Deborah Harry

1945 Acteur, Scenarist, Componist

Deborah Harry (1945) is acteur, scenarist en componist.
Er zijn 31 films gevonden.

Videodrome

1983 | Horror, Sciencefiction

Canada 1983. Horror van David Cronenberg. Met o.a. James Woods, Deborah Harry, Sonja Smits, Peter Dvorsky en Leslie Carlson.

Max Renn (Woods) is baas van een softpornozender en stuit op een weerzinwekkende verzameling seks, foltering en geweld bij piratenzender Videodrome. Kijken naar die beelden resulteert in een hersentumor, waarna bij Max fictie en werkelijkheid door elkaar beginnen te lopen, een scheur in zijn buik ontstaat, hij seks heeft met zijn televisie, etcetera, etcetera. Gitzwarte kijk op de moderne mediacultuur, die de Zeitgeist perfect wist te treffen en bol staat van de onvergetelijke beelden. Met zangeres Deborah 'Blondie' Harry in een spannende bijrol.

The Tulse Luper Suitcases: The Moab Story

2003 | Romantiek, Avonturenfilm, Drama

Nederland/Spanje/Verenigd Koninkrijk/Italië/Hongarije/Luxemburg/Rusland 2003. Romantiek van Peter Greenaway. Met o.a. JJ Feild, Valentina Cervi, Jack Wouterse, Yorick van Wageningen en Nigel Terry.

Het eerste deel van de filmtrilogie beschrijft in drie episodes het begin van de omzwervingen van Tulse Luper, die hem telkens in dezelfde situatie terecht doen komen. Het zou een understatement zijn om te zeggen dat Greenaway zo zichzelf herhaalt. Herhaling is de essentie van zijn films. In dit geval biedt de regisseur echter slechts de rigide rechtlijnigheid van een dwangneurose.

My Life Without Me

2003 | Drama, Romantiek

Canada/Spanje 2003. Drama van Isabel Coixet. Met o.a. Sarah Polley, Amanda Plummer, Scott Speedman, Deborah Harry en Leonor Watling.

De 23-jarige Ann (Polley) woont in een stacaravan in de tuin van haar moeder, samen met haar man en hun twee kinderen. Ann weet dat ze binnen twee maanden zal sterven en stelt een lijst samen met prioriteiten als: de naderende dood blijft geheim, slapen met een andere man, felicitaties vastleggen voor haar kinderen tot hun achttiende verjaardag en een vrouw zoeken voor haar man. Regisseur Isabel Coixet baseerde de film op het boek 'Pretending the bed is a raft' van Nanci Kincaid en fabriceerde, mede dankzij het fabuleus ingetogen acteerwerk van Sarah Polley, een integer meesterwerkje dat geen moment vervalt in sentimentaliteit.

The Fluffer

2001 | Drama

Verenigde Staten 2001. Drama van Wash Westmoreland en Richard Glatzer. Met o.a. Deborah Harry, Roxanne Day, Scott Gurney en Michael Cunio.

De 23-jarige Ann (Polley) woont in een stacaravan in de tuin van haar moeder, samen met haar man en hun twee kinderen. Ann weet dat ze binnen twee maanden zal sterven en stelt een lijst samen met prioriteiten als: de naderende dood blijft geheim, slapen met een andere man, felicitaties vastleggen voor haar kinderen tot hun achttiende verjaardag en een vrouw zoeken voor haar man. Regisseur Isabel Coixet baseerde de film op het boek 'Pretending the bed is a raft' van Nanci Kincaid en fabriceerde, mede dankzij het fabuleus ingetogen acteerwerk van Sarah Polley, een integer meesterwerkje dat geen moment vervalt in sentimentaliteit.

Pop Odyssee: House of the Rising Punk

2000 | Documentaire, Muziek

Duitsland 2000. Documentaire van Christoph Dreher. Met o.a. Patti Smith, Tom Verlaine, Richard Hell, Jim Jarmusch en Alan Vega.

Tweede deel van Dreher`s film over de popmuziek die nu een gedeelte van de jaren 1970 behandelt. In het centrum staat de muziekclub CBGB in de Newyorkse Bowery, waar de Amerikaanse tegencultuur in de vorm van punkmuziek begon. De club was niet alleen het trefpunt van anders denkende popmusici, maar ook van kunstenaar Andy Warhol die met zijn [KL]Trash[KLE]-beweging wellicht het startschot loste, would-be filmer annex onkritische popfanaat Jim Jarmusch en de beroemd geworden fotografe Roberta Bayley. Hier kreeg de muziek van o.a. Patti Smith, Iggy Pop en van bandjes als Blondie, Ramones en Talking Heads ruim baan. Dreher kreeg voor dit deel hulp bij het schrijven van het scenario van de 44-jarige Rotraut Pape die naam gemaakt had als videokunstenares. Hij laat ons zien dat zonder de punkbeweging, die tegelijkertijd (en onafhankelijk) in Engeland begon, er later (o.a. in de jaren 1990) geen groepen als Nirvana, of anarchistische animatieseries als The Simpsons en Beavis and Butthead mogelijk geweest zouden zijn. Het camerawerk van deze interessante film was wederom in handen van Horst Markgraf. Opgenomen in de serie Das kleine Fernsehspiel in de reeks Ich möchte Teil einer Jugendbewegung sein.

SLC Punk

1999 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1999. Drama van James Merendino. Met o.a. Matthew Lillard, Michael A. Goorjian, Annabeth Gish, Jennifer Lien en Christopher McDonald.

Stevo (Lillard) en Bob (Goorjian) zijn de punkers van mormonenstad Salt Lake City in de jaren tachtig. Stevo becommentariëert het leven aldaar: 'To be an anarchist in Salt Lake City was certainly no easy task, especially in 1985. And having no money, no job, no plans for the future, the true anarchist position was in itself a strenuous job.' Stevo's en Bobs perikelen worden overtuigend geplaatst in onmooie beelden die de jaren tachtig kernachtig typeren. Met z'n overmaat aan energie trekt talent Lillard (Scream) gemakkelijk de kar in dit komediedrama. (IdH/VPRO Gids)

Pop Galerie: Blondie

1999 | Documentaire, Muziek

Duitsland 1999. Documentaire van Rudi Dolezal en Hannes Rossacher. Met o.a. Deborah Harry, Chris Stein, Clem Burke, Jimmy Destri en Johnny Ramone.

Deborah Harry werd geboren in 1954. Als kind reeds was ze bezeten door muziek en in 1968 vervoegde ze de folkgroep The Wind In The Willow. Ook al genoot ze de bescherming van Andy Warhol toch flopte de groep en Debbie stond weer op straat. In 1974 lachtte het geluk haar toe. Samen met Chris Stein, Clem Burke en Jimmy Destri vormde ze de popband Blondie. Hun eerste nummers stonden onder invloed van de CBGB-sound van de Ramones en Talking Heads, maar al vlug kregen ze hun eigen aanhang, mede door het feit dat Debbie totaal onvoorspelbaar was. De ene keer bracht ze rock of folk, dan weer punk, disco of techno (onder invloed van de Duitse band Kraftwerk). Soms klonk hun muziek erg experimenteel. In 1982 ging Blondie uiteen en Debbie begon een solo-carrière. Tevens begon ze meer en meer in films op te treden. Na veel aandringen en na het succes in 1995 van hun virtuele hereniging met een remix van 'Atomic', besloot Blondie in 1998 terug samen op te treden. Hun eerste nieuwe CD werd No Exit, die onmiddellijk reeds de hits 'Maria' en 'Nothing But The Girl' opleverde. Niels Folta schreef het scenario. Voor de montage werd beroep gedaan op Sven Offen. Fotografie is van Jürgen Bauer. Stereo.

200 Cigarettes

1999 | Romantiek, Komedie, Familiefilm, Drama

Verenigde Staten 1999. Romantiek van Risa Bramon Garcia. Met o.a. Ben Affleck, Casey Affleck, Dave Chappelle, Guillermo Díaz en Angela Featherstone.

Een aantal twintigers is op weg naar een feest. Twee vriendinnen verdwalen onderweg en komen per ongeluk in een punkrockbar terecht. Aan de andere kant van de stad gaat een naïef meisje op stap met een blinddate, die wanhopig probeert zijn ex-vriendinnen te ontlopen. De gastvrouw van het feest is bang dat uiteindelijk niemand komt opdagen. En dan duikt er nog regelmatig een goedgemutste taxichauffeur op.

Whatever

1998 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten/Frankrijk 1998. Romantiek van Susan Skoog. Met o.a. Liza Weil, Chad Morgan, Kathryn Rossetter, Frederic Forrest en Gary Wolf.

Anna Stockard (Weil) uit New Jersey is zeventien. Haar moeder Carol (Rossetter) is gescheiden en verbitterd; Anna`s jongere broertje is een pestkop, die haar het bloed onder de nagels vandaan haalt. Mr. Chaminsky (Forrest), de leraar kunstzinnige vorming op Anna`s high school, ziet dat zij artistiek talent heeft en raadt haar aan naar de kunstacademie Cooper Union in New York te gaan. Hoewel Anna het best wel zou willen, is zij een onzekere tiener, die onder invloed komt van haar beste vriendin Brenda Talbot (Morgan). Iedereen die een beetje uit zijn doppen kijkt, weet dat Brenda een slettenbaal is. Anna begint met roken, doet haar huiswerk niet en haalt slechte cijfers en vergooit zo haar kansen op Cooper Union. De lerares Engels heeft een hekel aan Anna en gooit nog eens extra olie op het vuur. Anna en Brenda ontmoeten twee binken, Zak (Montano) en Woods (Connolly), die op een tuchtschool gezeten hebben wegens het dealen in drugs en iedereen kan zien dat het verkeerd afloopt. Terwijl Anna's moeder een rijke, dikke, getrouwde vent aan de haak probeert te slaan, wordt Brenda door haar stiefvader afgetuigd en verkracht. Hoewel de twee jonge hoofdrollen heel erg overtuigend zijn, is het scenario van regisseuse Skoog te melodramatisch, niet pakkend genoeg en te weinig realistisch. Op die manier gaat deze overigens te lange rolprent te veel de toer op van een tv-film. Het subplot doet overbodig aan. Weil is een veelbelovend talent en de moeite waard om te blijven volgen. Het sfeervolle, soms vrijmoedige camerawerk is van Michael Barrow en Michael Mayers. Zij filmden in Wheeling, West-Verginia. Speelt in de jaren 1980 toen de schrik over AIDS er nog niet in zat en jongeren vrijden dat het een lieve lust was, drugs uitprobeerden en naar rockmuziek luisterden. Aan de bioscoopkassa was deze onafhankelijk gedraaide film een teleurstelling: 310.000 dollar. DuArt color.

Three Businessmen

1998 |

Japan/Nederland/Verenigde Staten 1998. Alex Cox. Met o.a. Adrian Kai, Andrew Schofield, Isabel Ampudia, Alex Cox en Robert Wisdom.

Anna Stockard (Weil) uit New Jersey is zeventien. Haar moeder Carol (Rossetter) is gescheiden en verbitterd; Anna`s jongere broertje is een pestkop, die haar het bloed onder de nagels vandaan haalt. Mr. Chaminsky (Forrest), de leraar kunstzinnige vorming op Anna`s high school, ziet dat zij artistiek talent heeft en raadt haar aan naar de kunstacademie Cooper Union in New York te gaan. Hoewel Anna het best wel zou willen, is zij een onzekere tiener, die onder invloed komt van haar beste vriendin Brenda Talbot (Morgan). Iedereen die een beetje uit zijn doppen kijkt, weet dat Brenda een slettenbaal is. Anna begint met roken, doet haar huiswerk niet en haalt slechte cijfers en vergooit zo haar kansen op Cooper Union. De lerares Engels heeft een hekel aan Anna en gooit nog eens extra olie op het vuur. Anna en Brenda ontmoeten twee binken, Zak (Montano) en Woods (Connolly), die op een tuchtschool gezeten hebben wegens het dealen in drugs en iedereen kan zien dat het verkeerd afloopt. Terwijl Anna's moeder een rijke, dikke, getrouwde vent aan de haak probeert te slaan, wordt Brenda door haar stiefvader afgetuigd en verkracht. Hoewel de twee jonge hoofdrollen heel erg overtuigend zijn, is het scenario van regisseuse Skoog te melodramatisch, niet pakkend genoeg en te weinig realistisch. Op die manier gaat deze overigens te lange rolprent te veel de toer op van een tv-film. Het subplot doet overbodig aan. Weil is een veelbelovend talent en de moeite waard om te blijven volgen. Het sfeervolle, soms vrijmoedige camerawerk is van Michael Barrow en Michael Mayers. Zij filmden in Wheeling, West-Verginia. Speelt in de jaren 1980 toen de schrik over AIDS er nog niet in zat en jongeren vrijden dat het een lieve lust was, drugs uitprobeerden en naar rockmuziek luisterden. Aan de bioscoopkassa was deze onafhankelijk gedraaide film een teleurstelling: 310.000 dollar. DuArt color.

Six Ways to Sunday

1998 | Misdaad, Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1998. Misdaad van Adam Bernstein. Met o.a. Norman Reedus, Deborah Harry, Elena Löwensohn, Adrien Brody en Isaac Hayes.

Met zijn achttien jaar woont Harry Odum (Reedus) nog steeds bij zijn moeder Kate (Harry), een vervallen barzangeres die haar zoon niet wil loslaten. De jongen heeft regelmatig gewelddadige woede-uitbarstingen, een temperament dat opgemerkt wordt door plaatselijke gangsterbazen. Ze nemen Harry in dienst voor het hardhandig ophalen van geld bij wanbetalers. Op die manier raakt Harry los van de beschermende rokken van zijn moeder. Als hij Iris (Löwensohn) ontmoet, de kreupele maar mooie meid van zijn baas, raakt hij definitief los van Kate, maar zakt steeds dieper in het brutale milieu van de georganiseerde misdaad. Harry verliest zijn greep op de gebeurtenissen en raakt verzeild in een draaikolk van verraad en zelfvernietiging. Een duistere, spannende gangsterfilm die aansluit op het genre zoals het beoefend werd in de jaren 1940, iets dat je zeker niet zou verwachten van de flitsende rock-video maker Bernstein. Door zijn kennis van dit milieu kon hij in elk geval Isaac Hayes strikken voor de rol van cop Bill Bennett. Marc Gerald moderniseerde de angry-young-man roman uit 1962 Portrait Of A Young Man Drowning van Charles Perry tot een eigentijds scenario. Een pessimistisch beeld van het leven in een hedendaagse grootstad.

Overnight Delivery

1997 | Romantiek, Komedie

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk 1997. Romantiek van Jason Bloom. Met o.a. Reese Witherspoon, Paul Rudd, Larry Drake, Christine Taylor en Tobin Bell.

Wyatt Tripp is een jonge student die dolgelukkig is met zijn vriendin. Maar op een dag krijgt hij sterke vermoedens dat zij hem bedriegt en stort zijn wereld in elkaar. Hij drinkt zich lazarus en wordt naar huis gebracht door een stripper. Samen met haar bedenkt hij een plan voor wraak. Ze nemen een wilde liefdesnacht tussen hen op video op en sturen het naar zijn vriendin. Het bleek echter een misverstand en nu wil hij de band terughalen. Ze hebben één dag de tijd om dat voor elkaar te krijgen. (IdH/VPRO Gids)

L.A. Johns

1997 | Erotiek

Verenigde Staten 1997. Erotiek van Joyce Chopra. Met o.a. Brittney Powell, Thomas Calabro, John Terry, Curtis Armstrong en Brian Van Holt.

Deze onnozele tv-film met een scenario van Paul Brown geeft een zeker inzicht in de bonte vogels, die klant zijn van callgirl Liz Shelby (Powell). Er zijn mannen die met haar willen trouwen, er zijn klanten die willen dat zij hun maîtresse wordt, er zijn jongens bij die als het ware verslaafd zijn aan de seks met haar, enz. Liz wijst alles af, want zij wil haar onafhankelijkheid niet opgeven. Je krijgt de indruk dat het beroep van Liz mooi en opwindend is en dat zij de dollars gemakkelijk verdient. Er is weinig aandacht voor de donkere kanten van het bestaan, maar brave huisvaders die nooit iets opwindends in hun leven doen, kunnen hun hart ophalen aan Liz' schijnwereldje of er met moeders naar kijken om inspiratie op te doen. Al met al heeft deze film strikt genomen helemaal niets om het lijf. Het camerawerk is van James Glennon. Een 'John' betekent in het Engels een man die een hoer bezoekt. Ook bekend als CONFESSIONS.

Cop Land

1997 | Misdaad, Thriller, Actiefilm

Verenigde Staten 1997. Misdaad van James Mangold. Met o.a. Sylvester Stallone, Robert De Niro, Annabella Sciorra, Ray Liotta en Harvey Keitel.

Twee jaar na het op-de-millimeter-juweeltje Heavy kwam de New Yorkse scenarist-regisseur James Mangold met een politiefilm waarvan de affiche bijkans uit z'n kader barst van de acteurszwaargewichten. Cop Land - waarin een schietincident met een jonge politieagent verstrekkende gevolgen heeft - leeft dan ook niet in de eerste plaats van een thrillersfeer, maar van klein drama en grote vertolkingen. Stallone speelt een opmerkelijk sterke rol als half dove provinciestadsheriff die met aanmerkelijk grotere zaken te maken krijgt dan hij eigenlijk aankan. Doorleefde rollen van De Niro, Keitel, Liotta en vooral Annabella Sciorra.

Sandman

1995 |

Verenigde Staten 1995. Marco Capalbo. Met o.a. Ruth Maleczech, Deborah Harry en William Hickey.

Twee jaar na het op-de-millimeter-juweeltje Heavy kwam de New Yorkse scenarist-regisseur James Mangold met een politiefilm waarvan de affiche bijkans uit z'n kader barst van de acteurszwaargewichten. Cop Land - waarin een schietincident met een jonge politieagent verstrekkende gevolgen heeft - leeft dan ook niet in de eerste plaats van een thrillersfeer, maar van klein drama en grote vertolkingen. Stallone speelt een opmerkelijk sterke rol als half dove provinciestadsheriff die met aanmerkelijk grotere zaken te maken krijgt dan hij eigenlijk aankan. Doorleefde rollen van De Niro, Keitel, Liotta en vooral Annabella Sciorra.

Heavy

1995 | Drama

Verenigde Staten 1995. Drama van James Mangold. Met o.a. Shelley Winters, Liv Tyler, Deborah Harry, Joe Grifasi en Evan Dando.

Dikke Victor is rond de 35 en runt met zijn dominerende moeder Dolly (Winters) een pizzatent. Dolores is de trouwe serveerster. Victor heeft een kameraad, Jeff die automonteur is. Ze huren Callie (Tyler) in, een tiener om bij het bedienen te helpen. Ze is een schatje. Dolores keurt haar geen blik waardig, maar dikke Victor denkt erover om te vermageren.

The Return of the Texas Chainsaw Massacre

1994 | Horror, Komedie, Familiefilm

Verenigde Staten 1994. Horror van Kim Henkel. Met o.a. Tonie Perensky, Joe Stevens, Lisa Marie Newmyer, John Harrison (III) en Robert Jacks.

Jenny (Zellweger) en haar vrienden nemen de verkeerde afslag en vallen in handen van de moordlustige Vilmer (McConaughey) en diens fameuze metgezel Leatherface (Jacks). Inderdaad, precies dezelfde opzet als het origineel uit 1974. Het kannibalisme werd vervangen door een vergezocht complot met buitenaardse wezens en verder imiteert Kim Henkel - nota bene coscenarist van het origineel - met weinig overtuiging de oorspronkelijke 'splatter movie'. In 1997 werd de film opnieuw uitgebracht in verkorte versie vanwege de groeiende belangstelling voor Zellweger en McConaughey. (VM/VPRO Gids)

Dead Beat

1994 | Drama, Familiefilm

Verenigde Staten 1994. Drama van Adam Dubov. Met o.a. Bruce Ramsay, Balthazar Getty, Natasha Gregson Wagner, Meredith Salenger en Deborah Harry.

Zoveelste drama over een tiener, die verhuist, in een nieuwe omgeving terechtkomt, waarin hij zich niet goed kan aanpassen en niet opgenomen wordt door de groep, waarbij hij zich wil aansluiten. Hij sluit vriendschap met een jongen die duidelijk zijn superieur is, en uit een ander, welvarender milieu komt. De arme tiener is Rudy (Getty) en zijn dominerende vriend Kit (Ramsay). Als Kit later met de steenrijke Kirsten (Wagner) gaat optrekken valt Rudy uit de boot, maar dan raakt hij betrokken bij allerlei misdadige ideetjes van Kit. Het weinig bijzondere scenario vol vulgair dialoog en wat bloot is van regisseur Dubov en Janice Shapiro. Het camerawerk is van Nancy Schreiber. Er werkten heel wat mensen mee aan deze productie en hun inspanningen zijn maar nauwelijkse te belonen met lof. Color Deluxe. Dolby. Ook bekend als THE PHONY PERFECTOR.

Body Bags

1993 | Horror, Komedie

Verenigde Staten 1993. Horror van John Carpenter en Tobe Hooper. Met o.a. Robert Carradine, Stacy Keach, David Warner, Sheena Easton en Deborah Harry.

In een mortuarium worden we ontvangen door lijkschouwer John Carpenter. Hij vertelt hoe enkele van de doden in de zakken uit de titel aan hun einde kwamen. Een geslaagde drieluik van griezelverhalen met HAIR als angstwekkend hoogtepunt. Het eerste verhaal is nogal voorspelbaar en het derde bevat de meeste knipoogjes.

Os quatro elementos II: O ar - No dia dos meus anos

1992 | Drama

Portugal 1992. Drama van João Botelho en Joao Botelho. Met o.a. André Costa, Jessica Weiss, João Lagarto, Madalena Rodrigues en Arthur Ramos.

Miguel (Costa) is een jongen die opgroeit in een volkswijk van Lissabon. Zijn oudere zus heeft problemen met de puberteit en ligt regelmatig overhoop met hun moeder. Hij is bijna jarig, hij wordt zeven. Als geschenk krijgt hij een boek over de hemel en de sterren. Maar de grootste verrassing is dat zijn vader, die hij nog nooit gezien heeft, vrijkomt uit de gevangenis. Een sociaal drama dat een minder fraaie kant toont van het leven in Portugal. Gezien de titel (het tweede deel uit een reeks films over de vier elementen) wordt er veel gesproken over de luchtvervuiling. Het scenario van Botelho zit vol symboliek en is niet gemakkelijk te doorgronden, waardoor de film (voor niet-Portugezen) soms moeilijk te volgen is. Sombere fotografie van Dominique Le Rigoleur.

Intimate Stranger

1991 | Erotiek, Thriller

Verenigde Staten 1991. Erotiek van Allan Holzman. Met o.a. James Russo, Tim Thomerson, Grace Zabriskie, Paige French en Lee Wallace.

Harry, de voormalige drijvende kracht van de popgroep Blondie, speelt zangeres Coy Wheeler die wat bijverdient met telefoonseks. Ze krijgt Thomerson als psychopaat in de wielen geschoven die eerst enkele andere vrouwtjes naar de andere wereld brengt om daarna aan Harry, de hoofdschotel, te beginnen. Ondermaatse thriller met een zekere voyeuristische aantrekkingskracht. Door continuïteitsfouten verdwijnt de spanning zienderogen na een veelbelovende start. Scenario van Rob Fresco.

Tales from the Darkside: The Movie

1990 | Horror

Verenigde Staten 1990. Horror van John Harrison. Met o.a. Deborah Harry, Christian Slater, David Johansen, William Hickey en James Remar.

Uitstekende drieluik in de traditie van CREEPSHOW onder de bekwame regie van Harrison, gearrangeerd binnen een raamvertelling met Harry die de voorbereidingen treft om een jongetje voor haar maaltijd te gaan koken. Hij stelt zijn noodlot uit net zoals de verstelster in `1001-nacht` door een drietal griezelverhalen op te dissen. Het eerste schuifje LOT 249 is een bewerking van een verhaal van Sir Arthur Conan Doyle door Michael McDowell over een student (Buscemi) die een mummie tot leven wekt om wraak te nemen. Er zitten goede wendingen in en het werk van Slater helpt. Het tweede schuifje betreft CAT FROM HELL de bewerking van een verhaal van Stephen King door George A. Romero met een goede rol van Johansen, die een huurmoordenaar speelt en drugsbaron Hickey neerlegt. Het derde schuifje LOVER'S VOW is eigen werk van McDowell en gaat over een man die getuige is van een bloedige moord in een bar en de dader plechtig belooft te zwijgen, maar als hij na tien jaar zijn gelofte breekt tegenover zijn mooie vrouw Chong, eindigt het voor hem zeer tragisch. De muziek, het camerawerk en de technische effecten zijn van superieure kwaliteit. Voor genre-liefhebbers een must.

Satisfaction

1988 | Muziek, Drama, Familiefilm

Verenigde Staten 1988. Muziek van Joan Freeman. Met o.a. Justine Bateman, Liam Neeson, Trini Alvarado, Britta Phillips en Julia Roberts.

Een onbenullige film over een garagebandje van vier meisjes en een jongen die voor het eerst doorbreken in een luxe toeristenplaats in de zomer.

Hairspray

1988 | Drama

Verenigde Staten 1988. Drama van John Waters. Met o.a. Sonny Bono, Ruth Brown, Divine, Colleen Fitzpatrick en Michael St. Gerard.

Baltimore 1962, de periode van de vetkuif, strakke jeans, coltruien, de twist en rebelse jeugd. Tracy (Lake), een kortbenig mormel, verwerft een gedroomde plaats in een populaire dansshow op tv. Dit tot groot ongenoegen van het verwende misbaksel Amber (Fitzpatrick), want in het troosteloze Baltimore, kan een dagelijks optreden op de lokale tv voldoende zijn om onmiddellijk beroemd te worden. De eerste film van camp-koning Waters, geschikt voor de hele familie. Hij verkneukelt zich in Felliniaanse vrouwenlichamen en brengt onverstoorbaar monumenten van kitsch voor de camera, gekneed tot een onderhoudend geheel. Voor zijn fetisj-acteur Divine was het de laatste, weliswaar dubbele rol, van zowel een vrouw als van een man. In zijn scenario haalt Waters scherp uit naar het mondaine, kleinburgerlijke Amerika. Dave Insley hanteerde de camera.

Lulu Forever

1986 | Drama

Verenigde Staten 1986. Drama van Amos Kollek. Met o.a. Hanna Schygulla, Deborah Harry, Alec Baldwin, Annie Golden en Paul Gleason.

Genante, amateuristische imitatie van DESPERATELY SEEKING SUSAN met Schygulla als aankomend schrijfster die in New York te maken krijgt met `echte` drugs en moordenaars. Deborah Harry is maar heel even te zien, al staat ze nog zo groot op het affiche. De Israelische regisseur Kollek (die ook nog een slecht rolletje speelt als de literaire agent van Schygulla) gaat volledig de mist in.

Jane Bond Meets Octopussy

1986 | Erotiek, Actiefilm

Verenigde Staten 1986. Erotiek van Jack Remy. Met o.a. Amber Lynn, Deborah Harry, Kristara Barrington, Porsche Lynn en Lori Lovett.

De sluwe Aziatische meestermisdadigster Octopussy is in het bezit van een laserwapen dat doodgewone vrouwen kan omtoveren in nymfomane seksmachines. Mannen die erdoor geraakt worden veranderen in hulpeloze, zwakke wezens. Octopussy dreigt ermee om hiermee de economie van een stad lam te leggen. Control doet beroep op de rondborstige agente 0069, Jane Bond (Amber Lynn) - de beste agente sinds Mata Hari... maar die werd doodgeschoten - om de lesbische Octopussy uit te schakelen. Stupiede James Bond- seks-persiflage die letterlijk weinig om het lijf heeft. Wie let er trouwens op een verhaal in dit soort films? Het scenario werd overigens - terecht - niet gecrediteerd. Tussen de neukscènes door wordt er wat onzin uitgekraamd en er wordt van de toeschouwer niet verwacht dat deze kan volgen. Acteren heeft met de hele zaak ook al niets te maken. Fotografie is van Ron Vogel.

Chaînes et cuirs pour soumissions anales

1986 | Erotiek

Frankrijk 1986. Erotiek van Max Turbay. Met o.a. Christophe Clark, André Kay, Ayouna, Roxy en Christophe Hazard.

Verwikkelingen rond een gestolen en uiteindelijk teruggevonden auto. De regisseur, die zijn vak kent, heeft handig wat in elkaar geflanst.

Rock & Rule

1983 | Animatie, Sciencefiction

Canada 1983. Animatie van Clive A. Smith en Clive Smith. Met o.a. Don Francks, Paul Le Mat, Susan Roman, Sam Langevin en Dan Hennessy.

De film speelt na een nucleaire wereldoorlog en handelt over een kwaadaardige rock-ster, die een duivels wezen wil oproepen ten einde de wereldheerschappij te verwerven. Hiertoe heeft hij iemand met een zeer speciale stem nodig. In technisch opzicht zeer knap; met muziek van Deborah Harry, Iggy Pop, Lou Reed, Cheap Trick en Earth, Wind & Fire.

Union City

1980 | Film noir, Misdaad, Drama

Verenigde Staten 1980. Film noir van Mark Reichert. Met o.a. Dennis Lipscomb, Deborah Harry, Irina Maleeva, Everett McGill en Pat Benatar.

Harry - van de rockgroep Blondie - maakt haar dramatisch acteerdebuut als de vrouw van neurotische zakenman Lipscomb die een landloper doodslaat. Deze goedkope film noir is goed vanwege Lipscombs rol en de stemmige, eigenaardige regie.

Roadie

1980 | Muziek, Komedie, Experimenteel

Verenigde Staten 1980. Muziek van Alan Rudolph. Met o.a. Kaki Hunter, Art Carney, Gailard Sartain, Alice Cooper en Deborah Harry.

Met deze uitzonderlijke maffe komedie verandert de getalenteerde regisseur Rudolph in een Hal Needham-kloon, maar bedenk wel dat de film aanhangers heeft. Met muzikale medewerking van Cheap Trick, Joe Ely Band, Pat Benatar, Jerry Lee Lewis, Teddy Prendergrass, B-52, Sue Saad & The Next, Jay Ferguson, Styx, Stephen Bishop en Eddie Rabbit. Het scenario is van Big Boay Medlin en Michael Ventura naar een verhaal van Big Buoy Medlin, Ventura, Zalman King en Alan Rudolph. Het camerawerk is van David Myers.

Blondie's Number One

1971 | Drama, Documentaire

Duitsland 1971. Drama van Robert van Ackeren. Met o.a. Gabi Larifari, Barny O'Brian, Dolores Makonda, Tom Snigger en Chris Little.

Een buitenlands meisje biedt 5.000 mark beloning voor degene die haar aan een echtgenoot kan helpen omdat zij anders uitgewezen wordt. Van Ackeren's debuutfilm: een tochtje door de Berlijnse subcultuur, en hij deed zelf het camerawerk. Scenario van Blondie.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Deborah Harry op televisie komt.

Reageer