Andrea Checchi

1916 -1974 Acteur

Andrea Checchi (1916-1974) is acteur.
Er zijn 57 films gevonden.

Io, io, io... e gli altri

1975 | Drama, Komedie

Italië 1975. Drama van Alessandro Blasetti. Met o.a. Walter Chiari, Gina Lollobrigida, Silvana Mangano, Marcello Mastroianni en Vittorio de Si.

Een journalist leest op de spiegel van het treintoilet: 'Lang zal ik leven', en besluit twee dagen lang een onderzoek naar egoïsme in de moderne samenleving in te stellen - in politiek, huwelijk, religie, relaties - terwijl een loyale vriend hem van het tegendeel probeert te overtuigen en daarbij het leven laat. Italiaanse sterren van vroeger en nu en een dozijn schrijvers werkten met wisselend resultaat in de talrijke korte episodes belangeloos mee aan deze film van veteraan Blasetti. De regie is meer vermoeid dan venijnig, waardoor de voornaamste aantrekkelijkheid het herkennen van de talrijke gezichten blijft.

Un Apprezzato professionista di sicuro avvenire

1971 | Erotiek

Italië 1971. Erotiek van Giuseppe de Santis. Met o.a. Lino Capolicchio, Riccardo Cucciola, Robert Hoffmann, Femi Benussi en Yvonne Sanson.

Een jonge man trouwt uit carrière-overwegingen met de dochter van een ondernemer, maar blijkt impotent, zodat de gewenste erfgenaam niet dreigt te komen. Hij haalt een bevriende priester over om zijn vrouw zwanger te maken, waarna hij hem vermoordt. Hij laat een werkloze voor de misdaad opdraaien in ruil voor financiële steun aan diens gezin. Deze zwartgallige satire door de veteraan van het neo-realisme schiet door de al te opgelegde effecten en tegenstellingen het doel voorbij.

Cerca di capirmi

1970 | Romantiek, Komedie

Italië 1970. Romantiek van Mariano Laurenti. Met o.a. Massimo Ranieri, Beba Loncar, Philippe Hersent, Didi Perego en Andrea Checchi.

Een zouteloze, slecht geregisseerde romantische komedie, zij het met een innemende hoofdrolspeler (Ranieri). Voornamelijk gericht op de jongere generatie bioscoopbezoekers, wat blijkt uit de intrige: de relatie van een jong stel komt in een crisis terecht als gevolg van communicatiestoornissen. Weinig memorabel.

I Sette fratelli Cervi

1967 | Drama, Oorlogsfilm

Italië 1967. Drama van Gianni Puccini. Met o.a. Gian Maria Volonté, Lisa Gastoni, Carla Gravina, Serge Reggiani en Don Backy.

De oudste zoon uit een boerenfamilie wordt tijdens WO II verliefd op een militant anti-fascistische actrice en gaat mèt zijn zes broers in het verzet. Ze verbergen een grote groep soldaten, waarvoor ze alle zeven door het regime in 1943 geëxecuteerd worden. De sobere - in de tekening van het gezinsleven soms sentimenteel ontsporende - historische reconstructie wordt vooral opmerkelijk geacteerd.

A Bullet for the General

1967 | Western

Italië 1967. Western van Damiano Damiani. Met o.a. Gian Maria Volonté, Klaus Kinski, Lou Castel, Martine Beswick en Andrea Checchi.

Een jonge Amerikaan sluit vriendschap met Mexicaanse rebellen na een overval op de trein waarin hij zat. Hij doet mee aan de revolutionaire strijd en na een aanval worden de opstandelingen verantwoordelijk gesteld voor een slachtpartij onder regeringstroepen. De leider wordt ter dood veroordeeld, waarna de Amerikaan tot actie overgaat door een aanval te plegen op het legerkamp van General Elias met bloedige gevolgen. Deze Mexicaanse spaghetti-western heeft een scenario vol actuele politieke verwijzingen en is beter gemaakt en geacteerd dan het gemiddelde.

La vendetta dei gladiatori

1964 | Avonturenfilm, Drama

Italië 1964. Avonturenfilm van Luigi Capuano. Met o.a. Mickey Hargitay, Josè Greci, Livio Lorenzon, Renato Baldini en Nerio Bernadi.

Slecht acteerwerk in dit kleurrijke epos over drie gladiatoren die zich aansluiten bij een tegenstander van de Romeinse keizer. Alle gebruikelijke ingrediënten zijn aanwezig: het gevecht in de arena, de strijd tegen de barbaren, het verraad en het christelijk huwelijk.

La costanza della ragione

1964 | Drama

Italië 1964. Drama van Pasquale Festa Campanile. Met o.a. Catherine Deneuve, Sami Frey, Enrico Maria Salerno en Andrea Checchi.

De film gaat over de emotionele en politieke volwassenwording van Bruno Santini (Frey). Eigenlijk een trieste zaak. De invloed van een communistische vriend en de tragische verhouding met een meisje brengen hem ertoe, zij het met tegenzin, een baantje te nemen in een fabriek. Naar de roman van Vasco Pratolini over sociale en politieke bewustwording. Het resultaat is matig, ook al is er sprake van een uitzonderlijke rolbezetting.

Il Criminale

1963 | Thriller, Misdaad

Italië 1963. Thriller van Marcello Baldi. Met o.a. Jack Palance, Yvonne Furneaux, Salvo Randone, Franco Fabrizi en Andrea Checchi.

Op kerstavond, in een bijna lege trein van Rome naar Milaan wordt een man door zijn medepassagier herkend als een Duitse oorlogsmisdadiger. De man schudt aanvankelijk met succes de door de passagiers gealarmeerde politie van zich af, maar wordt toch neergeschoten, zodat hij zijn op het eindstation wachtende oude moeder niet zal terugzien. Deze thriller slaagt er niet in suspense te wekken of van de dramatische mogelijkheden van de rijdende trein gebruik te maken. Lusteloos geacteerd, behalve de melodramatische schmiere van Palance.

Colpo gobbo all'Italiana

1962 | Komedie

Italië 1962. Komedie van Lucio Fulci. Met o.a. Mario Carotenuto, Gino Bramieri en Andrea Checchi.

Zwakke klucht over een onoplettende bewaker die een diefstal ontdekt, nadat deze heeft plaatsgevonden. In plaats van er melding van te maken, probeert hij de dief te pakken en brengt het gestolen goed terug, voordat iemand er iets van weet.

Beta Som

1962 | Oorlogsfilm

Verenigd Koninkrijk/Italië 1962. Oorlogsfilm van Charles Frend. Met o.a. James Mason, Gabriele Ferzetti, Lilli Palmer, Andrea Checchi en Geoffrey Keen.

Italiaanse onderzeeboot probeert in 1941 Gibraltar te passeren om de Atlantische basis Beta Som te bereiken, maar wordt onklaar gemaakt door een Britse torpedobootjager. Beide schepen belanden in de neutrale haven Tanger. Oorlogsavonturen ter zee onderscheiden zich in weinig van eerdere films behalve dat ze met meer dan gemiddelde bekwaamheid zijn uitgevoerd door routiniers en dat door co-productie beide partijen gelijke aandacht krijgen. Romance is overbodig, maar biedt prettig weerzien met Palmer.

L'assassino

1961 | Drama, Misdaad

Italië/Frankrijk 1961. Drama van Elio Petri. Met o.a. Marcello Mastroianni, Micheline Presle, Christina Gaioni, Salvo Randone en Andrea Checchi.

Maatschappelijk geslaagde antiquair wordt gearresteerd op verdenking van moord op ex-geliefde. Uit onderzoek blijkt hoe hij zijn huidige status heeft bereikt. Politie-intrige is aanleiding voor psychologisch portret van karakterzwakke streber. Zeer goed geacteerd in alle rollen. De officiële debuutfilm van Petri.

L' Oro di Roma

1961 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk/Italië 1961. Drama van Carlo Lizzani. Met o.a. Gérard Blain, Anna Maria Ferreror, Jean Sorel, Andrea Checchi en Filippo Scelzo.

De Kommandantur van Rome eist in 1943 van de joden binnen 24 uur vijftig kilo goud onder bedreiging van de doodstraf. De joodse gemeente begint met een inzameling, hoewel anderen in actief gewapend verzet gaan. Ondanks de tijdige leverantie komen de Duitsers de bevolking van het ghetto op transport zetten en een om haar verloofde en veiligheid katholiek geworden meisje verkiest bij haar volk te blijven. Een aangrijpend oorlogsdrama wordt in privé-intriges ontsierd door al te melodramatisch aangezette scènes - meer in spelregie dan in scenario - waar soberheid een indringender werktuig zou zijn geweest.

Gli Invasori

1961 | Avonturenfilm

Frankrijk/Italië 1961. Avonturenfilm van Mario Bava. Met o.a. Cameron Mitchell, Giorgio Ardisson, Françoise Christophe, Folco Lulli en Andrea Checchi.

De Engelse koning elimineert in de achtste eeuw een Viking- nederzetting in Schotland. De koningin adopteert een overlevend Viking-prinsje. Jaren later is deze een volwassen Engelse hertog die het moet opnemen tegen de wraakacties van zijn onbekende Viking-broer. Het doorsnee scenario is iets beter geacteerd en vooral met meer verve en fantasie geregisseerd dan het Italiaanse gemiddelde.

Dox, caccia all'uomo

1961 | Misdaad, Thriller, Drama

Italië 1961. Misdaad van Riccardo Freda. Met o.a. Umberto Orsini, Eleonora Rossi-Drago, Yvonne Furneaux, Giorgia Moll en Philippe Leroy.

Dankzij het vernuft van zijn politiehond slaagt een jonge inspecteur erin om een Siciliaanse bandiet te arresteren en vervolgens achter de moord op een mannequin een internationale drugssmokkel te ontdekken. Bovendien helpt de hond hem zijn jeugdliefde te hervinden. De hond is de held in deze onderhoudende politiefilm. De twee afzonderlijke en contrasterende delen, waarin de film uiteenvalt zijn op zich weinig opmerkelijk, maar in combinatie en in kort bestek zijn ze acceptabel. Hoewel tegen de viervoeter niet valt op te acteren, is de rolbezetting in dubbel opzicht aantrekkelijk.

La maschera del demonio

1960 | Horror, Mysterie

Noorwegen/Italië 1960. Horror van Mario Bava. Met o.a. Barbara Steele, John Richardson, Ivo Garrani, Andrea Checchi en Arturo Dominici.

Een door de inquisitie ge[KA3]executeerde heks wordt na twee eeuwen door een bloeddruppel op haar kist weer tot leven gewekt en doodt haar nazaten. Een jonge geleerde redt echter de dochter (die sprekend op de heks lijkt) uit die familie en dorpelingen verbreken de vloek door de heks op de brandstapel te brengen. Deze film naar een griezelverhaal van Gogol werd een klassieker in het horrorgenre door de uitzonderlijk suggestieve kwaliteit van de fotografie - Bava die hiermee zijn regiedebuut maakte was zelf cameraman - en de fascinerende dubbelrol van Steele die hiermee een cultus-idool werd. Actrice en regisseur zouden deze kwaliteit zelden meer evenaren. Scenario van E. De Concini en regisseur Bava. Gesitueerd in Rusland in de 18e eeuw. Ook bekend als MASK OF THE DEMON.

La Lunga notte del '43

1960 | Oorlogsfilm

Italië 1960. Oorlogsfilm van Florestano Vancini. Met o.a. Belinda Lee, Gabriele Ferzetti, Andrea Checchi en Gino Cervi.

Een vooraanstaand militant van de nieuwe republikeins- fascistische partij wordt vermoord en dit geeft aanleiding tot een lange nacht van vergeldingsmaatregelen. Een goede sfeer, maar de cineast heeft te veel aandacht gehad voor de idylle in de film (met laatste rol van Lee).

Il Terrore dei barbari

1959 | Avonturenfilm, Historische film, Drama

Italië 1959. Avonturenfilm van Carlo Campogalliani. Met o.a. Steve Reeves, Bruce Cabot, Chelo Alonzo, Giulia Rubini en Andrea Checchi.

Als Verona door de Longobarden wordt overvallen, wordt een graaf gedood en gaat zijn zoon het verzet tegen de barbaren leiden. Ondanks zijn verliefdheid op een Longobardijnse prinses, wat het allemaal nog moeilijker maakt, wordt hij de overwinnaar. Deze rommelig gemonteerde spektakelfilm biedt nauwelijks gelegenheid om het verhaal te volgen en de krachtpatserij van Reeves is wel erg doorzichtig getruceerd. Ook voor het genre onder de maat. Scenario van Nino Stresa, Gino Mangini en regisseur Campogalliani. Camerawerk van Adalberto Albertini.

Il Nemico di mia moglie

1959 | Komedie

Italië 1959. Komedie van Gianni Puccini. Met o.a. Marcello Mastroianni, Giovanna Ralli, Vittorio De Sica, Luciana Paluzzi en Memmo Carotenuto.

De liefde voor de voetbalsport heeft een scheidsrechter zijn opleiding doen verwaarlozen, zodat zijn echtgenote genoodzaakt is om ook te werken en hem op haar vrije zondagen nooit ziet. De pogingen om zijn leven te beteren worden doorkruist door de avances van een vrouwelijke voetbalfan die hem haar club wil laten bevoordelen, maar als hij door overenthousiaste supporters wordt mishandeld, overwint toch de echtelijke liefde. Een aardig gegeven, maar de goede spelers krijgen te weinig kans in de fantasieloze uitwerking en de al te flauwe grappen.

Il Mondo dei miracoli

1959 | Drama

Italië 1959. Drama van Luigi Capuano. Met o.a. Jacques Sernas, Virna Lisi, Vittorio De Sica, Amedeo Nazzari en Yvonne Sanson.

Een ambitieuze jonge acteur in een provinciaal toneelgezelschap komt in conflict met de oude steracteur (èn zijn aanstaande schoonvader) en gaat naar Rome voor een filmcarrière. Zijn ellebogentactiek brengt hem niet verder dan de status van gigolo van een diva op haar retour, terwijl zijn meisje uitsluitend vanwege haar artistieke prestaties een ster wordt. De smartlapachtige intrige biedt ondanks de clichés een aardig kijkje achter de schermen van Cinecittà in de bloeiperiode, al is Lisi weinig aannemelijk als begenadigd toneeltragédienne. De Sica grijpt alle kansen als de oude 'schmierder' die op de planken sterft.

Mattino di primavera

1957 | Komedie, Familiefilm

Italië/Frankrijk 1957. Komedie van Giacinto Solito. Met o.a. Clara Marcaccini, Bruno Carotenuto, Memmo Carotenuto, Andrea Checchi en Giulietta Di Riso.

Een doorsnee, tamelijk voorspelbare, lichte komedie over een jongeman en een meisje die te laat op school komen, omdat er elders iets leukers te doen was. De conciërge laat hen er niet meer in. Samen brengen ze de dag door en zwerven wat door Rome. Dan huurt de jongeman een scooter en gaan ze naar de badplaats Ostia. Geleidelijk aan, als de dag vordert, worden de twee verliefd op elkaar. Uiteindelijk moeten ze weer terug naar huis om hun respectievelijke ouders weer met een goede verklaring onder ogen te komen.

Suprema Confessione

1956 | Drama

Duitsland/Italië 1956. Drama van Sergio Corbucci. Met o.a. Massimo Serato, Sonja Ziemann, Arnoldo Foa, Piero Lulli en Anna-Maria Ferrero.

De beroemde dirigent Marco Negri (Serato) ontmoet tijdens een vlucht naar Rome in het vliegtuig de mooie Lisa (Zieman) uit Duitsland. Ze worden verliefd, trouwen en Lisa raakt zwanger. Lisa was ooit in duistere zaken verwikkeld en nu probeert haar vroegere vriend haar te chanteren met misdadige jeugdzondes, maar die wordt op zijn beurt weer door de politie geschaduwd. Voordat Lisa gelouterd wordt, heeft Marco al lucht van het geheel gekregen. Hij voelt zich gekrenkt, omdat Lisa haar verleden verzwegen heeft en verlaat haar.

Parola di ladro

1956 | Misdaad, Romantiek

Italië 1956. Misdaad van Nanni Loy. Met o.a. Gabriele Ferzetti, Abbe Lane, Nadia Gray, Memmo Carotenuto en Andrea Checchi.

Het verhaal speelt zich af rond 1900, wanneer een dief met de hulp van zijn lieftallige medeplichtige een juwelier ernstig probeert op te lichten. De film zit vol ironie en is tamelijk sentimenteel, maar Loy heeft de zaak behendig geregisseerd. De cast is goed, hoewel er een beetje plichtmatig geacteerd wordt.

Il Tesoro di Rommel

1956 | Avonturenfilm

Italië 1956. Avonturenfilm van Romolo Marcellini. Met o.a. Dawn Addams, Paul Hubschmid, Isa Miranda, Bruce Cabot en Andrea Checchi.

Een nachtclub in Caïro is het trefpunt voor avonturiers, dieven en spionnen die achter de plek proberen te komen waar Rommel tijdens WOII een goudschat in zee heeft laten zinken. Een Duitser met een regeringsopdracht weet als enige de locatie, maar laat zich het geheim ontfutselen door een danseres. Bij het treffen op de zeebodem redt ze hem toch het leven en laat de schat en de rivalen exploderen. Deze cosmopoliete avonturenfilm haalt meer personages bij elkaar dan het scenario kan verwerken, ten koste van het tempo en de duidelijkheid. Geleidelijk aan echter steeds onderhoudender.

L' Intrusa

1955 | Drama

Italië 1955. Drama van Raffaello Matarazzo. Met o.a. Amedeo Nazzari, Lea Padovani, Andrea Checchi, Rina Morelli en Cesco Baseggio.

Een zwangere onderwijzeres wordt door haar verloofde afgetuigd en krijgt een miskraam. Na haar zelfmoordpoging vraagt de behandelende arts haar ten huwelijk, hoewel ze geen kinderen meer kan krijgen. Na jaren moet de arts de bevalling doen van de echtgenote van de ex-verloofde, waardoor de heldin in een nieuwe crisis raakt. Dit sentimentele melodrama van specialisten in het genre klopt de emoties zo hoog op dat het komisch gaat werken, hoewel het publiek in de jaren vijftig er zeer door geroerd raakte.

Siluri umani

1954 | Oorlogsfilm

Italië 1954. Oorlogsfilm van Antonio Leonviola. Met o.a. Raf Vallone, Franco Fabrizi, Andrea Checchi, Ettore Manni en Elena Varzi.

Tijdens WO II verdedigde Italië zich ter zee tegen de geallieerden met kleine motorbootjes vol explosieven die de vijandige schepen moesten aanvaren, terwijl de bemanning zich tijdig in veiligheid bracht. Een weinig bekend onderdeel van de oorlog kreeg een spannend uitgewerkt scenario, maar een nogal slappe regie. Het veronderstelde heldendom van de personages is politiek-historisch discutabel, maar wordt niet erg aangedikt.

Le Due orfanelle

1954 | Drama, Romantiek

Italië/Frankrijk 1954. Drama van Giacomo Gentilomo. Met o.a. Myriam Bru, Milly Vitale, Franco Interlenghi, André Luguet en Nadia Gray.

Eerste naoorlogse verfilming van het befaamde melodrama van Adolphe d'Ennery krijgt opera-achtig acteren op-zijn-Italiaans dat goed past bij de heftige emoties van het verhaal, maar bereikt niet de vanzelfsprekende overtuigingskracht van de versie uit 1932.

Il Capitano di Venezia

1954 | Avonturenfilm, Romantiek, Historische film

Italië 1954. Avonturenfilm van Gianni Puccini. Met o.a. Leonardo Cortese, Mariella Lotti, Andrea Checchi en Dante Maggio.

Speelt zich af in de 12e eeuw in Venetië. Een jonge adelijke vrouw wijst het huwelijk met niemand minder dan een bekoorlijke schildknaap af, omdat zij verliefd is op een ander. Daarbij gaat het om iemand die zowel een elegante verschijning als een heldhaftig zeeman is. Hun relatie veroorzaakt heel wat afgunst en haat, en de problemen zijn niet van de lucht. Een hoogwaardige produktie en enige fraaie beelden.

Casa Ricordi

1954 | Historische film, Muziek, Drama

Italië/Frankrijk 1954. Historische film van Carmine Gallone. Met o.a. Roland Alexandre, Elisa Cegani, Andrea Checchi, Gabriele Ferzetti en Marcello Mastroianni.

Geslacht van Milanese muziekuitgevers stimuleert carrière van de operacomponisten Rossini, Donizetti, Verdi en Puccini en is onderwijl actief in Italiaanse onafhankelijkheidsstrijd. Episodische biografie houdt zich aan alle clichés van verfilmde componistenlevens maar heeft niet de tijd om ze breed uit te bouwen, zodat resultaat onderhoudender is dan gewoonlijk. Internationale cast heeft nauwelijks rollen om te acteren, maar film biedt gelegenheid om reeks bekende gezichten in jonger jaren terug te zien.

Appassionatamente

1954 | Drama

Italië 1954. Drama van Giacomo Gentilomo. Met o.a. Amedeo Nazzari, Myriam Bru, Andrea Checchi en Isa Barzizza.

Een vrouw gaat in de loop van haar verstandshuwelijk met een mijneigenaar oprecht van haar man houden, zonder dat deze dat wil geloven. De verdenking van een moordpoging door zakenrivalen valt dan ook op haar en drijft haar bijna tot zelfmoord. De beklemmend gefilmde mijnramp tilt (even) de film boven de bekende en heftig geacteerde Italiaanse melodramatiek uit.

Addio Napoli

1954 | Drama

Italië 1954. Drama van Roberto Bianchi Montero. Met o.a. Tamara Lees, Andrea Checchi en Giorgio De Lullo.

Film met een aangrijpend verhaal vol complicaties. Het zit goed in elkaar maar wordt door het wisselvallige spel teruggebracht tot de middelmaat. Over een moeizame liefdesrelatie tussen een rijke industrieel en een van zijn jonge werkneemsters. Hun relatie heeft veel last van bemoeizieke, jaloerse rivalen.

Pietà per chi cade

1953 | Drama

Italië 1953. Drama van Mario Costa. Met o.a. Amedeo Nazzari, Antonella Lualdi, Massimo Serato, Nadia Gray en Lydia Barov[KA8]a.

Een man komt uit krijgsgevangenschap terug en doodt de minnaar van zijn vrouw, terwijl zijn dochter zich uit verzet tegen haar moeder heeft vergooid aan een ondeugdelijk type. Deze larmoyante smartlap stapelt zóveel treurnis op elkaar dat de film nergens geloofwaardig wordt, zeker niet als er ten slotte toch nog een gelukkig einde komt. Wel een curiosum, ook door de rolbezetting van specialisten in dit genre.

Le retour de Don Camillo

1953 | Komedie

Frankrijk/Italië 1953. Komedie van Julien Duvivier. Met o.a. Fernandel, Gino Cervi, Leda Gloria, Paolo Stoppa en Charles Vissière.

Tweede aflevering van een reeks Don Camillo films met de beroemde Franse komiek Fernandel in de hoofdrol van excentrieke pastoor. Dit vervolg op Don Camillo (1952) is beter dan het origineel. Het verhaal is geloofwaardiger, de dialogen zijn flitsender en de hoofdrolspelers zijn aantoonbaar beter op elkaar ingespeeld. Don Camillo heeft zijn geliefde dorp verlaten in ruil voor een nogal afgelegen post in de bergen. Hij wil het liefst zo snel mogelijk weer naar huis, en andersom willen zijn vroegere parochianen, met inbegrip van de burgemeester, hem graag weer terug. René Barjavel en regisseur Duvivier baseerden het scenario op de boeken van Giovanni Guareschi.

La signora senza camelie

1953 | Drama, Experimenteel

Italië/Frankrijk 1953. Drama van Michelangelo Antonioni. Met o.a. Lucia Bosé, Gino Cervi, Andrea Checchi, Alain Cuny en Yvan Desny.

Een verkoopster wordt na een bijrolletje als ster gelanceerd in een reeks flutfilms, en tot een rijk huwelijk overgehaald door producenten en haar ouders, die zich door beloftes en de glitterwereld laten inpakken. De actrice krijgt genoeg van haar lege bestaan en eist een rol waarin ze zich echt kan bewijzen. Deze vroege Antonioni-film werd geïnspireerd op de lancering van Lollobrigida (die de hoofdrol weigerde) maar loopt qua vormgeving vooruit op later werk, met het portret van een vrouw die zich in een mannenwereld niet thuisvoelt. Hoewel het begin van de carrière van Bosé ook vrijwel parallel liep aan die van haar rol, bewijst ze in haar spel méér waard te zijn. Op zich was dit nog geen echt meesterschap van regie. Scenario van regisseur Antonioni, Suso Cecchi D'Amico, Francesco Masello en P.M. Pasinetti. Camerawerk van Enzo Serafin.

Il sentiero dell'odio

1952 | Drama, Actiefilm

Italië 1952. Drama van Sergio Grieco. Met o.a. Carla Del Poggio, Andrea Checchi, Ermannno Randi, Marina Berte en Vittorio Buse.

Op dit goed geregisseerde, goed gespeelde en prima in strak tempo opgenomen drama over haat en wraak valt niets aan te merken. Het houdt de aandacht van de kijker van begin tot eind vast. Gebaseerd op ware gebeurtenissen, die plaatsvonden tussen twee Calabrische families, de Pietramala's en de Mascari's, die elkaar haten, zonder nog precies te weten waarom. Het begint met een handgemeen tussen twee jongemannen uit beide families; later die avond wordt een van hen doodgeschoten. Het slachtoffer is een Mascari. Wanneer een der Pietramala's bloemen aanbiedt die door de Mascari worden geweigerd, ontbrandt een bloederige en tragische strijd om wraak en eer.

Dieci Italiani per un Tedesco

1952 | Oorlogsfilm, Drama

Italië 1952. Oorlogsfilm van Filippo Ratti. Met o.a. Gino Cervi, Andrea Checchi, Sergio Fantoni, Ivo Garrini en Loris Gizzi.

Speelt in Itali[KA3] gedurende WO II. Naar een waargebeurde aanslag van partizanen, die in 1944 op de Via Rasella in Rome werd gepleegd. Hierbij vonden twaalf Duitse bezetters de dood. De aanval was geen militair succes. Kolonel Kapler, een meedogenloze nazi, die geen genade kende, leidde een brute vergeldingsactie van de Duitsers. De film is voorzien van een goede regie en er wordt prima in geacteerd maar is te serieus en bijna als een documentaire opgenomen.

Altri tempi

1952 | Komedie

Italië 1952. Komedie van Alessandro Blasetti. Met o.a. Vittorio Caprioli, Elisa Cegani, Andrea Checchi, Aldo Fabrizi en Giovanni Grassi.

Een episodenfilm waarin zes verhalen - o.a. naar Luigi Pirandello - het idee van de `goede oude tijd` van ironische kanttekeningen worden voorzien. Een hoogtepunt is de sketch waarin De Sica als advocaat een mooie van moord verdachte vrouw (Lollobrigida) verdedigt op wie hij intussen verliefd is geworden.

Atto di accusa

1951 | Drama, Thriller

Italië 1951. Drama van Giacomo Gentilomo. Met o.a. Lea Padovani, Andrea Checchi, Marcello Mastroianni, Karl Ludwig Diehl en Marga Celli.

Een advocaat volgt zijn vrouw naar de plaats waar zij haar uit krijgsgevangenschap teruggekeerde jeugdliefde zal ontmoeten en wordt betrapt door de huisnaaister bij wie het rendez-vous thuis plaats zal vinden. Hij doodt haar per ongeluk, waarna de verdenking op de jonge minnaar valt. De pseudo-filosofie - vooral uit de mond van de echtgenoot - maakt deze simpele thriller al te verstandelijk, ondanks de bekwame regie en het toegewijde spel.

Achtung! Banditi!

1951 | Oorlogsfilm, Drama

Italië 1951. Oorlogsfilm van Carlo Lizzani. Met o.a. Gina Lollobrigida, Andrea Checchi, Lamberto Maggiorani en Vittorio Duse.

Partizanen uit Liguria in Noord-Italië zetten hun verbeten strijd tegen de nazi's voort in de bergen, waar zij zich schuilhouden. Als zij naar Genua gaan om wapens bij een fabriek te halen, blijkt dat de moffen hun plan hebben doorzien en om het te verijdelen houden ze de fabriek bezet, maar de arbeiders steunen met risico voor hun eigen leven de partizanen. Het goede spel verhult het matige script.

Paolo e Francesca

1949 | Romantiek, Drama, Avonturenfilm

Italië 1949. Romantiek van Raffaello Matarazzo. Met o.a. Odile Versois, Armando Francioli, Andrea Checchi en Aldo Silvani.

Een prachtige film, goed gespeeld onder de sterke regie van Matarozzo. Het verhaal is bekend: Francesca (Versois) is een novice in een klooster in een vestingstadje dat al drie maanden belegerd wordt door Gianciotto Malatesta, Heer van Rimini, die zijn macht in de provincie Romagna wil consolideren. Paola (Francioli), de broer van Gianciotto, wil de situatie in de stad verkennen. Hij weet binnen de muren te komen, maar hij wordt algauw ontdekt. Gewond vlucht hij het klooster binnen, waar hij verpleegd wordt door Francesca (Versois). Het duurt niet lang of ze worden verliefd op elkaar. Hun relatie veroorzaakt nogal wat problemen en controverses.

Le mura di Malapaga

1949 | Romantiek

Frankrijk/Italië 1949. Romantiek van René Clément. Met o.a. Jean Gabin, Isa Miranda, Vera Talchi, Andrea Checchi en Robert Dalban.

Na de moord op zijn vrouw is Pierre op de vlucht geslagen. Verstopt op een vrachtboot komt hij in Genua aan. Daar begint hij langzaam aan een nieuwe toekomst te denken als hij Marta ontmoet, maar de politie zit hem op het spoor.

II Grido della terra

1949 | Drama

Italië 1949. Drama van Duilio Coletti. Met o.a. Marina Berti, Andrea Checchi, Vivi Gioi, Luigi Tosi en Peter Trent.

Jonge jood die zich bij geallieerden heeft aangesloten ontdekt bij bevrijding dat zijn vader en verloofde zijn gedeporteerd. Ze hebben concentratiekamp echter overleefd en reizen clandestien naar Palestina waar hij soldaat bij het anti-Britse verzet is. Eerste film over onafhankelijkheid van Israël heeft geromantiseerde en op toevalligheden gebaseerde privé-intrige die documentaire waarde ondermijnt.

I fratelli Karamazov

1947 | Drama

Italië 1947. Drama van Giacomo Gentilomo. Met o.a. Fosco Giachetti, Andrea Checchi en Mariella Lotti.

Matige filmversie van De gebroeders Karamazov, het beroemde verhaal van Fjodor Dostojewski over een autoritaire en tyrannieke vader. Na de moord op de patriarch komt geleidelijk aan de bijzonder slechte en onhoudbare relatie tussen zijn zoons aan het licht.

Caccia tragica

1947 | Drama, Misdaad

Italië 1947. Drama van Giuseppe de Santis. Met o.a. Massimo Girotti, Andrea Checchi, Vivi Gioi, Carla Del Poggio en Vittorio Duse.

Kort na WO II wordt een vrachtwagen met de opbrengst van de jaaroogst overvallen door een stel bandieten, van wie er één wordt herkend door een jonge boer. Diens vriendin wordt gegijzeld om hem tot zwijgen te dwingen. De klopjacht, die vervolgens door de boeren wordt gehouden, resulteert bijna in het lynchen van de bandieten, maar uiteindelijk geldt genade voor recht. In deze door ex-partizanen geproduceerde film over de na- oorlogse morele ontreddering ontbreekt de documentaire aanpak van het neorealisme. De film is echter met dramatisch pathos aangezet, met boeiend resultaat. De latere regisseurs Antonioni en Lizzani schreven mee aan het scenario, waar verder nog aan meewerktem: Umberto Barbaro, Cesare Zavattini, Corrado Alvaro en Gianni Puccini. De camera werd bemand door Otello Martelli, Carlo Carlini en Gianna Di Venanzo.

Un americano in vacanza

1946 | Romantiek, Komedie

Italië 1946. Romantiek van Luigi Zampa. Met o.a. Valentina Cortese, Leo Dale, Andrea Checchi en Elli Parvo.

Eenvoudige romantische komedie met figuren waar je van gaat houden. Een Amerikaanse soldaat op verlof wordt verliefd op een onderwijzeresje. Zij gaat naar Rome om hulp te zoeken voor haar land en hij raakt betrokken bij haar missie.

Roma, città libera

1946 | Drama

Italië 1946. Drama van Marcello Pagliero. Met o.a. Andrea Checchi, Valentina Cortese, Vittorio De Sica, Nando Bruno en Gar Moore.

In de armoede van na-oorlogs Rome wonen twee jonge mensen in hetzelfde pension, aanvankelijk zonder elkaar te ontmoeten. Zij is noodgedwongen prostituée. Hij is in de leer gegaan bij een zakkenroller en heeft - onwetend - een collier gestolen van een dievenbende die nu achter hem aanzit. Tenslotte worden ze verliefd op elkaar en laten ze de gevaarlijke juwelen verdwijnen. De hoofdrolspeler uit ROME OPEN STAD regisseerde zelf de officieuze vervolgfilm die door de merkwaardig geplaatste humor vaker een parodie dan een sociaal drama lijkt. Historisch toch interessant.

Biraghin

1946 | Komedie

Italië 1946. Komedie van Carmine Gallone. Met o.a. Lilia Silvi, Andrea Checchi en Laura Gazzolo.

Een mooie studente aan de beroemde La Scala wordt een beroemde ballerina maar haar roem brengt haar in de problemen. Ze wordt het onderwerp van een concurrentiestrijd tussen drie mannen, die haar voor zich willen winnen. Een waardeloze film met pretentieus spel en een zwakke regie.

Due lettere anonime

1945 | Drama, Oorlogsfilm

Italië 1945. Drama van Mario Camerini. Met o.a. Clara Calamai, Andrea Checchi, Carlo Ninchi en Otello Toso.

Een jonge medewerkster van een drukkerij ontvangt twee anonieme brieven, waarin vermeld staat dat haar minnaar een spion voor de Duitsers is. Hij geeft informatie over partizaanse acties en activiteiten door, een groep waarin zij actief deelneemt. Ze voelt zich verraden en gebruikt en vermoordt zonder te aarzelen haar geliefde. Uiteindelijk komt ze in de gevangenis terecht. Met de komst van de zegevierende geallieerden wordt ze vrijgelaten, en vindt de liefde weer bij een vroegere verloofde. Het tempo en het spel in deze film zijn prima, en dat geldt met name voor Clara Calamai in de hoofdrol.

Malombra

1942 | Drama

Italië 1942. Drama van Mario Soldati. Met o.a. Isa Miranda, Andrea Checchi en Irasema Dilian.

De vrouw Malombra woont in een verwaarloosde villa aan het Comomeer. Zij is psychotisch en ze denkt dat ze de reïncarnatie is van een familielid, dat zelfmoord heeft gepleegd. Ze heeft haar man vermoord en later haar minnaar, die haar wilde verlaten. Op het laatst pleegt ook zij zelfmoord, op dezelfde manier als haar familielid. Uitstekende regie en goed spel. De atmosfeer is zeer geladen.

Labbra serrate

1942 | Drama

Italië 1942. Drama van Mario Mattoli. Met o.a. Annette Bach, Andrea Checchi en Fosco Giachetti.

Een zwaarop de hand liggend drama over een vrouw met een stormachtig verleden en een jongeman die van haar houdt. Aanvankelijk probeert zij hem op een afstand te houden en verbergt ze haar verleden voor hem, maar geleidelijk aan onthult zij, en ontdekt hij, haar verleden zonder dat dit ten koste van zijn liefde gaat. Goed geregisseerd en geschreven.

Giacomo l'idealista

1942 | Drama, Historische film

Italië 1942. Drama van Alberto Lattuada. Met o.a. Massimo Serato, Marina Berti, Andrea Checchi, Tina Lattanzi en Giacinto Monteni.

Een leraar keert na de val van Garibaldi terug naar zijn geboorteplaats in Lombardije en wordt verliefd op een jonge aristocrate. Deze, destijds zeer geprezen, debuutfilm van Lattuada onderscheidt zich door psychologische uitdieping en sfeervolle en authentieke beelden van de plattelandslocaties.

Avanti c'è posto

1942 | Romantiek, Komedie

Italië 1942. Romantiek van Mario Bonnard. Met o.a. Aldo Fabrizi, Adriana Benetti, Andrea Checchi, Virgilio Riento en Carlo Micheluzzi.

Een ironische en sentimentele film over twee vrienden, de ene is een vrachtwagenchauffeur en de ander een buschauffeur, die een werkeloos meisje ontmoeten en hoe zij haar aan een baan helpen. Sentimenteel-romantisch verhaal, zij voelen zich beiden tot haar aangetrokken. Goed spel en het verhaal zal de toeschouwer van het begin tot het einde amuseren.

Il re d'Inghilterra non paga

1941 | Drama

Italië 1941. Drama van Giovacchino Forzano. Met o.a. Mario Mina, Vittorio Capanni, Andrea Checchi en Osvaldi Valenti.

De rivaliteit tussen twee bankiersfamilies in Florence bereikt een climax, wanneer een van de twee bijna bankroet raakt omdat de koning van Engeland een openstaande schuld weigert te betalen. De ene familie heeft een zoon en de andere een dochter. Tussen deze twee telgen bloeit de liefde op en de rivaliteit verdwijnt. Een soort Romeo en Julia maar niet erg sterk.

I grandi magazzini

1939 | Drama

Italië 1939. Drama van Mario Camerini. Met o.a. Assia Noris, Vittorio De Sica, Enrico Glori, Virgilio Riento en Luisella Beghi.

Personeelschef in een groot warenhuis Glori probeert verkoopstertje Noris te chanteren. Zij wordt beschuldigd van diefstal van een kledingstuk en hij belooft te zwijgen in ruil voor amoureuze gunsten. Chauffeur De Sica heeft een oogje op Noris en besluit haar een handje te helpen zodat ze zich uit haar benarde positie kan bevrijden. Hij ontdekt dat een bende regelmatig diefstallen organiseert in het warenhuis en ontmaskert Glori als de leider. Een simpel verhaaltje, maar een gewaagde film van Camerini, die met Ivo Perelli, Renato Castellani en M. Pannunzio het scenario schreef, want de rolprent bekritiseert het fascistische gezag (van Mussolini c.s.), dat de macht had en de burgers aan hun willekeur onderwierp. Degelijk spel van de hoofdrollen. Het camerawerk is van A. Brizzi.

Ettore Fieramosca

1938 | Historische film, Avonturenfilm

Italië 1938. Historische film van Alessandro Blasetti. Met o.a. Gino Cervi, Elisa Cegani, Mario Ferrari, Andrea Checchi en Arnoldo Foà.

De film is gebaseerd op het boek van Massim d'Azeglio en behandelt een boeiende periode uit de Italiaanse geschiedenis; het betreft de heldendaden en grote liefdes van ridder Fieramosca, die de Franse en Spaanse binnendringers bevocht, die Italië introkken vanaf de Alpen om gebied te veroveren. Een fraai episch schouwspel met goede rollen en een bekwame regie.

Vecchia guardia

1934 | Actiefilm

Italië 1934. Actiefilm van Alessandro Blasetti. Met o.a. Fosco Giachetti, Mino Doro, Franco Brambilla, Maria Puccini en Graziella Antonelli.

Een filmische reconstructie van Mussolini's mars naar Rome. Deze gezagsgetrouwe opdrachtfilm - die de realiteit dat Il Duce de reis per slaapwagen aflegde verdoezelt - gaf Blasetti de kans om het filmische realisme verder uit te bouwen, waardoor de aandacht voor de gewone man en desinteresse voor de heldenverering voor het regime tòch in het verkeerde keelgat schoten en resulteerde in censuuringrepen. Een interessante voorloper van het neo-realisme.

La signora di tutti

1934 | Drama, Romantiek, Fantasy

Italië 1934. Drama van Max Ophüls. Met o.a. Isa Miranda, Memo Benassi, Nelly Corradi, Tatiana Pawlova en Lamberto Picasso.

Gaby Doriot (Miranda), een filmster, herinnert zich in het ziekenhuis na haar zelfmoordpoging met welke intriges ze carri[KA2]ere heeft gemaakt, haar verantwoordelijkheid voor de dood van de vrouw van haar minnaar, het verspelen van haar kansen op een duurzame liefde. De regievondsten versieren een voor de vooroorlogse Italiaanse cinema ongewoon pessimistisch drama, waarbij het buitensporige opera-achtige acteren van de andere spelers werkzaam contrasteert met het ingetogen spel van Miranda die hier haar sterdebuut maakte en prompt een Europees idool werd. Genomineerd voor de Mussolini (!) bokaal op het filmfestival van Veneti[KA3]e. Het scenario is van Curt Alexander, Hans Wilhelm en regisseur Oph[KA3]uls naar de roman van Salvatore Gotta. Het liedje `Io sono nel cuore di Tutti` is van Ruggero Larchi (die niet op de aftiteling staat en Daniel Dax (die in werkelijkheid Daniele Amfitheatrof heet). Het camerawerk is van Ubaldo Arata.

1860

1933 | Historische film, Drama

Italië 1933. Historische film van Alessandro Blasetti. Met o.a. Giuseppe Gulino, Aida Bellia en Andrea Checchi.

De bevrijding door Garibaldi`s `leger van 1000` van Sicili[KA3]e onder de heerschappij van de Bourbons in 1860, getoond aan de ervaringen van een simpele boer en zijn vrouw. De op het dagboek van een van de soldaten gebaseerde film loopt jaren vooruit op neo-realisme door het gebruik van niet-ster acteurs en amateurs en aandacht voor het `gewone volk`. Garibaldi zelf komt nauwelijks in beeld (waarmee ook diens conflicten met de kerk worden omzeild). Deze baanbrekende film was commercieel geen succes en noodzaakte Blasetti tot conventioneler werk.

op televisie
1 uitzending

A Bullet for the General (1967) is deze week eenmaal op televisie. Log in om een abonnement aan te maken

Datum
Zender
Tijd
vrijdag 24 november
ARD
02:55 - 04:50

Reageer