Maia Morgenstern (1962): cast.
Er zijn 14 films gevonden.

Das Neue Evangelium

2020 | Drama, Documentaire

Duitsland​/​​Zwitserland​/​​Italië 2020. Drama van Milo Rau. Met o.a. Yvan Sagnet, Maia Morgenstern, Enrique Irazoqui en Marcello Fonte.

In het Zuid-Italiaanse Matera nam filmmaker Pier Paolo Pasolini in de jaren zestig de film Il Vangelo Secondo Matteo op. De Zwitserse Rau doet nu op dezelfde plek iets anders. In de regio werken arbeidsmigranten onder erbarmelijke omstandigheden in de agrarische sector. Milo mengt documentaire en fictie voor een nieuwe kijk op het passieverhaal over leven en kruisiging van Jezus, gespeeld door de Kameroense activist Sagnet. Zo komt hij op een intrigerende manier tot een statement tegen menselijke uitbuiting. Op IDFA genomineerd voor beste lange documentaire. Irazoqui, hier in de rol van Johannes de Doper, speelde Jezus in Pasolini's film.

La fin du silence

2011 | Drama, Thriller

Frankrijk 2011. Drama van Roland Edzard. Met o.a. Franck Falise, Thierry Frémont, Maia Morgenstern, Carlo Brandt en Marianne Basler.

In een huis in de bergachtige bossen van de Vogezen woont de familie Klein. Op een ochtend kieperen vader Théo en oudste zoon Luc, na een zoveelste dispuut, rebelse telg Jean buiten de deur. De woede die Jean in zich heeft, zal spoedig als een boemerang terugkomen. Het thema 'isolement' van Edzards regiedebuut zal wortelen in het feit dat hij deels opgroeide in de Algerijnse zuidelijke Sahara. In zijn familiemisèrethriller veroorzaakt het karakterminimalisme helaas een kloof tussen personages en kijker. De consequent gespannen, gejaagde sfeer en de schemerige locaties doen echter wonderen voor de suspense.

Mar Nero

2008 | Drama

Italië​/​​Roemenië​/​​Frankrijk 2008. Drama van Federico Bondi. Met o.a. Ilaria Occhini, Doroteea Petre, Corso Salani, Vlad Ivanov en Maia Morgenstern.

In een huis in de bergachtige bossen van de Vogezen woont de familie Klein. Op een ochtend kieperen vader Théo en oudste zoon Luc, na een zoveelste dispuut, rebelse telg Jean buiten de deur. De woede die Jean in zich heeft, zal spoedig als een boemerang terugkomen. Het thema 'isolement' van Edzards regiedebuut zal wortelen in het feit dat hij deels opgroeide in de Algerijnse zuidelijke Sahara. In zijn familiemisèrethriller veroorzaakt het karakterminimalisme helaas een kloof tussen personages en kijker. De consequent gespannen, gejaagde sfeer en de schemerige locaties doen echter wonderen voor de suspense.

L'homme pressé

2005 |

Frankrijk 2005. Sébastien Grall. Met o.a. Anthony Delon, Mathilda May, Sarah Grappin, Malcolm Conrath en Gheorghe Dinica.

In een huis in de bergachtige bossen van de Vogezen woont de familie Klein. Op een ochtend kieperen vader Théo en oudste zoon Luc, na een zoveelste dispuut, rebelse telg Jean buiten de deur. De woede die Jean in zich heeft, zal spoedig als een boemerang terugkomen. Het thema 'isolement' van Edzards regiedebuut zal wortelen in het feit dat hij deels opgroeide in de Algerijnse zuidelijke Sahara. In zijn familiemisèrethriller veroorzaakt het karakterminimalisme helaas een kloof tussen personages en kijker. De consequent gespannen, gejaagde sfeer en de schemerige locaties doen echter wonderen voor de suspense.

The Passion of the Christ

2004 | Drama

Verenigde Staten 2004. Drama van Mel Gibson. Met o.a. Jim Caviezel, Maia Morgenstern, Christo Jivkov, Monica Bellucci en Hristo Shopov.

Mel Gibsons verfilming van de laatste twaalf uur van Jezus Christus was vanaf het begin omgeven met kleine en grote rellen. Het uiteindelijke resultaat is een orgie van geweld en bloed, vol antisemitisme en met bijbelteksten als belangrijkste regieaanwijzingen. Gibson ging te werk als een horrorfilmer: Christus is in zijn film slechts een lichaam dat stap voor stap wordt vernietigd. Opvallend zijn het renaissancistische camerawerk en de talloze slowmotions. Jezus' lijden werkte blijkbaar louterend, want wereldwijd bracht de film meer dan een half miljard dollar op.

Marie, Nonna, la vierge et moi

1999 | Komedie, Drama, Familiefilm

Frankrijk 1999. Komedie van Francis Renaud. Met o.a. Maia Morgenstern, Julia Vaidis-Bogard, Gaëla Le Devehat, Pacale Oudot en David Saracino.

Mel Gibsons verfilming van de laatste twaalf uur van Jezus Christus was vanaf het begin omgeven met kleine en grote rellen. Het uiteindelijke resultaat is een orgie van geweld en bloed, vol antisemitisme en met bijbelteksten als belangrijkste regieaanwijzingen. Gibson ging te werk als een horrorfilmer: Christus is in zijn film slechts een lichaam dat stap voor stap wordt vernietigd. Opvallend zijn het renaissancistische camerawerk en de talloze slowmotions. Jezus' lijden werkte blijkbaar louterend, want wereldwijd bracht de film meer dan een half miljard dollar op.

Die Jüdin Edith Stein

1998 | Biografie

Hongarije​/​​Duitsland 1998. Biografie van Márta Mészáros. Met o.a. Maia Morgenstern, Elide Melli, Adriana Asti, Jan Nowicki en Giovanni Capalbo.

Mel Gibsons verfilming van de laatste twaalf uur van Jezus Christus was vanaf het begin omgeven met kleine en grote rellen. Het uiteindelijke resultaat is een orgie van geweld en bloed, vol antisemitisme en met bijbelteksten als belangrijkste regieaanwijzingen. Gibson ging te werk als een horrorfilmer: Christus is in zijn film slechts een lichaam dat stap voor stap wordt vernietigd. Opvallend zijn het renaissancistische camerawerk en de talloze slowmotions. Jezus' lijden werkte blijkbaar louterend, want wereldwijd bracht de film meer dan een half miljard dollar op.

Witman fiúk

1997 | Drama, Film noir, Historische film

Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Polen​/​​Hongarije 1997. Drama van János Szász. Met o.a. Maia Morgenstern, Alpár Fogarasi, Szabolcs Gergely, Péter Andorai en Lajos Kovacs.

Mel Gibsons verfilming van de laatste twaalf uur van Jezus Christus was vanaf het begin omgeven met kleine en grote rellen. Het uiteindelijke resultaat is een orgie van geweld en bloed, vol antisemitisme en met bijbelteksten als belangrijkste regieaanwijzingen. Gibson ging te werk als een horrorfilmer: Christus is in zijn film slechts een lichaam dat stap voor stap wordt vernietigd. Opvallend zijn het renaissancistische camerawerk en de talloze slowmotions. Jezus' lijden werkte blijkbaar louterend, want wereldwijd bracht de film meer dan een half miljard dollar op.

Witman fiuk

1997 | Drama

Duitsland​/​​Polen​/​​Frankrijk​/​​Hongarije 1997. Drama van János Szász. Met o.a. Dominika Ostalowska, Lajos Kov cs, Péter Andorai, Maia Morgenstern en Szabolcs Gergely.

Twee jonge broers, Erno en Denes, worden verwaarloosd door hun moeder in het Hongarije van rond de eeuw-wisseling. Ze verliezen de greep op de realiteit en raken steeds dieper in een psychose. Won een zilveren Hugo-award voor Best Cinematography op het Chicago International Film Festival en won een zilveren St.George-award voor beste regiesseur op het Moscow International Film Festival .

To vlemma tou Odyssea

1995 | Drama

Griekenland​/​​Italië​/​​Frankrijk 1995. Drama van Theodoros Angelopoulos. Met o.a. Harvey Keitel, Erland Josephson en Maia Morgenstern.

Filmregisseur A. (Keitel) is op zoek naar drie ontbrekende bobijnen van de eerste film ooit in de Balkan gedraaid in 1905 door de gebroeders Manakis. Filmhistorici negeren die film. A.`s zoektocht krijgt iets hero[KA3]isch, zelfs mytisch. Zijn zoektocht wordt een reis door de tijd, waarin herinneringen van de Manakis-broers steeds zijn pad kruisen. Hij komt telkens weer een vrouw tegen (steeds gespeeld door Morgenstern). In een andere context had hij van hen kunnen houden, maar nu is dit onmogelijk. Hij zwerft over een groot deel van Oost en Zuid-Europa en doet het verleden van deze streek herleven, evenals de verscheidenheid van de mensen die ze bevolken. Een indrukwekkend filmgedicht van Angelopoulos, op zoek naar het nog onbezoedelde filmbeeld waarop de commercie nog geen greep had. Voor de cineast begint en eindigt de twintigste eeuw met Sarajevo, een stad vol martelaars, waar de kunst echter elke oorlog, elke crisis heeft overleefd. Niet direct een eenvoudige film, wel een die de toeschouwer heel wat te bieden heeft, op voorwaarde dat hij zich gewillig laat leiden door Angelopoulos. Deze laatste schreef het scenario samen met Tonino Guerra en Petros Markaris. Prachtige fotografie van Yorgos Arvanitis.

Le regard d'Ulysse

1995 | Historische film, Oorlogsfilm

Frankrijk​/​​Griekenland​/​​Italië 1995. Historische film van Theodoros Angelopoulos. Met o.a. Harvey Keitel, Erland Josephson, Thanassis Vengos, Yorgos Michalakopoulos en Dora Volanaki.

Herhaling. Een Grieks-Amerikaanse regisseur A. (Keitel) keert na 30 jaar terug naar zijn geboorteland voor de promotie van zijn nieuwste film. Hij maakt tevens gebruik van gelegenheid om 3 verloren gewaande spoelen met film van de gebroeders Manakis uit de ontstaansperiode van de bioscoop na te speuren. Deze tocht voert hem door de Balkan, een soort Odyssee zonder goden, en doet hem ten slotte belanden in het filmmuseum van Serajevo te midden van de Bosnische burgeroorlog.

Trahir

1993 |

Zwitserland​/​​Spanje​/​​Roemenië​/​​Frankrijk 1993. Radu Mihaileanu. Met o.a. Johan Leysen, Mireille Perrier, Alexandru Repan, Razvan Vasilescu en Maia Morgenstern.

Beklemmend politiek drama met Nederlandse Leysen in de hoofdrol als regime kritische scribent Vlaicu, die in Roemenië in 1948 de bak indraait. Elf jaar later komt politiek commissaris Repan, een sympathieke en betrouwbare verschijning, met hem praten over zijn benarde omstandigheden. Leysen mag eruit, als hij iedere week een bulletin ondertekent. Meer dan tien jaar in een vochtig hol is genoeg en Leysen stemt - weliswaar met tegenzin - toe. Hij mag publiceren en wordt een gevierd literator. Hij maakt kennis met typiste Perrier, waarvan hij pas veel later ontdekt, dat zij ooit in de gevangenis belandde omdat zij een van zijn geschriften uittikte. Als een dierbare vriend hem vertelt genoeg te hebben van het ondragelijke communisme en het land te willen ontvluchten, wordt die kort erop vermoord. Leysen komt tot de slotsom dat de duistere krachten van zijn vaderland hem geprostitueerd hebben en smeert hem naar Frankrijk. Gedraaid in Roemenië dat zich helaas nog steeds niet aan het staatsvampirisme heeft ontworsteld en volledig in het Frans gesproken. Regisseur Mihaileanu schreef het scenario en brengt in deze goed gespeelde en onderhoudende film een alarmerende boodschap over totalitaire regimes. Laurent Dailland stond achter de camera.

The Oak

1992 |

1992. Lucian Pintilie. Met o.a. Victor Rebenguic, Razvan Vasilescu en Maia Morgenstern.

Beklemmend politiek drama met Nederlandse Leysen in de hoofdrol als regime kritische scribent Vlaicu, die in Roemenië in 1948 de bak indraait. Elf jaar later komt politiek commissaris Repan, een sympathieke en betrouwbare verschijning, met hem praten over zijn benarde omstandigheden. Leysen mag eruit, als hij iedere week een bulletin ondertekent. Meer dan tien jaar in een vochtig hol is genoeg en Leysen stemt - weliswaar met tegenzin - toe. Hij mag publiceren en wordt een gevierd literator. Hij maakt kennis met typiste Perrier, waarvan hij pas veel later ontdekt, dat zij ooit in de gevangenis belandde omdat zij een van zijn geschriften uittikte. Als een dierbare vriend hem vertelt genoeg te hebben van het ondragelijke communisme en het land te willen ontvluchten, wordt die kort erop vermoord. Leysen komt tot de slotsom dat de duistere krachten van zijn vaderland hem geprostitueerd hebben en smeert hem naar Frankrijk. Gedraaid in Roemenië dat zich helaas nog steeds niet aan het staatsvampirisme heeft ontworsteld en volledig in het Frans gesproken. Regisseur Mihaileanu schreef het scenario en brengt in deze goed gespeelde en onderhoudende film een alarmerende boodschap over totalitaire regimes. Laurent Dailland stond achter de camera.

Le chêne

1992 | Drama

Roemenië​/​​Frankrijk 1992. Drama van Lucian Pintilie. Met o.a. Razvan Vasilescu, Victor Rebengiuc, Dorel Visan, Mariana Mihut en Dan Condurache.

Het verhaal gaat over een jonge lerares, die na de dood van haar vader, een hoge officier bij de gevreesde staatsveiligheidsdienst, Securitate, naar de provincie trekt. Haar vaders laatste wens was dat zijn lijk aan de wetenschap werd gegeven, maar de koelmachines van het mortuarium van het universiteitsziekenhuis zijn al enige tijd stuk en niemand had de moeite genomen ze te repareren. Dit incident is symbolisch voor de grote onverschilligheid, die in Roemenië heerste.