Mikio Naruse (1905-1969): regie, productie en schrijver.
Er zijn 13 films gevonden.

Midaregumo

1967 | Drama

Japan 1967. Drama van Mikio Naruse. Met o.a. Yoko Tsukasa en Yuzo Kayama.

Midareru

1964 | Drama

Japan 1964. Drama van Mikio Naruse. Met o.a. Hideko Takamine, Yuzo Kayama, Mitsuko Kusabue, Aiko Mimasu en Mie Hama.

Wanneer de jonge Reiko bij een bombardement haar echtgenoot verliest, bouwt ze hun winkel, grotendeels verloren gegaan, weer op. Maar in naoorlogs Japan rukt de supermarkt op en Reiko komt tegenover haar schoonfamilie te staan. Haar schoonzussen hebben bovendien al een nieuwe man voor haar op het oog. De zeer produktieve regisseur Naruse heeft in een van zijn laatste films, zoals in zijn hele oeuvre, veel aandacht voor het innerlijke leven van zijn vrouwelijke hoofdpersonage dat laveert tussen hang naar traditie en moderniteit. Naruse werkte veelvuldig samen met actrice Takamine.

Horoki

1963 | Biografie, Drama

Japan 1963. Biografie van Mikio Naruse. Met o.a. Hideko Takamine, Kinuyo Tanaka, Daisuke Kato en Akira Takarada.

Over het droefgeestige werk- en liefdesleven van een vrouw uit een van de arme wijken in Tokyo. De verfilming van de autobiografie van Fumiko Hayashi (1904-1951), waarin te veel te geëikte beelden te zien zijn.

Ukigumo

1955 | Drama, Romantiek

Japan 1955. Drama van Mikio Naruse. Met o.a. Hideko Takamine, Masayuki Mori, Mariko Okada, Daisuke Katô en Isao Yamagata.

In 1946 keert Yukiko Koda (Takamine) terug uit Indochina (tegenwoordig Vietnam), waar ze in WO II als secretaresse gewerkt had tijdens de Japanse bezetting. Ze zoekt Kengo Tomioka (Mori) op, een landbouwkudig ingenieur, die ze er heeft leren kennen en met wie zij een amoureuze relatie had. Kengo had haar beloofd van zijn vrouw Kuniko (Nakakita) te gaan scheiden, maar als de deur wordt open gedaan staat Kengo`s vrouw Kuniko in de deurpost. Teleurgesteld probeert Yukiko het hoofd boven water te houden en sluit uit materi[KA3]ele nood vriendschap met een Amerikaanse GI (James), die tot de bezetters van haar land hoort. Na een tijd komt Kengo haar opzoeken en vraagt haar mee te gaan naar een kuurplaats in de bergen. Kengo is een trouweloze hond, want hij gaat in op de avances van Osei Mukai (Okada), de jonge vrouw van de oudere herbergier. Jaren later kunnen Kengo en Yukiko eindelijk samen zijn en ze besluiten naar het Zuiden van Japan te gaan. Onderweg wordt Yukiko ziek en zij sterft bij aankomst. Dit zeer Japanse drama wordt gerekend tot een der belangrijkere films van regisseur Naruse, die het rond zijn vijftigste draaide. Het spel van de twee hoofdrollen is prachtig en maakt de film nog altijd de moeite waard, ook al is hij in zwart-wit. Scenario van Yôko Misuki naar de roman van Fumiko Hayashi. Camerawerk van Masao Tamai.

Yama no oto

1954 | Drama

Japan 1954. Drama van Mikio Naruse.

In 1946 keert Yukiko Koda (Takamine) terug uit Indochina (tegenwoordig Vietnam), waar ze in WO II als secretaresse gewerkt had tijdens de Japanse bezetting. Ze zoekt Kengo Tomioka (Mori) op, een landbouwkudig ingenieur, die ze er heeft leren kennen en met wie zij een amoureuze relatie had. Kengo had haar beloofd van zijn vrouw Kuniko (Nakakita) te gaan scheiden, maar als de deur wordt open gedaan staat Kengo`s vrouw Kuniko in de deurpost. Teleurgesteld probeert Yukiko het hoofd boven water te houden en sluit uit materi[KA3]ele nood vriendschap met een Amerikaanse GI (James), die tot de bezetters van haar land hoort. Na een tijd komt Kengo haar opzoeken en vraagt haar mee te gaan naar een kuurplaats in de bergen. Kengo is een trouweloze hond, want hij gaat in op de avances van Osei Mukai (Okada), de jonge vrouw van de oudere herbergier. Jaren later kunnen Kengo en Yukiko eindelijk samen zijn en ze besluiten naar het Zuiden van Japan te gaan. Onderweg wordt Yukiko ziek en zij sterft bij aankomst. Dit zeer Japanse drama wordt gerekend tot een der belangrijkere films van regisseur Naruse, die het rond zijn vijftigste draaide. Het spel van de twee hoofdrollen is prachtig en maakt de film nog altijd de moeite waard, ook al is hij in zwart-wit. Scenario van Yôko Misuki naar de roman van Fumiko Hayashi. Camerawerk van Masao Tamai.

Ani Imoto

1953 |

Japan 1953. Mikio Naruse. Met o.a. Masayuki Mori en Machiko Kyo.

In 1946 keert Yukiko Koda (Takamine) terug uit Indochina (tegenwoordig Vietnam), waar ze in WO II als secretaresse gewerkt had tijdens de Japanse bezetting. Ze zoekt Kengo Tomioka (Mori) op, een landbouwkudig ingenieur, die ze er heeft leren kennen en met wie zij een amoureuze relatie had. Kengo had haar beloofd van zijn vrouw Kuniko (Nakakita) te gaan scheiden, maar als de deur wordt open gedaan staat Kengo`s vrouw Kuniko in de deurpost. Teleurgesteld probeert Yukiko het hoofd boven water te houden en sluit uit materi[KA3]ele nood vriendschap met een Amerikaanse GI (James), die tot de bezetters van haar land hoort. Na een tijd komt Kengo haar opzoeken en vraagt haar mee te gaan naar een kuurplaats in de bergen. Kengo is een trouweloze hond, want hij gaat in op de avances van Osei Mukai (Okada), de jonge vrouw van de oudere herbergier. Jaren later kunnen Kengo en Yukiko eindelijk samen zijn en ze besluiten naar het Zuiden van Japan te gaan. Onderweg wordt Yukiko ziek en zij sterft bij aankomst. Dit zeer Japanse drama wordt gerekend tot een der belangrijkere films van regisseur Naruse, die het rond zijn vijftigste draaide. Het spel van de twee hoofdrollen is prachtig en maakt de film nog altijd de moeite waard, ook al is hij in zwart-wit. Scenario van Yôko Misuki naar de roman van Fumiko Hayashi. Camerawerk van Masao Tamai.

Okasan

1952 | Drama

Japan 1952. Drama van Mikio Naruse. Met o.a. Kinuyo Tanaka, Masao Mishima, Kyoko Kagawa, Aihiko Katayama en Eiji Okada.

Een ingehouden melodrama, met Tanaka als de moeder van een familie die na vele jaren sparen eindelijk genoeg geld heeft verzameld om hun tijdens de oorlog vernielde wasserij te heropenen. Kort na de opening sterven echter de vader en de oudste zoon aan tuberculose en blijft de moeder alleen achter met haar twee dochtertjes en haar pleegzoon. Een aangrijpend, in sfeerrijk zwart-wit gefilmd melodrama, door Naruse met voorzichtige schroom behandeld. Ook bekend als MOTHER.

Inazuma

1952 | Drama

Japan 1952. Drama van Mikio Naruse. Met o.a. Hideku Takamine, Mitsuko Miura, Jun Negami, Kyoko Kagawa en Chieko Murata.

Takamine is een van de vier kinderen van haar moeder bij verschillende mannen. Door hun constante armoede wordt er voortdurend geruzied over geld en proberen de meisjes zo snel mogelijk een rijke man aan de haak te slaan. Takamine wordt door dat alles zo afgestoten, dat ze besluit alleen te gaan wonen. Een goedgemaakt, maar doelloos gezinsdrama. Ook bekend als LIGHTNING.

Meshi

1951 | Drama

Japan 1951. Drama van Mikio Naruse.

Takamine is een van de vier kinderen van haar moeder bij verschillende mannen. Door hun constante armoede wordt er voortdurend geruzied over geld en proberen de meisjes zo snel mogelijk een rijke man aan de haak te slaan. Takamine wordt door dat alles zo afgestoten, dat ze besluit alleen te gaan wonen. Een goedgemaakt, maar doelloos gezinsdrama. Ook bekend als LIGHTNING.

Tsuma yo bara no yo ni

1935 | Drama

Japan 1935. Drama van Mikio Naruse. Met o.a. Sachiko Chiba, Sadao Maruyama, Tomoko Ito, Yuriko Hanabusa en Heihachiro Okawa.

Een verzorgd melodrama met Chiba als een meisje dat bij haar moeder inwoont. Ze ontdekt dat de maîtresse van haar vader aan hen regelmatig geld opstuurt en hen dus zo onderhoudt. Eén van de beste films van Naruse. Ook bekend als WIFE, BE LIKE A ROSE.

Otome gokoro sannin musume

1935 | Drama, Misdaad

Japan 1935. Drama van Mikio Naruse. Met o.a. Chikako Hosokawa, Masako Tsutsumi, Ryuko Umezono, Chitose Hayashi en Heichachiro Okawa.

Een unstmatig misdaaddrama waarin drie zusters betrokken worden in een zwendel opgezet door de oudste zuster die op die manier haar geldzorgen wil oplossen. Visueel erg verzorgd en vinnig gemonteerd, maar ongeloofwaardig en niet echt boeiend. Ook bekend als THREE SISTERS WITH A MAIDEN HEART.

Kagiri naki hodo

1934 | Drama

Japan 1934. Drama van Mikio Naruse. Met o.a. Setsuko Shinobu, Akio Isono, Hikary Yamanouchi, Nobuko Wakaba en Fumiko Katsugari.

Sugiko, een serveerster in een café, mist een rendez- vous met haar verloofde omdat ze ondersteboven wordt gereden door Yamanouchi, een rijke erfgenaam. Haar verloofde trekt zich terug op het platteland, in de overtuiging dat ze hem definitief heeft afgewezen. Sugiko huwt uiteindelijk met Yamanouchi maar wordt niet aanvaard door diens rijke familie. Voor die tijd gedurfd omwille van de kritische benadering van het klassensysteem, maar te onwaarschijnlijk en te melodramatisch om echt te kunnen overtuigen. Ook bekend als STREET WITHOUT END.

Yogoto No Yume

1933 | Drama

Japan 1933. Drama van Mikio Naruse. Met o.a. Sumiko Kurishima, Teruko Kojima, Tatsuo Saito, Jun Arai en Mitsuko Yoshikawa.

Een hartverscheurend melodrama over een vrouw die, verlaten door haar man, alleen haar gehandicapt zoontje moet grootbrengen. Om geld te verdienen werkt ze 's nachts in een havenbar. Onverwacht komt haar man bij haar terug, maar hij vindt geen werk. Totaal verbitterd zal hij een bank beroven en, achtervolgd door de politie, zelfmoord plegen. De botsing tussen de strakke zwart-wit fotografie en het barokke verhaal is, zoals in de meeste Japanse melodrama's, fascinerend en voor cinefielen uitermate interessant. Ook bekend als EVERY NIGHT DREAMS.