Viktor Janson: regie en cast.
Er zijn 15 films gevonden.

Professor Nachtfalter

1951 | Muziek, Komedie

Duitsland 1951. Muziek van Rolf Meyer. Met o.a. Johannes Heesters, Gisela Schmidting, Margarete Hagen, Ernst Waldow en Viktor Janson.

Een jonge leraar op een meisjeskostschool is voortdurend op de vlucht voor zijn leerlingen, die in de tienerleeftijd zijn. Hetzelfde vergaat het de eigenaresse van een nachtcafé, met onder haar mannelijke gasten veel aanbidders. Beide gaan pro forma een huwelijk aan, om eindelijk rust te hebben, maar dan breekt de hel pas echt los. Onschadelijke filmlol, opgepept met enkele aardige schlagers.

Wir machen Musik

1942 | Muziek, Komedie

Duitsland 1942. Muziek van Helmut Käutner. Met o.a. Viktor de Kowa, Ilse Werner, Georg Thomalla, Edith Oss en Grethe Weiser.

Een operacomponist en een lid van een damesbandje hebben tot hun eigen verbazing groot succes met hun revue. Schlagers: 'Wir machen Musik' en 'Mein Herz hat heut Premiere'. Scenario van regisseur Käutner. Camerawerk van Jan Roth.

Der ungetreue Eckehart

1940 | Komedie

Duitsland 1940. Komedie van Hubert Marischka. Met o.a. Hans Moser, Rudi Godden, Lucie Englisch, Hedwig Bleibtreu en Theo Lingen.

Door een ongelukkige samenloop van omstandigheden wordt Eckehart (Lingen), schoonzoon van chocoladefabrikant Fellner (Moser), verdacht van overspel. De turbulente verwikkelingen die dan volgen, veroorzaken dat ook Fellner zelf en nog een van zijn schoonzoons hetzelfde lot treft. Huize Fellner in rep en roer! Natuurlijk blijkt aan het eind dat alle heren onschuldig zijn en spoedig daarna volgt dan ook de verzoening met hun echtgenotes. Grandioos spel en grappige dialogen zorgen ervoor dat deze film nog steeds lachsalvo's uitlokt.

Wer küsst Madeleine?

1939 | Komedie

Duitsland 1939. Komedie van Viktor Janson. Met o.a. Magda Schneider, Albert Matterstock, Herti Kirchner en Hermann Speelmans.

De vrouw van een gezagvoerder, die regelmatig het traject Parijs-Londen vliegt, besluit haar man in Londen te verrassen. Maar deze is inmiddels in Parijs, waar hij in zijn eigen bed een vreemde man aantreft met een vrouw, die hij voor zijn echtgenote aanziet. Een vrolijke komedie met pittige muziek van Bochmann.

Nanu, Sie kennen Korff noch nicht?

1938 | Mysterie, Komedie

Duitsland 1938. Mysterie van Fritz Holl. Met o.a. Heinz Rühmann, Viktor Janson, Franz Schafheitlin, Fritz Rasp en Agnes Straub.

De fluitist Niels Korff (Rühmann) wordt door twee gangsters voor een auteur van detectiveboeken gehouden en raakt op deze manier in allerlei avonturen verwikkeld. De rol van held- tegen-wil-en-dank is geknipt voor Rühmann in dit naar een thriller-parodie neigende blijspel. Scenario van Jakob Geis en Peter Francke. Camerawerk van Georg Bruckbauer.

Kennen Sie Korff Noch Nicht Nanu

1938 | Komedie

Duitsland 1938. Komedie van Fritz Holl. Met o.a. Franz Schafheitlin, Viktor Janson en Heinz Rühmann.

De fluitist Niels Korff (Rühmann) wordt door twee gangsters voor een auteur van detectiveboeken gehouden en raakt op deze manier in allerlei avonturen verwikkeld. De rol van held- tegen-wil-en-dank is geknipt voor Rühmann in dit naar een thriller-parodie neigende blijspel. Scenario van Jakob Geis en Peter Francke. Camerawerk van Georg Bruckbauer.

Die Korallenprinzessin

1937 | Komedie

Duitsland 1937. Komedie van Viktor Janson. Met o.a. Ivan Petrovich, Hilde Sessak en Eduard von Winterstein.

Een rijke vrouw helpt koraalvissers in hun harde strijd om het bestaan en vindt de man van haar leven. Regisseur Viktor Janson geeft, geholpen door een goede rolbezetting, zowel de vrolijke scènes als de meer ernstiger gedeelten het volle pond.

Sie und die Drei

1935 | Misdaad, Komedie

Duitsland 1935. Misdaad van Viktor Janson. Met o.a. Charlotte Susa, Hans Söhnker, Hilde Krüger, Harald Paulsen en Kurt Vespermann.

Misdaadkomedie over bedrijfsspionage. Vier hotelbedienden (Kr[KA3]uger, S[KA3]ohnker, Paulsen und Vespermann) weten een grootindustrieel (Waldau) en zijn dochter (Susa) uit handen te houden van een stel boeven (Steinbeck en Meyerinck). Krüger krijgt Söhnker en dat is dat. Een flauwe, nietszeggende film, niet leuk en niet spannend. Het is dan ook onbegrijpelijk dat de Duitse tv hem enige jaren geleden uit het archief heeft gehaald en vertoond. Ook bekend als EINE NACHT IM PALAST-HOTEL.

Hilde Petersen postlagernd

1935 | Komedie

Duitsland 1935. Komedie van Viktor Janson. Met o.a. Suse Graf, Rolf Wanka en Ralph Arthur Roberts.

De vrouw van een auteur die de benen genomen heeft, stelt een huisvriend als haar echtgenoot voor aan haar uit het buitenland teruggekeerde vader. De acteurs doen wat ze kunnen om een afgezaagd gegeven een beetje origineel te laten lijken.

Fientje Peters - Poste Restante

1935 | Komedie

Nederland 1935. Komedie van Viktor Janson. Met o.a. Dolly Bouwmeester, Cor Hermus, Louis Borel, Fientje Berghegge en Herman Tholen.

Dolly Bouwmeester in een leuk rolletje als Fientje, solliciterende als secretaresse bij een schrijver die zojuist bij zijn vrouw wegliep om zijn boek af te kunnen maken. Het bekende boulevardwerk, in Berlijn verfilmd met een gelijktijdige Duitse rolbezetting: HILDE PETERSEN POSTLAGERND.

Die Grosse Chance

1934 | Komedie

Duitsland 1934. Komedie van Viktor Janson. Met o.a. Hans Söhnker, Camilla Horn en Hansi Niese.

Een arme, geniale uitvinder krijgt na veel strubbelingen toestemming met de dochter van de directeur van een groot concern te trouwen, terwijl hem tevens een compagnonschap wordt aangeboden. In deze verfilming van het gelijknamige blijspel, die in de toneelsfeer blijft hangen, speelt Söhnker dezelfde rol als op de planken.

Es war einmal ein Walzer

1932 | Musical

Duitsland 1932. Musical van Viktor Janson. Met o.a. Marta Eggerth, Rolf von Goth, Paul Hörbiger, Ernst Verebes en Ida Wüst.

Met een scenario van Billy Wilder werd deze Weense klucht een alleraardigst gevalletje. Twee firma's dreigen failliet te gaan en besluiten te fuseren. Dit soort besluiten nemen ook de huwbare kinderen van de firmanten, maar anders dan de zakenlui hadden gepland.

Das Blaue vom Himmel

1932 | Musical

Duitsland 1932. Musical van Viktor Janson. Met o.a. Marta Eggerth, Hermann Thimig, Fritz Kampers, Margarete Schlegel en Hans Richter.

Billy Wilder en Max Kolpe schreven het scenario voor deze vrolijke schlagerfilm met liedjes als 'Was kümmert mich die ganze Welt' en 'Einen Tag möcht' ich bei dir sein', en met een vrolijk rolletje van Margarethe Schlegel als Zigaretten-Lilly. Eggerth bezorgt de werkeloze vliegenier Thimig een baantje als reclamepiloot, waarna hij in de lucht schrijft: 'Ich liebe Dich'. Een verrukkelijke musical.

Die Bergkatze

1921 | Drama

Duitsland 1921. Drama van Ernst Lubitsch. Met o.a. Pola Negri, Paul Heidemann, Victor Janson, Wilhelm Diegelmann en Hermann Thimig.

Luitenant Alexis (Heidemann) geniet de reputatie van rokkenjager. Hij wordt overgeplaatst naar het fort Tossenstein. Terwijl zijn nieuwe commandant (Janson) voor zijn schone dochter Lilli (Meller) vreest, ontmoet Alexis onderweg Rischka (Negri), die de bijnaam uit de titel heeft. Zij is de dochter van een roverhoofdman. Rischka en Alexis vallen voor elkaar en Alexis schenkt haar als aandenken zijn pantalon van zijn uniform. Eenmaal in Tossenstein wordt Alexis op een strafexpeditie tegen de bandieten gestuurd en keert na een korte schermutseling terug. Het gevaar is geweken en Alexis wordt aan Lilli uitgehuwelijkt, maar hij kan Rischka niet vergeten, die van haar vader met een rivaliserende bendeleider moet trouwen. Beiden ontvluchten en ontmoeten elkaar. Juist als de kijker denkt dat het tweetal elkaar zal krijgen, misdraagt Rischka zich opzettelijk, waardoor Alexis teruggaat naar Lilli. Lubitsch` melodrama flopte indertijd om twee redenen: er was geen happy-end en de film was anti- militairistisch, wat onverteerbaar was voor het grote Duitse publiek na de nederlaag tegen de geallieerden van 1918. 79 jaar later werd de film gerestaureerd door het vermaarde Italiaanse instituut L`Immagine Ritrovata nadat men in het BundesArchiv in Berlijn een kopie had gevonden. Omroep ZDF en de Frans-Duitse cultuurzender ARTE financierden samen met de Friedrich-Wilhelm- Murnau-Stiftung de compositie van de begeleidende muziek door de 43-jarige Marco Dalpane. Het belang van deze film die eerder als een kunstwerk beschouwd moet worden dan als een melodramatische liefdesgeschiedenis, wordt gevormd door de ongelooflijk mooie decors van Ernst Stern (een leerling van Max Reinhardt) en Max Gronau, alsmede de ongebruikelijke beelden en fraaie kunstgrepen van cameraman Theodor Spahrkuhl. Ondanks de commerciële misser was Lubitsch met zijn avantgardistische aanpak, mengelingen van stijlen - jugendstil en expressionisme - en originele ideeën zijn tijd ver vooruit. De film beleefde opnieuw zijn première in het jaar 2000 op het festival Cinema ritrovato in Bologna in Italië. Mag niet gemist worden door cinefielen en aankomende filmers.

Der gelbe Schein

1918 | Zwijgende film, Drama

Duitsland 1918. Zwijgende film van Eugen Illés en Viktor Janson. Met o.a. Harry Liedtke en Pola Negri.

Luitenant Alexis (Heidemann) geniet de reputatie van rokkenjager. Hij wordt overgeplaatst naar het fort Tossenstein. Terwijl zijn nieuwe commandant (Janson) voor zijn schone dochter Lilli (Meller) vreest, ontmoet Alexis onderweg Rischka (Negri), die de bijnaam uit de titel heeft. Zij is de dochter van een roverhoofdman. Rischka en Alexis vallen voor elkaar en Alexis schenkt haar als aandenken zijn pantalon van zijn uniform. Eenmaal in Tossenstein wordt Alexis op een strafexpeditie tegen de bandieten gestuurd en keert na een korte schermutseling terug. Het gevaar is geweken en Alexis wordt aan Lilli uitgehuwelijkt, maar hij kan Rischka niet vergeten, die van haar vader met een rivaliserende bendeleider moet trouwen. Beiden ontvluchten en ontmoeten elkaar. Juist als de kijker denkt dat het tweetal elkaar zal krijgen, misdraagt Rischka zich opzettelijk, waardoor Alexis teruggaat naar Lilli. Lubitsch` melodrama flopte indertijd om twee redenen: er was geen happy-end en de film was anti- militairistisch, wat onverteerbaar was voor het grote Duitse publiek na de nederlaag tegen de geallieerden van 1918. 79 jaar later werd de film gerestaureerd door het vermaarde Italiaanse instituut L`Immagine Ritrovata nadat men in het BundesArchiv in Berlijn een kopie had gevonden. Omroep ZDF en de Frans-Duitse cultuurzender ARTE financierden samen met de Friedrich-Wilhelm- Murnau-Stiftung de compositie van de begeleidende muziek door de 43-jarige Marco Dalpane. Het belang van deze film die eerder als een kunstwerk beschouwd moet worden dan als een melodramatische liefdesgeschiedenis, wordt gevormd door de ongelooflijk mooie decors van Ernst Stern (een leerling van Max Reinhardt) en Max Gronau, alsmede de ongebruikelijke beelden en fraaie kunstgrepen van cameraman Theodor Spahrkuhl. Ondanks de commerciële misser was Lubitsch met zijn avantgardistische aanpak, mengelingen van stijlen - jugendstil en expressionisme - en originele ideeën zijn tijd ver vooruit. De film beleefde opnieuw zijn première in het jaar 2000 op het festival Cinema ritrovato in Bologna in Italië. Mag niet gemist worden door cinefielen en aankomende filmers.