Josef Dahmen: cast.
Er zijn 12 films gevonden.

Es gibt noch Haselnußsträucher

1983 | Drama

Duitsland 1983. Drama van Vojtech Jasny en Vojtech Jasny. Met o.a. Heinz Rühmann, Luitgard Im, Katharina Böhm, Anneliese Uhlig en Sigmar Solbach.

De oude, rijke bankier Perret-Latour (R[KA3]uhmann) uit Parijs is vereenzaamd en maakt de balans van zijn leven op. Ondanks diverse huwelijken en een nageslacht valt die niet positief uit. Het deprimeert hem. Een zwangere kleindochter, die inmiddels zestien is, klopt bij hem aan en vraagt hulp. Hij zorgt ervoor dat het kind heimelijk geboren kan worden en dat het zijn naam draagt zonder dat de buitenwereld weet hoe de vork in de steel zit. Hij neemt het kind bij zich in huis. Perret-Latour krijgt daardoor weer zin in het leven. R[KA3]uhmann in de hoofdrol is te gemoedelijk en de moraal van de film was toen al verouderd toen hij gedraaid werd (vrijwel geheel op locatie in de Lichtstad). Herbert Asmodi bewerkte het verhaal Il y a encore des noisetiers van Georges Simenon, wat voor deze schrijver ook al redelijk buitenissig was. Camerawerk van Zivko Zalar.

I Magliari

1959 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1959. Drama van Francesco Rosi. Met o.a. Alberto Sordi, Renato Salvatori, Belinda Lee, Linda Vandal en Aldo Giuffrè.

Een Italiaanse gastarbeider in Duitsland verliest zijn werk en komt via een landgenoot nietsvermoedend bij de 'Magliari', reizende verkopers wier werk een dekmantel is voor oplichting. Deze vroege poging van Rosi om sociale problematiek in een toegankelijke filmvorm te verpakken is interessanter als situatieschildering van gastarbeiders -inclusief hun succes bij de Fräuleins - dan als misdaad-intrige. Scenario van regisseur Rosi, Suso Cecchi d'Amico en Giuseppe Patroni Griffi. Camerawerk van Gianni Di Venanzo.

Der Mann im Strom

1958 | Drama

Duitsland 1958. Drama van Eugen York. Met o.a. Hans Albers, Gina Albert, Jochen Brockmann, Helmut Schmid en Hans Nielsen.

Een verfilming van Siegfried Lenz' roman over een duiker die zijn leeftijd vervalst om maar met zijn werk door te kunnen gaan. Een erg aardig en aangrijpend Albers-drama, hoewel het gegeven niet bijster origineel is.

Tierarzt Dr. Vlimmen

1956 | Drama

Duitsland 1956. Drama van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Bernhard Wicki, Heidemarie Hatheyer, Wolfgang Lukschy, Ellen Schwiers en Ernst v. Klipstein.

De tweede Duitse verfilming van Roothearts streekroman over een gescheiden, jonge dierenarts, die zich waar moet maken op het platteland en moet strijden tegen vooroordeel, bakerpraat en behoudendheid. Hoewel de onderhoudende rolprent de anti-clericale teneur van het boek uit de weg gaat, zet de regisseur toch een heel geloofwaardige milieuschets neer, gesteund door een bekwame cast, w.o. Wicki als Vlimmen en Hatheyer als zijn zuster Truus. De Nederlands-Belgische versie uit 1978 is evenwel sterker.

Skandal um Dr. Vlimmen

1956 | Drama

Duitsland 1956. Drama van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Bernhard Wicki, Heidemarie Hatheyer, Wolfgang Lukschy, Ellen Schwiers en Ursula Herking.

Roothaerts bestseller Doctor Vlimmen is in deze Duitse remake zodanig 'aangepast' dat hij onherkenbaar is geworden. Wat ervan overblijft is een niet onverdienstelijk allegaartje voor het grote publiek, een volks verhaaltje, zonder de antiklerikale strekking van het boek. Wicki is dokter Vlimmen en Hatheyer zijn zuster Truus. Het scenario van Konrad Beste en Dietrich Carls is dan ook vrijelijk geïnspireerd op de trilogie. Camerawerk van Albert Benitz. In 1978 door Guido Peters opnieuw gefilmd.

Ein Herz kehrt heim

1956 | Drama

Duitsland 1956. Drama van Eugen York. Met o.a. Willy Birgel, Maria Holst, Hans Nielsen, Maximilian Schell en Erni Mangold.

De zeker niet van talent verstoken Schell is het geslachtofferde middelpunt van deze verschrikkelijke zeper die z.g. over kunst, liefde en carri[KA2]ere gaat. Hij moet kiezen tussen wat zijn hart hem ingeeft (de muziekstudie, geholpen door zijn echte vader, een top-dirigent, die na twintig jaar terugkeert naar het provinciestadje) of wat zijn verstand hem vertelt (de opvolger worden van zijn stiefvader in de fabriek). Zijn dilemma is groot, want zijn besluit zal altijd iemand kwetsen: vader, moeder, stiefvader of de leuke danseres op wie hij verliefd is. Gekunsteld en onwerkelijk. Het scenario is van Kurt E. Walter, en het camerawerk van Albert Benitz.

Der Verlorene

1951 | Drama, Thriller

Duitsland 1951. Drama van Peter Lorre. Met o.a. Peter Lorre, Karl John, Renate Mannhardt, Gisela Trowe en Helmut Rudolph.

Een ongebruikelijke, maar verwarrende bespiegeling van Lorre op de rollen in zijn loopbaan, die gezien zijn veelzijdige talent toch wel beperkt waren. Een geleerde (Lorre) ontmoet na WO II in een DP-kamp zijn voormalige medewerker John en verwijt hem aangezet te hebben tot moord op zijn verloofde, die hem met John (die op zijn beurt voor de Gestapo werkte) bedroog, omdat zij de resultaten van zijn wetenschappelijk onderzoek, dat voor de oorlogsinspanning zo belangrijk was, had verraden aan de geallieerden. Vanwege Lorre's importantie werd hij nooit berecht en de moord als zelfmoord beschouwd. De gekwelde Lorre wordt innerlijk gedwongen nog een moord te begaan: hij doodt een onbekende vrouw en wist alle sporen, maar hij komt niet tot rust totdat hij in het DP-kamp John weer ontmoet en hij doelbewust een derde moord begaat. De enige film die Lorre ooit regisseerde naar een zelfgeschreven scenario. Het camerawerk is van Vaclav Vich.

Mutterlied

1937 | Muziek, Misdaad

Duitsland 1937. Muziek van Carmine Gallone. Met o.a. Maria Cebotari, Beniamino Gigli, Peter Bosse, Hans Moser en Michael Bohnen.

Een getrouwd zangduo, Ettore Vanni (Gigli) en Fiamma (Cebotari), leidt samen met zoontje Mario (Bosse) een gelukkig gezinsleven, tot de zanger Doret (Bohnen) plotseling opduikt, de werkelijke vader van Mario. Hij achtervolgt Fiamma voortdurend en probeert haar te chanteren. Wanneer hij dood in haar kleedkamer gevonden wordt, wordt Fiamma in voorlopige hechtenis genomen. De echte moordenares is echter Ricarda (Hildebrand), Doret's geliefde, die hem uit jaloezie heeft doodgeschoten en zich daarna voor een auto heeft gegooid. Ze wordt echter gered en geeft in het ziekenhuis haar daad toe. Fiamma komt vrij. Een zangfilm vol dramatiek en spanning en drie wereldberoemde stemmen. Dat de humor ook aan bod komt, is te danken aan Hans Moser als manusje- van-alles. Tegelijkertijd werd een Italiaanse versie, SOLO PER TE, opgenomen.

Mein Sohn, der Herr Minister

1937 | Komedie

Duitsland 1937. Komedie van Veit Harlan. Met o.a. Hans Moser, Françoise Rosay, Hans Brausewetter, Heli Finkenzeller en Hilde Körber.

Een film naar het stuk Fiston van de Franse blijspelschrijver Birabeau, waarin gespot wordt met de republiek als staatsvorm. Het feit dat de film in Frankrijk speelt is eigenlijk bijzaak, de democratische staatsvorm moet belachelijk gemaakt worden. Een ambtenaar van het Franse ministerie van Onderwijs krijgt van zijn ex-vrouw te horen dat hun zoon minister geworden is en als gevolg daarvan de baas van zijn vader. Met wat gekonkel wordt de zoon afgezet en vervangen door de vader, die echter ook geen lang politiek leven beschoren is. Aan het eind van de film zitten vader en zoon samen te vissen langs de Seine. Het is een boosaardige satire, die tot vandaag niet in Duitsland vertoond mag worden. Wie de film toch heeft gezien, zal moeten vaststellen dat hij uitstekend gemaakt is en ook nu nog een groot komisch effect heeft. Dat is te danken aan het heerlijke spel van Moser en Rosay, zowel in de vrolijke als in de serieuze scènes. Je vraagt je af wat Moser, staatsburger van het nog vrije Oostenrijk, en de grote Franse toneelspeelster bezield heeft in zo'n ondubbelzinnig propagandawerkje te spelen. Als je de film vandaag ziet houdt hij je een spiegelbeeld voor van elke willekeurige Europese staat.

Verräter

1936 | Avonturenfilm

Duitsland 1936. Avonturenfilm van Karl Ritter. Met o.a. Willy Birgel, Rudolf Fernau, Lída Baarová, Theodor Loos en Irene von Meyendorff.

Een van de beste spionagefilms van het Derde Rijk. Aan de hand van drie voorbeelden krijgt het publiek voorgeschoteld, welke gevaren er voor de Duitse staat aan spionage vanuit het buitenland kleven. Daarnaast worden zeker niet alleen buitenlandse agenten (Birgel) als schurk neergezet, maar wordt ook getoond hoe de gewone Duitse burger uit zwakte of door chantage een verrader (Fernau) kan worden. Natuurlijk wordt iedereen op het laatst gepakt en bereikt geen enkel geheim het buitenland. Dit is een bijzonder goed gemaakte propagandafilm, omdat de spanning op de voorgrond staat en de toeschouwer nauwelijks iets van de propaganda merkt, zodat de film zijn doel bereikt. Na de oorlog door de geallieerden verboden, maar later door de vrijwillige zelfcontrole (FSK) voor vertoning vrijgegeven.

La Paloma

1934 | Avonturenfilm

Duitsland 1934. Avonturenfilm van Karl-Heinz Martin. Met o.a. Charles Kullmann, Leo Slezak, Jessie Vihrog, Fritz Kampers en Heinz Berghaus.

De zeeman Fernando komt na jaren thuis en ontdekt dat zijn geliefde Manuela haar hart aan zijn beste vriend heeft verpand. De Amerikaan Charles Kullman was in de jaren dertig in Duitsland niet alleen als operatenor, maar tevens als filmster actief. Een van zijn medespelers in deze onderhoudende film is Leo Slezak die eens ook een beroemde tenor was.

Der Choral von Leuthen

1933 | Oorlogsfilm, Drama

Duitsland 1933. Oorlogsfilm van Carl Froelich en Arsen von Cserepy. Met o.a. Walter Supper, Otto Gebühr, Olga Tschechowa, Elga Brink en Harry Frank.

Weer een film over Frederik de Grote, met, hoe kan het anders, Geb[KA3]uhr in de hoofdrol. Dit keer gaat het over de slag bij Leuthen in 1757, waarbij Frederik, door een slimme opstelling van zijn manschappen, een glansrijke overwinning behaalde op het in getal veel sterkere Oostenrijkse leger. Daarnaast speelt een liefdesgeschiedenis tussen een Pruissische Ritmeester (Frank) en een Oostenrijkse hofdame (Brink). Deze film, die wel nationalistisch, maar niet nationaal-socialistisch is, heeft een uitstekende rolbezetting. Dit werk uit 1932 werd na de machtsovername als propagandafilm gebruikt. Als tijdsdocument nog altijd het aanzien waard.