Marc Allégret (1900-1973): regie, cast en scenario.
Er zijn 44 films gevonden.

Autour du corsaire

1994 | Documentaire

Frankrijk 1994. Documentaire van Bruno Esquirol en Marc Allégret. Met o.a. Louis Jourdain, Michèle Alfa, Charles Boyer, Jacques Dufilho en Alain Cuny.

Op 18 augustus 1939 startte Allégret in Nice de opnamen voor zijn 23e film, LE CORSAIRE, met in de hoofdrollen Boyer, Alfa en debutant Jourdan. Het was een groots prestige-project, dat op voorhand al was verkocht voor distributie in Amerika. Eigenlijk een film in de film - net zo iets als THE FRENCH LIEUTENANT'S WOMAN - Jourdain speelt een gevestigd acteur en Alfa een jonge actrice zonder ervaring. Ze krijgen de hoofdrol in een avonturenfilm: Jourdain is officier bij de marine, die in opdracht van de Franse koning Engelse handelsschepen aanvalt; daar ontmoet hij Alfa de dochter van een rijke Engelse bankier. De film speelde dus op twee niveau's: in het heden met de hoofdrollen als gewone mensen en in het verleden, met de hoofdrollen in hun resp. rollen. Met het oog op de gespannen situatie in Europa besloot Boyer af te wachten, zodat begonnen werd met de opnamen waarbij hij niet nodig was. De droom eindigde met de oorlogsverklaring van Duitsland aan Frankrijk, op 2 september. De film werd stopgezet, en de opnamen werden verloren gewaand tot Esquirol ze in 1993 in handen kreeg. Hij reconstrueerde de film door het materiaal te monteren tot een redelijk sluitend geheel, dat een idee geeft van wat Allégret in gedachten had. Het originele scenario was van Marcel Achard, Jean Lustig en Allégret, en Curt Courant stond in voor de fotografie. Commentaar werd geschreven door Dominique Golfier en ingesproken door Jean-Louis Trintignant. Zo werd toch nog een deel gered van wat wel eens een van de meesterwerken van de Franse film had kunnen worden. Van grote importantie voor Allégret-vorsers en filmhistorici.

Le Bal du Comte d'Orgel

1970 | Drama

Frankrijk 1970. Drama van Marc Allégret. Met o.a. Jean-Claude Brialy, Sylvie Fennec, Bruno Garcin, Micheline Presle en Gérard Lartigau.

Jonge vrouw van aristocraat is verliefd geworden op leeftijdsgenoot en bekent dat schuldbewust aan echtgenoot. Deze observeert tijdens door hem gegeven bal passief hun toenadering. Beroemde roman van Raymond Radiquet kreeg zorgvuldige reconstructie van jaren twintig, maar regie doet stof in kitsch ontaarden. Goede titelrol van Brialy, maar het schuldige liefdespaar is uiterst flets. (Françoise Sagan schreef filmdialoog.)

Le Bal Du Compte D'orgel

1968 | Drama

Frankrijk 1968. Drama van Marc Allégret. Met o.a. Bruno Garcin, Sylvie Fennec en Jean-Claude Brialy.

Jonge vrouw van aristocraat is verliefd geworden op leeftijdsgenoot en bekent dat schuldbewust aan echtgenoot. Deze observeert tijdens door hem gegeven bal passief hun toenadering. Beroemde roman van Raymond Radiquet kreeg zorgvuldige reconstructie van jaren twintig, maar regie doet stof in kitsch ontaarden. Goede titelrol van Brialy, maar het schuldige liefdespaar is uiterst flets. (Françoise Sagan schreef filmdialoog.)

L' Abominable homme des douanes

1962 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1962. Komedie van Marc Allégret. Met o.a. Darry Cowl, Taina Be, Pierre Brasseur, Francis Blanche en Marcel Dalio.

Een Marseillaanse douanier wordt getipt over de aankomst van een beruchte Amerikaanse gangster. Deze tip is echter een afleidingsmanoeuvre van een smokkelaar die zich ondertussen de drugszending van een rivaal wil toeëigenen. Een reeks misverstanden leidt tot persoonsverwarring tussen de douanier en de smokkelaar. Het peil van de film ligt boven dat van de klucht dankzij het vernuftige scenario en de goede acteerprestaties. Ook de regie is beter dan gewoonlijk, maar soms wat traag.

Les Parisiennes

1961 | Komedie, Erotiek

Frankrijk 1961. Komedie van Jacques Poitrenaud, Michel Boisrond, Claude Barma en Marc Allégret. Met o.a. Dany Saval, Darry Cowl, Henri Tisot, Dany Robin en Christian Marquand.

Een episode-film. Een nachtclubdanseres ziet een filmproducent aan voor een toerist uit de provincie. Een sjieke dame probeert de weinig enthousiaste verhalen van haar ex-minnaar te logenstraffen. Een modeontwerpster heeft een te groot vertrouwen in de loyaliteit van haar vriendin en haar verloofde. Een jong meisje stelt tegenover haar opschepperige vriendin een minnaar van haar moeder als haar eigen aanbidder voor, maar verzwijgt de nachtelijke bezoeker als ze alleen thuis is. Het vierluik varieert van flauw tot wel aardig, maar de charme en het esprit van Robin, Arnoul en Brion redden deel 2 en 3. De vierde sketch is een bijna historisch document door de piepjonge Deneuve en Halliday.

Les Démons de minuit

1961 | Drama

Frankrijk 1961. Drama van Marc Allégret. Met o.a. Charles Boyer, Pascale Petit, Maria Mauban, Charles Belmont en Berthe Grandval.

De vrouw van een diplomaat heeft een affaire met een jeugdige ministerszoon en dreigt met zelfmoord als hij haar de bons geeft. De minister wil een schandaal voorkomen en zoekt zijn zoon in het Parijse nachtleven, met een cynisch maar eerlijk jong meisje als gids. Sfeervolle fotografie en overwegend sterk spel tillen het scenario boven gekunstelde dramatiek en banale dialogen uit. Boyer die een gladde charme en de suggestie van pathos heeft als de minister, maakt beginnende verliefdheid van Petit op hem aannemelijk en Mauban behoedt haar onmogelijke rol als suicidale minnares met genuanceerde gevoeligheid voor karikatuur. Grandval is een ontdekking als de bruuske dochter van de minister. Jammer dat kwaliteiten niet worden gesteund door een zinniger scenario.

Et mourir de plaisir

1960 | Drama, Horror

Frankrijk​/​​Italië 1960. Drama van Roger Vadim. Met o.a. Mel Ferrer, Elsa Martinelli, Annette Stroyberg, Jacques-René Chauffard en Alberto Bonucci.

Een neurotische jonge vrouw denkt dat zij door een familievloek een vampier is en zij probeert haar rivale in de liefde uit te schakelen. Vadims hang naar decoratieve barok lijkt ideaal voor romantische horror, maar in deze eigentijdse bewerking van Le Fanus Carmilla worden te veel rationalistische slagen om de armen gehouden en de acteurs - vampirisme lijkt vooral alibi voor halfhartig lesbische scènes. De beginscènes zijn niettemin intrigerend en de prachtige kleurfotografie van Claude Renoir is een betere film waardig. De beste film naar dit thema blijft Dreyers VAMPYR.

Les Affreux

1959 | Komedie

Frankrijk 1959. Komedie van Marc Allégret. Met o.a. Pierre Fresnay, Darry Cowl, Anne Collette, Louis Seigner en Jacques Charon.

Door misverstand uit verstrooidheid belandt modelboekhouder in gevangenis en jonge uitvinder in militaire dienst. Eenmaal ontslagen associ[KA3]eren ze zich om wraak te nemen voor de verloren tijd. Vriendelijk satirische komedie heeft geestige dialoog en een aantal geslaagde gags, maar regie houdt het al te tam. Goed spel, vooral van Darry-Cowl (die niet met dankbare rollen verwend is)

Sois belle et tais-toi

1957 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1957. Komedie van Marc Allégret. Met o.a. Mylène Demongeot, Henri Vidal, Darry Cowl, René Lefèbre en Roger Hanin.

Een meisje is uit een opvoedingsgesticht ontsnapt en in een circus ondergedoken. Een politie-inspecteur wordt verliefd op haar en redt haar uit de problemen als een bevriende jeugdbende onwetend bij juwelensmokkel betrokken raakt. Deze levendige misdaadkomedie ter lancering van Demongeot heeft als curiositeit debutanten Delon en Belmondo als jeugdige criminelen.

L' Amour est en jeu

1957 | Komedie

Frankrijk 1957. Komedie van Marc Allégret. Met o.a. Robert Lamoureux, Annie Girardot, Yves Noël, Jacques Jouanneau en Pierre Doris.

Na tien jaar huwelijk heeft vrouw definitief genoeg van de grillige boh[KA1]emien-allure van haar man en vraagt scheiding aan. Hun zoontje weigert zich echter bij die situatie neer te leggen. Verrassing destijds was dat film het onderwerp als komedie aanpakte en niet als smartlap. Ironie van scenario (van ex-actrice Odette Joyeux) is zeker in zijdelingse grappen nu nauwelijks nog oorspronkelijk, maar behoudt frisheid dank zij hoofdrollen waarbij de ijdelheid van de charmeur van Lamoureux hier heel functioneel is. Kleine Yves Noël onderscheidt zich met een spontane natuurlijkheid van de meeste filmkinderen.

Please! Mr. Balzac

1956 |

1956. Marc Allégret. Met o.a. Robert Hirsch, Brigitte Bardot en Daniel Gélin.

Na tien jaar huwelijk heeft vrouw definitief genoeg van de grillige boh[KA1]emien-allure van haar man en vraagt scheiding aan. Hun zoontje weigert zich echter bij die situatie neer te leggen. Verrassing destijds was dat film het onderwerp als komedie aanpakte en niet als smartlap. Ironie van scenario (van ex-actrice Odette Joyeux) is zeker in zijdelingse grappen nu nauwelijks nog oorspronkelijk, maar behoudt frisheid dank zij hoofdrollen waarbij de ijdelheid van de charmeur van Lamoureux hier heel functioneel is. Kleine Yves Noël onderscheidt zich met een spontane natuurlijkheid van de meeste filmkinderen.

En effeuillant la marguérite

1956 | Komedie

Frankrijk 1956. Komedie van Marc Allégret. Met o.a. Brigitte Bardot, Daniel Gélin, Robert Hirsch, Darry Cowl en Luciana Paluzzi.

Degelijke generaalsdochter heeft een schandaalroman geschreven en vlucht voor de gevolgen naar Parijs, waar twee journalisten haar onder hun hoede nemen. Niettemin raakt ze onwetend in allerlei problemen en doet mee aan een strip-tease concours uit financiële nood. Door Vadim geschreven scenario doet pikante naïviteit van Bardot alle recht, terwijl haar tegenspelers de grappen moeten dragen.

L'amant de Lady Chatterley

1955 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1955. Drama van Marc Allégret. Met o.a. Danielle Darrieux, Leo Genn, Erno Crisa, Janine Crispin en Jean Murat.

D.H. Lawrence's boek Lady Chatterley's Lover, voor het eerst verschenen in 1928, heeft in diverse landen keurings- en censuurcommissies de gordijnen in gejaagd. Het verhaal van een Britse aristocrate die, gefrustreerd in haar huwelijk, een affaire begint met een arbeider, was vanwege z'n expliciete taalgebruik inzet van diverse rechtszaken. Terwijl het boek nog lang niet overal legaal verkrijgbaar was maakte de Franse Allégret alvast deze eerste, tamme, verfilming, die vervolgens óók weer op verzet van moraalridders stuitte. Opmerkelijk, want de erotische momenten worden opvallend zedig in beeld gebracht.

Futures vedettes

1955 | Romantisch drama

Frankrijk 1955. Romantisch drama van Marc Allégret. Met o.a. Jean Marais, Brigitte Bardot, Isabelle Pia, Mischa Auer en Denise Noël.

Door ambachtsman Allégret (1900-1973) met veel attentie voor acteursregie en milieuschildering gedraaid romantisch drama van aangenaam ouderwetse snit. We volgen de amoureuze escapades van tenor Éric Walter (Marais), zangpedagoog aan het Weense conservatorium. Terwijl zijn wederhelft op wereldtournee is, troost hij zich met studentes Sophie (Bardot) en Élisa (Pia). Opmerkelijk bijrollen-defilé: Jean Wiener, Lila Kedrova, Daniel Emilfork, Roger Vadim, Mylène Demongeot, Yves Robert. Naar Der Eingang zur Bühne (1920) van Vicki Baum, de Oostenrijkse harpiste en romancière die eveneens het meerdere keren verfilmde Menschen im Hotel schreef.

Eterna femmina

1954 | Komedie, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1954. Komedie van Marc Allégret en Edgar G. Ulmer. Met o.a. Hedy Lamarr, Robert Beatty, Massimo Serato, Gérard Oury en Cathy O'Donnell.

Een society-schoonheid kan niet beslissen in welke vermomming ze naar een gekostumeerd bal zal gaan. Drie aanbidders suggereren, al naar gelang hun visie op haar, Geneviève van Brabant, keizerin Joséphine en Helena van Troye. Ze leeft zich in elk van de vorstinnen in, maar besluit toch haar eigen identiteit te zoeken. Deze verwarde, uit de hand gelopen produktie gebruikte zes schrijvers, twee regisseurs en een aantal cameralieden en werd uiteindelijk tot de helft van de oorspronkelijke lengte teruggebracht. De episodische opzet was nodig om de veelzijdigheid van de actrice Lamarr te demonstreren. Het resultaat toont alleen het tegendeel aan, maar ze blijft opmerkelijk decoratief. Ook bekend als: THE LOVE OF THREE QUEENS.

Loves Of Three Queens

1953 |

1953. Marc Allégret. Met o.a. Guido Celano, Luigi Tosi, Massimo Serato, Cathy O'Donnell en Hedy Lamarr.

Een society-schoonheid kan niet beslissen in welke vermomming ze naar een gekostumeerd bal zal gaan. Drie aanbidders suggereren, al naar gelang hun visie op haar, Geneviève van Brabant, keizerin Joséphine en Helena van Troye. Ze leeft zich in elk van de vorstinnen in, maar besluit toch haar eigen identiteit te zoeken. Deze verwarde, uit de hand gelopen produktie gebruikte zes schrijvers, twee regisseurs en een aantal cameralieden en werd uiteindelijk tot de helft van de oorspronkelijke lengte teruggebracht. De episodische opzet was nodig om de veelzijdigheid van de actrice Lamarr te demonstreren. Het resultaat toont alleen het tegendeel aan, maar ze blijft opmerkelijk decoratief. Ook bekend als: THE LOVE OF THREE QUEENS.

Julietta

1953 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1953. Komedie van Marc Allégret. Met o.a. Jean Marais, Dany Robin, Jeanne Moreau, Denise Grey en Bernard Lancret.

Terwijl Yves Allégret noir-poëtische parels draaide, koos broer Marc lichtere filmpaden. Zoals deze amusante melange van Parijs' boulevardtheater en Amerikaanse screwball comedy. Waarin Julietta (een fruitige Robin) opziet tegen het gearrangeerde huwelijk met een adelborst die Abraham al heeft gezien. Verloofde advocaat André Landrecourt (Marais), echter, lijkt haar wel wat. Het duurt even eer bij laatstgenoemde het eurekalampje aanfloept. Heerlijk jaren 50 escapisme naar de roman van de ravissante Louise de Vilmorin, elegant gefotografeerd door Henri Alekan. Moreau heeft de bijrol van arrogante advocatenverloofde. Regieassistent was ene Roger Vadim.

Avec André Gide

1952 | Documentaire, Biografie

Frankrijk 1952. Documentaire van Marc Allégret.

Een klassieker in zijn genre. De regisseur, die een neef is van Andr[KA1]e Gide, begeleidde deze laatste op zijn beroemde reis naar de Kongo. De film is tegelijkertijd een opmerkelijke documentaire en een niet minder boeiend portret van de grote schrijver (1869-1951) en werd pas na diens dood in de openbaarheid gebracht. De film is ook zeer vooruitstrevend in die zin dat Gide naar aanleiding van zijn reis het koloniale machtsmisbruik in zijn boeken aanklaagde, waarmee hij toentertijd veel stof deed opwaaien. Een werk dat beslist nog niet verouderd is.

Maria Chapdelaine

1950 | Drama

Verenigd Koninkrijk​/​​Frankrijk 1950. Drama van Marc Allégret. Met o.a. Michèle Morgan, Kieron Moore, Philippe Lemaire, Jack Watling en Nancy Price.

Een nieuwe verfilming van Louis H[KA1]emons roman over een Canadees plattelandsmeisje, voor wie het behoud van de boerderij van haar ouders bepalend is in haar keus tussen drie aanbidders. Een vlakke scenariobewerking (onder andere door Roger Vadim) en een weinig ideale rolbezetting, resulteren in een matig onderhoudend prentenboek vol fraaie landschappen.

Blackmailed

1950 | Thriller

Verenigd Koninkrijk 1950. Thriller van Marc Allégret. Met o.a. Dirk Bogarde, Mai Zetterling, Fay Compton, Robert Flemyng en Michael Gough.

Een chanteur wordt vermoord. Verschillende van zijn slachtoffers zijn betrokken bij de misdaad. Een mat scenario (van o.a. Roger Vadim, toen nog journalist en assistent van Allégret) naar de roman Mrs Christopher van Elizabeth Myers resulteerde in een slechte thriller.

Blanche Fury

1948 | Drama, Horror

Verenigd Koninkrijk 1948. Drama van Marc Allégret. Met o.a. Stewart Granger, Valerie Hobson, Walter Fitzgerald, Michael Gough en Maurice Denham.

Terwijl ze een moeilijke bevalling doormaakt, overdenkt Blanche Fury (Hobson) haar leven. Na enkele ongelukkige ervaringen als gezelschapsdame van egocentrische oude dames, wordt het meisje door haar oom Fitzgerald in huis gehaald als gouvernante van het dochtertje van zijn zoon Gough en diens onlangs overleden echtgenote.

Pétrus

1946 | Komedie, Misdaad, Romantiek

Frankrijk 1946. Komedie van Marc Allégret. Met o.a. Simone Simon, Simone Sylvestre, Corinne Calvet, Dominique Brévant en Jane Merken.

De ongelukkige liefde van Pétrus en Migo, het danseresje, tegen de achtergrond van het Montmartre van 1946 met de kwalijke praktijken van een bende valsemunters op de koop toe. Ondanks de dood van een boef bevat deze film nauwelijks geweld en loopt hij goed af. Dialogen van Marcel Achard in de traditie van het Parijse boulevard-toneel. De produktieve Allégret is minder goed dan zijn broer Yves. Deze film wordt slechts door het spel van de hoofdrolspelers van de onbeduidendheid gered.

Lunégarde

1945 |

Frankrijk 1945. Marc Allégret. Met o.a. Gaby Morlay, Jean Tissier, Giselle Pascal, Gérard Landry en Saturnin Fabre.

Een graaf, die door zijn vrouw is verlaten voor een louche minnaar en de hoop op een toneelcarrière, voedt zijn dochter uiterst streng op. Het meisje verleidt niettemin een jonge kasteelgast om op zoek te gaan naar haar moeder die ze niet kent. De moeder is vervallen tot diefstal en alcoholisme, maar blijkt tot een kloosterorde te zijn toegetreden als haar dochter haar vindt. Dit fraai gefotografeerde, maar gedateerde melodrama, naar een roman van Pierre Benoît, is moralistisch inconsequent, waardoor de puriteins opgevoede jonge gravin zich zonder bedenken in de armen werpt van de eerste de beste jongeheer. Curieus om een reeks bekende actrices zoveel jonger te zien.

Les Petites du Quai aux Fleurs

1944 | Komedie

Frankrijk 1944. Komedie van Marc Allégret. Met o.a. Odette Joyeux, Louis Jourdan, Bernard Blier, André Lefaur en Simone Sylvestre.

De dochter van een boekhandelaar is verliefd op de verloofde van haar oudste zus. Ze kondigt hem telefonisch haar zelfmoord aan, terwijl ze wordt afgeluisterd door een jonge arts. De beide mannen spannen samen om haar te weerhouden, hetgeen nog meer amoureuze complicaties tot gevolg heeft, waarbij elk van de vier zusters zich aangetrokken voelt tot de veronderstelde partner van de ander. Deze innemende, lichte komedie, met een scenario van Marcel Achard, toont een charmerende rol van Joyeux als de meest dramatiserende zuster en van Blier als de goedbedoelende arts. Het wereldvreemde rolletje van de broodmagere Philipe was zijn officiële filmdebuut.

La Belle aventure

1942 | Komedie

Frankrijk 1942. Komedie van Marc Allégret. Met o.a. Micheline Presle, Giselle Pascal, Suzanne Dehelly, Pauline Carton en Berthe Bovy.

Trouwe maar luchtige verfilming van de komedie van Robert de Flers, Gaston Arman de Caillavet en Etienne Rey. Het mooie landschap van de Dordogne dient als decor voor een traditionele zedenkomedie. Het neusje van de zalm.

Félicie Nanteuil

1942 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1942. Drama van Marc Allégret. Met o.a. Micheline Presle, Claude Dauphin, Louis Jourdan, Marcelle Praince en Roland Armontel.

Een meisje uit de provincie volgt een acteur, die haar een toneelcarrière voorspiegelt naar Parijs. Onder zijn jaloerse protectie kan haar grote talent zich niet ontwikkelen en als zich een nieuwe aanbidder aandient, pleegt de acteur zelfmoord. Ze ziet af van de liefde en wijdt haar leven alleen aan het theater. Deze filmversie van Histoire Comique van Anatole France biedt een zorgvuldige reconstructie van Parijs anno 1900 en de bezielde hoofdrollen van Presle en Dauphin redden het scenario van overdreven melodrama.

Parade en sept nuits

1941 | Drama

Frankrijk 1941. Drama van Marc Allégret. Met o.a. Janine Darcey, Elvire Popesco, Marguerite Pierry, Raimu en Marcel Maupi.

Een hond, Pipo genaamd, wordt van de straat opgepakt en in een asiel opgesloten. Daar `vertelt` hij aan zijn lotgenoten middels flashbacks over zijn belevenissen uit zijn hondenleven in een circus, in een huis bij een baas, als zwervertje en ten slotte als het toegewijde huisdier van een priester. Een medewerker van het asiel laat aan het eind van de film op (haast) symbolische wijze alle honden in vrij. Allegrét, begon de film in 1940, maar nam vanwege WO II de laatste gedeelten pas in 1941 op en hij baseerde dit middelmatige werk op een boek van Henri Duvernois Le chien qui parle, dat in de tweede vertelling aanbod komt.

Entrée des artistes

1938 | Drama

Frankrijk 1938. Drama van Marc Allégret. Met o.a. Louis Jouvet, Claude Dauphin, Odette Joyeux, Janine Darcey en André Brunot.

Rivaliteit en een driehoeksverhouding bij de leerlingen van de eerste klas van de toneelschool leidt tot moord tijdens de examen-uitvoering. Melodramatisch verhaaltje is de kapstok voor een interessant beeld van de toneelschool, gedomineerd door Jouvet in de rol van docent. Scenario van André Cayatte en Henri Jeanson.

Orage

1937 | Drama

Frankrijk 1937. Drama van Marc Allégret. Met o.a. Charles Boyer, Michèle Morgan, Jean-Louis Barrault, Lisette Lanvin en Robert Manuel.

Het talent van Marc Allégret is gekoppeld aan de muziek van Georges Auric in deze bewerking van Henri Bernsteins stuk. Een bewerking waar men z'n best voor heeft gedaan, maar een dusdanig doods en moralistisch theaterstuk is ook vandaag de dag niet te redden. Met Michèle Morgan aan het begin van haar carrière.

Gribouille

1937 | Drama

Frankrijk 1937. Drama van Marc Allégret. Met o.a. Raimu, Michèle Morgan, Gilbert Gil, Jeanne Provost en Jean Worms.

Een winkelier is jurylid bij een proces tegen een jonge vrouw die verdacht wordt van moord op haar minnaar. Hij weet binnen de jury haar vrijspraak te bepleiten en geeft haar werk in zijn winkel. Zijn zoon wordt ook verliefd op haar. In deze succesfilm speelt Raimu een van zijn beroemdste rollen en maakt de jeugdige Morgan tot een ster. Opnieuw gemaakt als THE LADY IN QUESTION.

Andere Welt

1937 | Drama

Duitsland​/​​Frankrijk 1937. Drama van Marc Allégret en Alfred Stöger. Met o.a. Käthe Gold, Karl Ludwig Diehl, Franz Schafheitlin, Leopoldine Konstantin en Herbert Hübner.

De jonge Engelse lerares Audrey (Gold) leidt een triest bestaan. Ze gaat een huwelijk zonder liefde aan met haar jeugdvriend Dr. Carter (Schafheitlin) en gaat met hem mee, wanneer hij voor een koloniale functie naar Malakka moet. Daar stuit zij echter op hetzelfde verwaande gezelschap, dat zij probeerde te ontvluchten. Geleidelijk aan neemt Audrey afstand van haar man, en richt zij zich tot een Maleise prins (Diehl), die van haar houdt. Wanneer zij malaria oploopt, zorgt niet haar man maar alleen de prins voor haar. Ondanks het geroddel laat Audrey zich na haar genezing van haar man scheiden en trouwt met de prins. Een verbazingwekkend moderne film rond de emancipatie van een jonge vrouw en klasse- en rassenvooroordelen. Käthe Gold schittert in de vrouwelijke hoofdrol in de Duitse versie. Allégret maakte gelijktijdig een Franse versie, LA DAME DE MALACCA.

Sous les yeux d'Occident

1936 | Thriller

Frankrijk 1936. Thriller van Marc Allégret. Met o.a. Danièle Parola, Pierre Fresnay, Michel Simon, Jacques Copeau en Madeleine Suffel.

Intrigrerende spionagefilm over een a-politieke student die uitmedelijden onderdak heeft verschaft aan een vriend die strijdt tegen het Russische imperialisme. Hoewel hij hem 't liefst verraden had, stemt hij uit angst voor de ontdekking daarvan erin toe te spioneren. Zo geraakt hij in de klauwen van de politie en om wille van zijn zielerust bekent hij zijn misdaad, die hij met zijn leven betaalt als hij door een revolutionair wordt neergeschoten. Vooroorlogs Frans vakwerk. Ook bekend als RAZUMOV.

Aventure à Paris

1936 | Komedie

Frankrijk 1936. Komedie van Marc Allégret. Met o.a. Jules Berry, Danièle Parola, Lucien Baroux, Arletty en Germaine Aussey.

Een berooide playboy weet zich in de gunst te manoeuvreren van de miljonair bij wie hij in de schuld staat, maar krijgt scrupules tegenover het meisje dat vergeefs door de rijkaard wordt bemind. Ze gelooft een deel van de weddenschap te zijn en schakelt uit wraak een nichtje met theaterambities in, die echter de miljonair als minnaar en sponsor van haar revue verovert. De vlotte toneelkomedie kreeg een aangepaste filmbewerking, met revuescènes rond het populaire orkest van Ray Ventura. De acteurs zijn te oud voor hun rollen, maar acteren met scherpere ironie dan de dialogen aangeven.

Zouzou

1934 | Drama, Musical

Frankrijk 1934. Drama van Marc Allégret. Met o.a. Josephine Baker, Jean Gabin, Pierre Larquey, Yvette Lebon en Illa Meery.

Zouzou is een mulatto die in hetzelfde pleeggezin is opgegroeid als een weesjongen op wie ze, eenmaal volwassen, verliefd wordt. Hij wordt ten onrechte van moord beschuldigd, maar Zouzou slaagt erin zijn onschuld te bewijzen. Om een advocaat te kunnen betalen, gaat ze in een revue optreden. Ze wordt een ster, maar de pleegbroer kiest een blanke vrouw boven haar. Deze smartlap staat een gekleurde vrouw geen liefde van een blanke man toe, maar draait wel steeds om dat hete hangijzer heen. De revuescènes met Baker zijn een curieus document, maar ze blijkt niet te kunnen acteren. Ook Gabin barst af en toe in gezang uit.

Zou Zou

1934 |

1934. Marc Allégret. Met o.a. Illa Meery, Yvette Leblon, Pierre Larquey, Josephine Baker en Jean Gabin.

Zouzou is een mulatto die in hetzelfde pleeggezin is opgegroeid als een weesjongen op wie ze, eenmaal volwassen, verliefd wordt. Hij wordt ten onrechte van moord beschuldigd, maar Zouzou slaagt erin zijn onschuld te bewijzen. Om een advocaat te kunnen betalen, gaat ze in een revue optreden. Ze wordt een ster, maar de pleegbroer kiest een blanke vrouw boven haar. Deze smartlap staat een gekleurde vrouw geen liefde van een blanke man toe, maar draait wel steeds om dat hete hangijzer heen. De revuescènes met Baker zijn een curieus document, maar ze blijkt niet te kunnen acteren. Ook Gabin barst af en toe in gezang uit.

L'Hôtel du Libre-Echange

1934 | Komedie

Frankrijk 1934. Komedie van Marc Allégret. Met o.a. Fernandel, Monna Lys en Alerme.

De titel van deze beroemd gebleven komedie van Georges Feydeau (1894) geeft al aan dat het om een hotel gaat, waar een opeenvolging van gebeurtenissen plaatvindt: een geluidsexpert wordt naar het hotel gehaald om overlast te onderzoeken en moet dan vaststellen dat zijn eigen vrouw een affaire wil beginnen met zijn beste vriend, er is nog een stotterende advokaat en zijn vier dochters en de neef van de expert die even een kamermeisje wil versieren. Op basis van dit eenvoudige uitgangspunt borduurt hij voort met een reeks kluchtige verwikkelingen en misverstanden. Wat betreft de filmer, die heeft op opvallende wijze weten om te gaan met de eenheid van plaats en de mogelijkheden van een decor van deuren, gangen, vestibules en kamers, oftewel een afgesloten ruimte. Hij geeft Feydeau geheel weer, en de satire op de bourgeoisie uit zijn tijd ontbreekt dan natuurlijk ook niet. Met zijn tijd bedoelen we overigens 1934 en niet die van de oorspronkelijke komedie. Een goede filmles en een van de beste films van een regisseur, die overigens werk van wisselende kwaliteit op zijn naam heeft staan. Met een Fernandel in topvorm, aangezien hij met deze film een ster werd.

Lac aux dames

1933 | Romantiek, Drama

Frankrijk 1933. Romantiek van Marc Allégret. Met o.a. Jean-Pierre Aumont, Simone Simon, Rosine Déréan, Odette Joyeux en Illa Meery.

Een jonge badmeester van een zwembad in een bergmeer heeft veel succes bij toeristes en meisjes uit de streek, maar is zelf verliefd op de dochter van een industrieel die hem beneden hun stand vindt. Door toedoen van een intelligent meisje uit de buurt volgt er toch een happy ending. Deze allesbehalve opmerkelijke film kreeg mettertijd een meerwaarde door de in de studio nagebouwde natuurdecors, die irreële beelden opleverden. Simon als het intrigerende natuurmeisje heeft een ongegeneerd en modern gebleven natuurlijk spel, waardoor ze binnen de vooroorlogse cinema uniek zou blijven. Dialogen van Colette. Scenario van Jean-Georges Auriol naar de roman van Vicki Baum.

Fanny

1932 | Komedie

Frankrijk 1932. Komedie van Marc Allégret. Met o.a. Raimu, Pierre Fresnay, Orane Demazis, Fernand Charpin en Robert Vattier.

Vervolg op Marius (1931): als de jonge held na jaren op zee terugkomt in Marseille, is zijn geliefde getrouwd met een oudere weduwnaar die ook zijn zoon heeft geadopteerd. Het heroveren van zijn gezin mislukt en hij gaat weer varen. Pagnol schreef het scenario van deze film, die de humor mist van het eerste deel van zijn trilogie: de melodramatische emoties zijn langdradig en theatraal verfilmd. Regie-assistenten waren Yves Allegret, Pierre Prévert en Eli Lotar. In 1961 opnieuw gefilmd.

Mam'zelle Nitouche

1931 | Komedie

Frankrijk 1931. Komedie van Marc Allégret. Met o.a. Raimu, Janie Marèze, Jean Rousselières, André Alerme en Alida Rouffe.

Een muziekleraar aan een meisjesinternaat heeft stiekem een operette geschreven. Op de avond van de première moet hij een leerlinge naar Parijs chaperonneren, die na veel complicaties de ster van de voorstelling zal vervangen. De bekende Franse operette kreeg in de filmversie vooral het accent op kluchtelementen, met een van de eerste filmrollen van Raimu. Opnieuw verfilmd in 1953.

La Petite chocolatiére

1931 | Komedie

Frankrijk 1931. Komedie van Marc Allégret. Met o.a. Jacqueline Francell, Michèle Verly, Simone Simon en Raimu.

Eén van de eerste sprekende films uit Frankrijk over een jongeman die een meisje met autopech te logeren heeft en in een benarde situatie komt wanneer 's morgens zijn verloofde aan de deur staat.

Attaque nocturne

1931 | Komedie

Frankrijk 1931. Komedie van Marc Allégret. Met o.a. Fernandel, Madeleine Guitty, Emile Saint-Ober, Julien Carette en Betty Spell.

Politiecommissaris Fernandel heeft er een zware dag op zitten wanneer Guitty binnenvalt, die beweert dat haar minnaar in haar bed is overleden en dat ze haar echtgenoot binnen enkele uren thuis verwacht. Fernandel raakt geroerd door haar verhaal en gaat mee om het lijk te verwijderen. Maar het loopt allemaal anders dan verwacht. Een korte schets, waarin Fernandel alle kans krijgt zijn talentenregister open te trekken, daar hij heel wat verschillende emoties moet tonen. Hij maakt hier al duidelijk dat hij een topkomiek is die ook tragische rollen aankan. André de Lorde schreef het scenario, dat door Théodore Sparkuhl zeer statisch werd verfilmd.

La meilleure bobonne

1930 | Komedie

Frankrijk 1930. Komedie van Marc Allégret. Met o.a. Fernandel, Madeleine Guitty, Betty Spell en Pierre Darteuil.

Net wanneer Fernandel een belangrijke zakenrelatie heeft uitgenodigd om te komen dineren, laat de meid het afweten. Geen nood: echtgenote Guitty zal haar rol overnemen. Dit zou geen enkel probleem zijn geweest als de gast zijn handen thuis had kunnen houden en niet was begonnen over dat mooie blondje waar Fernandel een oogje op zou hebben. Meer een sketch die naar een climax toe werkt dan een volwaardige film. De camera is statisch en neemt niet deel aan de actie. Wel plezierig om naar te kijken als historisch document, maar daar hebben jongere filmkijkers geen boodschap aan. Scenario werd geschreven door Mouézy & Eon en de camera werd gehanteerd door Théodore Sparkuhl.

J'ai quelque chose à vous dire

1930 | Komedie

Frankrijk 1930. Komedie van Marc Allégret. Met o.a. Fernandel, Pierre Darteuil, Colette Clauday en Paulette Dubost.

Drukke zakenman krijgt bezoek van een vreemde jonge kerel, Fernandel, die moeite heeft de reden van zijn komst duidelijk te maken. Uiteindelijk komt het er toch van: Fernandel is de minnaar van de vrouw van de zakenman. Hij vindt echter dat ze zich de laatste tijd vreemd gedraagt en heeft net ontdekt dat ze een andere minnaar heeft. Leuke farce, vooral doordat de twee rivalen gaan samenwerken om de ontrouwe echtgenote in de val te lokken. Maar het venijn (of de grap) zit in de staart. Sober gefilmd, maar het spel van Fernandel en Darteuil houdt de aandacht vast. Verfilming van een theater-sketch geschreven door Willemetz & Pujol. Statisch in beeld gebracht door Théodore Sparkuhl.

Voyage au Congo

1927 | Documentaire

Frankrijk 1927. Documentaire van Marc Allégret.

Regisseur All[KA1]egret volgt de Kongo-reis die Andr[KA1]e Gide in 1926 ondernam. Hierbij toont hij beelden van de (toen nog) primitief levende inboorlingen, het ongerepte land, de aanwezigheid van de Belgische kolonialen, enz. Poëtisch in zijn ontwapenende onschuld, uit de tijd dat er nog geen vuiltje aan de lucht was: Belgisch-Kongo was toen in Europa niet meer dan een geografische naam. Allégret bood het publiek de gelegenheid die onbekende wereld met haar vreemde gewoontes visueel te ontdekken. De beelden worden onderbroken door eenvoudige tussenteksten, die alleen aanduiden waar we ons bevinden en welk ritueel er gaande is. Hoewel alles inmiddels totaal achterhaald is, blijft dit een boeiend document, vooral voor wie geïnteresseerd is in de geschiedenis van dat verdwenen land dat nu Zaïre heet.