Matthias Glasner

Regisseur, Scenarist, Producer, Cameraman, Editor

Matthias Glasner is regisseur, scenarist, producer, cameraman en editor.
Er zijn 12 films gevonden.

Die kommenden Tage

2010 | Sciencefiction, Drama

Duitsland 2010. Sciencefiction van Lars Kraume. Met o.a. Bernadette Heerwagen, Daniel Brühl, Johanna Wokalek en August Diehl.

Ambitieuze sciencefictionfilm die zich afspeelt in de nabije toekomst, in een wereld waarin een oorlog om olie in het Verre Oosten uitbreekt en een terroristengroepering genaamd Schwarzer Sturm zijn intrede doet. Veel meer achtergrondinformatie krijgt de kijker echter niet, want de film focust zich vooral op de belevenissen van een Berlijnse familie. Een deel van hen is actief betrokken bij de politieke gebeurtenissen, de rest is slechts toeschouwer. Echt interessant wordt het echter nooit. Te veel losse ideeën, te weinig plot.

Eine gute Mutter

2007 | Drama

Duitsland 2007. Drama van Matthias Glasner. Met o.a. Barbara Auer, Jördis Triebel en Justus von Dohnányi.

Gesine Storath leidt een gelukkig leven met haar man en zoon. Een andere vrouw, die haar zoon heeft verloren door een verkeersongeval, is er echter vast van overtuigd dat Gesines zoon in werkelijkheid haar eigen zoon is. Gesine doet er alles aan om haar zoon te beschermen.

Der freie Wille

2006 | Misdaad, Drama

Duitsland 2006. Misdaad van Matthias Glasner. Met o.a. Sabine Timoteo, André Hennicke en Manfred Zapatka.

Regisseur/scenarist Glasner en hoofdrolspeler/co-scenarist Vogel hebben jarenlang geschaafd aan en geleurd met dit project, voor ze op zeker moment maar gewoon zijn gaan filmen. Dat ze moeite hadden medewerking te vinden is voorstelbaar. Het verhaal over een serieverkrachter die na negen jaar cel een verhouding krijgt met een misbruikte vrouw is soms ondraaglijk rauw; de lange openingsscène brengt de veelbesproken verkrachting in Gaspar Noé's Irréversible in herinnering. Maar wie de moed heeft die uit te zitten, wordt beloond met een genuanceerde, zij het zeer schrijnende karakterstudie. Vogel won in Berlijn een Zilveren Beer.

Blond: Eva Blond! - Der sechste Sinn

2006 | Thriller

Duitsland 2006. Thriller van Matthias Glasner.

Regisseur/scenarist Glasner en hoofdrolspeler/co-scenarist Vogel hebben jarenlang geschaafd aan en geleurd met dit project, voor ze op zeker moment maar gewoon zijn gaan filmen. Dat ze moeite hadden medewerking te vinden is voorstelbaar. Het verhaal over een serieverkrachter die na negen jaar cel een verhouding krijgt met een misbruikte vrouw is soms ondraaglijk rauw; de lange openingsscène brengt de veelbesproken verkrachting in Gaspar Noé's Irréversible in herinnering. Maar wie de moed heeft die uit te zitten, wordt beloond met een genuanceerde, zij het zeer schrijnende karakterstudie. Vogel won in Berlijn een Zilveren Beer.

Die fremde Frau

2004 | Mysterie, Thriller

Duitsland 2004. Mysterie van Matthias Glasner. Met o.a. Corinna Harfouch, Ulrich Tukur, Judith Engel, Carola Regnier en Tatja Seibt.

Helen Berg (Harfouch) palmt met een uitgekiend plan de gelukkige getrouwde Alexander Brandenburg (Tukur) in, de regerende telg uit een steenrijke Hamburgse juweliersfamilie. De verliefde Alexander is reddeloos verloren en zijn vrouw Konstanze (Engel) en moeder Elisabeth (Regnier) staan machteloos. De gefascineerde kijker komt er stukjes en beetjes achter dat dit alles te maken moet hebben met de dood van een zekere Peter Dormin. Als je kennis gemaakt hebt met Herta (Siebt) en Walter Dormin (Regelien) weet je tot de finale nog niet precies hoe de vork in de steel zit. Strakke regie en uitstekend spel van de rolverdeling. Het scenario van Thomas Schwank zit goed in elkaar. Het camerawerk is van Jutta Pohlmann.

Blond: Eva Blond! - Wie das Leben so spielt

2004 | Thriller

Duitsland 2004. Thriller van Matthias Glasner. Met o.a. Herbert Knaup, Erdal Yildiz en Corinna Harfouch.

Helen Berg (Harfouch) palmt met een uitgekiend plan de gelukkige getrouwde Alexander Brandenburg (Tukur) in, de regerende telg uit een steenrijke Hamburgse juweliersfamilie. De verliefde Alexander is reddeloos verloren en zijn vrouw Konstanze (Engel) en moeder Elisabeth (Regnier) staan machteloos. De gefascineerde kijker komt er stukjes en beetjes achter dat dit alles te maken moet hebben met de dood van een zekere Peter Dormin. Als je kennis gemaakt hebt met Herta (Siebt) en Walter Dormin (Regelien) weet je tot de finale nog niet precies hoe de vork in de steel zit. Strakke regie en uitstekend spel van de rolverdeling. Het scenario van Thomas Schwank zit goed in elkaar. Het camerawerk is van Jutta Pohlmann.

Tatort: Flashback

2002 | Thriller

Duitsland 2002. Thriller van Matthias Glasner. Met o.a. Justus von Dohnányi, Andreas Hoppe en Ulrike Folkerts.

Lena raakt betrokken bij een bankoverval waarbij een medewerker wordt neergeschoten en wordt zelf door één van de nerveuze daders in haar achterhoofd geschoten. Lena's leven hangt aan een zijden draadje, en ondertussen nemen Kopper en Viereth de zaak over

Tatort - Flashback

2002 | Mysterie

Duitsland 2002. Mysterie van Matthias Glasner. Met o.a. Ulrike Folkerts, Andreas Hoppe, Justus von Dohnányi, Jürgen Vogel en Ulrike Grothe.

Lena Odenthal (Folkerts) wordt tijdens een bankoverval in het achterhoofd geschoten en belandt in coma in het ziekenhuis. De overige slachtoffers van de overval zijn: een der daders die zichzelf de lucht injaagt en een kassier. De tweede kassierster, de hoogzwangere Ute Schesslitz (Grothe), echtgenote van politieman Hendrik Schesslitz (Gebauer) heeft slechts een lichte shock en komt met de schrik vrij. De tweede dader is verdwenen zonder dat Mario Kopper (Hoppe) hem kon pakken. Hij stond buiten en was door Odenthal gealarmeerd. Terwijl de kijker zich ongerust maakt of Odenthal soms uit de serie geschoten is, proberen Kopper en Viereth (Von Dohnányi) de zaak te onderzoeken. Wonderwel komt Odenthal sneller bij uit haar coma dan we dachten, maar er schijnt iets met haar geheugen niet in orde te zijn: ze kan zich niets meer herinneren. Bij de revalidatie doet Odenthal verschrikkelijk haar best om zich de tweede dader te herinneren. Als Kopper haar aanhoort, zegt zij te menen dat Hendrik Schesslitz de overvaller zou kunnen zijn. Hij neemt haar niet serieus. Lena gaat dan op haar eigen houtje snuffelen, terwijl ze eigenlijk nog zwaar gehandicapt is en zet Ute Schesslitz onder druk, waardoor haar kind te vroeg geboren wordt. Odenthals baas schorst daarop Lena onmiddellijk. Als zij 's nachts in opperste vertwijfeling onderweg is, wordt er op haar geschoten en belandt zij opnieuw in het ziekenhuis. Kopper wil niet meer met haar praten, terwijl kijkers hem zouden willen toeschreeuwen dat hij Ute en haar man eens onder loep zou moeten nemen. Heel wat actie en een hachelijke gang van Odenthal over het slappe koord. Jammer dat het scenario van Martin Pristl en Johannes W. Betz zo doorzichtig is, maar verder is aflevering 507 prima. De werktitel was SCHÖNER STERBEN - gelukkig is die niet doorgegaan, want anders hadden we het misschien voortaan zonder de jongensachtige Folkerts moeten stellen. Het camerawerk is van Immo Rentz.

Das Staatsgeheimnis

2001 | Thriller, Actiefilm

Duitsland 2001. Thriller van Matthias Glasner. Met o.a. Benno Fürmann, Nele Mueller-Stöfen, Jutta Wachowiak, Maxi Mari Duck en Ill-Young Kim.

Als de moeder van Lars (Fürmann) overlijdt, probeert ze haar zoon, met wie ze nauwelijks contact had, een geheim toe te vertrouwen, maar tevergeefs. Na de begrafenis merkt Lars, die een sushi-bar uitbaat, dat onbekenden hem naar het leven staan. Zo ontdekt hij het dubbelleven van zijn moeder, die brisante geheimen kende uit de omvangrijke dossiers van de Stasi, de Oostduitse geheime dienst. Hoofdrol Führmann is in eigen land een populaire acteur die deze middelmatige suspensefilm moeiteloos draagt en voortduwt. Het scenario voor deze tijdsdoder is van Margot Rothkirch en Michael Fengler. Het camerawerk is van Benjamin Dernbecher. Führmann is binnenkort te zien in zijn Hollywood debuut THE ORDER, een mysterie-thriller van Brian Helgeland - misschien is hem ook een geslaagde carrière gegund over de plas, zoals zijn collega Armin Mueller-Stahl.

Schimanski muß leiden

2000 | Thriller

Duitsland 2000. Thriller van Matthias Glasner. Met o.a. Christiane Hörbiger, Götz George, Julian Weigend en Chiem van Houweninge.

Op weg naar een verjaardag wordt Schimanski betrokken bij een schietpartij in een wegrestaurant

Komm zurück, sexy Sadie

1996 | Komedie, Misdaad, Romantiek

Duitsland 1996. Komedie van Matthias Glasner. Met o.a. Jürgen Vogel, Corinna Harfouch, Thomas Heinze, Richy Müller en Andreja Schneider.

Seriemoordenaar Edgar (Vogel) hoort in de gevangenis van de vrouwelijke arts die hem behandelt, Lucy (Harfouch), dat hij een kwaadaardig hersentumor heeft. Hij heeft nog maar kort te leven. Hij gijzelt Lucy en breekt uit om zijn laatste dagen in vrijheid door te brengen. Edgar ontdekt al snel dat er in de jaren 1990 veel is veranderd, omdat hij zo lang achter de tralies heeft gezeten. Hij probeert zijn schade in hoog tempo in te halen en in gezelschap van Lucy te genieten van wat er te genieten valt. Ondertussen heeft het nieuws van zijn ontsnapping zich als een snel lopend vuurtje verspreid: vijf mensen van vroeger staan hem naar het leven en trachten het nog meer te bekorten dan de kanker die hem getroffen heeft. Terwijl Edgar zijn aanvallers te vlug af is, en hen op een gruwelijke wijze uit de weg ruimt, raakt Lucy steeds meer onder de indruk van zijn gestoorde persoonlijkheid en wordt zelfs verliefd op hem. Lucy gaat hem echter domineren. Ze lokt hem mee naar een hotelletje en Edgar blijkt een rivale te hebben: Lucy`s zus Sadie, maar die is al jaren dood! De film is verrassend, fris en vrolijk. Hoewel je wat de casting betreft bij Vogel niet direct denkt aan een massamoordenaar, speelt hij toch heel erg goed en Harfouch, die oorspronkelijk uit de DDR komt (dat is nauwelijks vijf jaar geleden), is subliem. Het originele scenario is van producent-regisseur Glasner. Het stemmige camerawerk in zwart-wit is van Sonja Rom.

Die Mediocren

1995 |

Duitsland 1995. Matthias Glasner. Met o.a. Dani Levy, Jasmin Tabatabai en Jürgen Vogel.

Seriemoordenaar Edgar (Vogel) hoort in de gevangenis van de vrouwelijke arts die hem behandelt, Lucy (Harfouch), dat hij een kwaadaardig hersentumor heeft. Hij heeft nog maar kort te leven. Hij gijzelt Lucy en breekt uit om zijn laatste dagen in vrijheid door te brengen. Edgar ontdekt al snel dat er in de jaren 1990 veel is veranderd, omdat hij zo lang achter de tralies heeft gezeten. Hij probeert zijn schade in hoog tempo in te halen en in gezelschap van Lucy te genieten van wat er te genieten valt. Ondertussen heeft het nieuws van zijn ontsnapping zich als een snel lopend vuurtje verspreid: vijf mensen van vroeger staan hem naar het leven en trachten het nog meer te bekorten dan de kanker die hem getroffen heeft. Terwijl Edgar zijn aanvallers te vlug af is, en hen op een gruwelijke wijze uit de weg ruimt, raakt Lucy steeds meer onder de indruk van zijn gestoorde persoonlijkheid en wordt zelfs verliefd op hem. Lucy gaat hem echter domineren. Ze lokt hem mee naar een hotelletje en Edgar blijkt een rivale te hebben: Lucy`s zus Sadie, maar die is al jaren dood! De film is verrassend, fris en vrolijk. Hoewel je wat de casting betreft bij Vogel niet direct denkt aan een massamoordenaar, speelt hij toch heel erg goed en Harfouch, die oorspronkelijk uit de DDR komt (dat is nauwelijks vijf jaar geleden), is subliem. Het originele scenario is van producent-regisseur Glasner. Het stemmige camerawerk in zwart-wit is van Sonja Rom.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Matthias Glasner op televisie komt.

Reageer