Édouard Delmont (1883-1955): cast.
Er zijn 39 films gevonden.

Lettres de mon moulin

1954 | Komedie

Frankrijk 1954. Komedie van Marcel Pagnol. Met o.a. Roger Crouzet, Pierrette Bruno, Serge Davin, Michel Galabru en Arius.

Schrijver Alphonse Daudet koopt een molen in de Provence en observeert de belevenissen van dorpsbewoners. LES TROIS MESSES BASSES: een priester raffelt in de kerstnacht de missen af zodat hij snel aan het kerstdiner kan beginnen, maar sterft aan indigestie. L'ÉLIXER DE PÈRE GAUCHER: in een abdij waar de monniken nauwelijks te eten hebben, brouwt een pater een drankje waarvan overmatig gebruik gevolgen heeft. LE SECRET DE MAÎTRE CORNILLE: de meeltransporten van een arme molenaar geven het dorp gespreksstof. LE CURÉ DE CUCUGNAN: een priester vertelt hoe hij in een droom opzoek ging naar zijn schaapjes; eerst in de hemel en toen in de hel. Veel ironie en warmte in de onderhoudende milieuschetsen van de aan regisseur Pagnol verwante auteur Daudet, maar het geheel is wat aan de lange kant. De film had destijds een exportversie zonder raamvertelling, die 30m korter was.

Le mouton à cinq pattes

1954 | Komedie

Frankrijk 1954. Komedie van Henri Verneuil. Met o.a. Fernandel, Françoise Arnoul, Denise Grey, Paulette Dubost en Édouard Delmont.

Een oude boer is al twintig jaar gebrouilleerd met zijn zonen, een vijfling, die zeer verschillende carrières hebben gemaakt. De dorpsnotabelen willen de oude man huldigen en hem verrassen met een familiereünie, maar vlak voor het feest komt de gendarmerie hem arresteren wegens een grootschalige oplichting. De zesvoudige rol van Fernandel is minder verrassend dan het lijkt omdat hij elk type al in eerdere films heeft gespeeld, maar het scenario en de inzet ook van andere acteurs resulteren toch in aanstekelijke vrolijkheid. Het scenario is van Albert Valentin. Het camerawerk is van Armand Thirard.

Ali-Baba et les quarante voleurs

1954 | Familiefilm, Fantasy, Avonturenfilm, Komedie

Frankrijk 1954. Familiefilm van Jacques Becker. Met o.a. Fernandel, Samia Gamal, Dieter Borsche, Henri Vilbert en Edmond Ardisson.

Ali Baba moet van zijn wrede meester een slavin kopen op wie hij zelf verliefd wordt. Hij vindt de schat van een roversbende waarmee hij zijn aanbedene kan terugkopen en weet zowel zijn meester als de rovers te slim af te zijn, waardoor de schat ten goede komt aan de bevolking. Gering commercieel succes van persoonlijke films noodzaakte Becker tot een film om den brode. Parodistisch sprookje met een socialistische ondertoon kreeg meer animo dan verwacht mocht worden, maar is niettemin een teleurstelling. De grap om alle Arabieren door Provençaalse dialect-komieken te laten spelen werkt niet buiten Frankrijk. Scenario van Cesare Zavattini, Jean Manse en Marc Maurette.

Le retour de Don Camillo

1953 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1953. Komedie van Julien Duvivier. Met o.a. Fernandel, Gino Cervi, Leda Gloria, Paolo Stoppa en Charles Vissière.

Tweede aflevering van een reeks Don Camillo films met de beroemde Franse komiek Fernandel in de hoofdrol van excentrieke pastoor. Dit vervolg op Don Camillo (1952) is beter dan het origineel. Het verhaal is geloofwaardiger, de dialogen zijn flitsender en de hoofdrolspelers zijn aantoonbaar beter op elkaar ingespeeld. Don Camillo heeft zijn geliefde dorp verlaten in ruil voor een nogal afgelegen post in de bergen. Hij wil het liefst zo snel mogelijk weer naar huis, en andersom willen zijn vroegere parochianen, met inbegrip van de burgemeester, hem graag weer terug. René Barjavel en regisseur Duvivier baseerden het scenario op de boeken van Giovanni Guareschi.

Simplet

1952 | Komedie, Drama

Frankrijk 1952. Komedie van Fernandel. Met o.a. Fernandel, Colette Fleuriot, Henri Poupon, Édouard Delmont en Milly Mathis.

Een opgewekte dorpeling heeft wat te veel gedronken bij de officiële onthulling van een monument en wordt vanwege het schandaal door zijn plaatsgenoten verbannen. Als ze daar spijt van krijgen, wordt uitgerekend het meisje dat hij in stilte beminde, belast met de opdracht hem terug te halen. Fernandel doet het als regisseur niet slechter dan veel anderen, maar heeft nu nog meer de neiging om zich als bekkentrekker te buiten te gaan. Het milieu en de tegenspelers doen aan de films van Pagnol denken, maar die vergelijking valt voor deze film hoogst nadelig uit.

Manon des sources

1952 | Komedie

Frankrijk 1952. Komedie van Marcel Pagnol. Met o.a. Jacqueline Pagnol, Raymond Pellegrin, Rellys, Robert Vattier en Christian Lude.

Na de dood van een Provençaalse boer heeft de concurrent een waterbron omgeleid zodat hij de boerderij met dorre akkers voor een zacht prijsje kon kopen. De dochter woont sindsdien in een berggrot en neemt wraak door de bron te stelpen die voor de watertoevoer in het hele dorp zorgt. Dit simpele verhaal wordt verteld in een film van uitzonderlijke lengte die met zóveel tragi-komische observaties en kleurrijke personages is volgestopt dat de aandacht geen moment verslapt.

La table aux crèves

1951 |

Frankrijk 1951. Henri Verneuil. Met o.a. Édouard Delmont, Maria Mauban en Fernandel.

Na de dood van een Provençaalse boer heeft de concurrent een waterbron omgeleid zodat hij de boerderij met dorre akkers voor een zacht prijsje kon kopen. De dochter woont sindsdien in een berggrot en neemt wraak door de bron te stelpen die voor de watertoevoer in het hele dorp zorgt. Dit simpele verhaal wordt verteld in een film van uitzonderlijke lengte die met zóveel tragi-komische observaties en kleurrijke personages is volgestopt dat de aandacht geen moment verslapt.

Juliette ou la clé des songes

1951 | Drama, Fantasy

Frankrijk 1951. Drama van Marcel Carné. Met o.a. Gérard Philipe, Suzanne Cloutier, Jean-Roger Caussimon, Yves Robert en Édouard Delmont.

Een dief-uit-liefde heeft in de gevangenis koortsdromen waarin hij zijn vriendin probeert te redden uit de handen van Blauwbaard (die de trekken heeft van de door hem bestolen werkgever). Als de koorts zakt, heeft de werkgever zijn aanklacht ingetrokken, maar ook het meisje ingepikt. Dit vooroorlogse project van Carné naar het sprookjestoneelstuk van Georges Neveux schiet 12 jaar later in zijn realisering het doel voorbij door de nadrukkelijke effecten en quasi-poëzie. Philipe zet zijn romantische dromer overgevoelig aan en alle andere rollen worden amateuristisch gespeeld.

La Belle que voilà

1949 | Drama, Muziek

Frankrijk 1949. Drama van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Michèle Morgan, Henri Vidal, Bernard Lancret, Ludmilla Tchérina en Jean Debucourt.

Een balletdanseres bekostigt haar opleiding door voor schilders model te staan en krijgt verscheidene aanbidders. Een jaloezie-uitbarsting doet haar Ware Liefde achter de tralies belanden en zijzelf houdt een niet operatief te verwijderen kogel bij haar hart, die haar fataal wordt als ze desondanks weigert met dansen op te houden. Het smartlappige scenario naar de roman van Vicki Baum kreeg een onderkoelde regie en vertolking, maar boeit alleen in de balletscènes, waarin Morgan zich tamelijk overtuigend weet te weren.

L' Auberge du péché

1949 | Film noir, Misdaad

Frankrijk 1949. Film noir van Jean de Marguenat. Met o.a. Ginette Leclerc, Alice Tissot, Christiane Barry, Madeleine Suffel en Jean-Pierre Kérien.

Gedateerde bewerking van de misdaadroman Café noir van de vergeten Georges-André Cuel. Het was de laatste film van De Marguenat.

Les eaux troubles

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van Henri Calef. Met o.a. Ginette Leclerc, Paulette Andrieux, Ludmilla Pitoëff, Jean Vilar en Édouard Delmont.

Bewerking van een novelle van Roger Vercel over een drama in een vissersfamilie die aan de voet van de Mont Saint-Michel leeft. Als de problemen eenmaal opgelost zijn, blijken ze minder dramatisch dan aanvankelijk leek. Het verhaal en de film zijn verouderd. Het geheel heeft echter een charme die nog steeds werkt dankzij de uitstekende regie van de acteurs en het prima camerawerk van Roger Dormoy.

Le Destin exécrable de Guillemette Babin

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van Guillaume Radot. Met o.a. Hélène Bossis, Germaine Kerjean, Jacky Flint, Palmyre Levasseur en Francette Vernillat.

Een verfilming van het verhaal van Maurice Gar[KA10]con [KL]La vie execrable de Guillemette Babin[KLE] dat toen het werd uitgebracht een groot succes, was evenals de film. Echter om een aanvechtbare reden: een sc[KA2]ene die toenderijd doorging voor het toppunt van erotiek en die alle puisterige middelbare scholieren naar de bioscoop deed hollen. Toch is dit hecht geregisseerde en door zijn prima acteerprestaties geloofwaardige werk niet erg luchtig want er komen orgie[KA3]en en misdaden in voor en Guillemette Babin eindigt op de brandstapel net als haar moeder die zich voor heks uitgeeft. Hoewel Guilllaume Radots carri[KA2]ere maar van korte duur was (slechts zeven lange speelfilms) is hij een regisseur om opnieuw te ontdekken.

Le Dessous des cartes

1948 | Drama, Avonturenfilm

Frankrijk 1948. Drama van André Cayatte. Met o.a. Madeleine Sologne, Janine Darcey, Gabrielle Fontan, Paul Meurisse en Serge Reggiani.

Omdat hij volledig bankroet is gaat de bankier Géraudy zich ophangen in de bergen. Zijn vrouw doet voor de politie-inspectuer net of het een misdaad is.Een onschuldige wordt gepakt maar de weduwe, die gevoelig is voor de charme van de gepakte jongeman, laat hem bevrijden dankzij chantage op een politieagent. Het lijkt erop dat dit verhaal is geïnspireerd door de zaak- Stavisky. Een stevige film, goed gekaderd, tamelijk zwart en waarin Cayatte nog niet op de preekstoel staat. Goed camerawerk van Armand Thirard.

L' Ecole buissonière

1948 | Komedie, Familiefilm

Frankrijk 1948. Komedie van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Bernard Blier, Juliette Faber, Édouard Delmont, Edmond Ardisson en Georges Chamarat.

De nieuwe dorpsonderwijzer verwerpt de disciplinaire aanpak van zijn voorganger, maar komt daardoor in conflict met de gemeente-autoriteiten. Als hij erin slaagt om alle leerlingen te doen slagen, zal hij echter gehandhaafd worden. Simpel verhaal kreeg door spontane kinderregie een boeiende authenticiteit, met een uitstekende rol van Blier als de jonge idealist (die door zijn latere ontwikkeling tot humeurige dikkerd nu extra- verrassend werkt). Het onderwerp blijkt na veertig jaar nog steeds actueel.

Deux Amours

1948 | Musical, Muziek, Romantiek

Frankrijk 1948. Musical van Richard Pottier. Met o.a. Simone Valère, Louise Sylvie, Jeanne Fusier-Gir, Geneviève Morel en Christiane Barry.

Een lichte, komische operette, op maat gemaakt voor Rossi, die hier een dubbelrol voor zijn rekening neemt. Twee broers wonen in een dorpje en ruzi[KA3]een om hetzelfde meisje. De een is een briljante amateurzanger (hier is Rossi geheel zichzelf), de ander verdwijnt als clown in een reizend circus omdat hij minder begiftigd is (Rossi is hier onverteerbaar). Een film die alleen te pruimen is voor liefhebbers van dit soort gezang (er blijft weinig anders over...)

Bagarres

1948 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1948. Drama van Henri Calef. Met o.a. María Casares, Orane Demazis, Roger Pigaut, Jean Murat en Jean Brochard.

Stoffig boerendrama naar de roman van een zekere Jean Proal, terwijl André Beucler voor de dialogen tekent. Een merkwaardige rolbezetting redt deze saaie geschiedenis niet van de vergetelheid.

Ploum ploum tra la la

1947 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1947. Komedie van Robert Hennion. Met o.a. Georges Milton, Saturnin Fabre, Édouard Delmont, Paulette Dubost en Suzanne Dantës.

Een zoetsappige, houterige komedie vol persoonsverwisselingen, in elkaar gezet door een obscuur type van hetzelfde kaliber als George Milton, toendertijd een vedette. Dat is er nu nog nauwelijks aan af te zien.

Nuits sons fin

1947 | Drama

Frankrijk 1947. Drama van Jacques Séverac. Met o.a. Ginette Leclerc, Jeanne Fusier-Gir, Hélène Sauvaneix, Héléna Manson en Geneviève Morel.

Een bewerking van een roman van Georges Magnane, een schrijver die al even vergeten is als de regisseur van dit boerendrama. Mag desnoods nog best gezien worden vanwege het acteerwerk van Ginette Leclerc.

Solita de Cordoue

1946 | Avonturenfilm, Romantiek

Frankrijk 1946. Avonturenfilm van Willy Rozier. Met o.a. Carmen Torrès, Blanchette Brunoy, Alain Cuny, Édouard Delmont en Roger Bontemps.

Pierre verlaat zijn vrouw om er met een mooie zigeunerin vandoor te gaan. Zijn vrouw probeert zelfmoord te plegen, wordt gered en Pierre komt terug om met haar onder de hemel van Les Landes te leven. Dit doet denken aan de Franse nationalistische stijl van René Bazin om maar niet te spreken van een zekere Maréchal Pétain maar de film komt een beetje laat. En weinig origineel scenario maar deze film met weinig personen is goed gespeeld in mooie landschappen. Volledig afgekraakt door de critici, verdient de van origine Belg Rozier beter dan zo'n reputatie.

Le Gardien

1946 | Drama, Musical, Komedie

Frankrijk 1946. Drama van Jean de Marguenat. Met o.a. Lilia Vetti, Tino Rossi, Loleh Bellon, Catherine Fonteney en Jenny Hélia.

Bewerking van de roman [KL]Le roi de Camargue[KLE] van de geheel vergeten Jean Aicard van de Acad[KA1]emie Fran[KA10]caise. Van dit boek, geschreven door Jacques de Baroncelli in 1934, was al een film zonder geluid gemaakt evenals een andere, gelijknamige film. Degene die hier wordt besproken is van veel minder belang dan het genoemde oude boek, want het is maatwerk ten behoeve van de nietszeggende en stroperige Tino Rossi. Jean de Marguenat (1893-1956) was de allerbeste in het creëren van een bepaald soort Franse cinema die toen in de mode was. Een illustratie van de Bijbelse woorden 'Ge zijt stof en tot stof zult ge wederkeren...'

La Fiancée des Ténèbres

1945 | Avonturenfilm, Romantiek, Mysterie, Fantasy

Frankrijk 1945. Avonturenfilm van Serge de Poligny. Met o.a. Jany Holt, Simone Valère, Line Noro, Pierre Richard-Willm en Édouard Delmont.

Het scenario - door de regisseur in samenwerking met Gaston Bonheur gemaakt - wekt de mythe van de Batharen tot leven en speelt zich af temidden van de zeer mooie natuurlijke decors van Carcassonne. Het gaat voornamelijk om fantasie; een mengeling van sprookjesachtigheid en mysterie. De verdienste van deze film schuilt in een fascinerend en ontroerend schoonschrift met beelden. Een van de weinige goede films uit Frankrijk in dit moeilijke genre. De liefdesscéne op de vestingmuur zou van Jean Anouilh zijn, alhoewel niet vermeld op de aftitelrol.

L' Affaire du Grand Hôtel

1945 | Historische film, Mysterie

Frankrijk 1945. Historische film van André Hugon. Met o.a. Mireille Bard, Jacqueline Roman, Gary Garland, Lilia Vetti en Henri Albert.

Onschuldige komedie rond een dubbele moord in het Grand Hôtel in Marseille. Een nep-detective blijft voortdurend achter de verkeerde personen aanzitten. Hij trouwt niettemin een alleraardigste bloemiste. Leuk, maar ouderwets.

Picpus

1943 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1943. Misdaad van Richard Pottier. Met o.a. Juliette Faber, Gabrielle Fontan, Colette Régis, Héléna Manson en Maximillienne.

Er is een moord gepleegd op nummer 162 in de Rue de Picpus. Kort daarop volgen er nog meer, waarvan de moord op Mascouvin (Tissier) een zanger, het opmerkelijkst is, maar die niets te maken lijkt te hebben met de eerste moord. Commissaris Maigret (Pr[KA1]ejean) begint een onderzoek en ontmoet de oude scheepsarts Le Cloaguen (Delmont) die de niet onaanzienlijke gift van tweeduizend Francs gekregen heeft van een rijke Amerikaanse, Sheila Dumont, die hem zeer dankbaar zou zijn. Naar het boek van Georges Simenon Signé Pipcus wat eveneens de werktitel van de film was. Een waar speurdersdrama dat dreigt te verdrinken in de keur van personages. In latere MAIGRET- verfilmingen komt de commissaris dan ook beter uit de verf, maar voor Simenon-Maigret-liefhebbers is deze misdaadfilm een absolute must, die zij onder geen beding mogen missen. Het scenario is van Jean-Paul Le Chanois en het camerawerk is van Charlie Bauer. Werd in het jaar ervoor gedraaid toen het land door de Duitsers grotendeels bezet was om in de late winter van 1943 uit te komen in de donkere zalen. Mono.

Le val d'enfer

1943 | Drama

Frankrijk 1943. Drama van Maurice Tourneur. Met o.a. Ginette Leclerc, Gabrielle Fontan, Gabriel Gabrio, Édouard Delmont en André Reybaz.

Leuke en minder leuke avonturen van een chef, weduwnaar en vader van een zoon, die hem problemen bezorgt. Tevens onderhoudt hij een nogal moeizame relatie met een vrouw, die net door haar minnaar is verlaten. Een van de laatste films van deze cineast en zeker niet een van de belangrijkste. Een paar zwakke punten in een tamelijk flauw, maar vooral triviaal scenario van Carlo Rim, dat de uitgekauwde stijl van een passiedrama plus enige uit het leven gegrepen elementen bevat. Goed spel.

La nuit merveilleuse

1940 |

Frankrijk 1940. Jean-Paul Paulin. Met o.a. Janine Darcey, Milly Mathis, Madeleine Robinson, Charlotte Clasis en Jane Marken.

Verplaatsing van Christus' geboorte met herders, drie Koningen en ster van de hoop naar het Frankrijk van de nederlaag. Een idee van maarschalk Pétain - voor wie dit 'de allermooiste film ooit gemaakt'!! was. Geproduceerd op kosten van de Secours National en opgenomen in de vrije zone. Kortom, alles wijst erop dat het hier om een verschrikkelijke film gaat. Echter, toegegeven, de sfeer doet toch wel enigszins geloofwaardig aan en de acteurs weten te overtuigen. Uit gebracht in Frankrijk met Vichy als hoofdstad in 1940 en ten slotte in het na-oorlogse, vrije Frankrijk in 1948.

L' Héritier de Mondésir

1939 | Komedie

Frankrijk 1939. Komedie van Albert Valentin. Met o.a. Fernandel, Jules Berry, Elvire Popesco, Gabrielle Andrew en Félicien Tramel.

Een postbode blijkt de bastaardzoon en enige erfgenaam te zijn van een rijke baron. Fortuinjagers proberen hem op te lichten, maar hij blijkt lang niet zo na[KA3]ief als hij eruit ziet. Toch zal hij uit eigen keus terugkeren naar zijn vroegere leven. Deze film, op het lijf van Fernandel geschreven, stijgt boven het (vooroorlogs) gemiddelde uit dankzij de vlotte regie, spitse dialogen en het chronische tegenspel van Berry. Behalve postbode speelt Fernandel ook de spoken van zijn voorvaderen.

La femme du boulanger

1938 | Komedie

Frankrijk 1938. Komedie van Marcel Pagnol. Met o.a. Raimu, Ginette Leclerc, Fernand Charpin, Robert Vattier en Édouard Delmont.

Bakker Aimable Castanier, ontroostbaar dat zijn jongere echtgenote ervantussen is met een herder, weigert brood te bakken tot ze terugkeert. Het dorp waar hij net zijn nerinkje heeft opgezet beweegt hemel en aarde om hem weer zijn heerlijke fougasse te laten kneden. Zeer vrije Jean le Bleu-adaptatie, naar Provence-meesterchroniqueur Jean Giono (1895-1970), is een sublieme Zuid-Franse 'Pagnolade' van melodrama en tragikomedie. Raimu ontroert als Joris Goedbloed, de kleurrijke nevenpersonages zingen Giono's warme Provençaals. Groots: de scène waarin verdrietige niet-drinker Aimable op het dorpscaféterras aan de Pernod gaat.

Farinet

1938 | Drama

Zwitserland​/​​Frankrijk 1938. Drama van Max Haufler. Met o.a. Jean-Louis Barrault, Suzy Prim, Alexandre Rignault, André Gérald en Janine Crispin.

Hedendaagse bewerking van het leven van de smokkelaar Farinet, een populaire valsemunter in de Val d'Aoste. We volgen zijn avonturen en zijn liefdes tot aan het tragische slot. Het gaat om een provocerende film die een enorm schandaal teweegbracht, want het is een verfilming van de roman Farinet ou la fausse monnaie van Ramuz. Hij was het zwarte schaap van Zwitserland omdat hij had verklaard: 'Hoe kan ik spreken over een land dat niet bestaat?' Innemende, gevoelige en opmerkelijke regie van Haufler, verwant aan het Franse poëtisch realisme. Deze film onthutste, stoorde en shockeerde het publiek en dat betekende een fiasco die de carrière van Haufler veel schade berokkende. Het scenario is van Louis Robert, Charles-Ferdinand Vaucher en regisseur Haufler naar het boek van C.F. Ramuz. Achter de camera stonden Georges Million en Maurice Barry. Ook bekend als L'OR DANS LA MONTAGNE en L'HORS-LA-LOI.

Regain

1937 | Komedie, Drama

Frankrijk 1937. Komedie van Marcel Pagnol. Met o.a. Fernandel, Orane Demazis, Marguerite Moreno, Gabriel Gabrio en Édouard Delmont.

Een dorpje op een onvruchtbaar plateau in de Provence raakt steeds verder ontvolkt tot slechts een handjevol bewoners overblijft. Uit angst dat haar zoon ook zal vertrekken zoekt een moeder een vrouw voor hem en vindt een door het leven misdeeld dienstmeisje dat geen eisen kan stellen. Er is echter ook nog een dorpsgenoot die uit pure luiheid is gebleven. Pagnols verfilming van de roman van Giono is serieuzer dan zijn eigen scenario's, maar blijft een lofzang op de natuur en degenen die daarmee in harmonie proberen te leven, met zijn vertrouwde acteursensemble. Scenario van Jean Renoir en André Girard naar een roman van Jean Giono.

La Marseillaise

1937 | Historische film, Drama, Experimenteel

Frankrijk 1937. Historische film van Jean Renoir. Met o.a. Pierre Renoir, Lise Delamare, Louis Jouvet, Aimé Clariond en Maurice Escande.

Een epische reconstructie van de gebeurtenissen op 14 juli 1789, zowel aan het hof van Lodewijk XVI, bij de inname van de Bastille, het boerenverzet in de Provence en de revolutionaire acties in Marseille. Renoirs onverschilligheid voor een conventionele scenario-opbouw doet deze film tientallen jaren later nog modern lijken. De aandacht voor steeds weer andere individuen binnen de massabeweging geeft de revolutie menselijk reliëf zonder in anekdotes te ontsporen.

L' Etrange M. Victor

1937 | Drama

Frankrijk 1937. Drama van Jean Grémillon. Met o.a. Raimu, Madeleine Renaud, Pierre Blanchar, Viviane Romance en Marcelle Géniat.

Een schijnbaar achtenswaardige burger heeft een moord gepleegd waarvoor zijn buurman wordt gearresteerd. Deze ontsnapt en zoekt zijn toevlucht bij Monsieur Victor. Dit complexe drama geeft interessante rollen aan de beroemde acteurs. Toulon werd voor de film nagebouwd in Duitse studio's. Het scenario is van Albert Valentin, Charles Spaak en Marcel Achard. Het camerawerk is van Werner Krien.

Hercule

1937 | Komedie

Frankrijk 1937. Komedie van Alexandre Esway, Carlo Rim en Henri. Met o.a. Fernandel, Gaby Morlay, Jules Berry, Pierre Brasseur en Jean Tissier.

Hercules Maffre (Fernandel) is de erfgenaam van een grote Parijse krant, die hij van de ondergang redt. Daarna geeft hij de voorkeur eraan terug te keren naar zijn geboortestreek. Matige regie, maar Fernandel doet het uitstekend in de hoofdrol en het scenario van coregisseur Rim mag er ook wezen. Niet zozeer satire als wel milde spot met het wereldje van de pers. Camerawerk van Michel Kelber en Philippe Agostini. De film zou aanvankelijk uitgekomen zijn als L'INCORRUPTIBLE.

Harvest

1937 | Drama

Frankrijk 1937. Drama van Marcel Pagnol. Met o.a. Fernandel, Orane Demazis, Gabriel Gabrio, Marguarite Moreno en Édouard Delmont.

Volwassen en intens liefdesverhaal over een vrouw met twee minnaars in een verlaten dorp.

César

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Marcel Pagnol. Met o.a. Raimu, Pierre Fresnay, Orane Demazis, André Fouché en Fernand Charpin.

Na de dood van Panisse (Fernand Charpin) hoort de volwassen Césariot (André Fouché) wie zijn echte vader is en gaat hem opzoeken. Na jaren op zee heeft Marius (Pierre Fresnay) inmiddels een garage in Toulon, waar zijn vrienden de onbekende jongeman in de maling nemen en zijn vader als een gevaarlijke bandiet afschilderen. Deel drie van de trilogie (eerdere delen Marius en Fanny) werd door schrijver Pagnol zelf verfilmd met een meer geloofwaardige stijl dan in eerdere delen, al is zijn scenario een wat geforceerde en overbodige poging om zijn personages alsnog in een happy ending te verenigen.

Toni

1935 | Drama, Thriller

Frankrijk 1935. Drama van Jean Renoir. Met o.a. Charles Blavette, Édouard Delmont, Max Dalban, André Kovatchevitch en Paul Bozzi.

Een dramatisch verhaal over een Italiaanse gastarbeider, ingeklemd tussen twee vrouwen, die zichzelf de schuld geeft van de dood van de eerste. Hij delft het onderspit. Het gegeven telt minder dan de beschrijving van het milieu van de bewoners van de landen rond de Middellandse Zee en de observaties van het alledaags bestaan (het uitzichtsloze werk, de ontworteling, de eenzaamheid en de communicatiebarrière). Behalve dat kondigde deze weinig bekende film van Renoir ook nog eens het Italiaanse neo-realisme aan. Scenario van Renoir en Carl Einstein. Camerawerk van Claude Renoir.

Angèle

1934 | Drama

Frankrijk 1934. Drama van Marcel Pagnol. Met o.a. Orane Demazis, Fernandel, Jean Servais, Andrex en Henri Poupon.

Boerendochter Demazis wordt bemind door de niet al te slimme knecht, Fernandel, die van kinds af aan op de boerderij is en door een jonge landarbeider, Servais. Ze gaat echter naar Marseille met een vriend van Servais, Andrex een vlotpratende nietsnut, die op de vlucht is voor de politie. Andrex laat haar als prostitu[KA1]ee werken tot ze een kind krijgt. Fernandel trekt de stoute schoenen aan, en besluit de grote stad te confronteren en gaat haar zoeken. Fernandel neemt haar mee terug naar huis, waar haar vader Poupon haar opsluit totdat Fernandel met haar trouwt en het kind adopteert. Pagnol verfilmde de stof (uit de reeks Provencaalse vertellingen, Un de Beaumugnes) van een aan hem verwante schrijver Jean Giono met zijn bekende vaste acteurs in een gedragen tempo dat naar tegenwoordige maatstaven wel erg laag ligt. Fernandel is heel aandoenlijk als de knecht. Teruggesneden in het algemeen tot resp. 150m en 134m. De op de tv vertoonde versie is 145m. Achter de camera stonden Willy en Roger Ledru.

Jofroi

1933 | Komedie

Frankrijk 1933. Komedie van Marcel Pagnol. Met o.a. Vincent Scotto, Annie Toinon, Henri Poupon, Odette Roger en André Robert.

Omdat zijn werk voor moeilijk doorgaat is deze film een van de minst bekende van Marcel Pagnol, maar wel een van de beste. Naar een korte novelle van Jean Giono [KL]Jofroi de la Mausson[KLE] (uit de bundel [KL]Solitude de la piti[KA1]e[KLE]) heeft de cineast een milieufilm gemaakt met een geweldige durf voor die tijd (de camera neer te durven zetten in Aubagne!). De film heeft een natuurlijke achtergrond en wordt gespeeld door Pagnols vrienden. Pas bij het Italiaanse neo- realisme wordt deze methode opnieuw gebruikt. Vervolgens heeft dit verhaal de eeuwige jeugd, een zeer moderne ontspanning zowel als een constant geluksgevoel.

Marius

1931 | Komedie

Frankrijk 1931. Komedie van Alexander Korda. Met o.a. Raimu, Pierre Fresnay, Orane Demazis, Fernand Charpin en Robert Vattier.

Marius (Fresnay), de zoon van de Marseillaanse havencaféhouder César (Raimu), wil naar zee. Noch zijn vader, noch de liefde van zijn buurmeisje Fanny (Demazis) kan hem weerhouden. Zij verzwijgt haar zwangerschap om zijn ideaal niet in de weg te staan. Het eerste deel van een beroemde toneeltrilogie van Marcel Pagnol, die zelf het scenario naar zijn eigen toneelstukken schreef, werd mooi verfilmd, al zijn de contrasten tussen de studiodecors en de locaties een tikje opzichtig. Maar de humor, het oprechte sentiment en het goede spel houden de film fier overeind. Vervolgen: Fanny (1932) en César (1936).

Mam'zelle Nitouche

1931 | Komedie

Frankrijk 1931. Komedie van Marc Allégret. Met o.a. Raimu, Janie Marèze, Jean Rousselières, André Alerme en Alida Rouffe.

Een muziekleraar aan een meisjesinternaat heeft stiekem een operette geschreven. Op de avond van de première moet hij een leerlinge naar Parijs chaperonneren, die na veel complicaties de ster van de voorstelling zal vervangen. De bekende Franse operette kreeg in de filmversie vooral het accent op kluchtelementen, met een van de eerste filmrollen van Raimu. Opnieuw verfilmd in 1953.