John Arnold: regie, cast, productie en camera.
Er zijn 11 films gevonden.

Au plus près du soleil

2015 | Drama

Frankrijk 2015. Drama van Yves Angelo. Met o.a. Sylvie Testud, Grégory Gadebois, Mathilde Bisson, Zacharie Chasseriaud en John Arnold.

In fictie gaat het verondersteld waarschijnlijke doorgaans boven het onwaarschijnlijk werkelijke. Deze semi-Griekse tragedie à la française, mede geschreven door François Dupeyron (1950-2016), trekt zich van geen plausibiliteitsdogma iets aan. Een echtpaar wordt, bij toeval en verlaat, geconfronteerd met de mannenverslindende moeder van hun adoptiefzoon. Zij (Testud) is advocaat, hij (Gadebois) magistraat. Hun benaderingen van het plotselinge professionele én privégevaar (Bisson) zijn diametraal tegenovergesteld. Er valt in dit drama lichtstreepje noch lachebekje te bespeuren, en juist daarom bezit het een eigenaardige hypnotiserende kwaliteit.

Halifax F.P.: A Person of Interest

2000 | Misdaad, Thriller

Australië 2000. Misdaad van Ken Cameron. Met o.a. Rebecca Gibney, Andy Anderson, David Roberts, Doris Younane en Sara Gleeson.

In fictie gaat het verondersteld waarschijnlijke doorgaans boven het onwaarschijnlijk werkelijke. Deze semi-Griekse tragedie à la française, mede geschreven door François Dupeyron (1950-2016), trekt zich van geen plausibiliteitsdogma iets aan. Een echtpaar wordt, bij toeval en verlaat, geconfronteerd met de mannenverslindende moeder van hun adoptiefzoon. Zij (Testud) is advocaat, hij (Gadebois) magistraat. Hun benaderingen van het plotselinge professionele én privégevaar (Bisson) zijn diametraal tegenovergesteld. Er valt in dit drama lichtstreepje noch lachebekje te bespeuren, en juist daarom bezit het een eigenaardige hypnotiserende kwaliteit.

Witch Hunt

1999 | Mysterie, Horror, Familiefilm

Australië 1999. Mysterie van Scott Hartford-Davis. Met o.a. Jacqueline Bisset, Cameron Daddo, Jerome Ehlers, Suzi Dougherty en William Gluth.

In fictie gaat het verondersteld waarschijnlijke doorgaans boven het onwaarschijnlijk werkelijke. Deze semi-Griekse tragedie à la française, mede geschreven door François Dupeyron (1950-2016), trekt zich van geen plausibiliteitsdogma iets aan. Een echtpaar wordt, bij toeval en verlaat, geconfronteerd met de mannenverslindende moeder van hun adoptiefzoon. Zij (Testud) is advocaat, hij (Gadebois) magistraat. Hun benaderingen van het plotselinge professionele én privégevaar (Bisson) zijn diametraal tegenovergesteld. Er valt in dit drama lichtstreepje noch lachebekje te bespeuren, en juist daarom bezit het een eigenaardige hypnotiserende kwaliteit.

Halifax F.P.: My Lovely Girl

1995 | Misdaad

Australië 1995. Misdaad van Brendan Maher. Met o.a. Rebecca Gibney, Ben Mendelsohn, Amanda Douge, Robert Hughes en Steve Jodrell.

Aflevering uit de serie over de Australische forensische psychiater Jane Halifax (Gibney). Een man die behandeld werd wegens psychische problemen, was onlangs door Jane als genezen verklaard. Ze tekende de goedkeuring voor zijn ontslag en het schijnt dat hij zich aan een verpleegster vergrepen zou hebben. Alles wordt ingewikkelder als de tv erop springt en Jane's behandelingsmethodes in twijfel trekt. Een patiënt dreigt hiervan het onmiddellijke slachtoffer te worden, terwijl Jane's reputatie op het spel staat. Niets nieuws onder de zon en van dezelfde kwaliteit als de andere films uit de reeks. Het scenario is van David Boutland. Het camerawerk is van Craig Barden.

The Allison Wilcox Story: Desperate Journey

1993 | Avonturenfilm, Drama

Verenigde Staten​/​​Australië 1993. Avonturenfilm van Dan Lerner. Met o.a. Mel Harris, John Schneider, Dana Ashbrook, Cotter Smith en Steven Vidler.

Tijdens een zware storm (orkaan Bob) in augustus 1991 zinkt een zeewaardigjacht van bijna twaalf meter. De vijf maanden zwangere Harris, een van de opvarenden, kan zich redden. Samen met twee andere overlevenden, Ashbrook en Schneider, dobbert ze tien dagen op de oceaan alvorens te worden gered. Harris dient een klacht in, want ze heeft de kapitein kort na de afvaart gewezen op het naderende onheil. Uit het onderzoek dat wordt ingesteld, blijkt dat het schip niet voldeed aan de minimale veiligheidseisen. Als de film niet was gebaseerd op een waargebeurd feit, zou je scenarioschrijver Jonathan Rintels een oververhitte fantasie aanwrijven. Maar alles heeft zich wel degelijk zo afgespeeld, al werd het verfilmd tot een veredelde soap vol gratuite sentimentaliteit. Aan de camera stond Steve Mason.

Hard Knocks

1980 | Drama

Australië 1980. Drama van Don McLennan. Met o.a. Tracey Mann, John Arnold, Bill Hunter, Max Cullen en Tony Barry.

Kranig, indrukwekkend drama, geconcentreerd op de inspanningen van ex-gevangene Mann om haar leven te beteren, met als meest opvallende element een briljante, veelzijdige hoofdrol.

Time Without Pity

1956 | Thriller, Actiefilm

Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten 1956. Thriller van Joseph Losey. Met o.a. Michael Redgrave, Ann Todd, Peter Cushing, Leo McKern en Alec McGowan.

Dronkelap Redgrave laat zijn glas staan, als zijn zoon de strop dreigt te krijgen voor een moord, waarvan hij overtuigd is dat hij die nimmer begaan heeft. Hij gaat achter de waarheid aan en weet de onderste steen boven te krijgen. Een boeiend en spannend psychologisch drama met als minpuntje dat er soms te veel dialoog is. Een mijlpaal in de Britse film. Ben Barzman schreef het scenario naar het toneelstuk Someone Waiting van Emlyn Williams. Camerawerk van Freddi Francis.

The Passing Stranger

1954 | Misdaad

Verenigd Koninkrijk 1954. Misdaad van John Arnold. Met o.a. Lee Patterson, Diane Cilento, Paul Whitsun-Jones, Duncan Lamont en Olive Gregg.

Een deserteur uit het Amerikaanse leger werkt zichzelf steeds meer in de moeilijkheden als hij met smokkelaars te maken krijgt, totdat hij actie onderneemt. Een spannend drama.

Show People

1928 | Komedie

Verenigde Staten 1928. Komedie van King Vidor. Met o.a. Marion Davies, William Haines, Del Henderson, Paul Ralli en Harry Gribbon.

Een heerlijke komedie uit de periode van de zwijgende film. Het gaat over een meisje dat uit de goot komt en vastbesloten is 'het te maken' in Hollywood... en ze slaagt erin, maar het verliep niet zoals gedacht had. Waarschijnlijk de beste film van Davies, die voor eens en altijd vastlegt dat ze over komisch talent beschikt en bovendien een fraaie blik achter de schermen van de filmerij. Van de vele piepkleine gastoptredens is die van Vidor vermeldenswaard, omdat hij een filmregisseur speelt, dus zichzelf. Het scenario is van Agnes Christine Johnston en Laurence Stallings. Het camerawerk is van John Arnold.

The Show

1927 | Drama, Thriller, Fantasy

Verenigde Staten 1927. Drama van Tod Browning. Met o.a. John Gilbert, Renée Adorée, Lionel Barrymore, Edward Connelly en Gertrude Short.

Cock Robin (Gilbert) staat met een rariteitenkabinet op de kermis en lokt heel talentvol als Blanus (`Van binnen moet je kijken`) het publiek naar binnen. Zo handig als hij het volk in de tent weet te krijgen, zo onhandig is hij om vrouwen voor zich te winnen. Salome (Ador[KA1]ee), het mooiste meisje van de kermis, is hopeloos verliefd op hem, maar hun baas (Barrymore), bijgenaamd The Greek, beschouwt haar als zijn eigendom. Een boerentrien (Short), wiens vader werd vermoord door The Greek, vertrouwt Cock Robin al haar geld toe, maar als Salome op de proppen komt, denkt ze dat Cock Robin er met haar centjes vandoor wil gaan. Ze klaagt hem aan wegens roofmoord. Hoewel de film alle ingrediënten bevat voor een supersentimentele draak, wist Browning door zijn strakke regie er een spannende, beklijvende thriller van te maken. Barrymore is uitstekend als de vervanging voor Browning's fetisj-acteur Lon Chaney. Het scenario van Waldemar Young is gebaseerd op de roman The Day of Souls van Charles Tenny Jackson. De tussentitels zijn van Joe Farnham. Het camerawerk is van John Arnold en doet heel expressionistisch aan.

The Big Parade

1925 | Oorlogsfilm, Drama, Komedie, Zwijgende film

Verenigde Staten 1925. Oorlogsfilm van King Vidor. Met o.a. John Gilbert, Hobart Bosworth, Claire McDowell, Claire Adams en Karl Dane.

Een van de beste films over WO I ooit vervaardigd; goed geschoren Jim Apperson (Gilbert) is de prachtige held, M[KA1]elisande (Adorée) een onvergetelijke heldin. Gevuld met memorabele scènes en enige van de meest hartverscheurende veldslagscènes ooit gedaan. Een juweel. Scenario van Harry Behn naar een verhaal van Lawrence Stallings. Camerawerk van John Arnold.