Carl Laemmle: productie.
Er zijn 2 films gevonden.

Lonesome

1928 | Drama

Verenigde Staten 1928. Drama van Paul Fejos. Met o.a. Barbara Kent, Glenn Tryon en Gustav Portos.

In het pretpark van het Newyorkse Scheveningen, Coney Island, ontmoeten telefoniste Mary (Kent) met de grote zomerhoed en fabrieksarbeider Jim (Tyron) met de strooien hoed elkaar op een zomerse dag bij een schiettent. Ze flirten wat en het is liefde op het eerste gezicht, maar dan verliezen ze elkaar uit het oog. Later komen ze elkaar weer tegen omdat ze vlak naast elkaar wonen. Tweede Amerikaanse films van Hongaarse immigrant Fejos, een geweldige doorzetter, na zijn low-budgetter THE LAST MOMENT over zelfmoordenaars die grote indruk maakte op Charlie Chaplin. Deze film draaide hij voor United Artists (o.a. eigendom van Chaplin, Mary Pickford e.a.), maar het is een drakerig geval dat zeker hedentendage niet meevalt bij het weerzien. De film is slechts gedeeltelijk van geluid voorzien. Dit laatste is niet verwonderlijk, want in die periode schakelde men over van zwijgende naar de sprekende film. De duur varieert met de kopie van anderhalf uur tot 63m. Het scenario is van Edward T. Lowe naar de roman van Mann Page. Gilbert Warrenton stond achter de camera.

The Hunchback of Notre Dame

1923 | Zwijgende film, Horror, Drama

Verenigde Staten 1923. Zwijgende film van Wallace Worsley. Met o.a. Lon Chaney, Patsy Ruth Miller, Norman Kerry, Ernest Torrence en Tully Marshall.

Lon Chaney was een prima acteur, maar had ook een andere troef die hem een voorsprong gaf op zijn collega's toen het ging om het verkrijgen van de rol als Quasimodo in The Hunchback of Notre Dame: hij kon zichzelf geweldig goed schminken. De make-up maakte die film - zeker voor die tijd - extra spannend. En zijn spel zorgde ervoor dat het publiek medelijden voelde voor zijn personage. De film werd een gigantisch succes en leverde aan de kassa het enorme bedrag van drie miljoen dollar op. Chaney maakte twee jaar later het al even sterke The Phantom of the Opera.