​/​​Duitsland​/​​Frankrijk 2012. Drama van Ulrich Seidl. Met o.a. Maria Hofstätter, Nabil Saleh, Natalya Baranova, Rene Rupnik en Daniel Hoesl.

In dit middendeel van Ulrich Seidls Paradies-trilogie hoopt de devote Anna Maria het paradijs te vinden via haar geloof. Haar geloof in Jezus aan het kruis, die ze elke dag vertelt hoe prachtig hij is. Dat geeft al een beetje aan hoe dubbelzinnig en fascinerend dit drieluik over liefde, geloof en hoop is. Want in haar overgave aan het beeld aan het kruis is de lust niet los te zien van spiritueel verlangen. Tragisch, gelaagd en schitterend gefilmd.

Women Without Men

2009 | Drama

Duitsland​/​​Oostenrijk​/​​Frankrijk​/​​Italië​/​​Oekraïne​/​​Marokko 2009. Drama van Shirin Neshat en Shoja Azari. Met o.a. Arita Shahrzad, Pegah Ferydoni, Orsolya Tóth en Shabnam Toloui.

Op het filmfestival van Venetië bekroond magisch-realistisch drama verweeft de levens van vier vrouwen tijdens de politieke omwentelingen in 1953 in Iran, waarbij de sjah aan de macht kwam. De vrouwen lijden onder vernedering en vrijheidsbeperking, maar vinden enige soelaas in de magische boomgaard van een van hen, de ongelukkig getrouwde Fakhri (Shahrzad). De fraaie visuele vondsten van de Iraans-Amerikaanse Neshat werken soms symbolisch beter dan dramatisch: dat zal te maken hebben met haar achtergrond als fotografe. Naar het boek van Shahrnush Parsipur, even te zien als bordeelhoudster.

Men on the Bridge

2009 | Drama

Duitsland​/​​Turkije​/​​Nederland 2009. Drama van Asli Özge. Met o.a. Cemile Ilker, Umut Ilker, Fikret Portakal en Murat Tokgöz.

Drie mannen die aan de Bosporusbrug in Istanbul hebben gewerkt vertellen over hun leven en werk.

Import/Export

2007 | Drama

Oostenrijk 2007. Drama van Ulrich Seidl. Met o.a. Ekateryna Rak, Paul Hofmann, Michael Thomas, Natalya Baranova en Maria Hofstätter.

Oostenrijker Seidl maakt documentaires en speelfilms waarbij niet altijd duidelijk is wat wel en niet is geënsceneerd. Import/Export is fictie, maar gefilmd op echte locaties (een geriatrische instelling, een internetseksbedrijf), met acteurs die van de straat werden geplukt. Twee tragedies worden afgewisseld: over een blonde Oekraïense die het geluk zoekt in Oostenrijk, en over een werkloze Oostenrijker die rijk wil worden in de Oekraïne. Had eerder werk van misantroop Seidl (Tierische Liebe, Hundstage) een hoog ‘Jambers-gehalte’, ditmaal is zijn blik oprecht empathisch. Beklemmend vakwerk.

Hundstage

2001 | Drama

Oostenrijk 2001. Drama van Ulrich Seidl. Met o.a. Maria Hofstätter, Christine Jirku, Victor Hennemann, Georg Friedrich en Alfred Mrva.

Witte rolluiken, bleke blote lijven, hoge temperaturen, kale nieuwbouwwijken: het zijn de Hundstage (hondendagen) van debuterend regisseur Seidl, gefilmd in de tijdspanne van drie jaar omdat hij zijn amateur-acteurs alleen wilde vastleggen op plakkerig hete dagen. Het werd een unieke eersteling, rauw en onvriendelijk, met mechanische seks in een stille parenclub, met een vrouw die wordt afgestraft met haar hoofd in een toiletpot, met twee gescheiden lieden die beurtelings bloemen leggen bij het bermmonument van hun dochtertje. Een compromisloos werk, zonder uitwegen.

Tatort: Chaos

2000 | Thriller

Duitsland 2000. Thriller van Christof Schertenleib. Met o.a. Sabina Schneebeli, Ernst C. Sigrist en Laszlo I. Kish.

Witte rolluiken, bleke blote lijven, hoge temperaturen, kale nieuwbouwwijken: het zijn de Hundstage (hondendagen) van debuterend regisseur Seidl, gefilmd in de tijdspanne van drie jaar omdat hij zijn amateur-acteurs alleen wilde vastleggen op plakkerig hete dagen. Het werd een unieke eersteling, rauw en onvriendelijk, met mechanische seks in een stille parenclub, met een vrouw die wordt afgestraft met haar hoofd in een toiletpot, met twee gescheiden lieden die beurtelings bloemen leggen bij het bermmonument van hun dochtertje. Een compromisloos werk, zonder uitwegen.

Models

1998 |

Oostenrijk 1998. Ulrich Seidl. Met o.a. Elvyra Geyer, Michael Dürr, Vivian Busch, Peter Baumann en Gernot Assinger.

Portret van drie modellen. regisseur Seidl toont hun vriendschap, hun rivaliteit, hun pogingen om het ideale lichaam te krijgen, hun stapavonden. 'Het was lastig samenwerken voor de documentaire', vertelede Seidl, 'want deze vrouwen waren niet gewend normaal behandeld te worden.

Liebe Lügen

1995 | Komedie, Drama

Zwitserland​/​​Oostenrijk 1995. Komedie van Christof Schertenleib. Met o.a. Sylvia Vas, Katharina Schneebeli, Max Gertsch, Stefan Suske en Barbara Peter.

Tijdens een talencursus op een vakantie in Itali[KA3]e ontmoeten twee jonge vrouwen uit Oostenrijk, twee Zwitsers. Ze kennen elkaar niet. Barbara (Vas) is een studente in de medicijnen uit Wenen die niet kan kiezen tussen haar twee minnaars en B[KA1]eatrice (Schneebeli) heeft een moeizame affaire met een vriendin die doet alsof ze in verwachting is. Bruno (Gertsch) is leraar in Bern en zijn gezinsleven beperkt zich tot de weekenden in Z[KA3]urich. Max (Suske) is een smoeskont, die zich voortdurend uit de voeten moet maken. Bruno valt voor B[KA1]eatrice en Max voor Barbara. Ze leven zich in Itali[KA3]e uit, maar vertellen elkaar geen van allen de waarheid. Eenmaal thuis blijken de gevoelens toch dieper te gaan dan ze gedacht hadden en is niets meer zoals het vroeger was. Deze film die inspeelt op de kleine verschillen (voor buitenstaanders althans) tussen Zwitserland en Oostenrijk is bij tijd en wijle traag, maar zal in eigen land beslist gewaardeerd worden. Daarbuiten is het een moeizame kennismaking met de Zwitserse film. Het praterige scenario is van Michael Glawogger, G[KA3]otz Spielmann en debuterend regisseur Schertenleib. Het camerawerk is van Hansueli Schenkel. Ook bekend als LOVE(LY) LIES, LOVABLE LIES en PRETTY LIES.

Mit Verlust ist zu rechnen

1992 |

Oostenrijk 1992. Ulrich Seidl. Met o.a. Sepp Paur en Paula Hutterova.

Dubbelportret van eenzame lieden. Paula is weduwe en woont in een armoedig Tjechisch dorp. Vlakbij, aan de andere kant van de grens, woont de kersverse weduwnaar Sepp, die op zoek is naar een nieuwe vrouw om zijn oude dag mee te delen, want het eten in de koelkast raakt op. Om Paula over te halen neemt hij haar mee naar het rijke Oostenrijk, naar de supermarkt en het winkelcentrum.