Shelagh Delaney: scenario en schrijver.
Er zijn 5 films gevonden.

The Railway Station Man

1992 | Drama

Verenigde Staten 1992. Drama van Michael Whyte. Met o.a. Julie Christie, Donald Sutherland, John Lynch, Frank MacCusker en Mark Tandy.

Vijftien jaar nadat haar man werd vermoord omdat men hem aanzag voor een IRA-lid, maakt Christie kennis met Sutherland, een zonderlinge Amerikaan die in een seinhuisje woont. Tussen de twee groeit een serieuze relatie, zeer tegen de zin van haar zoon, die inmiddels actief is geworden binnen de IRA. Hoewel beide volwassenen zich buiten de politiek willen houden, worden ze er op explosieve wijze bij betrokken. Een somber drama, dat geen standpunt inneemt maar toont hoe het leven van mensen kan worden beïnvloed door dingen die om hen heen gebeuren. Uitstekende vertolkingen van Christie en Sutherland maken deze film tot een indrukwekkend, zij het pessimistisch schouwspel. Shelagh Delaney baseerde haar scenario op de roman van Jennifer Johnston. Knappe beelden van het Ierse platteland werden geschoten door Bruno De Keyzer, terwijl Richard Hartley voor de mooie romantische thema's zorgde.

Dance With a Stranger

1984 | Drama, Biografie, Thriller, Misdaad

Verenigd Koninkrijk 1984. Drama van Mike Newell. Met o.a. Miranda Richardson, Rupert Everett, Ian Holm, Matthew Carroll en Tom Chadbon.

Steriele, emotieloze dramatische film met debutante Richardson als Ruth Ellis, de laatste vrouw die in Engeland werd opgeknoopt. Een en ander is het gevolg van haar crime passionnel op Rupert Everett, de liefde in haar leven en, zo ontdekte ze, niet alleen háár leven. De vertolking is opmerkelijk, maar Newell smoort iedere emotie in z'n verstikkend neutrale regie waardoor DANCE WITH A STRANGER een vervelende film wordt. Scenario van Shelagh Delaney. Camerawerk van Peter Hannan.

Charlie Bubbles

1968 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1968. Romantiek van Albert Finney. Met o.a. Albert Finney, Colin Blakely, Billie Whitelaw, Liza Minnelli en Timothy Garland.

Eerste regiepoging van Finney, betreft hemzelf in de rol als getrouwde schrijver die een verhouding begint met secretaresse. Niet bijzonder roerend, maar Minnelli's debuut draagt er behoorlijk aan bij dat de film een sprankelend geheel is geworden. Scenario van Shelagh Delaney.

Red, White And Zero

1967 | Drama, Komedie

Verenigd Koninkrijk 1967. Drama van Peter Brook, Lindsay Anderson en Tony Richardson. Met o.a. Zero Mostel, Julia Foster, Frank Thornton, Patricia Healey en Arthur Lowe.

Drie Britse cineasten, Brook, Anderson en Richardson, kregen van de producent totale artistieke vrijheid om een korte film te verwezenlijken. Dat leverde drie pareltjes van zuivere experimentele filmtaal en -techniek op. THE RIDE OF THE VALKYRE van Brook gaat over de beroemde operazanger Mostel, die in Londen arriveert voor een optreden in Covent-Garden. Op weg naar de opera wordt hij overal met vertraging geconfronteerd. Hij moet zich omkleden in de taxi en loopt door de straten in het kostuum van Wodan, zonder dat hij opvalt. Hij komt net op tijd om het slotakkoord te zingen, samen met zijn invaller. Een aaneenschakeling van zuivere kolder, wat we niet gewend zijn van Brook, die ook het scenario schreef. In THE WHITE BUS van Anderson, trekt Healey in een impuls per trein naar een noordelijk stadje, waar ze terecht komt in een gezelschap dat per bus de stad bezoekt. Een poëtisch, nostalgisch portret van de eenzaamheid, geschreven door Shelagh Delaney, naar haar eigen verhaal. Hopkins is te zien in een klein rolletje. Fotografie van Miroslav Ondricek en gemonteerd door Kevin Brownlow. Zangeres Redgrave staat centraal in Richardsons RED AND BLUE. Terwijl ze haar liedjes zingt, laat ze haar verbeelding de vrije loop en denkt ze aan de verschillende mannen in haar leven: acrobaat York, trompettist Sylvester, gitarist Raymond en miljonair Fairbanks. In zijn scenario vertelt Richardson het verhaal van een vrouw, geliefd door miljoenen, die zelf echter smacht naar liefde. De liedjes worden door Redgrave zelf gezongen, ze werden gecomponeerd door Cyrus Bassiak en van Engelse teksten voorzien door Julian More. Drie korte films met als centrale thema de onmogelijkheid van de mens om nog met iemand contact te krijgen. Het produkt van drie individualisten, die elkaar meesterlijk aanvullen.

A Taste of Honey

1961 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1961. Drama van Tony Richardson. Met o.a. Rita Tushingham, Robert Stephens, Dora Bryan, Murray Melvin en Paul Danquah.

Thuisloze moeder Bryan, een maatschappelijk randfiguur, verrast haar dochter Tushingham door te hertrouwen, waardoor ze zichzelf redt en zich een dak boven d'r kop verschaft, terwijl ze haar dochter in de kou achterlaat. De simpele Tushingham raakt zwanger van een zwarte zeeman en ontmoet de al even eenzame homo Melvin, die zich over haar ontfermt. Samen beleven ze binnen de kale muren van zijn vertrek een soort idylle. Naar het toneelstuk van Shelagh Delaney, die het stuk op negentien-jarige leeftijd schreef als weddenschap, en daarmee zowel in het Londense Theatre District als op Broadway een hit scoorde. De vaardige regie was in handen van Richardson, die zijn sporen verdiend had met verfilmingen van toneelstukken van de vermaarde John Osborne. Meervoudig bekroond.