Paul Hengge

Regisseur, Scenarist

Paul Hengge is regisseur en scenarist.
Er zijn 4 films gevonden.

Ein glücklicher Tag

2004 | Romantiek

Duitsland/Oostenrijk 2004. Romantiek van Paul Hengge. Met o.a. Sylvester Groth, Eva Herzig, Herbert Fröttinger, Susi Nicoletti en Hanns Zischler.

George Bender (Groth) en Eva Sahlmann (Herzig) leerden elkaar kennen bij een concert van Bruckner in Linz in Oostenrijk. Zij was rond de twintig, George wat ouder. Hij kwam uit de DDR en zij logeerde bij haar tante. George ging terug naar de DDR en Eva ging in Berlijn studeren vanwege George - dat was in 1987. Een liefde per brief bloeide op, maar toen de muur gevallen was, vertrok George niet naar West-Duitsland, maar naar Amerika en Eva hoorde steeds minder van hem totdat het stil werd. Eva is begin dertig en heeft een goed betaalde baan als succesvolle event- sales manager van een gerenommeerd hotel aan de Potsdamer Platz in Berlijn en George komt onderhandelen namens een machtige investeringsgroep uit New York. Wie niet op de titel let, vraagt zich in spanning af hoe het zal aflopen. Krijgen ze elkaar? Zo'n typische liefdesfilm, die er te mooi uitziet om waar te zijn, inclusief het scenario van regisseur Hengge, maar de rollen doen hun best om je er in te laten geloven. Het camerawerk is van Martin Stingl.

Der Verleger

2001 | Biografie

Duitsland 2001. Biografie van Bernd Böhlich. Met o.a. Heiner Lauterbach, Susanna Simon, Sylvester Groth, Anica Dobra en Jürgen Hentsch.

Wie na afloop van WO II in Duitsland een vergunning kon krijgen om een blad of een krant uit te geven, had in feite een `licentie` om geld te drukken, want de leeshonger van de massa was niet te stillen. Toen Axel Springer, de zoon van een tamelijk onfortuinlijke Hamburgse uitgever, aan de Britse autoriteiten een licentie vroeg om een radiogids uit te geven, kreeg hij die, omdat hij zijn toevlucht niet nam tot doorzichtige smoezen, waaruit zou moeten blijken, dat hij `altijd` tegen de nazi`s geweest was en dat hij het `slachtoffer` van hun terreur was, maar heel eerlijk vertelde dat het hem gelukt was om onder het fascisme zijn snor te drukken. Toen men hem vroeg of hij soms toch geen mensen vervolgd had onder druk van het regime, luidde het antwoord: vrouwen, om ze te veroveren! Daarop kreeg Axel Springer toestemming om te beginnen met de radiogids [KL]H[KA3]or Zu[KLE] dat nog steeds tot de koplopers van de Duitse rtv-gidsen gerekend mag worden. Wat later vroeg hij de licentie om een krant uit te geven - die kreeg hij en zo verscheen het [KL]Hamburger Abendblatt[KLE]. Hij kreeg in 1950 de kans om [KL]Die Welt[KLE], een prestigieus weekblad dat hij voor de Engelsen drukte, over te nemen toen de Britten vonden dat het niet meer opportuun was voor hen als bezettingsmacht, om het uit te geven en daarmee opinie te vormen. De grootste coup van Springer was de uitgave van [KL]Bild[KLE], gemodelleerd door de Engelsen naar de [KL]Daily Mirror[KLE]. Tot op heden is het de grootste krant van Duitsland met een oplage die de Engelse [KL]Mirror[KLE] sterk overtreft. Axel toonde zich meer een tycoon dan een journalist en slaagde erin om in relatief korte tijd een groot media-imperium op te bouwen. Springer bemoeide zich altijd met de signatuur van zijn uitgaven, iets wat veel kwaad bloed zette bij zijn hoofdredacteuren, omdat hij hen zo verplichtte om zijn politieke opvattingen te ventileren. Axel had een vooruitziende blik: hij zag de geldsanering aankomen, maakte zich sterk voor de Duitse hereniging en bevorderde de verzoening met Isra[KA3]el en maakte zich sterk voor vergoedingen aan joden, inclusief forse schenkingen van hemzelf. Als mens was Axel een onverbeterlijke rokkenjager, een egotripper en een harteloze tiran, vooral voor zijn zoon Axel junior, die zelfmoord pleegde. Springers bemoeienis en kritiek op de Beweging van 68 bezorgde hem de reputatie reactionair te zijn omdat hij de `oude` waarden verdedigde. Het is natuurlijk onmogelijk om in een lange tv-film van drie uur het turbulente en interessante leven van Axel Caesar Springer (Lauterbach) accuraat weer te geven. Terwijl men in Lauterbach de ideale figuur gevonden heeft, concentreert het scenario van Paul Hengge, naar de biografie [KL]Der Fall Axel Springer[KLE] van Michael J[KA3]urgs en de bewerking tot draaiboek voor de film van regisseur B[KA3]ohlich zich op een periode van 35 jaar, zijn derde vrouw Luise (Simon), zijn vierde echtgenote Monika (Dobra), zijn jonge levensgezellin in de laatse jaren Angela (Martinek) en in mindere mate op Gisela (Blacher), zijn tweede gade en moeder van zijn zoon Axel junior (Schwering- Sohney). Als belangrijkste personen uit Springers directe omgeving worden opgevoerd Christian Kracht (Groth), die procuratie had om zaken af te wikkelen, Hans Zehrer (Hentsch) die jarenlang hoofdredacteur van [KL]Die Welt[KLE] was en Franz Radtke (Rudolph), een goede vriend van Springer. Stuk voor stuk competente spelers die de hoofdrol Lauterbach voortreffelijk ondersteunen. Lauterbach zet Springer neer als een bezeten personage, die heel monomaan kan zijn en tenslotte niet met zijn zoon overweg kon. Er werd gedraaid in Duitsland, op het eiland Sylt (waar Springer een huis had), in Moskou (omdat hij bij Nikita Chroetsjov de Duitse hereniging bepleitte) en op Patmos, waar Springer ging mediteren en dat tevens door moest gaan voor Isra[KA3]el (omdat Springer een gigantische schenking deed aan het Nationale Museum in Jerusalem en het filmen in Israël te riskant gevonden werd). Een boeiend stukje geschiedenis over opinievorming in Europa door middel van kranten en tijdschriften en slechts een tipje opgelicht van de sluier, die de persoonlijkheid van een machtig en mystiek mens bedekte. Springers karakter had veel onsympathieke kanten en hij verwisselde als mens met een weinig positieve balans het tijdelijke met het eeuwige. Wie heel erg geïnteresseerd in de geschiedenis van de Europese printmedia vindt deze lange tv- film niet genoeg. Wordt meestal uitgezonden in twee delen. Het camerawerk is van Eberhard Geick.

Die Herren mit der weißen Weste

1970 | Komedie, Misdaad

Duitsland 1970. Komedie van Wolfgang Staudte. Met o.a. Martin Held, Mario Adorf, Walter Giller, Agnes Windeck en Hannelore Elsner.

Een rechter neemt wraak op een boef die hij gedurende zijn ambtsperiode niet te pakken heeft kunnen krijgen. Nu hij gepensioneerd is, laat hij hem in een val lopen, die hij met vrienden heeft opgezet. Dit is de eerste echt vrolijke film van Staudte, zonder verdere theoretische diepgang, maar wel goed gemaakt.

Klassenkeile

1969 | Komedie

Duitsland 1969. Komedie van Franz Josef Gottlieb. Met o.a. Uschi Glas, Walter Giller, Heli Finkenzeller en Anita Kupsch.

Een journaliste neemt de plaats van een schoolmeisje op een gymnasium in. Dat leidt tot veel verwarring, helemaal als ze verliefd wordt op een van de leraren.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Paul Hengge op televisie komt.

Reageer